فهرست:
چکیده....................................................................................................................................................................... 1
فصل اول: طرح پژوهش
1-1 مقدمه.............................................................................................................................................................. 3
1-2 بیان مسئله..................................................................................................................................................... 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................... 7
1-4 اهداف پژوهش................................................................................................................................................. 8
1-4-1 هدف کلی.................................................................................................................................................... 8
1-4-2 اهداف اختصاصی.................................................................................................................................... 8
1-5 فرضیه های پژوهش...................................................................................................................................... 9
1-6 روش پژوهش..................................................................................................................................................... 9
1-7 محدودیت های تحقیق................................................................................................................................... 10
1-7-1 محدودیت های غیر قابل کنترل........................................................................................................... 10
1-7-2 محدودیت های قابل کنترل................................................................................................................... 10
1-8 پیش فرض های تحقیق.................................................................................................................................. 10
1-9 تعاریف عملیاتی و مفهومی..................................................................................................................... 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1مقدمه................................................................................................................................................................ 14
2-2 بخش اول: مبانی نظری پژوهش................................................................................................................ 14
2-3 روش های اندازه گیری ترکیب بدن:........................................................................................................... 16
2-3-1روشهای آزمایشگاهی ارزیابی ترکیب بدن:....................................................................................... 16
2-3-2 روش های میدانی ارزیابی ترکیب بدن:................................................................................................ 17
2-4 ارزیابی ترکیب بدن:....................................................................................................................................... 19
2-5 روش اندازه گیری چربی زیرپوست:........................................................................................................... 21
2-5-1 روش های میدانی جهت ارزیابی ترکیب بدنی :............................................................................... 21
2-5-2 روش چروک خردگی پوست :.................................................................................................................. 21
2-6 استفاده از روش چروک خوردگی پوست : ............................................................................................. 22
2-7 روش چروک پوستی : ................................................................................................................................... 25
2-8 ترکیب بدن و ورزش در کودکان و نوجوانان:........................................................................................... 25
2-9 آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی:............................................................................................... 28
2-10 پیشینه پژوهش:.......................................................................................................................................... 30
2-10-1 پژوهش های داخلی:................................................................................................................................ 30
2-10-2 پژوهش های خارجی:.............................................................................................................................. 32
فصل سوم: روش پژوهش
3-1مقدمه:............................................................................................................................................................... 34
3-2 روش تحقیق ...................................................................................................................................................... 34
3-3 جامعه آماری .................................................................................................................................................. 34
3-4 روش نمونه گیری:............................................................................................................................................ 34
3-5 نمونه آماری ...................................................................................................................................................... 35
3-6 ابزار و نحوه اندازه گیری:............................................................................................................................. 35
3-6-1 اندازه گیری استقامت عضلانی کمربند شانه ای........................................................................ 36
3-6-2 چگونگی اجرای آزمون کشش بارفیکس......................................................................................... 36
3-6-3 دراز نشت:.................................................................................................................................................... 37
3-6-4 تعادل............................................................................................................................................................ 38
3-6-5 دو 540 متر................................................................................................................................................... 39
3-6-6 کشش در حالت نشسته RS.............................................................................................................. 41
3-7 برآورد شاخص توده بدن: ............................................................................................................................ 42
3-7-1 خلاصه روش کلی اندازه گیری چربی زیر پوستی توسط کالبپر:............................................. 43
3-7-2 روش اندازه گیری سه سر بازو:............................................................................................................. 43
3-7-3 روش اندازه گیری ساق پا:....................................................................................................................... 44
3-7-4 اندازه گیری قد:.......................................................................................................................................... 45
3-7-5 اندازه گیری وزن:......................................................................................................................................... 45
3-7-6 اندازه گیری درصد چربی :...................................................................................................................... 45
3-8 روش آماری........................................................................................................................................................ 45
فصل چهارم: نجزیه و تحلیل یافته ها
4-1- مقدمه............................................................................................................................................................ 48
