فهرست:
فصل اول: مقدمه
1-1-کلیات................................................................................................................................................. 2
1-2-بیان مساله........................................................................................................................................ 5
1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................................... 7
1-4-اهداف پژوهش................................................................................................................................ 9
1-4-1-هدف کلی.............................................................................................................................. 9
1-4-2- اهداف اختصاصی............................................................................................................... 9
1-4-3- هدف فرعی........................................................................................................................ 10
1-5-سئوالات پژوهش.......................................................................................................................... 10
1-5-1- سئوال اصلی....................................................................................................................... 10
1-5-2-سئوالات اختصاصی............................................................................................................ 10
1-5-3-سئوال فرعی........................................................................................................................ 10
1-6-تعریف مفهومی متغیرها.............................................................................................................. 11
1-6-1- سلامت روانی.................................................................................................................... 11
1-6-2- ورزش.................................................................................................................................. 11
1-6-3- دانشآموزان ورزشکار...................................................................................................... 11
1-6-4- دانشآموزان غیر ورزشکار.............................................................................................. 11
1-6-5-مدارس شبانهروزی............................................................................................................ 11
عنوان صفحه
1-7-خرده مقیاسهای سلامت روان................................................................................................. 12
1-7-1-نشانههای جسمانی............................................................................................................ 12
1-7-2-اضطراب و بی خوابی........................................................................................................ 12
1-7-3- اختلال در عملکرد اجتماعی........................................................................................ 12
1-7-4- افسردگی، علائم ویژه افسردگی................................................................................... 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مفهوم سلامت روان.................................................................................................................... 14
2-2- تاریخچه بهداشت روان.............................................................................................................. 15
2-3- تعاریف سلامت روان.................................................................................................................. 17
2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف....................................................................................... 18
2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف....................................................................................... 19
2-5-1- مکتب زیست گرایی........................................................................................................ 19
2-5-2- مکتب رفتار گرایی........................................................................................................... 20
2-5-3-مکتب روانکاری.................................................................................................................. 20
2-5-4-مکتب انسانگرایی............................................................................................................... 21
2-5-5-مکتب بوم شناسی............................................................................................................ 21
2-6- اصول سلامت روانی..................................................................................................................... 21
2-7- اهداف ایجاد سلامت روان......................................................................................................... 24
2-7-1- پیشگیری اولیه.................................................................................................................. 25
2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان).................................................................................................. 25
2-7-3- پیشگیری ثالث.................................................................................................................. 26
2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه........................................................................................... 26
عنوان صفحه
2-9- بزرگی مسأله سلامت روان..................................................................................................... 28
2-10- اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش............................................ 30
2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش..................................................... 31
2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش............................................................ 31
2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد........................ 32
2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه........................ 32
2-15- ویژگیهای عمومی پسران..................................................................................................... 33
2-16- دسته بندی رشته های ورزشی........................................................................................... 34
2-17- اصول روانی انتخاب فعالیتهای ورزشی........................................................................... 34
2-18- ویژگیهای ورزش.................................................................................................................... 35
2-19- فواید ورزش............................................................................................................................... 36
2-20- سه حیطه کسب سلامتی..................................................................................................... 37
2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)............................................................................ 37
2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی)........................................................................................ 38
2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)............................................................................ 39
2-21- چرا ورزش میکنیم؟.............................................................................................................. 40
2-21-1- کنترل وزن..................................................................................................................... 40
2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی.................................................................... 40
2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی................................................................................. 41
2-21-4- لذت بردن....................................................................................................................... 41
