فهرست:
1 فصل اول.. ن
1-1 مقدمه. ن
1-2 موضوع و اهداف تحقیق.. ع
1-3 روش تحقیق.. ف
1-3-1 اهمیت تحقیق: ر
1-4 محدودیتهای تحقیق.. ت
1-5 برنامه زمانبندی انجام تحقیق.. ث
1-6 تعریف واژههای کلیدی.. ذ
1-7 خلاصه سایر فصلها ظ
1-7-1 فصل دوم. ظ
1-7-2 فصل سوم. ظ
1-7-3 فصل چهارم. أأ
1-7-4 فصل پنجم. أأ
1-7-5 فصل ششم. أأ
2 فصل دوم. 1
2-1 مقدمه. 1
2-2 پیشینه تحقیقات و بکارگیری هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 1
2-3 پیشینه موضوع در کارخانه کشتیسازی صدرا چابهار 8
3 فصل سوم. 9
3-1 مقدمه. 9
3-2 سازمانهای در سطح جهانی.. 13
3-2-1 خصوصیات سازمانهای در سطح کلاس جهانی.. 19
3-2-2 روشهای پیشرفته محاسبه ارزش افزوده 22
3-3 حسابداری مدیریت 1. 26
3-4 تعاریف مختلف از هزینه. 30
3-5 کاربرد اطلاعات مربوط به هزینه. 31
3-6 مفاهیم نظری گزارشگری مالی.. 32
3-7 مفاهیم، اصطلاحات و طبقه بندی هزینهها: 39
3-7-1 موضوع هزینه. 39
3-7-2 انباشت و انتساب هزینهها 40
3-8 طبقهبندی هزینهها براساس کارکرد مدیریتی آنها: 43
3-8-1 1- هزینههای تولیدی.. 43
3-8-2 2- هزینه غیرتولیدی.. 43
3-9 طبقهبندی هزینهها براساس زمانبندی وضع نمودن آنها از درآمدها 46
3-10 طبقهبندی هزینهها براساس مربوط بودن آنها در فرآیند کنترل و تصمیمگیری.. 47
3-10-1 هزینههای قابل کنترل و غیرقابل کنترل.. 47
3-10-2 هزینههای استاندارد. 47
3-10-3 هزینههای تفاضلی.. 47
3-10-3-1 هزینههای ریخته (اقلام از دست رفته) 48
3-10-3-2 هزینههای فرصت از دست رفته. 48
3-10-4 هزینههای نا مربوط و هزینه های مربوط.. 48
3-11 طبقهبندی هزینهها براساس رفتار آنها در مقابل تغییر در حجم فعالیت... 48
3-12 سیستمهای هزینهیابی سنتی و نارسائیهای آن.. 51
3-13 سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 54
3-13-1 مقدمه و دلایل پیدایش نظریات.. 54
3-13-2 مکانیزم اجرائی سیستم ABC و بررسی دیدگاههای این سیستم. 56
3-13-2-1 مدل اولیه سیستم ABC.. 59
3-13-2-2 مدل دوبعدی سیستم ABC.. 60
3.13.2.2.1 دیدگاه تخصیص هزینه در مدل ABC.. 61
3.13.2.2.2 دیدگاه فرآیندی مدل ABC.. 63
3-13-3 اجزاء تشکیل دهنده مدل ABC.. 65
3-13-3-1 روش تخصیص هزینه. 66
3.13.3.1.1 مکانیزم عملکرد عناصر سیستم ABC در دیدگاه تخصیص هزینه. 72
3-13-3-2 دیدگاه فرآیندی مدل ABC.. 74
3-13-4 سلسله مراتب هزینهها و فعالیتها در سیستم ABC.. 78
3-13-5 روشهای استفاده بهینه از اطلاعات سیستم ABC.. 81
3-13-5-1 واضح کردن اطلاعات کلیدی سازمانی.. 81
3.13.5.1.1 تهیه اطلاعات برای ارزیابی فعالیتها 82
3.13.5.1.2 سطح فعالیت... 82
3.13.5.1.3 نوع فعالیت... 83
3.13.5.1.4 رفتار هزینه. 84
3-13-5-2 مدیریت و اداره کردن اطلاعات.. 85
3.13.5.2.1 فعالیتهای سطح جزئی.. 85
3.13.5.2.2 فعالیتهای سطح متوسط.. 86
3.13.5.2.3 فعالیتهای سطح کلان (ماکرو) 86
3.13.5.2.4 فعالیتهای سطح هدف.. 86
3-13-6 استفاده از اطلاعات سیستم ABC جهت بهبود سازمانی.. 88
3-13-6-1 مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) 90
