پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7

word 10 MB 32615 154
1394 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۷۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • رساله دکتری

    گرایش تبدیل انرژی

     

    چکیده

    یکی از مهمترین مباحث مطرح در موتورهای احتراق داخلی، مبحث انتقال حرارت در آن‌هاست؛ چرا که تقریباً یک‌سوم از انرژی تولید شده در داخل محفظه‌ی احتراق از طریق خنک‌کاری موتور از آن خارج می‌شود. انتقال حرارت موتورهای احتراق داخلی از جنبه‌های گوناگونی از جمله محافظت از مواد به کار رفته در بخش‌های حساس موتور در مقابل ذوب شدن و یا تغییر شکل حائز اهمیت است. از جمله مناطق حساس موتور که بواسطه‌ی شار حرارتی بالا در معرض خطر هستند ناحیه‌ی بین سوپاپ‌های دود و اطراف شمع است. عدم خنک‌کاری مناسب در این نواحی می‌تواند با ایجاد تغییر شکل در نشیمنگاه سوپاپ دود منجر به نشتی گاز از محفظه احتراق و در نتیجه افت توان و گشتاور موتور گردد. هدف این رساله بررسی سیستم خنک‌کاری موجود موتور ملی EF7 و اصلاح خنک‌کاری نامناسب در اطراف سوپاپ دود در این موتور است که در مواردی به اعوجاج نشیمنگاه سوپاپ دود منجر شده است. در این راستا ابتدا یک تحلیل جریانی یک‌بعدی و سه بعدی و سپس یک تحلیل حرارتی سه‌بعدی از جریان خنک‌کننده در راهگاه موتور صورت گرفت. به منظور اطمینان از حل عددی جریان در راهگاه موتور از روش تجربی PIV[1] استفاده گردید. در روش PIV بکار گرفته شده از یک سرسیلندر شفاف از جنس Plexy glass و دوربین پرسرعت برای مشاهده و اندازه‌گیری سرعت در راهگاه‌های آب سرسیلندر موتور بهره گرفته شد. در راستای حل مشکل خنک‌کاری مطرح شده دو راهکار در این رساله ارائه گردید. راهکار اول تغییر هندسه جریان با استفاده از تغییر الگوی ورود و خروج خنک‌کننده است و راهکار دوم استفاده‌ی مؤثر از پدیده جوشش در راهگاه خنک‌کاری موتور. در راهکار اول پیشنهادی سه استراتژی متفاوت برای الگوی ورود و خروج خنک‌کننده ارائه گردید. مقایسه سرعت‌ خنک‌کننده در نقاط حساس خنک‌کاری در هر سه استراتژی نشان داد که استراتژی اول بدون نیاز به صرف هزینه‌ی زیاد، با کمترین تغییرات لازم و امکان عملی شدن[2] بالا می‌تواند اهداف مورد نظر خنک‌کاری را ارضا نماید. در مبحث استفاده از جوشش ابتدا یک دستگاه آزمایشی ساخته شد که قابلیت ایجاد شارهای حرارتی بالا که در موتور اتفاق می‌افتد را دارا بود. با استفاده از این دستگاه شرایط وقوع پدیده جوشش جریانی در موتور شبیه‌سازی شد. سپس بر اساس داده‌های تجربی استخراج شده از این دستگاه رابطه‌ی دقیقی برای مدلسازی انتقال حرارت جوشش استخراج گردید. در این مرحله شار حرارتی گذرنده از نواحی مختلف راهگاه آب با استفاده از شبیه‌سازی عددی و حل حرارتی سه‌بعدی جریان در داخل راهگاه خنک‌کاری به‌دست آمد. با در دست داشتن شارهای حرارتی و رابطه‌ی انتقال حرارت جوشش سرعت لازم برای استفاده از پتانسیل‌های جوشش در انتقال حرارت استخراج گردید. اگرچه آزمایشات و محاسبات انجام شده حاکی از پتانسیل بالای پدیده‌ی جوشش در افزایش ضریب انتقال حرارت و دفع حرارت از نقاط بحرانی موتور است اما پیاده کردن آن در این موتور زمانی کارآیی لازم را خواهد داشت که یک بازنگری کلی در مسیر خنک‌کاری صورت گیرد که مستلزم صرف هزینه‌ی قابل توجهی است.

