فهرست:
فصل اول:کلیات طرح تحقیق
1-1-مقدمه....................................................................................................................................................3
1-2-بیان مسأله..............................................................................................................................................4
1-3-اهمیت وضرورت تحقیق........................................................................................................................6
1-4-اهداف تحقیق.......................................................................................................................................7
1-5-سوالات تحقیق......................................................................................................................................8
1-6-قلمرو مکانی تحقیق...............................................................................................................................8
1-7-جامعه آماری.........................................................................................................................................8
1-8-روش گردآوردی اطلاعات...................................................................................................................9
1-9-واژه ها و مفاهیم....................................................................................................................................9
1-10-محدودیت ها و موانع تحقیق..............................................................................................................11
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه.................................................................................................................................................14
2-2-استراتژی سازمانی................................................................................................................................15
2-2-1-ماهیت و ارزش مدیردت استراتژیک...............................................................................................15
2-3-مدیریت استراتژیک............................................................................................................................15
2-4-مفاهیم اساسی درمدیریت استراتژیک..................................................................................................17
2-5-ابعاد تصمیمات استراتژیک..................................................................................................................19
2-6-مدل های مدیریت استراتژیک.............................................................................................................20
2-6-1-مدل استراتژی جنریک....................................................................................................................20
2-6-2- مفاهیم و تئوریهای مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک...................................................................22
2-7- مفاهیم اساسی سازمان و مدیریت........................................................................................................22
2-8- مزایا و معایب استراتژیهای سازمانی...................................................................................................24
2-9- بررسی مدلهای اجرای استراتژیهای سازمانی...................................................................................25
2-10- فرایند برنامه ریزی جامع..................................................................................................................28
2-11- تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی............................................................................................31
2-12- تجدید ساختار استراتژیک................................................................................................................32
2-13- مدل رقابتی(پورتر)..........................................................................................................................32
2-14-مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک.....................................................................................................33 2-15- مدل رایت.......................................................................................................................................34
2-16- مدل مینتزبرگ................................................................................................................................35
2-17- مدل هیل.........................................................................................................................................36
2-18- مدل دیوید......................................................................................................................................37
2-19- روشهای اجرای صحیح استراتژیهای سازمانی..................................................................................39
2-19-1- روش ارزیابی متوازن...................................................................................................................39
2-20- روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک........................................................................................40
2-21- چرا استراتژی ها درعمل پیاده نمیشوند؟..........................................................................................42
2-22- مقایسه و جمعبندی تعدادی از مدلهای تدوین استراتژی...................................................................43
2-23- تعریف صنایع دستی.........................................................................................................................45
2-24- پیشینه صنایع دستی در جهان.............................................................................................................46
2-25- پیشینه صنایع دستی در ایران..............................................................................................................47
2-26- مزیت های نسبی صنایع دستی ایران..................................................................................................49
2-27- تعداد شاغلین در صنایع دستی ایران..................................................................................................50
2-28- تاریخچه تشکیل سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی..................................................50
2-29- میزان ارزآوری صنایع دستی برای کشور..........................................................................................52
2-30- تحلیلی بر صنایع دستی استان گیلان..................................................................................................52
2-31- ماسوله.............................................................................................................................................58 2-31-1- ویژگی های اجتماعی وشغلی.......................................................................................................59
2-31-1-1-جمعیت...................................................................................................................................59
2-31-1-2 -ویژگی های شغلی جمعیت شهر ماسوله...................................................................................60
2-31-1-3- نوع فعالیت و تعداد شاغلین کارگاه ها.....................................................................................61
2-31-1-4- شاغلان برحسب نوع فعالیت....................................................................................................63
2-32- ویژگی های اقتصادی......................................................................................................................65
2-32-1- کشاورزی...................................................................................................................................65
2-32-2- صنعت........................................................................................................................................65
2-32-3- تعاونی زنان..................................................................................................................................65
2-33- تاسیسات پذیرایی............................................................................................................................66
2-34- طبقه بندی صنایع دستی ماسوله.........................................................................................................66
2-34-1- هنرگره چینی..............................................................................................................................66
2-34-2- جوراب بافی..............................................................................................................................68
2-34-3- عروسک های دست بافت سنتی..................................................................................................69
