فهرست:
چکیده........................................................................................................................................................................................ 1
فصل اول: مقدمه و معرفی
1-1. مقدمه.............................................................................................................................................................................. 3
1-2. بیان مساله...................................................................................................................................................................... 5
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................... 7
1-4. اهداف تحقیق............................................................................................................................................................... 9
1-4-1. هدف کلی......................................................................................................................................................... 9
1-4-2. اهداف اختصاصی............................................................................................................................................ 9
1-5. سوالات تحقیق............................................................................................................................................................. 10
1-6. قلمرو تحقیق................................................................................................................................................................. 11
1-7. محدودیت تحقیق......................................................................................................................................................... 11
1-8. تعریف واژه ها و اصطلاحات.......................................................................................................................................11
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1. بازاریابی........................................................................................................................................................................... 15
2-2. بازایابی ورزشی ............................................................................................................................................................ 16
2-3. حمایت مالی.................................................................................................................................................................. 17
2-4. مزایا و اشکالات حمایت مالی................................................................................................................................... 20
2-5. حمایت مالی در ورزش............................................................................................................................................... 21
2-6. فاکتورهای کمک کننده به رشد بالای هزینههای صرف شده در حمایت های مالی............................... 23
2-7. اهداف حمایت مالی.................................................................................................................................................... 24
2-8. ارزیابی حمایت مالی................................................................................................................................................... 28
2-9. حمایت مالی با تبلیغات متفاوت است................................................................................................................... 30
2-10. تمایز حمایت مالی از مراودات ترویجی دیگر.................................................................................................... 31
2-11. تفکیک حمایت مالی از تکنیکهای ترویجی و مراوداتی دیگر.................................................................... 32
2-12. فروش حضوری.......................................................................................................................................................... 34
2-13. پیشبرد فروش........................................................................................................................................................... 34
2-14. تصویر و بازاریابی هیجانی....................................................................................................................................... 35
2-15. رسانه های گروهی................................................................................................................................................... 36
2-16. پوشش رسانه ای و در هم ریختگی حمایت مالی........................................................................................... 36
2-17. علامت های تجاری.................................................................................................................................................. 37
2-18. مروری بر پیشینه تحقیق....................................................................................................................................... 40
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1. روش تحقیق.................................................................................................................................................................. 55
3-2. جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................................... 55
3-3. روش اجرای کار........................................................................................................................................................... 56
3-4. ابزار پژوهش.................................................................................................................................................................. 56
3-5. ساختار پرسشنامه........................................................................................................................................................ 56
3-6. روایی و پایایی پرسشنامه........................................................................................................................................... 57
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................................... 57
3-8. تعاریف عملیاتی واژه های تحقیق........................................................................................................................... 57
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1. یافته های توصیفی تحقیق........................................................................................................................................ 60
4-1-1. توصیف وضعیت سنی گروه مورد مطالعه........................................................................................................ 60
4-1-2. توصیف جنسیت گروه مورد مطالعه.................................................................................................................. 61
4-1-3. توصیف وضعیت تحصیلیات گروه مورد مطالعه.............................................................................................. 62
4-1-4. توصیف وضعیت سازمان نمونه آماری............................................................................................................... 63
4-1-5. توصیف وضعیت تمایل به حمایت در حوزه های مختلف ورزشی.......................................................... 64
4-1-6. توصیف وضعیت تمایل به حمایت در بخش های مختلف ورزشی.......................................................... 65
4-1-7. توصیف وضعیت گستره فعالیت های سازمان مورد مطالعه........................................................................ 66
4-1-8. توصیف وضعیت سازمان های مورد مطالعه بر حسب تعداد کارکنان...................................................... 67
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1. خلاصه تحقیق.............................................................................................................................................................. 78
5-2. بحث و نتیجه گیری.................................................................................................................................................... 81
5-3. پیشنهادات برخاسته از تحقیق................................................................................................................................. 84
5-4. پیشنهادات برای تحقیقات آینده.............................................................................................................................. 85
منابع
منابع فارسی............................................................................................................................................................................. 87
منابع انگلیسی.......................................................................................................................................................................... 90
پیوست ها................................................................................................................................................................................. 96
چکیده انگلیسی...................................................................................................................................................................... 99
منبع:
احسانی، محمد، ابودردا، زینب، اقبالی، مسعود. 1387 . بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها، از ورزش حرفه ای بانوان شهر اصفهان. نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، شماره 12صص 120-111.
الهی، علیرضا،(1383). "بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن"، رساله انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
الهی، علیرضا،(1387). "موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران"، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
ایزدی، علیرضا،(1384). "توصیف عوامل موثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکتهای اسپانسر فوتبال حرفه ای ایران"، پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران
آزادان،مهدی .عسکریان ،فریبا. رمضانی نژاد رحیم (1391) .بررسی راه کارهای جذب اسپانسر در فوتبال حرفه ای ایران. مطالعات مدیریت ورزشی شماره13بهار 1391،صص136-123.
