فهرست:
فصل اول – مقدمه و کلیات...................................................................................................................1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله.............................................................................................................................................3
1-3 اهمیت وضرورت تحقیق................................................................................................................... 4
1-4 اهداف تحقیق..................................................................................................................................... 5
1-5 فرضیههای تحقیق.. 6
1-6 پیشفرض تحقیق................................................................................................................................6
1-7 محدوده تحقیق....................................................................................................................................6
1-8 تعاریف مفهومی متغیرها 7
فصل دوم - مبانی نظری و مرور پیشینه..........................................................................................8
2-1 مقدمه.....................................................................................................................................................9
2-2 آموزش و پرورش..................................................................................................................................9
2-3 مدرسه. 12
2-4 فضا و تجهیزات مدرسه. 14
2-5 محیط مدرسه. 15
2-6 ویژگی کالبدی مدارس خلاق. 18
2-7 پیشرفت تحصیلی.. 22
2-8 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی.. 24
2-9 سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. 25
2-10 تربیتبدنی.. 26
2-11 اهداف تربیتبدنی و ورزش... 27
2-11-1 هدف تکامل جسمانی.. 27
2-11-2 هدف تکامل عصبی عضلانی.. 28
2-11-3 هدف تکامل شناختی.. 28
2-11-4 هدف تکامل عاطفی (احساسی) 28
2-12 محیط ورزشی مدارس... 29
2-13 مرور تحقیق.. 29
2-13-1مرور تحقیقات داخلی.. 29
2-13-2 مرور تحقیقات خارجی.. 33
2-14 جمعبندی پیشینه. 35
فصل سوم -روش تحقیق....................................................................................................................36
3-1 مقدمه. 37
3-2 روش تحقیق.. 37
3-3 جامعه آماری.. 37
3-4روش،حجم و نحوه گزینش نمونه. 37
3-5 تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 37
3-6 ابزار گردآوری دادهها 38
3-7 روایی و پایایی پرسشنامهها 39
3-8 روش جمعآوری دادهها 39
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 40
فصل چهارم - یافتهها......................................................................................................................... 41
4-1 مقدمه. 42
4-2 آمارتوصیفی: بررسی متغیرهای جمعیت شناختی.. 43
4-3 بررسی متغیرهای تحقیق.. 47
4-4 بررسی مولفههای تحقیق.. 48
4-5 یافتههای تحلیل.. 48
4-5-1 بررسی نرمال بودن دادهها 48
4-6 آزمون فرضیههای پژوهش... 50
4-7 برازش مدل رگرسیونی.. 51
فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات......................................................................................53
5-1-مقدمه. 54
5-2-خلاصه پژوهش... 54
5-3 تفسیرنتایج حاصل از اطلاعات دموگرافیک نمونه پژوهش... 55
5-4 تفسیرنتایج حاصل از آمار توصیفی متغیرهای پژوهش... 56
5-5 یافتههای مربوطه فرضیههای پژوهش... 56
5-5-1 یافتههای مربوط به فرضیه اول پژوهش: 56
5-5-2 یافتههای مربوط به فرضیه دوم پژوهش... 57
5-6 پیشنهادات.. 59
5-6-1 پیشنهادات پژوهشی.. 59
5-6-2 پیشنهادات کاربردی.. 59
5-7 محدودیتهای پژوهش... 60
منابع..............................................................................................................................................................62
منابع داخلی: 62
منابع خارجی.. 66
پیوستها.......................................................................................................................................................68
پیوست1: پرسشنامه محقق ساخته. 69
پیوست2: پرسشنامه محیط مدرسه جانسونس و استیونس(2007)..............................................70
پیوست3: پرسشنامه محیط مدرسه جانسون و استیونس(2007) 71
چکیده انگلیسی.. 72
منبع:
ساختاری تاثیر فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی در استان فارس. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. شماره 4: صص 62-78.
ابوالقاسمی، عباس و جوانمیری، لیلا. (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، شماره 2/20-6.
آقازاده،احمد.(1388) . مسائل آموزش و پرورش ایران.تهران: انتشارات سمت.
اکرمی، غلامرضا.(1383). حیات مدرسه:نقش فضای باز در مدارس ابتدایی . رساله دکتری معماری.کتابخانه دانشکده معماری وشهر سازی دانشگاه شهید بهشتی تهران.
باقری، محمد و عظمتی، حمید رضا. (1390). فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه). فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. شماره 22: صص 163-184.
بهرامی، فاطمه و رضوان، شیوا.(1385). بررسی رابطۀ بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای آموزشگاهی آنان. مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، شماره 2: 61-72.
باقری، محمد، عظمتی، حمیدرضا.(1390). فضای کالبدی به مثابه برنامه درسی(پرورش خلاقیت کودکان در مدرسه).فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. سال ششم شماره 22
پورظهیر،علی تقی. (1384).مبانی و اصول آموزش و پرورش.تهران: انتشارات نشر آگه
چالمه، رضا. و لطیفیان، مرتضی. (1391). ویژگیهای محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطهای باورهای انگیزشی در دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، شماره 3: صص 43-58.
