فهرست:
مقدمه...........................................................................................................................................1
1-2 بیان مساله ..................................................................................................................................4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق..........................................................................................................9
1-4 اهداف تحقیق.............................................................................................................................13
هدف کلی..........................................................................................................................................13
اهداف اختصاصی...............................................................................................................................13
1-5 سوالات تحقیق...........................................................................................................................13
1-6 فرضیه ها....................................................................................................................................14
1-7 تعریف اصطلاحات ..................................................................................................................14
سلامت روانی ...................................................................................................................................14
هوش هیجانی....................................................................................................................................15
دبیران تربیت بدنی.............................................................................................................................15
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه........................................................................................................................................17
2-2) هیجان.......................................................................................................................................17
2-2-1) تاریخچه ی هوش هیجانی................................................................................................20
2-2-2) پیامدهای هوش هیجانی: .................................................................................................22
2-2-3 ) رویکردهای هوش هیجانی..............................................................................................24
2-2-4) نظریه ها و تعاریف هوش هیجانی....................................................................................25
2-3) سلامت روان.........................................................................................................................31
2-3-1) تعریف.............................................................................................................................31
2-3-2) تاریخچه مطالعات درباره سلامت روان............................................................................33
2-3-3) ویژگی های افراد دارای سلامت روان از دیدگاه روان شناسان.........................................35
2-3-4) ویژگی های افراد دارای سلامت روان از دیدگاه اسلام.....................................................36
2-3-5) اصول سلامت روانی از دیدگاه اسلام................................................................................37
2-3-6) دیدگاه ها مختلف در مورد سلامت روان..........................................................................38
2-3-7) سلامت روان از دیدگاه قرآن.............................................................................................43
2-3-8) فعالیت بدنی......................................................................................................................47
2-3-9) ابعاد سلامت......................................................................................................................49
2-3-10) فعالیت های بدنی و سلامت روان....................................................................................51
2-3-11) مدل های سلامت روانی...................................................................................................54
2-4) پیشینه ی تحقیق......................................................................................................................57
2-5) نتیجه گیری.............................................................................................................................73
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه...................................................................................................................................75
3-2) روش تحقیق.......................................................................................................................75
3-3) جامعه آماری.......................................................................................................................75
3-4) نمونه آماری........................................................................................................................76
3-5) روشهای گردآوری دادهها.................................................................................................76
3-5-1) مطالعات کتابخانهای.......................................................................................................76
3-5-2)تحقیقات میدانی ............................................................................................................77
3-6) قابلیت پایایی و روایی ابزار تحقیق.....................................................................................81
3-6-1) تعیین پایایی پرسشنامه ها...............................................................................................81
3-6-2) تعیین روایی پرسشنامه .................................................................................................82
3-7) روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها ........................................83
3-8) روش اجرای تحقیق...........................................................................................................83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
4-1 ) مقدمه...............................................................................................................................85
4-2) آمار توصیفی......................................................................................................................85
4-3) آمار استنباطی.....................................................................................................................89
فصل پنجم: نتیجه گیری و تفسیر یافته ها
5-1 مقدمه...................................................................................................................................105
5-2 خلاصه تحقیق ...................................................................................................................105
5-3) بحث و نتیجه گیری...........................................................................................................106
5-4) محدودیت های در اختیار محقق........................................................................................114
5-5 ) پیشنهادات برخاسته از تحقیق............................................................................................114
5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آینده............................................................................................
منبع:
آقایار،سیروس و شریفی در آمدی، پرویز .(1385). هوش هیجانی ( کاربرد هوش در قلمرو هیجان). اصفهان: سپاهان.
احیا کننده ،منیژه .شفیع آبادی ، عبدالله. سودانی ،منصور "رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان دختر رشتهی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان"دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان )اصفهان (،شماره چهل ویک پاییز 1388صص 1-16
استاد حسینی، زهرا. (1390) " بررسی رابطه ناگویی خلقی و تاب آوری با سلامت روان دانش آموزان و کادر آموزشی خوابگاه های مدارس شهرستان باخرز" پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه فردوسی مشهد.
