پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات

word 321 KB 32671 94
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۷۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ کارشناسی ارشد رشته­ معارف قران

    چکیده

     

    موضوع سبّ ولعن از مسائل نخستین در جهان اسلام بلکه در عالم بشری و مورد ابتلای جوامع مسلمانان و غیر مسلمانان می باشد،و ابعاد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی وسیعی دارد، و جنبه های روانی و تبلیغاتی آن چشمگیر وقابل بحث و بررسی فراوان می باشد.

    پس این موضوع از تاریخچه وقدمت طولانی برخوردار است وچنانچه خاطر نشان خواهیم نمود این موضوع حداقل در درون جامعه اسلامی ودر برخورد با پیروان و مسالک مختلف مطرح و مورد ابتلاء بوده و هست.

    مسئله مهمی که در اینجا مطرح خواهد شد این است که متأسفانه موضوع سبّ ولعن کاملاً تفکیک نشده و در مواردی خلط مبحث شده به طوری که عده ای با حسن نیت لعن و ناسزا را هر دو فی حد نفسه عملی ممنوع می انگارند،در صورتی که این دو با هم متفاوتند هم در مفهوم و هم در حکم و هر کدام مصادیق متفاوتی دارند،سبّ وناسزا مطلقاً ممنوع است حتی به دشمن بدخواه وکافر.چنانکه قرآن تصریح دارد،و اما لعن در مواردی مجاز است و موارد مجاز و عدم جواز آن در قرآن وسنت به تصریح آمده است.وهدف ومحور اصلی بحث ما در این پروژه همین مطلب است که   ابتداء به تفکیک این دو  موضوع بپردازیم  و ان گاه  واژه های مرتبط به ان را بیان نموده و به ذکر موارد ومصادیق هر کدام بپردازیم و در مقابل با ادله از قرآن وسنت فتاوای فقهاء به موارد جواز و عدم جواز لعن و نفرین بپردازیم به تفاوت معنوی و حکمی بین آنها توجه کنیم  ودر پایان به ترویج سب ولعن و بیان حکم سب خدا و پیامبر اشاره شده  وپیامد های دنیوی اخروی وراه های درمان  ان بررسی شده است تا با  رو شدن حقیقت جواب محکم و قاطعی به یاوه گویان و کسانی که شیعه را متهم به ناسزا گویی به صحابه می نمایند داده باشیم.

    کلید واژه ها: سبّ، لعن، فحش، نفرین، ناسزا و غضب.

    مقدمه

           قرآن کریم کتاب هدایت، سازندگی و هم زیستی است که به طور جامع در بر گیر نده تمام کتب الهی دیگر می باشد واین کتاب در تمام مسایل موردنیاز بشر اصول و قواعدی را بیان فرموده است، یکی از  فرامین دستورات قرآن، تبیین رفتار و کردار بشر و ارتباط انسانها بر اساس معیار صحیح با یکدیگر است. دستورات اخلاقی اسلام و قرآن در جهت هدایت بشر از یک نگاه عقلی و منطقی برخوردار است، چنانکه عقل به تنهایی خوبی و زشتی هر چه را درک  ننموده است و شرع نیز برای تأکید بر آن و ارشاد مردم دستور خاصی را بیان می‌فرماید. به عبارت دیگر هم چنان‌که زشتی ظلم، دروغ و تهمت دارای استدلال عقلی  بیان نموده است شرع مقدس نیز می‌فرماید: «و الله لایحب الظالمین» «و خداوند بیدادگران را دوست نمی‌دارد» و «انّ‌الله یامر بالعدل و الاحسان»«در حقیقت خدا به دادگری و نیکوکاری فرمان می‌دهد».در این کتاب الهی درباره رفتار بشر و تعامل ان  با دیگران  نیز دستوراتی دارد که هر کدام نسبت به این رفتار در اموزه های دینی تاکید فراوان شده است.

       در خصوص سب و لعن نیز دیدگاه قرآن هم سو با نگاه عرفی و عقلانی است و تمایلات طبیعی و فطری بشر را تأئید می‌فرماید. یعنی همان‌گونه که عرف عقلا و عقل، رفتار ظالم و ستمگر، شیطان، کسانی که جلوی رشد و کمال انسان را گرفته و موجب نابودی حرث و نسل می‌گردند و نشر دهندگان فساد را محکوم می‌نماید و از کسانی که به آنها مبادرت می‌ورزند بیزاری می‌جوید، قرآن نیز این گونه افراد را محکوم و لعن نموده و از مسلمانان خواسته است راه چنین گروه‌ها را نپیموده و آنان را از جامعه اسلامی دور سازند.