3.13.6.1.1 تجزیه و تحلیل فعالیت... 91
3.13.6.1.2 شناسایی محرکهای هزینه. 93
3.13.6.1.3 تعیین مسائل مهم سازمانی.. 94
3.13.6.1.4 راههای کاهش هزینهها با تأکید بر فعالیتهای سازمانی.. 95
3-13-6-2 تجزیه و تحلیل استراتژیک... 97
3.13.6.2.1 قیمتگذاری محصولات.. 97
3.13.6.2.2 تجزیه و تحلیل ارزش افزوده 98
3.13.6.2.3 استراتژی تولید محصولات.. 98
3-13-6-3 تجزیه و تحلیل ارزش... 99
3-13-6-4 بودجهبندی بر مبنای فعالیت... 100
3-13-6-5 هزینهیابی هدفی.. 101
3-13-6-6 زنجیره ارزش... 102
3-13-7 مراحل اجرای سیستم ABC در سازمان.. 104
3-13-7-1 توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و به کارگیری سیستم ABC.. 104
3-13-7-2 برنامهریزی جهت اجرا سیستم ABC.. 109
3-13-7-3 جمعآوری اطلاعات.. 112
3.13.7.3.1 روشهای جمعآوری اطلاعات.. 113
3-13-7-4 طراحی مدل.. 114
3.13.7.4.1 تعریف و تشخیص فعالیتها 115
3.13.7.4.2 ساختاردهی مجدد به دفاتر کل.. 117
3.13.7.4.3 ایجاد مراکز فعالیت... 119
3.13.7.4.4 شناسایی محرکت منابع. 121
3.13.7.4.5 تعیین خصوصیات فعالیتها 122
3.13.7.4.6 انتخاب محرک فعالیت... 123
3-14 ABC چگونه در سازمانها استفاده میشود. 124
گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها با توجه اندازه آنها: 134
گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها، با توجه به نوع صنعت:................................. 135
خروجیهای عمده بدست آمده از استفاده از سیستم ABC: 136
خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به اندازه شرکت: 137
خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به نوع صنعت: 138
قابلیت اتکا بر سیستم ABC برای تصمیم سازی: 139
هزینه یابی بر مبنای فعالیت و انواع استراتژیهای کسب وکار: 142
3-15 استراتژیهای یکپارچگی.. 145
3-16 استراتژیهای متمرکز. 148
3-16-1 استراتژی رسوخ در بازار 148
3-16-2 استراتژی توسعه بازار 149
3-16-3 استراتژی توسعه محصول.. 150
3-17 استراتژی های تنوع. 151
3-17-1 استراتژی تنوع گرایی همگون.. 151
3-17-2 استراتژی تنوع گرایی غیر همگون.. 151
3-17-3 استراتژی تنوع گرایی افقی.. 152
3-18 استراتژی های تدافعی.. 153
3-18-1 استراتژی مشارکت... 153
3-18-2 استراتژی کاهش.... 153
3-18-3 استراتژی واگذاری.. 153
3-18-4 استراتژی انحلال.. 154
3-19 استراتژی های عمومی مایکل پورتر. 155
3-20 زنجیره ارزش و سیستم ABC : 157
3-21 الگوی 5 نیروی رقابتی مایکل پورتر(Michael E. Porte) و سیستم ABC : 158
3-21-1 الزامات قانونی و سیستم ABC: 160
3-21-2 هزینه یابی در پروژه ها وسیستم ABC : 165
هزینه یابی کیفیت و سیستم ABC.. 167
3-21-2-1 ساختار هزینه های کیفیت... 168
3-21-3 اصول اخلاقی درسازمانها و سیستم ABC: 170
3-21-4 الگو سازی از بهترین یا Bench marking ) BM ) وسیستم ABC: 170
4 بررسی صنعت کشتیسازی.. 174
4-1 بازار جهانی کشتی: 181
4-2 بازار جهانی ساخت کشتیهای اقیانوسپیما 183
