فهرست:
1. بیان مسأله. 2
1-1. مقدمه. 2
1-2. تعریف مسأله. 3
1-3. ضرورت اجرای پژوهش... 5
1-4. هدف اصلی پژوهش... 6
1-5. هدفهای فرعی پژوهش... 6
1-6. سؤالهای پژوهش... 7
1-7. مبانی نظری. 7
1-7-1. مفدمه. 7
1-7-2. هوش... 8
1-7-3. هوش هیجانی.. 8
1-7-4. مقایسه هوش هیجانی و بهره هوشی یا هوش شناختی.. 10
1-7-5. تاریخچه شکلگیری هوش هیجانی.. 11
1-7-6. آموزش جهت ارتقاء مهارتهای هوش هیجانی.. 13
1-7-7. رویکردهای رایج در حوزه هوش هیجانی و الگوی استفادهشده در پژوهش... 16
1-7-8. ویژگیهای افراد با هوش هیجانی بالا. 18
1-7-9. هوش هیجانی وجنسیت.. 20
1-7-10. هوش هیجانی و اضطراب.. 21
1-7-11. اضطراب.. 23
1-7-12. انواع اضطراب.. 25
1-7-13. تاریخچه اضطراب کتابخانهای. 29
1-7-14. راههای کاهش اضطراب کتابخانهای. 31
1-7-15. هوش هیجانی و اضطراب کتابخانهای. 32
1-7-16. نتیجهگیری. 34
1-8. مروری بر پژوهشهای پیشین در داخل و خارج از ایران. 35
1-8-1. پژوهشهای انجام شده در خارج کشور 35
1-8-1-1. مطالعات حوزه هوش هیجانی. 35
1-8-1-2. مطالعات حوزه اضطراب کتابخانهای. 38
1-8-2. پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 45
1-8-2-1. مطالعات حوزه هوش هیجانی. 45
1-8-2-2. مطالعات حوزه اضطراب کتابخانهای. 48
1-8-3. نتیجهگیری. 50
1-9. تعریف متغیّرهای نظری و عملیاتی پژوهش... 51
فصل دوّم: روششناسی پژوهش
2. روششناسی پژوهش... 53
2-1. مقدمه. 53
2-2. روششناسی پژوهش... 53
2-3. جامعه پژوهش و حجم نمونه. 53
2-3-1. روش محاسبه حجم نمونه و تعداد آن. 55
2-4. ابزارها و مراحل گردآوری اطلاعات.. 56
2-4-1. پرسشنامه سیبریاشرینک... 56
2-4-2. مقیاس اضطراب کتابخانهای بوستیک... 57
2-5. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 60
2-5-1. روایی.. 60
2-5-2. پایایی.. 60
2-6. فرآیند گردآوری دادهها 61
2-7. تجزیه و تحلیل آماری دادهها 61
2-7-1. آزمون فرض نرمال بودن متغیّرها 61
فصل سوم: تجزیه و تحلیل یافتهها
3. تجزیه و تحلیل یافتهها 64
3-1. مقدمه. 64
3-2. توصیف متغیّرهای مورد مطالعه. 64
3-2-1. تحلیل اطلاعات جمعیّتشناختی.. 64
3-2-2. اطلاعات مربوط به نوع دانشگاه و دانشکده 66
3-3. پاسخ به سؤالهای اصلی پژوهش... 66
فصل چهارم: بحث و نتیجهگیری
4. بحث و نتیجهگیری. 95
4-1. مقدمه. 95
4-2. خلاصه یافتههای مرتبط با سؤالها و بحث پیرامون آنها 95
4-3. نتیجهگیری کلی.. 97
4-4.پیشنهادها 106
4-4-1. پیشنهادهای کاربردی پژوهش... 106
4-4-1-1. پیشنهادهای کاربردی برای کتابداران. 106
4-4-1-2. پیشنهادهای کاربردی برای مدیران کتابخانهها. 107
4-4-2. پیشنهادهایی برای پژوهشها و مطالعههای آینده 108
4-5. محدودیتهای اجرای پژوهش... 109
فهرست منابع. 112
منابع فارسی.. 110
منابع انگلیسی
منبع:
آقایار، سیروس، شریفی درآمدی، پرویز (1385). هوش هیجانی: کاربرد هوش در قلمرو هیجان. اصفهان: سپاهان.