     موضوع این پروژه «سب و لعن در قرآن و روایات» می‌باشد. این پروژه شامل پنج  فصل می‌باشد:

    فصل اول مفاهیم و کلیات را در بر می‌گیرد که شامل معنای لغوی و اصطلاحی سب و لعن و هم‌چنین واژگان مرتبط با این دو مانند: فحش، قذف، رجم، برائت و ... می‌باشد.

    در فصل دوم موارد اسباب سب و لعن ذکر شده:

    اسباب سب مانند: عادت و غضب.

    اسباب لعن مانند: کبر، قتل عمدی مؤمن، آزار خدا و پیامبر (ص) و ... .

    در فصل سوم که شامل دو بخش می‌باشد لعن کنندگان و لعن شدگان را ذکر کرده‌ایم.

    لعن کنندگان مانند: خداوند، ملائکه، همه مردم و ... .

    لعن شدگان مانند: شیطان، منافقان، کافران و ... .

    و آثار و پیامدهای منفی دنیوی و اخروی سب و لعن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

    پیامدهای دنیوی مانند: تحریک دیگران به ناسزاگویی، ایجاد دشمنی، ایجاد نفاق و دورویی و ... .

    پیامدهای اخروی مانند:محرومیت از بهشت و ورود به آتش دوزخ  در فصل  چهارم به پیشینه سب و لعن  پرداخته شده است انگاه به  بیان نمونه های از سب ولعن دشمنان اهل بیت اشاره شده است  و دیدگاه اسلام و حکم سب خدا و پیامبر و اهل بیت  پیرامون ان مورد توجه قرار گرفته وپیامدهای  دنیوی واخروی و راه های درمان ان نیز اشاره شده  است .

     ودر فصل پنجم به نتیجه گیری مباحث شده است تحقیق این پروژه، به شیوه کتابخانه‌ای است و تمامی مطالب از طریق فیش‌برداری جمع‌آوری شده است و اصول کار بیشتر در تحقیق آیات قرآنی و کتب حدیثی، تفسیری و اخلاقی است.

     

     

     

     

     

     

    اهمیت تحقیق

    انسان موجودی است که فطرتاً دارای حب ذات است؛ بنابراین بدیهی است که خویشتن خویش در نظرش از اهمیت والایی برخوردار باشد و به خود بپردازد؛ و این انسان برای شناختن کمالات خویش و راه رسیدن به آن‌ها تلاش نماید؛ تمام تلاش‌ها و کوشش‌های انسانی هم، برای تأمین منافع و مصالح انسان صورت می‌گیرد؛ پس شناخت انسان و کمالاتش برای رسیدن به این هدف لازم است.

    انسان زمانی که به ارزش واقعی خویش رسید و فهمید که برای رسیدن به هدف  والایی آفریده شده است سعی می‌کند از عواملی که او را از رسیدن به کمال و رسیدن به حق باز می‌دارند دوری جوید و در صورت افتادن در دام آن عوامل، راه خلاصی از این مهلکه‌ها را پیدا کند. و یکی از این مهلکه‌ها سب و لعن است که سب یکی از صفات زشتی است که سبب می‌شود روح حیوانی به حرکت درآید و اعمالی از انسانی سر بزند که اعمال اطفال و دیوانگان باشد؛ طبیعی است که در چنین حالتی انسان از عقل و فکر و نعمت اندیشه و دریافت که از عالی‌ترین امتیازات انسانها نسبت به حیوانات است محروم می‌ماند و دیگر نمی‌تواند چراغ عقل را راهنمای خود قرار دهد و در نور آن درستی را از کجی تشخیص دهد، ما هم در این تحقیق بر آن شدیم تا با بررسی آیات قرآن و کتب، حدیثی، تفسیری و اخلاقی، مطالبی پیرامون، این موضوع را به طور مختصر بیاوریم.

