فهرست:
فصل اول
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله: 4
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش.... 8
1-4 اهداف پژوهش.... 12
1-4-1 هدف کلی پژوهش.... 12
1-5 فرضیه های پژوهش.... 12
1-6 قلمرو موضوعی: 13
1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 14
فصل دوم
2 مقدمه.. 15
2-1 بخش اول: مالیات.. 15
2-1-1 تعریف مالیات: 15
2-1-2 انواع مالیات: 15
2-1-3 پیش زمینه. 16
2-1-4 تاریخچه مالیات.. 18
2-1-5 اهمیت مطالعهء معافیت های مالیاتی.. 19
2-1-6 انواع معافیت های مالیاتی.. 19
2-1-7 بررسی معافیتهای اعطایی در قوانین جاری.. 23
2-2 بخش دوم: ورزش... 24
2-2-1 تعریف ورزش... 24
2-2-2 تجارت و ورزش 25
2-2-3 بازاریابی در حوزه ورزش 29
2-2-4 صنعت ورزش... 31
2-2-5 مدل تقسیمات صنعت ورزش... 33
2-3 بخش سوم: کسب و کار 34
2-3-1 فضای کسبوکار 34
2-3-2 معیارهای اندازه گیری فضای کسبوکار 35
2-3-3 حاکمیت شرکتی وارتباط آن با فضای کسبوکار 35
2-3-4 وضعیت ایران درشاخص های فضای کسبوکار (رتبه ایران در بین کشورها) 36
2-3-5 موانع ومشکلات پیش روی بهبود فضای کسبوکار 37
2-3-6 شاخص های فضای کسب و کار 38
2-3-7 شاخص پرداخت مالیاتها 41
2-3-8 وضعیت شاخص پرداخت مالیات در ایران. 43
2-4 بخش چهارم: ورزش و مالیات.. 48
2-4-1 ماده 134 قانون مالیات های مستقیم: 48
2-4-2 آیین نامه اجرایی مادۀ 134 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم_مصوب 1380 49
2-5 مطالعات انجام شده. 51
2-5-1 تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور 51
2-5-2 تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور 57
فصل سوم
3 مقدمه.. 59
3-1 روش تحقیق.. 59
3-2 جامعه آماری.. 59
3-3 نمونه آماری، روش نمونهگیری.. 59
3-4 ابزار تحقیق.. 59
3-5 روایی و پایایی ابزار تحقیق.. 60
3-6 نحوه جمع آوری اطلاعات.. 60
3-7 روشهای آماری تحلیلدادهها 60
فصل چهارم
4 مقدمه.. 62
4-1 ویژگیهای فردی.. 62
4-1-1 نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس سن.. 62
4-1-2 نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس رشته تحصیلی.. 63
4-1-3 نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس مدرک تحصیلی 63
4-1-4 نحوه توزیع نمونه تحت بررسی بر اساس پست... 64
4-2 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق.. 64
4-3 تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها 65
4-3-1 بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها 65
4-3-2 آزمون فرضیه ها 65
فصل پنجم
5 مقدمه.. 82
5-1 خلاصه تحقیق.. 82
5-2 یافته های تحقیق.. 85
5-3 بحث تحقیق.. 87
5-4 نتیجه گیری کلی.. 92
5-5 محدودیت های تحقیق.. 95
5-6 پیشنهادات.. 95
5-6-1 پیشنهادات برخاسته از تحقیق.. 95
5-6-2 پیشنهادات برای سایر محققین.. 96
منبع:
آهنگرپوراندریان، فریبا.(1383). تاثیر مالیات بر درآمد (مالیات بر حقوق و مالیات بر مشاغل) روی توزیع درآمد در ایران طی سالهای 1380-1347. دانشگاه الزهراء. پایان نامه کارشناسی ارشد.
ایزدی، علیرضا.(1384). "توصیف عوامل موثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکت های اسپانسر فوتبال حرفه ای ایران". پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران.
بخشی، لفطعلی.(1391).مالیه عمومی.تهران: نشر اقتصاد فردا.
بلوریان تهرانی، محمد.(1387). "بازاریابی و مدیریت بازار". نشر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی. چاپ دوم.