    1- اهمیت انتقال حرارت در موتور های احتراق داخلی

    موتورهای احتراق داخلی موتور های حرارتی هستند که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در موتورهای احتراق داخلی، مبحث انتقال حرارت در آن‌هاست. انتقال حرارت موتورهای احتراق داخلی از جنبه‌های گوناگونی حائز اهمیت است. یکی از این موارد محافظت از مواد به کار رفته در بخش های حساس موتور در مقابل ذوب شدن و یا تغییر شکل با توجه محدودیت های طراحی مواد است. مورد دیگر بهبود عملکرد[1] موتور است؛ چرا که تقریباً یک‌سوم از انرژی تولید شده در داخل محفظه‌ی احتراق از طریق خنک‌کاری موتور از آن خارج می‌شود [1] و درصورتی که بتوان این مقدار را کاهش داد در حقیقت به توان مفید موتور افزوده خواهد شد. همچنین یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی در موتورهای احتراق داخلی زمان گرم شدن موتور[2] می‌باشد که مبحث خنک‌کاری نقش مؤثری در کاهش و یا افزایش زمان مذکور و متعاقباً کاهش و یا افزایش آلاینده‌های خروجی موتور به عهده دارد. یکی دیگر از موارد اهمیت انتقال حرارت موتور، حرکت سریع و رو به رشد موتورهای احتراق داخلی در جهت افزایش توان و کوچک‌سازی[3] موتور است که در این قسمت نیز سیستم خنک‌کاری تقش انکارناپذیری را بازی می‌کند؛ چرا که تولید توان بیشتر در موتورهای احتراق داخلی با اندازه‌های کوچکتر موجب می‌گردد تا شار حرارتی بیشتری به اجزا و قطعات موتور تحمیل گردد که در این صورت، برخی از نقاط حساس موتور که در معرض شار حرارتی بیشتری هستند - مانند ناحیه‌ی بین سوپاپ‌های دود و اطراف شمع- در پاره‌ای از اوقات دردسرساز شده و دقت بیشتری در طراحی سیستم خنک‌کاری را می‌طلبد. از دیگر جوانب اهمیت انتقال حرارت در موتور می‌توان به بهبود عملکرد روغنکاری و کاهش پدیده ضربه[4] اشاره کرد. با توجه به همه‌ی این موارد نیاز به خنک‌کاری بهتر و دقیق‌تر موتورهای مدرن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی در طراحی موتور معرفی شده است.

    موتور ملی EF7 یک موتور پایه گاز سوز چهار سیلندر 16 سوپاپ است که توسط شرکت تولید و طراحی موتور ایرانخودرو با همکاری شرکت FEV آلمان طراحی و ساخته شده است. علیرغم ویژگی‌های بسیار خوب این موتور در برخی موارد معایب اندکی نیز برای آن گزارش شده است. از جمله این معایب گزارشاتی است که از اعوجاج نشیمنگاه سوپاپ دود در این موتور گزارش شده است. این موضوع که از خنک‌کاری ضعیف در این نواحی حکایت می‌کند می‌تواند منجر به نشتی گاز از محفظه احتراق و در نتیجه افت توان و گشتاور گردد. هدف از این پایان‌نامه بررسی این مشکل و ارائه‌ی راهکارهایی برای حل این مشکل است.

    انرژی آزاد شده‌ی سوخت در یک موتور احتراق داخلی طی یک سیکل کاری به سه طریق از آن خارج می‌شود. این سه طریق عبارتند از: توان مکانیکی تولید شده، انرژی گازهای داغ خروجی از موتور و انتقال حرارت از طریق دیواره‌ها. اگر خروج بخشی از انرژی که از طریق دیواره‌ها صورت می‌گیرد به خوبی انجام نشود مشکلاتی از قبیل آسیب رساندن به قطعات، پدیده‌ی ضربه و ... را در پی خواهد داشت. در ادامه روش‌های افزایش توان انتقال حرارت موتور از طریق دیواره‌ها معرفی خواهد شد.

