فهرست:
چکیده: ج
فهرست مطالب: د
1- فصل اول: کلیات.. 2
1-1- مقدمه.. 2
1-2- مسأله پژوهش: 6
1-3- فرضیه پژوهش.... 6
1-4- پیشینه پژوهش..................................................................................................................................... 8
1-5- ادبیات پژوهش: مبانی و پیش فرض ها 12
1-6 روش پژوهش: 19
2- فصل دوم: معنویت و سینما 22
2-1- نگاهی به سیر شکلگیری سینمای معنویتگرا در تاریخ سینما 22
2-2- کارگردانهای خاص و دغدغه معنویتگرایی.. 34
2-3- دیدگاهها و رویکردها........................................................................................................................... 42
2-3-1- دیدگاهها 42
2-3-2- شیوه تعامل میان رویکرد معنویتگرا و فیلم.. 48
2-4- رویکردهای تحلیل و نقد فیلم در سینما 68
3- فصل سوم: فرم فیلم و انتقال معنا 80
3-1- نگرش نئوفرمالیستی و فیلم.. 80
3-1-1- فرمالیسم/ نئوفرمالیسم و نگره فیلم.. 80
3-1-2- کارکردهای اجتماعی فیلم و ظهور نئوفرمالیسم.. 84
3-1-3- نگرش فرمالیستی/نئوفرمالیستی فیلم: شکلگیری نظریه.. 86
3-2- نقش خواننده در شکل دادن به معنای فرم. 89
3-3- کاربرد و ویژگی های رویکرد نئوفرمالیسم (پست فرمالیسم) در سینما 93
3-3-1- فرم و محتوا در نگرش نئوفرمالیستها 99
3-3-2- فرم و نسبت آن با صورت هنری در نگاه سنت گرایان. 101
3-4- فرم زیبایی شناختی فیلم.. 108
3-4-1- انتظارات فرمال تماشاگر از فیلم.. 110
3-4-2- قراردادهای فرمال و تجربه تماشاگر. 111
3-4-3- برداشت معنا از فرم فیلم.. 112
3-4-4- فرم فیلم و معیار های ارزیابی و تحلیل.. 116
3-5- اصول فرم فیلم.. 117
3-6- اصول ساختار روایت در فیلم داستانی.. 120
3-7- تکنیک در فیلم داستانی.. 129
3-7-1- میزانسن.. 129
3-7-2- فیلمبرداری و قاب بندی.. 131
3-7-3- تدوین و چسباندن نماها 133
3-7-4- صدای فیلم.. 135
3-8- ژانر و سبک در فیلم داستانی.. 136
4- فصل چهارم: تحلیل فیلمهای نمونه معنویتگرا:مورد پژوهی سینمای فرانک دارابانت... 140
4-1- سینمای معنویتگرای فرانک دارابانت... 140
4-1-1- معرفی کارگردان: 140
4-2- فیلم اول: رستگاری در شاوشنک The shawshank redemption.. 143
4-2-1- تحلیل اصول فرمال فیلم.. 147
4-3- فیلم دوم: مسیر سبز The Green Mile.. 157
4-3-1- تحلیل اصول فرمال فیلم.. 162
4-4- فیلم سوم: مجستیک The majestic.. 171
4-4-1- تحلیل اصول فرمال فیلم.. 174
4-5- فیلم چهارم: مه The Mist 183
4-5-1- تحلیل اصول فرمال فیلم.. 187
4-6- تحلیل کلی سبک و ویژگی های فرمال آثار سینمایی فرانک دارابانت... 197
5- فصل پنجم: نتیجه گیری.. 210
6- منابع: 213
منبع:
3-
آبرامسون، رونالد، «ساختار و معنا در سینما»، فصلنامه فارابی، ترجمه حمیدرضا احمدی لاری، دوره سوم شمار دوم، بهار 70.
آشینبرگر، آمبروس ودیگران، نشانههای معنوی در سینما، ترجمه فرهاد ساسانی و دیگران، چاپ اول، تهران سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری 1380.