الاهنگ،حسن.(1374).بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی در شهر کاشان.پایان نامه چاپ نشده دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی
امینی ، زرار محمد . (1386) . بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش- آموزان پسر شهرستان اشنویه . فصلنامه نوآوری های آموزشی ،19(6) ، 154-141.
برادبری، تراویس.؛ گریوز، جین. )2005. ("هوش هیجانی(مهارتهاوآزمونها) " ترجمه مهدی گنجی، تهران84 : نشرساوالان. صص: 162-153.
برازیان،سعیده؛ بشارت، محمد علی (1388)." مقایسه هوش هیجانی ،سلامت روانی و جسمانی مشاغل مختلف" روان شناسی کاربردی، بهار88 – شماره 9 از 7 تا 27.
پروچسکا ، جان ؛ نورکراس ، سی .(2010) . نظریه های روان درمانی . مترجم، یحیی سید محمدی. تهران : روان . (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2007) .
پیر خائفی،علیرضا و رفیعیان،هاجر(1391). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان با خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر
تراویس ، برادبری ، گریوز ، جین .(1384) . هوش هیجانی (مهارت ها و آزمونها) . ترجمه ی مهدی گنجی . تهران : ساوالان .
جمشیدنژاد، علی رضا.(1383)"بررسی رابطه استرس شغلی و سلامت روانی با میانجی گری متغیرهای تعارض نقش.ابهام نقش. گرانباری نقش در مدیران مدارس متوسطه استان خوزستان". یافته های پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان. تدوین غلامحسین عبادی، نشر کردگار.
حسن علیان، محسن. (1384). "مقایسه هوش هیجانی قهرمانان و ورزشکاران رشته های گروهی وانفرادی با افراد غیرورزشکار". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی.
حسینی ، سید ابوالقاسم (1374) ؛ اصول کلی بهداشت روان در اسلام ، ص : 93-76
خسروجردی، راضیه. خانزاده، علی.(1386) "بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار". مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار. دوره . - 14 ، شماره 2، ص ص :110تا 116
درانی، کمال؛ لواسانی، مسعود غلام علی) 1379. ("رابطه رضایت شغلی، عزت نفس و سلامت روانی : یک مطالعه موردی از مربیان مرکز پیش دبستانی دانشگاه تهران"، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، . دوره جدید، سال پنجم، شماره 1
رایکمن ، ریچارد . (2008) . نظریه های شخصیت . ترجمه ی مهرداد فیروز بخت . تهران : ارسباران .
رجایی، علیرضا؛ نجات، حمید؛ هاشمیان، علی(1385). " رابطه بین هوش هیجانی با سلامت روانی در معلمان" فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، زمستان سال دوم ، شماره 1.
رمضانی نژاد ، رحیم (1372) . مقایسه ی صفات شخصیتی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار مرد .پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس تهران
زینلیان بافنده ، تابعی شیرین ، حامد . (1390). بررسی رابطه بین ترتیب تولد ، ابراز وجود و سلامت روان در دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی . پایان نامه کارشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد .
سادوک، بنیامین ، سادوک، ویرجینیا. (2009).خلاصه ای از روانپزشکی (جلد اول). ترجمه : نصرت الله پورافکاری. تهران : شهرآب- آینده سازان
ساعتچی ، محمود ؛ کامکاری ، کامبیز و عسگریان ، مهناز . (1391) . آزمونهای روانشناختی . تهران : ویرایش .
ساعتچی. محمود ، کامکاری. کامبیز، عسکریان. مهناز(1389) . آزمونهای روان شناختی . نشر ویرایش .
سپهریان ، فیروزه . (1386) . هوش هیجانی . آذربایجان : انتشارات جهاد دانشگاهی.
سیاروچی ، ژوزف، مایر ، جان .( 2009) . کاربرد هوش هیجانی . ترجمه : ایرچ پاد . تهران : شرکت سهامی انتشار .