پاداش، حمید.(1388). سهولت کسب و کار در ایران، گزارش بانک جهانی در مورد فضای کسب و کار ایران در سال 2010 ، تهران: گروه مطالعات فضای کسب و کار، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
پاداش، دنیا؛ حسینی، محمدسلطان و خبیری، محمد.(1390). ارزشگذاری عوامل اجتماعی و قانونی مؤثر بر خصوصی سازی باشگاههای ورزشی. شماره11. ص52-33.
پارکز، ژانت بی؛ آر کی. زنگز، کواترمن جروم. مدیریت معاصر در ورزش. دفتر نشر آثار علمی : سال 1382.
پژویان، جمشید.(1373). بررسی اقتصادی مالیات بر شرکت ها. تهران: معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارائی.
پژویان،جمشید.(1383).چالشهای نظام مالیاتی در اقتصاد ایران. فصلنامه مجلس و پژوهش، سال11، شماره45.ص:26-12.
پنج سال تلاش پایدار در پرتو نیم قرن اندیشه، سازمان امور مالیاتی کشور، معاونت برنامه ریزی و فن آوری اطلاعات، تابستان 87. ص 129تا 149.
پورمقیم، سیدجواد؛ نعمتپور، معصومه و موسوی، میرحسین.(1384).بررسی عوامل موثر بر سطح وصول درآمدهای مالیاتی در سیستم مالیاتی ایران. پژوهشنامه اقتصادی، شماره17.
تندنویس، فریدون.(1375). نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه های کشور با تاکید بر فعالیت های ورزشی. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
توکلی، احمد.(1386). مالیه عمومی. تهران:.سازمان مطاله و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.انتشارات: سمت.
جلالی فراهانی، مجید؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم.(1392). تحلیل موانع اقتصادی مؤثر بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در ورزش حرفه ای ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 19. ص 128-109.
حاجیان، فرزین.(1384). معافیت های مالیاتی، راز بازگشت سرمایه های فراری. حسابداری. پیام بانک. آذر 1384 – شماره446.
حسینی، محمد سلطان؛ مجتهدی، حسین؛ نادریان، مسعود و حاجت، عابدین.(1388). بررسی آثار اقتصادی اماکن ورزشی بر محیط شهری. فصل نامه المپیک.
حشمتی، محمد.(1389). بررسی و تحلیل اثر معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم بر اولویتهای استراتژیک اداره کل امور مالیاتی قزوین. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران. دانشکده علوم انسانی و مدیریت.
حمزهپور، محمدحسین؛ صدر، سید کاظم و کفائی، محمدعلی.(1381). بررسی مالیات بر شرکتها در ایران بر اساس الگوی مالیاتهای اسلامی. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره10.
خبیری، محمد؛ الهی، علیرضا.(1384). مقایسه وضعیت باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال جمهوری اسلامی با توجه به معیارهای یوفا و باشگاه های منتخب ژاپن، کره جنوبی، امارات و ترکیه. فصلنامه پژوهش درعلوم ورزشی، شماره 8.ص:35-15.
داستانی، کمیل.(1392). نقش معافیت های مالیاتی بر توسعه باشگاه های حرفه ای از دیدگاه مدیران باشگاه ها و کارشناسان ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
دسوتو، هرناندو. راز سرمایه. ترجمه فریدون تفضلی. تهران: نشر نی. 1385.
رضایی، ابراهیم.(1388). نقش مشوقها و نرخهای مؤثر مالیاتی در پویاییهای سرمایه گذاری: رویکرد کلان اقتصادی. فصلنامه تخصصی مالیات. دوره جدید. شماره هفتم، (مسلسل 55 ).
رضوی، سید محمد حسین. خصوصی سازی و توسعه ورزش در اندیشه مدیران تربیت بدنی کشور. پژوهش نامه علوم ورزشی. شماره سوم. تابستان 1385.
رضوی، محمد حسین؛ خوش چهره، محمد؛ کاظم نژاد، انوشیروان و اسدی، حسن.(1393). خصوصی سازی در ورزش با تاکید برورزش قهرمانی. المپیک، شماره 28.ص 86-75.
رضوی، مهدی و مشرفی، سام.(1383). تحلیل دینامیکی اشتغال در ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران. شماره 18.