4-2- آمار توصیفی................................................................................................................................................. 48
4-2-1- آزمون دراز نشست ................................................................................................................................. 48
4-2-2- آزمون انعطاف پذیری............................................................................................................................. 49
4-2-3- آزمون بارفیکس........................................................................................................................................ 50
4-2-4- آزمون دوی 540 متر.................................................................................................................................. 51
4-2-5- آزمون تعادل ( لک لک ) برای پایه ی چهارم.................................................................................... 52
4-3- ویژگی آزمودنی ها و رکوردهای آمادگی جسمانی............................................................................ 52
4-4- آمار استنباطی............................................................................................................................................. 53
4-5- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.............................................................................................................. 53
4-6- آزمون فرضیه های پژوهش........................................................................................................................ 56
4-6-1- فرضیه ی اول............................................................................................................................................ 56
4-6-2- فرضیه ی دوم............................................................................................................................................ 57
4-6-3- فرضیه ی سوم......................................................................................................................................... 58
4-6-4- فرضیه ی چهارم...................................................................................................................................... 60
4-6-5- فرضیه ی پنجم....................................................................................................................................... 61
4-7- خلاصه ای از نتایج همبستگی در یک جدول.................................................................................... 62
4-8- مقایسه ی رابطه ی آزمونهای انجام شده با ترکیب بدن در مدراس دولتی و غیردولتی........ 62
4-8-1- مقایسه رابطه ی آزمون دراز و نشست با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی...... 63
4-8-1-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 63
4-8-1-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 63
4-8-1-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 63
4-8-2- مقایسه رابطه ی آزمون انعطاف با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی................. 64
4-8-2-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 64
4-8-2-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 64
4-8-2-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 65
4-8-3- مقایسه رابطه ی آزمون بارفیکس با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی............... 65
4-8-3-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 65
4-8-3-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 65
4-8-3-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 66
4-8-4- مقایسه رابطه ی آزمون دوی 540 متر با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی......... 66
4-8-4-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 66
4-8-4-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 67
4-8-4-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 67
4-8-5- مقایسه رابطه ی آزمون لک لک با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی.................. 67
4-8-5-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 67
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه.............................................................................................................................................................. 70
5-2 خلاصه پژوهش............................................................................................................................................... 70
5-3 بحث و بررسی............................................................................................................................................... 71
5-4 نتیجه گیری کلی:......................................................................................................................................... 73
5-5 پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................................................... 73
5-6 پیشنهادات پژوهشی................................................................................................................................... 74
منابع:......................................................................................................................................................................... 75
پیوست ..................................................................................................................................................................... 81
منبع:
ادینگتون و ادگرتون. (1380). " بیولوژی فعالیت بدنی"، ترجمه حجت الله-نیکبخت، انتشارات سمت، چاپ سوم، پاییز.
اسماعیل زاده، خلیل.(1377). "بررسی و مقایسه سطح آمادگی جسمانی تیم های پسر دانشگاه تهران اعزامی به سومین المپیاد دانشجویی"، پایان نلمه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.
امیر تاش، علی محمد، شاخص های آمادگی عمومی بدن از دیدگاه ورزش های همگانی در مدارس پسرانه جمهوری اسلامی ایران، سازمان مجری، دانشگاه تربیت معلم، 1380.]15[
انتشارات اداره کل تربیت بدنی و وزارت آموزش وپرورش، واحد تربیت بدنی پسران، مجله ارزش و ورزش، شماره 148.
پویان فرد، علیرضا.(1373). "تعیین نورم ملی و استانی برای دانش آموزان 10 تا 17 ساله"، رساله دکترا دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،1373.
تندنویس، فریدون، جایگاه ورزش در اوغات فراغت ایران، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 1381، 4 ، ص: 115-133 ]60[
جلیلی، قوامالدین. "تربیت بدنی و ضرورت آن در مقطع ابتدایی". نشریه نیرو و نشاط، اداره کل تربیت بدنی و وزارت آموزش وپرورش، پاییز 1361، دفتر اول.
حسینی، سعید، حسینی، فرید، اصول تغذیه کراس، انتشارات برای فردا، 1383، 7-70. ]25[
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج، دانشکده بهداشت، فصلنامه علمی و آموزشی دفتر توسعه آموزشی (EDO سال دهم، شماره 36. ]11[
دستجردی، رویا، بررسی فعالیت فیزیکی و فر آیند تصمیم گیری و عوامل موثر بر آن در دختران دبیرستانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران، پایان نامه دریافت مدرک گواهی عالی بهداشت، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاهتهران، 1383. ] 24[
رحمانی نیا، فرهاد. دانشمندی حسن. تقی پور. امیر. رابطه کم و اضافه وزن با آمادگی جسمانی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان. نشریه علوم زیستی ورزشی. (دوره:1 شماره:3). 1388.]7[
ژن ام. آدامز. راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی چاپ دوم ترجمه رحمانی نیا، فرهاد. رجبی، حمید. گائینی، عباسعلی. مجتهدی، حسین(1390).
سبکتین، امیر. ف، میرفتاح.(1368). مبانی آمادگی جسمانی(تهران ناشر کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول)
سوید، محمود. دبیری، غلامرضا. مقایسهء منحنی رشد وزنی و قدی نوجوانان پسر دبیرستانی شهر شیراز در دو سطح اقتصادی مختلفدر سال 1379-1378، مجله غدد درون ریز و متا بولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال چهارم، شمارهء 2، تابستان 1381، صص 125-121.
سیف، علی اکبر، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، نشر دوران. 1382.
شریفی، فرانک و همکاران.، سطح سرمی روی، مس و آهن در کودکان دبستانی 123 کشور در سال 1375. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، سال اول، شماره چهارم، 1387. 275- 285. ]27[
شعاری نژاد، علی اکبر. روانشناسی رشد، انتشارات اطلاعات تهران، 1373.