سیاروچی ، ژوزف ؛ فورگاس ، ژ وزف، و مایر ، جان .( 2004) . هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه : اصغر نوری امام زاده ای و جبیب الله نصیری . اصفهان :انتشارات شهریار .
سیاروچی ، ژوزف ، فورگاس،ژوزف ، مایر ، جان .(2005) هوش عاطفی در زندگی روزمره . ترجمه اصغر نوری امام زاده ای و حبیب ا... نصیری. اصفهان : نشر نوشته .
سید موسوی ، سید حسین ؛ عبدخدائی ، محمدسعید (1389) . مقدمه ای بر نفس وجنبه های روانشناختی ان از دیدگاه اسلام و دانشمندان اسلامی . مشهد : سنبله .
شفیعی رودپشتی، میثم؛ میر غفوری، سید حبیب الله (1387).سنجش درجه هوش هیجانی کتابداران و رتبهبندی مؤلفههای آن. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. شماره 3، جلد 11 ، پیاپی . 43 ، پاییز
شولتر ، دوآن . (2008) . نظریه های شخصیت . (یوسف کریمی ، مترجم) . تهران ، ارسباران .
شیخی ، حمید رضا (1381) . کتاب ورزش و جامعه ، چاپ اول ، ص : 145-134.
صادقی بروجردی، سعید (1382). "ارتباط بین عوامل فشارزای شغلی با سلامت روانی- جسمی و تحلیل رفتگی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های کشور". رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
صفرزایی ، مهرناز . (1391) . اثر بخشی اموزش برنامه امادگی برای والد شدن در طول بارداری بر اضطراب ، افسردگی و سلامت روان زنان نخست باردار . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی مشهد .
عسگریان،مصطفی (1365).سازمان و مدیدریت آموزش و پرورش.انتشارات امیر کبیر.
حسین (1386)"بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیأت علمی با اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی دولتی شهر تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
فتحی آشتیانی ،علی.(1385).روانشناسی سلامت.تهران.انشارات بعثت
فتحی آشتیانی ، علی(1388) . آزمون های روان شناختی – ارزشیابی شخصیت و سلامت روان . انتشارات بعثت .
فرانکل ، و.یکتور (2008) . انسان در جستجوی معنی . ترجمه : احمد معارفی . تهران : دانشگاه تهران .
فیروزی، منیژه و شهرام نظر پور دره تنگ.( 1390). هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلم های ورزش در مقایسه با سایر معلم ها، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران، تهران، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
فونتانا، دیوید و آبوسیری. (1382).. روانشناسی برای معلمان . ترجمه: مهشید فروغان .چاپ اول . تهران. ارجمند. آگه. .
قیومی،محمد، (1382). بررسی و مقایسه نتایج آزمون علمی فرهنگی و ورزشی معلمان تربیت بدنی مرد سراسر کشور در سال های 1379-1380-1381 دفتر تحقیقات و توسعه معاونت تربیت بدنی و تندرستی.مجله نیرو و نشاط، دفتر دهم، شماره یک: 25-33
کازرونی زند ، بهناز . (1389). بررسی رابطه ساختار انگیزشی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه فردوسی سال تحصیلی 89-88 ، پایان نامه کارشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد .
کامل عباسی، امیر رضا. (1390). " بررسی رابطه سبک های دلستگی و هوش هیجانی با رضایت مندی زناشویی" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
گلمن ، دنیل . (1382) . هوش هیجانی . ترجمه: نسرین پارسا . تهران: انتشارات رشد .
گنجی ، حمزه .(1387) . بهداشت روانی . تهران : انتشارات ارسباران .
گیتونی ، منصف . (1385) . هویت و هوش هیجانی ، ترجمه :پریچهر به کیش . تهران : انجمن اولیا و مربیان .
لشگری، محمد، (1381). «بهداشت روانی در اسلام»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین، شماره 24.
مردانی نژاد، فرحناز؛ سعید بابایی فر؛ طاهره خانجان و نگار رئیسی( 1390). بررسی وضعیت سلامت روانی معلمان خانم مقاطع مختلف تحصیلی شهر جونقان در سال 89، همایش منطقه ای سلامت زنان، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
ملکی ،بهنام؛محمد زاده ،حسن و قوامی اکبر(1391). مقاله رفتار حرکتی ،شماره 11، 190- 177.