2-21-5- ایجاد عزت نفس........................................................................................................... 41
2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی........................................................................................ 41
2-22- چرا ورزش نمیکنیم؟............................................................................................................ 42
2-23- اساسنامه مدارس شبانهروزی............................................................................................... 43
عنوان صفحه
2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانهروزی........................................................................... 48
2-25- پژوهشهای پیشین.................................................................................................................. 52
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-مقدمه................................................................................................................................................ 67
3-2- روششناسی پژوهش.................................................................................................................. 67
3-2-1- طرح پژوهش...................................................................................................................... 67
3-2-2- جامعه آماری...................................................................................................................... 68
3-2-3- نمونه آماری و روش نمونهگیری................................................................................... 68
3-3- متغیرها........................................................................................................................................... 68
3-4- تعریف عملیاتی متغیرها............................................................................................................. 69
3-4-1- سلامت روان....................................................................................................................... 69
3-4-2- نشانههای جسمانی........................................................................................................... 69
3-4-3- اضطراب.............................................................................................................................. 70
3-4-4- اختلال در عملکرد اجتماعی....................................................................................... 70
3-4-5- افسردگی............................................................................................................................. 70
3-5- ابزار جمعآوری دادهها............................................................................................................... 70
3-6- روش اجرا...................................................................................................................................... 73
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................................ 74
عنوان صفحه
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه............................................................................................................................................. 76
4-2- یافتههای توصیفی....................................................................................................................... 76
4-3- یافتههای استنباطی................................................................................................................... 77
4-3-1- سوال اول پژوهشی........................................................................................................... 77
4-3-2- سوال دوم پژوهشی.......................................................................................................... 78
4-3-3- سوال سوم پژوهشی......................................................................................................... 79
4-3-4- سوال چهارم پژوهشی..................................................................................................... 80
4-3-5- سوال پنجم پژوهشی....................................................................................................... 81
4-3-6- سوال ششم پژوهشی....................................................................................................... 82
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه.............................................................................................................................................. 84
5-2- خلاصه پژوهش.......................................................................................................................... 84
5-3- بحث و نتیجهگیری.................................................................................................................... 85
5-3-1 سوال اول............................................................................................................................. 85
5-3-2 سوال دوم............................................................................................................................ 86
5-3-3 سوال سوم........................................................................................................................... 87
5-3-4 سوال چهارم....................................................................................................................... 89
5-3-5 سوال پنجم......................................................................................................................... 90
5-3-6 سوال ششم......................................................................................................................... 91
5-4- محدودیتهای پژوهش............................................................................................................ 92
5-5- پیشنهادها................................................................................................................................... 92
عنوان صفحه
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی....................................................................................................... 92
5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی...................................................................................................... 93
فهرست منابع
منابع فارسی............................................................................................................................................. 94
منابع انگلیسی
منبع:
منابع فارسی
احمدوند، محمد علی (1382). بهداشت روانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
احمدی، عزتاله؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیرمحمدزاده، محسن(1383). بررسی آزمایشی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه حرکت: 28: 29- 19.
آزرمی، یدالله (1371). خانه و مدرسه: دو پرورشگاه نسل فردا. نشریه ماهانه آموزشی_تربیتی پیوند. آموزش و پرورش. شماره 160.
امیدی، عبداله ؛ یعقوبی، حمید ؛ پیروی، حمید ؛ حسن آبادی، حمیدرضا ؛ ظفر، مسعود (88-1386). مقایسه سلامت روانی دانشجویان ورودی جدید و دانشجویان سال بالایی: نتایج مقدماتی یک مطالعه ملی. مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
ایزدی، علی اکبر؛ میر حیدری، مینو دخت؛ رحمتی، مهناز (1381). تربیت بدنی عمومی 1. چاپ بیستم. انتشارات دانشگاه پیام نور.
برماس، حامد؛ جوادی آسایش، سحرانه (1388). مقایسه سلامت روانی بین دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف دانشگاه آزاد اسلامی کرج. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، زمستان، 5(1).
بنائی، مهدی (1384). ورزش واکسنی برای پیشگیری از بیماریها و ناهنجاریها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.190 – 187.
بهرامی، حسن ؛ منصوری، حمید(1383). ابعاد رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهتگیری مذهبی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، پاییز و زمستان، شماره34(2): 41- 63.
بیابانگرد، اسماعیل؛ جوادی، فاطمه(1383). سلامت روانشناختی نوجوانان و جوانان شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 4(14).
