فهرست:
فصل اول: مقدمه .................................................................................................................................... 1
1-1-مقدمه .......................................................................................................................................... 2
1-2- شناخت بازار ................................................................................................................................. 4
1-3- ترکیب بازار .................................................................................................................................. 8
1-4- تقاضا ........................................................................................................................................... 9
1-5- آنالیز بازار ..................................................................................................................................... 11
فصل دوم: توسعه استراتژی های بازاریابی ............................................................................................ 13
2-1- مقدمه ........................................................................................................................................... 14
2-2- اجرا .............................................................................................................................................. 15
2-3- دو اصل یاری دهنده در بازاریابی برای مهندسان ......................................................................... 18
2-4- اصول بازاریابی بیزینس به بیزینس ............................................................................................... 20
2-4-1- تعریف ..................................................................................................................................... 20
2-4-2- متفاوت سازی از سایر زمینه های بازاریابی ............................................................................ 22
2-4-2-1- ماهیت محصولات .............................................................................................................. 24
2-4-2-2- ماهیت مشتریان ................................................................................................................... 30
2-4-2-3- کانال های مبادله ................................................................................................................. 32
2-4-2-4- ارتباط .................................................................................................................................. 38
2-4-2-5- سیاست قیمت ...................................................................................................................... 42
2-4-3- رفتار خرید ............................................................................................................................... 49
2-4-4- دلایل خرید .............................................................................................................................. 50
2-4-5- فرآیند خرید .............................................................................................................................. 51
2-4-6- جنبه های روان شناختی ............................................................................................................ 53
فصل سوم : ساختار بازار بین المللی صنایع شیمیایی ............................................................................. 55
3-1- مقدمه ............................................................................................................................................ 56
3-2- ویژگی های اساسی از شاخه های کلیدی .................................................................................... 57
3-2-1- صنعت کشاورزی - شیمیایی .................................................................................................. 59
3-2-2- صنعت داروسازی .................................................................................................................... 60
3-2-3- بیو تکنولوژی و صنایع تکنولوژی ژن ..................................................................................... 63
3-2-4- صنعت کالا ............................................................................................................................... 64
3-2-5- صنعت متخصصان شیمیایی ..................................................................................................... 65
3-2-6- صنعت مهندسی ....................................................................................................................... 66
3-3- مشتریان و کاربران ....................................................................................................................... 67
3-4- کانال های توزیع ........................................................................................................................... 68
3-5- محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ............................................................................................. 69
3-5-1- وابستگی به بازار های نفت و گاز ........................................................................................... 69
3-5-2- محدودیت های قانونی و سیاست گذاری ................................................................................ 74
3-5-3- چانه زنی و گره های ذینفع ...................................................................................................... 76
3-5-4- مشکلات تصویر سازی و پذیرش اجتماعی ............................................................................ 78
فصل چهار :بازاریابی پروژه های مهندسی مواد شیمیایی ........................................................................ 81
4-1- مقدمه ........................................................................................................................................... 82
4-2- بازاریابی کارخانه های شیمیایی .................................................................................................. 82
4-3- بازاریابی تکنولوژی سبز ............................................................................................................... 91
4-4- بازاریابی کالاهای شیمیایی ........................................................................................................... 95
4-4-1- گازها ........................................................................................................................................ 96
4-4-2- نفت ......................................................................................................................................... 98
4-4-3- پالپ و کاغذ ............................................................................................................................. 101
4-4-4- فیبرها ....................................................................................................................................... 107
4-4-5- کود های شیمیایی ................................................................................................................... 108
4-4-6- کلرین ...................................................................................................................................... 109
4-5- پلاستیک ها و لاستیک ها ............................................................................................................. 112
4-5-1- پلی الفین ها ............................................................................................................................... 114
4-5-2- پلی استایرن ها ........................................................................................................................ 119
4-5-3- پلی وینیل کلراید ...................................................................................................................... 120
4-5-4- پلی استر های اشباع نشده ........................................................................................................ 122
4-5-5- فوم های پلی یورتان ................................................................................................................ 124
4-5-6- رزین های ترفتالات پلی اتیلن ................................................................................................ 125
