فهرست:
فصل اول :طرح تحقیق ………………………………………………….……………………………………….. 1
1-1- مقدمه ...............................................................................................................................................................2
1-2- بیان مساله و سؤالهای اصلی تحقیق ...............................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ..............................................................................................................................5
1-4- اهداف پژوهش ...............................................................................................................................................8
1-4-1- هدف کلی ....................................................................................................................................................8
1-4-2- اهداف اختصاصی ..................................................................................................................................8
1-5- فرضیه های تحقیق .........................................................................................................................................8
1-6- روش انجام تحقیق .........................................................................................................................................9
1-7- قلمرو تحقیق ..................................................................................................................................................9
1-8- محدودیت های تحقیق ...................................................................................................................................9
1-8-1- محدودیت های تحت کنترل محقق .......................................................................................................9
1-8-2- محدودیت های خارج از کنترل محقق .................................................................................................10
1-9- تعاریف واژه ها و اصطلاحات ......................................................................................................................10
فصلدوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.......................................................................................................................11
2-1- مقدمه ............................................................................................................................................................12
2-2- بازار یابی .......................................................................................................................................................12
2-3- تقسیمات بازاریابی ورزشی ..........................................................................................................................15
2-4- محصول و خدمت ........................................................................................................................................16
2-5- بازار .............................................................................................................................................................19
2-6- مصرف کنندگان ...........................................................................................................................................20
2-6-1- تماشاگران ............................................................................................................................................21
2-6-2- انواع تماشاگران ...................................................................................................................................22
2-7- تقسیم بندی بازار ............................................................................................................................................22
2-8- آمیزه بازاریابی ...............................................................................................................................................23
2-8-1- آمیخته بازاریابی خدمات ورزشی .......................................................................................................26
2-9- استراتژی بازاریابی .....................................................................................................................................27
2-10- استراتژی بازاریابی و رفتار مصرف کننده .................................................................................................27
2-11- رفتار مصرف کننده ...................................................................................................................................28
2-11-1- الگوی رفتار مصرف کننده ...............................................................................................................28
2-12 -عواملی که بر رفتار مصرف کننده اثر میگذارند ........................................................................................30
2-12-1-عوامل فرهنگی .................................................................................................................................30
2-12-2- عوامل اجتماعی ..............................................................................................................................30
2-12-3- عوامل شخصی و دموگرافی ...........................................................................................................31
2-12-4- عوامل روانی ...................................................................................................................................33
2-13- انگیزش ...................................................................................................................................................34
2-13-1- تئوری فروید درباره انگیزش ..........................................................................................................35
2-12-2- تئوری انگیزشی هرزبرگ ................................................................................................................36
2-13-3- تئوری مزلو درباره انگیزش ............................................................................................................36
2-14- ماهیت رفتار مصرف کننده ......................................................................................................................38
2-15- تئوری انگیزش و استراتژی بازاریابی ....................................................................................................40
2-16- انگیزه های متداول در طرفداران ورزش ...............................................................................................41
2-16-1- انگیزه گریز ...................................................................................................................................42
2-16-2 انگیزه سرگرمی ...............................................................................................................................43
2-17- تفاوتهای جمعیت شناختی در انگیزه های طرفداران ورزشی ................................................................43
2-17-1- جنسیت و انگیزه های طرفداران ورزشی ......................................................................................44
2-18- انگیزه های درونی و بیرونی طرفداران ورزش ......................................................................................44
2-20- پیشینه تحقیق .........................................................................................................................................45
2-20-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور .............................................................................................45
2-20-2- تحقیقات انجام شده در خارج ازکشور .........................................................................................46
2-21- جمع بندی .............................................................................................................................................49
فصل سوم : روش شناسی تحقیق ...............................................................................................................51
3-1- مقدمه .......................................................................................................................................................52