2-34-4- چموش.......................................................................................................................................70
2-34-5- آهنگری.....................................................................................................................................71
2-35- پیشینه تحقیق....................................................................................................................................73
فصل سوم:مواد و روش ها
3-1-مقدمه................................................................................................................................................ 81
3-2-جامعه آماری......................................................................................................................................81
3-3-نمونه آماری و روش نمونه گیری.........................................................................................................81
3-4- نوع تحقیق.........................................................................................................................................82
3-5-روش تحقیق........................................................................................................................................82
3-6-روش جمع آوری داده ها....................................................................................................................83
3-7-چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................................83
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها...............................................................................84
3-8-1-روش ضریب آلفای کرونباخ...........................................................................................................85
3-8-2-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S)..........................................................................................85
3-8-3- آزمون تی ( t )..............................................................................................................................86
3-8-4 - تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون...........................................................................................86
3-8-4-1- همبستگی..................................................................................................................................86
3-8-4-2- ضریب همبستگی.......................................................................................................................86
3-8-4-3 - مدلهای رگرسیون...................................................................................................................87
3-9- ابزار جمعآوری دادها.........................................................................................................................87
3-10- معرفی روشهای تصمیمگیری چند معیاره........................................................................................90
3-10-1 - معرفی تکنیک دی متل.........................................................................................90
3-10-2 - معرفی مدل تاپسیس....................................................................................................................93
3-11- پایایی و روایی پرسشنامهها...........................................................................................................94
فصل چهار:نتایج و بحث
4-1-مقدمه.................................................................................................................................................97
4-2- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره یک و چهار......................................................................98
4-2-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره یک و چهار...................................................................................98
4-3 -تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره چهار( swot).................................................................................100
4-3-1- نقاط قوت ( s )...........................................................................................................................100
4-3-2- نقاط ضعف ( w ).......................................................................................................................101
4-3-3- فرصت ها (O )...........................................................................................................................103
4-3-4- تهدیدها ( T ).............................................................................................................................104
4-4-استراتژی ها......................................................................................................................................107
4-4-1- استراتژی تهاجمی(SO)..............................................................................................................107
4-4-2- استراتژی بازنگری(………………………………………………(WO.............107
4-4-3- استراتژی تنوع (ST)...................................................................................................................108
4-4-4-استراتژی تدافعی (WT)..............................................................................................................108
4-5-تجزیه و تحلیل پرسش نامه شماره یک..............................................................................................108
4-5-1- آمار استنباطی پرسشنامه شماره یک............................................................................................108
4-5-1-1- آزمون نرمال بودن دادهها........................................................................................................109
4-5-1-2- تبیین و تفسیر متغیرﻫﺎی پرسشنامه شماره یک.........................................................................110
4-5-1-3- آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده.................................................................................111
4-6- پرسش(سوال) یک تحقیق................................................................................................................111
4-7- پرسش(سوال) دو تحقیق..................................................................................................................112
4-8- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره دو و سه..........................................................................114
4-8-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره دو و سه.......................................................................................114
4-9 پرسش سه(سوال 3) تحقیق.................................................................................................................116
4-10-رتبهبندی معیارهای مؤثّر بر استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تکنیک دی متل ..........118
4-11- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری ...........................................................................125
4-12- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تکنیک تاپسیس....................................126
فصل پنجم:جمع بندی و پیشنهادات
5-1-مقدمه...............................................................................................................................................132
5-2- خلاصه پژوهش...............................................................................................................................132
5-3- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق...............................................................................................134
5-3-1- بررسی تفسیری فرضیه های پژوهش...........................................................................................134
5-3-1-1- بررسی پرسش(سوال) یک پژوهش.........................................................................................134
5-3-1-2- بررسی سوال دوم پژوهش........................................................................................................135
5-3-1-3- بررسی پرسش سوم پژوهش.....................................................................................................136
5-4-پیشنهادات و سیاست های بهبود در زمینه صنایع دستی........................................................................138
5-5- پیشنهادات و سیاست های اجرایی در بخش گردشگری ماسوله.........................................................141
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی(برگرفته از نتایج پژوهش)..................................................................142
5-7- محدودیت تحقیق............................................................................................................................143
5-8- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.....................
