فهرست:
فصل اول. 6
مقدمه. 7
بیان مسئله. 8
اهمیت و ضرورت بررسی. 10
اهداف پژوهش: 12
فرضیه های تحقیق: 13
بیان واژگان کلیدی. 14
فصل دوم. 17
اختلال نقص توجه - بیش فعالی. 18
مدلهای توجه: 23
سامانه حرکتی چشم. 25
انواع حرکات چشمی. 26
ارتباط حرکات چشمی و توجه. 28
فصل سوم. 33
نوع مطالعه. 34
جامعه مورد بررسی. 34
معیار ورود و خروج افراد به مطالعه. 34
روش جمع آوری دادهها : 35
حجم نمونه و شیوه محاسبه آن. 35
مکان و زمان انجام تحقیق. 36
ابزار جمع آوری اطلاعات.. 37
متغیرها و نحوه سنجش آنها 39
شیوه انجام کار 42
روش تجزیه و تحلیل دادهها 43
ملاحظات اخلاقی. 43
فصل چهارم. 44
بررسی همسانی در مورد متغیر های دموگرافیک.. 46
بررسی متغیرها بین دو گروه 49
مقایسه نتایج بین گروه مداخله و شاهد. 57
فصل پنجم. 65
معرفی پژوهش... 66
تفسیر یافته های پژوهش... 67
تفسیر داده های مرتبط با پرسشنامه کانرز والدین: 67
تفسیر داده های مرتبط با آزمون عملکرد مداوم. 69
نتیجه گیری. 71
پیشنهادات.. 71
محدودیت ها 72
منابع. 73
پیوست 77
منبع:
Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: Comprehensive Textbook of Psychiatry. 8rd ed. Lippincott William & Willkins; 2005
Lewis M. Chid & Adolescent Psychiatry: A Comperehensive Textbook. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott William & Willkins; 2003
Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: synapsis of psychiatry. 9rd ed. Lippincott William & Willkins;2003
Stein MT , Perrin JM. Diagnosis and treatment of ADHD in school-age children in primary care settings: a synopsis of the AAP Practice Guidelines. A merican Academy of Pediatrics 2003;24:92-98
Dreyer BP. The diagnosis and management of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in preschool children: the state of our knowledge and practice. Curr Probl Pediate Adolesc Health Care 2006;36:6-30.
Hughes L, Cooper P. Undrestanding and Supporting Children with ADHD : strategies for teachers, parents and other professionals. 1rd ed. London: SAGE Publications Company; 2007. P26-29.
Sadock BJ, Sadock VA. KAPLAN & SADOCKS: Comprehensive Textbook of Psychiatry. 8rd ed. Lippincott William & Willkins; 2005
Sohlberg M, Mateer C. Cognitive Rehabilitation:an integrative neuropsychological approach. New York London: The Guilford Press ; 2001. P125-130
Gazzaniga MS. Cognitive Neuroscience. W.W.Norton and Company; 2001.
Conners CK. Conners Continuous Performance Test ĪĪ: Computer program for windows technical guide and softwarw manual. North Tonwanda NY:Mutli-Health Systems;2000
Tucha O, Walitza S, Mechlinger L, Sontag TA, Kubber S, Linder M, Lange KW. Attentional functioning in children with ADHD- predominantly hyperactive-impulsive type and children with ADHD- combind type. Journal of Neural Transmission 2006-410-421
Berwid OG, Kera EAC, Marks DJ, Santra A, Bander HA, Halperin JM. Sustained attention and response inhibition in young children at risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Psychol Psychiatry 2005;46(11):1212-1229
Losier BJ, McGrath PJ, Klein RM. Error patterns on the continuous performance test in non medicated and medicated sample of children with and without ADHD: a meta-analytic review. J Child Psychol Psychiatry 1996;37:971-987
Oades RD. Differential measurement of sustained attention in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder or tic disorder: relations to monoamic metabolism. Psychiatry Res 2000;93:165-178
Barry TD, Klinger LC, Lyman RD, Bush D. Visual selective attention versus sustained attention in boys with ADHD. Journal of Attention Disorder 2001
Swanson JM, Posner MI, Cantwell D, Wigal S. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: symptom domains , cognitive process and neural networks. INR. Parasurman (ED). The Attentive Brain; 1998. P445-560
Barkley RA.Behavioral inhibition, Sustained Attention and Executive Functions: constructing a unifying theory of ADHD. Americam Psychological Bulletin 1997
Bylsma, F. W., & Pivik, R. T. (1989). The effects of background illumination and stimulant medicationon smooth pursuit eye movements of hyperactive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 73–90.
