فهرست:
چکیده ......................................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1. مقدمه .............................................................................................................................................. 3
2-1. بیان مساله ...................................................................................................................................... 4
3-1. اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................................................................... 6
4-1. اهداف پژوهش................................................................................................................................... 7
1-4-1. هدف کلی.................................................................................................................................. 7
2-4-1. اهداف جزیی............................................................................................................................ 7
5-1. سوال های پژوهش........................................................................................................................... 7
6-1. فرضیه های پژوهش......................................................................................................................... 7
7-1. متغیرهای پژوهش............................................................................................................................ 7
8-1. محدوده های پژوهش....................................................................................................................... 8
9-1. تعاریف واژه ها و اصطلاحات ..................................................................................................... 8
1-9-1. تعاریف مفهومی(نظری)....................................................................................................... 8
2-9-1. تعاریف عملیاتی(عملی)...................................................................................................... 8
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
1-2. مقدمه................................................................................................................................................. 10
2-2. قسمت اول: مبانی نظری پژوهش............................................................................................... 11
1-2-2. تاریخچه ورزش............................................................................................................................. 11
2-2-2. اهداف تربیت بدنی در جوامع گذشته و امروز................................................................... 12
3-2-2. اهداف تربیت بدنی در جامعه اسلامی................................................................................ 13
4-2-2. اهداف تربیت بدنی و ورزش...................................................................................................... 14
5-2-2. ورزش و رشته های مختلف ورزشی....................................................................................... 15
6-2-2. انواع ورزش..................................................................................................................................... 15
7-2-2. اصول بنیادی تمرین....................................................................................................................... 16
8-2-2. انواع برنامه های تمرینی............................................................................................................. 18
9-2-2. تمرین مقاومتی.............................................................................................................................. 18
10-2-2. تمرین تناوبی................................................................................................................................ 18
11-2-2. تمرین تداومی............................................................................................................................... 19
12-2-2. تمرین تداومی با شدت زیاد..................................................................................................... 19
13-2-2. تمرین آهسته در مسافت طولانی ....................................................................................... 20
14-2-2. تمرین فارتلک............................................................................................................................... 21
15-2-2. تمرین دایره ای.............................................................................................................................. 21
16-2-2. پدید آمدن ورزش های هوازی و غیر هوازی.......................................................................... 22
17-2-2. شناخت فعالیت های هوازی و غیر هوازی......................................................................... 23
18-2-2. سازگاری با تمرینات هوازی...................................................................................................... 23
19-2-2. سازگاری های عضلانی........................................................................................................... 24
20-2-2. انواع تار عضلانی...................................................................................................................... 24
21-2-2. فراهمی مویرگ......................................................................................................................... 25
22-2-2. ذخیره مبوگلوبین...................................................................................................................... 25
23-2-2. عمل میتوکندری....................................................................................................................... 26
24-2-2. آنزیم های اکسایشی............................................................................................................. 26
25-2-2. سازگاری های موثر در منابع انرژی....................................................................................... 27
26-2-2. کربوهیدرات برای انرژی........................................................................................................... 27
27-2-2. چربی برای انرژی......................................................................................................................... 27
28-2-2. تمرینات دستگاه هوازی............................................................................................................ 28
29-2-2. حجم تمرین.................................................................................................................................. 29
30-2-2. شدت تمرین.................................................................................................................................. 29
31-2-2. تمرین تناوبی................................................................................................................................ 30
32-2-2. سازگاری با تمرینات بی هوازی............................................................................................... 30
33-2-2. سازگاری های دستگاه ATP-Pcr.................................................................................... 31
34-2-2. سازگاری دستگاه گلیکولیتیک......................................................................................... 31
35-2-2. سایر سازگاری ها با تمرینات بی هوازی.............................................................................. 32
36-2-2. تمرین بیش از حد........................................................................................................................ 33
37-2-2. حجم تمرین.................................................................................................................................. 34
38-2-2. شدت تمرین.................................................................................................................................. 35
