پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس

word 493 KB 32667 89
1392 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۷۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: ادیان و عرفان

    چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

       نوشتار حاضر به بررسی خدا از منظر یونیتارین ها به خصوص نظرات میخائیل سروتوس می پردازد که علیه عقاید  کلیسا برخواستند. افراد این گروه مطرود کلیسا بودند و کلیسا آن ها را به عنوان بدعت گذار محکوم کرد و آثار این افراد را ازبین برد و فقط تعداد معدودی از آن ها اکنون برجای مانده است. مبنای این پژوهش آثار به جای مانده از این افراد و نوشته های مخالفین آن ها است .

     بنابراین برای یافتن آثار آن ها خیلی تلاش صورت گرفته است و بیشتر مطالب از لابه لای سخنان افرادی که از آن ها نقل قول کردند و همچنین اینترنت یافته شده است. نگارنده ضمن بیان معرفی زندگی و عقاید یونیتارین ها  به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

    حاصل این پژوهش آن است که وجوه مشترک عقاید این افراد با دلایل منطقی و عقلی نشان می دهد که مسیحیت، بعد از عروج مسیح از جاده اصلی خود منحرف شده و راه شرک عقلی را در پیش گرفته است. یکتاپرستان کسانی بودند که در برابر باطل ایستادند و جان خود را نیز فدا کردند تا هدف اصلی مسیح که یکتاپرستی بوده احیا شود . این پژوهش با بررسی ذات ، صفات ، افعال خدا از دیدگاه یونیتارین ها به خوبی روشن می سازد که خدای واحدی بر جهان حکومت می کند ، برخلاف نظرات کلیسا .

    کلید واژه : خدا ، ذات ، صفات ، افعال ، مشیت ، میخائیل سروتوس، یونیتارین ها 

    چکیده :  

    نوشتار حاضر به بررسی خدا از منظر یونیتارین ها به خصوص نظرات میخائیل سروتوس می پردازد که علیه عقاید  کلیسا برخواستند. افراد این گروه مطرود کلیسا بودند و کلیسا آن ها را به عنوان بدعت گذار محکوم کرد و آثار این افراد را ازبین برد و فقط تعداد معدودی از آن ها اکنون برجای مانده است. مبنای این پژوهش آثار به جای مانده از این افراد و نوشته های مخالفین آن ها است .

     بنابراین برای یافتن آثار آن ها خیلی تلاش صورت گرفته است و بیشتر مطالب از لابه لای سخنان افرادی که از آن ها نقل قول کردند و همچنین اینترنت یافته شده است. نگارنده ضمن بیان معرفی زندگی و عقاید یونیتارین ها  به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

    حاصل این پژوهش آن است که وجوه مشترک عقاید این افراد با دلایل منطقی و عقلی نشان می دهد که مسیحیت، بعد از عروج مسیح از جاده اصلی خود منحرف شده و راه شرک عقلی را در پیش گرفته است. یکتاپرستان کسانی بودند که در برابر باطل ایستادند و جان خود را نیز فدا کردند تا هدف اصلی مسیح که یکتاپرستی بوده احیا شود . این پژوهش با بررسی ذات ، صفات ، افعال خدا از دیدگاه یونیتارین ها به خوبی روشن می سازد که خدای واحدی بر جهان حکومت می کند ، برخلاف نظرات کلیسا .

    کلید واژه : خدا ، ذات ، صفات ، افعال ، مشیت ، میخائیل سروتوس، یونیتارین ها .

