فهرست:
زمینه پژوهش 2
1-2 اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه) 7
1-3 سوالات پژوهش 7
1-4 فرضیه ها 8
1-5 تعاریف واژهها 8
1-6 پیشفرضهای پژوهش 9
1-7 محدودیتهای پژوهش 10
فصل دوم: زمینه و پیشینۀ تحقیق
2-1 چهارچوب پژوهش 12
2-2 مروری بر مطالعات انجام شده 33
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 نوع پژوهش 41
3-2 جامعه پژوهش 41
3-3 مشخصات واحدهای مورد پژوهش 41
3-4 معیارهای خروج از مطالعه 42
3-5 روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه 42
3-6 محیط پژوهش 43
3-7 ابزار و روش گردآوری داده ها 43
3-8 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار 44
3-9 روش گردآوری دادهها 45
3-10 روش تجزیه و تحلیل دادهها 46
3-11 ملاحظات اخلاقی 46
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1یافتههای پژوهش 48
4-2 جداول 49
فصل پنجم: بحث و بررسی یافتهها
5-1 بحث و بررسی یافته ها 76
5-2 نتیجهگیری نهایی 84
5-3 کاربرد یافتهها 85
5-4 پیشنهاد
منبع:
فهرست منابع:
1-باقرزاده ، ف.، شیخ ،م.، "مقایسه استرس کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار سازمان مرکزی دانشگاه تهران"مجله حرکت ، 1383،شماره 22،صص: 119-105.
2-Potter,P A.,Perry,A G.,Fundamentals of nursing,5 th ed,Philadelphia,Mosby,2001
3-Delaun,S.,ladner,PK.,Fundamental of nursing standards & practice.2th ed, United states:Thomson Delmarlearning,2002.
4-خانجانی ، ز.، "نقش تنیدگیهای روانی، تصویر بدنی و عوامل شخصیتی در بهداشت روانی و جسمانی دانشجویان"مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،1389.
5-رضایی آدریانی ،م ؛ آزادی ،آ ؛ احمدی،ف ؛ واحدیان عظیمی، ا ؛ "مقایسه میزان افسردگی ، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر مقیم خوابگاههای دانشجویی" مجله پژوهش پرستاری، 1386، دوره 2، شماره های 4 و5.
6-نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران:1385.
7-فرمانبر، ر.، "بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر مدل مراحل تغییر با استفاده از تئوری خود تعیین کنندگی بر ارتقاء و پایداری رفتار ورزشی دانشجویان" رساله دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، 1388.
8- مشکی، م.، "بررسی تاثیر بکارگیری الگوی پرسید – پروسید با ترکیب نظریه مکان کنترل سلامت به منظور ارتقای سلامت روان دانشجویان” رساله دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، 1388.
9-فرمانبر، ر.، "مطالعه روشهای حفظ سلامت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان" مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان،1382، سال 12، شماره46، صص: 43-34.
10-Lazarus SR., stress and emotion.springer publishing co,2006.
10-ایزدی، ص.، محمدزاده،ر.، یداللهی، ز.، "نقش راهبردهای مقابله ای در سلامت روان دانشجویان" پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،1389، مرداد ماه، تهران، دانشگاه تهران،صص:26-24.
11-پارک، ک : درسنامه طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی. ترجمه خسرو رفایی و حسن افتخار اردبیلی، جلد دوم، چاپ هفدهم، تهران، انتشارات ایلیا ،1381 .
12-خدادادی،ع.، "بررسی رابطه بین فعالیت بدنی،آمادگی جسمانی و شیوه های برخورد با استرس" پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان ،1385 .
13-Stepteto A., Moses J., Edwards S., Matthew SA., Exercise and responsivity to metal stress:Discrepancies between the subjective and phychological effects of aerobic training.International journal Sport psychology, 2003,24؛110-129.
14-WHO.WHO global strategy on diet, physical activity and health,Eastern Mediterrranean Regional Consultation meeting report, 2003.
15-Sheikholeslam R., Mohamad A., Mohamad K.,Vaseghi S., Non-communicable disease risk factors in iran.Asia Pac journal Clinical Nutrition 2004, 13 )2(;S100.
