فهرست:
چکیده ............................................................................................................................................. أ
فصل اول: کلیات
1-1.مقدمه ..................................................................................................................................... 2
1-2. بیان مساله.................................................................................................................................. 4
1-3. اهداف تحقیق ......................................................................................................................... 6
1-4.سؤال آغازین تحقیق ............................................................................................................... 7
1-5.ضرورتهای انجام تحقیق ............................................................................................................ 7
1-6. چارچوب نظری ..................................................................................................................... 8
1-7. مدل عملیاتی تحقیق............................................................................................................... 10
1-8. فرضیههای تحقیق ................................................................................................................ 12
1-9.قلمرو تحقیق............................................................................................................................ 12
1-10.محدودیت های تحقیق ........................................................................................................ 12
1-11.نوع روش تحقیق................................................................................................................... 13
1-12.تعریف مفهومی متغییرها ......................................................................................................... 14
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
(بخش اول)
2-1-1 مقدمه ..................................................................................................................................20
2-1-2.تاریخچه ارزیابی عملکرد در خارج ..................................................................................... 22
2-1-3. تاریخ مدیریت ارزیابی عملکرد در ایران ............................................................................ 23
2-1-4. مدیریت عملکرد چیست ......................................................................................................24
2-1-5. اصول مدیریت عملکرد…………..………………….................................................... 31
2-1-6. مراحل پیاده سازی و استقرار نظام مدیریت عملکرد...............................................................32
2-1-7. مراحل طراحی و اجرای یک نظام مدیریت عملکرد ............................................................ 37
2-1-8. استانداردهای عملکرد ………………………………..…………................................ 42
2-1-9 .مزایای مدیریت عملکرد ...........……………………….……………............................ 43
2-1-10. ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی ……...…………………......................................46
2-1-11. سنجش عملکرد ………...……………………………………………….................. 57
2-1-12. جری ال هاربر (1949 ) گامهای کلی زیر برای ایجاد یک سیستم سنجش عملکرد تعریف نموه... است ……………................................................................................................................ 59
2-1-13. هدف نهایی از ارزیابی عملکرد…………………………………………................... 60
2-1-14. گامهای موثر در بهبود اثر بخشی نظام مدیریت عملکرد....................................................... 61
2 -1-15 روبرت بکال در بحث مدیریت عملکرد، سه راه برای طول هم قرار گرفتن اهداف کارمندان.. و اهداف نهایی سازمان مطرح میکند ………………………………........................................ 63
2-1-16.آثار ناشی از اجرای ساز و کارهای مدیریت عملکرد ..…………...................................... 63
(بخش دوم )
2-2-1.توانمند سازی ….……………………………............................................................... 65
2-2-2. تعاریف مفهومی واژه توانمند سازی ………………………..………............................. 66
2-2-3. اهمیت و ضرورت توانمند سازی کارکنان در سازمانها ……………...……….....................67
2-2-4. دلایل توانمند سازی ………………....……………………………….........................67
2-2-5. اهداف توانمند سازی کارکنان……………….................................................................. 69
2-2-6. فرایند توانمند سازی………………………...……………………… ........................ 69
2-2-7. مدیریت فرایند توانمند سازی…………………………………………….................... 70
2-2-8. سطوح توانمند سازی ……………………………………............................................. 71
2-2-9. کلید توانا سازی منابع انسانی ………………………………………………................ 73
2-2-10. اصول توانمند سازی ................................................................................................. 75
2-2-11. مرزهای توانا سازی .................................................................................................. 76
