فهرست:
فصل اول 1
1-1 مقدمه ای بر نهان نگاری 1
1-2 تاریخچه نهان نگاری ........ 3
1-3 اهداف و ملزومات نهان نگاری.. 8
1-4 حوزههای نهان نگاری ...... 9
1-5 نهان نگاری در رسانههای مختلف.. 11
1-5-1 نهان نگاری در متن.. 12
1-5-2 پنهان نگاری در عکس... 15
1-5-3 پنهان نگاری در صوت.. 18
1-5-4 پنهان نگاری در ویدئو. 19
1-6 کشف نهان نگاری ............. 20
1-6-1 انواع حملات.. 21
1-6-2 تحلیل نهان نگاری.. 24
1-6-3 انکار نهان نگاری.. 26
فصل دوم 27
تصویربرداری سه بعدی 27
2-1 تصاویر سه بعدی ............. 29
2-2 روشهای مختلف ثبت و نمایش تصاویر سه بعدی.. 30
2-2-1 روش استریو سکوپی.. 31
2-2-2 روشهای مبتنی بر هولوگرافی.. 34
2-2-3 روش تصویربرداری انتگرالی.. 40
2-2-4 مبنای کار روش تصویربرداری انتگرالی.. 42
2-3 نتیجه گیری ...................... 46
فصل سوم 48
معیارهای کیفیت تصاویر سه بعدی 48
3-1 بررسی معیارهای کیفیت تصاویر سه بعدی بر اساس روش استریوسکوپی.. 48
3-1-1 اندازه گیری ویژگی های کیفی تصاویر استریو. 49
3-1-2 نتیجه گیری ...................................................................................................................................................55
3-2 ارزیابی کیفیت تصاویر استریو بر اساس معیارهای عینی.. 56
3-2-1 کیفیت تصویر و اندازه گیری اختلاف اعوجاج سراسری.. 61
3-2-2 کیفیت تصویر واندازه گیری اختلاف اعوجاج اختلاف محلی.. 63
3-3 پیش بینی کیفیت ویدیو سه بعدی با استفاده از مدل های کیفیت عینی ویدیو دوبعدی.. 65
3-4 معیارهای ذهنی کیفیت بکار رفته در فشردهسازی تصاویر سهبعدی.. 71
3-4-1 تاریخچه فشردهسازی.. 72
3-4-2 ویژگی های مهم سیستم بصری انسان. 74
3-4-3 تحقیقات انجام شده بر روی میزان مناسب فشردهسازی بر اساس سیستم بینایی انسان. 76
3-4-4 الگوریتم ارائه شده جهت اندازهگیری کنتراست سه بعدی با پهنای باند محدود 77
3-5 معیار عینی ارزیابی کیفیت بر اساس عمق تصویر. 79
3-5-1 بررسی کیفیت مبتنی بر عمق تصویر. 79
3-5-2 روش ارائه شده جهت ارزیابی عینی کامل DIBR.. 82
3-6 ارزیابی عینی کیفیت تصاویر استریو بر اساس تفاوت تصویر دو چشم. 85
3-6-1 تاثیر تفاوت دید دو چشمی بر ادراک سه بعدی.. 85
3-6-2 ارزیابی کیفیت عینی تصویر استریو. 88
3-7 ارزیابی کیفیت تصاویر سه بعدی بر اساس فرکانس های فضایی.. 90
3-7-1 اثر فرکانس فضایی بر دید غالب.. 90
3-7-2 ارزیابی کیفیت تصویر تخریب شده 92
3-8 کیفیت درک شده از تصاویر سه بعدی فشردهسازی شده بر اساس تأثیرات کدینگ JPEG متقارن و نامتقارن. 96
3-8-1 کدینگ نامتقارن و کیفیت درک شده تصویر. 96
3-8-2 عمق درک شده 97
3-8-3 وضوح درک شده 98
3-8-4 فشار چشم درک شده 99
نتیجه گیری و راهکار پیشنهادی 104
مراجع 111
منبع:
[1] Jonathan Cummins,Ptrick Diskin,Samuel Lau and Robert Parlett, “Steganography and Digital Watermarking”, The University of Birmingham.
