فهرست:
فصل اول: کلیات
1-1زمینه پژوهش1
1-2 اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه)7
1-3 سوالات پژوهش7
1-4 تعاریف واژه ها8
1-5 پیش فرض های پژوهش9
1-6 محدودیت های پژوهش10
فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق
2-1 چهارچوب پژوهش11
2-2 مروری بر مطالعات انجام شده 25
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 نوع پژوهش47
3-2 جامعه پژوهش47
3-3 نمونه های پژوهش47
3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه 47
3-5 مشخصات واحدهای مورد پژوهش 47
3-6 محیط پژوهش48
3-7 ابزار گردآوری داده ها 48
3-8 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار گردآوری اطلاعات 50
3-9 روش گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها50
3-10 ملاحظات اخلاقی52
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1 یافته های پژوهش53
4-2 جداول54
فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها
5-1 بحث و تفسیر نتایج پژوهش93
5-2 کاربرد یافته ها و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی102
فهرست منابع 106
پیوستها
پرسشنامه
چکیده انگلیسی
منبع:
[1] .Horton, K., Taschudin V., Forget A. the value of nursing. A literature reviwe.nurs ethics. 2007;14(6):716-740.
[1] .Mallaber, C., Turner P. competency versus hours: an examination of a current dilemma in nurse education. Nurse educ today.2006;26(2):110-114.
[1] .Hart, PA.,Oslon DK.,Fredrikson L.,Mcgovern P.Competencies most valued by employers implications for master prepared occupational health nurses.AAOHN J.2006;54(7):327-335.
[1] .Bjork, IT.what constitutes a nursing practical skill?.West J nurs res.1999;21(1):51-70.
[1] .Benner, MP. Value pluralism, moral competence, and nursing education. United states, Delewar: University of delevar.1985.
[1] .Cooper, MC. Principle-oriented ethics and the ethics of care: a creative tension. ANS Adv nurs sci.1991;14(2):22-31.
[1] . Cook, P. R., & Cullen, J. A. Caring as an imperative for nursing education. Nursing Education Perspectives.(2003); 24(4): 192-197.
[1] . همایی، رحیمی م. بررسی نظرات بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشی همدان در مورد تهاجم به قلمرو شخصی آنها در سال 1382. خلاصه مقالات همایش سراسری کیفیت زندگی تهران 1386،دوره4 (شماره54)،ص: 25-21.
[1] . عباس زاده، ع.، عابدی، ح.، غفرانی پور، ف.، شریف، ف. طراحی و ارزیابی مدل عملکرد اخلاقی پرستاران. طب و تزکیه 1381، شماره47،ص: 67-59.
[1] . McCrink, A. Nursing attitude towards academic misconduct, the code of ethics for nurses and their commitment to the ethic of caring. A dissertation submitted for the degree of Doctor of Education. Dowling college; 2008.
[1] .Wideman, M. Caring, Sharing, Coping and Control: Academic Dishonesty and the nursing student. A thesis submitted for the degree of Doctor of philosophy.University of Toronto. Department of curriculum. Teaching and Learning Ontario Institute for studies in education; 2009.
[1] .Arhin Ottie, A., Jones, K. A multidiscipline exploration of college sntudens’ perceptions of academic dishonesty: Are nursing students different from other college students?. Nurse education today. 2009; 29:710-714.
[1] . Langone M., Faculty perception of academic and clinical dishonesty in traditional honor code and non honor code nursing programs. A dissertation for the degree of doctor of philosophy in health sciences, college of health sciences of touro university international,2006.
[1] . Gaberson, K., Academic dishonesty among nuring students. Nursing Forum. 1997; 32(3): 14-2
[1] . Baxter, PE ., Boblin, SL. The moral development of baccalaureate nursing student: Understanding unethical behavior in classroom and clinical settings. Journal of nursing education. 2007; 46(1): 20-27.
[1] . Davidhizar, R. Honesty: The best policy in nursing practice. Today's OR Nurse. (1992); 14(1): 30-34.
[1] .Gold, C., Chambers, J., Devorak EM. Ethical dilemmas in the lived experience of nursing practice. Nurse ethics. 1995;2(2):131-142.
[1] . نصیریانی، خ.، فرنیا، ف.، نصیریانی، ف. بررسی رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر یزد. مجله علمی پزشکی قانون، 1386، دوره13(شماره1)،ص:37-33.