پورافکاری، نصرتاله(1373). فرهنگ جامع روانشناسی . روانپزشکی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
پور سلطانی، حسین(1382). رابطه بین فعالیتهای ورزشی و سلامت عمومی جانبازان و معلولین قطع عضو ورزشکار ایران. نشریه علوم حرکتی ورزش، بهار 1382. 1(2): 16-10.
تابشیان، امیر(1371). تأثیر شیوههای زندگی بر سلامت انسان. مجله علمی فرهنگی بهداشت جهان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 7(1).
تقوی، سید محمدرضا(1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت روانی، مجله روان شناسی،5(20): 381-394.
توکلیزاده جهانشیر؛ خدادادی، زهره(89-1388). بررسی سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد. فصلنامه افق دانش. 16(2): 52-45.
حسین پور، اسکندر؛کاشف، میرمحمد (1390). مقایسۀ سلامت عمومی دانشآموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه. مطالعات روانشناسی ورزشی. 1: 6-1.
حسینی، سید حمید؛ صادقی، احمد؛ رجب زاده، رضوان؛ رضا زاده، جواد؛ نبوی، سید حمید؛ رعنایی، محسن؛ الماسی، امیر (1389). سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و عوامل مرتبط با آن در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. تابستان 1390. 3(2): 28-23.
خیرآبادی، غلامرضا؛ یوسفی، فایق(1381). بررسی سلامت روانی افراد بالای 15 سال شهری استان کردستان و عوامل مرتبط با آن. مجله علمی دانشگاه علوم پژشکی کردستان، 6(24).
رادفر، شکوفه؛ حقانی، حمید؛ تولایی، سید عباس؛ مدیریان، احسان؛ فلاحتی، مریم (1381). بررسی سلامت روانی فرزندان 18-15 ساله جانبازان. مجله طب نظامی. پاییز 1384، 7(3): 209-203.
رجبی، غلامرضا؛ عطاری، یوسفعلی؛ حقیقی، جمال ( 1380 ). تحلیل عاملی سؤال های پرسش نامه بک بر روی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، 8(3و4): 66- 49.
رمضانینژاد، رحیم؛ نیازی، سید محمد؛ همتی نژاد، مهر علی(1388). مقایسه سلامت عمومی افراد شرکت کننده در ورزش همگانی و افراد غیر فعال. فصلنامه علوم ورزش. 2(4): 66-49.
زارع، کوروش؛ بحرانی، هدیه (1390). بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1390. دو ماهنامه علمی پژوهشی جنتاشاپیر، 4(1).
سردار، محمدعلی؛ سهرابی، مهدی؛ شمسیان، سیدعلی اکبر؛ امین زاده، رضا(1388). تأثیر تمرین های ورزشی هوازی بر سلامت روان، ابعاد نشانههای بدنی، اضطراب و بی خوابی، کارکرد اجتماعی و افسردگی در بیماران دیابتی نوع۲. مجلهی غدد درونریز و متابولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی. 11(3): 256-251.
سروری، ساناز(1390). تأثیر تربیت بدنی عمومی (1) برسلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. نخستین همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعه ورزش و تربیت بدنی، گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.
شاملو، سعید (1382). بهداشت روانی. تهران:انتشارات رشد.
شاملو، سعید (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
شجاع الدین، سید صدرالدین؛ داداش پور، امیر (1391). بررسی تأثیر یک دوره تمرین استقامتی در آب بر سلامت عمومی روان مردان سالمند. نشریه علمی پژوهشی سالمند. 7(28): 63-56.
شعاری نژاد، علی اکبر(1379). روانشناسی نوجوانی. تهران: ناشر فاخر.
شعبانی بهار، غلامرضا (1384). اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش. همدان : انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
شهیدی، شهریار؛ حمدیه، مصطفی ( 1381 ). اصول و مبانی بهداشت روانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه ها(سمت).
