فهرست:
مقدمه.. 1
فصل اول: کلیات... 4
1.1. بیان مسئله 4
2.1. اهداف پژوهش 5
3.1. اهمیت و ضرورت پژوهش 6
4.1. سؤال پژوهش 6
5.1. روششناسی پژوهش 7
6.1. پیشینهی تحقیق 8
فصل دوم: مبادی تصوری و تصدیقی پژوهش در کار گروهی... 14
1.2. اخلاق 14
1.1.2. مفهومشناسی اخلاق.. 14
2.1.2. هوش اخلاقی.. 15
3.1.2. قضاوت اخلاقی.. 16
4.1.2. مسئلهی اخلاقی.. 16
5.1.2. تعارض اخلاقی.. 17
1.5.1.2. مفهومشناسی تعارض اخلاقی.. 17
2.5.1.2. منشأ تعارضات اخلاقی.. 21
6.1.2. تصمیمگیری اخلاقی.. 23
1.6.1.2. ویژگیهای تصمیم اخلاقی.. 24
1.1.6.1.2. ویژگیهای عمومی.. 24
2.1.6.1.2. ویژگیهای اخلاقی.. 24
3.1.6.1.2. ویژگیهای اسلامی.. 25
4.1.6.1.2. ویژگی روانشناختی.. 25
2.6.1.2. جایگاه احساسات در تصمیمگیری.. 26
7.1.2. اخلاق کاربردی.. 27
1.7.1.2. مفهومشناسی اخلاق کاربردی.. 27
2.7.1.2. موضوع اخلاق کاربردی.. 28
3.7.1.2. غایت اخلاق کاربردی.. 28
4.7.1.2. جایگاه اخلاق کاربردی.. 29
5.7.1.2. روش اخلاق کاربردی.. 31
8.1.2. کد اخلاقی.. 32
9.1.2. منشور اخلاقی.. 32
2.2. گروه 33
1.2.2. مفهومشناسی گروه. 33
قیود زاید. 34
الف: استقلال اعضا 34
ب: تأثیرگذاری.. 34
ج: اعلام عضویت.. 35
د: به رسمیت شناختن توسط یک نفر. 35
2.2.2. تفاوت مفهوم گروه با مفاهیم مشابه. 35
1.2.2.2. تفاوت گروه و جمع. 35
2.2.2.2. تفاوت میان گروه و تیم. 36
3.2.2.2. تفاوت بین گروه و سازمان.. 37
3.2.2. تفاوت بین عضو و فرد در گروه. 38
4.2.2. تقسیم گروه. 38
1.4.2.2. گروه هَرمی و کُروی.. 38
2.4.2.2. گروه رسمی و غیر رسمی.. 39
5.2.2. مراحل تبدیل گروه به تیم.. 39
گام اول: وابستگی و ورود. 40
گام دوم: عدم وابستگی و مبارزه 40
گام سوم: اعتماد و ساختارسازی.. 40
گام چهارم: کار 40
3.2. کار گروهی 41
1.3.2. مفهومشناسی کار گروهی.. 41
2.3.2. مراحل کار گروهی.. 41
3.3.2. ضرورت کار گروهی.. 41
4.3.2. انواع کار پژوهشی.. 42
5.3.2. مبادی تصدیقی پژوهش در کار گروهی.. 45
1.5.3.2. مبادی دینشناختی.. 45
1.1.5.3.2. نسبت وحی و عقل در مباحث اخلاقی.. 45
2.1.5.3.2. روش استفاده از منابع وحیانی در مباحث اخلاقی.. 46
2.5.3.2. مبادی انسانشناختی.. 48
1.2.5.3.2. استفاده از همهی ظرفیتهای انسانشناسی.. 48
2.2.5.3.2. انسانشناسی توصیفی و نه هنجاری.. 48
3.2.5.3.2. اختیار انسان در برابر عوامل محیطی و ژنتیکی.. 50
4.2.5.3.2. ترس از تنهایی و نیاز به انس با دیگران.. 50
5.2.5.3.2. انسان موجودی خودگرا 51
6.2.5.3.2. ارتباط بین فیزیولوژی بدن و کنش، گرایش و بینش... 51
7.2.5.3.2. تعلق خاطر به دستاوردها 52
3.5.3.2. مبادی اخلاقی.. 52
1.3.5.3.2. ضرورت رعایت اخلاق در کار گروهی پژوهشی.. 52
2.3.5.3.2. خودگرایی یا دیگرگرایی اخلاقی.. 53
فصل سوم: ویژگیهای اعضا، رهبر و گروه پژوهشی... 58
مقدمه 58
1.3. ویژگیهای مطلوب و نامطلوب اعضای گروه 59
2.3. ویژگیهای مطلوب و نامطلوب رهبر و مدیر گروه 68
3.3. ویژگیهای مطلوب و نامطلوب گروه 70
تتمه: آسیبهای کار گروهی 72
فصل چهارم: کدهای رفتاری در کار گروهیِ پژوهشی... 75
