فهرست:
فصل اول - پیشگفتار
1-1 ضرورت تحقیق.. 3
1-2 پیشینه کنترل پایداری خودرو. 5
1-2-1 کنترل نرخ چرخش... 5
1-2-2 کنترل لغزش جانبی.. 7
1-2-3 کنترل غلت.. 9
1-3 تعریف مسئله. 11
1-4 طرحنمای پایاننامه. 11
فصل دوم - مدلسازی خودرو
2-1 مقدمه. 14
2-2 مدل ده درجه آزادی.. 14
2-2-1 فرضیات مدل. 14
2-2-2 معادلات دینامیک... 15
2-3 مدل راننده. 23
2-4 صحهگذاری حلقهباز مدل به کمک نرمافزار CarSim.. 25
فصل سوم – طراحی کنترلر
3-1 مقدمه. 32
3-2 اندازهگیری متغیرها 33
3-3 زیرسیستمهای کنترلی.. 34
3-3-1 سیستم فرمان فعال جلو. 34
3-3-2 سیستم دیفرانسیل فعال. 34
3-3-3 سیستم ترمز فعال. 34
3-3-4 سیستم تنظیم لغزش / ترمز ضد قفل.. 35
3-3-5 سیستم فعال غلت -میله ضد غلت-. 35
3-4 مدل ساده شده خودرو برای طراحی کنترلر. 36
3-5 مدل مرجع. 37
3-5-1 نرخ چرخش... 37
3-5-2 شتاب طولی.. 39
3-5-3 شتاب جانبی.. 39
3-6 طراحی کنترلر فرمان فعال. 39
3-7 طراحی کنترلر دیفرانسیل فعال. 41
3-8 طراحی کنترلر ترمز فعال. 42
3-9 طراحی کنترلر تنظیم لغزش فعال / ترمز ضد قفل.. 45
3-10 طراحی کنترلر فعال غلت- میله ضدغلت-. 47
3-11 استراتژی هماهنگی.. 50
3-11-1 بررسی تداخلات ممکن بین اهداف زیرسیستمها 50
3-11-2 انتخاب استراتژی هماهنگی مناسب.. 50
3-11-3 طراحی یکپارچهساز فازی.. 53
فصل چهارم - شبیهسازی و نتایج
4-1 مقدمه. 59
4-2 تحلیل عملکرد زیرسیستمها 60
4-2-1 کنترل فرمان فعال. 60
4-2-2 کنترل دیفرانسیل فعال. 65
4-2-3 کنترل ترمز فعال. 70
4-2-5 کنترل فعال غلت -میله ضدغلت-. 76
4-3 ارزیابی عملکرد یکپارچهساز. 82
4-3-1 مانور تغییر مسیر دوگانه روی جاده خشک (9/0=μ) 82
4-3-2 مانور تغییر مسیر دوگانه روی جاده لغزنده (2/0=μ) 89
4-4 مقایسه زیرسیستمها و سیستم کنترل یکپارچه. 96
4-4 صحهگذاری حلقهبسته (سیستم کنترل یکپارچه) توسط نرمافزار CarSim.. 101
4-5 مانور بدترین حالت.. 107
فصل پنجم - نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1 نتیجهگیری.. 115
5-2 پیشنهادها 116
مراجع. 117
پیوست الف – سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال.......................................................................... 115
پیوست ب- مقادیر عددی پارامترهای خودرو
منبع:
مراجع
1. Road safety: Policy orientations on road safety 2011-20. EUROPA. [درون خطی] 2012. http://europa.eu/legislation_summaries/transport/road_transport/tr0036_en.htm.
2. Kou, Youseok. Development and Evaluation of Electronic Chassis Contol Systems. Mechanical Engineering Department, The University of Michigan. 2010. PhD Thesis.
3. Safety Technology. Safercar. [درون خطی] NHTSA. [اتخاذ: 24 June 2012.] http://www.safercar.gov/staticfiles/safetytech/st_landing_ca.htm.
4. A review of yate rate and sideslip controllers for passenger vehicles. Manning, W. J. و Crolla, D. A. 2, مکان نشر نامشخص : The Institute of Measurement and Control, 2007, Transactions of the Institute of Mesurement and Control, جلد 29, ص. 117-135.
5. The influence of a four wheel steering system on the stability behavior of a vehicle-driver system. Senger, K. H. و Schwartz, W. 1987, Vehicle System Dynamics, جلد 17.
6. Analysis on vehicle stability in critical cornering using the phase-plane method. Inagaki, S. Kshiro و Yamamoto, M. Tsukuba : مؤلف نامعلوم, 1994. Proceedings of AVEC94. ص. 287-92.
7. Vehicle stability enhancement using brake control. Yasui, Y., و غیره. Prague : مؤلف نامعلوم, 1996. Proceedings of FISITA.
8. Functional integration of active suspension with slip control for improved lateral vehicle dynamics. Smakman, H. Ann Arbor, MI : مؤلف نامعلوم, 2000. Proceedings of AVEC 2000.
9. A comparison of the relative benefits of active front steering and rear steering when coordinated with direct yae moment contrl. Selby, M. A., و غیره. New York : مؤلف نامعلوم, 2002. ASME International Mechanical Engineering Congress and Expositin.