منصوری، بهزاد، (1380). هنجاریابی آزمون هوش عاطفی سیبر یا شرینگ برای دانشجویان کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی و ریاضی دانشگاههای دولتی تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران).
موسوی، سیدجعفر) 1381 "(بررسی نقش ورزش بر فشار عصبی با سلامت روان و جسمی اساتید و-کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه کشور و ارائه برنامه تمرینی". رساله دکتری مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
مهری، علی؛ ملکی،بهنام؛ صدقی کوهساره، سعید(1390)."بررسی رابطه سلامت روانی و هوش هیجانی در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل" مجله سلامت و بهداشت اردبیل، زمستان ،دوره دوم، شماره چهارم، صفحات68 تا 78.
نجاتی ، حسین (1371) . کتاب نقش تربیتی پدر در خانه چاپار فرزانگان .تهران ، ص :118-111
نریمانی محمد. (1384) مقایسه مهارت اجتماعی و سلامت روانی ورزشکاران گروهی و انفرادی، پایان نامه کار شناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل.
نوربخش، پریوش (1378). ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری عوامل فشارزای شغلی دبیران تربیت بدنی استان خوزستان و تعیین رابطه بین این عوامل با سلامت روانی آنها". پایان نامه منتشر شده، یافته های پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان. تدوین غلامحسین عبادی، نشر کردگار.
نوروزی سید حسینی ،رسول. فتحی ،حسن. یوسفی ، بهرام. نوروزی سید حسینی ، ابراهیم.مدیریت ورزشی ( 1390)."مقایسه سلامت روانی ،کیفیت زندگی و هوش هیجانی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان کرمانشاه "
نوریان،مهدی.(1383) هوش هیجانی،نشریه اصلاح و تربیت. سال دوم. شماره 24.
وزارت آموزش و پرورش (1374).جزوه دستوراعمل نحوه انطباق، ضوابط طرح ارزشیابی کارکنان دولت در مورد کادر آموزشی و اداری.انتشارات مدرسه.
یعقوبی ، نورالله.(1374). بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی در مناطق شهری و روستایی صومعه سرا. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
یوسفی ، فریده (1385) .رابطه هوش هیجانی ومهارتهای ارتباطی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال سوم، شماره 9،13-5.
Adeyemo DA.(2008). Demographic characteristics and emotional intelligence among workers in some selected organizations in Oyo State, Nigeria. Vision - The Journal of Business Perspective.; 12(1).
Anonymous, R (2005). “Burnout in Texas Division 4A and 5A High School Athletic
Trainers Form a Reversal Theory Perspective”. Vol.76, Iss. 1, Pg. A100, 1pgs.
Bar- On R. Emotional and social intelligence: insight from the emotional a valiant inventory (EQ-1). In: R Bar- On, J D A. Parker, editors(2000). Handbook of emotional intelligence. Sanfrancisco: Jossey- Bass; pp363-388.
Bar-On , R . (1997) .Bar-on emotional quotient inventor. Toronto: multi – health system Ine.
Baron, R .A and Greenberg, J (1990). “Behavior in Organization: Understand and
Managing the human side of work, (3 rd ed)”. Allyn and Bacon, Needham Heights M A.
Chan, D.W. (1985). The Chinese version of the General Health Questionnaire: Does language
make a difference? Psychological Medicine. 15: 147-55.
Chan, D.W. & Chan, T.S.C. (1983). Reliability, validity and the structure of the General
Health Questionnaire in an Chinese version context. Psychological Medicine, 13,363-72.
Ciarrochi . J. , Forgas , J . P .& Mayer , J. D. (2001).Emotional intelligence in everyday life
. Philadelphia: Tailor & Francis.
Cocaro, E, Noblett, K .McCloskey, Michael.(2009). Attributional and emotional responses to
socially ambiguous eues: Validation of a new assessment of social emotional information
processing in healthy adults and impulsive patients.