     

     

    مقدمه

    این تحقیق با عنوان « بررسی خدا از دیدگاه یونیتارین ها با تأکید بر نظر میخائیل سروتوس »، در پی حقایقی است که در تاریخ مسیحیت مطرح شده و سرکوب گردیده است . در میان دینداران مسیحی ،مذاهبی وجود دارد که معتقد به خدای واحدند وپیروان آن مذاهب ، می کوشند که بر طبق دستورات انجیل زندگی کنند. یکتاپرستان مسیحی معتقدند کسانی که کتاب مقدس را آموزش می دادند تفاسیر اشتباهی از آن داشتند و آن تفاسیر اشتباه را ترویج کردند که این موجب شرک نسبت به خداوند شده است. مهمترین عقیده و وجه تمایز یکتاپرستان از دیگر مکاتب و مذاهب مسیحی این است که آنان بر استفاده از عقل و اندیشه آدمی در دین تأکید می­ورزند.بر همین اساس، آنان تثلیث را قبول ندارند، خدا را تنها در یک شخص (و نه در سه شخص) پذیرفته و الوهیت حضرت عیسی را انکار می­کنند.البته با یکتاپرستان مسیحی برخوردهای شدیدی صورت گرفته وحتی به صورت فجیعی حکم اعدامشان صادر شده و اجازه ندادند عقایدشان به صورت آزادانه گفته شود . میخائیل سروتوس متولد قرن 16 میلادی از سردمداران یکتاپرستی مسیحی است .علاوه بر او در قرن های اولیه میلادی کسانی بودند که تفکرات یکتاپرستانه داشتند.افرادی چون ایرانائوس 130-200م، ترتولیان 160-220 م، اوریگن185-254م، آریوس 250-336م ،فرانسیس دیوید 1510-1579م ،سوسینوس 1539-1604م ، شلایرماخر 1768-1834م ،کارل بارت 1886-1968م.

    هدف از بررسی این افراد، معرفی نسبتاً مختصری از زندگی نامه و عقاید آنها در مورد خدا به زبان فارسی است که ناقد آموزه تثلیث می باشند. این افراد به خصوص سروتوس مسیری را طی کردند که بعدها باعث ایجاد جریان مستقلی در مسیحیت شدند و نظرات و دیدگاههای آن ها می تواند تقاربی میان یکتاپرستی مسیحی و یکتاپرستی اسلام ایجاد کند.

    نگارنده با شناختی که از افراد یاد شده به دست آورده است ، در صدد برآمد زندگی و افکارشان را بررسی کند. علاوه بر انگیزه علمی که در انتخاب این موضوع موثر بوده ، دلایل زیر می تواند انتخاب نگارنده را بهتر و بیشتر توجیه کنند.

    1 – عقایدی که از سوی آنان مطرح شد تا آن زمان مطرح نشده بود وکلیسا قانون و یا دستوری در خصوص آن موضوع نداشت. با طرح آن ها ،کلیسا را به عنوان مرجع نهایی دینی و مذهبی وادار به پاسخ کرد.

    2 – عقاید این افراد به عنوان بدعت شناخته شد و از نظر کلیسا مطرود گردید . بدعت عبارت است از عدول از مذهب رایج و بنابراین با توجه به مذاهب رایج آن زمان یعنی مسیحیت تعریف می شود. البته بدعت در آن زمان موضوع اخلاقی و به معنای خطای صعب بوده است. خطا و اشتباه مراتب گوناگون داشته و هر خطایی را بدعت به حساب نمی آورند. آنجایی که کلیسا در مقام مرجعی که نجات دادن فرد، رسالت آن در زمین است، عقیده ای را خطا اعلام می کرد و به فرد خاطی اعلام می نمود و از او می خواست که از این خطا تبری و دوری جوید، در صورتیکه کلیسا در برابر اصرار سرسختانه فرد قرار می گرفت ،خطا را بدعت اعلام می نمود. ( گریدی،1377 ،719 )

    با وجود این محکوم شدند و کلیسا سعی بسیار بر پنهان نمودن افکار وآثار آنان کرد، اما این افکار تا قرن ها پس از مرگ ایشان طرفدارانی داشت که برخی از آن ها هنوز هم وجود دارند. بر این اساس نگارنده در صدد برآمد که با انتخاب موضوع مذکور ، حقایقی را مکشوف سازد که می توان افکار آنان را اشکال مختلف توحید در مسیحیت اعلام نماید.

