پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش

word 1 MB 32629 145
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۷۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی اخلاق کاربردی

    چکیده

    کار گروهی در پژوهش نیز مانند همه‌ی عرصه‌های دیگر زندگی انسان آمیخته با مسایل اخلاقی است. پویایی و پایایی گروه‌های پژوهشی از دغدغه‌های جامعه‌ی علمی است و مسایل اخلاقی در این عرصه می‌تواند تأثیرگذار باشد. ترویج ارزش‌های اخلاقی در گروه‌های پژوهشی می‌‌تواند تأثیر بسزایی در جواب به این دغدغه داشته باشد و این ترویج می‌تواند از طریق منشورهای اخلاقی و راهنمایی برای حل تعارض‌ها صورت بگیرد.

    در این پژوهش با تعیین طرف‌‌‌های درگیر در کار گروهی پژوهشی، ارزش‌ها و اصول اخلاقی مطرح در این زمینه، کدهای رفتاری آنان تعیین شده است و با بررسی روش‌ها و راه‌حل‌های رفع تعارض به کاربست آن قواعد اخلاقی و این راه‌حل‌ها در موارد تعارض احکام و منافع پرداخته شده است. این پژوهش بر اساس روش‌ها و اهداف اخلاق کاربردی نگاشته شده است و زمینه‌ساز نگارش منشوری اخلاقی برای گروه‌های پژوهشی در حوزه‌ی علوم انسانی در حوزه و دانشگاه می‌باشد. محوری‌ترین بحث در این پژوهش ارتباط بین هوش اخلاقی، تفکر انتقادی و کار گروهی در پژوهش است.

    این پژوهش بر اساس روش‌های پژوهش کیفی سامان یافته است. در فصل سوم از روش  نظریه‌ی بنیادی برای سامان دادن به اطلاعات گردآوری شده استفاده شده و در فصل چهارم و پنجم از روش موازنه‌ی متفکرانه. ضمناً این پژوهش پژوهشی کاربردی است.

     

     

    کلیدواژه: اخلاق کاربردی، کار گروهی، کار تیمی، کار جمعی، پژوهش گروهی،‌ هوش اخلاقی، تفکر انتقادی، تعارض اخلاقی،‌ منشور اخلاقی

    مقدمه

    از دهه‌ی شصت میلادی، فیلسوفان اخلاق دریافتند که آنچه تا آن زمان به عنوان قواعد کلی اخلاق هنجاری مورد بحث و بررسی آنان بوده راهی به جایی نبرده است. از سویی دیگر توجه و اقبال به مسایل اخلاقی در همه‌ی سطوح جامعه به صورت چشمگیری افزایش یافته بود. فلاسفه‌ی اخلاق در بیان قواعد کلی با چالشی بزرگ مواجه بودند. این قواعد کارایی نداشت و سرگردانی عامل اخلاقی را در صحنه‌ی عمل چاره نمی‌کرد. به همین دلیل پرداختن به موضوعات جزیی به عنوان بخشی جدانشدنی از قواعد کلی مطرح شد. توجه بیش از حد به کلیت قواعد کاسته و اخلاق کاربردی متولد شد. با گذشت زمانی اندک این رشته‌ی جدید علمی استقلال خود را به دست آورد و سعی در توسعه‌ی زمینه‌های موضوعی خود کرد.

    اینک جایی از عرصه‌های زندگی اجتماعی انسان، خارج از قلمروی اخلاق کاربردی نیست. اگر روزی موضوعات چالش‌برانگیز در این محدوده بود، اینک اخلاق کاربردی برای همه‌ی زندگی اجتماعی انسان مطالبی برای گفتن دارد. اخلاق کاربردی با میان‌رشته‌ای بودنش نگاه تک بعدی در موضوعات را کنار گذاشت و توسعه و عمقی به مباحث داد.

    این پژوهش که در فضای اخلاق کاربردی برای سامان دادن به مسایل اخلاقی در حیطه‌ی کار گروهی در پژوهش نگاشته شده است، سعی می‌کند تا بتواند حرف نویی در دسته‌بندی مطالب داشته باشد.