    اهداف تحقیق

    اهدافی را که در این تحقیق دنبال می‌کنیم پیدا کردن جوابی برای این سؤالات است:

    1- سب و لعن به چه معنا هستند؟

    2- اسباب و زمینه‌های سب و لعن کدامند؟

    3- لعن کنندگان و لعن شدگان در قرآن و روایات چه کسانی هستند؟

    4- نظر فقها و فریقین نسبت به سب و لعن چیست؟

    5- آیا سب و لعن مسلمانان بالاخص صحابه موجب فسق و کفر می‌شود

     

     

     Abstract

     The issue of revilement and curse lies among the most rudimentary issues not only in the Islamic world but also among human beings, and may occur both in Muslim and non-Muslim nations. They consist of a wide range of ethical, social and political aspects, with their mental and promotional ones being specially significant and debatable.

    Thus, this issue enjoys a quite long history and, as it will be pointed out further here, it has been, it is now, encountered at least within Islamic world in facing multiple ideologies and their followers. One important point to be made here is that unfortunately, revilement and curse have not been thoroughly distinguished, and in some cases, a mixture of both is seen in such a way that, having good faith, some people may regard curse and insult both as forbidden in themselves; while they are totally different, both in concept and in the judicial decision made against them.  Each of them involve different instances. Revilement and insult is absolutely forbidden, even in the case of arguing with malevolent enemies or atheists, as explicitly stated in the Holy Quran.  However, curse has been considered to be admissible in some cases, and the cases of its permission and non-permission have been clearly stated in the Holy Quran & traditional practices as well. Our discussion here is mainly on, first, distinguishing these two issues, then, stating the terminology related to each of them and suggesting their instances. In contrast, with reliance on the reasons expressed in the Holy Quran and Tradition, and on the basis of fatwas made by jurisprudent theologians, instances of permission and avoidance of curse will be included.  Also some attention will be paid to the differences in meaning and juridical decision lying between them.

    Eventually, some reference has been made to a prevalence of revilement and curse. Also, the sin of revilement and curse against God, the Glory and the Holy Prophet, and its outcomes in this world and in the Hereafter and its treatment ways have been examined and stated so that, through making truth clear, a bitter and categorical statement will be made to those individuals nattering about religion and to those who make Shiite Muslims accused of insulting the Companions.

    Keywords: Revilement, Curse, Insult, Curse & Anger

  • فهرست:

    مقدمه.................................................................................................................................................... 1

    اهمیت تحقیق........................................................................................................................................ 3

     

    اهداف تحقیق......................................................................................................................................... 3

    پیشینه تحقیق...................................................................................................................................... 5

     

    فصل اول: معناشناسی سبّ ولعن و واژگان مرتبط

    1-1- معنای لغوی سبّ..................................................................................................................... 7

    1-2- معنای اصطلاحی سبّ........................................................................................................... 8

    1-3- معنای لغوی لعن...................................................................................................................... 9

    1-4- معنای اصطلاحی لعن......................................................................................................... 10

    1-4-1- تحریم لعن............................................................................................................................... 10

    1-5- واژگان مرتبط با سبّ........................................................................................................... 15

    1-5-1- فحش..................................................................................................................................... 15

    1-5-2- قذف....................................................................................................................................... 16

    1-6- واژگان مرتبط با لعن............................................................................................................ 17

    1-6-1- برائت...................................................................................................................................... 17

    1-6-2- رجم........................................................................................................................................ 19

    1-6-3- غضب.................................................................................................................................... 20

    1-6-4- بُعد......................................................................................................................................... 21

    1-6-5- خساء..................................................................................................................................... 22

     

     

     

    فصل دوم: اسباب سبّ و لعن

    2-1- اسباب سبّ.............................................................................................................................. 25

    2-1-1- غضب.................................................................................................................................... 25

    2-1-2- عادت...................................................................................................................................... 28

    2-2- اسباب لعن............................................................................................................................... 30

    2-2-1تکبر شیطان.......................................................................................................................... 30

    2-2-1-1- منشأ کبر........................................................................................................................ 30

    2-2-1-2- کبر در آیات قرآن............................................................................................................ 31

    2-2-1-3- کبر در روایات.................................................................................................................. 32

    2-2-1-4- درمان کبر......................................................................................................................... 32

    2-2-2- قتل عمدی مؤمن............................................................................................................... 33

    2-2-3- آزار خدا و پیامبر (ص)....................................................................................................... 35

    2-2-4- پیمان شکنی...................................................................................................................... 36