3-2- روش تحقیق ............................................................................................................................................52
3-3- متغیرهای تحقیق ......................................................................................................................................52
3-4- جامعه و نمونه تحقیق ..............................................................................................................................52
3-5- روش نمونه گیری ...................................................................................................................................53
3-6- روش وابزار گردآوری اطلاعات ..............................................................................................................53
3-6-1- پرسشنامه انگیزه های حضور تماشاگران ........................................................................................54
3-6-2- اعتبار پرسشنامه ..............................................................................................................................55
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ..............................................................................................................55
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده های تحقیق ..........................................................................................56
4-1- مقدمه : ...................................................................................................................................................57
4-2- توصیف اطلاعات جمعیت شناختی پرسشنامه .......................................................................................57
4-2-1- سن ................................................................................................................................................57
4-2-2- وضعیت تاهل ................................................................................................................................59
4-2-3- تعداد حضور در سالن ورزشی در سال ..........................................................................................60
4-2-4- سابقه حضور ..................................................................................................................................61
4-2-5- سطح تحصیلات .............................................................................................................................62
4-2-6- میزان درآمد .....................................................................................................................................63
4-2-7- شغل ................................................................................................................................................64
4-3- توصیف سؤالات پرسشنامه اصلی ............................................................................................................65
4-4- پایایی پرسشنامه ........................................................................................................................................69
4-7- آزمون فرضیه های تحقیق : ......................................................................................................................75
4-7-1 فرضیه اول .........................................................................................................................................75
7-4-2- فرضیه دوم ......................................................................................................................................76
7-4-3- فرضیه سوم .....................................................................................................................................76
7-4-4- فرضیه چهارم ...................................................................................................................................77
7-4- فرضیه پنجم .........................................................................................................................................77
7-4-6- فرضیه ششم ....................................................................................................................................78
7-4-7- فرضیه هفتم ....................................................................................................................................79
7-4-9- فرضیه نهم ......................................................................................................................................80
7-5- تاثیر انگیزه های حضور تماشاگران بر میزان حضور آنان .......................................................................81
فصل پنجم : خلاصه ، بحث ، نتیجه گیری و پیشنهادات ............................................................................85
5-1- مقدمه .....................................................................................................................................................86
5-2- خلاصه تحقیق ........................................................................................................................................86
5-3- بحث و نتیجه گیری ...............................................................................................................................91
5-4- پیشنهادات ...............................................................................................................................................95
5-4-1- پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق ............................................................................................95
5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آینده .....................................................................................................96
فهرست منابع و مآخذ ................................................................................................................................98
منابع فارسی ......................................................................................................................................................98
منابع لاتین .........................................................................................................................................................99
پیوست ..........................................................................................................................................................101
چکیده انگلیسی
منبع:
منابع فارسی:
1. آندرف، ولادیمیر، فرانسواسیس، ژان، اقتصاد ورزش، ترجمه اله وردی جزایری، تهران: علم و ورزش، 1380
2. اسماعیل پور، حسن، مبانی مدیریت بازاریابی، تهران: نکاه دانش، 1384
3. پی یر- فویله، روان شناسی بازرگانی، ترجمه دکتر محمد حسین سروری، انتشارات سخن، 1370.
4. پاشا شریفی، حسن، شریفی، نسترن، روشهای تحقیق در علوم رفتاری،چاپ اول، تهران، انتشارات پیک، 1371.
5. حسن زاده، مهرداد، بازاریابی ورزشی، تهران: پرسمان 1384
6. حقیقی، محمدعلی، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، انتشارات ترمه، 1382، ص 77.
7. حیدرعلی، هومن، پایه های پژوهش در علوم رفتاری، چاپ اول، تهران، انتشارات پیک، 1371، ص 224.
8. خاکی، غلام رضا، روش تحقیق رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، تبازتاب، 1384.
9. خلیل آبادی، غلام رضا، بررسی انگیزه های افراد شرکت کننده در ورزش های همگانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم، 1373.
10. خداداد حسینی، سید حمید، عزیزی، شهریار، حسین میرحسینی، کسب و تجارت الکترونیکی رویکردی مدیریتی، تهران، سمت، 1385.
11. خاکی، غلام رضا، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، بازتاب، 1384، ص 202.
12. رحیمی، قاسم، بررسی عوامل مؤثر در مدیریت ایمنی سالن ورزشی های والیبال کشور از دیدگاه تماشاگران، بازیکنان و مدیران اجرایی- ارائه الگو، رساله دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت و برنامه ریزی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، 1380.
13. راجرز، لن، راهنمای بازاریابی برای موسسات کوچک، ترجمه عباس مخبر، تهران: کتاب ماد، 1373.
14. سیترز، ریچارد، انگیزش و رفتار در کار، مترجم علوی، سید امین، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران، چاپ اول، جلد اول.
15. شفیع زاده، علی، خلجی، حسن، بررسی ارتباط انگیزش با عوامل آمادگی جسمانی، مهارتی و علمی معلمان تربیت بدنی، پژوهش در علوم ورزشی، اسفند 1380.
16. ظهراب پور، فاضل، بازاریابی و بازرگانی در مدیریت، انتشارات ساینا، 1376.