Danciu , E . L . (2010) . Methods of developing clidrens emotional intelligence . Procedia
Social and Behavioral Sciences .5,2227-2233.
Daniel M. (1997). The influence of exercise on mental health Arizona state university. PCPFS Res Diges.; 12(2): 35-80.
E ime. R, Harvey.J, Payne.W, Brown. W (2010). “Club sport: Contributing to health-related
quality of life”. Journal of Science and Medicine in Sport .12.PP:221–232
Fasting k. (1992). Leisure Time, Physical activity and some Indices of mental health. Second j Soc Med suppl29: 113-9.
Fernandez, Brrocal P, Extremera N.(2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social and physical health in university students. Span J Psycho, 1: 45-51.
Ghorbani N, Bing M N, Watson P J, Davison H K, Mack D A. (2002).Self-reported emotional intelligence: construct similarity and functional dissimilarity of higher-order processing in Iran and the united states. Int J psychology. (2002);37(5): 297-308.
Gladys SL, Frank JH, Amy HW. (2009). Exploring the relationships of physical activity, emotional intelligence and health in Taiwan College Students. Journal of Exercise Science and Fitness.
, 7(1): 55-63.
Goldberg, D. P., Williams, P. (1988). The User's Guide to the General Health Questionnaire.
NFER-Nelson: Windsor.
Goldberg, D.P., HiUier, V.F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire.
The Journal of Psychological Medicine. 9. pp. 131-145.
Goldberg, D.P. (1972). The detection of psychiatric illness by questionnaire. Oxford
University Press: London.
Golman;Daniel(1995);Emotional intelligence what it can matter more than IQ Golman, D.
(1998). “Working with emotional intelligence”.
Harrod NR, Scheer SD. An Explanation of dolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics.Adolescence2005; 40(159: 503-12.
Hart, P.M. (1994). “Teacher quality of work life: Integrating workexperiences , Psychological distress and morale”. Journal of Occupational andorganizational psychology. 67. PP:109-132.
Hemmati T., Mills JF., roner DG. (2004). The Validity of the Bar – on Emotianl Intelligence
Quotient in an offender Population. Personality and Indinidual Differences, 37: 695-706.
Hodimont, P. ; Peer, N. & Syben, N. (1988). Epidemiological aspects of psychiatric disorders
in a Dutch health area .. Psychological Medicine.
Jordan, P . J; Ashkanasy , N . M ; Hartel , C . E & Hooper , G. S. (2002). Work group
emotional intelligence scale development and goal focus. Human Resource management
review , 12,195-214.
Kalman, T.P. ; Wilson, P.G. & Kalman, C.M. (1983). psychiatric morbidity in long term
renal transplant recipient and patients undergoing haemodialysis: A comparative study.
Journal of American Medical Association. 250: 55-58.
Kaplan,H.I and Sadock,B.I(1991).Comparehensive glossary of Psychiatry and Psychology .New York: Williams and wilkins.
Kateryna V, Keefer D, James DA, Parker DH, Saklofske (2009). Emotional intelligence and
physical health. The Springer Series on Human Exceptionality, Part 3, 191-218.
Keltner, D & Gross , J.J. (1999). Functional accounts of emotions. Cognition and Emotion. 13,467-480.
Keyes, S. (1984).Gender stereotypes and personal adjustment: Employing the PAQ, TSBI and GHQ with samples of Bntish adolescents.British Journal of Social Psychology.23:173-80.
Kremenitzer, p.J.(2005). The Emotionally Intelligence Early hildhoodEducators: Self-Reflective Journaling. Early Childhood Education Journal.Vol.33, No.1, August.
Liau A.K; Liau, A.W; Teoh, G.B & Liau M.T. (2003). The case for emotional literacy: theinfluence of emotional intelligence on problem behaviours in Malaysian econdary school
students. Journal of Moral Education; 32(1): 51-66.
Mayer, J . D . (2001) . A field guide to emotional intelligence . In J .ciarrochi , J .P. forgas & J . D.Mayer (Eds) . Emotional intelligence in everyday life . Philadelphia: Taylor & Francis.