Nanda N.J. Rommelse ,Stefan Van der Stigchel c, Joseph A. Sergeant A review on eye movement studies in childhood and adolescent psychiatry. Brain and Cognition 68 (2008) 391–414
Russell A. Barkley. the nature of ADHD.Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Third Edition: A Handbook for Diagnosis and Treatment. 2006
Jeffrey N.Epstein,Allatin Erkanli,C.keith Conners,Jane E.Costello and Adrian Angold.relations between Continuous performance test measures and ADHD behaviors.2002 Journal of Abnormal ChildPsychology
Douglas P. Munoz, Irene T. Armstrong, Karen A. Hampton, and Kimberly D. Moore. partment of Physiology, Queen’s University, Kingston, Ontario, K7L 3N6 CanadaAltered Control of Visual Fixation and Saccadic Eye Movements inAttention-Deficit Hyperactivity Disorder
Eric Borsting, O.D., M.S., Michael Rouse, O.D., M.S., and Ray Chu, O.D. Measuring ADHD behaviors in childrenwith symptomatic accommodativedysfunction or convergence insufficiency: a preliminary study2003
Arns M, de Ridder S, Strehl U, Breteler M, Coenen A.Efficacy neurofeedback treatment in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).2009
Dr. E. Mark Mahone, Ph.D., ABPP The Effects of ADHD (Beyond Decoding Accuracy) on Reading Fluency and Comprehension2011
Russell A. Barkley Behavioral Inhibition, Sustained Attention, and Executive Functions: Constructing a Unifying Theory of ADHD. Psychological Bulletin 1997
Edmund JS Sonuga-Barke, Sarah Elgie and Martin Hall. More to ADHD than meets the eye: Observable abnormalities insearch behaviour do not account for performance deficits on adiscrimination task. Behavioral and Brain Functions 2005,
Sydney s.Zentall.Theory and evidence based straregies for children with attentional problem.wiley interscience2005.
E. Mark Mahone. ADHD: Volumetry, Motor, and OculomotorFunctions. Springer‐Verlag Berlin Heidelberg 2011
Canan Karatekin. Improving antisaccade performance in adolescentswith attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).2006
Berwid OG, Kera EAC, Marks DJ, Santra A, Bander HA, Halperin JM. Sustained attention and response inhibition in young children at risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. J Child Psychol Psychiatry 2005;46(11):1212-1229.
Faraone,s.v.et al,attention-deficit/hyperactivity disorder in adults:an overview.biological psychiatry200
Costello.EJdevelopments in child psychiatric epidemiology.journal of the American academy of child and adolescent psychiatry1989
Mogg.k.N.Millar and B.P Bradley,biases in eye movement to threatening facial expression in generalized anexiety disorder and depressive disorder.journal abnormal psychology.2000
posner .M.I.cognitive neuroscience of attention 2004.newyork.Guilford
Aboitiz,F,et albeyond endophenotype:an interdisciplinary approach to attentional deficiet hyper activity disorder.focus in cognitive psychology research.2006
Andrew J. Martin. The role of personal best (PB) goals in the achievement and behavioral engagement of students with ADHD and students without ADHD Contemporary Educational Psychology 2012
Louise Porter, PhD, Child Psychologist. Myths and some countervailing facts about ADHD.
Purdie, N., Hattie, J. & Carroll, A. (2002). A review of research on interventions for attentiondeficit hyperactivity
Arns, M., De Ritter, D., Strehl, U., Breteler, M., Coenen, A. (2009). Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: The effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: A meta-analysis. Clinical EEG and Neuroscience, 40(3), 180-189
Thomas R. Rossiter and Theodore J. La Vaque.A Comparison of EEG Biofeedback and Psychostimulantsin Treating Attention Deficit/Hyperactivity Disorders. Journal of Neurotherapy Volume 1. Number 1. 1995
Marie I. Cameron and Viviane M. J. Robinson Effects of cognitive training on academic and on-task behavior of hyperactive children.Journal of Abnormal Child Psychology Volume 8, Number 3 (1980)
Joel F. Lubar.Evaluation of the Effectiveness of EEGNeurofeedback Training for ADHD in a Clinical Setting.2005
Carolyn B. Yucha, Evidence-based practice in biofeedback and neurofeedback 2008
Andrew Duchowski .Eye tracking and methodology.Elsevier 2007
Harvey WJ, Reid G. Motor performance of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: a preliminary investigation. Adapted Physical Activity Quarterly 1997;14:189-202
فرمند آ. سودمندی درمان ترکیبی: برنامه گروهی فرزند پروری مثبت و دارودرمانی ، بر علائم و شیوه های تربیتی کودکان 12-3 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مقایسه با هر یک از این درمانها به تنهایی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. گروه روان پزشکی; 1385.
مبانی عصب روانشناختی یادگیری(هیجان و حافظه و توجه). چاپ اول: پیشیاره ا ،انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
.لیلا دهقان و حمید دالوند کاربرد علوم اعصاب در توانبخشی.چاپ اول .انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 1389
دکتر سکینه غفاریان و دکتر علیرضا فاضل سیستم عصبی انسان.م.ل بار.چاپ اول.انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد1383
خوشابی ک. برسی میزان شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه و اختلالات همراه آن در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. طرح تحقیقاتی. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی;1381.
بخشی س. بررسی اثر بخشی تکالیف منتخب توجه بر عملکرد توجه پایدار کودکان دچار اختلال نقص توجه بیش فعالی 9 تا 11 ساله. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. گروه کاردرمانی;1389 .
هادیانفرد ح، نجاریان ب، شکر شکن ح، همرابی زاده هنرمند م. تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی
بهنیا ف. بررسی کیفی اختلال های رفتاری دانش آموزان دیر آموز ارجاعی به کلینیک کاردرمانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی 1381