    3- کلیسا فرد بدعت گذار را مجازات می نمود زیرا پس از نشان دادن خطا به فرد، از خطای خود تبری نمی جسته و وتوبه نمی کردند. بر این اساس بدعت ، برای کلیسا در حکم شکست بوده است یعنی ناکامی در امر نجات دادن فرد که رسالت آن در زمین بوده است. به این ترتیب نوعی دوگانگی نسبت به شخص بدعت گذار وجود داشته ، مسئولیت وی (بر خلاف کافر) مستقیماً بر دوش کلیسا بوده است که در صورت اصلاح نشدن می بایست مجازات نماید. بنابراین از سوی کلیسا مجازات های سختی شدند. برای مثال سروتوس مدتی در زندان بود و اندکی بعد به همراه کتابهایش در آتش سوزانده شد.

    4- افراد مذکور دارای آثار و نوشته هایی بودند که به دستور امپراتور یا پاپ طعمه آتش قرار گرفتند. هدف آن ها از سوزاندن این آثار این بود که مانع از رسوخ این نوع تفکر و دیدگاه بر جامعه مسیحیت شوند.

    5- با وجود این همه سختگیری های کلیسا ، این افراد پیروانی بدست آوردند که قرن ها زیسته اند. این خود نشانه ای بر این مدعاست که اگرچه  افرادی در طول تاریخ مورد لعن و تکفیر قرار گیرند و از سوی جامعه طرد گردند ، اما افکار و اندیشه مقوله ای نیستند که با سوزاندن آثار و یا بدعت خوانده شدن آن مطرود گردند و از بین روند .بلکه ممکن است پس از گذشت سالیان بار دیگر ظهور یابند.

    اما در خصوص واژه خدا که عمده مطالب این پژوهش به آن مرتبط است می توان گفت که خدا در دین مسیحیت جزئی از الاهیات مسیحی  است . الهیات به معنی خداشناسی است که مبیّن تعریف، توصیف و شناخت خدا در یک دین میباشد. در الهیات مسیحی بحث محدود به وجود خدا نمی‌ماند بلکه موضوعات دیگری نیز مورد مطالعه و تحقیق قرار میگیرند.   در الهیات مسیحی هنگام بحث از آموزه خدا صرفا به ذات و صفات او پرداخته نمی‏شود و در مورد تمامی شئون الوهی وی از جمله علم خدا، نام‏های خداوند، مشیت خدا، قدرت خدا، تدبیر خدا، حکمت او و سایر امور مربوط به خدا پرداخت می‏شود.

     خداشناسی هنگامی که به عنوان موضوع علم الهیات طرح می‏شود به بحث در مورد صفات و ذات خدا می‏پردازد و همانگونه که برخی از صفات را برای خداوند اثبات می‏کند، برخی دیگر از صفات را نیز از او نفی می‏کند. الهیات به معنی خداشناسی است و دربردارنده تعریف، توصیف و شناخت خدا در یک دین میباشد. الهیات مسیحی نیز به معنای گفتار در مورد خدا در مسیحیت است. (هینلز، 1386، 58 )

    از آن جا که خداوند داراى وجودى نامحدود است ارائه ى تعریفى جامع و مانع در مورد او کارى ناممکن است. درباره ى خدا دو مطلب مشخص شده است: یکى آن که «خدا وجود است» و مى توان تفاوت او را با سایر وجودها بیان کرد; و دیگر آن که صفات الهى را که براى انسان مکشوف شده است مى توان شرح داد.

     

     

    http://www.unitarius.hu/english/uhistory.htm

     

    Abstract

    The present article from the perspective of Unitarians, especially Mikhail Servtus comments who rose against church doctrine, studies and seeks God. The people in this groups had been rejected by church and the church condemned them as a heretic group and ruined any traces results from them; only a few of them left. This study is based on the remains from their writings and the writings remained from their opponents.

    So much efforts has been made to find any traces of them. And most of contents obtained from sayings from people who have quoted from them, or through internet. The author introduces the life style and ideas of Unitarians and also want to analyze and evaluate them.