Mayer , J. D. (2001). A field guide to emotional intelligence. In J. ciarrochi, J. P. forgas & J. D. Mayer (Eds) . Emotional intelligence in every day life. Philadelphia : Taylor &
Francis.
Mayer, J . D . (2001) . A field guide to emotional intelligence . In J .ciarrochi , J .P. forgas &
J . D.Mayer (Eds) . Emotional intelligence in everyday life . Philadelphia: Taylor & Francis.
Mayer , J , D ., Caruso , D . R ., & Salovey , P . (2000) . Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence . Intelligence , 27 ,267-298.
Mayer , J .D ; & Salovey, P .(1997). What is emotional intelligence: In P. Salovey , & D.Sluyter(Eds.). Emotional development and emotional intelligence: Implications for
educator(pp.3-31)
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997), "What is emotional intelligence?", Educational Implication, 3-31, Newyork : Bassic book.
Mikolajczak, M. & Luminet, O. (2008). Trait emotional intelligence and the cognitive
appraisal of stressful events: An exploratory study. Personality and individual differences,
44(7), 1445-1453.
Mohammad khani SH, Bashghareh R. (2007). Relation of emotional intelligence and coping styles with students general health. Research in psychological health, 2(1): 37-47. [Persian]
Nasir M , Masrur R. (2010). An Exploration of Emotional Intelligence of the Students of IIUI in relation to Gender, Age and Academic Achievement. Bulletin of Education and Research. , 32(1): 37-51.
Nelis, D.; Quoidbach, J.; Mikolajczak, M. & Hansenne M. (2009). Increasing emotional intelligence: (How) is it possible: journal of personality and Individual differences. P. 36-37.
Nicola S, Schulte JM, Malouff EB, Thorsteinsson N, Sally E. A metaanalytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Pers Indiv Differ. (2007); 6 (42): 921-933.
Oginsa-Bulik,N,(2005). Emotional in telligence in the workplace: Exploring it's effects on occupational stress and Health outcomes in human service works. International Journal of occupational Medicine and environmental, 18(2):75-167.
Oi. Ling. S., (2000). “Occupational stress Among Schoolteachers, A reviewof research findings relevant to policy formation”. Educational Journal . Vol. 23.No. 2.
Parker . D . A . Taylor, G , J & Bogby , R, M .(2001) . The relationship between emotional intelligent and alexithymia . Journal of Personality and Individual Differences . 30.107.115 .
perlini H, Halverson RT.(2006). Emotional intelligence in the National Hockey league. Can. Y. Behav. Sci, 38 (2): 109-119.
Petrides, K.V.; Pita, R. & Kokkinaki, F. (2007). The location of trait emotional intelligence in personality factor space. British journal of psychology, 98, 273-289.
Petrides K , Furnham A.(2000). Gender Differences in Measured and Self-Estimated Trait Emotional Intelligence. Sex Roles:A Journal of Research. , 42(5-6): 449-61.
Pourranjbar M, Nematolahzadeh MK.(2006). Effect of aerobic and non-aerobic exercises on anxiety. J Kerman Unive Med Sci,; 13(1): 51-56.
Rass,J.E & ,Hayes,D(2008). “Exercise and psychological well- being in the community”. American Journal of Epidemiology. 127(4):PP:762-771.
Rogers P, Qualter P, Phelps G, Gardner K. (2006). Belief in the paranormal,coping and emotional intelligence. Pers Indiv Differ, 40: 1089-1095.
Romano, J.L., Wahlstrom. K; (2000). “Professional stress and well-being ofK-12 teachers in alternative educational settings, a leadership agenda”.International Journal of Leadership in Education. Vol 3, No. 2, PP: 121-135.
Ross.K, Milsom.V, Rickel.K (2009). “The contributions of weight loss and increased physical fitness to improvements in health-related quality of life”.. Journal of Eating Behaviors (10) .PP: 84–88.
Russel, Altmaier and Veizen (1987). “Job-related Stress and Burnout”. J.APP.Psych. N (2) vol (11), PP:269-274.