منبع:
فهرست منابع و ماخذ فارسی
1-آقازاده ه، 1383. تفاوتهای برنامه ریزی استراتژیک در سازمانها، ماهنامه تدبیر، 1383، 15، 147
2-آنسوف ،مک دانل(1379)،استقرار مدیریت استراتژیک،ترجمه عبدالله زندیه،نشر سمت.
3-احمدی ،حسن(1380)،برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن،انتشارات تصبت.
4-اخوان ماسوله،عزیزالله(1387)قابلیتهای توسعه در بخش گردشگری استان گیلان،مجموعه مقالات نخستین
همایش توسعه استان گیلان،ناشرسازمان برنامه و بودجه استان گیلان.
5-اوکانر،بلانچارد(1381)،مدیریت از راه ارزش ها،ترجمه حمید فرتوک زاده،نشر فردا.
6-ایسکاف،ادیزس(1385)،دوره عمر سازمان،ترجمه محمد کاوه،دانشگاه امیر کبیر.
7-الوانی،سید مهدی(1389)،مدیریت عمومی، نشر نی.
8- اصغرپور م ج، 1382. تصمیمگیری گروهی و نظریه بازیها با نگرش "تحقیق در عملیات"، تصمیمات گروهی و چند شاخصه، قضاوت خبرگان به منظور کسب اطلاعات، دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، 1382.
9-اصلاح عربانی،ابراهیم،(1380)،کتاب گیلان(جلد یک و دو)،گروه پژوهشگران ایران.
10-برایسون،جان.ام،(1385)،برنامه ریزی استراتژیک برای سازمات های غیر انتفاعی،ترجمه
عباس منوریان،مرکز آمار مدیریت دولتی.
11-بست،جان(1376)،روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری،ترجمه حسن پاشا شریفی ونرگس طالقانی، نشر رشد.
12-بلوریان ،محمد(1373)،بازاریابی و صادرات غیر نفتی،انتشارات پیام صادرات.
13-پایگاه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ماسوله(1386)کتاب ماسوله،نشر فرهنگ ایلیا
14-پاپلی یزدی،محمد حسین(1387)،گردشگری(ماهیت و مفاهیم)،نشر سمت.
15- پاپلی یزدی،سیروس(1383)،نظریه های توسعه روستایی،نشر سمت.
16- پیرس ، رابینسون ، (1383 )، برنامه ریزی مدیریت استراتژیک ، ترجمه سهراب خلیلی ، انتشارات یادواره چاپ سوم .
17-تولایی،سیمین(1386)،مروری بر صنعت گردشگری،دانشگاه تربیت معلم تهران،چاپ اول.
18-جهانی،ولی(1386)،جاذبه های تاریخی گیلان،انتشارات فرهنگ ایلیا.
19-حافظ نیا،محمد رضا(1387)،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،اتشارات سمت.
20-حریری،وحمد رضا(1375)،تاثیر سرمایه گذاری صنایع دستی روستایی بر عامل اشتغالزایی روستاییان
لاهیجان(بامبو بافی)،پایان نامه کارشناسی ارشد .
21-حسینی،امیر(1387)پیامدهای زیست محیطی گردشگری استان گیلان.شهر انزلی و ماسوله.پایان نامه
کارشناسی ارشد.
22-حسینی،شکوفه(1387)تحلیل گردشگری شهرستان آستاته با تاکید بر صنایع دستی،پایان نامه کارشناسی
ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی.
23-خاکی،غلامرضا(1384)،روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی،نشر بازتاب.
24-خطیب،محمد علی(1374)،اقتصاد ایران،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
25-دهخدا،علی اکبر دهخدا(1368)،لغت نامه دهخدا،اتشارات امیر کبیر0
26-دیوید،فرد آر(1384)،مدیریت استراتژیک،ترجمه اعرابی و پارساییان،دفتر پژوهش های فرهنگی.
27- دیوید،فرد آر(1385)خلاصه مدیریت استراتژیک،ترجمه وجه الله قربانی،نشر بازتاب.
