فهرست:
فصل اول(کلیات تحقیق )
مقدمه ..................................................................................................................................................1
بیان مسئله ............................................................................................................................................2 اهمیت و ضرورت پژوهش......................................................................................................................3
اهداف پژوهش .....................................................................................................................................4
هدف کلی ....................................................................................................................................4 هداف فرعی ..................................................................................................................................4 هدف کاربردی ...............................................................................................................................4
سؤالات پژوهش ...................................................................................................................................5
تعاریف واژه هاو مفاهیم .........................................................................................................................5
فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق )
مفهوم سلامت عمومی ............................................................................................................................7
تعاریف سلامت عمومی ..........................................................................................................................8
دیدگاه های مربوط به سلامت عمومی....................................................................................................9
دیدگاه اتکینسون و هیلگارد ............................................................................................................9
دیدگاه فرانکل ............................................................................................................................10
دیدگاه آلپورت.............................................................................................................................11
دیدگاه آدلر..................................................................................................................................11
دیدگاه الیس.................................................................................................................................11
دیدگاه فرام ................................................................................................................................12
دیدگاه کارل هورنای....................................................................................................................12
دیدگاه فروید ..............................................................................................................................13
دیدگاه مازلو ................................................................................................................................13
دیدگاه گلاسر .............................................................................................................................13
مفهوم استرس ...................................................................................................................................14
تعریف استرس ....................................................................................................................................15
دیدگاه های مربوط به استرس ..............................................................................................................15
دیدگاه زیست شناختی ...................................................................................................................16
دیدگاه روانی اجتماعی..................................................................................................................18
استرس و شخصیت.................................................................................................................................19
استرس و بیماریهای جسمی.....................................................................................................................20
استرس و سیستم ایمنی بدن ....................................................................................................................22
استرس و فرایندهای فکری ....................................................................................................................23
عوامل فشارزای دانشجویی ....................................................................................................................24
تغییر در سبک زندگی.....................................................................................................................24
ازدحام وشلوغی..............................................................................................................................25
امتحانات.........................................................................................................................................26
نمرات ...........................................................................................................................................27
فشردگی دوره های تحصیلی...........................................................................................................28
رقابت ...........................................................................................................................................28
کمروئی..........................................................................................................................................29
مشکلات مالی، حمایت والدین .......................................................................................................30
یافتن دوست جدید..........................................................................................................................30
سنجش فشارزاهای روانی اجتماعی........................................................................................................31
پیشینه تحقیق .......................................................................................................................................32
پژوهشهای انجام شده در خارج کشور.............................................................................................32
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور.............................................................................................35
فصل سوم ( روش شناسی تحقیق )
نوع مطالعه............................................................................................................................................38
جامعه و نمونه آماری، روش نمونه گیری..................................................................................................38
ابزار گردآوری اطلاعات........................................................................................................................38
پرسشنامه مشخصات فردی ..............................................................................................................38
پرسشنامه سلامت عمومی.................................................................................................................38
پرسشنامه عوامل فشارزای روانی - اجتماعی.....................................................................................40
روش اجرا و جمع آوری دادهها ..........................................................................................................40
روش تجزیه و تحلیل دادهها...................................................................................................................41
ملاحظات اخلاقی..................................................................................................................................41
فصل چهارم (توصیف و تحلیل دادهها )
توصیف دادهها.....................................................................................................................................42
تحلیل دادهها.......................................................................................................................................44
فصل پنجم ( بحث ونتیجه گیری، پیشنهادات)
بحث و نتیجهگیری................................................................................................................................54
پیشنهادات ............................................................................................................................................56
محدودیتهای تحقیق...........................................................................................................................57
منابع
منابع فارسی .........................................................................................................................................58
منابع لاتین ...........................................................................................................................................62
پیوستها
پرسشنامه مشخصات فردی ......................................................................................................................65
پرسشنامه عوامل فشارزای روانی - اجتماعی..............................................................................................65
پرسشنامه سلامت عمومی.........................................................................................................................68
منبع:
الف) فارسی :
آزاد، حسین (1375). آسیبشناسی روانی، جلد دوم. تهران؛ انتشارات بعثت.