رئیسیکیا، صادق.( 1393). بخش ورزش. شرح و تحلیل معافیت مالیاتی باشگاهها و موسسات ورزشی/عدم معافیت مالیاتی فعالیتهای اقتصادی، تبلیغاتی و کمکهای دریافتی باشگاه. (4اردیبهشت 1393)، از اینترنت: /http://raesikia.com
رنگریز، حسن و خورشیدی، غلامحسین.(1377). مالیه عمومی و تظیم خط مشی مالی دولت، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
سازمان بورس اوراق بهادار تهران.(1381). تحول کسب و کار حرفه ای برای توسعۀ ظرفیت های اقتصادی ورزش.گزارش شناخت روشهای باشگاهداری در اروپا. گزارش یک پژوهش.
سازمان تربیت بدنی و ورزش جمهوری اسلامی ایران.(1381). طرح اجمالی سند راهبرد توسعۀ نظام جامع تربیت بدنی و ورزش(جلد اول). تهران: شرکت راد سامانه.
سالاری، ابوذر.(1390). بررسی تأثیر نظام مالیاتی بر فضای کسب و کار. مجله اقتصادی، ماهنامه بررسی مسائل و سیاست های اقتصادی، شمارههای 9 و 10، آذر و دی 1390. ص 130-111.
سلطانی، حسین؛ صالحی پور، محمد امین.(1390). راهنمای روش تدریس تربیت بدنی و بازی های دبستانی. انتشارات ورزش.
شریفی، احمد.(1389). بررسی موانع اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده در استان ایلام طی سال های 1387 و 1388. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
شیرعلی، محسن.(1383). بهترین تعریف علمی از تربیت بدنی و ورزش. مجله ورزش و ارزش، معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، شماره 173. ص 36و 37.
صدیق زارعی، سیدجعفر.(1384). بررسی تحلیل توریسم ورزشی در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
صردیم، علیرضا.(1380). «بررسی نقش بازاریابی در صنعت جهانگردی شهرستان مقدس مشهد». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. ص: 225-.219
طالب پور، مهدی.( 1386 ). بررسی اولویت بندی و ارزشیابی ابعاد مربیگری در تیم های ورزشی دانشگاه های کشور. مجله پژوهش در علوم ورزشی، پاییز 1386، شماره 16.ص106-92.
طالبیان نیا، حسین.(1382). بررسی نظام بودجه بندی و سرانه های ورزشی سپاه و ارائه الگوی مناسب. فصلنامه مصباح، سال یازدهم، شماره 44. ص 39-29.
طرح جامع مالیاتی. سازمان امور مالیاتی کشور. آبان ماه 1386.
عارفیان، یداله.(1385).بررسی سیاست خصوصیسازی و موانع و مشکلات آن در تربیت بدنی از دیدگاه مدیران استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران.
عزیزآبادی فراهانی، ابوالفضل.(1373). تربیت بدنی عمومی(2). چاپ هشتم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
عسگریان، فریبا و همکاران.(1384). بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1377 و 1380. نشریه حرکت، شماره 24. ص:44-25.
علوی منش، سیدمحسن.(1388). گزارش بررسی چالش های فضای کسب و کار. تهران: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ جلالی فراهانی، مجید و نادران، الیاس.(1389).موانع توسعه تعاونیهای ورزشی در ورزش حرفه ای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سیاست کلی اصل44. مدیریت ورزشی، شماره 7. ص:23-42.
فراهانی، آرزو.(1392). بررسی آثار ناشی از معافیت های مالیاتی در تحقق عدالت اجتماعی در نظام حقوقی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق.
فرزین فر، مهرداد.(1384).کارآفرینی وتعاون. مجموعه مقالات منتخب اولین کنفرانس ملی تعاون اشتغال و توسعه، دانشگاه یزد.
فروغی پور، حمیدرضا؛ صابونچی، رضا و تیپ، هادی.(1390). عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری اماکن، تأسیسات و تجهیزات ورزشی. رشد آموزش تربیت بدنی، دوره 11، شماره 3. ص 20-16.
قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.(1384).
قیامی راد، امیر.(1385). " بررسی نقش بازار یابی در افزایش منابع و اعتبارات مالی فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران" اولین کنگره بین المللی رویکرد های نوین تربیت بدنی و علوم ورزشی. تهران(1385).
کاتلر، فلیپ.(1383). "مبانی مدیریت بازاریابی". ترجمه پارسائیان. تهران: نشر ترمه.
کاتلر، فیلیپ.(1384). "کاتلر در مدیریت بازار". ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران: نشر فرا. چاپ دوم.
کرد، باقر.(1391). بررسی عوامل مرتبط با توانمندسازی کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط خدماتی. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره15. ص:134-113.