    البته از نظر محتوایی نیز نوآوری‌های در این پژوهش به چشم می‌خورد. ارتباط بین هوش اخلاقی و کار گروهی در پژوهش یکی از نوآوری‌های این پژوهش است. نکته‌ی دیگری که در سراسر متن خودنمایی می‌کند مبنایی از اخلاق هنجاری است با عنوان خودگرایی اخلاقی. این عنوان نباید رهزنی کند. خواننده اگر توجهی به فصل دوم و ذیل مبادی اخلاقی کار گروهی داشته باشد، مطلبی نسبتاً جدید می‌یابد که او را قانع خواهد کرد که این قاعده‌ی اخلاق هنجاری به گونه‌ای جدید و متناسب با اخلاق کاربردی در اینجا استفاده شده است و این نیز نوآوری دیگری است که در این متن رخ داده است و بر همین اساس نوآوری دیگری رخ داده و آن بازتعریف تعارض اخلاقی است. نوآوری دیگر همانا در برخی از مباحث مربوط به گروه است که خواننده‌ی متأمل تفاوت‌های ظریف این مباحث را درخواهد یافت. مطلب دیگر آنکه ساختار بحث نیز ابتکاری است و چنین ترتیبی از مباحث در جایی دیگر دیده نشده است. در این ساختار سعی شده است نظم منطقی بحث حفظ شود و هر بحث به نوعی مقدمه‌ی مباحث آتی خود باشد.

    در فصل اول بیان مسئله، اهداف پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش و سؤالات و روش پژوهش مطرح شد.

    در فصل دوم مبادی تصوری و تصدیقی مورد بررسی قرار گرفت. بحث از مبادی در چهار محور اخلاق، گروه، کار گروهی و مبادی کار گروهی با کمی تفصیل ارایه شده است. در این بخش سعی شده تا مبادی تصوری و تصدیقی مورد نیاز این پژوهش با کمترین اطناب و زیاده‌گویی تدوین شود. این بخش گر چه نهایتاً حجم زیادی را به خود اختصاص داده است ولی امید است نو بودن برخی از مطالب و تقریر جدید آن بتواند خواننده را بر سر خواندن آن استوار بدارد. در بخش دوم یعنی پیشینه باید گفته شود که از زاویه دید این نوشته پیشینه‌ی کاملاً مطابقی وجود ندارد و آنچه آورده‌ایم با کم و کاست نزدیک‌ترین نمونه‌هاست.

    در فصل سوم به بیان ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب اعضا و رهبر گروه و خود گروه پرداخته‌ایم. در تهیه‌ی این ویژگی‌ها، از روش نظریه‌ی بنیادی بهره برده‌ایم. با مطالعه‌ی کتاب‌های متعدد و تفکر در این موضوع ویژگی‌های متعددی به دست آمد که با دسته‌بندی و کدگذاری آن سعی شد این ویژگی‌ها تجمیع شده و به ویژگی‌های محدودتری که اصالت و تقدم دارند برسیم. به نظر می‌رسد در هر سه بخش تا حدودی به این هدف رسیده باشیم.

    در فصل چهارم برای بیان کدهای رفتاری اعضا، رهبر و کدهای مربوط به گروه لازم بود تا ابتدائاً روشن می‌شد که چه کسانی ممکن است با یک گروه پژوهشی در ارتباط باشند. ارزش‌های حاکم بر کار گروهی در پژوهش و اصول اخلاقی حاکم بر این فضا نیز باید با همان روش نظریه‌ی بنیادی سامان می‌یافت. ده ارزش اصلی در سه محور به دست آمد که مجموعاً پنجاه و نه اصل اخلاقی از این ارزش‌ها در فضای اخلاق کار گروهی در پژوهش تولید شد. حال همه چیز برای تدوین کدهای اخلاقی مهیاست. در نتیجه در این محور صد و یک کد اخلاقی به نگارش در آمد.

    در فصل پنجم روش‌های گوناگونی در دو دسته‌ی روش‌های پیشگیرانه و راه‌حل‌های درمانی برای حل تعارض‌ها معرفی می‌شود و نهایتاً همه‌ی آنچه بیان می‌شود برای به کاربستن در نمونه‌هایی از تعارض در این زمینه به کار گرفته می‌شود. در این قسمت به جای حکم صریح تلاش شده است با بیان ملاحظاتی به عامل اخلاقی کمک شود تا خود بتواند تصمیمی اخلاقی اتخاذ کند.