    Result of this study is this fact that common beliefs between these people shows intellectually and rationally that Christianity, after the ascension of Jesus, has distracted from the main road and has walked through the way which leads to mental idol. Unitarians stood against evil and also sacrificed their lives in order to rehabilitate the main purpose of the Jesus was monotheism. This study by examining the nature, attributes, acts of God, from the perspectives of Unitarians, obviously reveals that a Unite God governs the world, which is contrary to the views of the church.

     

    Keywords: God, nature, attributes, actions, Providence, Mikhail Sertus, and Unitarians

  • فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه. 2

    فصل اول:کلیات

    1-1 بیان مسأله. 10

    1-2 سابقه پژوهش.. 10

    1-3 سوالات و فرضیه ها 11

    1-4 اهداف.. 11

    1-5 بهره وران. 12

    1-6 جنبه نو آوری و جدید بودن تحقیق. 12

    1-7 روش تحقیق. 12

    1-8 روش گردآوری اطلاعات. 12

    1-9 تاریخچه خداشناسی توحیدی در مسیحیت.. 12

    نتیجه. 24

    فصل دوم:زندگی نامه رهبران یونیتارین

    2-1 ایرانائوس (130-200م ) 26

    2-2 ترتولیان (160-220م) 29

    2-3 اوریگن (185-254م) 32

    2-4 آریوس(250-336م) 35

    2-5 میخائیل سروتوس (1511-1553م) 37

    2-6 فرانسیس دیوید(1510-1579م) 45

    2-7 فائوستوس سوسینوس(1539-1604م) 48

    2-8 فردریک شلایرماخر(1768-1834م) 48

    2-9 کارل بارت (1886-1968م) 52

    فصل سوم:ذات خداوند

    تعریف ذات 59

    3-1 روح بودن. 59

    3-2  خدا قائم به ذات است.. 76

    3-3  خدا نامحدود است.. 80

    3-4 خدا ازلی و ابدى است.. 83

    نتیجه فصل ذات. 85

    فصل چهارم:صفات خداوند

    تعریف صفات خدا 89

    4-1 حضور مطلق. 90

    4-2 قدرت مطلق. 92

    4-3 تغییر ناپذیری. 95

    نتیجه فصل صفات خداوند. 99

    فصل  پنجم:افعال خداوند

    5-1 مشیت خدا 101

    5-2 آفرینش.. 104

    نتیجه فصل افعال. 110

    فهرست منابع. 111

     

    منبع:

    کتاب مقدس ، ترجمه قدیم، انتشارات ایلام ،2002 میلادی.

    کتاب مقدس ، ترجمه تفسیری ،انجمن بین المللی کتاب مقدس،2002 میلادی.

    توفیقی ،حسین ، شهر خدا ،1391، آگوستین ،قم ، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.

    آدلر،مورتیمور؛ ،چگونه درباره خدا بیندیشیم،1364، ترجمه احمد آرام ،انتشارات انقلاب اسلامی.

    ادواردز، پل؛ ،خدا در فلسفه،1370، ترجمه بهاالدین خرمشاهی ،انتشارات مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    اژرتر،امانوئل؛ ، مذاهب بزرگ ،1341، ترجمه احمد تاج بخش ،انتشارات موسسه مطبوعاتی علمی.

    اسیتد،کریستوفر؛ ،فلسفه در مسیحیت باستان،1387، ترجمه عبدالرحیم سلیمانی اردستانی ،قم، انتشارات ادیان و مذاهب.

    اسمارت،نینیان؛ تجربه دینی بشر،1383 ترجمه محمد محمد رضایی و ابوالفضل محمودی،انتشارات سمت.

    ایلخانی ،محمد؛تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس،1382،تهران ،انتشارت سمت.

    باربور،ایان؛ علم ودین،1374، ترجمه بهاالدین خرمشاهی، تهران ،مرکز نشر دانشگاهی.

    برانتل،جرج؛ آیین کاتولیک،1384، ترجمه حسن قنبری، قم ، مرکز ادیان ومذاهب.

    بروان،کالین؛ فلسفه و ایمان مسیحی،1375، ترجمه طاطه وس میکائیلیان، تهران، نشر علمی و فرهنگی.

