فهرست:
فصل اول : مقدمه و معرفی
مقدمه.. 1
بیان مسأله.. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش.... 6
اهداف پژوهش.... 7
هدف کلی.. 7
اهداف اختصاصی.. 7
محدودیت های پژوهش.... 8
الف) حدود. 8
ب) محدودیت... 8
تعریف مفاهیم و واژه های پژوهش.... 9
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
زیربنای نظری.. 2
مطالعه و بررسی تشخیص شغل.. 2
ویژگی های شغلی.. 3
نظریه اسناد به ضرورت های کار 5
الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی: 7
نظریه هاکمن و اولدهام. 8
الگوی ویژگی های شغلی (JCM) 11
مولفه های ویژگی های شغلی.. 14
الف- تنوع مهارت ها 15
ب- هویت وظیفه.. 15
ج- اهمیت وظیفه.. 15
د- استقلال و آزادی در عمل.. 16
ه- بازخورد. 16
پیشینه پژوهش.... 18
نتیجه گیری از تحقیقات انجام شده: 23
فصل سوم : روششناسی پژوهش
روش اجرای پژوهش.... 26
جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 26
تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش.... 26
جمع آوری داده ها 28
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه ها) 28
الف ) روایی صوری و محتوایی ابزار اندازه گیری : 28
ب)پایایی ابزار اندازه گیری: 29
فصل چهارم : یافته های پژوهش
توصیف ویژگی های فردی آزمودنی های پژوهش.... 32
توصیف ابعاد سازنده متغیر های تحقیق.. 38
بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 45
آمار استنباطی.. 46
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 58
حدود. 66
محدودیت... 66
پیشنهادهای تحقیق.. 67
پیشنهادات برخاسته از یافته های تحقیق.. 67
پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده. 68
منابع.. 70
منبع:
ساعتچی ، محمود (1382)، روان شناسی بهره وری ، تهران موسسه نشر و ویرایش ، چاپ دوم .
راینز، استیفن پی، دبی سترو و دیویرای (1998) رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد امرابی، محمدعلی حمید رفیعی، بهروز اسراری ارشاد (1385). تهران انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی: چاپ چهارم.
نعامی ، عبدالزهرا (1384). بررسی سبک های رهبری و خشنودی شغلی در کارکنان شرکت فولاد خوزستان، پایان نامه جهت اخذ مدرک دکترا روان شناسی شهید چمران اهواز.
رمضانی نژاد، رحیم.، لقمانی، محسن.، پورسلطانی، حسین. (1393)، مقایسه ویژگیهای شغلی داوران فوتبال ایران، دوره 2، شماره 8، بهار 1393، صفحه 55-66.
وکیلی، نفیسه.، گل پرور، محسن.، آتش پور، حمید (1388)، نقش ویژگی های شغل، رهبری تحولی و دشواری هدف در عملکرد کارکنان شرکت احیا فولاد سپاهان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 39، 1-22.
فرجی، عبیداله.، پوررضا، ابوالقاسم.، حسینی، مصطفی.، عرب، محمد.، اکبری، فیض الله (1387)، نقش و تاثیر مدل ویژگی های شغلی روی رضایت شغلی، مجله دانشکده بهداشت و تحقیقات بهداشتی، 2، 31-38.
فرجی، عبیداله.، ولیی، سینا.، رمضانی، عباسعلی.، رضایی، مصطفی (1391)، بررسی رابطه ویژگی های شغلی و سطح استرس شغلی در پرستاران بیمارستانهای آموزیش دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پژوهش پرستاری،25،54-63.
Barrick ,M,& mount , m (1991).The big five personality dimensions and job perfor mance : A meta –analysis. Journal of personality psychology , 44, 1-26.
Allen, R. and Lambert, E., 2004. he impact on job characteristics on social and human service workers, social work & society, 2(2), pp.173-188.
11.Bottger, P.C.andChew,I.K.,1986.The Job Characteristics Model and Growth Satisaction: Main Eects of Assiilation of ork Experience and Context Satisfaction, Human Relations,39(6), pp. 575-594.
