فهرست:
صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. 2
1.1.بیان مسأله 4
2.1. اهمیت وضرورت مسأله..…...................................................................................................................................8
3.1. اهداف تحقیق…………………………….…………….......................……....................................9
4.1. فرضیههای تحقیق. 10
5.1.حدود تحقیق. 11
6.1.تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی. 11
1.6.1. اهداف پیشرفت.. 11
1.1.6.1. اهداف تبحری. 12
2.1.6.1. اهداف رویکرد – عملکرد 12
3.1.6.1. اهداف اجتناب – عملکرد 12
2.6.1. باورهای هوشی. 12
1.2.6.1. باورهای هوشی افزایشی. 13
2.2.6.1. باورهای هوشی ذاتی. 13
3.6.1. تلاش.. 13
4.6.1. ارزش تکلیف.. 14
7.1.روش تحقیق..........................................................................................................................................................14
8.1. قلمرو تحقیق.........................................................................................................................................................14
9.1. جامعه آماری و حجم نمونه..................................................................................................................................14
10.1. محدودیت تحقیق...............................................................................................................................................15
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه تحقیق
1.2 . مبانی نظری تحقیق. 18
1.1.2. روانشناسی ورزشی و روند شکلگیری آن. 18
2.1.2. رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک.. 20
3.1.2. اهداف پیشرفت.. 21
1.3.1.2. نظریههای مربوط به اهداف پیشرفت.. 23
2.3.1.2. عوامل مؤثر بر اهداف پیشرفت.. 26
4.1.2 باورهای هوشی. 29
1.4.1.2. شکل گیری باورهای هوشی. 30
2.4.1.2. عوامل مؤثر بر باورهای هوشی. 33
5.1.2. درگیری انگیزشی. 33
6.1.2 تعریف انگیزش و اهمیت آن در فعالیتهای ورزشی. 35
1.6.1.2. تعریف انگیزش.. 35
2.6.1.2. انگیزش پیشرفت.. 36
7.1.2. نظریه دست یابی به هدف برای افزایش انگیزه دانشآموزان در تربیت بدنی. 36
1.7.1.2.وظیفهگرایی. 38
2.7.1.2. خودگرایی. 39
3.7.1.2. عوامل مؤثر بر فضای انگیزشی در تربیت بدنی. 40
8.1.2. نظریههای مربوط به عملکرد ورزشی. 42
2.8.1.2. نظریه افتراقی. 42
2.1.8.2. نظریه کارکردگرایی. 42
3.8.1.2. نظریه تعامل. 43
4.8.1.2. نظریه انتخاب عقلانی. 44
5.8.1.2 . نظریه رفتار برنامه ریزی شده 45
2.2. پیشینه تجربی تحقیق. 48
1.2.2. تحقیقات خارجی. 48
2.2.2. تحقیقات داخلی. 50
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1.3. روش تحقیق. 55
2.3.جامعه آماری. 55
3.3. حجم نمونه و روش اندازهگیری. 56
4.3. ابزار جمع آوری اطلاعات. 56
5.3. روش تجزیه تحلیل داده ها 61
فصل چهارم: یافتهها
1.4. بخش اول: اطلاعات توصیفی. 64
1.1.4. گروه 64
2.1.4. جنسیت.. 65
3.1.4. توزیع پراکندگی اهداف پیشرفت در دانشآموزان مورد مطالعه. 66
4.1.4. توزیع پراکندگی باورهای هوشی در دانشآموزان مورد مطالعه. 67
5.1.4. توزیع پراکندگی ارزش تکلیف در دانشآموزان مورد مطالعه. 68
6.1.4. توزیع پراکندگی نمرههای تلاش در دانشآموزان مورد مطالعه. 69
2.4. بخش دوم: اطلاعات استنباطی. 70
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
1.5. نتیجه گیری. 79
2.5. پیشنهادات. 85
1.2.5. پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 85
2.2.5. پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 87
فهرست منابع 88
پیوستها 92
منبع:
- آر. میچل، ترنس.(1373). مردم در سازمانها(حسین شکرکن، مترجم). تهران: انتشارات رشد.