    با اتمام این پنج فصل به سؤالات اصلی و فرعی این پژوهش پاسخ داده و اهداف اخلاقی کاربردی در این حیطه برآورده می‌شود. البته این حیطه احتیاج به پژوهشی بیش از این دارد که باید به صورت گروهی صورت بگیرد.

    لازم است در اینجا علاوه بر تشکر و سپاس از استاد راهنما جناب آقای دکتر محمد حسین رحمتی و استاد مشاور جناب حجت الاسلام و المسلمین حسن بوسلیکی به جهت تلاش‌ها و دقت‌های ایشان دارم، از تمام اساتیدی که راه را برای ورود به این عرصه هموار کردند سپاس‌گزاری کنم.

     

     

    فصل اول

    کلیات

    1.1. بیان مسئله

    فارغ از اینکه ضرورت کار گروهی در چیست و فواید و آسیب‌های آن کدام است، هنگامی که گروهی شکل گرفت با توجه به حکمت شکل‌گیری آن باید به وظیفه‌ی خویش عمل کند و تا پایان زمان پیش‌بینی شده به کار خود ادامه دهد. واقعیت مشهود این است که بسیاری از فعالیت‌های ما در زندگی به صورت گروهی انجام می‌شود. کار گروهی در پژوهش می‌تواند موجب افزایش بازده علمی و ارتقای کیفیت آن باشد (علاقبندراد). به همین دلیل پویایی و پایایی گروه، مسئله‌ی اساسی برای گروه‌ها به شمار می‌رود. ولی بسیاری از گروه‌ها در تداوم و حفظ حیات خود موفق نیستند (حاجیلری). عوامل متعددی در تحقق این دو   یعنی پویایی و پایایی تأثیر دارند. یکی از این عوامل، رعایت اخلاق است (غلامی 66).

    این تحقیق بر اساس اهداف اخلاق کاربردی [1] تنظیم شده است. برای اخلاق کاربردی حداقل دو هدف بیان می‌شود: الف: تدوین منشور اخلاقی در ساحت‌های مختلفِ حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای؛ ب: یافتن راه‌حل تعارض‌های اخلاقی[2] (اسلامی, دبیری و علیزاده, اخلاق کاربردی 45 48). برای برآوردن این دو هدف باید به فلسفه‌ی اخلاق و اصول و مبانی اخلاقی توجه داشت و با روش موازنه‌ی متفکرانه [3] به ارایه‌ی وظیفه‌ی اخلاقی در موارد جزیی و موقعیتی پرداخت (اسلامی, دبیری و علیزاده, اخلاق کاربردی 32).

    حال مسئله این است که چه مبانی اخلاقی­ای در رابطه با کار گروهی مطرح است؟ این مبانی در رابطه با هر یک از طرف‌های مرتبط با کار گروهی چگونه قابل تطبیق است؟ انواع تعارضات اخلاقی در کار گروهی کدام است؟ راه حل تعارض‌های اخلاقی در کار گروهی چیست؟

    جواب این سؤال‌ها می‌تواند راهی به پویایی و پایایی گروه باشد و گروه را حداقل از ناحیه‌ی مباحث اخلاقی از فروپاشی و خمودگی حفظ کنند.

    البته گروه‌ها، بسته به نوع فعالیتی که دارند با عناصر و تعارض‌های متفاوتی روبرو هستند؛ در اینجا فقط به گروه‌‌های علمی خواهیم پرداخت. علت این اختصاص نیز چنان که در پیشینه‌ی تحقیق خواهیم گفت خالی بودن عرصه از تحقیقی دقیق و جامع در رابطه با چنین گروه‌هایی است. البته بخشی از مطالب مطرح شده در این نوشتار در رابطه با گروه‌های دیگر نیز صادق خواهد بود.

    کار علمی نیز اعم از آموزشی و پژوهشی است. البته در مراحلی از آموزش پیش از آموزش عالی آموزش و پژوهش باید توأمان حرکت کنند تا دانش‌آموزان هم در امر آموختن موفق‌تر باشند و هم پژوهش را بیاموزند. ولی در آموزش عالی عمدتاً پژوهش مستقل از آموزش مطرح است. منظور از کار علمی در این پژوهش، همان کار علمی پژوهشی در آموزش عالی اعم از دانشگاهی، حوزوی و پژوهشگاه‌ها است.