16-Hasse A., Stepto A., Sallis JF., Wardle .,Leisure-time physical activity in university students from 23 countries:associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development.Prev Med 2004, 39(1)؛182-90.
17-بهرامی،ع .، میر اشرفی،ا .، "تاثیر ورزش و فعالیتهای هوازی بر کاهش اضطراب دانشجویان پسر دانشگاههای شهر اراک" همایش منطقه ای تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد ملکان ،1388.
18-بهرامی،ع .، چلونگریان،ن .، "ورزش و روش مقابله با فشار روانی"پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،1389، مرداد ماه، تهران، دانشگاه تهران، صص :40-38.
19- Jennen CU,. Exercise and life satisfactory fitness completary strategies in the prevention and rehabilitation of illness.Journal Evidenced Based complementary and Alte Med.2004, 1; 439-441.
20-Iwasaki y.,mannel l RC.,smale B J.,Buther j,.contribution of leisure participationin predicting stress coping and health among police and emergency response service workers. journal health psychology,2005,10;79-99.
21-Trenberth L.,Dewe P.,Walkey F., Leisure and its role as a strategy for coping with work stress. International journal stress management 2003,6;89-103.
22-Marcus BH., Forsyth LH., motivation people tobe physicaly active.USA Kinetics.2003,p;11-24.
23-افلاطونی، ن.،” مقایسه شیوه های مختلف کنار آمدن با فشار روانی بین ورزشکاران بسکتبالیست نخبه و غیر ورزشکاران زن “ففصلنامه المپیک،1380، سال نهم، شماره3و 4، صص: 52-48.
24-کیوان لو، ع.، "راهبردهای مقابله با استرس و شادکامی در دانشجویان" پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان 1389، مرداد ماه، تهران، دانشگاه تهران،صص :294-293.
25-بشارت، م.، "تاثیر سبکهای مقابله با استرس بر موفقیت ورزشی" مجله حرکت، 1383، شماره22، صص: 119-105.
26-Giaccobi PR., Tran L., stress and coping during the transition to university for first-year female athletes,journal of sport psychologist, 2004.
27-پناهی،م .، “بررسی روشهای مقابله با استرس در ورزشکاران رشته های انفرادی تیم های ملی” پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان ،1388.
28-Endler N.J., Parker,Mutidimentional assess ment of coping:A critical evaluation,Journal of personality and social psychology,1990, 58(8);444-454.
29- یزداندوست، ز.، ملکی ،ه.،"تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن و ایحاد بیماریهای عفونی"فصلنامه دانشکده پرستاری ومامایی استان گیلان،1377، شماره 26-27،بهار وتابستان.
30- Potter P A., Perry A G., Basic Nursing .5 th, Philadelphia Mosby, 2003.
31-Boyd MA., Psychiatric N ursing, 2 th, Philadelphia, Lippincott, 2002.
32-Taylor C.,Lilliss C.,Lemone P., Fundamentals of Nursing,4 th ed,Philadelphia, Lippincott,2001.
33-Craven RF.,Hirnel CJ., Fundamental of Nursing human health and function.4 th ed,Philadelphia,Lippincott,Williams&Wilkins, 2003.
34-اتکینسون، ر.، هیلگارد،ار.،تکینسون، ر.، “زمینه روانشناسی”ترجمه محمد تقی براهنی، سال 1377، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول.
35-برادران رضایی، م .، شیروانی، م .،” وضعیت کنترل استرس در دانشجویان:شواهدی بر اساس بررسی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز” مجله پرستاری و مامایی تبریز، بهار 1385، شماره 5، صص:63-54.
36-دوگاس، و .، بورلی ،و.، "اصول مراقبت از بیمار دوگاس" ترجمه فروزان آتش زاده و همکاران،1382 ، تهران، انتشارات رشد ،چاپ اول.
37-Mullis RL.,Chapman P., Age,gender, and selfsteem differences in adolescent cophng styles,Journal of Social Psychologists, 2000,140; 539-541.
38-لطفی مفرد نیاسری، ط .، “مطالعه سبکهای مقابله ای زنان سازگار و ناسازگار در روابط زناشویی”پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1385.
39-Rohde P., Lewinson P., Tilson M., Selly J., Dimensionality of coping and itsrelation to depression,Jurnal of personality and social psychology,1990, 58; 499-511. 40-Kent A., Pakestani adolescents coping with stress:effect of loss of apparent and gender of adolescents,Jornal of adolescents ,2004, 27; 596-599.
