فهرست:
فصل نخست: بررسی و شناخت شیوه تاریخپژوهی علمای مسلمان.. 1
اهداف... 2
تاریخ چیست؟. 3
بخش نخست: روش اجتهادی.. 4
ابزار و شرایط اجتهاد. 6
ویژگیهای روش اجتهادی.. 7
حکومت اصول اعتقادی بر فرآیند اجتهاد. 7
حاکمیت منطق ارسطویی... 8
تفسیر غالب از منبع منصوص به متن مکتوب... 8
تاثیرگذاری«استعاره»ها بر عمل اجتهادی.. 8
بخش دوم: نگاهی به تاریخ پژوهی در اندیشهی عالمان مسلمان.. 11
واکاوی و بررسی آراء ابن خلدون.. 11
روش نقد تاریخى از نظر ابن خلدون.. 14
نقد و بررسی... 18
واکاوی و بررسی آراء شهید مطهری(ره) 23
بخش سوم: نگاهی به عاشوراپژوهی معاصر. 26
1.تکنگاری و موردپژوهی در باب آسیبهای عزاداری و تحریفها و نقد آن یا دفاع از سنتهای رایج 27
2. تکنگاریها درباره هدف قیام اباعبدالله(ع) و علل و عوامل وقوع حادثه عاشورا 34
3.کتابشناسیهای توصیفی، تاریخی در معرفی مقاتل و تاریخنگاریهای عاشورا از صدراسلام تاکنون 35
4.کتابشناسیهای توصیفی، انتقادی با هدف جریانشناسی، معرفی رویکردها و تحریفسازیهای عاشورایی 40
5.کتابشناسی انتقادی برای ارائه روشهای نقد منابع تاریخی و مقاتل و نیل به منابع متقن.. 46
6.فرهنگها و موردپژوهیهای عاشورایی... 50
تأملی بر تناسب روش تاریخ پژوهی عالمان مسلمان با واقعهی عاشورا 50
فصل دوم: تاریخ، سنت روایی و روایت تاریخی در اندیشه پل ریکور. 54
درآمد.. 55
زندگی، آثار و فلسفه ریکور. 56
درنگی در سیره فکری و مشی فلسفی ریکور. 62
بخش نخست: از خاطره فردی تا حافظه رسمی... 65
یک: پدیدارشناسی خاطره. 65
دو: خاطره و مفهوم«زمان». 69
سه: خاطره جمعی... 72
چهار: خویشتن، دیگران، نزدیکان.. 77
پنج: بررسی خاطره به مثابه کنش.... 78
بخش دوم: از آرشیو تا روایت... 86
شناختشناسی تاریخ... 86
مرحله اول: آرشیو مستندات... 87
از گواهی تا آرشیو. 89
مرحله دوم: استناد، تفسیر و فهم... 91
مرحله سوم: بازگو کردن روایت تاریخی... 96
طرح افکنی(EMPLOTMENT ) 99
از روایت تا زندگی... 106
فصل سوم: گامی به سوی تبیین سنت روایی عاشورا. 112
درآمد.. 113
تبیین سنت روایی عاشورا 116
بخش نخست: پیکربندی روز واقعه.. 116
شخصیت پردازی داستان کربلا.. 117
حادثهها در واقعه عاشورا 119
بحث روایی... 121
بخش دوم: از روز واقعه به سوی روایتگری.. 123
عاشورا و خاطره جمعی... 123
تحلیلی سریع از رویکرد نخستین مقتلنگاریها. 125
نقش اهل بیت(علیهمالسلام) در شکلگیری خاطره جمعی عاشورا 127
یک:تقویت خاطرات از راه تصویرسازی.. 127
دو:استفاده نمادین از اشیاء متعلق به کربلا.. 128
سه:ترویج عزاداری و گریه بر مصیبت کربلا با استفاده از ادبیات منظوم.. 129
چهار:سفارش مؤکد و تشویق به زیارت امام حسین(ع) درکربلا.. 135
روند تعمیق خاطره جمعی عاشورا در میان امت اسلامی... 137
مقاتل، از بایگانی تا روایت... 142
بررسی گونه نخست مقاتل.. 143
بررسی گونه دوم مقاتل.. 144
بررسی گونه سوم مقاتل.. 146
کتابنامه.. 149
منبع:
ابن خلدون، عبدالرحمن، (بیتا)، کتاب العبر، ج 1، مقدمه ، بیروت، مطبعه الکشاف.
ابو مخنف، 1378،وقعه الطف، مقدمه و تحقیق محمدهادی یوسفی غروی، ترجمه سیدعلی محمدموسوی،قم، بنیالزهراء.