اباذری، فرخ. عرب، منصور. عباسزاده، عباس. رشیدینژاد، معصومه (1381). بررسی منابع استرسزا در دانشکدههای پرستاری شهرهای رشت، مشهد، زاهدان و شیراز. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد. سال دهم، ضمیمه شماره سوم، ص 91.
ابولقاسمی، عباس (1382). بررسی رابطه ساده و چندگانه استرسورهای دانشجویی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان با نگرشهای مذهبی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال یازدهم، شماره های 1و2، 18-1.
اتکینسون، ریتال. اتکینسون، ریچارد. هیلگارد، ارنست. زمینه روانشناسی. ترجمه محمد نقی براهنی (1380). جلد اول، تهران؛ انتشارات رشد.
احمدی، جمشید(1374). میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول، شماره 4: 13 – 6.
اسفندیاری، غلامرضا(1378). عوامل استرسزا و رابطه آن با سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1378. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال پنجم، شماره هیجدهم، زمستان79.
امینی، مرضیه. یوسفی، فریده (1380). بررسی منابع استرس و نحوه واکنش به این منابع در دانشجویان دانشگاههای دولتی شیراز، آزاد شیراز و آزاد مرودشت. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ؛ شماره 32 (ویژه نامه علوم اجتماعی)؛ صفحات 54-8 .
بنجامین، استوراجین. تنیدگی یا استرس، بیماری جدید قرن. ترجمه پریرخ دادستان(1377). انتشارات رشد؛ صفحات70-60 و120.
بخشیپور رودسری، عباس. پیروی، حمید. عابدیان، احمد(1384). بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال هفتم، پائیز و زمستان 1384.
پولادی ریشهری، الهکرم (1374). بررسی عوامل فشارزای روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز با عملکرد تحصیلی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
تازیکی، صادقعلی. بشارت، سیما. ربیعی، محمدرضا (1384). توزیع فراوانی علایم اختلال روانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر اساس پرسشنامه SCL-90-R. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. دوره هفتم، شماره1 . صفحات 74-72.
تقویلاریجانی، ترانه. رمضانی بدر، فرهاد. خاتونی، علیرضا. منجمد، زهرا (1386). مقایسه عوامل استرسزا در دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاههای منتخب علوم پزشکی شهر تهران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره13، شماره2: 70-61.
تقوی، سید محمد رضا(1380). بررسی روایی و اعتیار پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ ). مجله روانشناسی، شماره 20، صفحه 89 – 381.
جنابی، کتایون (1380). بررسی تعاملات درون خانواده در سلامت روان دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 79-78، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت معلم.
دالبند، محسن. فرهادینسب، عبدالله (1385). بررسی استرسزای محیط آموزشی دانشجویان دندانپزشکی همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی همدان. دوره سیزدهم، شماره 4، 5.
دژکام، الیاس (1382). بررسی عوامل استرسزا در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رابطه آن با سلامت روان آنان در سال 1382. پایاننامه دکترای حرفهای. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده پزشکی.
ربر، آرتورس. (1985)؛ فرهنگ روانشناسی . چاپ اول، انتشارات رشد، تهران، زمستان1368.
زارع، نجف و همکاران(1386). رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1384. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، بهار وتابستان 1386.
سامانی، س(1381). بررسی مدل علی همبستگی خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری . رساله دکتری. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
شاملو، سعید(1378). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. انتشارات چهره.
شریفی، رضا(1380). پیشبینی میزان سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی مبتنی بر استرسها و شیوههای مقابله ای آنان. فصلنامه طب و تزکیه، شماره 53، تابستان1383 صفحه 98 -89.