41-Kristian E., Roberts GC., Abrahamsen F E., Achievment involvement and stress coping in elite wrestling,Journal of medicine& science in sport,2007,10.
42-Gobby KL.,Courage M., Stress management program:Intervention in nursing student performance anxiety, Arachievese of psychiatric nursing, 2004, 3; 190-199.
43-Carson VB., Mental health nursing. 2nd ed, Philadelphia, Sanders, 2006.
44-Anshel MH., Source of acute stress,cognitive and coping sterategies among highly skilled Mexician and U.S competitive tennis players,Journal of social psychology,2005, 4.
45-Oneil I., Wand Steyn BJM., Strategies used by south African non-elite athlets to cope with the environmental stressor associated with endurance events.South African , Journal for research in sport, physical education and recreation, 2007,29; 107-128.
46-آقاجانی ،س .، “بررسی ارتباط بین تیپ شخصیتی c(مستعد سرطان) و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاههای اردبیل” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی تربیت مدرس،1375.
47-صدفی، ز.، “بررسی در ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال،1387.
48-بلیغی، ر.، "بررسی شیوه های مدیریت استرس در ورزشکاران تیم های مختلف ورزشی" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان، 1386.
49-Heller TL., Source of stress NCAA division I women ice hockey players, 2004, 4; 101-116.
50-Gaudreau P., Malika EA., Thierry m., Factor structhre of the coping inventory for competitive sport with a sample of participations at the 2001New York Marathone,Journal of Psychology of sport and exercise, 2005.
51-Miller JF., Coping with chronic illness, 3th ed, Philadelphia, F, A.Davis company, 2000.
52-Timby BK., Fundamentals skills and concept in patient care,7 th ed, Philadelphia.Lippincott.2003.
53-ولی زاده، ز.، “مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشگاه تهران” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا،1383.
54-Byars JL., Stress, anxiety, depression, and loneliness of graduates counseling and exercise.Disseration of counselor education and supervision for the degree of doctor of philosophy,Tech university Texas, 2005.
55-بخشی پور رودسری، ع.، پیروی، ح.، عابدیان، ا.، "رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان" فصلنامه اصول بهداشت روانی1384، دوره 7، شماره 27و 28، صص:145-152.
56-رحمانی نیا، ف.، "تاثیر تمرینات بدنی بر بهداشت روانی"فصلنامه المپیک،1372، سال دوم، شماره3و4.
57-حسینی، ح.، کاظمی، ش.، شهبازنژاد، ل.، "بررسی رابطه ورزش با سلامت روان دانشجویان" مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 1385، دوره15، شماره 53، صص: 97-104.
58-World Health Organization.Physical activity:a global public health problem.[cited 2008,Jan,27].Available,from:http://www.who.int/dietphsycalactivity/factsheet_inactivity/en/index.html.
59-هزاوه ای، م.، اسدی، ز.، حسن زاده، ا.، شکرچی زاده، پ.، “مقایسه تاثیر دو روش ارائه واحد درس تربیت بدنی 2 بر نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان”مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، بهار و تابستان 1387، صص:121-131.
60- World Health Organization Europe. Move for health: World Health day.Fact sheet.Copenhagen,2002.
61-ایزدی، ع.، “حرکات ورزشی و بدنسازی ” ویرایش دوم، تهران، جهاد دانشگاهی،1368.
62-Biddle S J H., Mutrie N., Psychology of physical activity,New York:Routledge,2001.
63-CDC, Effect of physical activity on health and disease, areport from the Surgeon General[on line]2005;http://www.cdc.gov/nccdphp/sgr/prerep/htm.
64-Pender NJ., Murdaugh C., Parsons, MA., Health promotion in nursing practice,4th ed,Upper Saddie River,NJ:Prentice-Hall Health Inc,2002.
65-سارافینو، ا.،" روانشناسی سلامت"ترجمه الهه میرزایی و همکاران، 1384 ، تهران، انتشارات رشد ،صص:429.
66- Selena T., Jennifer B.,Hamilton J., Spruijt D., Association between physical activity and perceived stress/hassles in college students, Journal stress and health, 2006, 22 ;179-188.