    1-2- روش‌های بهبود عملکرد سامانه‌ی خنک‌ کاری

    موتور های احتراق داخلی از نظر خنک‌کاری به دو بخش کلی تقسیم می‌گردند؛ موتورهایی که به‌وسیله‌ی هوا خنک می‌شوند و موتورهایی که از طریق یک سیال مایع خنک می‌شوند. این مایع می‌تواند آب یا مخلوطی از آب و اتیلن گیلکول و یا هر مایع دیگر باشد. بنابراین اصول خنک‌کاری موتورهای احتراق داخلی بر اساس انتقال حرارت جابجایی بنا نهاده شده است.

  • فهرست:

     

    فهرست اشکال.. ش‌

    فهرست جداول.. ع‌

    فهرست علائم. غ‌

    فصل اول: دیباچه. 1

    1-1- اهمیت انتقال حرارت در موتورهای احتراق داخلی.. 2

    1-2- روش‌های بهبود عملکرد سامانه‌ی خنک‌کاری.. 3

    فصل دوم: پیشینه مطالعات.. 6

    2-1- مقدمه. 7

    2-2- تغییر هندسه‌ی جریان. 7

    2-3- پیشینه‌ی مطالعات خنک‌کاری دقیق.. 9

    2-4- جوشش... 20

    2-5- پیشینه‌ی مطالعات جوشش در موتورهای احتراق داخلی.. 25

    فصل سوم: مطالعات تجربی.. 46

    3-1- مقدمه. 47

    3-2- دستگاه آزمایشگاهی جوشش... 47

    3-2-1- مخزن. 48

    3-2-2- گرمکن مخزن. 48

    3-2-3- پمپ.. 49

    3-2-4- شیر سه‌راهه. 49

    3-2-5- فشار سنج. 49

    3-2-6- کانال. 50

    3-2-7 روتامتر. 50

    3-2-8 کویل مسی. 51

    3-2-9- بخش مورد آزمایش... 51

    3-2-10- بلوک مسی. 52

    3-2-11- گرمکن استوانه‌ای.. 52

    3-2-12- عایق PTFE. 52

    3-2-13- روغن انتقال حرارت.. 53

    3-2-14- رئوستا 53

    3-2-15- ترموکوپل. 54

    3-2-16- سیتم داده بردار 54

    3-2-17- سمباده 54

    3-2-18- زبری سنج. 55

    3-2-19- رله وکنترلر. 56

    3-3- نتایج دستگاه جوشش جریانی.. 57

    3-3-1- نمودارهای تجربی انتقال حرارت جوشش... 57

    3-3-2- آنالیز خطا 61

    3-4- مطالعه آزمایشگاهی حرکت سیال با استفاده از روش PIV. 62

    3-4-1- آشنایی با روش PIV. 63

    3-4-2- اجزای به‌کار رفته در آزمایش PIV برای سرسیلندر موتور احتراق داخلی. 65

    3-4-3- نقاط اندازه‌گیری شده‌ی سرعت در سرسیلندر 69

    3-4-4- تحلیل و اندازه گیری سرعت با استفاده از روش PIV. 70

    فصل چهارم: شبیه‌سازی عددی.. 73

    4-1- مقدمه. 74

    4-2- شبیه‌سازی عددی جوشش جریانی مادون سرد. 74

    4-2-1- روش چن. 75

    4-2-2- روش BDL. 76

    4-2-3- ضریب انتقال حرارت جابه‌جایی اجباری خالص، hfc 82

    4-2-4- ضریب انتقال حرارت جوشش هسته‌ای، hnb 83

    4-3- شبیه‌سازی یک‌بعدی جریان خنک‌کننده در راهگاه خنک‌کاری موتور 92

    4-4- شبیه‌سازی سه‌بعدی جریان خنک‌کننده در راهگاه خنک‌کاری موتور 96

    4-4-1- شبیه‌سازی جریانی خنک‌کننده در راهگاه موتور 96

    4-4-2- شبیه‌سازی حرارتی جریان خنک‌کننده در راهگاه خنک‌کاری موتور 105

    فصل پنجم: راهکارهای بهبود خنک‌کاری.. 113

    5-1- مقدمه. 114

    5-2- ارائه‌ی روش‌هایی در راستای رسیدن به خنک‌کاری یکنواخت در موتور 114

    5-2-1- روش تغییر الگوی ورودی و خروجی خنک‌کننده 114

    5-2-2- استفاده از رژیم جوشش جریانی به منظور افزایش ضریب انتقال حرارت.. 119

    فصل ششم: جمع‌بندی و نتیجه گیری.. 129

    6-1- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 130

    6-2- نوآوری‌ها 132

    6-3- پیشنهادها برای ادامه کار 133

    6-4- محصولات علمی ارائه شده 134

    منابع و مآخذ. 136

     

    منبع:

     

    [1]       J. B. Heywood, Internal combustion engine fundamentals vol. 930: Mcgraw-hill New York, 1988.