آقایار، سیروس (1388). هوش هیجانی خود را بشناسیم!. موفقیت و شادکامی، 6(72)، 77-78.
ابوالحسنی، مریم، سروی، زینب (1390). بررسی هوش هیجانی و رفتار غیر کلامی. بازیابی 8 اردیبهشت، 1391، ازhttp://hooshehayajani89.blogfa.com/
اشرفی ریزی، حسن، کاظمپور، زهره (1387). روش تحقیق و گزارشنویسی تدوین پایاننامه و رساله تحصیلی. همدان: سپهر دانش. 154ص.
اکبری، محمد، رضائیان، حمید، مودی، میترا (1386). بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 9(35-36)، 129-134.
امرایی، مرتضی (1390). رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان.
انصاری، منوچهر، روشندل اربطانی، طاهر، علیپور، طیبه (1389). نقش هوش هیجانی کتابداران در اتخاذ استراتژیهای مدیریت تعارض. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(3)، 39-57.
بابالحوائجی، فهیمه، آقاکیشیزاده، وحید (1389). رابطه هوش هیجانی با توانمندسازی کتابداران: موردپژوهی کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز. فصلنامه دانششناسی، 3(10)، 13-24.
بشارت، محمدعلی، نادعلی، حسین، عزیزی، کورش (1389). هوش هیجانی و سبکهای مقابله با استرس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2(1)، 33-47.
بنی هاشمیان، کورش، بهرامی احسان، هادی، موذن، منصور (1389). رابطه سلامت عمومی و هوش هیجانی مدیران و رضایت شغلی معلمان. مجله علوم رفتاری، 4(1)، 45-50.
پشوتنی زاده، میترا (1390). اضطراب کتابخانه ای: روابط، تاثیرات و راهکارها. کتاب ماه، 11(2)، 88-97.
جوکار، عبدالرسول، طاهریان، آمنه سادات (1387). بررسی و مقایسه میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک [بوستیک]. پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 9(1)، 135-159.
جهانزاد، آرش (1386). رابطه هوش هیجانی و متغیرهای جمعیت شناختی با میزان ثبات ازدواج زوجین در شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
حریری، نجلا، نعمتی لفمجانی، سمیه (1388). سنجش اضطراب کتابخانهای در بین دانشجویان: مطالعه موردی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. فصلنامه دانش شناسی، 2(7)، 39-52.
حسنی، جعفر، اندرخور، هاجر، تعدادی، یاسر، (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی و مشکلات بین فردی. پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(4)، 11-23.
حقانی، فریبا، امینیان، بهاره، کمالی، فرحناز، جمشیدیان، سپیده (1389). مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدمات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، 906-917.
خدیوی، شهناز، عابدی، محمدرضا، شعبانی، احمد (1385). بررسی اضطراب کتابخانهای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. طرح پژوهشی. دانشگاه اصفهان. وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
رنجبردار، سمیرا (1389). هوش هیجانی و راههای افزایش آن. مشاور مدرسه، 5(3)، 12-14.
روزنهان، دیوید، سلیگمن، مارتین (1379). آسیبشناسی روانی (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: ساوالان. ج 1.
رهبری، بابک (1389). با مفاهیم استرس و اضطراب بیشتر آشنا شویم. بازیابی 8 اردیبهشت، 1391، از http://babakrahbari.mihanblog.com/post/1013 /
سبحانی نژاد، مهدی، یوزباشی، علیرضا (۱۳۸۷). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان (مبانی نظری، شیوههای آموزش و ابزارهای سنجش). تهران: انتشارات یسطرون.