شفیعآبادی، عبدا... (1376). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل. تهران؛ انتشارات رشد.
شفیعآبادی، عبدا... . ناصری، غلامرضا (1376). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. تهران؛ مرکز نشر دانشگاهی.
شکری، امید . و همکاران (1385). عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنشها نسبت به این عوامل در دانشجویان دختر و پسر. تازه های علوم شناختی،سال8، شماره ، 48-40 .
شولتز، دوان. روانشناسی کمال الگوهای شخصیت سالم. ترجمه گیتی خوشدل(1380). تهران؛ نشر نو.
شیخ الاسلامی، راضیه. لطیفیان، مرتضی(1381). بررسی ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفههای آن در دانشجویان دانشگاه شیراز. تازههای علوم شناختی ،سال چهارم، شماره 1.
صبوری، مقدم (1372). رابطه بین منبع کنترل با عملکرد فرد تحت استرس. پایان نامه ، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
فتحیآشتیانی، علی. دادستان، پریرخ. اژهای، جواد. منصور، محمود(1383). بررسی تحولی تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی. ویژگیهای شخصیتی تیزهوشان در پژوهش روانشناختی ایران. تهران؛ سمپاد. صفحات 85-111.
فراهانی، محمد تقی (1379). روانشناسی شخصیت: نظریه تحقیق،کاربرد. تهران؛ انتشارات دانشگاه تربیت معلم .
گلدبرگ و هیلر(1979). پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ28) . ابولفضل کرمی. مرکز نشر روانسنجی .
لو، هنریولو، پییر. استرس دائمی. ترجمه عباس قریب (1371) . انتشارات درخشان، چاپ اول.
متقیپور، یاسمن. مهاجر، مرتضی.کاتوزیان، بهروز(1365). رتبه بندی رویدادهای استرسزای زندگی در گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله دانشکده پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بهشتی. سال چهاردهم شماره 1و2.
مصباح، نسرین. عابدیان، احمد (1382). بررسی میزان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه تهران. فصلنامه اصول بهداشت روانی.
مکارمی،آذر (1374). رویدادهای استرسزا در دانشجویان. چکیده مقالات سومین سمپوزیوم سراسری استرس. انستیتو روانپزشکی تهران .
منشی طوسی، محمد نقی (1378). مشاوره بهداشت روانی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
میلانیفر، بهروز (1374). بهداشت روانی. تهران؛ انتشارات قومس.
نجات، حمید. ایروانی، محمود (1379). مفهوم سلامت روان در مکاتب روان شناسی. فصلنامه اصول بهداشت روانی 3 ، 163-160.
نصری، صادق (1380). بررسی رابطه چندگانه استرسورها، نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشجویان مراکز تربیت معلم تهران. شورای تحقیقات آموزش و پرورش تهران.
نوابینژاد، شکوه (1379). روانشناختی سالمندان و روشهای ارتقای سلامت روانی آنان. مجموعه مقالات سالمندی. تهران؛ گروه بانوان نیکوکار صفحه 10- 1 .
هومن، عباس (1377). پژوهش در زمینه سطوح و انواع استرس و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تربیت معلم. موسسه تحقیقات دانشگاه تربیت معلم.
ب ) لاتین:
Ang, R. P., & Huan, V. (2006). Academic Expectations Stress Inventory: Development, factor analysis, reliability, and validity. Educational and Psychological Measurment, 66 (3). 522-539.
Archer, J. Lasmin, A. (1985). An invstigation of personal and academic stressor on college Compuses. Journal of College student personnel, 26, 210-214.
Bramness JG, Fixed TC, Vaglum P.) 1991(.Effect of medical school stress on the mental health of medical student in early and late clinical curriculum. Acta Psychiatr Scand; 84 (4): 340-5.
Botiller, R. j. (2002). Mental health: From economical and social point of view. Journal of Personality. 2: 118-240.
