فهرست:
مقدمه 9
بیان مساله 10
اهمیت و ضرورت تحقیق 12
اهداف تحقیق 14
1-4-1- هدف کلی 14
1-4-2- اهداف اختصاصی 14
محدوده های تحقیق 15
1-5-1- محدوده زمانی 15
1-5-2- محدوده موضوعی 15
1-5-3- محدوده مکانی 15
محدودیت های تحقیق 15
تعریف مفاهیم کلیدی 15
فصل دوم 16
2-1- مقدمه 17
2-2- نظامهای مختلف کشاورزی 18
2-2-1- نظام کشاورزی متداول 18
2-2-2- نظام کشاورزی تلفیقی 19
2-2-3- نظام کشاورزی ارگانیک 19
2-3- اهداف و مزایای کشاورزی ارگانیک 21
2-3-1- مزایای کشاورزی ارگانیک 22
2-3-1-1- بهره وری درازمدت 22
2-3-1-2- پایداری و امنیت غذایی 22
2-3-1-3- اثرات زیست محیطی 23
2-3-1-4- اثرات اجتماعی 23
2-3-2- جنبه های تکنیکی زراعت در کشاورزی ارگانیک 24
2-3-2-1- مدیریت خاک در کشاورزی ارگانیک 24
2-3-2-2- مدیریت تغذیه گیاهی در کشاورزی ارگانیک 25
2-3-2-3- مدیریت تناوب زراعی در کشاورزی ارگانیک 25
2-3-2-4- مدیریت علف های هرز در کشاورزی ارگانیک 25
2-3-2-5- مدیرت کنترل آفات و بیماریها در کشاورزی ارگانیک 25
2-4- معایب کشاورزی ارگانیک 26
2-4-1- گرانی محصولات غذایی ارگانیک 26
2-4-2- نیروی کار بیشتر 26
2-4-3- تغذیه توسط کودهای دامی 27
2-4-4- از بین رفتن محصول توسط آفات 27
2-5- کشاورزی ارگانیک و حفاظت از محیط زیست 27
2-6- چارچوب نظری تحقیق 27
2-7- قیمتگذاری کالاها و خدمات 28
2-7-1-روشهای غیرمتکی به منحنی تقاضا 29
2-7-2- روشهای متکی به منحنی تقاضا 29
2-7-2-1- ترجیحات آشکار شده 29
2-7-2-2- ترجیحات اظهار شده 30
2-7-3-روش ارزشگذاری مشروط 31
2-7-3-1- مراحل کاربرد روش CVM 32
2-7-3-2- روشهای جمعآوری دادهها 33
2-7-3-3- تکنیکهای سؤال CVM 33
2-7-3-4- نحوه تدوین مبالغ پیشنهادی 35
2-7-3-5-تشکیل بازار فرضی 36
2-7-3-6- مراحل انجام روش ارزشگذاری مشروط 36
2-7-3-7- اعتبار و قابلیت اعتماد بررسیهای ارزشگذاری مشروط 37
2-7-3-7-1- اثر حوزهای مکانی یا اثر القائی 37
2-7-3-7-2- اثر توالی 38
2-7-3-7-3- اثر اطلاعات 39
2-7-3-7-4- اثرات روش استخراج 40
2-7-3-7-5- انحراف فرضیات 40
2-7-3-7-6- انحراف استراتژیک 40
2-7-3-8- دستورالعملهایی اجرای روش ارزشگذاری مشروط 41
2-8- بررسی سوابق پژوهشی 43
2-9- جمع بندی 47
فصل سوم 49
3-1- مقدمه 50
3-2- سیمای منطقۀ مورد تحقیق 50
3-3- روش تحقیق 50
3-4- جامعه آماری و حجم نمونه و روش نمونه گیری 51
3-4-1- جامعه آماری 51
3-4-2- حجم نمونه 51
3-4-3- روش نمونهگیری 51
3-5- متغیرهای تحقیق 52
3-6- روش گردآوری دادهها 52
3-6-1- مطالعات کتابخانهای 52
3-6-2- مطالعات میدانی 52
3-7- روایی و پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق 53
3-8- روشهای تجزیه و تحلیل آماری 54
3-8-1- الگوی اقتصادسنجی انتخاب دوتایی لاجیت 54
3-8-2- روش دو مرحلهای هکمن 58
3-9- جمع بندی 60
فصل چهارم 61
4-1- مقدمه 62
4-2- آمار توصیفی 62
4-5- نتایج مدل دو مرحله ای هکمن 72
4-5-2- مرحله اول تفسیر نتایج الگو پروبیت 72