آیشنبرگر، آمبروس، «رویکرد های نقد فیلم دینی»، نشانه های معنوی در سینما ، ترجمه فرهاد ساسانی، 1380، ص 19 تا 42 .
ارجمند، مهدی، «انتقال بصری اندیشه و راز»، فصلنامه فارابی، دوره سوم شماره دوم، ص 6-11، بهار 70.
ارجمند، مهدی، «انتقال بصری اندیشه و راز»، فصلنامه فارابی، دوره سوم شماره سوم، ص 120-127، تابستان 70.
ارجمند، مهدی، «سینما و متافیزیک»، فصلنامه فارابی، شماره 32، بهار 78، ص412 تا 428.
استم، رابرت، مقدمه ای بر نظریه فیلم، گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، چاپ دوم، تهران حوزه هنری سوره مهر، 1389.
استوت، دانیل آ، برگزیده دانشنامه دین، ارتباطات و رسانه، به کوشش سید حمید رضا قادری، چاپ اول، قم مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانهها، دفتر عقل 1388.
استون، برایان پی، مفاهیم مذهبی و کلامی درسینما، ترجمه امید نیک فرجام، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی، زمستان 1383.
اف دیک، برنارد، آناتومی فیلم، ترجمه حمید رضا احمدی لاری، چاپ اول، نشر ساقی
امون، ژاک و میشل ماری، تحلیل فیلم، ترجمه علی هاشمی، چاپ اول، مشهد انتشارات سیاه سفید 1385.
اوحدی ، مسعود ، روایت فیلمیک: مبانی درک داستان سینمایی، فصلنامه هنر ، ش 82، ص 186 تا 218.
اوحدی، مسعود، «رهیافت های اخلاقی در سینمای کلاسیک»، فصلنامه هنر، شماره 32 ،ص462 تا 467.
اوحدی، مسعود، «سیری در نگرهها و مکاتب نگره ساز سینما»، فصلنامه هنر، شماره شصت، ص 186 -213.
ایگلتون، تری، پیش در آمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، ویراست دوم، تهران نشر مرکز، 1380.
ایندیک، ویلیام، سینما و روح بشر،ترجمه ابولحسن علوی طباطبایی، چاپ اول، تهران دانژه پاییز 1388.
بارسوتی، کاترین ام، رابرت کی جانستین، جست و جوی نگرههای دینی درسینما، ترجمه مهناز باقری، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی 1385.
براهیمی، منصور، «درباره سینمای دینی»، ماهنامه تخصصی خانه هنر و اندیشه، اردیبهشت ماه 86،ص 62-75.
برد، مایکل، «فیلم درمقام تجلی قدسی»، فصلنامه فارابی، ترجمه محمد شهبا، دوره پنجم، شماره چهارم، پاییز 1372، ص 4 تا 25.
بردول، دیوید و کریستین تامپسن، هنر سینما، ترجمه فتاح محمدی، چاپ دوم، تهران نشر مرکز 1382.
بردول، دیوید، «نگره فیلم»، ماهنامه رواق هنر و اندیشه، ترجمه علی عامری مهابادی، شماره 30، دی ماه 1387.
بردول، دیوید، روایت در فیلم داستانی، علا الدین طباطبایی، جلد اول، چاپ دوم، تهران، بنیاد سینمایی فارابی، 1375.
تاجدینی، علی، «ماهیت سینما»، ماهنامه نقد سینما، پاییز 78، شماره هجدهم، ص 7-18.
جانستن، رابرت کی، معنویت در فیلم، ترجمه فتاح محمدی، چاپ اول،تهران، بنیاد سینمایی فارابی،1383.
جسپر، دیوید، «در باب نظام مند کردن امر غیر نظام مند : واکنش»، کاوش در الهیات و سینما، ترجمه : امید نیک فرجام، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی 1384، ص 295 تا 304.