    بریه،امیل؛ تاریخ فلسفه قرون وسطی و دوره تجدد،1377، ترجمه یحی مهدوی،تهران،سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    بهنامی ،ژوزف؛ مدخلی بر آموزه تثلیث، آموزشگاه کتاب مقدس ،شورای کلیسای جماعت ربانی، بی تا.

    پترسون،مایکل  و دیگران؛ عقل و اعتقاد دینی، 1376، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی ،طرح نو.

    تیسن ،هنری؛ الهیات مسیحی، ترجمه طاطه وس میکائیلیان،انتشارات حیات ابدی.

    تسوایک،اشتفان؛ وجدان بیدار،1383، ترجمه سیروس آرین پور،تهران ، نشر فرزان روز.

    جوادی، ذبیح الله؛الفبای فلسفه جدید، 1348، نشر ابن سینا.

    دورانت ،ویل؛ تاریخ تمدن،1371، ترجمه ابوالقاسم طاهری، ج 3،تهران،انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.

    دیویس،براین؛ در آمدی به فلسفه دین، 1378، ترجمه ملیحه صابری، انتشارات دانشگاه تهران.

    راستن،لئو؛ فرهنگ تحلیلی و مذاهب آمریکایی،1385، ترجمه محمد بقایی، تهران، انتشارات حمکت.

    زیبایی نژاد،محمدرضا؛ مسیحیت شناسی مقایسه ای،1384،تهران،انتشارات سروش.

    زینر،رابرت چارز؛ دانش نامه فشرده ادیان،1389، ترجمه دکتر نزهت صفای اصفهانی، نشر مرکز.

    ژیلسون ،اتین؛ تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطی،1389، ترجمه رضا گندمی نصرآبادی، قم،انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب.

    ژیلسون، اتین؛مبانی فلسفه مسیحیت،1375، قم ،دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات

    سایکس،استون؛ فردریش شلایرماخر،1376، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی،ویراستار فرزانه وزوایی وطالب یوسفی،  تهران، نشر گروس.

    سیار، پیروز؛ عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم، تهران، نشر نی، چاپ دوم، 1387ش

    فانینگ،استیون؛ عارفان مسیحی،1384، ترجمه فریدالدین رادمهر؛تهران ،نشر نیلوفر.

    فیروزی،جواد؛ پیدایش الهیات نوین در مسیحیت،1384، تهران انتشارات امیرکبیر.

    کاپلستون،فردریک ؛تاریخ فلسفه

    کارمدی،ج.ت ،الهیات جدید مسیحی( مجموعه مقالات) ،1383،؛ ترجمه شهرام پازوکی، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی سازمان چاپ و انتشارات.

    کرنز،ارل؛ سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، 1994، ترجمه آرمان رشیدی، تهران،نشر شورای کلیسای جماعت ربانی آموزشگاه کتاب مقدس.

    کونگ، هانس؛ متفکران بزرگ مسیحی،1386، ترجمه احمد مفتاح و دیگران،  قم ،انتشارات ادیان.

    کونگ،هانس؛ ساحت های معنوی ادیان جهان،1387، ترجمه حسن قنبری،تهران،مرکز مطالعات وتحقیقات ادیان ومذاهب.

    کونگ،هانس ،خدا در اندیشه فیلسوفان غرب،1389،؛ ترجمه حسن قنبری، قم ، انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب.

    کویین،فیلیپ ال؛ صفات خدا (مقالاتی از راهنمای فلسفه دین)،1387، ویراستار چارز تالیا فرو، ترجمه رضا بخشایش، قم،نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

    گالووی،آلن؛ الهیات تاریخی،1376، ترجمه مراد فرهادپور،  نشر صراط.

    گریدی،جوان؛ ،مسیحیت وبدعت ها،1377، ترجمه عبدالرحیم سلیمانی اردستانی ،تهران ، موسسه فرهنگی طه.

    گواهی،عبدالرحیم؛ واژه نامه ادیان،1387،دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    گیسلر، نورمن ،فلسفه دین، 1375،؛ ترجمه آیت الهی ،تهران ، انتشارات حکمت.

