فهرست:
فصل اول؛ کلیات 1
1.1. تعریف عملیاتی مفاهیم 2
1.1.1. باور 2
2.1.1. تنوع در باورها 3
3.1.1. تنوعپذیری باورها 4
2.1. مبانی نظری تنوعپذیری باورها 6
1.2.1. تنوعپذیری بر اساس پویایی موضوع باور 6
2.2.1. تنوعپذیری بر اساس پویایی باورکننده 7
3.2.1. تنوعپذیری باورها بر اساس پویایی اظهار باور 9
4.2.1. تنوعپذیری باورها بر اساس تلفیقی از عوامل پویا 11
3.1. عینالقضات همدانی 12
1.3.1. آثار 14
1.1.3.1. زبده الحقائق 15
2.1.3.1. تمهیدات 16
3.1.3.1. شکویالغریب 17
4.1.3.1. نامهها 18
2.3.1. روششناسی آثار 19
1.2.3.1. مفهوم خطابه 20
1.1.2.3.1. افلاطون 20
2.1.2.3.1. ارسطو 21
3.1.2.3.1. گادامر 23
2.2.3.1. عینالقضات و خطابه 25
4.1. بیان مسئله 28
5.1. فرضیهها 29
6.1. پیشینه 30
فصل دوم؛ دیدگاه قاضی درباره اختلاف عقاید و ارتباط آن با تنوعپذیری باورها 34
1.2. درآمد 35
شش
2.2. انتقاد از پیشداوری 36
1.2.2. مفهوم پیشداوری 36
2.2.2. ارزشداوری درباره نقش پیشداوریها در فهم 37
3.2.2. عینالقضات و مسئله پیشداوری 39
3.2. انتقاد از فهم نادرست 42
1.1.3.2. دو تلقی از ماهیت زبان و مسئله ارزیابی فهم 44
2.3.1.2. عینالقضات و ارزیابی فهم 48
1.2.1.3.2. عقیده قدریان 48
2.2.3.1.2. عقیده سوفسطائیان 52
3.2.1.3.2. ارتباط اسم و مسما 65
4.2.1.3.2. تغییر اخلاق 68
5.2.1.3.2. سایر نمونهها 71
2.3.2. نتیجه 73
4.2. انتقاد از تسرّیهای بیوجه 74
5.2. نتیجه 77
فصل سوم؛ مبانی و پیشفرضهای قاضی درباره اختلاف عقاید 80
1.3. درآمد 81
2.3. مبانی و پیشفرضهای معرفتشناختی 81
3.3. مبانی و پیشفرضهای زبانشناختی 92
1.1.3.3. ارسطو و فرارَوی از معنای عادی لفظ 93
2.1.3.3. زبانشناسان مسلمان و فراروی از معنای عادی لفظ 94
1.2.3.3. مجاز و استعاره از نظر عینالقضات 99
2.2.3.3. تشابه از نظر عینالقضات 103
نتیجه 108
1.4. جمعبندی دیدگاه عینالقضات 109
2.4. دیدگاه عینالقضات و مسئله تنوعپذیری باورها 111
کتابشناسی 113
منبع:
عینالقضات و کوتهنوشتها
زب زبده الحقائق، به تصحیح عفیف عسیران، داربیلبون، پاریس، 2005
تم تمهیدات، به تصحیح عفیف عسیران، منوچهری، تهران، 1386
شک شکوی الغریب، به تصحیح عفیف عسیران، داربیلبون، پاریس، 2005
نا نامههای عین القضات، به تصحیح علینقی منزوی و عفیف عسیران، ج 1، 2و 3 اساطیر، تهران، 1377
سایر منابع و مآخذ
قرآن کریم، ترجمه محمد مهدی فولادوند، دارالقرآن الکریم و دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، قم، 1381.
ابن عربی، محییالدین محمد، الفتوحات المکیه، تصحیح عثمان یحیی، ج 3، وزاره الثقافه و الاعلام، 1405
ابودیب، کمال (1971)، «طبقه بندی استعاره جرجانی با اشاره خاص به طبقهبندی استعاره ارسطو»، ترجمه علیمحمد حقشناس، در: مقالات ادبی زبانشناختی، نیلوفر، تهران،1370، صص 65-111.
