فهرست:
فصل اول - کلیات تحقیق
1.1مقدمه...........................................................................................................................1
2.1 بیان مساله.................................................................................................................3
3.1 اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................4
4.1 اهداف پژوهش..........................................................................................................5
1-4-1 هدف کلی............................................................................................................5
2.4.1 اهداف اختصاصی.................................................................................................5
3.4.1 اهداف کاربردی...................................................................................................6
5.1 سوال های مربوط به تحقیق................................................................................6
6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات................................................................................7
فصل دوم- پیشینه تحقیق
1.2 توصیف و تعریف لکنت...............................................................................................9
2.2 علت شناسی لکنت...................................................................................................................9
2-2-1 لکنت به عنوان یک اختلال سازمان دهی مغزی......................................9
2-2-2 لکنت به عنوان نقص تولید زبانی................................................................11
2-2-3 لکنت به علل روانشناسی...............................................................................13
2-2-4 لکنت به عنوان اختلال چند عاملی..............................................................13
2-3 سنجش شدت لکنت...........................................................................................14
2-4 مروری بر درمان های لکنت کودکان دبستانی..............................................16
2-4-1برنامه قوانین روانی...........................................................................................16
2-4-2 گفتار نرم و درمان رفتاری- شناختی..........................................................17
2-4-3 برنامه لیدکامب برای کودکان سن مدرسه که لکنت می کنند.............19
2-4-4 برنامه افزایش تدریجی طول وپیچیدگی گفتار.........................................20
2-5 بررسی متون...........................................................................................................22
2-5-1 متون داخلی.......................................................................................................22
2-5-2 متون خارجی.....................................................................................................23
فصل سوم- روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه........................................................................................................................27
3-2 نوع مطالعه...................................................................................................................27
3-3 جامعه آماری و نمونه آماری....................................................................................27
3-3-1 جامعه آماری........................................................................................................27
3-3-2 نمونه آماری..........................................................................................................27
3-4 معیارهای ورود به مطالعه........................................................................................28
3-5 معیارهای خروج از مطالعه.......................................................................................28
3-6 روش نمونه گیری......................................................................................................28
3-7 حجم نمونه و شیوه محاسبه آن.............................................................................28
3-8 مکان و زمان انجام تحقیق......................................................................................29
3-9 متغیرها و نحوه سنجش آنها....................................................................................29
3-10 روش جمع آوری داده ها.......................................................................................31
3-11 روش تجزیه و تحلیل داده ها...............................................................................31
3-12 روش اجرا.................................................................................................................32
3-13 بازخورد......................................................................................................................44
3-14 ملاحظات اخلاقی.....................................................................................................45
فصل چهارم- توصیف و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه..........................................................................................................................46
4-2 بررسی وضعیت توزیع طبیعی متغیرهای مورد مطالعه....................................46
4-3 بررسی متغیرها در سطح تک گویی....................................................................48
4-3-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده ...................................................48
4-3-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان).........48
4-3-1-2 بررسی آزمون تی درون گروهی در گروه آزمون....................................49
4-3-1-3 بررسی آزمون تی درون گروهی در گروه کنترل...................................49
4-3-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)...........51
4-3-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده.........................................................53
4-3-2-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان).........53
4-3-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..................................55
4-3-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل..................................56
4-3-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)..........57
4-3-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه..............................................58
4-3-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)..........58
4-3-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..................................59
4-3-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل..................................60
4-3-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)..........61
4-3-3-5 بررسی آزمون آنالیز واریانس....................................................................62
4-4 بررسی متغیرها در سطح گفتار..........................................................................63
4-4-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده .................................................63
4-4-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش ازدرمان)........63
4-4-1-2 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه آزمون.................................65
4-4-1-3 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه کنترل.................................65
4-4-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........67
4-4-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده.....................................................68
4-4-2-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان)....68
4-4-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون.............................70
4-4-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................71
4-4-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).........72
4-4-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه..........................................73
4-4-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....73
4-4-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................75
4-4-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل................................76
4-4-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........77
4-4-3-4 بررسی آزمون آنالیز واریانس...................................................................78
4-5 بررسی متغیرها در سطح خواندن....................................................................79
4-5-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده .................................................79
4-5-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش ازدرمان)........79
4-5-1-2 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه آزمون................................81
4-5-1-3 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه کنترل...............................82
4-5-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)......83
4-5-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده....................................................84
4-5-2-1 بررسی آزمون برابری لون(آزمون بین گروهی پیش از درمان)........84
4-5-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون................................85
4-5-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................86
4-5-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).......87
4-5-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه.........................................89
4-5-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....89
4-5-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................90
4-5-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل.............................91
4-5-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).......92
4-5-3-5 بررسی آزمون آنالیز واریانس.................................................................94
4-5-4 بررسی متغیر SSI-3 .................................................................................95