    [2]       T. L. Bergman, A. S. Lavine, F. P. Incropera, and D. P. Dewitt, "Fundamentals of heat and mass transfer," John Wiley & Sons, Inc.(March 21, 2011), 2011.

    [3]       R. P. Ernest, "A Unique Cooling Approach Makes Aluminum Alloy Cylinder Heads Cost Effective," SAE Technical Paper 770832, 1977.

    [4]       T. Priede and D. Anderton, "Likely advances in mechanics, cooling, vibration and noise of automotive engines," in Institution of Mechanical Engineers, Proc Part D, 1984.

    [5]       C. Arcoumanis, J. Nouri, J. Whitelaw, G. Cook, and D. Foulkes, "Coolant Flow in the Cylinder Head/Block of the Ford 2.5 L DI Diesel Engine," SAE Technical Paper 841294, 1991.

    [6]       P. M. Norris, W. Wepfer, K. L. Hoag, and D. Courtine-White, "Experimental and analytical studies of cylinder head cooling," SAE Technical Paper 931122, 1993.

    [7]       H. Kobayashi, K. Yoshimura, and T. Hirayama, "A study on dual circuit cooling for higher compression ratio," SAE Technical Paper 841294, 1984.

    [8]       س. روحانی, "تحلیل سیستم خنک‌کاری جداگانه‌ی بلوک و سرسیلندر در موتور ملی," پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی, 1392.

    [9]       I. Finlay, G. Gallacher, T. Biddulph, and R. Marshall, "The application of precision cooling to the cylinder-head of a small, automotive, petrol engine," SAE Technical Paper 880263, 1988.

    [10]     M. Clough, "Precision cooling of a four valve per cylinder engine," SAE Technical Paper 931123, 1993.

    [11]     I. Finlay, R. Boyle, J. Pirault, and T. Biddulph, "Nucleate and film boiling of engine coolants flowing in a uniformly heated duct of small cross section," SAE Technical Paper 870032, 1987.

    [12]     T. Hüttner and J. Hancock, "Design and Evaluation of a Low Emission Spark Ignition Engine Cylinder Head," SAE Technical Paper 960605, 1996.

    [13]     A. Vagenas, J. Hawley, C. Brace, and M. Ward, "On-vehicle controllable cooling jets," SAE Technical Paper 2004-01-0049, 2004.

    [14]     M. Chiaberge, "New trends and developments in automotive system engineering," InTech, Turin, 2011.

    [15]     J. G. Collier and J. R. Thome, Convective boiling and condensation: Oxford university press, 1994.

    [16]     N. Campbell, J. Hawley, M. Leathard, R. Horrocks, and L. Wong, "Nucleate boiling investigations and the effects of surface roughness," SAE Technical Paper 1999-01-0577, 1999.

    [17]     N. Campbell, D. Tilley, S. MacGregor, and L. Wong, "Incorporating nucleate boiling in a precision cooling strategy for combustion engines," SAE Technical Paper 971791, 1997.

    [18]     K. Robinson, J. Hawley, and N. Campbell, "Experimental and modelling aspects of flow boiling heat transfer for application to internal combustion engines," Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, vol. 217, pp. 877-889, 2003.

    [19]     T. Bo, "CFD homogeneous mixing flow modelling to simulate subcooled nucleate boiling flow," SAE Technical Paper 2004-01-1512, 2004.