    2-2-5- کفر........................................................................................................................................ 38

    2-2-5-1- اقسام کفر..................................................................................................................... 38

    2-2-5-2- لعن کافر در آیات قرآن................................................................................................. 39

    2-2-5-3- کفر در روایات................................................................................................................. 40

    2-2-5-4- برخی ویژگی‌های کفار (کافر) مطابق روایات....................................................... 40

    2-2-6- کسانی که آیات خدا و راه های هدایت را کتمان کرده اند................................. 41

    2-2-7- نفاق........................................................................................................................................ 42

    2-2-8- قطع رحم............................................................................................................................. 45

    2-2-9- شرک...................................................................................................................................... 46

     

     

     

     

     

    فصل سوم: لعن کنندگان و لعن شدگان

    3-1- لعن کنندگان.......................................................................................................................... 48

    3-1-1- خداوند.................................................................................................................................. 48

    3-1-2- ملائکه.................................................................................................................................. 52

    3-1-3- همه مردمان........................................................................................................................ 52

    3-1-4- پنج تن آل عبا(در مساله ی مباهله ).......................................................................... 53

    3-1-5- داوود و عیسی بن مریم...................................................................................................... 53

    3-1-6- ندا دهنده در روز قیامت................................................................................................... 54

    3-1-7- امت‌های کافر در روز قیامت و در جهنم...................................................................... 54

    3-1-8- لعنت کنندگان (اللاعنون).............................................................................................. 55

    3-1-9- نامشخص........................................................................................................................... 55

    3-2- لعن شدگان............................................................................................................................. 57

    3-2-1- لعن شدگان در قرآن......................................................................................................... 57

    3-2-1-1- شیطان............................................................................................................................. 57

    3-2-1-2- کافران............................................................................................................................... 57

    3-2-1-3- مشرکان و منافقان...................................................................................................... 58

    3-2-1-4- ظالمان................................................................................................................................ 58

    3-2-1-5-اهل افساد و قاطعان رحم.......................................................................................... 59

    3-2-1-6- دروغ گویان به هنگام مباهله................................................................................... 60

    3-2-1-7- یهود و اصحاب سبت.................................................................................................. 60

    3-2-1-8- آنان که آیات خدا و راههای هدایت را کتمان  کرده اند.................................... 61

    3-2-1-9- آزار دهندگان به پیامبر (ص).................................................................................................... 61

    3-2-1-10- بهتان زنندگان به زنان پاکدامن........................................................................................... 62

    3-2-1-11- قاتلین مؤمنین....................................................................................................................... 63

    3-2-2- لعن شدگان در روایات...................................................................................................... 63

    3-2-2-1- نظر فقهاء فر یقین نسبت به سبّ و لعن........................................................... 64

    3-2-2-2- آیا سبّ و لعن مسلمانان بالاخص صحابه موجب فسق و کفر می‌شود؟ 65

    3-2-2-3- آیا لعن معاویه و یزید جایز است؟.......................................................................... 67

    3-2-2-4- آیا لعن بعضی از صحابه‌ از جمله شیخین جایز است؟................................. 69

    3-2-2-5- لعن حیوانات و جمادات............................................................................................... 71

     

    فصل چهارم:  پیشینه سبّ و لعن

    اغاز سب در رفتار صحابه و همسران پیامبر74……………………………………….

    ترویج رسمی سب ولعن و تکفیر.75……………………………………………….

    بیان نمونه های از سب و لعن دشمنان اهل بیت75…………………………………..

    لعن از دیدگاه اسلام79……………………………………………………………

    ایا لعن تنها خاص معصومین می باشد83………………………………………….?

    حکم سب خدا و پیامبر  و امامان معصوم..................................................................... 83

    بررسی چند روایت در زمینه سب ..........................................................................84.