Saarni, C. (1998). Issuse of Cultural Meaningfulness in Emotional Development . Developmental Psychology Journal. Vol 34, PP: 647-652.
Saklofske DH, Austin EJ, Galloway J , Davidson K.(2007). Individual difference correlates of health-related behaviours: Preliminary evidence for links between emotional intelligence and coping. Personality and Individual Differences,42, 491–502.
Salovey , P.(2002). Emotions, Current issues and future directions. New York & London: Guilford press.
Salovey , P, Bedell , B . T . Detweller , J. B . & ,Mayer , J , D , (2000) . Current direction in emotional intelligence research , In M , Lewis & J . Haviland – Joncs , (Bds) . Hand Book of emotion . (2 nd cd) . London : Routledge
Salovey P, Mayer J D, Goldman S L, Tuvey C, Palfal T P.(1995). Emotional attention, clarity, and repair. Exploring emotional intelligence using the trait meta-mood scale. In: Pennebaker J. W. editor. Emotion, Disclosure, and Health. Washington D. C: American psychological Association,. PP.125-154.
Salguero.A, Garcı´a.R, Garcı´a.O (2010). “Physical activity, quality of life and symptoms of depression in community-dwelling and institutionalized older adults”. Journal of Gerontology and Geriatrics. (10).PP:110-116.
Sarafino, E. P. (2003). Health Psychology: Biopsychosocial interactions, 4 Ed. John Wiley & Sons, INC
Serrat ,Olivier . (2009). Understanding and Developing Eomotional intelligence .Asian Development Bank . Knowledge solutions , 49 .
Seyed AM, Keyvanlou F, Koushan M, Mohammadi M. (2010). Comparing the mental health of athlete and Nonathlete university students. J Sabzevar Unive Med Sci, 17(2):116-122.
Schutte NS, Malouff JM, Thorsteinsson EB, Bhullar N, Rooke SE.(2007). A met analytic investigation of therelationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 42: 921-933.
Shabani, J. Aishah Hassan, S. Ahmad, A. Baba, M. (2010). “Age as Moderated
Influence on the Link of Spiritual and Emotional Intelligence with Mental Health in High School Students”, Journal of American Science, 6(11).
Stys . Yvonne & . Brown , Shelley L . (2004) . A Review of the Emotional Intelligence Literature and Implications for Corrections . Research Branch Correctional Service of Canada .
Tsaousis I, Nikolaou I.(2005). Explores the relationship of emotional intelligence with physical and psychological health functioning. Stress and Health, 21: 77-86
Tengland , P . (2001) . Mental health : a philosophical analysis . New York : Springer . Word Health Organization report (2001).
Ulker A.(2008). Mental health and Life satisfaction of young Australians. Pers Indiv Differ; 2: 199-218
VanRooy DL, Viswesvaran C.(2004). Emotional intelligence: A meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net. Journal of Organizational Behavior,26: 433–440.
Vassiliki C, Dimitra S.(2009). Emotional Intelligence, Body Image and disordered eating attitudes in combat sport athletes. Journal of Exercise Science and Fitness,7: 104-111.
Wang YT, Taylor L, pearl LS.(2004). Effects of Tai Chi exercise on physical and mental health of college students. Am J chin Med, 31(3): 453-9.
White , J . (2001) . Mental health concept And skills. SK online . Salemkeizer public schools.
Williams, P., Goldberg, D.P., Mari, J. (1987). The validity of the General Health Questionnaire. Soc. psychiatry. 21: 15.
منابع اینترنتی
علیزاده، روح الله (1386). ورزش و سلامت روح و روان. ارائه ه مرکز مشاوره و مطالعات روانشناختی بلاغ: http//:www.asmany.com/200174.htm-128
انزابی، تهور و رجبی، سوران (1382). بررسی مقایسه ای سلامت روانی زندانیان ورزشکار و غیر ورزشکار.
http://www.iriblog.com/subdomains/yashile
صبوری، حسین (1384) ورزش در اسلام:
www.tebyan.com/Sports/Educational -Scientific Content.