4-5-1- مرحله دوم تفسیر نتایج رگرسیون خطی. 73
4-6- نتیجه آزمون دو مرحله ای هکمن 73
4-7- مقایسه دو روش الگوی لاجیت و هکمن 74
4-8- برآورد هزینه و درآمد برنج هاشمی معمولی و ارگانیک 74
4-9- نتیجه گیری 76
فصل پنجم 77
5-1- مقدمه 78
5-2- خلاصه تحقیق 78
5-3- بررسی نتایج 79
5-3- پیشنهادات 80
5-3- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 81
منابع 82
منبع:
احمدیان، م.، مدنی، ش.، خلیلی عراقی، م. و رهبر، ف. (1389). برآورد ارزش آبسنگهای مرجانی جزیره کیش با توجه به استفاده تفریحی آنها و بهرهگیری از روش تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان. اقیانوس شناسی، سال اول، شماره چهارم، ص 48-37.
اردهالی، ع (1381). نیشکر ارگانیک، فرصتی برای تولید کنندگان در توسعه آن، نشریه دهاتی.
استادی، ی. محمدی، م. ع. نظر زاده، ا. خدادوست، م. و رجاجی، م.(1391). بررسی میزان آشنایی مصرف کنندگان با محصولات ارگانیک و رضایت به پرداخت بیشتر. کنگره ملی کشاورزی ارگانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، 26مهرماه 1391.
افتخاری، ع. حیدری، ر. (1385). نقش کشاورزی ارگانیک در امنیت غذایی. ماهنامه ترویج کشاورزی و توسعه روستایی. سال 26، شماره 271. ص 137-120.
اکبری، م. بابا اکبری، م. فخارزاده، س. ا. ر. ایروانی، ه. علم بیگی، ا. و نامدار، ر.(1387). برسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی، مجله کشاورزی، دوره 10، شماره 2، 1387، ص13-26.
اکبری، ن.، شجری، ه. و بیدرام، ر. (1386). برآورد تمایل به پرداخت مصرف کنندگان خودرو برای قیمت بنزین (با استفاده از روش CVM). مجله تحقیقات اقتصادی، سال 42، شماره 2.
امیرنژاد، ح. و رفیعی، ح. (1389). ارزشگذاری اقتصادی مطبوعیت محیط زیست (مطالعه موردی منطقه گردشگری جنگل عباس آباد بهشهر، استان مازندران). مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 16، شماره 3.
امیرنژاد، ح.، خلیلیان، ص. و عصاره، م. (1385). تعیین ارزشهای حفاظتی و تفرجی پارک جنگلی سیسنگان نوشهر با استفاده از تمایل به پرداخت افراد. پژوهش و سازندگی، شماره 72.
بابا اکبریساری، م. اسدی، ع. اکبری، م. فخارزاده، س. ا. و سوختانلو، م. (1387). بررسی نگرش مصرفکنندگان و عوامل مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۳۹ ، شماره ۱۳۸7، 144-133.
بریم نژاد، و. و هوشمندیان، آ. (1392). تعیین میزان تمایل به پرداخت جهت خرید سبزیجات سالم از سوی شهروندان شهر تهران، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره 2،1392،ص 150-131.
بیدادیان، م. (1392). نگاهی به چگونگی روند گسترش کشاورزی ارگانیک در جهان و ایران، ماهنامه دام و کشت و صنعت ، شماره 160 مرداد 92، ص34
بیگدلی، ا و صدیقی، ح. (1387). بررسی رفتار پذیرش روشهای کشاورزی پایدار توسط مددکاران ترویجی استان قزوین، اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 3، ص 412-405.