[2] Pedram Hayati, Vidyasagar Potdar and Elizabeth Chang , “A Servey of Steganographic and Steganalytic Tools for the Digital Forensic Investigator”, Curting University of Techonology, Perth, Australia.
[3] Shawn D.Dickman , “An Overview of Steganography”, James Madison University infosec Techreport, 2007.
[4] Niels Provos and Peter Honeyman , “Hide and Seek : An Introduction to Steganography”, University of Michigan.
[5] Chen, F. and Azari, H., “Stereoscopic Imaging Systems, Three-Dimensional Television,” University of Alberta Department of Computing Science, 2008.
[6] Ambs, P. Bigue, L. Binet, R. Colineau, J. Lehureau, J.-C. and Huignard, J.-P., “An assessment of 3dtv technologies,” in NAB, Las Vegas, 2006.
[7] S. H. Hong, J. S. Jang, and B. Javidi, “Three-dimensional volumetric object reconstruction using computational integral imaging,” Optics Express, vol. 12, no. 3, pp. 483–491, 2004.
[8] Benton, S. A., “Selected Papers on Three-Dimensional Displays,” in SPIE Optical Engineering Press, Bellingham, WA, 2001.
[9] R. Martínez-Cuenca, G. Saavedra, M. Martínez-Corral and B. Javidi, “Progresses in 3d multiperspective display by integral imaging,” in Proc. IEEE, 2009, vol. 97, pp. 1067–1077.
[10] H. -J. Choi, “Current status of stereoscopic 3d lcd tv technologies,” 3D research, vol. 2, no. 2, pp. 1–4, 2011.
[11] http://sp.cs.tut.fi/mobile3dtv/impaired-videos/
[12] Julesz, B. Foundations of Cyclopean Perception, The University of Chicago Press, Chicago, 1971.
[13] “Subjective Assessment of Stereoscopic Television Pictures,” ITU, Recommendation BT.1438, 2000.
[14] Wandell, B.A., Foundations of vision, Sinauer Associates, Inc, Sunderland, Massachusetts, USA, 1995.
[15] P. Campisi, P. Le Callet, and E. Marini, “Stereoscopic images quality assessment,” in Proceedings of 15th European Signal Processing Conference (EUSIPCO ’07), Poznan, Poland, September 2007.
[16] Z. Wang, A. C. Bovik, H. R. Sheikh, and E. P. Simoncelli, “Image quality assessment: from error visibility to structural similarity,” IEEE Transactions on Image Processing, vol. 13, no.4, pp. 600–612, 2004.
[17] M. Carnec, P. Le Callet, and D. Barba, “An image quality assessment method based on perception of structural information,” in Proceedings of the IEEE International Conference on Image Processing (ICIP ’03), vol. 2, pp. 185–188, Barcelona, Spain, September 2003.
[18] P. F. Felzenszwalb and D. P. Huttenlocher, “Efficient belief propagation for early vision,” International Journal of Computer Vision, vol. 70, no. 1, pp. 41–54, 2006.
[19] V. Kolmogorov and R. Zabih, “Multi-camera scene reconstruction via graph cuts,” in Proceedings of the 7th European Conference on Computer Vision, pp. 82–96, Copenhagen,Denmark, May 2002.
[20] M. F. Tappen and W. T. Freeman, “Comparison of graph cuts with belief propagation for stereo, using identical MRF parameters,” in Proceedings of the 9th IEEE International Conference on Computer Vision (ICCV ’03), vol. 2, pp. 900– 907, Nice, France, October 2003.
[21] Pinson, M., and Wolf, S.: ‘A new standardized method for objectively measuring video quality’, IEEE Trans. Broadcast., 2004, 50, pp. 312–322
[22] International Telecommunication Union (ITU) Radio communication Sector.: ‘Methodology for the subjective assessment of the quality of television pictures’, ITU-R BT.500-11, January 2002
[23] IJsselsteijn, W., Ridder, H., and Vliegen, J.: ‘Subjective evaluation of stereoscopic images: effects of camera parameters and display duration’, IEEE Trans. Circuits Syst. Video Technol., 2000, 10, pp. 225–233
[24] G. P. Lorenzetto and P. Kovesi, “A phase based image comparison technique.”