- آقاپور، مهدی.(1368). جامعه شناسی ورزش. تهران: انتشارات سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.(دفتر تحقیقات و آموزش).
- اکرمی، شهرام و همکاران.(1373). بررسی میزان گرایش دانشآموزان به ورزش. مجموعه مقالات اولین کنگره علمی ورزش مدارس کشور. تهران: انتشارات معاونت مطالعات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش،صص93-91.
- باقرزاده و همکاران.(1381). بررسی علل عدم شرکت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیتهای ورزشی فوق برنامه. نشریه علمی پژوهشی حرکت. انتشارات: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران. شماره پیایی11،صص31-23.
- بهرام، عباس، محسن شفیع زاده، حسن خلجی؛ افسانه صبحکاران 1382، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه ورزش گرایی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- بهرام، عباس، شفیع زاده، محسن،(1384). رابطه بین هدف گرایی و توانایی درک شده با انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان. نشریه علوم حرکتی و ورزش،ش6.
- جارویس، مت.(1380). روانشناسی ورزشی.(محمد تقی اقدسی، مترجم). تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
- جمشیدی، اکبر1385، رابطه بین جهتگیری ورزش و اضطراب رقابتی در بین ورزشکاران شرکت کننده در هشتمین المپیاد ورزشی دانشجویی، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
-جمشیدی،ا :و لطفی، غ. ع،1391، ارتباط باورهای هوشی و عملکرد ورزشی دانشآموزان ورزشکاردبیرستانی، مجله تحقیقات علمی آسیای میانه، شماره 2ص 259-255(ترجمه)
- جهتلو محمدزاده، حسن،(1382)آموزش بسکتبال- انتشارات دانشگه پیام نور.
-جهرمی و همکاران، 1390،رابطه باورهای هوشی، اهداف پیشرفت ودر گیری شناختی در دانشآموزان دبیرستانی، مجله روانشناسی، شماره 1، ص 92-91
- حجازی و همکاران(1387). ارتباط متغیرهای شناختی انگیزشی با عملکرد ورزشی دانشآموزان، فصلنامه المپیک شماره 2 صفحه 64تا 66.
- حجازی و همکاران(1387)، باورهاشی هوشی و پیشرفت ریاضی، نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک)، مجله روان شناسی علوم تربیتی، شماره 2،ص46-25.
-حجازی وهمکاران،1388، باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی، مجله پژوهشهای روانشناختی، شماره 1و2، ص 15-12-11
- خولی، امین.(1381). ورزش و جامعه.ترجمه حمید رضا شیخی، تهران: انتشارات سمت
- خیابانی، ناصر(1381). بررسی مقایسهای رابطه باورهای هوشی و جهتگیری هدفی با راهبردهای یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر رشته روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 81-80 پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تهران.
- رستگار، احمد1385، رابطه باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی نقش واسطهای اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
- سجادی، نصرالله،(1380) تربیت بدنی فصلی نو برای دانشآموزان، ماهنامه زیور ورزش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و تندرستی. شماره (16).
- صادقی، انور معصومه.(1379). بررسی شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان ممتاز ناحیه 5 تبریز و رابطه آن با موفقیت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز.
- فولاد چنگ،(1381)، بررسی تاثیر علمی خودگرایی والدین بر خودگرایی تحصیلی دانشآموزان و پیشرفت آنان، پایان نامه دکتری، دانشگاه شیراز
- قطرهای، فاطمه السادات.(1375). رابطه بین آمادگی جسمانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کلاس دوم راهنمایی مدارس شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم کرج.
- کاشف، مجید(1380). تربیت بدنی، پیشرفت تحصیلی و هوش، ماهنامه زیور ورزش وزارت آموزش و پرورش، شماره16 ص 9
- کرایپ، یان(1378). نظریه اجتماعی مدرن.(عباس مخبر، مترجم). تهران: انتشارات آگاه.