    [20]     O. Zeitoun and M. Shoukri, "Axial void fraction profile in low pressure subcooled flow boiling," International journal of heat and mass transfer, vol. 40, pp. 869-879, 1997.

    [21]     A. Robertson, J. Hartland, and A. Gil-Martinez, "Heat Flux Estimation and the Control of Nucleate Boiling in a Laboratory Test Rig," SAE Technical Paper 2005-01-2007,2005.

    [22]     H. Steiner, A. Kobor, and L. Gebhard, "A wall heat transfer model for subcooled boiling flow," International journal of heat and mass transfer, vol. 48, pp. 4161-4173, 2005.

    [23]     H. S. Lee and A. T. O'Neill, "Comparison of boiling curves between a standard SI engine and a flow loop for a mixture of ethylene glycol and water," SAE Technical Paper 2006-01-1231, 2006.

    [24]     M. Cardone, A. Senatore, D. Buono, M. Polcino, G. De Angelis, and P. Gaudino, "A Model for Application of Chen's Boiling Correlation to a Standard Engine Cooling System," SAE Technical Paper 2008-01-1817, 2008.

    [25]     A. Mulemane and R. Soman, "CFD based complete engine cooling jacket development and analysis," SAE Technical Paper 2007-01-4129, 2007.

    [26]     H. Lee, "Heat Transfer Predictions using the Chen Correlation on Subcooled Flow Boiling in a Standard IC Engine," SAE Technical Paper 2009-01-1530, 2009.

    [27]     H. S. Lee and L. W. Cholewczynski, "A study on convection and boiling heat-transfer modes in a standard engine cooling system," SAE VTMS6, Brighton, UK, 2003.

    [28]     H. Lee and A. O'Neill, "Forced convection and nucleate boiling on a small flat heater in a rectangular duct: Experiments with two working fluids, a 50–50 ethylene glycol—water mixture, and water," Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, vol. 223, pp. 203-219, 2009.

    [29]     H. S. Lee and A. T. O’Neill, "Boiling Curves and Visual Observations of Subcooled Flow Boiling of Water over a Horizontal Plate Heater in a Rectangular Channel," in ASME 2005 International Mechanical Engineering Congress and Exposition, 2005, pp. 211-220.

    [30]     F. Ramstorfer, H. Steiner, G. Brenn, C. Kormann, and F. Rammer, "Subcooled boiling flow heat transfer from plain and enhanced surfaces in automotive applications," Journal of Heat Transfer, vol. 130, p. 011501, 2008.

    [31]     H. Punekar and S. Das, "Numerical Simulation of Subcooled Nucleate Boiling in Cooling Jacket of IC Engine," SAE Technical Paper 2013-01-1651, 2013.

    [32]     A. Torregrosa, A. Broatch, P. Olmeda, and O. Cornejo, "Experiments on subcooled flow boiling in IC engine-like conditions at low flow velocities," Experimental Thermal and Fluid Science, vol. 52, pp. 347-354, 2014.

    [33]     M. Jafarabadi, H. Chamani, A. Malakizadi, and S. A. Jazayeri, "a fast coupled CFD-Thermal analysis of a heavy duty diesel engine water cooling system," in ASME 2008 International Mechanical Engineering Congress and Exposition, 2008, pp. 663-670.

    [34]     M. Jafarabadi, H. Chamani, and S. A. Jazayeri, "Improvement of a Diesel Engine Water Cooling Performance Through Implementation of Different Cooling Designs," in ASME 2013 Internal Combustion Engine Division Fall Technical Conference, 2013, pp. V002T07A013-V002T07A013.

    [35]     A. Mohammadi and M. Yaghoubi, "Two Phase Flow Simulation for Subcooled Nucleat Boiling Heat Transfer Calculation in Water Jacket of Diesel Engine," Journal of Engine Research, 2011.

    [36]     م. ستارچه, "تحلیل حرارتی منیفولد دود آب خنک موتور دیزل دریایی با بررسی اثرات جوشش در راهگاه خنک کاری," پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی, 1390.

    [37]     ف. مدرکی, "بهره گیری از جوشش هسته ای در سیستم خنک کاری برای بهینه سازی عملکرد موتورهای احتراق داخلی," پایان نامه کارشناسی ارشد, دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی, 1392.