4-5-7- فیلم های ترفتالات پلی اتیلن ................................................................................................... 127
4-5-8- فیبر های ترفتالات پلی اتیلن ................................................................................................... 127
4-5-9- لاستیک ها ................................................................................................................................ 128
4-5-10- لاستیک های طبیعی ............................................................................................................... 129
4-5-11- لاستیک های ترکیبی .............................................................................................................. 130
4-5-12- الاستومر های ترموپلاستیک مبتنی بر استایرن ....................................................................... 132
فصل پنجم : نتیجه گیری ........................................................................................................................ 133
5-1- مقدمه ........................................................................................................................................... 134
5-2- پوشش ها و جلا دهنده ها ........................................................................................................... 137
5-3- رنگ های نساجی ....................................................................................................................... 138
5-4- بازدارنده های فرسایش ............................................................................................................... 139
5-5- مواد شیمیایی برای الکترونیک ها ................................................................................................ 141
5-6- کاتالیست ها ................................................................................................................................. 143
5-7- افزودنی های پلاستیک ................................................................................................................ 145
5-8- آفت کش ها ................................................................................................................................. 148
5-9- پلیمر های ویژه ........................................................................................................................... 150
5-10- مواد آرایشی ............................................................................................................................... 153
5-11- تجارت کشاورزی ...................................................................................................................... 157
5-12- روند های کلی .......................................................................................................................... 158
5-13- آفت کش ها، قارچ کش ها و حشره کش ها ............................................................................. 159
5-14- دانه های تغییر یافته ژنتیک ........................................................................................................ 162
5-15- گیاهان به عنوان راکتو های شیمیایی ......................................................................................... 166
5-16- غذای کامل ................................................................................................................................ 167
5-17- جنبه های قانونی ........................................................................................................................ 168
5-18- بازاریابی داروها .......................................................................................................................... 170
5-19- عوامل اجتماعی و دموگرافیک(مردم شناسی) ............................................................................ 172
5-20- تغییر نمودار بازاریابی ................................................................................................................. 176
5-21- بخش های بازار جدید ............................................................................................................... 176
5-22- رقبای جدید ............................................................................................................................... 178
5-23- توسعه یک داروی جدید ............................................................................................................ 178
5-24- پیش بازاریابی ............................................................................................................................. 180
5-25- راه اندازی مجدد داروها ........................................................................................................... 181
5-26- کانال های توزیع ........................................................................................................................ 182
5-27- تجارت الکترونیک در صنعت شیمیایی ..................................................................................... 184
5-27-1- اهمیت تجارت الکترونیک در بازاریابی ................................................................................ 184
5-27-2- مکان های بازار مواد شیمیایی مجازی ................................................................................. 185
5-28- بازار های نمایان شده ................................................................................................................. 187
5-28-1- dorado-نفت باکو .............................................................................................................. 187
5-28-2- بیزینس در چین ..................................................................................................................... 190
5-29- بازبینی ....................................................................................................................................... 191
منبع:
Ahrens, W.F., Contemporary Advertising, 7th Ed., Irwin McGraw-Hill, Boston, 1999.
Amor, O., The E-Business (R) evolution, Hewlett Packard Professional Books/Prentice-Hall, London, 2000.
Backhaus, K., Büschken, J., Voeth, M., Internationales Marketing, Schäffer Poeschel, Stuttgart, 1998.
Backhaus, K., Industriegütermarketing, Vahlen, Munich, 1997.
Dichtl, E., Raffée, H., Thiess, M., Innovatives Pharma-Marketing, Gabler Wiesbaden, 1989.
Bieker, R., Marketingpraxis für High-Tech-Untemelunen, Kiehl, Ludwigshafen, 1995 [in German]
Belz, Ch., Akzente im innovativen Marketing, Ueberreuter, Vienna, 1998 [in German].
Crisand, M., Phanna-Trends und innovatives Pharma- Marketingmanagement, Gabler, Wiesbaden, 1996.
Belz, Ch., Reinhold R., Internationales Vertriebsmanagement für Industriegüter, Ueberreuter, Vienna, 1999.
Belz, Ch., Management von Geschäftsbeziehungen, Ueberreuter, Vienna, 1998 [in German].
Hofmaier, R., Erfolgsstrategien in der Investitionsgüterindustrie, mi Verlag Landsberg/Lech, 1995.
Kleinaltenkarmp, M., Ehret, M., Prozessmanagement im Technischen Vertrieb, Springer, Heidelberg, 1998 [in German].
Kleinaltenkamp, M., Plinke, W., Technischer Vertrieb, Springer, Heidelberg, 2000 [in German].
Kleinaltenkarmp, M., Plinke, W., Markt-und Produktmanagetnent, Springer, Heidelberg, 1999.
Hennessey, J., Global Marketing Strategies, Houghton Mifflin, Boston, 1995.
Koppelmann, U., Prodnktmarketing, Springer, Heidelberg, 1997.
Koppelmann, U., Beschuffungsmarketing, Springer, Heidelberg, 1995 [in German].
Gehrig, W., Pharma Marketing, mi Verlag, Landsberg/Lech, 1992.
Kotler, Ph., Bliemel F., Marketing-Management, Schäffer-Poeschel, Stuttgart, 1995 [in German].
Garbe, B., Industrielle Dienstleistungen, Gabler, Wiesbaden, 1998.
Kühn, R., Marketing Analyse und Strategie. TA-Media, Zurich, 1995 [in German]
Senn, Ch., Key Account Management für Investitionsgüter, Ueberreuter, Vienna, 1997.
Usunier, J.-C., Marketing Across Cultures, Prentice Hall, London, 1996.
Weber, K.H, Inbetriebnahme verfahrenstechnischer Anlagen, Springer, Heidelberg, 1997 [in German].
Mandl, B., Pinter, J., Gefahrgut-Transport, Luchterhand, Neuwied, 1997.
Weis, H., Ch., Godefroid, P., Investitionsgüter-Markcting, Kiehl, Ludwigshafen, 1995