اسفندیارى، محمّد ،1380 ، کتابشناسى تاریخى امام حسین (ع). تهران، سازمان چاپ و انتشارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
اسلامی، سید حسن، «آسیبهای اخلاقی پژوهشهای عاشورایی» ، مجموعه مقالات دومین کنگره علمی حماسه حسینی، قم، مؤسسه دار المعارف شیعی، پاییز 1391.
آلاندوزلى، محمّد، «کتابشناسى توصیفى انتقادى پیرامون تحریف هاى عاشورا»، آیینه پژوهش، ش 77-78.
پیشوایی، مهدی،1382، «تاملی در آثار و اندیشههای ابن خلدون»، تاریخ در آیینه پژوهش، پاییز 82، پیش شماره 3.
جعفری، محمدتقی، 1380، امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، تهران، موسسه تنظیم ونشر آثارعلامه جعفری.
جوانعلی آذر، مرتضی، 1391، سیمای سازمان از نگاه اسلام ، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام.
حسنی، حمیدرضا،1389، عوامل فهم متن، تهران، هرمس.
حسنی، سیدحمیدرضا، و مهدی علی پور، 1387،« تحلیل مکانیزم اجتهاد به مثابه مدلی برای تولید علوم انسانی اسلامی»، همایش تولید علم و جنبش نرم افزاری در حوزه معارف اسلامی، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
ذهبی،تاریخ الاسلام، ج 26.
رنجبر، محسن،1389، جریانشناسی تاریخی قرائتها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه (با تاکید بر مقاتل )، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
ریکور بول ، 2009، الذاکره التاریخ النسیان، ترجمه جورج زیتانی، بیروت، دار الکتاب الجدید.
ریکور بول ،2005، صراع التاویلات،ترجمه منذر عیاشی،بیروت، دارالکتاب الجدید.
ریکور،پل، 1373، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، تهران، هرمس.
ریکور،پل،1373، «خاطره تاریخ فراموشی»، سخنرانی در پژوهشکده حکمت وادیان،تهران.
ریکور،پل،1383، زمان و حکایت، کتاب اول، ترجمه مهشید نونهالی، تهران، گام نو.
سبحانی، جعفر،1377، کلیات فی علم الرجال، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
صالحی نجف آبادی، نعمت الله ،1349، شهید جاوید؛ حسین بن علی علیه السلام.
صدوق، محمدبن علی بن بابویه،1389، الامالی ، ترجمه محمدعلی سلطانی، قم، ارمغان طوبی.
الطبری، محمد بن جریر،1939،تاریخ الامم والملوک، ج4، قاهره، مطبعه الاستقامه.
عدالتنژاد،سعید،1382، اندر باب اجتهاد، تهران، طرح نو.
فاضل دربندی، ملاآقا، اسرار الشهاده، چاپ سنگی، تهران، انتشارات اعلمی.
الکلینی،ثقه الاسلام،الکافی، ج 8 .
گروهی از تاریخ پژوهان، 1389، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)، ج1، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
گلی زواره،غلامرضا،1382،از مرثیه تا تعزیه،قم،حسنین(ع).
مجلسی،محمدباقر،1403، بحارالانوار، ج44-45-98 ، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، قم، نشر معروف.
مطهری، مرتضی(بیتا)، جامعه و تاریخ، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی،(بیتا)، حماسه حسینی، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی،(بیتا)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، تهران، انتشارات صدرا.
میرزا حسین نوری طبرسی، 1375، لؤلؤ و مرجان در شرط اول و دوم منبر روضهخوانان، تحقیق حسین استاد ولی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
میرمحمدی، ضیاءالدین، «بازخوانی روز واقعه، تبیین شناسی تحلیلهای عاشورا»، جام جم،21 اسفند 1384.
نصری، امیر،1387، حکمت شمایلهای مسیحی، تهران، نشر چشمه.
نصری، عبدالله، 1389، راز متن، تهران، سروش.
الهامی ،داود ، 1378، تحریفشناسی عاشورا در پرتو امامشناسی، قم، مکتب اسلام.
انگلیسی
Karl Simms, 2003 , Paul Ricoeur, New York, Routledge .
Paul Ricoeur,2004 ,Memory, history, forgetting ; translated by Kadileen Blarney and David Pellauer, Chicago & London, The University of Chicago Press.
Questioning Ethics: Contemporary debates in philosophy, 2002,Edited by Richard Kearneyand Mark Dooley,London and New York, Taylor & Francis e-Library.
On Paul Ricoeur: Narrative and Interpretation. edited by David Wood, Routledge, New York1991.