فهرست:
کلیّات
1.تعریف و تبیین موضوع. 2
2.دلایل خاص انتخاب موضوع. 3
3.پرسشهای تحقیق.. 4
4.فرضیه. 4
5.پیشفرضهای ضروری تحقیق.. 6
6.پیشینه تحقیق.. 6
7.اهداف اصلی تحقیق.. 7
8.اهمیت تحقیق.. 7
9.فایده تحقیق.. 8
فصل اول: ماهیت انسان شناسی
1.انسانشناسی.. 10
2.رویکردهای انسان شناسی بر اساس روش... 10
2-1. انسانشناسی تجربی یا علمی.. 11
2-2. انسانشناسی شهودی یا عرفانی.. 11
2-3. انسانشناسی فلسفی.. 12
2-4. انسانشناسی دینی.. 13
3.برتری انسان شناسی دینی.. 14
3-1. جامعیت.. 14
3-2. توجه به مبدأ و معاد. 15
3-3. اتقان. 15
3-4. بینش ساختاری. 15
4.انسان شناسی از دیدگاه علامه حسن زاده. 16
4-1. شناخت انسان طریق معرفت خدا 18
4-2. برتری شناخت انسان بر دیگر علوم. 19
4-3. مستندات قرآنی و روایی بر ضرورت شناخت انسان. 20
5.نتیجه. 25
فصل دوم: ماهیت انسان
درآمد. 27
1.انسان موجودی طبیعی و فرا طبیعی.. 28
1-1.تعریف نفس انسانی(بعد فرا طبیعی) 29
2.مراتب وجودی انسان. 30
2-1. روایتی بر ذو مراتب بودن حقیقت فرا طبیعی انسان. 31
2-2. مستندات قرآنی و روایی بر تجرد برزخی و عقلی نفس... 35
2-2-1. آیات قرآنى.. 36
2-2-2. روایات.. 39
2-3. مستندات روایی بر فوق تجرد بودن نفس. 45
3.مراتب وجودی انسان از منظری دیگر. 51
3-1. ارواح انسانی و علت تعدد آن. 51
3-2.مراتب دیگرانسان و سر آن. 57
3-2-1. مراتب نفس در عرفان. 58
3-2-2. مراتب نفس در فلسفه. 58
4. رابطه نفس و بدن. 59
4-1. بدن اخروی. 61
5.مراتب کلی ادراکی انسان. 64
6.تعریف حقیقی انسان. 65
7.نتیجه: 66
فصل سوم: انسان و جهان
درآمد. 68
1.مراتب هستی و جهان. 68
1-1. حضرات خمس در عرفان. 68
1-1-1. حضرت اول. 69
ه) عدم اطلاق حضرت بر غیب مطلق از دیدگاه قیصری. 71
1-1-2. حضرت دوم (مرتبه ارواح) 71
1-1-3. حضرت سوم (مرتبه مثال) 72
1-1-4. حضرت چهارم (مرتبه عالم اجسام) 72
1-1-5. حضرت پنجم (مرتبه انسان کامل) 72
1-2. مراتب چهار گانه عالم به بیان فلاسفه. 73
1-2-1. عالم ناسوت.. 73
1-2-2. عالم ملکوت.. 73
1-2-3. عالم جبروت.. 74
1-2-4. عالم لاهوت.. 74
2.مطابقت مراتب انسان با هستی(تطابق کونین) 74
2-1. انسان یک هویت ممتده از فرش تا عرش... 76
2-2.مقارنه هستی و نفس آدمی.. 77
3-1.رابطه ادراک آدمی با مراتب عالم.. 78
3-2. ارتباط انسان در مرتبه کامل ادراکی با هستی.. 78
4.نتیجه. 79
فصل چهارم: انسان و معاد
درآمد. 81
1.ماهیت مرگ... 81
1-1. تفاوت فوت با وفات.. 82
1-2. ماهیت مرگ در روایات.. 82
2.قبر و برزخ در مرتبه مثالی نفس... 84
2-1. قبر حقیقی و مجازی و اینکه قبر حقیقی همان برزخ است.. 85
2-2. مدت مکث انسان در قبر و تکامل او در برزخ.. 87
3.تجسم اعمال و صورت انسان در برزخ.. 88
3-1.ملکات نفس موادّ صور برزخىاند. 91
3-2.تجسم اعمال انسان به صور ملکوتیه. 93
4.ارتباط انسان بعد از مرگ با عالم.. 98
5.تکامل برزخى.. 99
5-1.چه کسانی در برزخ تکامل دارند. 102
6.تناسخ.. 103
6-1.تناسخ باطل و تناسخ صحیح.. 105
7. معاد جسمانی و روحانی.. 108
7-1.جسم در اصطلاح آیات و روایات.. 109
8.قیامت و بعث.. 111
9.نتیجه. 111
فصل پنجم: انسان کامل
1.انسان کامل.. 113
1-1.تاریخچه اصطلاح انسان کامل.. 113
1-2.ماهیت و حقیقت انسان کامل.. 114
2.اسماء الله.... 114
2-1.اسم تکوینی و اسم لفظی.. 114
