فهرست:
چکیده ......................................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه ........................................................................................................................................................ 3
بیان مساله ................................................................................................................................................ 4
اهمیت و ضرورت پژوهش......................................................................................................................... 6
اهداف پژوهش............................................................................................................................................. 7
الف:هدف کلی....................................................................................................................................... 7
ب: اهداف جزیی..................................................................................................................................... 7
متغیرهای پژوهش...................................................................................................................................... 8
سوال های پژوهش..................................................................................................................................... 8
فرضیه های پژوهش.................................................................................................................................. 9
محدوده های پژوهش................................................................................................................................. 9
تعاریف واژه ها و اصطلاحات ............................................................................................................... 10
الف: تعاریف مفهومی(نظری)........................................................................................................... 10
ب: تعاریف عملیاتی(عملی).............................................................................................................. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه.......................................................................................................................................................... 12
قسمت اول: مبانی نظری پژوهش........................................................................................................ 13
فیریولوژی فعالیت بدنی ورزش در عصر حاضر................................................................................. 13
واکنش فیزیولوژیکی کوتاه مدت نسبت به ورزش......................................................................... 13
سازگاری های تدریجی فیزیولوژیکی با تمرین................................................................................... 14
اصول بنیادی تمرین..................................................................................................................................... 14
انواع برنامه های تمرینی .......................................................................................................................... 16
تمرین مقاومتی............................................................................................................................................ 16
تمرین تناوبی................................................................................................................................................. 16
تمرین تداومی................................................................................................................................................ 17
تمرین تداومی با شدت زیاد...................................................................................................................... 17
تمرین آهسته در مسافت طولانی ........................................................................................................ 18
تمرین فارتلک................................................................................................................................................ 18
تمرین دایره ای............................................................................................................................................... 19
سازگاری با تمرینات هوازی....................................................................................................................... 20
سازگاری های عضلانی............................................................................................................................ 20
نوع تار عضلانی.......................................................................................................................................... 20
فراهمی مویرگی........................................................................................................................................ 21
ذخیره میوگلوبین....................................................................................................................................... 21
عمل میتوکندری........................................................................................................................................ 22
آنزیم های اکسایشی.............................................................................................................................. 22
سازگاری های موثر در منابع انرژی........................................................................................................ 23
کربوهیدرات برای انرژی............................................................................................................................ 23
چربی برای انرژی.......................................................................................................................................... 23
تمرینات دستگاه هوازی............................................................................................................................. 24
حجم تمرین................................................................................................................................................... 25
شدت تمرین................................................................................................................................................... 25
تمرین تناوبی................................................................................................................................................. 26
سازگاری با تمرینات بی هوازی................................................................................................................ 26
سازگاری های دستگاه ATP-Pcr..................................................................................................... 27
سازگاری دستگاه گلیکولیتیک.......................................................................................................... 27
سایز سازگاری ها با تمرینات بی هوازی............................................................................................... 28
تمرین بیش از حد......................................................................................................................................... 29
بیش تمرینی.................................................................................................................................................. 32
اثرات بیش تمرینی....................................................................................................................................... 32
دستگاه عصبی خودکار و بیش تمرینی............................................................................................... 33
پاسخ های هورمونی نسبت به بیش تمرینی..................................................................................... 34
سیستم ایمنی و بیش تمرینی............................................................................................................... 35
ورزش و رشته های مختلف ورزشی..................................................................................................... 36
کاهش تدریجی تمرین برای رسیدن به اوج عملکرد........................................................................ 36
بی تمرینی...................................................................................................................................................... 37
انواع فعالیت های ورزشی....................................................................................................................... 38
تمرینات هوازی.............................................................................................................................................. 38
ورزش های بی هوازی.................................................................................................................................. 39
طبقه بندی مهارت های ورزش............................................................................................................... 39
رشته های ورزشی مرکب........................................................................................................................ 40
ورزش های توپی........................................................................................................................................... 40
ورزش بسکتبال.......................................................................................................................................... 40
تاریخچه بسکتبال................................................................................................................................... 42
استانداردها در بسکتبال....................................................................................................................... 44
آسیب های ورزشی در بسکتبال........................................................................................................... 45
قسمت دوم: پیشینه پژوهش................................................................................................................ 47
الف) پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور................................................................... 47
ب) پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج کشور....................................................................... 51
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه.......................................................................................................................................................... 61
روش تحقیق................................................................................................................................................... 61
جامعه آماری .............................................................................................................................................. 61
حجم نمونه و روش نمونه گیری............................................................................................................... 61
روش گردآوری اطلاعات............................................................................................................................. 61
روش اجرا....................................................................................................................................................... 62
ابزار پژوهش................................................................................................................................................. 62
روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................................................... 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه.......................................................................................................................................................... 66
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها................................................................................................... 66
ب ) تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها.................................................................................................. 69
فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادها
خلاصه پژوهش........................................................................................................................................... 84
یافته های پژوهش...................................................................................................................................... 84
بحث و نتیجه گیری.................................................................................................................................. 86
محدودیت های پژوهش............................................................................................................................. 93
الف) محدودیت های در اختیار پژوهشگر...................................................................................... 93
ب) محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر.................................................................................. 93
پیشنهاد های پژوهش............................................................................................................................. 93
الف) پیشنهادهایی بر اساس نتایج پژوهش................................................................................ 93
ب) پیشنهادهایی بر اساس تجارت پژوهشگر............................................................................... 94
ج) توصیه به سایر پژوهشگران...................................................................................................... 95
منابع ............................................................................................................................................................ 97
پیوست ........................................................................................................................................................ 104
منبع:
آقاعلی نژاد، حمید. (1382). زمان بندی تمرین قدرتی در فوتبال. تهران: نشر دنیای حرکت.