    از سوی دیگر هدف اصلی این پژوهش، کار گروهی پژوهشی در زمینه‌ی علوم انسانی می‌باشد. ولی برخی از اصول، کدهای اخلاقی و راه‌حل‌هایی که برای تعارض‌ها مطرح می‌شود عمومی است و اختصاصی به علوم انسانی ندارد.

    2.1. اهداف پژوهش

    در این نوشتار دو هدف اصلی یعنی تدوین منشور اخلاقی و طرح راه‌حل تعارض‌های کار گروهی پژوهشی مورد نظر است. این دو هدف، هدفِ کلی هر پژوهشی است که مبتنی بر روش‌های اخلاق کاربردی تدوین شود. این دو هدفِ کلی هر کدام متضمن اهدافی فرعی هستند، که عبارتند از:

    الف: تبیین مبانی اخلاقی کار گروهی

    ب: تبیین وظایف اخلاقی افراد مرتبط با کار گروهی

    ج: ارزش‌های محوری در کار گروهی

    د: بررسی انواع تعارض‌های اخلاقی شایع در کار گروهی

     

    Abstract

    Moral problems are very closely concerned with group work in a research process. Scientific society concerns dynamism and durability of research groups; and ethical issues, in this area, can be effective. Promoting moral values in research groups can be very effective ​​in response to this concern and this promotion can be done through moral charters and guidelines for solving dilemmas.

    Determining all people involved in a research work group and the relative values and moral principles, this research appoints their behavioral cods, and by studying the methods and solutions to remove dilemmas, it deals with applying the abovementioned moral rules and solutions to get rid of individual and inter-individual conflicts. The methods and goals of applied ethics are the bases on which this research has been done and it paves the way for writing a moral charter for Humanities research groups in the Seminary and University. The relation between Moral Intelligence, Critical Thinking and group working in research is the most central issue in this thesis.

    This research has been put in order on the basis of Qualitative Research methods. In the third chapter, it is Grounded Theory according to which the collected data have been put in order and in the fourth and fifth chapters Reflective Equilibrium theory has been applied. And finally it is to mention that this study is an applied research.

    Key words: Applied Ethics, Group work, Team work, Collective work, Group research, Moral Intelligence, Critical Thinking, Moral dilemma, Ethical/Moral Charter

  • فهرست:

    مقدمه.. 1

    فصل اول: کلیات... 4

    1.1. بیان مسئله  4

    2.1. اهداف پژوهش     5

    3.1. اهمیت و ضرورت پژوهش     6

    4.1. سؤال پژوهش     6

    5.1. روش‌شناسی پژوهش     7

    6.1. پیشینه‌ی تحقیق   8

    فصل دوم: مبادی تصوری و تصدیقی پژوهش در کار گروهی... 14

    1.2. اخلاق   14

    1.1.2. مفهوم‌شناسی اخلاق.. 14

    2.1.2. هوش اخلاقی.. 15

    3.1.2. قضاوت اخلاقی.. 16

    4.1.2. مسئله‌ی اخلاقی.. 16

    5.1.2. تعارض اخلاقی.. 17

    1.5.1.2. مفهوم‌شناسی تعارض اخلاقی.. 17

    2.5.1.2. منشأ تعارضات اخلاقی.. 21

    6.1.2. تصمیم‌گیری اخلاقی.. 23

    1.6.1.2. ویژگی‌های تصمیم اخلاقی.. 24

    1.1.6.1.2. ویژگی‌های عمومی.. 24

    2.1.6.1.2. ویژگیهای اخلاقی.. 24

    3.1.6.1.2. ویژگی‌های اسلامی.. 25

    4.1.6.1.2. ویژگی روان‌شناختی‌.. 25

    2.6.1.2. جایگاه احساسات در تصمیم‌گیری.. 26

    7.1.2. اخلاق کاربردی.. 27

    1.7.1.2. مفهوم‌شناسی اخلاق کاربردی.. 27

    2.7.1.2. موضوع اخلاق کاربردی.. 28

    3.7.1.2. غایت اخلاق کاربردی.. 28

    4.7.1.2. جایگاه اخلاق کاربردی.. 29

    5.7.1.2. روش اخلاق کاربردی.. 31

    8.1.2. کد اخلاقی.. 32

    9.1.2. منشور اخلاقی.. 32

    2.2. گروه  33

    1.2.2. مفهوم‌شناسی گروه. 33

    قیود زاید. 34

    الف: استقلال اعضا 34

    ب: تأثیرگذاری.. 34

    ج: اعلام عضویت.. 35

    د: به رسمیت شناختن توسط یک نفر. 35

    2.2.2. تفاوت مفهوم گروه با مفاهیم مشابه. 35

    1.2.2.2. تفاوت گروه و جمع. 35

    2.2.2.2. تفاوت میان گروه و تیم. 36

    3.2.2.2. تفاوت بین گروه و سازمان.. 37

    3.2.2. تفاوت بین عضو و فرد در گروه. 38

    4.2.2. تقسیم گروه‌. 38

    1.4.2.2. گروه هَرمی و کُروی.. 38

    2.4.2.2. گروه رسمی و غیر رسمی.. 39

    5.2.2. مراحل تبدیل گروه به تیم.. 39

    گام اول: وابستگی و ورود. 40

    گام دوم: عدم وابستگی و مبارزه 40

    گام سوم: اعتماد و ساختارسازی.. 40

    گام چهارم: کار 40

    3.2. کار گروهی   41

    1.3.2. مفهوم‌شناسی کار گروهی.. 41

    2.3.2. مراحل کار گروهی.. 41

    3.3.2. ضرورت کار گروهی.. 41

    4.3.2. انواع کار پژوهشی.. 42

    5.3.2. مبادی تصدیقی پژوهش در کار گروهی.. 45

    1.5.3.2. مبادی دین‌شناختی.. 45

    1.1.5.3.2. نسبت وحی و عقل در مباحث اخلاقی.. 45

    2.1.5.3.2. روش استفاده از منابع وحیانی در مباحث اخلاقی.. 46

    2.5.3.2. مبادی انسان‌شناختی.. 48

    1.2.5.3.2. استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های انسان‌شناسی.. 48