حاجیبابایی، حمید رضا. (1391). ویژگیهای مدرسهای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. نوآوریهای آموزشی، شماره 42: 71-54.
جازی، الهه، رستگار، احمد، جهرمی، رضا. (1387). الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی:نقش ابعاد پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. سال هفتم. شماره 28
دبورا، آواست؛ آبوچر، چارلز، 1390، مبانی تربیت بدنی و ورزش، ترجمه احمد آزاد، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
رمضانی نژاد،رحیم.1391.تربیت بدنی در مدارس.تهران:انتشارات سمت
زمانی،بی بی عشرت ونصر،احمدرضا(1383) .نقش مشارکتی والدین درمدیریت مدرسه محوردرکانادا، درکتاب مبانی، چالشها و الزامات مدیریت مبتنی برمدرسه درآموزش و پرورش ایران ، به قلم جمعی ازنویسندگان تهران ؛پژوهشکده تعلیم و تربیت (گروه پژوهشی سازمان مدیریت و نیروی انسانی).
سنایی نسب، هرمز. رشیدی جهان، حجت. و صفاری، محسن. (1391). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه راهبردی آموزش، شماره 4: صص 243-249
سیف، علی اکبر. (1380) روانشناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه.
ساکی، رضا. (1388). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 101.
سیاح، منصور؛ دهخدا، محمدرضا؛ عرب عامری، الهه و بیدگلی، منظردخت (1385). بررسی وضعیت ایمنی اماکن ورزشی شهر کاشان در سال 1384. مقالات اولین همایش ملی شهر و ورزش. تهران
سلطانی،شهناز.(1386). جلوگیری از 50هزار اشتباه در ساخت مدارس.
سنایینسب، هرمز. رشیدی، حجت. صفاری، محسن. (1391). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه راهبردهای آموزش.دوره 5. شماره4
شعبانی،حسن.1382. مهارت های آموزشی و پرورشی ( روش ها و فنون تدریس ).تهران: انتشارات سمت.
صافی،احمد. (1388). آموزش و پرورش ابتدایی ، راهنمای تحصیلی و متوسطه.تهران : انتشارات سمت.
طبائیان، سیده مرضیه. حبیب، فرح. و عابدی، احمد. (1390). دیدگاه دانشآموزان دبیرستانهای مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضای آموزشی و راههای بهبود کیفیت فضای تحصیلی. فصلنامه نوآوری آموزشی، شماره 38.
طالبزادگان، میترا. (1387). بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان موفق. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان.
طبائیان، سیده مرضیه.حبیب،فرح. عابدی، احمد.(1390). دیدگاه دانشآموزان دبیرستانهای مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضای آموزشی و راههای بهبود کیفیت فضای تحصیلی.نوآوری های آموزشی.شماره 38. سال نهم
علاقه بند،علی.1390.جامعه شناسی آموزش و پرورش.تهران: انتشارات نشر دوران.
عظمتی، حمید رضا.(1387)اصول طراحی پارک های شهری مبتنی بر رشد خلاقیت کودکان. رساله دکتری معماری.کتابخانه دانشکده معماری وشهر سازی دانشگاه علم وصنعت ایران
علیلو،مجید. موحدی، یزادان. علیزاده، جابر. کریمینژاد، کلثوم. محمدزادگان، رضا.(1391). ارتباط بین جو مدرسه و ساختار هدف کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان. پژوهشنامه دانشگاه علوم پزشکی تبریز.دوره 6. شماره 11
غروی الخوانساری، مریم(1384( مدرسه محله : کانون فرهنگی - اجتماعی سازماندهنده محله".نشریه هنرهای زیبا دانشگاه تهران.
فارسی،علیرضا. زمانیثانی، سید حجت. فتحی رضایی، زهرا.(1391). استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس دخترانه و پسرانه مناطق مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی.فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 43
فراهانی،ابولفضل. کشاورز، لقمان. جدیدیان،سمیه(1392).تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر راهنمایی شهرستان سبزوار. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و علوم حرکتی.سال اول.شماره 1
فقیهی ،علی نقی فتحعلی خانی،محمد. فصیحی زاده، علیرضا..1377. آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن.تهران: انتشارات سمت و پژوهشکده حوزه و دانشگاه.چاپ دوم.جلد اول
فهیمی نژاد ،علی.1391. مقایسه دو روش تدریس « سنتی» و « تلفیقی » دروس تربیت بدنی ، ریاضی و فارسی بر میزان یادگیری آنها در پایه های اول ابتدایی.رساله دکتری.دانشکده و علوم انسانی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
قدیری،پروین.اسدزاده،حسن. درتاج، فریبرز.(1389). بررسی رابطه ادراکات از محیط کلاس درس و جهت جلوگیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال ششم. شماره 19