آندروف، ولادمیر و فرانسوائین،(1380). "اقتصاد ورزش"، ترجمه الله وردی جزایری، سازمان تربیت بدنی
بازرگان، عباس؛ حجازی،یوسف و اسحاقی،فاخته.(1386). فرایند اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی(راهنمای عملی).تهران: نشر دوران
بلوریان تهرانی، محمد، (1387). "بازاریابی و مدیریت بازار". نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. چاپ دوم
جماعت، خاطره ( 1386 ). مقایسه دیدگاههای روسای فدراسیونهای ورزشی و روسای شرکتهای اسپانسر در مورد اهداف اسپانسرشیپ ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه غیرانتفاعی شمال.
جماعت،خاطره. احسانی، محمد(1390). اهداف مستقیم و غیرمستقیم حمایت مالی از ورزش در ایران، پژوهش در علوم ورزشی شماره10صص72-57.
خسرومنش، رحیم. 1388 . تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی در باشگاه های تهران – با رویکرد تصمیم گیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
رجبی،مالک.سلطان حسینی، محمد.رضوی،محمدحسین.حسینی،سیدعماد(.1390). نقش رسانهها و تماشاگران ورزشی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی. مطالعات مدیریت ورزشی،شماره13،صص106-93.
رضوی، سید محمد حسین ( 1383 ). تحلیل سیاست خصوصی سازی در ورزش کشور با تاکید بر ورزش قهرمانی. دانشگاه تهران.
روستا، احمد. ونوس، داوود. ابراهیمی، عبدالحمید(1383). "مدیریت بازاریابی". نشر سمت
عسکریان، فریبا(1383). "بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1377 و 1380 (با تکیه بر تخمین GDSP )"، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
عسکریان، فریبا، جعفری، افشار. 1386 . بررسی میزان مبادلات بین المللی کالاهای ورزشی ایران در سالهای 77 و 80 . فصلنامه المپیک، سال پانزدهم، شماره 4، 103-97.
کاتلر، فلیپ(1383). "مبانی مدیریت بازاریابی". ترجمه پارسائیان. تهران. نشر ترمه
کاتلر، فیلیپ(1384). "کاتلر در مدیریت بازار". ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران. نشر فرا. چاپ دوم
کاظم، محمد(1381). "دید من به فوتبال ایران این گونه است"، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول
کاظمی، رضا محمد(1386). "توصیف عناصر آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال ایران و مقایسه آن با کره جنوبی و ژاپن و ارائه الگوی مناسب"، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران
محرم زاده ، مهرداد،(1385) . مقایسه ی شیو ههای بازاریابی ورزش دانشگاهی کشورهای ایران وترکیه، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی .دوره12، صفحه ی31-46
محرم زاده،مهرداد، (1385). مدیریت بازاریابی ورزشی"،نشرجهاد دانشگاهی ارومیه.چاپ اول
محمد کاظم(1381). فوتبال در بورس وبورس در فوتبال.تهران. جلد اول
محمدی ،رباب،(1390) . بررسی عوامل موثر بر حمایت مالی شرکتهای منتخب از ورزش استان زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس
معماری، ژاله،(1386). "مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)"، رساله انتشار نیافته دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
26.یزادانی،علی اصغر. ریحانی،محمد. اسماعیلی،محسن. شبانی،محمد. داورزنی،ابوالقاسم.(1390). تحلیل عاملی موانع حمایت ورزشی شرکتها(خصوصی و دولتی) در استان خراسان شمالی. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران. تهران1390.
منابع انگلیسی
Alireza Faed,2006,"sterategic assessment of sport sponsorship as a marketing communication tool in electronic industries of Iran", for the degree Master thesis, Tarbiat Modares University
28.Apostolopoulou. Artemista, Papademitriou, (2004),"Welcome Home: Motivations and Objectives of the 2004 Grand National Olympic Sponsors", Spot Marketing Quarterly, 13:4,pp 180-192
29.Bennett.G., Henson. R., & Zhang. J., (2002),"Action Sport Sponsorship". Sport Marketing Quarterly, Vol: 113, pp174-185
30.Birgit Zepf,2008,"sport sponsorship as an internal marketing tool : employees` sponsorship assessments and their effect on job attitude", for the degree of Doctor of Philosophy, Florida State University, college of education
31.Björn Walliser,2011,"An International Review Of Sponsorship Research: Extension and Update",International Journal of Advertising communications, the quarterly Review of marketing communications, University of Nancy, Institute of Business Administration
32.Christopher Michael keshock,2004,"the effects of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities",for the degree of Doctor of Philosophy
33.Copland. Robert, Frisby. Wendy, Mc Carvile, Ron. (1996)."Understanding the sport sponsorship Process from a Corporate Perspective", Journal of sport management, Vol 10, pp32-48
34.Couccens. Laura, Slack. Trever. (1996)," Using Sport Sponsorship to Penetrate Local Markets: The cases of fast food", Journal of Sport Management, Vol 10, pp 169-187
35.Eric.Willen Glaser, Maury.Cameron Lum,2012,"corporate sponsorship: measuring its effectiveness",for degree master of business administration
36.Eunju Suh, Curtis Love, Billy Bai,2004,"An Examination of the Impact of Sponsorship on Attendees’ Recognition of Sponsors", Journal of Convention & Event Tourism, Vol. 6(4) 2004
37.Ferrand,A. & Pages, M.(1996),"Image sponsoring: A methodology to match event and sponsor", Journal of sport management, 10, 278-291
38.Geffrey Jalleh , Robert J. Donovan , Billie Giles , and C.D Arcy J.Holman,2002,"sponsorship:impact on brand awareness and brand attitude",SMQ,VOL. VIII,NO. 1
39.Glenda J.Alvarado , B.A,2006,"Athletic Donor Perceptions of corporate collegiate sponsorship",A thesis in mass communications
graton.c. & .taylor. (1985) p.“Sport and recreation: An economic analaysis
41.Högskolan I Halmstad,2008, "Janssen-Cilag: The communication Challenge", School of Business and Engineering, Bachelor dissertation 15 ECTS, Supervisor: Venilton Reinert
Huda H Al-Khaja.(2001). Investors opinions about sports marketing in Bahrain. The sport Journal4(4).