سپهریان، فیروزه (1386). هوش هیجانی (از IQ تا EQ و SQ). ارومیه: جهاد دانشگاهی. 251ص.
سلطانی فر، عاطفه (1386). هوش هیجانی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 9(35و36)، 83-84.
سیاروچی، ژوزف، فورگاس، ژوزف، مایر، جان (1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره (اصغر نوری امام زاده ای و حبیب اله نصیری، مترجمان). اصفهان: نشرنوشته.
شاملو، سعید (1378). بهداشت روانی. تهران: رشد.
شریفی، محمدامین (1386). هوش هیجانی چیست؟. بازیابی 8 اردیبهشت، 1391، از http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=12482
شعبانی، علی (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت ارایه خدمات کتابداران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
شعبانی، علی، فدایی، غلامرضا، بشارت، محمدعلی (1388). سنجش میزان هوش هیجانی کتابداران دانشکدههای دانشگاه تهران. مجله کتابداری، 43(50)، 29-44.
شفیعیرودپشتی، میثم، میرغفوری، حبیب الله (1387). سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران و رتبهبندی مؤلّفههای آن مطالعه موردی: کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان یزد. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(43)، 176-
طباطبائی، مینو، منوچهر، توسلینائینی (1388). هوش هیجانی و جایگاه آن در موفقیت قضاوت و وکلا. ماهنامه دادرسی، 13(78)، 22- 25.
ظهیرالدین، علیرضا، دیباج نیا، پروین، قیدر، زهرا (1389). بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان سال چهارم رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال1387-1388. پژوهنده 15(5)، 204-207.
عرفانمنش، محمدامین، دیدهگاه، فرشته (1390). اضطراب کتابخانهای، چالشی فراروی استفاده موثر از خدمات کتابخانهای. کتاب ماه، 14(6)، 44-54.
عرفانمنش، محمدامین، محمدی، مهدی، دیدهگاه، فرشته (1391). مطالعه اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات کتابداری و اطلاعرسانی.
عرفانمنش، محمدامین، بصیریان جهرمی، رضا (1390). بررسی آموزش مهارت های سواداطلاعاتی بر اضطراب کتابخانهای دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه مالایا. فصلنامه دانششناسی. 4 (15): 34-51.
کالات، جیمز (1386). روانشناسی فیزیولوژیکی (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: روان.
کراسکیان، آدیس (1389). پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن. مشاور مدرسه، 5(3)، 60-61.
گلمن، دانیل (1379). هوش عاطفی و نقش حیاتی آن (حمیدرضا بلوچ، مترجم). تهران: انتشارات جیحون.
گنجینیا، حسین، حبیبزاده، ندا (1389). هوش هیجانی. مدیریت، 21(157)، 34-39.
لباف، حسن، انصاری، محمداسماعیل، مسعودی، معصومه (1390). هوش هیجانی و اهمیت آن در موفقیت سازمانی. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 8(36)، 61-87.
مختاریپور، مرضیه، سیادت، علی (1385). مدیریت و رهبری با هوش هیجانی. ماهنامه تدبیر، 16(165). بازیابی 8 اردیبهشت، 1391، از http://system.parsiblog.com/Archive/%D9%87%D9%88%D8%B4+%D9%87%D9%8A%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A
مرادی، حمیدرضا (1389). هوش هیجانی EQ . شادکامی و موفقیت، 7(78)، 58-59.
مشاوری، امیرحسین (1382). بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
منصوری، بهزاد (1380). هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ در بین دانشجویان دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
موسوی لطفی، مریم، اکبری، ولیالله، صفوی، محبوبه (1388). چرا هوش هیجانی؟. قم: فانوس اندیشه.
میری، محمدرضا، اکبری بورنگ، محمد (1386). رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانشآموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 14(1)، 54-60.
نارمنجی، مهدی، نوکاریزی، محسن (1388). بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای بیرجند و فردوسی در فراگرد جستوجوی اطلاعات. علوم و فناوری اطلاعات، 25(1)، 111-129.