    [38]     R. Hemmat Khanlou, A. Mohammadi, S. A. Jazayeri, and M. Yaghoubi, "Simulation of heat transfer considering boiling phenomenon in cooling passage of turbo-charged national engine," The Journal of Engine Research, vol. 29, pp. 3-14, 2013.

    [39]     W. Yu, D. M. France, D. Singh, R. K. Smith, J. Ritter, T. Vijlbrief, et al., "Subcooled flow boiling of ethylene glycol/water mixtures in a bottom-heated tube," International Journal of Heat and Mass Transfer, vol. 72, pp. 637-645, 2014.

    [40]     M. Pretscher and N. Ap, "Nucleate Boiling Engine Cooling System-Vehicle Study," SAE Technical Paper 931132, 1993.

    [41]     D. Gentile and S. Zidat, "Advanced engine cooling system," in 24th Fisita Congress, 1992, pp. 215-222.

    [42]     D. Gentile and S. Zidat, "Influential parameters in a boiling cooling system," Heat and Technology, vol. 11, pp. 28-51, 1993.

    [43]     N. S. Ap and N. Golm, "New concept of engine cooling system (NewCool)," SAE Technical Paper 971775, 1997.

    [44]     K. Robinson, N. Campbell, J. Hawley, and D. Tilley, "A review of precision engine cooling," SAE Technical Paper 1999-01-0578, 1999.

    [45]     A. Ghasemian, A. Kesharaz, and H. Sotoudeh, "Experimental Investigation of Surface Roughness Effect on Flow Boiling in Internal Combustion Engine Water Jacket," International journal of Automotive Engineering, 2014.

    [46]     H. W. Coleman and W. G. Steele, Experimentation, validation, and uncertainty analysis for engineers: John Wiley & Sons, 2009.

    [47]     D. D. Udrea, P. J. Bryanston-Cross, C. Driver, and G. Calvert, "Application of PIV (particle image velocimetry) and flow visualization to the coolant flow through an automotive engine," in Lasers and Optics in Manufacturing III, 1997, pp. 221-226.

    [48]     M. Raffel, C. E. Willert, S. T. Wereley, and J. Kompenhans, Physical and Technical Background: Springer, 2007.

    [49]     J. C. Chen, "Correlation for boiling heat transfer to saturated fluids in convective flow," Industrial & Engineering Chemistry Process Design and Development, vol. 5, pp. 322-329, 1966.

    [50]     W. M. Rohsenow, J. P. Hartnett, and Y. I. Cho, Handbook of heat transfer vol. 3: McGraw-Hill New York, 1998.

    [51]     L. Zeng, J. Klausner, D. Bernhard, and R. Mei, "A unified model for the prediction of bubble detachment diameters in boiling systems—II. Flow boiling," International journal of heat and mass transfer, vol. 36, pp. 2271-2279, 1993.

    [52]     N. Zuber, "The dynamics of vapor bubbles in nonuniform temperature fields," International Journal of Heat and Mass Transfer, vol. 2, pp. 83-98, 1961.

    [53]     R. Situ, T. Hibiki, M. Ishii, and M. Mori, "Bubble lift-off size in forced convective subcooled boiling flow," International Journal of Heat and Mass Transfer, vol. 48, pp. 5536-5548, 2005.

    [54]     I. H. Shames and I. H. Shames, Mechanics of fluids: McGraw-Hill New York, NY, 1982.

    [55]     S. Heffington, W. Black, and A. Glezer, "Vibration-induced droplet atomization heat transfer cell for high-heat flux applications," in Thermal and Thermomechanical Phenomena in Electronic Systems, 2002. ITHERM 2002. The Eighth Intersociety Conference on, 2002, pp. 408-412.

    [56]     H. Forster and N. Zuber, "Dynamics of vapor bubbles and boiling heat transfer," AIChE Journal, vol. 1, pp. 531-535, 1955.

    [57]     M. Cooper, "Saturation nucleate pool boiling—a simple correlation," in Inst. Chem. Eng. Symp. Ser, 1984, pp. 785-793.