    2.2.5.3.2. انسان‌شناسی توصیفی و نه هنجاری.. 48

    3.2.5.3.2. اختیار انسان در برابر عوامل محیطی و ژنتیکی.. 50

    4.2.5.3.2. ترس از تنهایی و نیاز به انس با دیگران.. 50

    5.2.5.3.2. انسان موجودی خودگرا 51

    6.2.5.3.2. ارتباط بین فیزیولوژی بدن و کنش، گرایش و بینش... 51

    7.2.5.3.2. تعلق خاطر به دستاوردها 52

    3.5.3.2. مبادی اخلاقی.. 52

    1.3.5.3.2. ضرورت رعایت اخلاق در کار گروهی پژوهشی.. 52

    2.3.5.3.2. خودگرایی یا دیگرگرایی اخلاقی.. 53

    فصل سوم: ویژگی‌های اعضا، رهبر و گروه پژوهشی... 58

    مقدمه  58

    1.3. ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب اعضای گروه  59

    2.3. ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب رهبر و مدیر گروه  68

    3.3. ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب گروه  70

    تتمه: آسیب‌های کار گروهی   72

    فصل چهارم: کدهای رفتاری در کار گروهیِ پژوهشی... 75

    مقدمه  75

    1.4. افراد درگیر با گروه پژوهشی   77

    2.4.  ارزش‌‌های حاکم بر کار گروهی در پژوهش     78

    3.4. اصول اخلاقی حاکم بر کار گروهی در پژوهش     79

    1.3.4. ایجاد و حفاظت از اعتماد به نفس در اعضا 79

    2.3.4. هم‌افزایی.. 80

    3.3.4. حفاظت حداکثری از منابع.. 80

    4.3.4. پاسداری از حقیقت... 81

    5.3.4. راه‌گشایی برای وصول به حقیقت... 81

    6.3.4. استقلال فکری اعضا 81

    7.3.4. اتقان پژوهش.... 82

    8.3.4. اتقان در ارایه‌ی نتایج حاصل از پژوهش.... 82

    9.3.4. احاطه‌ی علمی بر اطلاعات مورد نیاز. 83

    10.3.4. اطمینان جامعه‌ی علمی از نتایج پژوهش.... 83

    4.4. کدهای رفتاری اعضای گروه  84

    5.4. کدهای رفتاری رهبر گروه  88

    6.4. کدهای مربوط به ساختار و آیین‌نامه‌های داخلی  گروه  94

    7.4. کدهای مربوط به ارتباط گروه با خارج از گروه  97

    فصل پنجم: تعارض‌ در کار گروهی پژوهشی... 98

    مقدمه  98

    1.5روش‌های پیشگیرانه  99

    1.1.5. روش‌های آموزشی.. 99

    2.1.5. روش‌های نظارتی.. 103

    3.1.5. روش‌های تصحیحی.. 104

    1.3.1.5. تصحیح فرهنگ‌های غلط در جامعه. 104

    1.1.3.1.5. دیگ شریکی جوش نمی‌آید. 104

    2.1.3.1.5. آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک... 105

    3.1.3.1.5. اگر شریک خوب بود خدا هم برای خودش شریک می‌گرفت.. 105

    4.1.3.1.5. خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو. 105

    2.3.1.5. تصحیح فکرهای مرضی.. 106

    4.1.5. روش‌های تشویقی.. 106

    5.1.5. روش‌های شفاف‌سازی.. 107

    1.5.1.5. شفاف‌سازی وظایف و نقش‌های اعضا در گروه 107

    2.5.1.5. شفاف‌سازی موقعیت اعضا در گروه 107

    3.5.1.5. شفاف‌سازی مزایای مادی اعضا در گروه 108

    4.5.1.5. شفاف‌سازی اهداف گروه 109

    6.1.5. روش‌های ترویجی.. 109

    7.1.5. روش‌های متفرقه. 110

    1.7.1.5. گزینش دقیق اعضای گروه 110

    2.7.1.5. نظارت بر رفتار اعضای گروه 110

    2.5. راه‌حل‌های درمانی   111

    1.2.5. راه‌حل‌های حمایتی.. 111

    2.2.5. راه‌حل‌های آموزشی.. 112

    3.2.5. حل تعارض‌ها قبل از بروز و ظهور. 112

    3.5. کاربست قواعد اخلاقی و راه‌حل‌های رفع تعارض در کار گروهی   113

    1.3.5. تعارض‌های ناشی از تعهدات... 113

    1.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه‌ها و افراد مختلف.. 113

    2.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و علایق فرد. 116

    3.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و عقاید فرد. 118

    4.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و سلامت جسمی یا روانی فرد. 120

    2.3.5. تعارض‌های ناشی از منافع.. 121

    1.2.3.5. تعارض بین منافع فرد و گروه 122

    2.2.3.5. تعارض بین منافع فرد با اعضای گروه 123

    3.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و علایق فرد. 125

    4.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و عقاید فرد. 126

    5.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و سلامت جسمی و روانی فرد. 127

    3.3.5. تعارض‌های ناشی از اهداف‌... 128

    نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها. 130

    منابع  132

    منبع:

    آذربایجانی، مسعود، و غیره. روان‌شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. چاپ دوم. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، 1385.

    اسلامی اردکانی، سید حسن. “درآمدی بر اخلاق پژوهش در علوم انسانی و اسلامی.” اخلاق پژوهش 1391، ویرایش دوم: 140.

    اسلامی، محمد تقی. “نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفه‌ی اخلاق.” معرفت اخلاقی (1389): 14.

    اسلامی، محمد تقی، احمد دبیری و مهدی علیزاده. اخلاق کاربردی چالش‌ها و کاوش‌های نوین در اخلاق عملی. ویراستاری عباس جبار مقدم. چاپ دوم. قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1388.

    ال. پتری، هربرت. “آبراهام مزلو و خودشکوفایی.” معرفت 69 (1382): 7.

    الوانی، سید مهدی و محمد حسین رحمتی. “فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان.” فرهنگ مدیریت سال 5 شماره‌ی 15 (1386): 28.

    بارون، رابرت ای.، دونا برن و بلر تی. جانسون. روان‌شناسی اجتماعی. ویراستاری رامین کریمیان. مترجم علی تحصیلی. چاپ اول. تهران: کتاب آمه، 1389.

    بدار، لوک، ژوزه دِزیل و لوک لامارش. روان‌شناسی اجتماعی. ویراستاری مالک میرهاشمی. مترجم حمزه گنجی. هشتم. تهران: نشر سالاوان، 1390.