ناظم، فتاح (1387). هوش هیجانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(2).
نوری امامزادهای، اصغر (1388). هوش عاطفی در محیط کار ( بهداشت روانی کار). اصفهان: نوشته.
نوشین، نوید (1388). هوش هیجانی و راههای تقویت آن. ماهنامه تدبیر، 20(205)، 70-82.
نیکوگفتار، منصوره (1389). آموزش هوش هیجانی، ناگویی خلقی،سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی. مشاور مدرسه، 6(1)، 58-61.
هازارد مونرو، باربارا (1389). روشهای آماری در پژوهش مراقبتهای بهداشتی و کاربرد spss در تحلیل دادهها. تهران: جامعهنگر:سالمی.583ص.
یوسفی، فریده (1385). رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 3(9)، 5-13.
Anwar, M. A., AlKandari, N. M., & AlQallaf, C. L. (2004). Use of Bostick’s Library Anxiety Scale on undergraduate biological sciences students of Kuwait university. Library & Information Science Research, 26(2), 266-283.
Barron, D. D. (1997). Keeping Current: Emotional Intelligence and the School Library Media Specialist. School Library Media Activities Monthly, 14(3), 48-50.
Battle, J. C. (2004). The effect of information literacy instruction on library anxiety among international students. Unpubished doctoral dissertation, University of North Texas, Texas.
Bostick, S. L. (1992). The development and validation of the library anxiety scale. Unpubished doctoral dissertation, Wayne State University, Michigan.
Bowers, S. L. (2010). Library Anxiety of Law Students: A Study Utilizing the Multidimensional Library Anxiety Scale. Unpubishe doctoral dissertation, University of Denver, Denver.
Brackett, M. A., Rivers, S. E., & Salovey, P. (2011). Emotional intelligence: Implications for personal, social, academic, and workplace success. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 88-103.
Brown, A. G., Weingart, S., Johnson, J. R. J., & Dance, B. (2004). Librarians don't bite: assessing library orientation for freshmen. Reference services review, 32(4), 394-403.
Carlile, H. (2007). The implications of library anxiety for academic reference services: a review of the literature. Australian Academic and Research Libraries, 38(2), 129.
Ciarrochi, J., Deane, F. P., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32(2), 197-209.
Ciarrochi, J. V., Chan, A. Y. C., & Caputi, P. (2000). A critical evaluation of the emotional intelligence construct. Personality and Individual differences, 28(3), 539-561.
Collins, K. M. T., & Veal, R. E. (2004). Off-campus adult learners' levels of library anxiety as a predictor of attitudes toward the Internet. Library & Information Science Research, 26(1), 5-14.
De Raad, B. (2005). The trait-coverage of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 38(3), 673-687.
Fletcher, I., Leadbetter, P., Curran, A., & O'Sullivan, H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient Education and Counseling, 76(3), 376-379.
Gardner, H. (2003). Multiple intelligences after twenty years. American Educational Research Association, Chicago, Illinois, 21.
Gross, M., & Latham, D. (2007). Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self-estimates of skill, and library anxiety. Library & Information Science Research, 29(3), 332-353.
Hernon, P., & Rossiter, N. (2006). Emotional Intelligence: which traits are most prized? College & Research Libraries, 67(3), 260-275.
Hopper, R. E. (2005). Emotional intelligence in academic library leadership. Library Staff Publications, 1.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (1998). Perfectionism and library anxiety among graduate students. The Journal of academic librarianship, 24(5), 365-371.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (1999). Self-perception and library anxiety: An empirical study. Libray review, 48(6), 140-147.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (2001). Library anxiety and characteristics strengths and weakness of graduate student’s study habits. Library review, 50(2), 73-78.
Jiao, Q. G., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). The impact of information technology on library anxiety: The role of computer attitudes. Information Technology & Libraries, 23(4), 138-144.
Jiao, Q. G., Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (1997). Factors Associated with Library Anxiety.