4-3 بازار حمل و نقل دریایی.. 188
4-3-1 موقعیت نسبی کشورها در بازار ساخت کشتی.. 189
4-3-2 نفتکش ها 189
4-3-3 فله برها 191
4-3-4 کانتینربرها 192
4-3-5 کشتیهای LNG.. 193
4-4 تحولات جهانی قیمت ساخت کشتی (Price Developments) 194
4-5 واکنشهای جهانی به تحولات بازار ساخت کشتی (Responses to Market Developments)......................... 195
4-5-1 اروپا 196
4-5-2 کره جنوبی.. 197
4-5-3 ژاپن.. 197
4-5-4 چین.. 198
4-6 عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صنعت کشتی سازی.. 198
4-6-1 جایگزینی ناوگان فرسوده 200
4-6-2 تقاضا برای افزایش ظرفیت... 201
4-6-3 تقاضا برای کشتی در کوتاه مدت.. 201
4-7 عوامل اثرگذار در بازار جهانی عرضه. 202
4-8 بررسی بازار ایران.. 204
4-8-1 بررسی بازار صادرات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینر. 206
4-8-1-1 بررسی بازار صادراتی حمل محمولات فله. 206
4-8-1-2 بررسی بازار صادراتی حمل محمولات عمومی.. 207
4-8-1-3 بررسی بازار صادرات حمل محمولات کانتینری.. 207
4-8-1-4 بررسی بازار واردات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینری.. 208
4-8-1-5 بررسی بازار واردات حمل محمولات فله. 208
4-8-1-6 بررسی بازار واردات حمل محمولات عمومی.. 208
4-8-1-7 بررسی بازار واردات حمل محمولات کانتینری.. 208
4-8-2 برآورد واردات و صادرات محمولات فله و شناورهای موردنیاز جهت حمل.. 209
4-8-2-1 واردات و صادرات مواد فله. 209
4-8-2-2 ناوگان فله بر کشور در حال و آینده 209
4-8-2-3 ناوگان آینده فله برها 210
4-8-3 برآورد واردات و صادرات کالاهای کانتینری و شناورهای موردنیاز برای حمل.. 210
4-8-3-1 واردات و صادرات کالاهای کانتینری.. 210
4-8-3-2 ناوگان کانتینربر کشور در حال و آینده 211
4-9 برآورد میزان کشتیهای موردنیاز ناوگان دریایی کشور 212
4-10 جایگزینی شناورهای کوچک و سنتی (لنج ) 215
4-11 مشخصات کلی لنجهای موجود در کشور 216
4-11-1 انواع لنجها 216
4-12 بررسی عوامل مؤثر بر ساخت و تعمیر شناورهای سنتی : 217
4-12-1 مسائل اقتصادی لنج.. 217
4-12-2 مسائل اجتماعی و فرهنگی.. 218
4-12-2-1 تکنولوژی.. 218
4-12-2-2 نیروی انسانی.. 219
4-12-2-3 انعطاف پذیری.. 219
4-12-2-4 حفظ محیط زیست... 219
4-12-2-5 عمر شناور 221
4-12-2-6 رعایت قوانین.. 221
4-12-2-7 طراحی.. 222
4-12-2-8 ابزار ساخت... 222
4-12-2-9 تجهیزات و ماشین آلات.. 222
4-13 تحلیل آماری پراکندگی لنجها در بنادر ایران.. 223
4-13-1 کشتی های صیادی.. 223
4-13-2 طرح جایگزینی شناورهای سنتی.. 224
4-13-3 ظرفیت و استعدادهای مجتمعهای کشتی سازی داخل کشور و منطقه خلیج فارس... 225
4-14 محصولات تولیدی مورد نظر. 226
4-15 تعمیرات و نگهداری.. 229
4-15-1 مکان تعمیر شناور 230
4-15-2 هزینه تعمیر شناور 230
4-15-3 استفاده از وام و تسهیلات.. 230
4-15-4 تشابه لنجها و شناورهای جدید با شناورهای سنتی.. 230
4-15-5 - تسهیلات صندوق ذخیره ارزی.. 234
4-16 بازار ساخت شناورهای فلزی ( جایگزینی با لنجهای چوبی ) 237