ابوزید، نصر حامد (1977)، الاتجاه العقلی فی التفسیر (دراسه فی قضیه المجاز فی القرآن عند المعتزله)، المرکز الثقافی العربی، بیروت و الدار البیضاء، 1996.
ابوعبیده، معمربن مثنی، مجاز القرآن، تصحیح محمد فؤاد سزکین، مکتبه الخانجی، قاهره، 1954.
ارسطو، درباره هنر شعر، ترجمه سهیل محسن افنان، انتشارات حکمت، تهران، 1388.
ایزوتسو، توشیهیکو (1970)، «عرفان و مسئله زبانشناختی تشابه در اندیشه عینالقضات همدانی»، ترجمه مهدی سررشتهداری، در: آفرینش، وجود و زمان، مهراندیش، تهران، 1383، صص 108-127.
___________ (1973)، «آفرینش و نظم بی زمان امور: بازجستی از فلسفه عرفانی عین القضات همدانی» ترجمه مهدی سررشتهداری، در: آفرینش، وجود و زمان، مهراندیش، تهران، 1383، صص 128- 149.
اذکایی، پرویز (1381 الف)، «حقیقت یا روایت؟» در: ماتیکان عینالقضات، به اهتمام پرویز اذکایی، مادستان، همدان، 1381، صص 193-240.
اذکایی، پرویز (1381 ب)، ماتیکان عینالقضات، مادستان، همدان، 1381.
پورجوادی، نصرالله (1360)، «فلسفه مذاهب از نظر عینالقضات همدانی» در: نشر دانش، شماره 4، خرداد و تیر 1360، صص 15-21.
پورجوادی، نصرالله (1365)، «برکه همدانی، استاد امی عینالقضاه» در: معارف، شماره 9، اسفند 1365، صص 3-34.
پورجوادی، نصرالله (1374)، عین القضات و استادان او، اساطیر، تهران، 1384.
جرجانی، عبدالقاهر، اسرار البلاغه، تصحیح سید محمد رشید رضا، دار الکتب العلمیه، بیروت 1988.
__________، دلائل الاعجاز فیالقرآن، تصحیح محمود محمد شاکر، مکتبه الخانجی، قاهره، 1988.
جوادی آملی، عبدالله، (1378)، تسنیم (تفسیر قرآن کریم)، ج 13، تحقیق و تنظیم عبد الکریم عابدینی، اسراء، قم، 1378.
حسینی بهشتی، سید محمدرضا (1390)، «حقیقت و روش»، درس گفتار در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پاییز 1389 تا بهار 1390.
سزکین، محمد فؤاد (1954)، مقدمه بر مجاز القرآن ابوعبیده، مکتبه الخانجی، قاهره، 1954.
عسیران، عفیف (1341)، مقدمه بر تمهیدات عینالقضات، منوچهری، تهران، 1386.
غزالی، ابوحامد محمد، المقصد الاقصی فی شرح اسماء الحسنی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تهران، شماره مسلسل: 781، [نسخه خطی]، تاریخ کتابت1320 ق.
____________ ، احیاء علومالدین، دارالوعی، حلب، 1998.
دباشی، حمید (1994)، «عینالقضات همدانی و اوضاع فکری زمانهاش»، ترجمه امیر مازیار، در: تاریخ فلسفه اسلامی، ویراسته سید حسین نصر و الیور لیمن، انتشارات حکمت، تهران، 1389، صص 183-270.
فراء، ابیزکریا یحی بن زیاد، معانیالقرآن، تصحیح محمدعلی النجار، یوسف احمد نجاتی، عالمالکتب، بیروت، 1983.
مقاتل بن سلیمان، الوجوه و النظائر، تحقیق حاتم صالح الضامن، مرکز جمعه الماجد للثقافه و التراث، دبی، 2005.
منزوی، علینقی (1374)، پیشگفتار بر جلد سومِ نامههای عینالقضات، اساطیر، تهران، 1377.