2-2.فضل اسماء بر یکدیگر و اتصاف انسان کامل به اسم اعظم.. 115
2-3.قدرت نفس ناطقه به مظهر اسماء شدن. 116
2-4.تعلیم اسماء به انسان کامل و استمرار خلافت الهی او. 117
2-5.خلافت الهیه انسان ومصداق اتم آن در عصر حاضر. 118
3.ولایت تکوینى و تشریعى.. 119
3-1.برتری ولایت بر رسالت و نبوت.. 121
3-2.علت استمرار ولایت و انقطاع نبوت ورسالت انسان کامل.. 121
3-3. برگشت ولایت تکوینی و تشریعی به یک ولایت.. 123
3-4. علت نصب ولی.. 124
3-5. ولایت محبوبی و محبی.. 124
4.اوصاف و مقامات انسان کامل.. 125
4-1.ولی الله.... 125
4-2.خلیفه الله.... 125
4-2-1.خلافت مرتبهایست جامع جمیع مراتب عالم.. 126
4-3.قطب زمان. 127
4-4.مصلح بریه الله.... 128
4-5.معدن کلمه الله.... 129
4-6.حجه الله.... 129
4-6-1.فیوضات انسان کامل در زمان غیبت ظاهری. 130
4-6-2.امکان دوام طولانی بدن عنصری انسان کامل در وساطت فیض.... 131
4-7.عقل مستفاد. 131
4-7-1.انسان کامل ثمره شجره وجود. 132
4-7-2.حرکت وجودیه و ایجادیه حرکت حبّى.. 133
4-8.انسان کامل مؤید به روح القدس... 133
4-8-1.قوت حدس و بی نیازی انسان کامل از فکر. 134
4-8-2.مراتب انسانها از غبى تا غنى.. 135
4-8-3.انسان کامل صاحب نفس مکتفى.. 138
4-9.انسان کامل محلّ مشیه اللّه است.. 138
4-10.انسان کامل صاحب مرتبه قلبیه. 139
4-10-1.تعریف قلب و وجه تسمیه آن. 140
5.نتیجه. 141
6.کلام آخر در تعریف حقیقی انسان. 142
فهرست مهمترین منابع و مأخذ. 144
منبع:
قرآن کریم.
ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی (للصدوق)، 1جلد، تهران، کتابچى، چاپ: ششم، 1376ش.
ابن بابویه، محمد بن على، التوحید (للصدوق)، 1جلد، جامعه مدرسین - ایران ؛ قم، 1398ق. چاپ: اول،
ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، 4جلد، قم، علامه، چاپ: اول، 1379 ق.
ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیه و آله، 1جلد، قم، جامعه مدرسین، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق،
ابن عربی، الفتوحات المکیه، بیروت: دارصادر.
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم (مجموموعه من کلمات و حکم الإمام علی علیه السلام)، 1جلد، قم، دار الکتاب الإسلامی، 1410 ق، چاپ: دوم.
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، 1جلد، قم، دفتر تبلیغات، چاپ: اول، 1366ش.
جرجانی علی بن محمد ، کتابالتعریفات، چاپ گوستاو فلوگل، لایپزیگ ۱۸۴۵، بیروت، چاپ افست ۱۹۷۸.
جندی مؤیدالدین بن محمود ، شرح فصوص الحکم، ج۱، ص۴۴، مشهد، چاپ جلالالدین آشتیانی، ۱۳۶۱ش.
حسن زاده آملى حسن، اتحاد عاقل به معقول، تهران، حکمت، 1366، چاپ: دوم.
حسن زاده آملى حسن، انسان و قرآن، قم، قیام، 1381، چاپ: دوم.
حسن زاده آملى حسن، انه الحق، قم، قیام،1373.
حسن زاده آملى حسن، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، تهران، الف لام میم، 1383، چاپ: اول.
حسن زاده آملى حسن، انسان و قرآن، قم، قیام، 1381، چاپ: دوم.
.حسن زاده آملى حسن، انه الحق، قم، قیام،1373.
حسن زاده آملى حسن، الحجج البالغه على تجرد النفس الناطقه ، قم، دفتر تبلیغات، 1381،
حسن زاده آملى حسن ، دروس معرفت نفس، قم، الف لام میم،1385، چاپ: سوم.
حسن زاده آملی حسن ، دو رساله مثل و مثال، تهران، نثر طوبى،1382، چاپ: اول.
