فهرست:
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول:کلیات 5
1-1آلودگی هوا ناشی از مواد نفتی 6
1-2انواع بنزین،آنالیز و خواص آنها 6
1-2-1اهمیت ویژگی های بنزین خودرو 7
1-2-1-1درجه ضد کوبش 7
1-2-1-2عدد اکتان 7
1-2-1-3فراریت 8
1-2-1-4فشار بخار 8
1-2-1-5خوردگی 9
1-2-1-6صمغ موجود 9
1-2-1-7گوگرد 9
1-2-1-8پایداری اکسایشی 9
1-2-2مشخصات بنزین 9
1-3منشا گوگرد 16
1-3-1هیدروژن سولفید 18
1-3-2تیول ها 18
1-3-3سولفید ها 18
1-3-4 دی سولفید ها 18
1-3-5تیوفن و مشقاتش 19
1-4مضرات گوگرد و دلایل حذف آن 19
1-5شباهت گوگرد زدایی با نیتروژن زدایی 20
1-6روش های گوگرد زدایی 2
1-6-1گوگرد زدایی باکتریولوژی 21
1-6-2گوگرد زدایی با فلزات و ترکیبات فلزی 21
1-6-3گوگرد زدایی با روش شیمیایی 22
1-6-4گوگرد زدایی به روش اکسیداسیون 22
1-6-5گوگرد زدایی زیستی 22
1-6-6گوگرد زدایی هیدروژنی 22
1-7روش های ملایم کردن 23
1-8واحد تهیه گوگرد در پالایشگاه 24
فصل دوم :کاتالیست 26
2-1تکنولوژی های کاتالیستی در صنایع جدید 27
2-1-1چشم انداز آینده 27
2-2کاتالیست 30
2-2-1غیر فعال شدن کاتالیست ها 31
2-2-2واکنش های کاتالیزوری جامد 31
2-2-3مشخصات اصلی کاتالیست ها 32
2-3کاتالیست های فرآیند تصفیه هیدروژنی 32
2-4سنتز سولفید مولیبدن 33
2-5سولفیداسیون اکسیدها 34
2-6پیشینه تحقیق 34
2-6-1فرآیند OATS 34
2-6-1-1نخستین گام ها 35
2-6-1-2بازار پر رقابت 36
2-6-2فرآیند MEROX 36
2-6-2-1بهینه کردن پارامترهای عملیاتی برج مراکس 39
2-6-3فرآیند کلاوس 39
فصل سوم:آزمایشات 40
3-1طراحی آزمایش 41
3-2ساخت کاتالیست 42
3-3راکتور بستر ثابت 43
3-4مراحل انجام آزمایش 44
فصل چهارم:بهینه سازی 50
4-1بهینه سازی و نتایج 51
4-1-1فشار جزئی هیدروژن 52
4-1-2دمای واکنش 52
4-1-3سرعت فضایی 53
4-1-4نسبت هیدروژن به خوراک 53
4-2بهینه سازی پارامترهای ساختاری 53
4-3بهینه سازی شرایط عملیاتی 60
4-3-1بهینه سازی فشار 60
4-3-2بهینه سازی دما 63
4-4سینتیک 64
4-5مدل سینتیکی واکنش های هتروژن 64
4-6مدل سینتیکی پیشنهادی 66
4-7بررسی مدل های سینتیکی واکنش گوگرد زدایی هیدروژنی 66
4-9نتایج آزمایش های راکتور انتگرالی 69
4-10بدست آوردن پارامترهای سینتیکی مدل 71
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات 73
5-1نتیجه گیری 74
5-2پیشنهادات 76
ضمائم 77
مشکلات نشت هیدروژن سولفید 78
دستگاه توتال سولفور 79
سولفورسنج فرآورده های نفتی 80
منابع 81
منبع:
1. تقوایی،ح،.1379،بررسی کنترل و حذفVOC(بنزین)توسط فیلترهای بیولوژیکی،پایان نامه کارشناسی ارشد《مهندسی شیمی》دانشگاه صنعتی شریف،دانشکده مهندسی شیمی،ص40تا 70
2.یزدانیان پناه لاریجانی،ح.،1390،استاندارد بنزین چیست،مجله استاندارد،ص 27تا29.
3. اکبری نوشاد،آ،.1386،ارزیابی نفت خام،آزمایشگاه شرکت پالایش نفت تبریز،ص11تا16.
4. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی،1389،آشنایی با مبانی و کلیات صنعت پالایش،ص20
5. اسماعیلی،ح.،1383،تکنولوژی های کاتالیستی جدید در صنایع نفت و پتروشیمی،نهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران،دانشگاه علم وصنعت ایران،ص5144تا5163.
6. ویلتشایر،ج،.1386،راندمان با بنزین کم گوگرد،BP Rewiew،مجله نفت و پژوهش،شماره پنجم،ص1تا3.
7. نیک آذر،م،.1367،فرآیندهای شیرین سازی (گوگردزدایی)فرآورده های نفتی،دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران،ص11تا15
8 . ابوالحمد،گ،.1375،مبانی پالایش نفت،انتشارات دانشگاه تهران،ص39تا45
9. برین،م،.1386،هرآنچه باید درباره بنزین بدانیم،انتشارات شرکت نفت،ص25تا28
10. حاجی شریف،ع،.1389،انواع سوخت در خودروها،مجله اطلاعات علمی،سال بیست و دوم،شماره1،ص14تا15.
11. راست گفتار،م،.1391،ایران در راه تولید بنزین یورو 4،انتشارات شرکت نفت ،ص20تا30
12. شرکت نفت،.1386،استاندارد معیار و برچسب مصرف سوخت،انتشارات شرکت ملی نفت ایران،ص32تا45
13. محمدی،ت،.1384،طراحی آزمایش ها،آزمایشگاه طراحی فرآیندهای جداسازی،دانشگاه علم و صنعت ایران،ص14تا24
فهرست منابع غیرفارسی :
14.Hensen ،et al،E.،(2003).On The Sulfur Tolerance of Supported Ni(Co)Mo
Sulfide Hydro Treating Catalyst. Journal of Catalysts،vol.215،pp.353-357.
15.Ramirez،J. and Cendeno،L. ،(1999).The Role of Titania Support in Mo-Based Hydro Desulfurization Catalyst. Journal of Catalyst،vol.184،pp.59-67.
16.Ramirez،J and Gutierrez- Alejandre،A.، (1998). Relationship Between Hydro Desulfurization Activity and Morphological and Structural Change in NiW Hydro Treating Catalyst Supported an Al2O3-TiO2 Mixed Oxides .Catalyst Today،vol.43،pp.123-133.
17.Sonnemans،J.W.M.،(1995).New developments in Hydoproccessing.Catalysts in Petroleum Refining and Petrochmical Industries،Akzo Nobel Chemicals،pp.99-115.
18.Okamoro،et al،Y.،(2002).Effect of Support on the Activity of Co-Mo Sulfide
Under Catalysts.Applied Catalysis A:General،vol.226،pp115-127.
19.Wang et al،D.،(2002). Elucidation of Sulfidation State and Hydro Desulfurization Mechanism on Mo/TiO2 Catalyst Using 32 S Radioisotope Tracer Methods. Applied Catalysis A:General،vol.224،pp.191-199.
20.Zhou et al،Z.M.،(2005).Simulating a Multi phase Reactor with Countiounes Phase Transition. Chemical Engineering Science،vol.60،pp3207-3215.
21.Froment et al،G.F.،(1994). Kinetic Modeling and Reactor Simulation in
Hydro Desulfurization of Oil Fractions. Industrial and Engineering Chemistry
Research،vol.33،pp.2975-2988.
22.Cheng etat،Z.M. ،( 2004.)Deep Removal of Sulfur and Aromatics from Diesel through two-stage Concurrently and Counter Currently Operated Fixed Bed Reactors .Chemical Engineering Science.vol.59،pp.5465-5472.
23.Faruk،M.،(2011).Auto Propulsion System for Motor Vehicles.Bosnia
and Herzegovina.
24.Jimenez et al،F.،(2007). Modeling of Industrial Reactor for Hydro Treating of Vacume Gas Oil: Simultaneous Hydro Desulfurization and Hydro Aromaticatian Reactions. Journal of Chemical Engineering .
25.Sohrabi،M. and Zahedi،M.،(1995). A Model for The Rate of Hydro
Desulfurization of Thiophene in a Countinoues Catalytic Fixed Bed Reactor.
Chemical Engineering and Technology،vol.18،pp.420-424.