شفاردجی، " ورزش، آمادگی، تندرستی" ترجمه گائینی عباسعلی، اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش، 1377
شیخ، محمود و باقرزاده، فضل ا...، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، موسسه نشر علم و حرکت، 1377.
صفانیا، علی محمد. (1370-1369). "بررسی وضعیت آمادگی جسمانی مدارس راهنمایی پسر شهر آمل با استفاده از آزمون کراس-وابر"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
قادری، مهبانو. ارتباط درصد چربی بدن، توزیع چربی بدن و فعالیت بدنی و فعالیت بدنی با عوامل خطر زای بیماری های قلبی-عروقی در زنان میانسال، پایان نامه کارشناسی ارشد، دنشگاه گیلان، 1381.]50[
کرم سلطانی، زهرا. مطالعه ی ارتباط بین چاقی و ناامنی غذایی دانش آموزان دبستانی و برخی از عوامل مرتبط با آنها در شهر یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه گیلان.1383. ]28[
کوربین چالز، روت لیندزی، مفاهیم آمادگی جسمانی 1378، ترجمه غلامعلی اولیا، حمید قاسمی و رضا محمد کاظمی، تهران.بامداد کتاب. ]62[
گایتون، آرتور وهال، جان، فیزیولوژی پزشکی، ترجمه: فرح شادان- انتشارات چهر، 1378. ]53[
محمد زاده پیربازاری. مجتبی، بررسی و تعیین ارتباط بین برخی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی با بهداشت روانی کارمندان دانشگاه گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان. ]63[
مالینا، رابرت. م. بو چارد. کلود، نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی، مترجمان: عباس بهرام و همکاران، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امید دانش، تهران، 1381. ]21[
مجموعه مقالات " سمپوزیوم جایگاه تربیت بدنی در آموزش و پرورش ابتدایی " ، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، 1371.
محسنی، منوچهر، جامعه شناسی پزشکی، انتشارات کتابخانه طهوری، 43، 1376. ]14[
نادری مقام، شهره. بررسی شدت فعالیت های بدنی روزانه و عوامل موثر بر انجام ورزش در خانم های 15-49 ساله ساکن منطقه 17 شهرداری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه تهران، 1383. ] 19[
نیلگون، شمسی. (1372). "راهنمای تدریس معلمان تربیت بدنی در دبستان"، انتشارات رشد، چاپ دوم
وست، دبورا. بوچر، حالز، ترجمه احمد آزاد، مبانی تربیت بدنی و ورزش، انتشارات دانش افروز 1383. ]13[
ویلمور، جک. اچ و کاستیل، دیوید، ال، فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی، ترجمه:ضیا معینی، فرهاد رحمانی نیا،حمید رجبی، حمید آقا علی گراد . فاطمه سلالی، جلد اول، انتشارات مبتکران، 1381. ]33[
همت، رسول.(1381-1380). "مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی دارای معلم ورزش با فاقد معلم ورزش در منطقهء پنج تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد.
34. Abdolvahab N. Dietary and Socio- economic factors associated with obesity among Kuwaiti college men. Brit J Nurt 1999;82:369-74. 35. American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance.(1988). Physical best. Reston, VA: Author . 36. Amigo H; Bustos,P. programs Y Politicas Referentes al deficit de crecimiento. Arch, Latinoam Nutr. 1998 Dec: 48(4): 281-286. 37. Ardle Me. Exercise, Nutrition and Human performance. New York. Mc Milan. 1981.
38.Baquet G, Stratton G, Van Praagh, E, Berthoin S.(2007): Imporving Physical activity assmessment in children whit high- frequency accelerometry monitoring; amethodological issue. Prevent med,44(8): 143-147. 39. Bergstrom E, Hernell O, person, LA. Cardiovascular risk indicators cluster in girls irom families of low socio-economic status. Acta.Paediatr 1996. Sep, 85(9). 1083-1090.
40. Bouchard,C. physical activity and obesity. Human kinetics.Inc. 2000. 41. Burake V, Beilin LJ, Dunbar D. Family Lifestyle and parental body mass index as predictors of body mass index in Australian children: a longit- undinal study .Int J obes Relat Metab Disord. 42. Carbin,Charles. B, Lindesy R. 1997. Concepts of fitness and wellness. 2 nd Ed, Brown Benchmark Publishers.[65] 43. Carlyon, R. Bryant, R. Gore, C. and Walker, R. (1998).Apparatus for precision calibration of skinfold calipers. American Journal of human Biology, 10, 689-697. 44. Ceper ro, Mar. Lpez, richord, fitness test profiles in children aged 8-12 years old in Granda, 2011, 1988-5202, 135- 145. [38]