2-2-12. استراتژیهای توانمند سازی .......................................................................................78
2-2-13.استراتژیهای دهگانه مایکل مارکوارت برای توانمند سازی افراد....................................... 78
3-2-14. رویکردهای توانمند سازی ............................................................................................81
2-2-15. برنامههای توانمند سازی ................................................................................................. 83
2-2-16. عوامل موثر بر موفقیت برنامههای توانمند سازی ........................................................... 84
2-2-17. الزامات برنامههای توانمند سازی .................................................................................... 88
2-2-18. عوامل موثر بر توانا سازی کارکنان .................................................................................89
2-2-19. رهبری تحول آفرین و توانمند سازی ............................................................................ 92
2-2-20 . توانمند سازی و سازمان ............................................................................................... 93
2-2-21 . علائم توانمند سازی ......................................................................................................95
2-2-22 . دامهای توانمند سازی ............................................................................................... 97
2-2-23 . چالشهای موجود در توانمند سازی کارکنان .............................................................. 100
2-2-24 . شاخصهای توانا سازی ............................................................................................ 102
2-2-25 . دستاوردهای برنامههای توانمند سازی ....................................................................... 103
(بخش سوم)
2-3-1 تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور .............................................................................. 105
2-3-2 تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ............................................................................ 108
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1. مقدمه ................................................................................................................................. 112
3-2.روش تحقیق ......................................................................................................................... 113
3-3. جامعه آماری تحقیق .............................................................................................................113
3-4 . نمونه آماری و تعیین حجم نمونه .........................................................................................114
3-5 . ابزارهای جمع آوری دادههای تحقیق ............................................................................... 115
3-6 . روایی ابزار اندازه گیری تحقیق ......................................................................................... 117
3-7 . پایایی ابزار اندازه گیری تحقیق .......................................................................................... 118
3-8 . روش تجزیه و تحلیل دادهها ............................................................................................ 119
فصل چهارم:
(بخش اول)
4-1 . مقدمه ................................................................................................................................. 121
(بخش سوم)
4-3-1 . بررسی نرمال بودن دادهها ............................................................................................. 128
4-3-2 . مدیریت عملکرد و مشارکت کارکنان ............................................................................... 129
4-3-3 . مدیریت عملکرد و آموزش کارکنان ................................................................................ 130
4-3-4 . مدیریت عملکرد و غنی سازی شغلی ................................................................................ 132
4-3-5 . مدیریت عملکرد و رضایت شغلی ..................................................................................... 133
4-3-6 . مدیریت عملکرد و انگیزش کارکنان ................................................................................ 135
4-3-7 . مدیریت عملکرد و تشکیل تیمهای کاری ......................................................................... 136
4-3-8 . مدیریت عملکرد و تفویض اختیار به کارکنان ................................................................... 138
4-3-9 . مدیریت عملکرد و توانمند سازی کارکنان ........................................................................139
فصل پنجم:
5-1 . مقدمه ................................................................................................................................. 143
5-2 . نتایج توصیفی حاصل از بررسی پاسخهای سوالات فرضیات و اهداف موارد مطرح شده ......... 144
5-3. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق و تفسیر آنان ...........................................................146
5-4. بحث و نتیجه گیری ............................................................................................................. 149