39-2-2. بیش تمرین.................................................................................................................................... 36
40-2-2. اثرات بیش تمرین......................................................................................................................... 37
41-2-2. دستگاه های عصبی خودکار و بیش تمرین........................................................................ 38
42-2-2. پاسخ های هورمونی نسبت به بیش تمرین....................................................................... 39
43-2-2. سیستم ایمنی و بیش تمرین................................................................................................. 39
44-2-2. کاهش تدریجی تمرین برای رسیدن به اوج عملکرد....................................................... 40
45-2-2. بی تمرینی..................................................................................................................................... 41
46-2-2. انواع فعالیت های ورزشی...................................................................................................... 42
47-2-2. تمرینات هوازی............................................................................................................................. 42
48-2-2. ورزش های بی هوازی................................................................................................................. 43
49-2-2. طبقه بندی مهارت های ورزشی.......................................................................................... 43
50-2-2. ورزش و رشته های مختلف ورزشی.................................................................................... 44
51-2-2. رشته های ورزشی مرکب....................................................................................................... 45
52-2-2. ورزش های توپی.......................................................................................................................... 45
53-2-2. فوتسال........................................................................................................................................ 45
54-2-2. قانون زمین فوتسال................................................................................................................. 46
55-2-2. اهمیت بهداشتی فعالیت های ورزشی هوازی............................................................... 47
56-2-2. فواید بهداشتی- جسمانی ناشی از فعالیت های ورزشی هوازی 48
3-2. قسمت دوم: پیشینه پژوهش....................................................................................................... 51
1-3-2. پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور............................................................... 51
2-3-2. پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج کشور............................................................... 54
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
1-3. مقدمه................................................................................................................................................. 58
2-3. روش تحقیق......................................................................................................................................... 58
3-3. جامعه آماری .................................................................................................................................... 59
4-3. حجم نمونه و روش نمونه گیری..................................................................................................... 59
5-3. روش گردآوری اطلاعات................................................................................................................... 59
6-3. ابزار پژوهش........................................................................................................................................ 60
7-3. روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................................. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4. مقدمه................................................................................................................................................. 62
2-4. تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها.................................................................................................... 64
3-4. تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها................................................................................................ 70
فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادها
1-5. خلاصه پژوهش................................................................................................................................. 75
2-5. یافته های پژوهش............................................................................................................................ 76
3-5. بحث و نتیجه گیری........................................................................................................................ 77
4-5. محدودیت های پژوهش................................................................................................................... 79
1-4-5. محدودیت های در اختیار پژوهشگر.................................................................................... 79
2-4-5. محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر.......................................................................... 79
5-5. پیشنهاد های پژوهش.................................................................................................................... 80
1-5-5. پیشنهادهایی بر اساس نتایج پژوهش............................................................................ 80
2-5-5. پیشنهادهایی بر اساس تجارت پژوهشگر....................................................................... 80
3-5-5. توصیه به سایر پژوهشگران............................................................................................... 80
منابع ............................................................................................................................................................ 81
پیوست ........................................................................................................................................................ 87
منبع:
آقاعلی نژاد، حمید. (1382). زمان بندی تمرین قدرتی در فوتبال. تهران: نشر دنیای حرکت.
امیری، فاطمه. (1383). تاثیر یک برنامه منتخب ایستگاهی و برنامه عادی درس تربیت بدنی بر آمادگی جسمانی و مهارت عای ادراکی- حرکتی دانش آموزان 10-11 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
بارانی، اعظم؛ بمبئی چی، عفت؛ رهنما، نادر. (1388). شیوع و مکانیزم های آسیب در زنان ورزشکار بسکتبال. پژوهش در علوم ورزشی، دوره 3، شماره 23، صص: 68 – 59 .
پاکروان، مریم؛ صاحب الزمانی، منصور؛ قهرمان تبریزی، کوروش. (1388). بررسی میزان شیوع و علل آسیب های ورزشی دانشجویان رشته تربیت بدنی. طب ورزشی. شماره2، صص:94-81.
حمزه زاده بروجنی، الهام؛ نظر علی، پروانه؛ نقیبی، سعید. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی شدید (HIT) بر برخی شاخص های هوازی و بی هوازی زنان تیم ملی بسکتبال ایران. علوم زیستی ورزشی، دوره 5، شماره 4، صص: 48-35.
حمزه زاده بروجنی، الهام؛ نظر علی، پروانه؛ کردی، محمد رضا. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی شدید (HIT)، بر سطوح GH، IGF-1، IGFBP-3 و کورتیزول سرم زنان تیم ملی بسکتبال ایران. فیزیولوژی ورزشی، شماره 19، صص: 158-143.
دژآهنگ، منوچهر؛ رستم خانی، حسین؛ نقی لو، ذبیح اله. (1390). تاثیر دو، چهار و شش هفته بی تمرینی پس از یک دوره تمرین پلایومتریک بر کنترل وضعیت (Posture) مردان دانشجو. پژوهش در علوم توانبخشی، دوره 7، شماره 2، صص: 148-141.
رشیدلمیر، امین؛ رشیدلمیر، امیر؛ قنبری نیاکی، عباس؛ نسرین پوریموت، نسرین. (1389). اثر 6 هفته تمرینات کشتی و دایره ای مبتنی بر فنون کشتی بر ترکیب بدن، توان هوازی و نیم رخ چربی خون کشتی گیران تمرین کرده خراسانی. ورزش و علوم زیست حرکتی، سال اول، شماره 3، صص: 27- 21.