    [58]     D. Gorenflo, U. Chandra, S. Kotthoff, and A. Luke, "Influence of thermophysical properties on pool boiling heat transfer of refrigerants," International journal of refrigeration, vol. 27, pp. 492-502, 2004.

    [59]     D. Gorenflo and D. Kenning, H2 Pool Boiling: Springer, 2010.

    [60]     J. Thome, A. Bejan, and A. Kraus, "Heat Transfer Handbook," ed: Wiley-IEEE: Hoboken, NJ, 2003.

    [61]     A. Qasemian and A. Keshavarz, "Robust empirical correlation development for subcooled flow boiling heat transfer in internal combustion engines," International journal of Scientific and Engineering Research, 2015.

    [62]     M. A. Neshan, A. Keshavarz, A. Jazayeri, and A. Ghasemian, "Thermo-Fluid Analysis of the Exhaust Manifold Integrated with Cylinder Head," in ASME 2012 Internal Combustion Engine Division Spring Technical Conference, 2012, pp. 965-972.

    [63]     ع. کشاورز و ع. قاسمیان, انتقال حرارت در موتورهای احتراق داخلی, انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی, 1392.


موضوع پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, نمونه پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, جستجوی پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, فایل Word پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, دانلود پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, فایل PDF پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, پروژه درباره پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل و اصلاح راه گاه خنک‌ کاری موتور EF7

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده : تولید انرژی الکتریکی برای سیستم‌‌های قدرت با هدف کمینه‌سازی کل هزینه تولیدی برای واحدهای فعال موجود در شبکه قدرت، از مهمترین مباحث برای سیستم­های مدرن امروزی است. به بیانی دیگر هدف از توزیع اقتصادی بار، برنامه­ریزی بهینه و مناسب برای واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن عوامل و محدودیت­های غیر خطی موجود در شبکه ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق – قدرت چکیده : پایش وضعیت موتورهای القائی، یک فناوری کاملاً ضروری و مهم برای تشخیص به هنگام عیوب مختلف در مرحله ابتدائی است. که می‌تواند از شیوع عیب‌های غیرمنتظره در همان مراحل ابتدائی جلوگیری کند. تقریباً 30 تا40% عیوب موتورهای القائی مربوط به عیب‌های استاتور هستند. در این پایان‌نامه بررسی جامعی از عیوب مختلف موتور القائی، دلایل بوجود ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي شيمي سال 1384 فصل اول   شناخت، طبقه ‌بندي و کاربرد روغن‌هاي روانساز     1-1) مقدمه واژه روغن از دو قسمت «

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق – قدرت چکیده : پایش وضعیت موتورهای القائی، یک فناوری کاملاً ضروری و مهم برای تشخیص به هنگام عیوب مختلف در مرحله ابتدائی است. که می‌تواند از شیوع عیب‌های غیرمنتظره در همان مراحل ابتدائی جلوگیری کند. تقریباً 30 تا40% عیوب موتورهای القائی مربوط به عیب‌های استاتور هستند. در این پایان‌نامه بررسی جامعی از عیوب مختلف موتور القائی، دلایل بوجود ...

پایان نامۀ مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده حدود دو سوم انرژی جهان در شهرها مصرف می‌شود. در کنار راهکارهای متعددی که برای کاهش تقاضای انرژی ارائه شده است، برخی فناوری و پژوهش‌ها نیز در راستای بهینه‌سازی عرضۀ انرژی بوده‌اند. فناوری‌ تولید همزمان برق و حرارت، جزو فناوری‌هایی است که در چند دهۀ گذشته بسیار توسعه یافته است. مدیریت سامانۀ انرژی شهری در بخش عرضه با استفاده از این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش تبدیل انرژی چکیده : افزایش انتقال حرارت و همچنین افزایش راند مان انرژی با توجه به محدودیت منابع طبیعی و کاهش هزینه­ها همواره یکی از اساسی ترین دغدغه­های مهندسین و محققین بوده است. این امر به خصوص در سیالات به دلیل کوچکی ضریب رسانش حرارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین راه­های دستیابی به این امر ،که در سال­های اخیر به آن توجه زیادی ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

ثبت سفارش