10. Integrated chassis control through coordination of active front steering and intelligent torque distribution. He, J., و غیره. Arnhem : مؤلف نامعلوم, 2004. Proceedings of AVEC 2004. ص. 333-41.
11. Sideslip control to stabilize vehicle lateral motion to direct yaw moment. Abe, M., و غیره. 2001. JSAE Review. جلد 22, ص. 413-19.
12. On-board-tire-model reference control for coordination of 4WS and direct yaw moment control for improving active safety of vehicle handling. Furukawa, Y. و Abe, M. Aachen : مؤلف نامعلوم, 1996. Proceedings of AVEC 1996. ص. 507-26.
13. Wong, J. Y. Theory of ground vehicles. مکان نشر نامشخص : John Whiley and Sons, 2001. ISBN 0-471-35461--9.
14. Design and evaluation of a unified chassis control system for rollover prevention and vehicle stability improvement on a virtual test track. Yoon, Jangyeol, و غیره. مکان نشر نامشخص : Control Enginnering Practice, 2010, Control Enginnering Practice, جلد 18, ص. 585-597.
15. Evaluation of Vehicle Dynamic Control for rollover Prevention. Ungoren, A. Y. و Peng, H. 2, 6 2004, International Journal of Automotive Technology, جلد 5, ص. 115-122.
16. Active Roll Control of an Experimental Articulated Vehicle. Miege, A. J. P. و Cebon, D. D, 2005, Journal of Automobile Engineering, جلد 219.
17. Improving off-road vehicle using an active anti-roll bar. Cronje, P. H. و Els, P. S. Pretoria, South Africa : Journal of Terramechanics, September 2009. doi: 10.1016/j.jterra.2009.09.003.
18. Two distinct methods for integration of active differential and active roll control sytems. Assadian, F. و Aneke, E. 3/4, Aachen : مؤلف نامعلوم, 2006, International Journal of Vehicle Design, جلد 42.
19. Agent-based coordination framework for integrated vehicle chassis control. Wang, J X, و غیره. مکان نشر نامشخص : IMechE, 2009. جلد 223.
20. روشنبین, ع. کنترل یکپارچه شاسی - توزیع نیروهای تایری با رویکرد بهینه تطبیقی. دانشکده مهندسی مکانیک, دانشگاه صنعتی امیرکبیر. تهران : مؤلف نامعلوم, 1386. پایاننامه کارشناسی ارشد.
21. توسلی, ع. کنترل یکپارچه دینامیک خودرو با استفاده از توزیع بهینه نیروهای تایری جهت بهبود پایداری. دانشکده مهندسی مکانیک, دانشگاه صنعتی امیرکبیر. تهران : مؤلف نامعلوم, 1390. رساله دکتری.
22. Modeling and simulation of vehicle ride and handling performance. Stone, Matthew R. و Demetriou, Michael A. Rio, Patras, Greece : ISIC, 2000. Proceedings of the15th IEEE International Symposium of Intelligent Control.
23. Adaptive Driver Model Using a Neural Network. James, D. J. G., و غیره. 4, مکان نشر نامشخص : Springer Japan, 2004, Artificial Life and Robotics, جلد 7.
24. Bias-free Identification of a Linear Model-predictive Steering Controller from Measured Driver Steering Behavior. Keen, S. D. و Cole, D. J. 2012. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics - Part B: Cybernetics. جلد 2.
25. Modeling and Analysis of Vehicle Following Task based on Mode Segmentation. Suzuki, T. و Inagaki, S. 2008. AVEC 08, 9th International Symposium on Advanced Vehicle Control. ص. 614-619.
26. Combined Lateral and Longitudinal Control of Vehicles for IVHS. Pham, H., Hedrick, K. و Tomizuka, M. 1994. American Control Conference. جلد 2, ص. 1205-1206.
27. Demonstration of Combined Longitudinal and Lateral Control for the Operaion of Automated Vehicles in Platoons. Rajmani, R., و غیره. مکان نشر نامشخص : IEEE, 2000, Control Systems Technology, جلد 8, ص. 695-708.
28. An Investigation on the Integrated Human Driver Model for Closed Loop Simulation of Intelligent Safety Systems. Lee, T., و غیره. 3, 29 January 2010, Journal of Mechanical Science and Technology, جلد 24, ص. 761-767.
29. Abe, Masato. Vehicle Motion with Human Driver. Vehicle Handling Dynamics: Theory and Applications. 1st. Amsterdam : Elsevier Ltd., 2009, 9, ص. 243-266.
30. Gillespie, Thomas D. Fundamentals of Vehicle Dynamics. Fundamentals of Vehicle Dynamics. Warrendale : Society of Automotive Engineers, Inc.
31. An active anti-rollover device based on Predictive Functional Control: application to an All-Terrain Vehicle. Bouton, N., و غیره. Kobe : مؤلف نامعلوم, 2009. Robotics and Automation. ص. 1309-1314.
32. Sampson, David John Mathew. Active roll control of articulated heavy vehicles. Engineering Department, Cambridge Universoty. 2000. PhD Thesis.
33. Potential functions and benefits of electronic steering assistance. Kramer, W. و Hackl, M. Paris : مؤلف نامعلوم, 1998. Proceedings of FISITA.