17. عزتی، مرتضی، روش تحقیق در علوم اجتماعی،مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، چ اول، 1376.
18. علوی، امین ا... ، روان شناسی مدیریت و سازمان(رفتار سازمانی)، چاپ پنجم، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381، ص 101.
19. قراخانلو، رضا، نیسیان، فریده، بررسی نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچیان زن در میادین و رقابت های ورزشی مردان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 1384.
20. کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری، اصول بازاریابی،ترجمه علی پارسائیان، تهران: نشر دبستان، 1379.
21. محرم زاده، مهرداد، مدیریت بازاریابی ورزشی، ارومیه: جهاد دانشگاهی، 1385.
22. مومنی، منصور، تحلیل داده های آماری با استفاده از spss، تهران: کتاب نو ، 1386.
23.نائلی، محمدعلی، انگیزش در سازمان ها،چاپ اول اهواز دانشگاه شهید چمران 1373.
24. هاوکینز، دل، بست، راجر، کانی،کنث، رفتار مصرف کننده، مترجمان: احمد روستا، عطیه بطحایی، تهران: سارگل، 1385.
25. یگانه، فریدون، بررسی عوامل انگیزش در وزارت آموزش و پرورش در جهت ادامه خدمت علاقه مندانه معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشیتهران مرکز مدیریت دولتی.
منابع لاتین:
26. Cialdini, R. B., Borden, RJ. Thorne, A., Walker, MR. (1976)”Basking in reflected glory: Three (football) field studies” Journal of Personality andSocial Psychology, 34, 366-375.
27. Dietz-Uhler, Beth, End ,Christian, Harrick, Elizabeth A.,acquemotte,Lindy J (2000) ”Sex Differences in Sport Fan Behavior andReasons for Being a Sport Fan” Journal of Sport Behavior, Vol. 23
28. Gordon R.Foxall, Ronald E.Goldsmith(1994), Consumer Psychology formarketing, USA:Routledge
29. Howard, D. R., & Crompton, J. L. (2004) Financing sport (2th Ed.).Morgantown, WV: Fitness Information Technology, Inc.
30. Kahle, LR, Kambara , KM, Rose , GM (1996) ”A functional model of fanattendance motivations for college football” Sport Marketing Quarterly
31. Larson, Leonard A. (1976). ” Foundation of physical activity” Mac Millan Co., N.Y.
32. Lee, Minyong (2007) AAHPERD National Convention and Exposition Convention Center: Exhibit Hall Poster Area I, University of Connecticut, Storrs, CT
33. Matthew J. Bernthal and Peter J. Graham (2003)”The effect of Sport Setting on Fan Attendance Motivation: The Case of Minor League vs. Collegiate Baseball”Journal of Sport Behavior 26(3); Academic Research Library. 223- 224.
34. Neale, Larry; Funk, Daniel (2006)”Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian Football”: International Journal of Sports Marketing & Sponsorship.
35. Philip Kotler, Gary Armstrong(1991), Principles of Marketing, USA:Prentice-Hall International
36. Schrader, Wann, Daniel L., Wilson, Anthony.M (1999) ”Sport Fan Motivation: Questionnaire Validation, Comparisons by Sport, and Relationship to Athletic Motivation” Michael P. Journal of SportBehavior, Vol. 22
37. Trail, G.T., Robinson, M.J., Dick, R. and Gillentine, A. (2003)” Motives and points of attachment: Fans versus spectators in intercollegiate athletics” Sport Marketing Quarterly. 12 4, 217-227.
38. Wann, Daniel L (2001).Sport fans: the Psychology and social impact of spectators, New York: Routledge.
39. Wann, Daniel L. (1995). Preliminary Validation Of The Sport Fan Motivation Scale,Journal of Sport & Social Issues, Vol. 19, No. 4, 377-396.
40. Wenner, L. A., & Gantz, W. (1989) ”The audience experience with sports on television” In L. A.Wenner (Ed.), Media, Sports, and Society, pp. 241–269. New Bury Park, CA: Sage.
41. Won, Jung-uk and Kitamura, Kaoru (2006). ”Motivational FactoresAffecting Sports Consumption Behavior of K-League and J-League Spectatores,International” Journal of Sport and HealthScience,Vol.4,233-251
42. Zhang, J.J., Smith, D.W. & Pease, D.G. (1996)”Spectator knowledge of hockey as a significant predictor of game attendance” Sport MarketingQuarterly 5 (3), 41-48.