مقدمه 75
1.4. افراد درگیر با گروه پژوهشی 77
2.4. ارزشهای حاکم بر کار گروهی در پژوهش 78
3.4. اصول اخلاقی حاکم بر کار گروهی در پژوهش 79
1.3.4. ایجاد و حفاظت از اعتماد به نفس در اعضا 79
2.3.4. همافزایی.. 80
3.3.4. حفاظت حداکثری از منابع.. 80
4.3.4. پاسداری از حقیقت... 81
5.3.4. راهگشایی برای وصول به حقیقت... 81
6.3.4. استقلال فکری اعضا 81
7.3.4. اتقان پژوهش.... 82
8.3.4. اتقان در ارایهی نتایج حاصل از پژوهش.... 82
9.3.4. احاطهی علمی بر اطلاعات مورد نیاز. 83
10.3.4. اطمینان جامعهی علمی از نتایج پژوهش.... 83
4.4. کدهای رفتاری اعضای گروه 84
5.4. کدهای رفتاری رهبر گروه 88
6.4. کدهای مربوط به ساختار و آییننامههای داخلی گروه 94
7.4. کدهای مربوط به ارتباط گروه با خارج از گروه 97
فصل پنجم: تعارض در کار گروهی پژوهشی... 98
مقدمه 98
1.5روشهای پیشگیرانه 99
1.1.5. روشهای آموزشی.. 99
2.1.5. روشهای نظارتی.. 103
3.1.5. روشهای تصحیحی.. 104
1.3.1.5. تصحیح فرهنگهای غلط در جامعه. 104
1.1.3.1.5. دیگ شریکی جوش نمیآید. 104
2.1.3.1.5. آشپز که دو تا شد آش یا شور میشود یا بینمک... 105
3.1.3.1.5. اگر شریک خوب بود خدا هم برای خودش شریک میگرفت.. 105
4.1.3.1.5. خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. 105
2.3.1.5. تصحیح فکرهای مرضی.. 106
4.1.5. روشهای تشویقی.. 106
5.1.5. روشهای شفافسازی.. 107
1.5.1.5. شفافسازی وظایف و نقشهای اعضا در گروه 107
2.5.1.5. شفافسازی موقعیت اعضا در گروه 107
3.5.1.5. شفافسازی مزایای مادی اعضا در گروه 108
4.5.1.5. شفافسازی اهداف گروه 109
6.1.5. روشهای ترویجی.. 109
7.1.5. روشهای متفرقه. 110
1.7.1.5. گزینش دقیق اعضای گروه 110
2.7.1.5. نظارت بر رفتار اعضای گروه 110
2.5. راهحلهای درمانی 111
1.2.5. راهحلهای حمایتی.. 111
2.2.5. راهحلهای آموزشی.. 112
3.2.5. حل تعارضها قبل از بروز و ظهور. 112
3.5. کاربست قواعد اخلاقی و راهحلهای رفع تعارض در کار گروهی 113
1.3.5. تعارضهای ناشی از تعهدات... 113
1.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروهها و افراد مختلف.. 113
2.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و علایق فرد. 116
3.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و عقاید فرد. 118
4.1.3.5. تعارض بین تعهد به گروه و سلامت جسمی یا روانی فرد. 120
2.3.5. تعارضهای ناشی از منافع.. 121
1.2.3.5. تعارض بین منافع فرد و گروه 122
2.2.3.5. تعارض بین منافع فرد با اعضای گروه 123
3.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و علایق فرد. 125
4.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و عقاید فرد. 126
5.2.3.5. تعارض بین منافع گروه و سلامت جسمی و روانی فرد. 127
3.3.5. تعارضهای ناشی از اهداف... 128
نتیجهگیری و پیشنهادها. 130
منابع 132
منبع:
آذربایجانی، مسعود، و غیره. روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. چاپ دوم. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، 1385.