Brinbaum, P.H. and Farh, J.L., 1986. The Job Characteristics Model in Hong Kong. Journal of Applied Psychology, 7(4), pp.598-605
De Varo, J., Li, R., 2007. Analysing the job characteristics model: new support from a cross- section of establishment, Human Resource Management, pp. 986-.
14.Edgar.L.,1999.Nurses Motivationandits relationshiptothe characteristics of nursingcaredeliverysystes:atestof the job characteristics odel, Can J nurse Leadership, 12(1), pp. 14-22.
15.Janecek, J. and Liskey, L2000. Feedback, Job Satisfaction, Valparaiso University.
16.Moeller,N.L.andFitzgerald,M.P.,1985. A Meta-Analysis of the Relation of Job Characteristics toJobSatisfaction. Journal of Applied Psychology, 70(2), pp. 280-289.
17.Mrugank, V.T. and Ashwin, .J., 2005. Motivating salespersoncustoer orientation: insights from the Job Characteristics Model,Journal of Business Research, 58, pp. 584-592.
Singer, M.G., 1994. Human Resource Management, PWS-KENT Publishing Company, Boston, USA.
Tyler, D. and Parker, V., 2006. An Exploration of job design in long-term Care facilities and its effects on nursing employee satisfaction, Health Care, 31(2), pp. 137-144.
-Cascio, W.F., aguinis , H .(2005). Applied psychology in human resource in personality. Position in the organization , and job satis faction. Vol,14.
Kark, R . Shamir, B.Chen, G.(2003). The two faces of trans formational leadership: empowerment and dependency. Journal of Applid psychology. Vol. 88, ho 2, pp 255-296.
-Mowdy R.T. porter L:W& steers R.M,(1982). Employee organization. Linkinge the psychology of commitment , absenteeism and turnaver. Newyork. Academic press.
-spector . P.I.(2000).percerred control by employess :ametaanalysis of studies concerning autono my and participation at work . Human Relation 39:1005-10 , 16.
Bremner, N., & Carrière, J. (2011). The effects of skill variety, task identity, task significant, and autonomy on occupational burnout in a hospital setting and the mediating effect of work meaningfulness. Working paper, w.11.02, 121.
Casajus, J. A., & Castagna, C. (2007). Aerobic fitness and field test performance in elite Spanish soccer referees of different ages. Journal of Science and Medicine in Sport, 10, 382-389.
Champoux, J. E. (1991). A Multivariate Test of the Job Characteristics Theory of Work Motivation, Journal of Organizational Behavior, 12, pp. 431-446.
Debnath, S. C. (2005). College Student Motivation: An Interdisciplinary Approach to an Integrated Learning Systems Model. Journal of Behavioral and Applied Management, 6 (3).
Debnath, S.C., Tandon. S., & Pointer, L. V. (2007). Designing Business School Courses To Promote Student
Motivation: An Application of the Job Characteristics Model. Journal of Management Education, 31, 812 originally published online 21.
Fried, Y. & Ferris, G. R. (1987). The validity of the job characteristics model: A review and meta-analysis. Personnel Psychology, 40(2), 287-322.
Fullagar, C. J., & Kelloway, E. K. (2009). ‘Flow’ at work: An experience sampling approach. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82, 595-615.
Goštautaite, B., & Buciuniene, I. (2010). INTEGRATING JOB CHARACTERISTICS MODEL INTO THE
PERSONENVIRONMENT FIT FRAMEWORK. ECONOMICS AND MANAGEMENT, 505-511.
Hackman, J. R., & Oldham (1976). Motivation through the Design of Work: Test of a Theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16, 250-279.
Hackman, J. R., & Oldham (1980). Work Redesign, Reading, MA: Addison-Wesley.
Hackman, J.R., & Oldham, G.R. (1975). Development of the job diagnostic survey . Journal of Applied Psychology, 60, 159-170.
Kahya, E. (2007). The effects of job characteristics and working conditions on job performance . International Journal of Industrial Ergonomics, 37, 515-523.