4-17 سایر ضرورتهای منتج به جایگزینی شناورهای موجود. 241
4-18 مزیتهای کیفی نوسازی ناوگان برای بهرهبرداران لنجها 242
4-19 شرایط بالفعل بازار ساخت شناورهای فلزی کوچک و متوسط.. 246
4-20 مزیت مالی و اقتصادی جایگزینی لنجها (برای صاحبان شناور) 247
4-21 ارائه اطلاعات کلی در خصوص شرکت کشتیسازی صدرا چابهار 250
4-22 بررسی فرآیندهای تولید و ساخت کشتی لندینگ کرافت... 254
4-22-1 لندینگ کرافت(landing craft ) چیست ؟. 254
4-23 2- شرح فرآیندهای ساخت کشتی.. 254
4-23-1 معرفی فرآیندهای اصلی کشتیسازی.. 254
4-23-2 معرفی بخشهای موجود در سایت کشتیسازی.. 255
4-23-2-1 بخش بازاریابی و قراردادها 255
4-23-2-2 بخش طراحی ومهندسی.. 256
4-23-2-3 بخش فعالیتهای داخل محوطه کارگاهها (Indoor) 256
4-23-3 - روش ساخت: 257
4-23-3-1 بخش مربوط فعالیتهای خارج از محوطه کارگاهها (روی پارکینگها) (Outdoor) 268
4-23-3-2 بخش نصب تجهیزات کشتی در خارج از محوطه کارگاهها 270
4-24 منابع و مآخذ. 280
5 فصل پنجم. 284
5-1 مروری بر سیستم فعلی محاسبه بهای تمام شده: 284
5-2 توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و تشریح مزایای حاصل از بهکارگیری سیستم ABC....... ....... 286
5-3 جمعآوری اطلاعات مورد نیاز 287
5-4 طراحی و ارائه سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 287
5-5 تعریف منشاء منابع. 291
5-6 ایجاد مراکز فعالیت... 293
5-7 ساختار دهی مجدد به دفاتر کل حسابداری.. 293
5-8 انتخاب محرک هزینه. 294
5-8-1 روش منطقی.. 294
5-8-2 روش علّی.. 295
5-8-3 روش درصد هزینهها 295
5-8-4 روش منافع دریافت شده 295
5-8-5 روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 295
5-9 روشهای تخصیص هزینههای دوایر خدماتی.. 300
5-9-1 روش مستقیم. 300
5-9-2 روش تخصیص یکطرفه. 300
5-9-3 روش استفاده از معادلات همزمان (دوطرفه) 301
5-9-4 چگونگی تخصیص هزینههای مراکز فعالیت... 302
5-10 محاسبه بهای تمام شده به روش ABC.. 303
5-11 تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از مطالعه انجام شده 368
5-11-1 تفاوت قابل ملاحظه در بهای تمام شده شناورها 368
5-11-2 کاهش قابل ملاحظه زینههای عمومی و اداری و تشکیلاتی.. 378
5-11-3 فرآیندهای متفاوت انجام فعالیتها، هزینههای متفاوتی را دربر خواهد داشت سه فروند از لندینگ کرافتهای مورد بررسی در این مطالعه از یک نوع میباشند (لندینگهای 101 و 102 و 103) 379
5-11-4 هزینهها در مراکز فعالیت از یکدیگر تأثیر میپذیرند. 380
5-11-5 استفاده از روش ABC برای برون سپاری کارهای شرکت... 381
5-11-6 تأثیر استفاده از سیستم ABC به روی رفتار سازمانی.. 382
6 فصل ششم. 384
6-1 خلاصه روند انجام مطالعه و کارهای انجام پذیرفته. 384
6-2 نتایج بدست آمده از انجام موضوع. 386
6-3 پیشنهادات.. 388
6-3-1 پیشنهاداتی برای مدیریت شرکت... 388
6-3-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی مرتبط با موضوع. 389
منبع:
ندارد.