    لین ،تونی؛ ، تاریخ تفکر مسیحی، 1386، ترجمه روبرت آسریان ،نشر فروزان.

    مبلغی آبادانی،عبدالله؛ تاریخ ادیان و مذاهب جهان، 1373، قم، نشر سینا.

    محمدیان، بهرام؛ دایره المعارف کتاب مقدس،1384،تهران، انتشارات سرخدار.

    مک داول،جاش و استوارت دان، شناخت بدعت ها،1384،تهران، کلیسای انجیلی آشوری.

    مک گراث،آلیستر؛ درآمدی بر الهیات مسیحی، 1384، ترجمه عیسی دیباج، قم دانشگاه ادیان .

    مک گراث،آلیستر،مقدمه ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، 1387، ترجمه بهروز حدادی ،قم،دانشگاه ادیان.

    مک گراث، آلیستر؛ درسنامه الهیات مسیحی،1384، ترجمه بهروز حدادی، قم ، دانشگاه ادیان.

    مولند،اینار؛ جهان مسیحیت،1381، ترجمه محمد باقر انصاری و مسیح مهاجری، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    میلتر،و.م؛ تاریخ کلیسای قدیم در امپراتوری روم وایران، 1981، ترجمه علی نخستین، تهران، حیات ابدی.

    ناس،جان بایر؛ تاریخ جامع ادیان، 1382، ترجمه علی اصغر حکمت،  تهران،انتشارات علمی فرهنگی.

    ناردو ،جان؛ پیدایش مسیحیت، 1386، ترجمه مهدی حقیقت خواه،  تهران ، انتشارات ققنوس.

    وحیدی،شهاب الدین؛ در آمدی بر آیین پروتستان،1389، قم ، نشر ادیان.

    وورست،رابرت ای؛ مسیحیت از لابه لای متون ، 1384، ترجمه جواد باغبانی و عباس رسول زاده، انتشارات موسسه امام خمینی.

    ویر،رابرت؛ جهان مذهبی،1374، مترجم عظیم نانجی، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    ویور،مری جو؛ در آمدی به جهان مسیحیت ، 1381، ترجمه حسن قنبری، قم، مرکز ادیان و مذاهب.

    هاروی،ون آستن؛ ،فرهنگ الهیات مسیحی،1390، ترجمه جواد طاهری ،تهران ،نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    هیک، جان؛ فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، ، 1376، نشر الهدی

    هینلز،جان آر؛ فرهنگ ادیان جهان، 1386، ترجمه گروه مترجمان،ویراستار ع. پاشایی، قم، مرکز مطالعات ادیان ومذاهب.

    هلتزل،پیتر، ماهنامه علمی تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 6

    یاسپرس،کارل ؛ آگوستین، 1363، ترجمه محمدحسن لطفی، خوارزمی.

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Barry, William,The Catholic Incyclopedia , Robert Appleton company. 1907.

    Bettenson , Henry,  Document of Christian Church , oxford university press. 1977.

    Bourrilly, V.L. and N. Weiss"Jean du Bellay, the Protestants and the Sorbonne" in Bulletin of the Society of History of Protestantism Français. , 1904.

    Chapman , Johnby John Calvin the Reformer, in the City of Geneva, London, England October 27, 1553.

    Cross, F. L, Livingstone, E. A, The Oxford Dictionary of The Christian Church; Publisher: Oxford University Press, USA, September 8, 2005.

    De clercg , V.C” Arianism” , New Catholic Incyclopedia, tomson golf. 2002 .

    De  clercg, V.C, New Catholic Encyclopedia, by the faculty of The Catholic University of America ,1967.

    Doniger, Wendy, Britannica Encyclopedia of World Religions , Publisher: Encyclopaedia Britannica ,January 3, 2006.

    Drummond, William H. , The Life of Michael Servetus.1848.

    Durant, Will. The Story of Civilization: The Reformation Chapter XXI.

    E,james, William; Introduction to Philosophy, McGraw Hill Professional, 1991.