کریمی، جواد.(1387). نقش دانشگاه در ارتباط با تربیت بدنی و ورزش. دومین کنگره علمی ورزشی آموزش عالی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
کوشافر، علی اصغر.(1381). اصول و مباتی تربیت بدنی. چاپ اول. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
گزارش Doing Business ایران سال 2009.
گی، چاکوای.(1382). جهانگردی در چشم اندازی جامع. ترجمۀ دکتر علی پارسائیان و دکترسید محمد اعرابی. ویرایش2، تهران. دفتر پژوهشهای فرهنگی.
مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت، مصوبه 22/5/84 به شماره 0101/41393.
محرم زاده، مهرداد.(1382).مدیریت سازمانهای ورزشی. انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه. چاپ اول. تابستان1382.
محرم زاده، مهرداد.(1385). "مدیریت بازاریابی ورزشی". نشرجهاد دانشگاهی ارومیه. چاپ اول.
محرم زاده، مهرداد؛ طلایی، رضا؛ همدمی، صبیحه؛ نقوی، لیلا.(1390)، ارتباطات در سازمانهای ورزشی. ارومیه: نشر جهاد دانشگاهی.
مرادی چالشتری، جواد؛ مرادی، محمدرضا؛ نوروزیان قهفرخی، سهیلا ؛ جعفری، اکرم.(1392). بررسی موانع اقتصادی اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. مدیریت ورزشی، شماره 17. ص 147-129.
مشتاقیان، سهیل؛ اعتباریان، اکبر؛ نمازی زاده، مهدی؛ افخمی، مهرداد.(1392). بررسی تجارب مدیران، کارشناسان و ورزشکاران در مورد دلایل ناکامی ایران در مسابقات المپیک 2008 پکن در حیطه منابع انسانی و مالی. مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 2. ص 97-71.
مظلوم، غلامرضا.(1385). معافیتهای مالیاتی در قوانین کشور، مجله اقتصادی، سال ششم، فروردین و اردیبهشت 1385، شماره های 53 و 54.
مقصودی ایمن، حمیدرضا؛ هادوی، فریده؛ مقصودی ایمن، علی؛ منصف، علی؛ ابراهیمی، مهدی؛ اسماعیلی، محمد.(1390). تحلیل وضعیت هزینه کرد بودجه در برنامه های فوق برنامۀ ورزشی دانشگاه های ایران. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. شماره 14، ص 50-31.
مهران فر، صفر.(1384). بررسی شیوه های اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و افراد جویای کار در تعاونی ها. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی تعاون، اشتغال و توسعه، دانشگاه یزد.
میردار، شادمهر و همکاران (1384). تحلیل وضعیت منابع انسانی، بودجه و تاسیسات ورزشی مراکز اموزش عالی استان مازندران. پژوهش در علوم ورزشی، سال اول، شماره اول، ص 20-9.
ناصح، مهتاب؛ قهرمان تبریزی، کوروش و شریفیان، اسماعیل.(1389). شناسایی عوامل موثر بر توسعۀ تعاونی های ورزشی در ایران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، شمارۀ 8، زمستان 1390. صص : 62-51.
نظری، علیرضا.(1390). لزوم ساماندهی معافیت های مالیاتی. مجله اقتصادی- ماهنامه مسائل و سیاست های اقتصادی( دفتر تحقیقات و سیاست های مالی)، شماره11،ص142-139.
هنرور، افشار.(1388). طراحی الگوی بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
هنرور، افشار؛ مشبکی، اصغر؛ فرزان، فرزام.(1385). چالشهای فراروی مدیریت در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران. کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی. شهریور 1385.
هنری، حبیب.(1384). بنیادهای بازاریابی در ورزش زنان. پنجمین کنگره بین المللی علمی-ورزشی به سوی آینده 1384(مجموعه مقالات). تهران.
وارث، سیدحامد؛ پروندی، یحیی و قاسمی، روح اله.(1391). ارتقای فضای کسب و کار جهت دست یابی به چشم انداز اقتصادی: کاربستی بر اساس تکنیک های تاپسیس و آنتروپی، مدیریت بازرگانی: بهار 1391، دوره 4 ، شماره 11، ص 138-121.
Bird, Richard (2003). "Administrative Dimensions of Tax Re-form", Draft Module Prepared for Course on Practical Issues of Tax Policy in Developing Countries, World Bank, Washington, D.C., April 28–May 1.