[1] . Dierckx, D., Casterle, B., et al. Nursing students' responses to ethical dilemmas in nursing practice. NursingEthics. (1997); 4(1): 12-28.
[1] .McCrink, A .Academic Misconduct in Nursing Students: Behaviors, Attitudes, Rationalizations, and Cultural Identity. Journal of Nursing Education. 2010;49(11):653-659.
[1] .Haines, VJ.,et al. College cheating: Immaturity, lack of commitment and the neutralizing attitude. Research in HigherEducation. (1986); 25(4): 342-354.
[1] .McCabe, D., Academic dishonesty in nursing school: An empirical investigation. Journal of nursing education. 2009; 48(11): 614-623.
[1] . Arvidson, C. J. The anatomy of academic dishonesty: Cognitive development, self-concept, neutralization techniques and attitudes towards cheating. Dissertation Abstracts International. (2004);65: 08A. (UMI No. 3144972).
[1] . Wolf, Z. R., Hoerst, B. Professional commitment in RN-BSN and Basic BSN Students. Nurse Educator, 2007, 32(2), 61-65.
[1] .عابدی، ح .، حیدری، ع.، صلصالی م. تجارب دانش آموختگان پرستاری از آمادگی حرفهای در جریان گذر به نقش بالینی خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،1383، دوره 4(شماره12)،ص:78-69.
[1] .Dierckx de casterle, B., Grypdonck, M., Cannaerts, N. Steeman E. Emprical ethics in action: Lesson from two emprical studies in nursing ethics. Med health care philos.2004;7(1):31-39.
[1] . عباس زاده، ع.، عابدی، ح .، غفرانی پور، ف. طراحی و ارزیابی مدل عملکرد اخلاقی پرستاران. طب و تزکیه،1381،شماره47،ص: 67-59.
[1] . برهانی، ف.، عباس زاده، ع. تیم پزشکی و مسئولیت پرستاران. چکیده مقالات اولین کنگره بین المللی حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.25-23 اردیبهشت1386،ص: 31 .
[1] . برهانی، ف.، الحانی، ف.، محمدی، ع.، عباس زاده ع. تبیین معنی صلاحیت اخلاقی پرستاران در مراقبت از بیمار. چکیده مقالات دهمین اجلاس آسیایی اخلاق زیستی و چهارمین نشست آسیایی-اقیانوسیه یونسکو در حوزه اخلاق. دانشگاه علوم پزشکی تهران، 9-6 اردیبهشت1388،ص:28 .
[1] . Conner, M., Sparks, P. Ambivalence and attitudes. European Review of Social Psychology. (2002); 12:70-73.
[1] . Sheppard, B.H., Hartwick, J., Warshaw, P.R. The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research. Journal of Consumer Research. 1988;15: 325–343.
[1] . Ajzen, I. The theory of planned behavior. Org. Behav. Hum. Decis. Process. (1991); 50: 179–211.
[1] . مرتاض، س.، گرشاسبی ا. مروری بر مبانی اخلاق و اخلاق پزشکی. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور پزشکی، سال هجدهم، شماره90، دیماه1389،ص: 11-1.
[1] . مصباح، م. بنیادی ترین اندیشه ها: گزیده ای از مبانی اندیشه اسلامی.قم:انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سال 1390،چاپ اول.
[1] .بیک زاد، ج.، صادقی م.، کاظمی قلعه. اخلاق حرفه ای ضرورت اجتناب ناپذیر سازمانهای امروزی. مجله عصر مدیریت، سال چهارم، شماره 17و16، مهر 1389،ص:63-58.
[1] .قاسمی، ه . اخلاق حرفه ای ضرورت یا انتخاب. مجله توسعه، بهار 1390، ص:91-87.
[1] . دهقان منشادی، ص . شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای. مجله کارآفرین، شماره 86، مرداد و شهریور 1390، ص:62-60.
[1] .برهانی، ف.، الحانی، ف.، محمدی ع.، عباس زاده ع . درک دانشجویان پرستاری از موانع کسب اخلاق حرفه ای: یک تحقیق کیفی، گام های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره هشتم، شماره اول، 1390، ص:80-67.
[1] . American Nurses Association. Nursing: Scope and standards of practice. Silver Spring, MD: Nursingbooks.org.(2004).
[1] . Cook, P. R., Cullen, J. A. Caring as an imperative for nursing education. Nursing Education Perspectives.(2003);24(4): 192-197.