26. Alexander،W.،(2011).Transition to Hydrogen: Pathway Toward Clean
Transportation. New York
27.Avraam and Vasalos.،(2003).computer-Aided Modeling for Hydro Desulfurization.
28.Bezveerkhy،I.،Afanasiev،p.،Geantet،C.،Lacroix،M.،(2001).Highly Active(CO)MoS2/Al2O3 Hydrodesulfurization Catalysts Prepared in Aqueous Solution.J.Catalysis 204،pp.495-497
29.Bosteels،D.، May،J.،(2006).Regulated and Particle Emissions from Current Production Vehicles،CTI Forum ‘Exhaust Systems’ Ludwigsburg.
30.Cofala،J.، Klimont،Z.، Amann،M.، Bertok،I.،Scenarios of SO2، NOx، and PM emissions in the non-EU countries up to 2020.International Institute for Applied Systems Analysis.
31.Dooly، G.، Lewis،E.،Fitzpatrick،C.،(2000 ).On-board monitoring of vehicle
exhaust emissions using an ultra-violet optical fibre based sensor، Optical
Fibre Sensors Research Centre.University of Limerick، Limerick، Ireland.
32.Edinger، R.،(2003).Sustainable Mobility: renewable energies for powering
fuel cell vehicles، United States.
33.EMISSION LIMIT VALUES FOR SO2. ،(2001).Official Journal of the
European Communities.309/12
34.Girgis،M.J. and Gates،B.C.،(1991). Reactivities ، Reaction Networks،and
Kinetics in High Pressure Catalytic Hydro Processing. Indian and English
Chemistry Research،vol.30،pp.2021-2058.
35.Lebihan et al،L.، (1994).Genesis and Activity of Mo-Based Hydro Treating Catalysts Prepared by a Sol-Gel Method. Journal of Sol-Gel Science and Technology،vol.2،pp.837-842
36.Macias،M. and Ancheyta،J.،(2004). Simulation of an Isothermal Hydro Desulfurization Small Reactor with Different Catalyst Particle Shapes. Catalyst today،vol.98،pp243-252.
37.Meccariello ، G.،(2012). Evaluation of Emission Factors for New
Technology S.I Euro 4 Cars. Journal of Computing and Information
Technology،3،20،217-224
38.Miller،John.،(2004).Propulsion System for Hybrid Vehicles. London
39.Mortier،R.M.،(2011).Chemistry & Technology of Lubricants . London
40.Oyama،S.T.،(2003).Nobel Catalysts for Advanced
Hydroprocessing:Transition
41. Metal Phosphides.Journal of Catalysis،pp.343-352.
42.Platt،S.M.، Haddad،I.E.، Zardini،A.A.،Clairotte،M.،(2012 ).Secondary
organic aerosol formation from gasoline vehicle emissions in a new mobile
environmental reaction chamber، Atmospheric Chemistry and Physics
Discussions. 12، 28343–28383.
43.Randolph،John.،(2008).Energy for Sustainability: Technology، planning، policy.Washington
44.Rizzoli،Andrea.،(2009).Information Technologies in Environmental
Engineering. Greece.
45.Siener،John.،(2011.)Climate Change-Mitigation of Climate.
46.Sohn،J.R.،Seo،D.H.،(2003).Preparation of New York Solid Superacid
Catalyst،Zirconium Sulfate Supported on ɤ-Alumina and Activity for Acid
Catalysis.Catalysis Today 87،pp.219-226..
47.Sukhbir،S.،(2004).Proceding of The Third International Conference on Singer of Fuel & Automotive Technology for a Cleaner Environment.
48.United Nations Republication.،(2007).Hemispheric transport of air
pollution.Switzerland.
49.Vissenberg،et al،M.،(2001).The Effect of Support Interaction on the Sulfidability ofAl2O3 and TiO2Supported CoWand NiW Hydro Desulfurization Catalysts.Journal of Catalysis،vol.198،pp.151-163.
50.Wojciechowska،m.،Pietrowski،m.،Czajka،B.،(2001).New Supported Ruthenium Catalyst for Hydrodesulfurization Reaction.Catalysis Today 65،pp.349-353.
51.Zdrazil،M.،(2003).MgO-Supported M o،CoMo and NiMo Sulfide Hydrotreating Catalysts.Catalysis Today86،p.151-171