    E. M. Wilbur, A History of Unitarianism,Cambridge , 1952.

    H. Reichner,Seven Books, By Michael Servetos, alias Reves, a Spaniard of Aragon, 1620.

    J. Baron,Miguel Servet: His Life and His Work, Espasa-Calpe, Madrid, , 1989.

    Krendel, Eric,Issues at the University of Paris, the historian Michael editions of Medicine. 2011.

    Marshall, John ,John Locke, Toleration and Early Enlightenment Culture. Cambridge Studies in Early Modern British History. New York: Cambridge University Press. (2006).

    M'Clintock, John, and James Strong. Cyclopædia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature. 10 vols. New York: Harper & Brothers, 1894.

     Melville, Y.Stewart , , Philosophy of Religion. An Anthology Of Contemporary Views, English, 1996.

    N.Tice, John Knox, on Religion, Trans. By press,1969.

    Wilbur, Earl Morse; Michael Servetus,ON THE ERRORS OF THE TRINITY , 1531. 

    William B. Eerdmans,.History of the Christian Church, Vol. VIII: Modern Christianity: The Swiss Reformation., Grand Rapids, Michigan, USA ,1910.

    Wright, Richard , An Apology for Dr. Michael Servetus: Including an Account of His Life, Persecution, Writings and Opinions. London,1806.

     

    فهرست منابع اینترنتی

    www. Britannica Online Encyclopedia.htm

    www.sgu.org.uk\ calvin and Servetus by wiliam wileman

    www. onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/book/

    http://www.unitarius.hu/english/uhistory.htm


موضوع پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, نمونه پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, جستجوی پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, فایل Word پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, دانلود پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, فایل PDF پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, مقاله در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, پروژه در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, پروژه درباره پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی خدا از دید یونیتارین ها با تاکید بر نظرات میخائیل سروتوس

پايان نامه کارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت ارديبهشت 94 چکيده:      هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و جايگاه  چالش برانگيز و  مغفول  تربيت معنوي  و سپس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده نورالدّین عبدالرّحمن جامی ( شاعر و عارف بزرگ قرن نهم هجری ) از سرامدان زبان و ادب فارسی است. وی درزمینۀ زبان و ادب فارسی و عربی دارای تألیفاتی به نظم و نثر است. در زمان جامی مباحث و مسائل کلامی در بین اندیشمندان رواج داشت و به سبب اهمیّت این علم در شناخت دین و دفاع از آراء و عقاید دینی هرکدام از آنان که دارای ...

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم حدیث گرایش نهج البلاغه چکیده انسان محور و مدار و انگیزه‌ی عموم فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه‌اش را کسب لذت قرار داده است. در این نوشتار مختصر ابتدا به تعریف لذات مادی و معنوی پرداخته‌ایم. سپس لذات را در کلام بزرگان دین بررسی کرده و لذات خیالی را برشمرده‌ایم. در بخش دوم لذات معنوی شناختی و رفتاری معرفی شده و برخی راهکارهای دستیابی به این ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته هنر سال 1385 مقدمه : انسان بدوي چون «دم» يا «روان» خود را شناخت، بر او نام همزاد داد و در تصوير بركه‌ها با او ملاقات و در سايه ه

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي سنجش مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحيه 3 شيراز بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع روش پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه

پايان نامه کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرايش تعليم و تربيت اسلامي) خرداد 1394 چکيده       در جامعه کنوني مباحث پيرامون دين و اعتقاد و عدم اعتقاد به دين

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ( گرایش تعلیم و تربیت اسلامی ) چکیده اخلاق و تربیت اخلاقی از مهم ترین مسائل انسانی مکتب ها و به ویژه تعلیم و تربیت انسان به شمار می رود. چرا که تربیت اخلاقی موجبات سعادت و رستگاری را فراهم می سازد . مقوله ی اخلاق دارای ابعاد گوناگونی چون عقل و عاطفه است . عقل و عاطفه دو ارزش والای انسانی است که مانند سایر ارزشهای ...

ثبت سفارش