28-رحیم نیا و ناظمی و مشرفی،فریبرز ،شمس الدین،ابراهیم(1390)،بررسش عناصر برنامه ریزی استراتژیک به
منظور ارایه مدل مفهومی و کار بردی برای شرکت های صنعتی کوچک،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت.
29-سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان،دفتر صنایع روستایی (1387)،امکان سنجی روستای ماسوله.
30-سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان(1388)شناسنامه صنایع دستی گیلان.
31-سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان(1385)سالنامه آماری استان گیلان.
32-شیخ الاسلامی،حسین(1388)،تاثیر متقابل توریسم و صنایع دستی،مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی.
33-شهرداری ماسوله،(1391)،اطلاعات مشاغل و بنگاه های فعال در ماسوله.
34- لقمان صادقی و ایوب ذوقی و جواد بنی عامری.ارزیابی اکوتوریسم در استان کردستان با مدل استراتژیکswot .دومین همایش ملی راهکار های توسعه اقتصادی با محوریت برنامه ریزی منطقه ایودانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج.10 و 9 خرداد ماه 1391.
35-صادقی سیگارودی،رزیتا(1375)،شناسایی و بررسی هنرهای سنتی گیلان،سازمان میراث فرهنگی و
گردشگری و صنایع دستی گیلان.
36-طبیبی س ج، ملکی، م ر، 1383. برنامه ریزی استراتژیک و سنجش عملکرد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. تهران : 1383
37-فنایی،سید مجتبی(1380)،اقتصاد،انتشارات دانش پژوه.
38- رضا قادری و زهره هادیانی و کاوه محمدی و طاهر ابوبکری.استراتژی های برنامه ریزی منطقه ای گردشگری با استفاده از تکنیک.swotمطالعه موردی:شهرستان پیران شهر.دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.نشریه برنامه ریزی منطقه ای.بهار1390.دوره1.شماره1.صفحات 27 تا40.
39-محمدی،برهان(1387)پهنه بندی صنایع دستی به منظور توسعه توریسم در جنوب استان اردبیل،پایان نامه
کارشناسی ارشد.
40- مرادی و قاسمی،نرجس و علیرضا(1389)لزوم برنامه ریزی استراتژیک و فرآیند پیاده سازی آن،مجله بندر
و دریا.
41-محمد،مدد(1380)اطلس صنایع دستی ایران،سازمان نقشه برداری کشور.
42-ابوالفضل مشکینی و تقی حیدری.ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با استفاده از مدل) swotنمونه موردی:منطقه زنجان رود)_دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر.فصل نامه علمی پژوهشی فضای جغرافیایی.پاییز 1390.سال 11.شماره 35.صفحات 37 تا 64
43-مطیعی لنگرودی،سید حسن(1382)،جغرافیای اقتصادی ایران،نشر جهاد دانشگاهی مشهد.
44- میثم موسایی و بهزاد رضوی الهاشم.بررسی swotمشارکت شهروندان در امور شهری.نشریه رفاه اجتماعی.تابستان1390.دوره11.شماره41.صفحات 123تا152
45-مولایی هشتجین،نصرالله(1387)صنایع دستی و توسعه گردشگری در استان های ساحلی دریای خزر.
46-مهرگان،نادر(1380)عملکرد کمیته صنایع دستی با هدف اشتغال،نشریه جهاد،شماره147
47- غلام رضا نوری و مهدی مهدی نسب.بررسی قابلیت های اکولوژیکی و توسعه گردشگری دریاچه گهر بر اساس مدل . swot نشریه اکوبیولوژیکی تالاب.پاییز1389.دوره 2.شماره 5.صفحات 57 تا66
48- مهران نژاد جوادی پور.راهبرد های توسعه خدمات شهرداری های الکترونیک بر اساس تجزیه تحلیلswot
مطالعه موردی:شهرداری الکترونیک منطقه13 تهران.نشریه مدیریت شهری.زمستان1387.دوره6.شماره22.
صفحات 43 تا59
49-نوری زاد،ابراهیم(1381)صنایع دستی در ایران،نشر جهاد دانشگاهی.
50-هادوی،م،ر(1387)،امکان سنجی پتانسیل های توریستی استان زنجان.پایان نامه کارشنلسی ارشد.دانشگاه
شهید بهشتی.