حسن زاده آملى حسن، ده رساله فارسى، قم، الف لام میم، 1385، چاپ: اول.
حسن زاده آملى حسن، صد کلمه در معرفت، قم، قیام، 1386.
حسن زاده آملى حسن، قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند، تهران، مؤسسه مطالعاتى و تحقیقات فرهنگى،1379.
حسن زاده آملى حسن ، کلمه علیا در توقیفیت اسما، قم، دفتر تبلیغات، 1376، چاپ: سوم.
حسن زاده آملى حسن ، گنجینه گوهر روان، تهران، نثر طوبی، 1386، چاپ: دوم
حسن زاده آملى حسن ، مجموعه مقالات، قم، دفتر تبلیغات، 1376، چاپ: پنجم.
حسن زاده آملى حسن، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تهران، وزارت ارشاد، 1378، چاپ: اول.
حسن زاده آملى حسن، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ، تهران، اسلامیه، 1347 تا 1364، چاپ: چهارم.
حسن زاده آملى حسن ، نامهها برنامهها، قم، الف لام میم، 1386، چاپ: دوم.
حسن زاده آملى حسن حسن، نصوص الحکم بر فصوص الحکم، تهران، رجاء، 1375، دوم .
حسن زاده آملى حسن ، نهج الولایه بررسى مستند در شناخت امام زمان علیه السلام،قم، الف لام میم، 1385،دوم.
حسن حسن زاده آملى، هزار و یک کلمه، قم، بوستان کتاب، 1381، چاپ: سوم.
حسن حسن زاده آملى، هزار و یک نکته، قم، رجاء، 1365، چاپ: پنجم.
خواجه نصیر الدین طوسى، آغاز و انجام( به ضمیمه تعلیقات)، حسن حسن زاده آملی، تهران، وزارت ارشاد، 1374، چاپ: چهارم.
خوانسارى آقا جمال ، محمد بن حسین، شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، 7جلد، دانشگاه تهران - تهران، چاپ: چهارم، 1366ش.
سعید (محمد) بن احمد فرغانی، منتهی المدارک و منتهی لبّ کلّ کاملٍ و عارفٍ و سالکٍ: شرح تائیه ابنفارضچاپ وسام خطاوی، قم ۱۳۸۶ش.
شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغه (للصبحی صالح)، 1جلد، قم، هجرت ، چاپ: اول، 1414 ق.
صمدی آملی داوود، شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، 2ج، قم، انتشارات نبوغ، 1379،چاپ: اول.
عبدالحسین خسروپناه و رضا میرزایی، «چیستی انسان شناسی»، انسان پژوهی دینی، مقاله 3، دوره 7، شماره 24، زمستان 1389، صفحه 35-63.
عبدالرحمان بن احمد جامی، نقدالنصوص فی شرح نقشالفصوص، چاپ ویلیام چیتیک، تهران ۱۳۷۰ش.
علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد( مع التعلیقات)، حسن حسن زاده آملی، قم، جامعه مدرسین، 1422 ق ، چاپ: نهم.
علی بن محمد تُرکه اصفهانی، تمهیدالقواعد، قم، چاپ جلالالدین آشتیانی، ۱۳۸۱ش.
قیصری داوود بن محمود ، شرح فصوصالحکم، تهران، چاپ جلالالدین آشتیانی، ۱۳۷۵ش.
فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى، تفسیر الصافی، 5جلد، تهران، مکتبه الصدر،1415 ق، چاپ: دوم.
فیض کاشانی محمد محسن ، کلمات مکنونه، انتشارات فراهانی، 1360دوم، ص 76.
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - دارالحدیث)، 15جلد، قم، دار الحدیث، چاپ: اول، ق1429.
محمد بن اسحاق صدرالدین قونیوی، اعجاز البیان فی تأویل أمالقرآن (ای تفسیر السوره المبارکه الفاتحه)، قم: چاپ افست ۱۴۰۴.
محمد بن حمزه فناری، مصباحالانس فی شرح مفتاح غیبالجمع والوجود، تهران، چاپ سنگی ۱۳۲۳، چاپ افست ۱۳۶۳ش.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ط - بیروت)، 111جلد، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ: دوم، 1403 ق.
مصباح یزدی، محمدتقی، انسانشناسی در قرآن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1392.
ملا احمد نراقى، خزائن (پاورقى ها و تعلیقات این کتاب از علامه حسن زاده مىباشد.)،حسن حسن زاده آملی، قم، قیام، 1378، چاپ: اول.
هاشمى خویى، میرزا حبیب الله/ حسن زاده آملىٍ، حسن و کمرهاى، محمد باقر، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه و تکمله منهاج البراعه (خوئى)، 21جلد، تهران، مکتبه الإسلامیه ، چاپ: چهارم، 1400 ق.