    بوربا، میکله. پرورش هوش اخلاقی، هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن به فرزندان باید آموخت. مترجم فیروزه کاوسی. چاپ دوم. تهران: رشد، 1391.

    بوسَلیکی، حسن. تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه. ویراستاری ابوالقاسم آرزومندی. چاپ اول. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1391.

    جوادی آملی، عبدالله. تفسیر انسان به انسان. تحقیق محمد حسین الهی‌زاده و ویراستاری سعید بندعلی. چاپ سوم. قم: مرکز نشر اسراء، 1386.

    —. منزلت عقل در هندسه‌ی معرفت دینی. تحقیق احمد واعظی و ویراستاری حسین شفیعی. چاپ دوم. قم: مرکز نشر اسراء، 1386.

    حاجیلری، عبد الرضا. “بررسی عوامل فرهنگی عدم توسعه‌ی کار جمعی و گروهی در تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی.” فصلنامه‌ی دانشگاه اسلامی 40. جامعه‌شناسی ( 1387): 20.

    حسینی، مالک و سید حسین حسینی. “اخلاق تفکر انتقادی.” نشریه پژوهشهای فلسفی 8 (1390 سال پنجم): 14.

    حق‌شناس، علی محمد، حسین سامعی و نرگس انتخابی. فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر، 1379.

    خزاعی، زهرا. “اخلاق کاربردی: ماهیت، روش‌ها و چالش‌ها.” فصلنامه‌ی علمی پژوهشی دانشگاه قم ش 1 از سال نهم (1386): 30.

    خواص، امیر، و غیره. فلسفه‌ اخلاق با تکیه بر مباحث تربیتی. چاپ هفتم. قم: دفتر نشر معارف، 1388.

    داروال، استیون، آلن گیبارد و پیتر ریلتن. نگاهی به فلسفه‌ی اخلاق در سده‌ی بیستم. مترجم مصطفی ملکیان. چاپ اول. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1381.

    دبونو، ادوارد. شش کلاه تفکر، نگاهی تازه به مدیریت اندیشه. مترجم آذین ایزدی‌فر. چاپ دهم. تهران: انتشارات پیک بهار، 1390.

    رابینز، استیفن و تیموتی جاج. رفتار سازمانی. مترجم مهدی زارع. چاپ اول. تهران: نص، 1389.

    رازی، مسکویه. تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق. هفتم. قم: انتشارات زاهدی، 1384.

    رشر، نیکولاس. “ابعاد اخلاقی پژوهش علمی.”، اخلاق پژوهش 1391، ویرایش دوم: 23.

    زارعی‌متین، حسن. مبانی سازمان و مدیریت «رویکرد اقتضایی». چاپ پنجم. تهران: دانشگاه تهران، 1388.

    —. مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تدوین محمود متحد. چاپ اول. تهران: انتشارات آگاه، 1388.

    ساغروانی، سارا. هوش معنوی، بعد ناشناخته‌ی بشر. چاپ اول. مشهد: آهنگ قلم، 1388.

    سلطانی، مرتضی. “مدیریت اخلاق در سازمان.” تدبیر (1382): 7.

    صلیبی، ژاسنت. فرهنگ توصیفی روان‌شناسی اجتماعی. ویراستاری کاردان، محمد علی و کریمی، یوسف. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1382.

    عزیزی علویجه، مصطفی. “بررسی تطبیقی نظریه‌ی خودگرایی و حب ذات.” اندیشه‌ی نوین دینی (1386): 36.

    علاقبندراد، جواد. “کار گروهی: همکاری و بازبینی.” تازه‌های علوم شناختی سال 5 شماره‌ی 4 (1382): 4.

    غلامی، علیرضا. “اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه‌کارها.” دوماهنامه‌ی توسعه‌ی انسانی پلیس (1388): 23.

    فاینبرگ، جول. خودگرایی روان‍شناختی در جستارهایی در روان‌شناسی اخلاق ص 49 88. ویراستاری جواد محفوظی‌نژاد و مصطفی رفیعان. مترجم منصور نصیری. چاپ اول. قم: دفتر نشر معارف، 1384.

    فنایی، ابوالقاسم. دین در ترازوی اخلاق. چاپ اول. تهران: صراط، 1384.

    فورسایت، دانلسن.آر. پویایی گروه. مترجم جعفر نجفی زند و حسن پاشاشریفی. چاپ چهارم. تهران: نشر دوران، 1384.