51-هریسون ،جفری(1380)مدیریت استراتژیک،ترجمه بهروز قاسمی،نشر آبتین.
ب) فهرست منابع و ماخذ غیرفارسی
1. Agus, A. and Abduuuuuuullah, M. (2000), “The mediating effect of customer satisfaction on TQM practices and financial performance”, Singapore Management Review, Vol.22 No. 2, pp. pp55- pp75.
2. Armour, H. O. and Teece, D. J (1978), “ Organizational structure and economic performance: a test of the multi- divisional hypothesis”, The Bell journal of Economics and management Science, Vol. 9, pp. 106- 22.
3. Baker, W.E.and Sinkula, J.M. (2007), “ Dose market orientation facilitate balanced innovation programs? An organizational learning perspective”, Journal of product Innovation Management, Vol. 24 No. 4, pp. 316-34.
4. Baldwin, J.R. and Johnson, J. (1996), “Business strategies in more and less innovative firms in Canada”, Research policy, Vol. 25 No. 5, pp. 785-804.
5. Berthon, P., Hulbert, J. and Pitt, L. (1999), “To serve or to create? Strategic orientations towards customers and innovation”, California Management Review, Vol. 42 No. 1, pp. 37-58.
6. Bierly, P. and Chakrabarti, A.K. (1996), “Generic knowledge strategies in the US pharmaceutical industry”, Strategic Management Journal, Vol. 17, Winter, pp. 123-35, special issue.
7. Black, S. & Porter, L. (1996). Identification of the critical factors of TQM. Decision Sciences, 27, 1-21.
8. Carmen, Camarero and Jose, Garrido Maria. (2008), The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations, European Journal of Innovation Management Vol. 11 Np. 3
9. Caves, R.E. and Ghemawat, P. (1992), “Identifying barriers”, Sterategic Management Journal, Vol. 13 No. 1, pp. 1-12.
10. Chiu, Y.J., Chen, H.C., Tzeng, G.H., and Shyu, J.Z. (2006). Marketing strategy based on customer behavior for the LCD- TV. International Journal of Management and Decision Making, 7(2): 143-165.
11. Christensen, C.M. and Bower, J.L. (1996), “Customer power, strategic investment and the failure of leading firms”, Strategic Management Journal, Vol. 17 No. 3, pp. 197-218.
12. Cyert, R. M and March, J. G, ( 1963), A Behavioral Theory of the Firm. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
13. Demirbag, Mehmet and Koh, S.C. Lenny,. Tatoglu, Ekrem,. Zaim, Selim (2006), TQM and market orientation’s impact on SMEs’Performance, Industrial Management & Data systems, Vol. 106 No. 8.
14. Dennis, Noel and Macaulay, Michael. (2007), “Miles ahead”- using jazz to investigate improvisation and market orientation, European Journal of Marketing, Vol. 41 No. 5/6.
15. Dobnl, C.B. and Luffman, G. (2000), “Market orientation and market strategy profiling: an empirical test of environment- behavior- action coalignment and its performance implications”, Management Decision, Vol. 38 No. 8, pp. 503-19.
16. Durrieu, Franc, ois., Hofmeister, Agnes Toth. (2008), Market orientation of French and Hungarian small and medium- sized wineries, International Journal of Wine Business Resiness Research, Vol. 20 No. 2.
17. Elg, Ulf. (2007) Market orientation processes in retailing: a cross- national study, European Journal of Marketing, Vol. 41 No. 5/6.
18. Farrel, Mark Antttthony., Oczkowski, Edward., and Kharabsheh, Radwan. (2008), Market orientation, learning orientation and organizational performance in international joint ventures, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics Vol. 20 No. 3.
19. Fernando, Anton, 2001, Challenges of Growth, Employment and Decent work, country Profiles: srilanka, small and medium enterprise component.
20. Flynn, B., Schoeder, R. & Sakakibara, S. (1994). A framework for quality management research and associated measurement instrument. Journal of Operations Management, 11, 336- 366.
21. Fritz, W. (1996), “Market orientation and corporate success: findings from Germany”, European Journal of Marketing, Vol. 30 No. 8, pp. 59- 74.