شفیعی، محسن (1387). روش تدریس تربیت بدنی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
صادقی، احمد؛ رحمانی، بهاره؛ کیایی، محمدزکریا؛ احمدپور، محمد؛ محمدی، رامین؛ نبوی، سیدحمید(1387). تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 2(4): 38-33.
ربر، جانسون(1368). سلامت روانی. ترجمه: رضا مهدوی. تهران: آدینه.
رئیسیون ،محمدرضا ؛ محمدی، یحیی ، بیجاری، بیتا ؛ مقرب، مرضیه(90- 1389). سلامت روان دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه پیام نورشهر بیرجند. مراقبتهای نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.1391. 9(4): 310- 316.
رمضانی نژاد،رحیم(1376). شخصیت و ورزش. فصلنامه المپیک،5(1و2).
عبدلی، بهروز( 1386 ). مبانی روانی - اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: نشر بامداد کتاب.
فرجاد، محمدحسین(1378). اعتیاد، شناخت علل و عوارض و درمان بدون داروی اعتیاد. تهران: انتشارات بدر.
فیاض، ایراندخت؛ کیانی، ژاله (1389). بررسی سلامت روانی نوجوانان پرورشگاه شهید دستغیب و نمازی شهر شیراز. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، 1(2): 48-20.
کاشف، میر محمد؛ حامد مظفری؛ سید امیر (82-1381). مقایسه سلامت عمومی اعضای هیئت علمی فعال و غیر فعال حرکتی دانشگاههای کشور. نشریه علوم حرکتی و ورزش. بهارو تابستان 1385. 4(7): 23-11.
کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین(1994). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری _ روانپزشکی بالینی. ترجمه: پورافکاری، نصرتاله(1381). جلد دوم، نشر شهرآب.
گنجی، حمزه (1376). بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.
متقیپور، یاسمن؛ امیری، پرسیا؛ پادیاب، مژگان؛ والایی، فراز؛ محراب، یداله ؛ عزیزی، فریدون (1384). بررسی میزان سلامت روان نوجوانان: مطالعه قند و لیپید تهران. مجله پژوهش در پزشکی( مجله پژوهشی دانشکده پزشکی). دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.29(2): 145-141.
مرتضوی، سیده صالحه؛ افتخار اردبیلی، حسن؛ اسحاقی، سید رضا؛ درعلی، رضا (1390). تأثیر فعالیت بدنی منظم بر سلامت روان سالمندان شهرکرد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان.29(161).
مهری، علی و صدیقی صومعه کوچک، زینب (1388). بررسی وضعیت سلامت روانی وبرخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای سبزوار در سال 1388. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی.4(21): 304-298.
مؤمنی، خدامراد و کریمی، حسن(1388). مقایسه سلامت روانی سالمندان مقیم و غیرمقیم سرای سالمندان شهر کرمانشاه. مجله بهبود. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. 14(4).
موسوی گیلانی، سید رضا؛ کیانپور، محسن ؛ صادقی خراشاد، محمود (80-1379). مقایسه سلامت روانی دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار. مجله طبیب شرق. 4(1): 50-43.
میلانی فر، بهروز(1387). اصول بهداشت روانی. تهران: انتشارات قومس.
نجات، حمید ؛ ایروانی، محمود (1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی، فصلنامه اصول بهداشت روانی. (3).
نریمانی، محمد؛ آریا پوران، سعید ؛ صادقیه اهری، سعید (83-1382). مقایسه خودپایی و سلامت عمومی در ورزشکاران گروهی و انفرادی و افراد غیر ورزشکار. فصلنامه پایش. 6(3): 184-179.
نوابی نژاد، شکوه (1376). رفتارهای بهنجار در کودکان و نوجوانان. تهران : انتشارات اولیا و مربیان. چاپ هفتم.