دانکین دین ، «فیلم»، برگزیده دانشنامه دین ارتباطات و رسانه، نیما ملک محمدی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانهها 1388 ص 231 تا 249.
دبیرخانه جشنواره فیلمهای کوتاه دینی رویش ، مجموعه مقالات سینمای دینی از منظری دیگر (هفتمین جشنواره فیلمهای کوتاه دینی رویش)، سازمان توسعه سینمایی سوره .
دهقان، محمد صادق و رقیه چاووشی، راهکارهای برگردان مفاهیم معنوی به فیلم نامه، چاپ اول، قم مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما 1390.
رحیمی بندر آبادی، ابراهیم، ماوراء الطبیعه در هنر و فیلم، چاپ اول، قم انتشارات دفتر عقل 1387.
رحیمیان، بهزاد، راهنمای فیلم روزنه: گزیده سینمای جهان 2000 تا 2021، ج اول، چاپ اول، تهران ، روزنه کار ،1392.
رحیمیان، بهزاد، راهنمای فیلم روزنه: گزیده سینمای جهان1895 تا 2000، ج اول،چاپ اول، تهران ، روزنه کار ،1391.
«روش نئوفرمالیستی در نقد فیلم»، فصل نامه سینمایی فارابی، شماره 31، زمستان 1377، ص 116.
سایمون، استفن، الهامات معنوی در سینما، ترجمه شاپور عظیمی، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی زمستان 1383.
سلدن، رآمان و پیتر ویدوسون، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، چاپ سوم، تهران طرح نو 1384.
شرایدر، بل، سبک استعلایی در سینما، ترجمه محمد گذر آبادی، چاپ اول، تهران انتشارات بنیاد سینمایی فارابی 1375.
شهبا، محمد، مقالات اولین و دومین هم اندیشی نقد هنر، انتشارات فرهنگستان هنر 1385.
شوان، فریتیوف و دیگران، هنر و معنویت، ترجمه انشاء الله رحمتی، چاپ اول، تهران فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران 1383.
صداقت، محمد، «بحران اخلاقی در سینمای هالیوود»، فصلنامه فارابی، شماره 32، بهار 78، 429 تا 426.
طاهری زاده، مهدی، قابلیت فیلم مستند برای انتقال مفاهیم دینی، چاپ اول، قم مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما 1389.
عادل، شهاب الدین، تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی، اول ، تهران ، دانشگاه هنر ، 1389.
عظیمی، شاپور، سایههای متحرک دین و فیلم به مثابه ی محصولات فرهنگی، چاپ اول، تهران شرکت انتشارات سوره مهر 1384.
علوی مهیار نظریههای نقد ادبی معاصر، چاپ دوم، ، تهران، 1381.
فرید، مهرداد و رضا سالک، «ویژگی های سینمای دینی»، نشریه نقد سینما، پاییز 78، شماره هجدهم، ص 18-22.
فرید، مهرداد و رضا سالک، «مفاد و موضوعات سینمای دینی»، نشریه نقد سینما، زمستان 78، شماره نوزدهم، ص119-121.
کالکر، رابرت، فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه بابک تبرایی، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی 1384.
کدیور، محسن و طیبه کرمی، «معنای سنت از دیدگاه سنت گرایان»، مقالات و بررسی ها دفتر 77 فلسفه، بهار و تابستان 84، ص 201 -223.
کریستی، یان ، «فرمالیسم و نئوفرمالیسم»، رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، ترجمه علی عامری مهابادی، چاپ اول، تهران شرکت انتشارات سوره مهر 1388، ص 121 تا 132.
کوری، گریگوری، تصویر در ذهن، ترجمه محمد شهبا، چاپ اول، تهران نشر مهر نیوشا 1388.
کوییک، اندرو، «پدیدار شناسی و فیلم»، ماهنامه رواق هنر و اندیشه، ترجمه روح الله عطایی، شماره 36، تیر ماه 1388، ص 48 تا 66.