Carveth, J. A., & Gees, T. & Moss, N. (1996). Survival strategies for nurse midwifery students. Journal of nurse Midwifery, 41, 50-54.
Cassidy, Tony. (1999). Cognition, Health and stress. Routledge;P 145-170.
Cohen, S. Williiamson, G. M. (1991). Stressand infectious in discase in humans. Psychological bulletin, 109, 5-24.
Corsini, R. J. (1973). Current psychotrepies relating to responsibility (Peacock Publishers. I. nc). Journal of Social Psychology. 821, 47, 56.
Dobson, C. B. (1982). Stress. Lancaster: MTPP.
Greenberg, J. S. (1990). Astudy of stressors in the college student population. Journal of health education, 12, 8-12.
Heppner, P. P., & Anderson, W. P. (1985). The relationship between problem solving self appraisal and psychological adjustment. Cognitive therapy and research, 9, 415-427.
Kobasa, S. C. (2001). Stressfull life events, personality and health. Journal of personality and Social Psychology. 42, 321, 76.
Lazurus. (1972). Can encouraging responsibility taking will help healthiness. Dissertation Abstracts International, 44, 879.
Malathi, A. Parulkar, V. G. (1992). Evaluation of anxiety status in medical students prior to examination. Iindia-J-Physiol-Pharmacol, 36, 121-122.
Misra, R., & Castillo, L. (2004). Academic stress among college students: Comparison of American and International students. International Journal of Stress Management, 11, 132-148.
Misra, R., Mckean, M. West, S. Russo, T. (2000). Academic stress of college students. Comparison of student and faculty, College student journal: 34, 236-245.
Nagata, et. Al & Takemeto. (1993). Difference of the 28-item general health questionnaire scores between Japanese high school and university students. Jpn-J-Psychiatrry Neurol, 47, 573-583.
Nelson, J. B. (2002). Predicting the symptoms of depression in adolescence. Journal of Personality. Vol41.432-756.
Omigbodum OO, Onibokun AC, Yusuf BO, Odukogbe AA, Omigbodum AO. )2004( .Streessors and counseling needs of undergraduate nursing student in Ibadan, Nigeria. J Nurs Educ. 43 (9): 412-5.
Paterson, T. & Arnetz, D. (2001). Factor analysis and Prdictors of student stressors. Psychotrapy Psychosomatic. Vol. 70 (3), pp. 39-49.
Pillar, V. (1998). Human behavior in the social environment: The developing person in holistic context. Pacific Grove: CA. 242.
Raphael & estephen. J. (2002). Undrestanding the essential pattern of mental health in male and female. Journal of adolescence (7(x)) 71, 62.
Rhodes, J. E., & smith, B. J. (2000). Combat stress. Dpartment of the, Navy, Headquartes United States Marine Crop, Washington. D. C. 20380-1775; p.4-16.
Salzano, R. (2003). Taming stress. Scientific American. 289: 88-9.
Shukla, N., Verma, N. S., Tandon, S. N., & Khanna, D. N. (1994). Examination stress in medical student a study. Indiana-J-Med-Sci, 47, 264-266.
Seligman, R. (2000). Descriptive analysis of mental health. Journal of Mental Health & Counseling.12-36-p-5.
Spruill, D. A., & Fong, M. L. (2000). Defending the domain of mental health counseling. Journal of Mental Health & Counselling.12, 789.
Viebe, D. T, & Mccallum, D. M. (2001). Health practices and hardiness as mediators in stress and illness. Journal of Health Psychology.32:122-246.
Westerman, C. H., Grandy, T. C. Ocanto, R. A., & Ersking, C. G. (1993). Perceired sources of stress in the dental school environment. J-Dent-Educ, 57, 225-231.
Winkelman, M. (1994). Culture shock and adaptation. Journal of Counseling and development; 73, 121-126.
Wholgemuth, E., & Betz, N. E. (1991). Gender as moderator of the relationship of stress and social support to physical health in College Student. Journal of counseling Psychology, 38, 367-374.