              ایا در شرایط کنونی سب ولعن جایز است؟...............................................................85

    دیدگاه اسلام درباره حب بغض.....................................................................................89

    مفهوم حب و بغض......................................................................................................................... 89

    حب وبغض در اصطلاح.................................................................................................................. 89

    محدوده حب وبغض......................................................................................................................... 89

    منشاء حب وبغض........................................................................................................................... 91

    ویژگی های حب و بغض در انسان............................................................................................... 91

    اصول حاکم بر حب وبغض........................................................................................................... 92

    سب ولعن خلفا ابزاری برای فتوا به قتل شیعه................................................................. 101

     پیامدهای دنیوی سبّ................................................................................................................... 103

    4-1-1- تحریک دیگران به ناسزاگویی...................................................................................... 103

    4-1-2- ایجاد دشمنی.................................................................................................................. 103

    4-1-3- ایجاد نفاق و دو رویی...................................................................................................... 103

    4-1-4- نابودی برکت..................................................................................................................... 104

    4-1-5- مایه فسق......................................................................................................................... 104

    4-1-6- اجابت نشدن دعا............................................................................................................ 104

    4-1-7- ایجاد کینه و دشمنی................................................................................................... 105

    4-1-8- بازگشت لعن بی مورد  به لعن کننده.................................................................... 106

    4-2- پیامدهای اخروی سبّ......................................................................................................... 106

    4-2-1- محرومیت از بهشت...................................................................................................... 106

    4-2-2- ورود به دوزخ...................................................................................................................... 106

    راه‌های درمان سبّ و لعن بی مورد ............................................................................................ 107

     

     فصل پنجم: نتیجه گیری

    نتیجه نهایی................................................................................................................................... 110

    منابع و ماخذ............................................................................................................... 113

     

     

    منبع:

     

    قرآن حکیم، مترجم: ناصر مکارم شیرازی، قم: انتشارات اسوه: دوم:  1388

    نهج‌البلاغه، گردآوری سید رضی، ترجمه محمد دشتی، مشهد، عروج اندیشه، 1387

    ابن اثیر، مجدالدین، النهایه، محقق: عبدالحمید هنداوی، بیروت: مکتبه العضریه: 1429 ق

    ابن حزم، علی بن احمد، الفصل، بیروت: دارالکتب العلمیه: 1401 ق

    ابن حنبل، احمد، مسند، بیروت: دار صادر: بی‌تا.

    ابن عابدین، محمدامین، الجهاد، بیروت: دارإ حیاء‌التراث العربی: 1914 م.

    ابن فارس، ابی الحسین، معجم مقائیس اللغه، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، قم: مکتب الاعلام اسلامی: 1404 ق

    أبو السعادت المبارک بن محمد الجرزی، النهایه فی غریب الحدیث والأثر ،تحقیق: طاهر احمد الزاوی، محمود محمد الطناحی

    امین، محمد، آفات زبان، قم: دفتر نشر طیب: سوم 1376.

    انصاری، مرتضی، مکاسب محرمه، قم: مجمع الفکرالاسلامی: 1422 ق.

    بابویه قمی، محمد بن علی، علل الشرایع، مترجم: علی حسینی، قم: انتشارات مولانا: اول: 1388.

    بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، لبنان: شرکت ابناء شریف الانصاری: 1429 ق.

    تمیمی آمدی، محمد، شرح غرر الحکم و دررالکلم، تهران: دانشگاه تهران: چهارم: 1360.

    تهرانی، مجتبی، اخلاق الهی (آفات زبان بخش یکم)، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی: اول: 1381.

    جباران، محمدرضا، درس نامه علم اخلاق (2)، قم: مرکز نشر هاجر: سوم: 1385.

    جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، محققان: مجید حیدری و فرو حسن جلیل‌زاده، قم: انتشارات اسراء: دوم: 1389

    ––––––– ، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم: انتشارات اسراء: دوم 1385.

    حاکم نیشابوری، ابوعبدالله، المستدرک علی‌الصحیحین، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت: دارالکتب العلمیه: 1411 ق.

    حرانی، ابی محمد حسن بن علی، تحف العقول، مترجم: محمد باقر کمره‌ای، تهران: چاپخانه اسلامیه: ششم: 1376.

    حرعاملی، محمد بن حسین، وسائل الشیعه،ج17، بیروت: مؤسسه آل بیت علیه‌السلام إحیاء التراث: 1413 ق.

    حسینی زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس، تحقیق: عبدالکریم الغرباوی، قم: انتشارات دارالهدایه: 1386 ش.

    خاتمی، احمد، آفات زبان، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی ناب: اول: 1386

    خمینی، روح‌الله، تحریرالوسیله، قم: دفتر نشر اسلامی: بی‌تا

     خمینی روح الله  ، چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: سی و نهم: 1386

    راغب اصفهانی، حسین، مفردات قرآن، مترجم: غلامرضا خسروی حسینی، تهران: انتشارات مرتضوی: سوم: 1383.