[1] . Murdock, TB., Beauchamp, AS, Hinton, A. Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating?. European Journal of Psychology of Education. (2008); 23(4):477-492.
[1] . Murdock, TB., Anderman, EM. Motivational perspectives on student cheating: toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist (2006); 41(3): 129-145.
[1] . Rettinger, DA., Kramer, Y. Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education.(2009); 50: 293-313.
[1] . Rettinger, DA., Jordan AE. The Relations among Religion, Motivation, and college cheating: A Natural Experiment. Ethics & Behavior. (2005); 15(2): 107-129
[1] . خامسان، ا.، امیری، م. بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره 1، 1390، ص:61-53.
[1] . Richard, A., Rene, L., Metzger, G., Scofield, B., Marisa, A., Wade, H., Lillian, E., Reyes, and Gary, H. . "Examining the Decision Process of Students' Cheating Behavior: An Empirical Study". Journal of Business Ethics . (2004); 50(1): 399.
[1] . Kenneth, J. Smith, JA. Davy, and Debbie, E. "An Examination of Cheating and its Antecedents Among Marketing and Management Majors". Journal of Business Ethics. (March 2004); 50(1): 66.
[1]. Bernard, E., Whitley, Jr. Academic Dishonesty: An Educator's Guide. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.2002; 5.
[1] . McCabe, D. "The Influence of Situational Ethics on Cheating Among College Students". Sociological Inquiry. (August 1992); 62(3): 368.
[1] . Arhin, A., Jones, K., A multidiscipline exploration of college sntudens’ perceptions of academic dishonesty: Are nursing students different from other college students?. Nurse education today. 2009; 29: 710-714.
[1] . Barefoot, C. "The Evolution of Honor: Enduring Principle, Changing Times". The University of Virginia Magazine (Charlottesville, VA: University of Virginia Alumni Assn.). Spiring 2008; 97 (1): 22–27.
[1] . Rakovski, C., Levy, E. ACADEMIC DISHONESTY: PERCEPTIONS OF BUSINESS STUDENTS. College Student Journal .ProQuest Psychology Journals Jun 2007; 41(2): 466-481.
[1] . Vandehey, M., Diekhoff, G., LaBeff, E .College Cheating: A Twenty-Year Follow-Up and the Addition of an Honor Code. Journal of College Student Development. ProQuest Psychology Journals. Jul/Aug 2007; 48( 4): 468-480.
[1] . Sajid Nazir, M ., Shakeel Aslam, M. Academic dishonesty and perceptions of Pakistani students. InternationalJournal of Educational Management., 2010; 24 ( 7): 655-668
[1] . McCabe, D., Feghali, T. Academic Dishonesty in the Middle East: Individual and Contextual Factors. Res High Educ. (2008); 49:451–46.
[1] . Austin, Z., Collins, D., Remillard, A., Kelcher, S.,Chui, S. Influence of Attitudes Toward Curriculum on Dishonest Academic Behavior. American Journal of Pharmaceutical Education. 2006; 70 (3):1-10.
[1] . Rabi, S., Patton, L., Fjortoft, N., Zgarrick, D. Characteristics, Prevalence, Attitudes, and Perceptions of Academic Dishonesty Among Pharmacy Students. American Journal of Pharmaceutical Education. 2006; 70 (4):1-9.
[1] . نخعی، ن.، سید حسینی، و. بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، سال اول، شماره دوم،1384، ص: 63-57.
[1] . Hariharan, S., Jonnalagadda, R ., Walrond, E &Moseley, H .Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. JOURNAL OF BMC Medical Ethics. 2006 ;7(7):1-9.
[1] . Walton, C., AN INVESTIGATION OF ACADEMIC DISHONESTYAMONG UNDERGRADUATES AT KANSAS STATE UNIVERSITY. AN ABSTRACT OF A DISSERTATION submitted in partial fulfillment of the requirements for the degreeDOCTOR OF PHILOSOPHY. Department of Special Education. Counseling and Student Affairs,College ofEducation . KANSAS STATE UNIVERSITY . Manhattan, Kansas. . 2010; 58-62.
[1] . Arnold, R., Martin, B., Jinks, M & Bigby, L . Is there a Relationship between Honor Codes and Academic Dishonesty? . Journal of College and Character. February 2007; 8(2): 1-20.
[1] . McCabe, D.,Trevino, L.,Butterfield, K. Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research. Jornal of Ethics and Behavior.(2001); 11 (3):219 – 232