پارسا، ن. (1390). امکان سنجی ایجاد کمپینگ در شهر همدان با هدف توسعه صنعت گردشگری. اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران.
چهارسوقی امین، ح.، موسوی، س.ا. حسینی، س .ج.(1386).بررسی عوامل موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار در کشت آبی توسط گندمکاران استان سیستان و بلوچستان. یافتههای نوین کشاورزی. سال دوم، شماره 1.ص 94-82
حقجو، مریم. حیاتی، باباله. محمدرضایی، رسول. پیشبهار و قادر دشتی، اسماعیل. عوامل موثر بر تمایل به پرداختنرخ افزوده بالقوه مصرفکنندگان برای محصولات غذاییسالم، نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار، جلد 21، شماره 3، 1390، ص 117-105.
دهنوی، م.د. کهزادی، ن. و خلیلیان، ص. (1382). بررسی تغییر ساختاری تقاضای گوشت از طریق آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکار شده. چهارمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی.
ذوقی، م. (1376). بررسی نگرش ها و نیازهای آموزشی کارکنان ترویج سازمان کشاورزی استان خراسان نسبت به کشاورزی پایدار. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.
راحلی، ح.، خداوردیزاده، م. و نجفی علمدارلو، ح. (1389). برآورد ارزش تفرجی روستای بند ارومیه به روش ارزشگذاری مشروط. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد2، شماره 4، صص 62-49.
رجبی، آ. شعبانعلی فمی، ح. و پورآتشی، م. (1390). بررسی دانش و تمایل افراد نسبت به خرید و مصرف محصولات ارگانیک، اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی، دانشگاه زنجان، 19 الی 21 شهریور 1390
رجبی، آ. شعبانعلی فمی، ح. و پورآتشی، م. (1392). بررسی مولفه های پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرف کنندگان، فصلنامه علوم وصنایع غذایی، شماره 38، دوره10، 1392، ص 43-33 .
رزمجو، م. (1377). اثرات سوء آفت کش ها، سنبله، شماره 105، ص 59-57.
زبردست، ل.، ماجد، و. و شرزهای، غ. (1389). برآوردی از ارزشهای غیراستفادهای تالاب انزلی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط. محیطشناسی، سال 36، شماره 54، صص 43-50.
سایت رسمی ثبت آمار سرطان ایران http://www.ircancer.ir/Default.aspx?tabid=95
سایت خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی http://www.irna.ir/fa/News/81046188
صالحی، س. (1387). کاربرد تکنولوژی های نظارت عملکرد : الگویی برای کشاورزی پایدار. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد چهارم، شماره اول ، صفحه 16.
عبداللهی،س. (1387)، برسی چشم انداز توسعه کشاورزی ارگانیک در ایران، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی. مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی، 51 ص. 1387
عبدلی، ق. و ورهرامی، و. (1390). محاسبهی مازاد مصرف کننده IT در ایران. پژوهشنامه اقتصاد کلان، سال 6، شماره12، صص 41-62.
عمانی، ا.ر. (1380)، بررسی ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و زراعی گندمکاران موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار کم نهاده در استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تریبت مدرس.
.فتاحی، ا. و فتح زاده، ع. (1390). ارزشگذاری حفاظتی حوزههای آبخیز با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط (مطالعه موردی: تالاب گمیشان). مجله علوم و مهندسی ایران، سال 5.
قدیمی، سید علیرضا. شعبانعلی فمی، حسین و اسدی، علی. بررسی عوامل موثر بر نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی ارگانیک، مجله پژوهش هاى ترویج و آموزش کشاورزى، سال پنجم، شماره 4،1391،ص 80-69.
قربانی، م. و فیروززارع، ع. (1390). ارزشگذاری آلودگی هوای مشهد (کاربرد رهیافت ارزشگذاری مشروط). دوفصلنامه اقتصاد و توسعه منطقهای، سال 18، شماره 2.
کاظمی، ا. (1391) عوامل مؤثر بر پذیرش کشت ارگانیک برنج در بین شالیکاران استان گیلان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دانشکده کشاورزی،1391.