اسلامی اردکانی، سید حسن. “درآمدی بر اخلاق پژوهش در علوم انسانی و اسلامی.” اخلاق پژوهش 1391، ویرایش دوم: 140.
اسلامی، محمد تقی. “نقش اخلاق کاربردی در توجه به فلسفهی اخلاق.” معرفت اخلاقی (1389): 14.
اسلامی، محمد تقی، احمد دبیری و مهدی علیزاده. اخلاق کاربردی چالشها و کاوشهای نوین در اخلاق عملی. ویراستاری عباس جبار مقدم. چاپ دوم. قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1388.
ال. پتری، هربرت. “آبراهام مزلو و خودشکوفایی.” معرفت 69 (1382): 7.
الوانی، سید مهدی و محمد حسین رحمتی. “فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان.” فرهنگ مدیریت سال 5 شمارهی 15 (1386): 28.
بارون، رابرت ای.، دونا برن و بلر تی. جانسون. روانشناسی اجتماعی. ویراستاری رامین کریمیان. مترجم علی تحصیلی. چاپ اول. تهران: کتاب آمه، 1389.
بدار، لوک، ژوزه دِزیل و لوک لامارش. روانشناسی اجتماعی. ویراستاری مالک میرهاشمی. مترجم حمزه گنجی. هشتم. تهران: نشر سالاوان، 1390.
بوربا، میکله. پرورش هوش اخلاقی، هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن به فرزندان باید آموخت. مترجم فیروزه کاوسی. چاپ دوم. تهران: رشد، 1391.
بوسَلیکی، حسن. تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه. ویراستاری ابوالقاسم آرزومندی. چاپ اول. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1391.
جوادی آملی، عبدالله. تفسیر انسان به انسان. تحقیق محمد حسین الهیزاده و ویراستاری سعید بندعلی. چاپ سوم. قم: مرکز نشر اسراء، 1386.
—. منزلت عقل در هندسهی معرفت دینی. تحقیق احمد واعظی و ویراستاری حسین شفیعی. چاپ دوم. قم: مرکز نشر اسراء، 1386.
حاجیلری، عبد الرضا. “بررسی عوامل فرهنگی عدم توسعهی کار جمعی و گروهی در تشکلها و مجموعههای دانشجویی.” فصلنامهی دانشگاه اسلامی 40. جامعهشناسی ( 1387): 20.
حسینی، مالک و سید حسین حسینی. “اخلاق تفکر انتقادی.” نشریه پژوهشهای فلسفی 8 (1390 سال پنجم): 14.
حقشناس، علی محمد، حسین سامعی و نرگس انتخابی. فرهنگ معاصر هزاره. تهران: فرهنگ معاصر، 1379.
خزاعی، زهرا. “اخلاق کاربردی: ماهیت، روشها و چالشها.” فصلنامهی علمی پژوهشی دانشگاه قم ش 1 از سال نهم (1386): 30.
خواص، امیر، و غیره. فلسفه اخلاق با تکیه بر مباحث تربیتی. چاپ هفتم. قم: دفتر نشر معارف، 1388.
داروال، استیون، آلن گیبارد و پیتر ریلتن. نگاهی به فلسفهی اخلاق در سدهی بیستم. مترجم مصطفی ملکیان. چاپ اول. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1381.