4-5-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)......95
4-5-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................96
4-5-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................97
4-5-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).........98
4-3-4 بررسی متغیر SSI-3 در سطح گفتار ......................................................100
4-3-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)......101
4-3-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................101
4-3-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................102
4-3-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........103
4-4-4 بررسی متغیر SSI-3 در سطح خواندن ..................................................105
4-4-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....105
4-4-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..............................106
4-4-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل.............................107
4-4-4-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)......108
4-6 بررسی آزمون آنالیز واریانس..........................................................................110
فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه.....................................................................................................................111
5-2 بحث و بررسی یافته ها.......................................................................................111
5-2-1 بررسی و تحلیل پاسخ سوالات پژوهش.....................................................111
5-2-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی درصد
هجاهای لکنت شده در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی
و گفتار محاوره ای مشهود است؟............................................................................................111
5-2-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی میانگین
دیرش لکنت در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی
و گفتار محاوره ای مشهود است؟...............................................................................................111
5-2-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی رفتار
-های فیزیکی همراه در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک
گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟....................................................................................112
5-2-1-4 پاسخ به سوال چهارم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی
SSI-3 در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار
محاوره ای مشهود است؟..................................................................................................................112
5-2-1-5پاسخ به سوال پنجم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه با
روش های سنتی بر روی درصد هجاهای لکنت شده در کودکان دبستانی 11-6 ساله
مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟.............112
5-2-1-6 پاسخ به سوال ششم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه
با روش های سنتی بر روی میانگین دیرش لکنت در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا
به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟.......................................113
5-2-1-7 پاسخ به سوال هفتم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU در مقایسه با روش
های سنتی بر روی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به
لکنت در تک گویی و گفتار محاوره ای و خواندن مشهود است؟..........................................113
5-2-1-8 پاسخ به سوال هشتم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU در مقایسه با روش
های سنتی بر روی بر روی میزان SSI-3 در کودکان دبستانی 11-6 ساله مبتلا به لکنت
در تک گویی و گفتار محاوره ای و خواندن مشهود است؟......................................................114
5-2-2 بحث و بررسی نتایج حاصل از برنامه درمانی در کودکان گروه آزمایش...............115
5-2-2-1 بررسی میزان درصد هجای لکنت شده در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،
قبل و بعد از مداخله.........................................................................................................................115
5-2-2-2 بررسی میانگین دیرش لکنت در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن، قبل
و بعد از مداخله...................................................................................................................................115
5-2-2-3 بررسی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،
قبل و بعد از مداخله ..........................................................................................................................116
5-2-2-4 بررسی میزان SSI-3 در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن، قبل و بعد از
مداخله ...................................................................................................................................................117
5-2-3 بحث و بررسی نتایج حاصل از روش های درمانی سنتی در کودکان در گروه
کنترل ....................................................................................................................................................117
5-2-3-1 بررسی میزان درصد هجای لکنت شده در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،
قبل و بعد از مداخله.............................................................................................................................117
5-2-3-2 بررسی میانگین دیرش لکنت در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن، قبل و
بعد از مداخله..........................................................................................................................................117
5-2-3-3 بررسی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن،
قبل و بعد از مداخله .............................................................................................................................117
5-2-3-4 بررسی میزان SSI-3 در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن، قبل و بعد از
مداخله ......................................................................................................................................................117
5-3 نتیجه گیری ...................................................................................................................................117
5-4 محدودیت های پژوهش................................................................................................................118
5-5 پیشنهادات پژوهش........................................................................................................................118
منابع فارسی...............................................................................................................................................119
منابع انگلیسی................................................
منبع:
Ward D. Stuttering and Cluttering: Frameworks for Understanding and Treatment. London: Psychology Press; 2006.
2.DruceT.Evaluation of intensive treatment program for stuttering in young children. In department of speech pathology, royal children’s Hospital, Melbourn, Australia. (1997).
3. Farazi, M. Stuttering Pathology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, 1386.
Mohammadi, H.yadgary, p. Nilipour, R. Comparison of stuttering bilingual proficiency among students and their natural counterparts. Journal of Rehabilitation, 1387
5. Sawyer J, chon H, Ambrose NG.Influence of rate, Length, and complexion on speech fluency in a single – speech sample in preschool children who stutter. J fluency Disorder. 2008; 33(3):220-40.
6. Latterman ch, Euler H, Neumann K, A randomized control trial to investigate the impact of the Lidcombe program on early stuttering in German- Speaking preschooler, Journal of fluency Disorder, 2008; 52-65.
7. Shafie, M.ftahyan, P.hsyns ancestry, n. Sower, The. Treatment of children with stuttering: elongation Gfth.asfhan: Bhatta Research Publications, 1392.
8. Packman A. Theory and Therapy in stuttering. J fluency Disorder 2012; 37(4): 225 -30.
9. Shafie, b. October Alian, g. Stuttering disorder in children, Isfahan University of Medical Sciences, 1385.
10. Raming P,Treatment the school age child who stutters, Department of Speech, Language, and Hearing Sciences, University of Colorado,2003.
11. JelČiĆ S, Anslow M.The science & practice of stuttering treatment, Wiley black well, UK, 2012.
12. Lyvyd, n. Translation Uryâd Rnjany, M. Understanding of stuttering. 1385, Hamedan, the light of knowledge. Pp. 24-48
13. Guitar B, Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment, 2006; 244-246.
14. Memorial, p. Salehi, OR. Zand, M. Differential diagnosis of early stuttering and normal dysfluency 14 and 15.
15. Kalashi, M. The effect of syntactic complexity and length according to stuttering and normal mental Gftarkvdkan 12-6 in Tehran.
16. Flora, Yaruss Js. Language& disfluencyn in nonstuttring children’s conversational speech Fluency Disorder 1999; 24: 185-207.
village, p. Steel, Sh.tasyr stuttering stuttering and non-stuttering syntactic complexity of the Persian language in his speech Angykhth.mjlh 11.shmarh Smnan.jld University of Medical Sciences 3 (35),
19. Conture&Zackheim.Childhood stuttering & speech dysfluency in relation to children’s mean Length of utterance: A preliminary study Fluency Disorder 2003; 28: 115-42.
0. Both, Ann e k, Daniel, Jason h.Systematic review incorporating trial quality assessment of behavioral, cognitive, and related approaches.2005.
21. Ryan, B.P.Programmed stuttering treatment for children: comparison of twoestablishment programs through transfer, maintenance, and follow up. Journal of speech & Hearing Research, 38, 61-75.
22. Mc kee, Mc Daniel&Garret. Childrens sentence planning: syntactic correlates of fluency variations.J Child language 2010; 37: 59-94