Jiao, Q. G., Onwuegbuzie, A. J., & Waytowich, V. L. (2008). The relationship between citation errors and library anxiety: An empirical study of doctoral students in education. Information processing & management, 44(2), 948-956.
Kaschub, M. (2002). Defining Emotinal Itelligence in Music Education. Arts Education policy Review, 103(5), 9-15.
Kohrman, R. (2002). When You Aren't in Kansas Any More: Computer, Research, and Library Anxieties of Graduate Education Students. Unpublished Master's thesis, Grand Valley State University, Michigan
Kreitz, P. A. (2009). Leadership and emotional intelligence: A study of university library directors and their senior management teams. College & Research Libraries, 70(6), 531-554.
Kwon, N. (2008). A mixed-methods investigation of the relationship between critical thinking and library anxiety among undergraduate students in their information search process. College & Research Libraries, 69(2), 117-131.
Kwon, N., Onwuegbuzie, A. J., & Alexander, L. (2007). Critical thinking disposition and library anxiety: Affective domains on the space of information seeking and use in academic libraries. College & Research Libraries, 68(3), 268-278.
Lee, S. W. (2011). An Exploratory Case Study of Library Anxiety and Basic Skills English Students in a California Community College District. Unpubished doctoral dissertation, University of California Los Angeles, Westwood.
Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
Mech, T. F., & Brooks, C. I. (1995). Library anxiety among college students: An exploratory study. Continuity and transformation: The promise of confluence, 173-179.
Mellon, C. A. (1986). Library anxiety: A grounded theory and its development. College & Research Libraries, 47(2), 160-165.
Mills, J., & Bannister, M. (2001). Library and librarian image as motivators and demotivators influencing academic staff use of university libraries. Performance measurement and Metrics, 2(3), 159-171.
Mills, J., & Lodge, D. (2006). Affect, emotional intelligence and librarian-user interaction. Library Review, 55(9), 587-597.
Mirza, M., & Redzuan, M. (2010). Age and gender differences and construct of the children’s emotional intelligence. Journal of American Science, 6(10), 1213-1221.
Mohundro, J. L. (1999). The effectiveness of bibliographic instruction on reducing library anxiety in GED students at a community college. Texas, Texas A & M University.
Nelis, D., Quoidbach, J., Mikolajczak, M., & Hansenne, M. (2009). Increasing emotional intelligence:(How) is it possible? Personality and Individual Differences, 47(1), 36-41.
Omran, A. I. B. (2001). Library anxiety and internet anxiety among graduate students of a major research university. Unpubished doctoral dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh.
Onwuegbuzie, A. J. (1997). Writing a research proposal: The role of library anxiety, statistics anxiety, and composition anxiety. Library & Information Science Research, 19(1), 5-33.
Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (1998). The relationship between library anxiety and learning styles among graduate students: Implications for library instruction. Library & Information Science Research, 20(3), 235-249.
Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2000). I’ll go to the library later: The relationship between academic procrastination and library anxiety. College & Research Libraries, 61(1), 45-54.
Parker-Gibson, N. (2001). Library assignments: Challenges that students face and how to help. College Teaching, 49(2), 65-70.
Psychology Glossary (1998). State anxiety. Retrieved January 9, 2012. From http://www.psychology-lexicon.com/cms/glossary/glossary-s/state-anxiety.html
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B., Bhullar, N., & Rooke, S. E. (2007). A meta-analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 42(6), 921-933.
Thatcher, J. B., Loughry, M. L., Lim, J., & McKnight, D. H. (2007). Internet anxiety: An empirical study of the effects of personality, beliefs, and social support. Information & Management, 44(4), 353-363.
Van Kampen, D. J. (2003). Library anxiety, the information search process and doctoral use of the library. Unpubished doctoral dissertation, University of Central Florida, Florida.
Whalen, D. S. (2010). The influence of emotional intelligence on the acceptance of organizational change. Unpubished doctoral dissertation, Capella University, Minnesota.
Wong, c.-s., Law. (2002). The effect of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude. The leadership Quartely 13(3), 243-274.