    قاضی مرادی، حسن. درآمدی بر تفکر انتقادی. چاپ دوم. تهران: نشر دات، 1391.

    قراملکی، احد. اخلاق حرفه‌ای. تدوین مهدی اشتری ماهینی. چاپ اول. تهران: مؤلف، 1382.

    —. “تعارض‌های اخلاقی در سازمان.” مجله‌ی دانشکده علوم انسانی سمنان هفتم (1383): 14.

    لنیک، داگ و فرد کی‌یل. هوش اخلاقی. مترجم علی محمد گودرزی. چاپ دوم. تهران: مؤسسه‌ی خدمات فرهنگی رسا، 1392.

    ماکس‌وِل، جان سی. صفات بایسته‌ی یک رهبر. مترجم داود نعمت اللهی. چاپ چهارم. تهران: معیار علم، 1389.

    —. هفده اصل کار تیمی. مترجم شهروز فرهنگ بیگوند. چاپ دوم. تهران: توسعه‌ی آموزش، 1385.

    نایبی، بتول (فرشته)، و غیره. “تأثیر نور فضاهای داخلی بر کیفیت زندگی و رفتارهای اخلاقی.” فصل‌نامه اخلاق و علوم و فناوری (1386): 8.

    هارجی، اُوِن، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون. مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان‌فردی. مترجم مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی. چاپ سوم. تهران: انتشارات رشد، 1384.

    هامر، دین و پیتر کوپلند. نقش ژنها در شکل‌گیری شخصیت. مترجم علی متولی زاده اردکانی. چاپ اول. تهران: انتشارات چهر، 1382.

    ویلن، سوزان. تیم اثر بخش. مترجم محمد سردارنیا. چاپ اول. تهران: لوح فکر، 1390.

     


موضوع پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, نمونه پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, جستجوی پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, فایل Word پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, دانلود پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, فایل PDF پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, تحقیق در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, مقاله در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, پروژه در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, پروپوزال در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, تز دکترا در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, پروژه درباره پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش, رساله دکترا در مورد پایان نامه اخلاق کار گروهی در پژوهش

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته علوم تربیتی چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش آموزان دبیرستان­های عشایری شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بوده تشکیل داده است تعداد آن شامل 900 نفر ...

چکیده : این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سلامت روان انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 306 نفر از پرسنل شرکت نفت زاگرس جنوبی را شامل می شود ، جهت بررسی این روابط پرسشنامه هایی استانداردی مورد استفاده قرار گرفت که روایی آنها مورد تایید بوده است و پایایی آنها توسط محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روان‌شناسی تربیتی چکیده بررسی رابطه هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی: نقش واسطه ای همدلی پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری همدلی در رابطه بین هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودند در مقطع کارشناسی صورت پذیرفت. این پژوهش شامل 298 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ...

ارائه شده جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: هیجانات نقش مهمی را در مدیریت سازمان ایفا می‌کنند، هوش هیجانی مهارتی است که عملکرد افراد را در زمینه‌های رهبری، کار گروهی، ارتباط با مشتری و تصمیم‌گیری بهبود می‌بخشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش‌های دروس حسابداری در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین تجربه‌ی کاری بر هوش هیجانی دانشجویان رشته‌ ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر چکیده یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در زمینه‌ی نسبت اخلاق و فیلم این است که آیا می‌توان فیلمی را به واسطه‌ی داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای نقص زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از افلاطون تا کنون، دیدگاه‌های مختلفی همچون «اخلاق‌گرایی افراطی»، «اخلاق‌گرایی میانه‌رو»، «زیباگرایی»، «خودآیینی‌گرایی میانه‌رو»، «نااخلاق‌گرایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی چکیده هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه‌های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : سازمانها در دنیای پر رقابت کنونی بدنبال یافتن شیوه های حداکثر نمودن تلاش کارکنانشان هستند و یکی از مهم ترین آنها انگیزش کارکنان به ایفای نقش های فراتر در سازمان است . اخلاق یعنی رعایت اصول و ارزشهای حاکم بر رفتار فرد و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی بعنوان نوعی رفتار فرانقش منجر به ...

ثبت سفارش