مولوی، جلالالدین محمد، مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد نیکلسون، انتشارات توس، تهران، 1375.
Allport, Gordon. W. (1954), The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Pub, USA, 1958.
Alston, W. P. (1996), “Belief, Acceptance, and Religious Faith” in: Faith, Freedom and Rationality, ed by J. Jordan & D. Howard-Snyder, Rowman & Littlefield Pub, NewYork, 1996, pp 3-27.
Aristotle, Nicomachean Ethics, tr by D. Ross, in: The Complete Works of Aristotle, ed J. Barnes, vol 2, Prinston University Press, Prinston, 1991, 1094a- 1181b.
_______, Poetics, tr by I. Bywater, in: The Complete Works of Aristotle, ed J. Barnes, vol 2, Prinston University Press, Prinston, 1991, 1447a- 1462b.
_______, Rhetoric, tr by W. Rhys Roberts, in: The Complete Works of Aristotle, ed J. Barnes, vol 2, Prinston University Press, Prinston, 1991, 1354a- 1420b.
Augustin, “The Woman and Child” in: Sermons, tr by P. Sheehan, 1920, pp 122-132.
Barthold, Lauren. S. (1996), Prejudice and Underastanding: Gadamer`s Ontological Hermeneutics, Simon Fraser university, 1996.
Bett, Richard (1994), “Aristocles on Timon on Pyrrho: The Text, its Logic and its Credibility” in: Oxford Studies in Ancient Philosophy, Vol 12, Oxford University Press, New York , 1994, pp 137-181.
Bruschwig, Jaques (1994) “The title of Timon's Indalmoi: from Odysseus to Pyrrho” in: Papers in Helenistic Philosophy, Cambridg University Press, NewYork, 1994, pp 212-223.
Byrn, Peter (1995), Prolegomena to Religious Pluralism, McMillan Press, London, 1995.
Chittick, W. C. (1994), Imaginal Worlds : Ibn Al-àrabi and the Problem of Religious. State University of NewYork Press, 1994.
Clark, Elizabeth .A. (2004), History, Theory, Text (Historians and the Linguistic Turn), Harvard University Press, Massachusetts & London, 2004.
Clifford, W. K. (1877), “The Ethics of Belief” in: Contemporary Review no 29, pp 289-309.
Dabashi, Hamid (1999), Truth and Narrative, Routledge, 1999.
D'Ancona, Cristina (2009), Greek Sources in Arabic and Islamic Philosophy, .“Greek Sources in Arabic and Islamic Philosophy” in: Stanford Encyclopedia of Philosophy, Substantive revision Fri Oct 7, 2011:
< http://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-greek/#EarTraAra>.
Diels, Herman (1903), Die Fragmente der Vorsokratiker (Griechisch und Detsch), Weidmannsche Buchhandlung, Berlin, 1903.
Empson, William (1947), Seven Types of Ambiguity, 2nd ed, Chatto an Windus, London, 1949.
Eusebii, Praeparationis Evangelicae, in: Patres Quartti Ecclesiae Saeculi, III, Apud Méquignon-Havard, Parisiis, 1830.
Gadamer, H. G. (1960[1975]), wahrheit und methode [Truth and Method], tr by J. Weinsheimer,; D. G. Marshall, Great Britain, Sheed & Ward Ltd & the Continuum Pub, 1989.
________________ (1971[1997]), “Hermeneutik un Ideologiekritik” [Rhetoric, Hermeneutics, and Ideology-Critique], tr by R. E. Palmer in: Rhetoric and Hermeneutics in Our Time, ed by W. Jost, & M. J. Hyde, Yale University Press, NewHavana & London, 1997, pp 313-334.
________________ (1993), “Von der Wahreit des Wortes” in: Gadamer Lesebuch, hersusgegeben von Jean Grondin, Mohr Tübingen, 1997, S 120-140. [“On the Truth of the Word” in: The Gadamer Reader, tr by R. E. Palmer, Northwest University Press, 2007, pp 133-155].