43.Jason K. Schmitz,2005, "Ambush Marketing: The Off-Field Competition at the Olympic Games",NORTH WESTERN JOURNAL OF TECHNOLOGY AND INTELLECTUAL PROPERTY, VOL. 3, NO. 2
44.Joanna Nowak & Agnieszka Witkowicz,2008,"sustainable successful brand",Hogskolan I Halmstad school of business and engineering bachelor or degree in marketing
45.John A. Tripodi,2001, "Sponsorship - A ConfirmedWeapon in the Promotional Armoury", International Journal of Sports Marketing & Sponsorship March/April, 2001 • 1
46.John Fahy & et.al,2004,competitive advantage through sponsorship", European Journal of Marketing, Vol. 38 No. 8,pp. 1013-1030
47.Julie A. Novak,2004,"alcohol promotion and the marketing industry:trends, tactics, and public health",Prepared for The Association to Reduce Alcohol Promotion in Ontario
48.Keshock, Chiristopher, M (2004),"The effects of economic Impact Information on the attitudes of potential Sports Sponsors Operating in Mid size and Small College Communities",unpublished doctoral degree dissertation, Department of Sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida state University
49.Kinney, L., & Mc Daniel, S.R.(1996),"Strategic implications of attitude-toward-the-Ad in leveraging event sponsorship". Journal of sport management, 10,250-261
50. kotler,Philip,2003,"Marketing insights from A to Z: 80 concepts every manager needs to know" ,published by John Wiley & Sons,Inc.,Hoboken,New Jersey
51.Lough, Nl., and Kim, A.-R. (2004)," Analysis of socio-motivations affecting spectator attendance at stadiums",Sport marketing Quarterly, 14:2, pp 84-97
52.Madox, (2003),"Sponsorship now part of media mix", Business Source Premier, 88:11, p16
53.Malin Holmqvist,2005,"sport sponsorship as a promotion tool",for degree bachelors thesis,lulea university of technology
54.Mc Carville, R.E., Flood, Ch.M. & Froats, T.A.(1998)."The Effectiveness of selected Promotions on Spectators Assessments of a Nonprofit Sporting Event Sponsor". Journal of sport management, 12, 51-62
55.Mullin B.J, Hardy S & Sutton W.A. (2007). Sport marketing. Third edition, Human kinetics Publishers: USA
56.Nathan Tomasini (2004),"NCAA Corporate Sponsor Objectives: Are There Differences Betweens I-A, I-AA And I-AAA?", Sport Marketing Quarterly, 13(4), 253-264
57.Philip Rosson,2001,football shirt sponsorship : SEGA Europe and Arsenal F.C.", Professor of Marketing & International Business School of Business Administration Dalhousie University
58.Riekert L, 2005, contextualizing sport marketing and sport sponsorship, university of Pretoria etd
59.Shank,M.D.,1999,"Sport Marketing A Strategic Perspective", Saddle River NJ:Prentice Hall 1999
Strelize B.(2005). Relationships in sport sponsorship: a marketing perspective. . Unpublished doctoral degree dissertation. Faculty of Management. University of Johannesburg. 21-45.
61.Surena Mansourpour,2007,"an investigation into the use of sports sponsorship as a marketing tool",MSc thesis,Cranfield University
62.Taranto. Rob, (1998),"Social events the Unique tool for Marketing and Promotion", Business date, 6:1,pp5-8
63.Thwaites, D. & Carruthers,A.(1998),"Practical Applications of Sponsorship Theory: Emprical evidence from English club rugby". Journal of sport management, 12,203-219
64.Van Heerden , Theuns G.Kotze & Johan Bruwer,2004,"Media exposure and sponsorship recall", South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 26(2): 1..31-140
Van Heerden CH , du Plessis PJ,2004,"An analysis of sport sponsorship management in South Africa - implications for Africa", African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 10 (1), March, pp 71-89
Ying Fan,2002,"event sponsorship in China", An International Journal, Volume 7, Number 2, 2002 , pp. 110-116(7)