Couccens. Laura, Slack. Trever. (1996)." Using Sport Sponsorship to Penetrate Local Markets: The cases of fast food", Journal of Sport Management, Vol 10, pp 169-187.
Cousens، L.، Babiak، K.، Bradish، C.L. (2006). Beyond sponsorship: Re Framing corporate – sport relationships. Sport Management review، Vol. 9، Issue1: 1-23.
E. Pitts, Brenda, and k. stotlar, David. (1996). Fundamentals of sport Marketing.
Furk, D.C., & Tenille, J.B . (2007) . The Role of socio-Physiological and Culture-Education Motive in Market international Sport tourism: A Cross- Cultural Perspective. Tourism Management 28, 806-819.
Högskolan i Halmstad،2008، "Janssen-Cilag: The communication Challenge"، School of Business and Engineering، Bachelor dissertation 15 ECTS، Supervisor: Venilton Reinert.
Huchon, j. (2002) . Ei impacto de los grandes acontecimientos en el desarrollo de las metropolis. Barcelona: world association of the major metropolises.
Huda، H. A. (2001). Investors opinons about sports marketing in Bahrain. The Sport Journal، 44. PP:124-140.
Hums، M،A.، Chelladurai، P. (1994). Distributive justice in intercollegiate athletics: The views of NCAA coaches and administrators، journal of sport management، (8): 200-217.
Jackson, R. (2001). "Sport administration manual, hurford enterprises Ltd, IOC, Lausanne, Switzerland.
Keshock، C.M. (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities، unpublished doctoral degree dissertation، department of sport Management، Recreation Management and Physical Education، Florida State University.
Kyle,G.T,Kerstter,D.L,&Guadagnolo,F.B(2003).Manipulating Consumer Price Expectations for a 10k Road Race. Journal of sport mangment,17,142-155.
Lapchick، Richard (2005). Keeping score when it counts: Graduation rates for 2005 NCAA men’s and women’s Division I basketball tournament teams. Orlando، FL: The Institute for Diversity and Ethics in Sport at the DeVos Sport Business Management Graduate Program، University of Central Florida.
Lynen، Peter. Nico، Spirle. (2007) ; Fundraising Fining Support for University Sport; Universidad Bangkok، Proceeding FISU Conference: 312
Mahony، D.، Pastore، D. (1998). Distributive justice: An examination of participation opportunities، revenue and expenses at NCAA institutions -1973-1993. Journal of Sport and Social Issues، (22): 127-152.
Malin Holmqvist )2005(."sport sponsorship as a promotion tool"،for degree bachelors thesis،lulea university of technology.
mari hede, A. (2005) . sport – event, tourism and destination marketing strategies: an Australian case study of Athens 2004 and its media telecast. Journal of sport tourism, 10 (3), 187-200.
Meenaghn، T. (1991). The role of sponsorship in the marketing communication Mix. International Journal of advertisement، 10(1)، PP:35
Mullin B.J, Hardy S & Sutton W.A. (2007). Sport marketing. Third edition, Human kinetics Publishers: USA.
Nogowa, H.; Y. Yamguchi, and Y. Hagi (1996). “An empirical research study on Japanese sport tourism.
Paying Taxes 2009 The global picture,World Bank& Price water house cooper,2009.
peter paul, and Donnelly james,(2004). Marketing management. Knowledge& skills McGraw- Hill.
Pitt، L.، Parent، M. Berthon، P.، Steyn، P.G. (2010). Event sponsorship and ambush marketing. Lessons from the Beijing olpympics، business horizons، in press، corrected proff، available online 1 Feb.
Pitts، B. Stotlar، D.K. (1996). Fundamental of sport marketing. Morgantown، fitness information technology، ISBN 1-885693-02-8.
Pope، N.، Turco، D. (2001). Sport and event marketing، Mc Grawhill، NSW.
Schreiber، A.L. (1994). Lifestyle and event marketing. NY: McGraw hill.
Smith, S. J. (1997). "Football, Its Values, Finances and Reputation". Informe para la Football Association.
Stold, G.C, Dittmore,S.W& Branvold, S.E.Sport Public Realations, Human Kinetick.(2006).
Van Heerden, Theuns G.Kotze & Johan Bruwer .(2004)."Media exposure and sponsorship recall", South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 26(2): 131-140.
www.doingbusiness.org/reports/global-reports/doing-business