- کلمن، جیمز.(1377). بنیاد نظریه اجتماعی.(منوچهری صبوری، مترجم). تهران: نشر نی.
- حرم زاده، مهرداد،(1376). مبانی روانی اجتماعی در تربیت بدنی. تهران: انتشارات پیام نور.
- محمدنیا، صفدر(1378). تاثیر فعالیتهای بدنی گروهی و انفرادی در کانونهای ورزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوم نظام جدید متوسطه دبیرستان ابوریحان بیرونی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- مختاری، پونه،(1380)، آنچه بر انگیزش دانشآموزان تاثیر میگذارد، زیور ورزش ش17.
-مظلومیان، س، و همکاران، 1390، نقش باورهای انگیزشی ودرگیری شناختی بین پیشرفت تحصیلی قبلی و پیشرفت تحصیلی فعلی (الگوی تحلیل)،مجله روانشناسی، شماره 2 ص 4-3
- میر حسنی،سعید،(1378)، توجه به اوقات فراغت دانشآموزان، ماهنامه ورزش و ارزش، شماره 145.
- نریمانی، محمد و همکاران(1384)، مقایسه ساختاری روانشناختی، سبکهای تفکر، مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار(گروهی و انفرادی) و غیرورزشکار، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 11ص60 تا 62.
- نیکوکار، محمدرضا(1375)، مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان عضو تیمهای ورزشی با سایر دانشآموزان دوره راهنمایی شهر دزفول با توجه به رشد اجتماعی و توانایی کلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
– واعظ موسوی، سید محمد کاظم و مسیبی فتح الله، 1386، روانشناسی ورزشی، تهران : انتشارات سمت .
-ویسانی، م.، و همکاران 1391، نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدلی علی. شماره 2 ص 157-156
- هاشمی، نصیبه.(1387)، راهبرد هدف برای افزایش انگیزه دانشآموزان. مجله رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 2، دوره نهم،ص 36 تا 37.
– هاشمی، نصیبه (1388 ) ایجاد ایمنی در انجام فعالیت وظیفه گرا، مجله رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 3، دوره نهم، ص 38 تا 40
- Ames, C.(1992).classroom: Goals, Structure and motivation. Journal of Educational Psychology, 84,261-271.
- Dupeyrat, C.,& C. Marian (2005)."Implicit the ories of inte lligence, goal orientation, cognitive
engagement and achievement: A test of Dweclcs model with returning to school adults".
Contemporary Educational psychology.30,43-59.
- Dweck, C.S.(1986). Motivational processes affecting learning. American psychologists, 41, 1040-1048.
- Dweck, C.S. & Leggett, E.L. (1988). A Social – cognitive approach to motivation and personality
psychological Review, 95, 256-273.
- Elliot, E. & Dweck, C.S.(1988)Achievement Goals an approach for motivational engagement
and perception of quality in distance educatin. Journal of personality and Social psychology.54, 5-12. .
- Elliot, A.; H.A. McGregor & S. Gable (1999). “Achievement goals, study strategies. And
exam performance: A mediational analysis”. Journal of Educational Psychology. 91(3), 549-563.
-Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance
achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218–232.
-. Linnenbrink, E.A., & P.R. Pintrich (2003). The role of self-efficacy belief in student
Engagement and learning in the classroom. Reading and writing quarterly. 19, 119-137
- Meece, J.L., Blumenfeld, P.C., Hoyle, R.H.(1988). Students goal orientations and cognitive
engagement iv classroom activites. Journal of Educational psychology , 80, 514-523.
- Middleton, M.J., & C. Midgley (1997). “Avoiding the demonstration of lack ability: An
underexplored aspect of goal theory”. Journal of Educational Psychology. 89(4), 710-718.
- Pintrich, P.R. (2000). “Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in
learning and achievement”. Journal of educational psychology. 92, 544-555.
- Stipek, D. & G.H. Gralinski: (1996)."Children's be life about intelligence and school performance".
Journal of Educational psychology, 88,397-407.