5-5 . پیشنهادهای کاربردی و مدیریتی حاصل از تحقیق .................................................................152
5-6 . پیشنهاد برای محققین آینده ................................................................................................. 154
5-7 . محدودیتهای که در طی پژوهش محقق با آن مواجه شده است ............................................ 155
منبع:
اویسی، جمیله،1387، سه وجهی کردن مدیریت عملکرد اثربخش، ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره 123
ایران زاده. سلیمان، بابائی هروی. صادق،1389، توانمند سازی کارکنان در سازمانهای نوین، تبریز، انتشارات فروزش، چاپ اول
آمسترانگ، مایکل، ترجمه:میرسپاسی. ناصر، رشید پور. علی، کاوسی. اسماعیل،1386، مدیریت عملکرد (راهبردهای اساسی ورهنمود های عملی)، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول
ابوالعلایی، بهزاد،1389، مدیریت عملکرد (راهنمای مدیران برای ارزیابی وبهبود عملکرد کارکنان)، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول
برمن. ایوان، بارمن پی وست. جیمز، ترجمه:سید نقوی. میرعلی، عباس زاده. حسن،1388، مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی، تهران، انتشارات مهکامه، چاپ اول
بزازی، سیداحمد،1386، رویکرد T.E.A.M در ارزیابی عملکرد منابع انسانی، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 167
بهرام زاده، حسین علی،1381، کتاب مدیریت عملکرد سازمانی، تهران، انتشارات مرشد
بردبار، محمد رضا،1389، بررسی نقش توانمند سازی کارکنان دررشد بنگاههای کوچک ومتوسط، چهارمین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی، گروه بازرگانی تجارتگر، سایت مقالات علمی ایران
هاربر. جری ال، ترجمه بیرامی. محمد حسین،1390، مبانی سنجش عملکرد، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول
بلانچارد، کنت؛ کارلوس، جان؛ راندولف، آلن، ترجمه : مهدی ایران نژاد پاریزی و مصطفی قریب،1381، مدیریت تواناسازی کارکنان، تهران، انتشارات مدیران
بلانچارد، کنت؛ کارلوس، جان؛ راندولف، آلن، ترجمه : مهدی ایران نژاد پاریزی،1383، تواناسازی کارکنان، تهران، مؤسسه عالی بانکداری ایران
جهانیان، علیرضا،1387، رویکردها، ابعاد و چارچوب توانمندسازی مدیران آموزشی، پیام مدیریت، شماره 27، ص 131-154
خاکی، غلامرضا،1386، روش تحقیق با رویکردی به پایان نویسی، انتشارات بازتاب، چاپ سوم
خوشوقتی، آرمین،1386، ارزیابی عملکرد کارکنان، سایت راهکار مدیریت
دبیری، افشین،1386، مدیریت عملکرد و تأثیر آن برافزایش بهروری، سایت مقالات علمی ایران
دیویس، کیت، ترجمه طوسی، محمدعلی، رفتار انسانی در کار، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
رابینز، استیفن پی، ترجمه پارسائیان. علی، اعرابی. سید محمد،1387، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی، چاپ اول
رابرت بکال،1388، کتاب 24 درس برای بهبود عملکرد، علی زینتی، تهران، انتشارات آدینه
رفیع زاده. علاءالدین، عفتی. محمد علی، رونق. مریم،1387، کتاب مدیریت عملکردبانگاهی به ارزیابی عملکرددستگاههای اجرایی، تهران، موسسه توسعه و بهبود مدیریت، چاپ سوم
مارکروات. مایکل، ترجمه:زالی. محمد رضا،1385، ایجاد سازمانهای یاد گیرنده، انتشارات دانشگاه تهران، مرکز کار آفرینی
سرینی واس ار، کاندولا، ترجمه جاپلقیان. غلام، 1388، مدیریت عملکرد ومبانی نظری آن، شرکت فناوری ارتباطات ساسکن بامسئولیت محدود درهندوستان
سلطانی، ایرج،1385، مراحل پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره 145
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1382، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، دفتر بهبود مدیریت و ارزیابی عملکرد، معاونت امور مدیریت و منابع انسانی
سرمد. زهره، بازرگان. عباس، حجازی. الهه،1385، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، چاپ سیزدهم
شریف زاده. فتاح، محمدی مقدم. یوسف،1388، ارتباط توانمندسازی کارکنان بابهروری نیروی انسانی، سال چهارم، شماره اول،7-19
صفری شالی. رضا،1388، راهنمای طرح تدوین تحقیق، تهران، انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ دوم
صمدی، حسن،1385، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، سایت مقالات علمی ایران
طبرسا. غلامعلی، آهنگر. نرگس،1387، توانمندسازی کارکنان، (محتوا، ماهیت، روشهاوکارکردها) چشم انداز مدیریت، شماره 29، ص 51-68
عباسی. سعید، کرد. باقر،1388، شناسایی و تبیین مدل توانمند سازی کارکنان در سازمانهای دولتی ایران، پژوهشهای مدیریت، شماره 3، ص 75-94
فخر زاده. محمد باقر، جعفری هرندی. سعید،1389، توانمند سازی کارکنان از منظرشفافیت نقش سازمانی، چهارمین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی
قلی پور، جواد،1390، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندی منابع انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد واحد مهاباد
کلینا. دنیس، ترجمه مهدی ایران نژادپاریزی، معصوم علی سلیمان،1383، توانمند سازی منابع انسانی.
تهران، انتشارات مدیران
کفاشی. مجید، حاتمی نژاد. رحیم،1389، بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر توانمند سازی کارکنان، چهارمین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی
کمرون، کیم؛ وتن، دیوید، تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 1381.
میرسپاسی، ناصر، 1381، مدیریت عملکرد تدبیری در توانمندسازی وتقویت سرمایه های اجتماعی، سایت مقالات علمی ایران
محمدی. محمد،1381، توانمند سازی کارکنان (رویکردها و فرایندها) فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 33-34.