کاووسی کلاشمی، م .، شهبازی، ح و ملکیان، آ .(1388). برآورد ارزش تفریحی تفرجگاه ها با استفاده از روش دو مرحله ای هکمن (مطالعه موردی: بوستان محتشم رشت)، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 1. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
کوچکی، ع. منصوری، ه. قربانی، م. و رجب زاده، م. (1392) بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به مصرف محصولات ارگانیک در شهرستان مشهد، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد27، شماره3، 1392، ص 194-188.
کیامی،ف. (1392) برآورد ارزش تفرجی ماسوله با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دانشکده کشاورزی،1392.
لباسچی، م.ح. (1379). بررسی جنبه های اکوفیزیولوژی گل زایی در اکو سیستم های طبیعی و زراعی. رساله دکتری زراعت دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، ص 25-19.
لشگرآرا، ف، اسدی، ع. (1387). تحلیل عوامل موثر بر پذیرش کشاورزی پایدار در گندمکاران استان لرستان. علوم کشاورزی ایران، جلد 39-2، شماره اول، ص 104-97.
مافی. ح و صالح.ا. (1391) برآورد میزان تمایل به پرداخت برای محصولات ارگانیک سبزیجات و خیار در استان گیلان و تهران، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره2-43، شماره1، 1391، 18-11.
محمودی، ح. و لیاقتی، ه. (1386)، بررسی نگرش مصرفکنندگان به محصولات ارگانیک، مجموعه مقالات دومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران، 25-26 مهرماه، 1386 گرگان .
مریدی، پ.، کریم زادگان، ح.، نصیری، پ.،عابدی، ز. و یاراحمدی، ر. (1388). بررسی و ارزشیابی جنبههای اقتصادی کنترل صدا در بزرگراه مدرس (شهر تهران تابستان 84). علوم و تکنولوژی محیط زیست، سال 11، شماره 4.
ملایوسفی، م. و حیاتی، ب. (1389). برآورد ارزش تفرجی دریاچه مهارلوی شیراز با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط. نشریه محیط زیست طبیعی، مجله منابع طبیعی، سال 63، شماره 3، صص 291-302.
منصورفر، ک. (1376). روشهای آماری. انتشارات دانشگاه تهران.
موزون، علی. مهران، مهشید. صباغیان، علی و رسولیان، محسن. کشاورزی ارگانیک و بازار آن ، راهکاری برای توسعه امنیت غذایی مطالعه موردی: شهر اصفهان، دومین سمینار ملی امنیت غذای سوادکوه 26 مهر 1391.
مولائی، م. (1391). مقایسهی روشهای طراحی مبالغ پیشنهادی در روش ارزشگذاری مشروط با انتخاب دوتایی یک بعدی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال 21، شماره 81.
مولائی، م.، قهرمانزاده، م. و مهدیزاده، ی. (1388).برآورد ارزش تفریحی کاخ سردار ماکو و تعیین عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، سال 3، شماره 2، صص 193-173.
میردادمادی، س. م.، خادمی، ه.(1382). کشاورزی ارگانیک، شناخت و راهکارهاری کاربرد آن، مجله جهاد، ص 85-84.
نسیمی، ع. (1379). جایگاه کشاورزی نوین در توسعه پایدار کشاورزی ایران، زیتون، شماره 164، ص 55-48.
نصر اصفهانی، ا.، و مسیر فندرسکی، س. (1385). کشاورزی ارگانیک گسترش می یابد. ماهنامه سرزمین سبز، شماره 42، صفحات 14-12.
وزارت جهادکشاورزی، (1389). اثرات باقی مانده سموم دفع آفات بر سلامت. قابل دسترس در : http//assc.ir/home-fa.html
Arriaza, M. Kallas, Z. and Gómez-Limón, J.A. (2007), Demand for local and organic products in Southern Spain, Paper prepared for presentation at the I Mediterranean Conference of Agro-Food Social Scientists. 103rd EAAE Seminar ‘Adding Value to the Agro-Food Supply Chain in the Future Euromediterranean Space’. Barcelona, Spain, April 23rd - 25th, 2007
Chizari, M., Ommani A.R. and Noorivandi, A.N. (2006). Management of Dry Land Sustainable Agriculture. Proceeding of International Symposium on Dry lands Ecology and Human Security, Dec. 4-7, Sharjeh, United Arab Emirates.