[25] L. B. Stelmach and W. J. Tam, “Stereoscopic image coding: effect of disparate image-quality in left- and right-eye views.,” Signal Processing: Image Communications 14, pp. 111–117, 1998.
[26] W. Osberger, A. J. Maeder, and D. McLean, “A computational model of the human visual system for image quality assessment,” in Proceedings DICTA-97, pp. 337–342, (Auckland, New Zealand), 1997.
[27] E. Peli, “Contrast in complex images,” Opt. Soc. Am. 7(10), pp. 2032–2040, 1990
[28] “Final report from the video quality experts group on the validation of objective models of video quality assessment.,” tech. rep., Visual Quality Experts Group, 2000.
[29] M. Fischler and R. Bolles, “Random sample consensus: A paradigm for model fitting with applications to image analysis and automated cartography,” Communications ACM 24, pp. 381–395, June 1981.
[30] L. Zhang and W. J. Tam, “Stereoscopic image generation based on depth images for 3D TV,” IEEE Trans.Broadcast. 51, pp. 191-199, June 2005.
[31] Z. Wang, L. Lu and A. C. Bovik, “Video quality assessment based on structural distortion measurement,” Signal Processing: Image Communication, vol.19, pp.121-132, Jan 2004.
[32] Perkins, M. G. 1992. Data compression of stereopairs. IEEE Transactions on Communications 40, 684–696.
[33] Tam, W., Stelmach, L., and Corriveau, P. 1998. Psychovisual aspects of viewing stereoscopic video sequences. Proceedings of the SPIE 3295, 226–235.
[34] Meegan, D. V., Stelmach, L. B., and Tam, W. J. 2001. Unequal weighting of monocular inputs in binocular combination: implications for the compression of stereoscopic imagery. Journal of Experimental Psychology: Applied 7, 143–153.
[35] IJsselsteijn, W., de Ridder, H., Hamberg, R., Bouwhuis, D., and Freeman, J. 1998. Perceived depth and the feeling of presence in 3DTV. Displays 18, 207–214.
[36] Westheimer, G. and McKee, S. 1980. Stereoscopic acuity with defocused and spatially filtered retinal images. Journal of the Optical Society of America 7, 772–778.
[37] Stelmach, L., Tam, W. J., Meegan, D., and Vincent, A. 2000. Stereo image quality: Effects of mixed spatio-temporal resolution. IEEE Transactions on Circuits and Systems for Video Technology 10, 188–193.
[38] IJsselsteijn, W., de Ridder, H., Freeman, J., and Avons, S. 2000. Presence: Concept, determinants and measurement. Proceedings of the SPIE, 252–255.
[39] Berthold, A. 1997. The influence of blur on the perceived quality and sensation of depth of 2D and stereo images. Tech. rep., ATR Human Information Processing Research Laboratories.
[40] Freeman, J. and Avons, S. 2000. Focus group exploration of presence through advanced broadcast services. Proceedings of the SPIE 3959, 530–539.
[41] Yano, S. and Yuyama, I. 1991. Stereoscopic HDTV: Experimental system and psychological effects. Journal of the SMPTE 100, 14–18.
[42] Mitsuhashi, T. 1996. Evaluation of stereoscopic picture quality with CFF. Ergonomics 39,1344–1356.
[43] Okuyama, F. 1999. Evaluation of stereoscopic display with visual function and interview. Proceedings of the SPIE 3639, 28–35.
[44] Kooi, F. and Toet, A. 2004. Visual comfort of binocular and 3D displays. Displays 25, 99–108.Levelt, W. 1965. On Binocular Rivalry. Royal VanGorcum, Assen, The Netherlands.
[45] Stelmach, L. B. and Tam, W. J. 1998. Stereoscopic image coding: effect of disparate imagequality in left- and right-eye views. Signal Processing: Image Communications 14, 111–117.
[46] IJsselsteijn, W. 2004. Presence in Depth. Eindhoven University of Technology, The Netherlands.
[47] IJsselsteijn, W., de Ridder, H., and Vliegen, J. 2000. Effects of stereoscopic filming parameters and display duration on the subjective assessment of eye strain. Proceedings of the
SPIE 3957, 12–22.
[48] Yamanoue, H