هرشن سن،دیویدپاور؛پال ،دبلیو (1988). مشاوره بهداشت روانی:نظریه وعمل. ترجمه منشی طوسی محمد تقی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
واعظ موسوی، سید محمد کاظم؛ مسیبی، فتح اله (1390). روانشناسی ورزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
مددی، فیروز؛ نیرومند، نسرین(1369). نقش فعالیتهای جسمانی در پیشگیری و درمان بیماریها. رساله ای از سازمان بهداشت جهانی.
یوسفی، فایق؛ محمد خانی، مونا (1392). بررسی میزان سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و رابطه آن با متغیرهای سن، جنس و رشته تحصیلی آنان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 56(6): 361-354.
منابع انگلیسی:
Sakinepoor, A., Mohseni, H., Tayebi, M., Sanjarinia, G,. Chaeb, F,. & Salari, Z. (2013). Comparison of the Mental Health between Athlete and Non-Athlete Students in Islamabad-E-Gharb City. International Journal of Academic Research in Applied Science 2(12): 15-20.
Abassian Esfarjani, M.R., & Abtahi, S.N., “Study of problems of boarding high schools based on views of responders,teachers and students”. Quarters of Amoozeh 2001;24:70-4.
Asadi, H., Ahmadi, M. R., Comparsion students mental health athlete and nonathlete in Sanandaj. Harakt Journal 2000; 5:49-84. (Persian)
Carless, D., & Douglas, K. (2010). “Sport and Physical Activity for Mental Health”. Blackwell Publishing Ltd.
Chauhan,s.s.(2000). Mental Hygiene new Delhi , Alied Publishers .
Chavooshifar, J. A. Comparative study of stressors and coping behaviors of adolescents in residential group care and in two parent families in Tehran [dissertation]. Tehran: Tarbiat Modares university; 2000. P. 45-87.
Fasting, k. Leisure Time, Physical activity and some Indices of mental health. Second j Soc Med suppl. 1992; 29: 113-9.
Hussey, D., & Guo, S.(2005). Characteristics and trajectories of treatment foster care youth. Child Welfare, 84(4): 485-506.
Hosseini, S. H., Moosavi, S. E,. & Reza zadeh, H. Assessment of mental health in students of junior high schools in the city of Sari. The Quarterly Journal of Fyndamentals of Mental Health 2003.; 6(19-20): 92-99 .(Persian)
Jafari, F. "Stressor in adolescence in Kermanshah city". Behbod Journal 2003; 8(1):35-42. (Persian)
Katibeh, M. Survey of prevalence of puberty mental disorders and effective factors in students girls in 3th class of second schools [dissertation]; 2001. P. 2-56. [In Persian]
Karami, S., & Pirasteh, A. Assessment of mental health among Zanjan University of medical sciences. ZUMS Journal 2001: 9: 66-72. [In Persian]
Landers, D. M. (2005). “The influence of exercise on mental health”. Sport medicine.21 (4).PP: 112-116.
Meltzer, H., Gatward, R., Goodman, R., & Et Al. (2000). Mental Health of Children and Adolescents in Great Britain. London: Office for National Statiatics.
Lotfi, M. H., Aminian, A. H., Ghomizadea, A., & Noorani, F. “A Study on Psychological Health of First Year University Students in Iran”. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences (IJPBS), Volume 3, Number 2, Autumn/Winter 2009: 47-51.
Nodehi, M. A., & et al Int. Journal of Engineering Research and Applications www.ijera.com ISSN : 2248-9622, Vol. 3, Issue 6, Nov-Dec 2013, pp.1783-1785.
Seyed, A.M., Keyvanlou, F., Koushan, M., & Mohammadi, M. Comparing the mental health of athlete and non-athlete university students. J Sabzevar Unive Med Sci. 2010; 17(2):116-122.
Thurber, A. C.(1999). The phenomenology of homesickness in boys. Journal of Abnormal Child Psychology. 17: 543-590.
Wallace, S., Buckworth, J., Kirby, T., & Sherman, W.M. Characteristics of exercise behavior among college students application of social cognitive theory to predicating stage of change. Prev Med 2000; 31(6):494-505.
World Heath organization (2008). What