مزیدآبادی فراهانی، حسین،1384، بررسی تأثیرات کاربرد فن آوری اطلاعات بر توانمند سازی شغلی کارکنان، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
موغلی. علیرضا، حسن پور. اکبر، حسن پور،1388، ارتباط توانمند سازی و تعهد سازمانی کارکنان، نشریه مدیریت دولتی، دوره یک، شماره دو از صفحه 119 تا 132
مقدم، مرتضی،1381، ویژگیهای نظام کنترل و ارزیابی عملکردکارآمدومناسب در واحد اقتصادی، انتشارات سازمان صنایع و معادن بنیاد، اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد
هداوند. سعید، صادقیان. شهره،1386، سازه های اثر بخش در توان افزایی کارکنان، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 18
یزدچی، مهدی، مدیریت عملکرد و سنجش آن،1384، سایت مقالات علمی ایران
منابع لاتین:
Bacul , Robert , (2005) , (howtomunaye persormance24lessonsfor improving performance).
Benzian , Michael , (2007) , employee retention : training makes a difference from : http ://www.silverchairlearning.com/newsenew , letter707.pdf
Bowen , D. E & Lawer , E.E , (1992) , the empowerment of service workers. What why, who , when , sloan management review.
Busi , M , (2006) , Collaboraative , Performance Management , int , jpurnal ,of Productivity & Performance Management , Vol.55 , nol
Chan C , (2005) , core competencies & P.M , Library Management ,Vol.27, no ,3.
Chrysant , Lily Kusumawadoyo , (2007) , participative nanagement : viable approach for employee empowerment? , http ://www.iss.nl/content/6852/63062/file/chapter12.pdf
Clote ,Vanessa , j Et Al , (2002) , the construction and evaluation of a scale of employee empowerment , journal of industrial psychology , 31-36.
Dvire ,T. eden & Et Al , (2002) , impact of transformational leadership on follower development and performance , a field experiment , academyof management jounal,no.45
Fox , John ,(1998) , Employye empowerment an apprenticeship model. (http://members:tripod.com/j-fox/thesis.htm).
Gill , Amarjit et al , (2010) , the impact of transformational leadership and empowerment on employes job stress , business and economics journal , vol.3. http ://astonjournals.com/bej.
Kark , point & Shamir , Boos (2003) , the two faces of transformational leadership , empowerment & dependency, journal of applied psychology , vol.88 , no.2
Kandula , Srinivas R , (2007) , Performance Management : Strategic , Intervention, Drivers , New Delhi , Prentice - Hall of India.
Kyle , Dover , (2005) , avoiding empoermenttraps , managmrnt review , vol.88 , issue 1
Kriemadis , Thanos , Papaionnaou , Alkistis , (2006) , empowerment methods and hechiques for sport managers , sport management inter national journal(smij) , vol.2, number1-2 , pp. 117-133
Lee , B ,(2005) , development of a web – based enterprise collaborative , business process Management journal , vol.9 , no,1.
Likert , Rensis , and Jane Gibson Likert , (1976) , New Ways of Managing Conflict, New York : Mc Graw Hill
Montana Patrick j , and Bruce H.Charnov , (2000) , management,barrons educational series, inc , 3rd ed
Mullins , Laurie , (1999) , management and organizational behavior , London : prentice-hall
Policing : An International Journal of Police Strategies & Management,
(2008) , pp. 129-147
Randolph , W , (2001) , anavagating journey to empowerment , organizational dynamics journal. Vol.3.
Sampoziomi , (2005) , Performance Measurement is only of managing Performance Management , Tennessee State University Nashville , Tennessee Usa
Shirly , Gilmore & Swathi , Ravichandran , (2007) , to empower not empower : the case of students employed in one Midwestern university dining services, from : http ://www.fsmec.org/pdf/06/UDS-empowerment-rev.pdf
Tangan , J ,(2005) , The Efficioncy of sovit industry , Comparative economic studies.
Thamizhmanii, S , Hasaan , S , (2010) , a review on an employee empowerment in TQM practice , journal of achievements in materials and manufacturing engineering , vol.39, issue , pp.204-210.www.journalamme.org.