Connolly, C., & Klaiber, H. A. (2012). Are consumers willing to pay for organic when the food is already local? Agricultural and Applied Economics Association 2012 Annual Meeting, Se-attle, Washington.
Corsi,A. and Novelli, S. (2002). Consumers’ Willingness To Paya Price For Organic Beef Meat, Xth EAAE Congress, Zaragoza, August 28-31, 2002
FAO. (2005). Fertilizer use by crop in the Islamic Republic of Iran.Retrieved from : http://ftp.fao.org/aglagll/docs/fertuseiran.pdf
FAO. (2010). Fertilizer use by crop in the Islamic Republic of Iran.Retrieved from : http://ftp.fao.org/aglagll/docs/fertuseiran.pdf
Farshad,A. and J.A.Zinck (1993) Seeking Agricultural Sustainability Agriculture, Ecosystems and Environment : 5-1.
Greene, W. H. (1993), Econometric Analysis. New York: Macmillan.
Ghorbani, M., Darijani, A. Koochki, A. &ZareMirakabad, H. (2008). A model for pre-estimation of production of organic cotton in Iran; Case study of khorasan Province. Asian Journal of plant sciences, 7(1), 13-17. (In Farsi).
Heckman, J. (1976), “The common structure of statistical models of truncation, sample selection and limited dependent variables and simple estimator for such models”. Annals of Economic and Socia Measurement. 5(4): 475-492.
Ivanova, G. and Tranter, B. (2004). Willingness to Pay for ‘the Environment’ in Cross-National Perspective, Refereed paper presented to the Australasian Political Studies Association Conference University of Adelaide, 29 September - 1 October 2004.
Judge, G., Hill, C., Griffiths,W., Lee, T., & Lutkepol, H. (1985). Intruduction to the theory and practice of econometrics. New York : Wiley.
Kavoosi Kalashami, mohammad. Heydari, Morteza and Kazerani, Homan. Investigating Consumers' Willingness to Pay for Organic Green Chicken in Iran, International Journal of Agricultural Management & Development, 2(4): 2012, 235-241.
McDonald, J. F. and Moffitt, R. A. (1982), “The uses of tobit analysis”. Review of Economics and Statistics. 62(2): 318-321.
Owusu, V. and Anifori, M. O. (2013), Consumer Willingness to Pay a Premium for Organic Fruit and Vegetable in Ghana, International Food and Agribusiness Management Review, Volume 16, Issue 1, 2013.
Rodriguez. E, Lacaze.V and Lupin.B(2007),Willingness to pay for organic food in Argentina Evidence from a consumer survey,Contributed Paper prepared for the presentation at the 105th EAAE Seminar ‘International Marketing and International Trade of Quality Food Products’Bologna, Italy.
Souza, D. G., Cyphers, D. M. and Phipps, T. (1993). Factors effecting the adoption of sustainable agriculture practices. Agricultural and Resource Economics Review. 22(2): 159-165.
Saltiel, J., Bander, J.W and Palchovich, S. (1994). Adoption of sustainable agriculture practices : diffusion, farm structure and profitability. Rural Sociology, 57(2): 333-342.
Scarpa, R. Thiene, M. and Marangon, F. (2006), Consumer’s WTP for environment-friendly production methods and collective reputation for place of origin, Contributed Paper to the 26th Conference of the International Association Agricultural Economics Australia, Gold Coast, 12-18 August 2006.
Tagbata .D.and Sirieix.L (2008),Measuring consumer’s willingness to pay for organic and Fair Trade products, International Journal of Consumer Studies 32
Valerian, J. Domonko, E. Mwita, S and Shirima, A. (2011). Assessment of the Willingness to Pay for Organic Products amongst Households in Morogoro Municipal, Sustainable Agriculture Tanzania, 2011,1-23.
Venkatachalam, L. (2004). The Contingent valution method: a review. Environmental Impact Assessment Review, 24, 89-124.