    رسولی محلاتی، هاشم، غررالحکم و دررالکلم، تهران: دفتر نثر فرهنگ اسلامی: هشتم: 1385

    سبحانی، جعفر، منشور جاوید قرآن، قم: مؤسسه امام صادق (ع): سوم: 1373

    سیاهپوش، سید محمود، پرتوی از زیارت عاشورا، تهران نشر ابجد، 1367

    صمدی، علی‌اکبر، آثار گناه در زندگی و راه جبران آن، قم: انتشارات مسجد جمکران: اول: 1385

    طباطبایی، محمدحسین، تفسیرالمیزان، مترجم: محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی: هفدهم: 1384.

    طبرسی، ابوعلی الفضل بن حسن، تفسیر مجمع‌البیان، مترجم: علی کرمی، تهران: انتشارات فراهانی: اول: 1360

    طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: مکتب التراث اسلامیه: بی‌تا.

     طبری محمد بن جریر ،  تاریخ الامم و الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1403 ق.

     جوزی  عبد الرحمن بن علی  ، جامع البیان فی تأویل القرآن، تحقیق: احمد محمد شاکر، مؤسسه الرساله ، ۱۴۲۰ه، چاپ اول

    طوسی، ابی جعفر محمد بن حسن، تفسیرالتبیان، قم: مکتب‌الاعلام الاسلامی: 1409 ق.

    طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق: محمود عادل، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی: بی‌تا

    طهرانی ابولفضل شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشورا قم:سید علی موحد ابطحی.1367

    عاملی، زین‌الدین بن علی بن احمد، منیه‌المرید فی ادب المفید و المستفید، بیروت: مکتب الاعلام الاسلامی: 1368.

    غزالی، محمد، احیاء العلوم، مترجم: محمد خوارزمی، بی‌جا، انتشارات علمی و فرهنگی: اول: 1376.

    غفاری، محسن، آفات زبان در آیات قرآن، احادیث، قصص و حکایات، تهران: انتشارات پیام آزادی: اول: 1379.

    فخر رازی، محمد بن عمر، تفسیر کبیر، مترجم: علی‌اکبر حلبی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی: سوم: 1420

    ، تفسیر الفخر الرازى، دار إحیاء التراث العربى

    فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، تحقیق مهدی المخزومی و ابراهیم السامرائی، قم، دار الهجره ، 1409 ق.

    فرید تنکابنی، مرتضی، اخلاق از دیدگاه قرآن وعترت، تهران: دفتر نشر فرهنگ: هفتم: 1374

    فیض کاشانی، محسن، راه روشن، مترجم: عبدالعلی صاحبی، مشهد: آستان قدس رضوی: اول 1372.

      فیض کاشانی ملا محسن، المحجه البیضاء، تحقیق: علی‌اکبر غفاری، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات: 1091 ﻫ .

    قرائتی، محسن، اصول عقاید، قم: سازمان تبلیغات اسلامی: 1375

    قرائتی محسن ، گناه شناسی، تنظیم: محمد مهدی اشتهاردی، تهران: انتشارات پیام آزادی: یازدهم: 1375.

    قرشی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه: پانزدهم: 1386.

    قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، لبنان: دارالکتب العلمیه: 1415 ق

    قمی، ابی جعفر محمد بن علی، عیون اخبارالرضاء، مترجمان: حمیدرضا مستفید و علی‌اکبر غفاری، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه: 1380.

    قمی، عباس، سفینه البحار،ج1، بیروت: دارالاسوه للمطباعه و النشر مؤسسه المیلاد: 1414 ق

    قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم، اسلامى

    عزیزاتی تهرانی، علی اصغر، شرح زیارت عاشورا، .قم:نشر دار الصادقین 1375

    کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج2و3، مترجم: محمد باقر کمره‌ای، تهران: انتشارات اسوه: هشتم: 1385.

    کلینی محمد بن یعقوب ، فروع کافی، تحقیق: محمدجعفر شمس‌الدین، بیروت: انتشارات دارالتعارف للمطبوعات: 1413 ق.

    گنابادی، محمد، بیان السعاده، مترجمان: محمد آقا رضاخانی و حشمت‌ا... ریاضی، تهران: انتشارات محسن: 1377.

    مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج7 و9و13و43و69، بیروت: دار إحیا التراث العربی: 1403 ق.

    مصطفوی، فریده، روش خودسازی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه: اول: 1378.

    مصلح بن عبدالله، کلیات سعدی، تهران: انتشارات اقبال: 1361.

    مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه: بیست و یکم: 1371.

    میثم بن علی، ابن میثم، قواعدالمرام، قم: مکتب آیت‌الله مرعشی: 1398

    نراقی، ملا احمد، معراج السعاده، مترجم: کریم فیضی، قم: قائم آل محمد: اول: 1385

    نراقی، مهدی، علم اخلاق اسلامی (گزیده کتاب جامع السعادات)، مترجم: جلال‌الدین مجتبوی، تهران: انتشارات حکمت: 1372.

    نوبختی، ابومحمد حسن بن موسی، فرق الشیعه ، تعلیقه سید محمد صادق بحرالعلوم، قم، مکتبه الفقیه، بی‌تا.

    نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت: مؤسسه آل بیت إحیاء التراث العربی: بی‌تا.

    نیشابوری، محمد بن قتال، روضه الواعظین، قم: انتشارات منشورات: بی‌تا.

    نیلی‌پور، مهدی، بهشت اخلاق، ویراستاران: حمیدرضا حبیبی، محسن آدم‌زاده و احمد حسینی، قم: مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج): اول: 1389.

    ورام، مسعود بن عیسی، مجموعه ورام، قم: انتشارات مکتبه الفقیه: بی‌تا

    هاشمی رفسنجانی، اکبر، پیام قرآن، قم: بوستان کتاب: اول: 1383

     هاشمی علی اکبر  ، تفسیر راهنما، قم: مؤسسه بوستان کتاب: اول: 1386.

    هندی، علاء‌الدین علی المتقی، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت: مکتب التراث اسلامیه: 1397 ﻫ. ق.

    هیثمی، احمد بن محمد بن حجر، صواعق محرقه، مصر: مکتبه القاهره: 1385 ق

    هیثمی، نورالدین علی بن ابی‌بکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، تحریر: عراقی و ابن حجر، بیروت: مؤسسه معارف: 1406 ق.

    یزدی، محمدکاظم بن عبدالعظیم، العروه الوثقی، تهران: انتشارات زبان منابع و مأخذ  نوین: سوم: 1382.

    فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت: مکتب التراث اسلامیه: 1397 ﻫ. ق.

    هیثمی، احمد بن محمد بن حجر، صواعق محرقه، مصر: مکتبه القاهره: 1385 ق

    هیثمی، نورالدین علی بن ابی‌بکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، تحریر: عراقی و ابن حجر، بیروت: مؤسسه معارف: 1406 ق.

    یزدی، محمدکاظم بن عبدالعظیم، العروه الوثقی، تهران: انتشارات زبان منابع و مأخذ  نوین: سوم: 1382.

     

     

     

     

    سایت‌ها:

    1- اجلال، زهرا. (20/7/1389). فرق لعن و دشنام در قرآن و روایات. (28/2/1390).

    حامدزاده، محمد، آسیب شناسی ناسزاگویی. (28/2/1390                                                                  

    3.پایگاه خبرگذاری تحلیلی ایرانئ

                                                                                                               www.khabaronline.ir

    تبیین موضوع سب و لعن (1). (8/11/1388). پایگاه اطلاع رسانی سبطین. (28/2/1390).

     

    www.rasekhoon.net.

    5- لعن و ملعونین در قرآن مجید. (25/2/1390). پایگاه تخصصی امام شناسی و امامت پژوهی. (28/2/1390).

    www.maktabozahra.com.