سیاهکوهیان، معرفت؛ خدادادی، داور. (1392). تأثیر تمرینات تناوبی شدید و تمرینات تداومی متوسط بر شاخص های هوازی و بی هوازی در پسران ورزشکار، فصلنامه فیزیولوژی ورزشی، شماره 18، صص: 52-39.
شهابی کاسب، محمدرضا. (1383). بررسی نیروهای عکس العمل زمین و مسیر حرکت مرکز فشار بی دقتی در شوت جفت بسکتبال، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
علیزاده، محمد حسین؛ رحیمی، علیرضا؛ حق وردی، روح الله. (1389). تاثیر 6 هفته تمرین موازی و دایره ای بر توان هوازی و بی هوازی بازیکنان فوتبال نوجوان پسر. فصلنامه علوم ورزش، سال دوم، شماره سوم، صص:62-47.
فتحی، سعید. (1380) معرفی ورزش ها: چگونگی پیدایش و شکل گیری بسکتبال. نشریه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 3، صص: 49-48.
فرحزاده موالو، شهرام. (1385). راهنمای پیکر سنجی ورزشی. تهران: آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک.
فرساد، حامد؛ شکراللهی، آفاق؛ دژپسند، سیده صفورا؛ معمار کرمانی، نفیسه. (1392). ورزش و فعالیت منظم بدنی. دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت، با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار.
فیاض میلانی، رعنا؛ گایینی، عباس علی؛ رواسی، علی اصغر؛ پناهی، سارا. (1386). رابطه توان هوازی و توانایی تکرار فعالیت های سرعتی (RSA) در زنان بسکتبالیست. نشریه حرکت، شماره 31، صص: 167-177.
قراخانلو، رضا؛ آقاعلی نژاد، حمید؛ رستگار مصیب خازنی، علی. (1387). بررسی همبستگی بین آزمون میدانی RAST و 300 یارد رفت و برگشت با آزمون وینگیت در اندازه گیری توان بی هوازی بازیکنان فوتسال. فصلنامه المپیک، دوره 16، شماره 4 (پیاپی 44)، صص: 108-99.
قره داغی، نیما؛ کردی، محمدرضا؛ گائینی، عباسعلی. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین متناوب هوازی شدید(هاف) بر Tmax، Vo2max، Vo2max v بازیکنان فوتبال باشگاهی ایران. نشریه علوم زیستی ورزشی، دوره5، شماره2، صص: 57-47.
قنبری نیاکی، عباس؛ طیبی، سید مرتضی؛ علی زاده، قربان؛ قاضیانی، فاطمه؛ حکیمی، جواد. (1385). اثر یک جلسه تمرین مقاومتی دایره ای بر تغییرات نیمرخ چربی و لیپوپروتئین سرم در دانشجویان تربیت بدنی. پژوهش نامه علوم ورزشی، شماره 4، صص:56-47.
عبدلی، بهروز. (1386). مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: نشر بامداد.
کاشف، مجید؛ رمضانی، علیرضا؛ محمدی، محمود. (1393). تاثیر مکمل ال کارنیتین و تمرین هوازی بر توان هوازی و لاکتات خون در مردان جوان. علوم زیستی ورزشی، دوره6، شماره1، صص: 68-57.
کوشافر، علی اصغر. (1381). اصول و مبانی تربیت بدنی. تبریز: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
گائینی، عباس؛ رجبی، حمید. (۱۳۸۶). آمادگی جسمانی. تهران: انتشارات سمت.
گائینی، عباسعلی. (1386). چالش های اصلی فیزیولوژی ورزشی. مجله رشد. دوره 6، شماره 3، صص: 18-14.
مظفری، امیر. (1385). مقایسه سه روش تمرینی پلایومتریک، با وزنه و ترکیبی روی توان بی هوازی پسران والیبالیست. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان.
معظمی، مهتاب؛ کردی، محمدرضا؛ گایینی، عباسعلی؛ رواسی، علی اصغر؛ اجتهادی، محمدمهدی. (1389). تاثیر هایپوکسی تناوبی کوتاه مدت (IHE) بر عملکرد هوازی و بی هوازی مردان ورزشکار، علوم حرکتی و ورزش، دوره 8، شماره 16، صص: 147 – 135 .
معتمدی، پژمان؛ رجبی، حمید، ابراهیمی ، اسماعیل. (1388). تاثیر برنامه های تمرینی تداومی و تناوبی، هوازی و مقاومتی بر کارآیی حرکتی دوندگان مرد تمرین کرده استقامتی. دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال 8، شماره 15، صص: 59-46.