دبونو، ادوارد. شش کلاه تفکر، نگاهی تازه به مدیریت اندیشه. مترجم آذین ایزدیفر. چاپ دهم. تهران: انتشارات پیک بهار، 1390.
رابینز، استیفن و تیموتی جاج. رفتار سازمانی. مترجم مهدی زارع. چاپ اول. تهران: نص، 1389.
رازی، مسکویه. تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق. هفتم. قم: انتشارات زاهدی، 1384.
رشر، نیکولاس. “ابعاد اخلاقی پژوهش علمی.”، اخلاق پژوهش 1391، ویرایش دوم: 23.
زارعیمتین، حسن. مبانی سازمان و مدیریت «رویکرد اقتضایی». چاپ پنجم. تهران: دانشگاه تهران، 1388.
—. مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تدوین محمود متحد. چاپ اول. تهران: انتشارات آگاه، 1388.
ساغروانی، سارا. هوش معنوی، بعد ناشناختهی بشر. چاپ اول. مشهد: آهنگ قلم، 1388.
سلطانی، مرتضی. “مدیریت اخلاق در سازمان.” تدبیر (1382): 7.
صلیبی، ژاسنت. فرهنگ توصیفی روانشناسی اجتماعی. ویراستاری کاردان، محمد علی و کریمی، یوسف. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1382.
عزیزی علویجه، مصطفی. “بررسی تطبیقی نظریهی خودگرایی و حب ذات.” اندیشهی نوین دینی (1386): 36.
علاقبندراد، جواد. “کار گروهی: همکاری و بازبینی.” تازههای علوم شناختی سال 5 شمارهی 4 (1382): 4.
غلامی، علیرضا. “اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راهکارها.” دوماهنامهی توسعهی انسانی پلیس (1388): 23.
فاینبرگ، جول. خودگرایی روانشناختی در جستارهایی در روانشناسی اخلاق ص 49 88. ویراستاری جواد محفوظینژاد و مصطفی رفیعان. مترجم منصور نصیری. چاپ اول. قم: دفتر نشر معارف، 1384.
فنایی، ابوالقاسم. دین در ترازوی اخلاق. چاپ اول. تهران: صراط، 1384.
فورسایت، دانلسن.آر. پویایی گروه. مترجم جعفر نجفی زند و حسن پاشاشریفی. چاپ چهارم. تهران: نشر دوران، 1384.
قاضی مرادی، حسن. درآمدی بر تفکر انتقادی. چاپ دوم. تهران: نشر دات، 1391.
قراملکی، احد. اخلاق حرفهای. تدوین مهدی اشتری ماهینی. چاپ اول. تهران: مؤلف، 1382.
—. “تعارضهای اخلاقی در سازمان.” مجلهی دانشکده علوم انسانی سمنان هفتم (1383): 14.
لنیک، داگ و فرد کییل. هوش اخلاقی. مترجم علی محمد گودرزی. چاپ دوم. تهران: مؤسسهی خدمات فرهنگی رسا، 1392.
ماکسوِل، جان سی. صفات بایستهی یک رهبر. مترجم داود نعمت اللهی. چاپ چهارم. تهران: معیار علم، 1389.
—. هفده اصل کار تیمی. مترجم شهروز فرهنگ بیگوند. چاپ دوم. تهران: توسعهی آموزش، 1385.
نایبی، بتول (فرشته)، و غیره. “تأثیر نور فضاهای داخلی بر کیفیت زندگی و رفتارهای اخلاقی.” فصلنامه اخلاق و علوم و فناوری (1386): 8.
هارجی، اُوِن، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون. مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میانفردی. مترجم مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی. چاپ سوم. تهران: انتشارات رشد، 1384.
هامر، دین و پیتر کوپلند. نقش ژنها در شکلگیری شخصیت. مترجم علی متولی زاده اردکانی. چاپ اول. تهران: انتشارات چهر، 1382.
ویلن، سوزان. تیم اثر بخش. مترجم محمد سردارنیا. چاپ اول. تهران: لوح فکر، 1390.