     


موضوع پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, نمونه پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, جستجوی پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, فایل Word پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, دانلود پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, فایل PDF پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, مقاله در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, پروژه در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, پروژه درباره پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی سب و لعن در آیات و روایات

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش پژوهش هنر های سنتی چکیده: برخی از آفریده­های بلند مرتبه خداوند، که در شرایط عادی توسط انسان­ها قابل مشاهده نیستند، مَلََک نام دارند. قرآن کریم بیشتر از کتاب­های آسمانی دیگر به موضوع ملائک پرداخته و از این جهت منبعی غنی برای شناخت این موجودات غیبی به حساب می­آید. در آیات مختلف قرآن کریم به ویژگی­ها، وظایف، خصوصیات، نوع ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش زمستان 93 چکيده: اين پژوهش به ‌منظور تحليل محتواي مفاهيم و مضامين اخلاقي در قرآن کريم و با هدف ارا

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش چکیده: این پژوهش به ‌منظور تحلیل محتوای مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم و با هدف ارائه یک مدل از نظام اخلاقی تربیتی آموزشی بر اساس مفاهیم اخلاقی قرآن انجام گرفته است. در این مطالعه برای بررسی داده‌ها از روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی استفاده شده است و سپس به روش کمی تفکیک و دسته بندی آیات، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده: قرآن کریم را کلامی از سوی خداوند می­دانیم در جهت هدایت انسان. لذا پژوهش­های فراوانی در قالب­های بسیار متنوع در یافتن کنه کلام و ظرافت­ها و اعجاز این کلام قدسی از زمان نزول و تدوین تا کنون صورت گرفته و روش­های دقیق تحقیقی و تفسیری هم در این مسیر توسط مفسرین و علما تدوین شده است. پژوهشگران قرآنی همواره با توجه به ...

دانشکده تحصیلات تکمیلی – گروه ادبیات فارسی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده معراج حضرت محمد (ص) از وقایع اعجازی حیات پربرکت ایشان است که اندکی پیش از هجرت رخ داده. این سفر آسمانی که در شبی از شبهای رمضان اتفاق افتاده ، از شگفت ترین رویداد های حیات رسول پاک خداوند و تاریخ بشر است و از همان زمان تاکنون همواره مورد بحث و تحلیل بوده است و در تفسیرهای مختلف قرآن ...

رساله دکتری علوم قرآن و حدیث چکیده فمینیسم‏‏ به مثابه نظام فکری برآمده از انگاره اومانیسم، بازتاب مکتب های فکری مدرن غربی در بحث زنان است. فرهنگ و مبانی ارزشگذاری بسیاری از جوامع تحت تأثیر فلسفه، مذهب، سیاست، . . .تغییر یافته و عقیده به برتری مردان و در مقابل، نگاه حقارت آمیز به زنان و اجازه هر نوع خشونت و بی عدالتی علیه آنان، که در جوامع قدیمی شیوع داشت، طرفداران حقوق زن را ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گروه: کلام شیعه چکیده پایان‌نامه: بنی أمیه شاخه ای از خاندان قریش است که در سال 41 ه.ق تا 132 ه.ق. بر سراسر جهان اسلام و از سال 138 ه.ق تا 422 ه.ق. بر اسپانیا حکومت کردند. آنان در زمان بعثت، نسبت به پیامبرk موانع سختی اتخاذ کردند، آنان در فتح مکه به ظاهر اسلام را پذیرفتند اما در باطن خویش همچنان بر عقاید باطل خویش پافشاری می‌کردند. آنها در زمان خلافت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن وحدیث چکیده از آنجائی که گروهی در امر دینداری از مسیر اعتدال خارج شده و به نام تکلیف دینی دشواریهایی بر خود ودیگران تحمیل می کنند و از اغراض شریعت فاصله می گیرند، این پایان نامه باعنوان ( مقایسه دینداری تکلیف محور ودینداری متکلّفانه ) به روش اسنادی وتحلیلی، به بررسی محوریّت تکلیف در دینداری با هدف دستیابی و شناخت دینداری تکلیف محور بر پایه ...

فصل اول: طرح تحقيق مقدمه: حمد و سپاس خدايي را سزاست که انسان را از خاک آفريد و در او از روح خود دميد ، سپس خود را بر آفريدن او ستود و ملائکه را به سجده بر او امر کرد و بيان کرد که انسان را ب

چکیدہ: مباحثی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است از جمله مباحثی است که بشر امروز بیشتر به درک و فهم آن نیاز دارد۔ زیرا در پرتوی علوم روز و پیشرفته سوالاتی مطرح می شوند که حقایق و واقعیت را دگرگون می سازد و افکار خواننده را متغیر و متحیر کرده چه بسا موجب انحرافات می گردد. مباحث این اثر گرانبها، شبهات اساسی که درباره مطالب و فرمایشات قرآن از سوی بیگانگان از روی عناد و ...

ثبت سفارش