معینی، ضیاء؛ رحمانی نیا، فرهاد؛ رجبی، حمید. (1392). فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی. تهران: نشر مبتکران.
معینی، ضیاء الدین؛ سلامی، فاطمه؛ رحمانی، فاطمه؛ کاستیل، دیوید؛ ویلمور، جک؛ رجبی، حمید؛ آقا علی نژاد، حمید. (1389). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی. تهران: نشر مبتکران پیشرو.
مقرنسی، مهدی؛ ناصح، مهتاب. (1389). ارتباط بی تمرینی با از دست رفتن دستاوردهای تمرین و خطر بروز بیماریهای قلبی- عروقی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان. دوره 13، شماره 2، صص20-25.
نورشاهی، مریم؛ هوانلو، فریبرز؛ بیگ زاده، مهدی؛ زر، عبدالصالح. (1389). بررسی تأثیر شش هفته تمرین مقاومتی و سرعتی بر برخی عوامل آمادگی جسمانی در دانشجویان مرد غیر ورزشکار. ورزش و علوم زیست حرکتی، سال اول، شماره 3، صص: 20-10.
نیک رو، حسین؛ باران چشمه، مهر علی. (1392). مقایسه ی تاثیر برنامه ی تمرین هوازی تناوبی و تداومی بر حداکثر اکسیژن مصرفی نمایه توده ی بدن و درصد چربی بدن دانشجویان افسری. مجله طب نظامی، دوره15، شماره4، صص245-251.
هاشمی نوربخش، اصغر. (1384). بررسی میزان امادگی جسمانی(تندرستی و سلامتی) دانش اموزان دختر و پسر شهر سنین 9 تا 15 سال شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
فهرست منابع لاتین:
Bale P.(1991). Anthropometric, Body composition and Performance Variable of Young elite female Basketball Players. The j,of sports med, and physical Fit; 31(2): P173.
Berger, N.J. A. Cambelt, I. T. Wikerson D. P. Jones A M. (2006). “Influence of acute plasma voldume expansion on VO kinetics, VO2 Peak. And performance during high – intensity cycle exercise”. J Appl Physiol, 101: PP:707-714.
Bickham, D.C. and Le Rossignol, P.F. (2004). Effect of High-Intensity Interval Training on the accumulated oxygen deficit of endurance-trained runners. Journal of Exercise Physiology 7: 40-47.
Coyle- EF. Martin-WH. (1986). Effects of detraining on responses to supmaximal exercise. J-Appl-Phy-Sep.59(3):853-9.
Donald K, Mathews Edward L. F, Nancy A.(1991). The Physiological Basis of Physical Education and Athletics. 2nd Edition. W.b.sunders; vol2: 189-198.
Hoff J, and Helgerud J.(2004). Endurance and strength training for soccer players. Physiological Considerations. Sports Med;34:165-180.
Lemora L, Borillard A, and Andreacci J .(2000). lipid and lipoprotein profiles, cardiovascular fitness, body composition, and diet during and after resistance, aerobic and combination training in young women. Eur J Appl Phisol ;82: 451–458.
Mujika I, Goya A, Ruiz E, Padilla S.(2002). Physiological and performance responses to a 6-day Taper in middle distance runners: influence of training frequency.Int J Sports Moo; 23: 367-373.
Fatouros G and Kambas A. (2005). Strength training and training effect on muscular, anaerobic power, and mobility of inactive older man are intensity dependent. Br.J. Sport Med; 39:776-780.
Gaeini A, Kazem F, Badi M , Shafiei J .(2012). The effect of 8-week aerobic interval training and a detraining period on left ventricular structure and function in non-athlete healthy men. J Zahedan; 3(13): 16-20(Persian).
Gregorio CD, Speranza G, Magliarditi A, Pugliatti P, Ando G and Coglitore S.(2012). Detraining- related changes in left ventricular wall thickness and longitudinal strain in a young athlete likely to have hypertrophic cardiomyopathy. J of Sport Science and Medicine; 11: 557- 561.
Hildick Smith DJ, Shapiro LM.(2001). Echocardiographic differentiation of pathological and physiological left ventricular hypertrophy. U.S National libraryof medicine institute health; 85(6): 615-619.
Mououdi MA, Choobineh AR. (2008). Ergonomics in practice: selected ergonomics topics. Tehran: Nashr-e-Markaz: 82-94.
Neufer-PD.1989.The Effects of detraining and reduce training on The Physiological adaptation to aerobic exercise training.Spor-Med-Nor-8(5):302-20.
Jukka S. (2005). Power-type strength training in middle-aged men and women. Publications of the National Public Health Institute, Finland
Toraman NF and Ayseman N.(2005). Effects of six Weeks of detraining on retention of functional fitness of old people after nine weeks of