گالاخر، مایکل پل، «الهیات، تأویل و سینما»، نشانه های معنوی در سینما ، ترجمه: محمد کریمی، 1380 ، ص 95 تا 116.
لیدن، جان، «پژوهش های دینی و سینمای مردم پسند»، نقد سینما ، سودابه نبیئی، ش 19، زمستان 78 ، ص 113 تا 118.
مارش، کلایو،سینما و مقصود، چالش فیلم با علوم الهی، ترجمه نگین نگهبان، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی بهمن 1385.
مارش،کلایو و گی ارتیز، کاوش در الهیات و سینما، ترجمه امید نیک فرجام و دیگران، چاپ اول، تهران بنیاد سینمایی فارابی 1384.
مشکوه، سید حمید، «فرمالیسم و نئوفرمالیسم»، ماهنامه رواق هنر و اندیشه، شماره 5، آذر ماه 1385، ص 66 تا 73 .
معتمدی، احمدرضا، «سمبلیسم از نظر هگل و سنت گرایان»، فصلنامه قبسات، سال شانزدهم، تابستان 90، ص166 – 190.
مکاریک، ایرنا ریما، دانش نامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران آگه، 1383.
مورگان، ادوارد، «تصاویر، رسانه و آگاهی مذهبی»، فصلنامه فارابی، ترجمه مهدی ارجمند، شماره 32، ص 447 تا 462.
موسوی گیلانی، سید رضی ، هنر و عرفان، دو زبان جهانی: با تکیه بر آرای سنت گرایان، فصلنامه دین و رسانه.
موسوی گیلانی، سید رضی، جایگاه مراقبه و تمرکز در عرفان و هنر،رواق هنر و اندیشه، شماره 27، ماهنامه خانه هنر و اندیشه، سال هفتم، مهر 87،ص 58 –59
موسوی گیلانی، سید رضی، در آمدی بر روش شناسی هنر اسلامی، چاپ اول، قم نشر ادیان و انتشارات مدرسه اسلامی هنر 1390.
می، جان ر، «مقاله نظریه های معاصر درباره تفسیر فیلم دینی»، نشانه های معنوی در سینما ، ترجمه فرهاد ساسانی ،1380، ص 41 تا 78 .
میتری، ژان، روان شناسی و زیبایی شناسی سینما، ترجمه شاپور عظیمی، چاپ اول، تهران شرکت انتشارات سوره مهر 1388.
میلز، مارگاریت آر، دیده و ایده: جایگاه مذهب و ارزش ها در فیلمهای سینمایی، ترجمه حسن بلخاری، چاپ اول، تهران بیناد سینمایی فارابی بهمن 1385.
نصر، سید حسین ، معرفت و معنویت، ترجمه انشالله رحمتی ، تهران سهروردی ،1380، ص 155 -156
هانسبرگ پیتر ، «امور مذهبی در فیلم: از شاه شاهان تا شاه ماهی گیر»، نشانه های معنوی در سینما، ترجمه مریم صابری پور نوری فام ، 1380، ص 152 تا 181 .
هوور، استوارت، دین در عصر رسانه، ترجمه علی عامری مهابادی و...، چاپ اول، قم انتشارات دفتر عقل 1388.
هیل، جان و پاملاچرچ گیبسن، رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، ترجمه علی عامری مهابادی، چاپ اول، تهران شرکت انتشارات سوره مهر 1388.
هیوارد، سوزان، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، چاپ اول، زنجان نشر هزاره سوم 1381.
ویلسون، جرج، «روایت فیلم و معنای روایت»، فصلنامه فلسفی ادبی فرهنگی ارغنون، ترجمه بابک مظلومی، شماره 23، زمستان 82، ص231-252.
یزدانجو، پیام، اکران اندیشه: فصل هایی در فلسفه سینما، چاپ اول، تهران نشر مرکز 1383.
Marsh, Clive, Theology goes to the movies, first published, New York, Routledge, 2007.