Guthtie, W. K. C (1965), A History of Greek Philosophy, vol 2, Cambridge University Press, London, NewYork, NewRochelle, 1980.
_____________ (1969), The Sophists (A History of Greek Philosophy, vol 3), Cambridge University Press, London, NewYork, Melbourne, 1977.
Gomperz, Theodor (1901), The Greeck Thinkers (A History of Ancient Philosophy), tr by Lourie Magnus, Vol 1, 1922.
Grondin, Jean (1991), Introduction to Philosophical Hermeneutics, tr by Joel Weinsheimer, Yole university Press, NewHaven&London, 1994.
Hack, Susan (2010), “Pragmatism” in: A Companion to Epistemology, ed by J. Dancy & E. Sosa, 2nd ed, Wikey-Blackwell, pp 599-604.
Harre, Rom & M. Krausz (1996), Varieties of Relativism, Blackwell Publishers, Great Britain, 1996.
Heidegger, Martin, (1927), Being and Time, tr by J. Stambaugh, State University of NewYork Press, NewYork, 1996.
_______________, Gesamtausgabe, band 12, Vittorio Klosterman, Frankfurt, 1959.
James, Willam (1896[1897]), The will to believe, Longmans Green Co, London, New York, 1897.
Kata Ioanen [John Bible] in: H Kaine Diathhkh, British & Foreign Bible Society, 1904.
Kirk, Georffery, S. & J. E. Raven, (1957), The PreSocratic Philosophers (A Critical History with a Selection of Texts), Cambridg University Press, London & NewYork, 1977.
[ _______________________ & M. Schofield (1994), Die Vorsokratischen Philosophie, Texte und Kommentare, J. B. Metzler, 2004].
Lewis, C. T. & Short, C. (1850), A New Latin Dictionary, Harper & Brothers Pub – Oxford, New York, 1891.
Long, A. A. & Sedley, D. N. (1987), The Helenistic Philosoohers (Greek& Latin Texts with notes & bibliography), Vol 2, Cambridge University Press, 1998.
Long, A. A. (2006), “Timon of Phlius: Pyrrhonist and satirist” in: From Epicurus to Epictetus, Oxford University Press, New York, 2006, pp 70-95.
On Melissus, Xenophanes and Gorgias, in: Aristotle Minor Works, with an En tr by W. S. Hett, Harvard University Press, London.
Platonis, Phaedrus, in: Opera , IoannesBurnet, Oxonii [Oxford], pp 227-279.
[Plato, Gorgias, tr. Donald J. Zeyl, in: Complete Works of Plato, ed J.M. Cooper, Hackett Publishing Company, Indianapolis, Cambridge, 1997, pp. 507-556].
Platonis, Gorgias, in: Opera , IoannesBurnet, Oxonii [Oxford], pp 447-527.
[Plato, Gorgias, tr. Donald J. Zeyl, in: Complete Works of Plato, ed J.M. Cooper, Hackett Publishing Company, Indianapolis, Cambridge, 1997, pp. 791-869].
Pojman, Luis. P (2001), What Can we know?, 2nd ed, Wadsworth, Canada, 2001.
Reeve, C. D. C (1992), Practices of Reason, Oxford University Press, New York 1992.
Schiappa, Edward (1997), “Interpreting Gorgias`s On Not-Being or On Nature” in: Philosophy&Rhetoric, vol 30, No 1, 1997, pp 13-30.
Steinschneider, Moritz (1897), Die arabischen Uebersetzungen aus dem Griechischen, Otto Harrssonwitz, Leibzig, 1897.
Svavarsson, Svavar. H. (2010), ” Pyrrho and early Pyrrhonism Pyrrho’s” in: The cambridge companion to Ancient Scepticism, ed Richard Bett, Cambridg University Press, NewYork, 2010, pp 36- 57.
Weinrich, H (1980), “Metapher” in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, ed, J. Ritter, K. Gründer, G. Gabriel, B 5, Schwabe & AG , Basel, 1980, S 1179-1186.
Wittgenstein, L. J. J (1953), Philosophical Investigations, tr by G. E. M. Anscombe, Blackwell, 1999.