Hadizadeh Moghadam. A & Vajdi Dastgerdi. S. S. (2010). Information Technology Project-based Organizations and Employee Satisfaction: A Case Study of Iran. World Applied Sciences Journal, 10(10), 1176-1184.
Harvey, R. J, Billings, R. S., & Nilan, K, J. (1985). “Confrmatory factor analyses of the Job Diagnostic Survey”: good News and bad news. Journal of Applied Psychology , 70: 461–468.
Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman. B. (1959). The motivation to work. New York: Wiley.
Hutchens, R. (2010).Worker characteristics, job characteristics, and opportunities for phased retirement. Labour Economics, 17, 1010–1021
Jacko, P. (2004). Enriching the job enrichment theory, carols’ jjj university in Madrid department of business
administration. Research methods for social scientist.
Johari, J., Yahya, Kh. K., Mit D. A. C., & Omar, A. (2011). A dimensions of job characteristics: a validation study in a Malaysian context. International business management, 5 (2), 91-103.
Karasek, R. (1979), Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign,
Administrative Science Quarterly, 24, 285-306.
Karmakar, S. D., & Breslin, F. C. (2008).The role of educational level and job characteristics on the health of young adults. Social Science & Medicine, 66, 2011-2022.
Lidbom, P. P., & Priks, M. (2010). Behavior under social pressure: Empty Italian stadiums and referee bias,
Economics Letters, 108, 212–214.
Lidbom, P. P., & Priks., M. (2007). Behavior under social pressure: Empty Italian stadiums and referee bias. CESifo working paper No. 1960. Available from: htpp://www.CESifo-group.de.
Lunda, D. L. (1981), Personnel management: What’s Ahead, Personnel administrator, April, pp 52-53.
Mirjamali, E., Ramzaninezhad, R., Rahmaninia, F., & Reihani, M. (2012). A Study of Sources of Stress in
International and National Referees of Soccer, Volleyball, Basketball and Handball in Iran. World Journal of Sport Sciences, 6 (4): 347-354.
NIEHOFF, B. P., MOORMAN, R, H., BLAKELY, G., & BLAKELY, J. (2001). The Influence of Empowerment and Job Enrichment on Employee Loyalty in a Downsizing Environment. Group & Organization Management, 26 (1), 93113.
Oldham, G. R., & Hackman, J. R. (1981), Relationships between Organizational Structure and Employee Reactions: Comparing Alternative Frameworks. Administrative Science Quarterly, 26 (1), 66–83.
Reeve, J., Jang, H., Hardre, P., & Omura, M. (2002). Providing a rationale in an autonomy supportive way as a strategy to motivate others during an uninteresting activity. Motivation and Emotion, 26, 183-207.
Saavedra, R., & Kwun, Seog. K. (2000). Affective states in job characteristics theory, Journal of Organizational Behavior, 21, 131-146.
Said N. A., & Munap, R. (2010). Job Characteristics and Job Satisfaction: A Relationship Study on Supervisors Performance. Proceedings of the 2010, IEEE ICMIT, 714-719.
Salancik, G. R., & Pfeffer, J. (1977). An examination of need-satisfaction models of job attitudes. Administrative Science Quarterly, 22, 427-456.
Vorster, M., Olckers, C., Olchers, M. A., Schaap, P. (2005).THE CONSTRUCT EQUIVALENCE OF THE JOB DIAGNOSTIC SURVEY FOR DIVERSE SOUTH AFRICAN CULTURAL GROUPS. SA Journal of Industrial Psychology, 31 (1), 31-37.
Weaver, S. J. (2008). Characteristics for success: Predicting Intervention Effectiveness with the Job Characteristics Model. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science. University of Central Florida Orlando, Florida.
Weston, M., Castagna, C., & Impellizzeri, F. M. (2010). Ageing and physical match performance in English Premier League soccer referees. Journal of Science and Medicine in Sport, 13, 96–100.
- Wold, S. (1994). PLS for Multivariate Linear Modeling QSAR: Chemometric Methods in Molecular Design. Methods and Principles in Medicinal Chemistry van de Waterbeemd H (Edit