امیری، فاطمه. (1383). تاثیر یک برنامه منتخب ایستگاهی و برنامه عادی درس تربیت بدنی بر آمادگی جسمانی و مهارت های ادراکی- حرکتی دانش آموزان 10-11 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
بارانی، اعظم؛ بمبئی چی، عفت؛ رهنما، نادر. (1388). شیوع و مکانیزم های آسیب در زنان ورزشکار بسکتبال. پژوهش در علوم ورزشی، دوره 3، شماره 23، صص: 68 – 59 .
پاکروان، مریم؛ صاحب الزمانی، منصور؛ قهرمان تبریزی، کوروش. (1388). بررسی میزان شیوع و علل آسیب های ورزشی دانشجویان رشته تربیت بدنی. طب ورزشی. شماره2، صص:94-81.
حمزه زاده بروجنی، الهام؛ نظر علی، پروانه؛ نقیبی، سعید. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی شدید (HIT) بر برخی شاخص های هوازی و بی هوازی زنان تیم ملی بسکتبال ایران. علوم زیستی ورزشی، دوره 5، شماره 4، صص: 48-35.
حمزه زاده بروجنی، الهام؛ نظر علی، پروانه؛ کردی، محمد رضا. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین تناوبی شدید (HIT)، بر سطوح GH، IGF-1، IGFBP-3 و کورتیزول سرم زنان تیم ملی بسکتبال ایران. فیزیولوژی ورزشی، شماره 19، صص: 158-143.
دژآهنگ، منوچهر؛ رستم خانی، حسین؛ نقی لو، ذبیح اله. (1390). تاثیر دو، چهار و شش هفته بی تمرینی پس از یک دوره تمرین پلایومتریک بر کنترل وضعیت (Posture) مردان دانشجو. پژوهش در علوم توانبخشی، دوره 7، شماره 2، صص: 148-141.
سیاهکوهیان، معرفت؛ خدادادی، داور. (1392). تأثیر تمرینات تناوبی شدید و تمرینات تداومی متوسط بر شاخص های هوازی و بی هوازی در پسران ورزشکار، فصلنامه فیزیولوژی ورزشی، شماره 18، صص: 52-39.
شهابی کاسب، محمدرضا. (1383). بررسی نیروهای عکس العمل زمین و مسیر حرکت مرکز فشار بی دقتی در شوت جفت بسکتبال، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
فتحی، سعید. (1380) معرفی ورزش ها: چگونگی پیدایش و شکل گیری بسکتبال. نشریه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 3، صص: 49-48.
فرحزاده موالو، شهرام. (1385). راهنمای پیکر سنجی ورزشی. تهران: آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک.
فرساد، حامد؛ شکراللهی، آفاق؛ دژپسند، سیده صفورا؛ معمار کرمانی، نفیسه. (1392). ورزش و فعالیت منظم بدنی. دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت، با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار.
فیاض میلانی، رعنا؛ گایینی، عباس علی؛ رواسی، علی اصغر؛ پناهی، سارا. (1386). رابطه توان هوازی و توانایی تکرار فعالیت های سرعتی (RSA) در زنان بسکتبالیست. نشریه حرکت، شماره 31، صص: 167-177.
قره داغی، نیما؛ کردی، محمدرضا؛ گائینی، عباسعلی. (1392). تاثیر چهار هفته تمرین متناوب هوازی شدید(هاف) بر Tmax، Vo2max، Vo2max v بازیکنان فوتبال باشگاهی ایران. نشریه علوم زیستی ورزشی، دوره5، شماره2، صص: 57-47.
عبدلی، بهروز. (1386). مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: نشر بامداد.
کاشف، مجید؛ رمضانی، علیرضا؛ محمدی، محمود. (1393). تاثیر مکمل ال کارنیتین و تمرین هوازی بر توان هوازی و لاکتات خون در مردان جوان. علوم زیستی ورزشی، دوره6، شماره1، صص: 68-57.
کوشافر، علی اصغر. (1381). اصول و مبانی تربیت بدنی. تبریز: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
گائینی، عباس؛ رجبی، حمید. (۱۳۸۶). آمادگی جسمانی. تهران: انتشارات سمت.
گائینی، عباسعلی. (1386). چالش های اصلی فیزیولوژی ورزشی. مجله رشد. دوره 6، شماره 3، صص: 18-14.
معظمی، مهتاب؛ کردی، محمدرضا؛ گایینی، عباسعلی؛ رواسی، علی اصغر؛ اجتهادی، محمدمهدی. (1389). تاثیر هایپوکسی تناوبی کوتاه مدت (IHE) بر عملکرد هوازی و بی هوازی مردان ورزشکار، علوم حرکتی و ورزش، دوره 8، شماره 16، صص: 147 – 135 .
معتمدی، پژمان؛ رجبی، حمید، ابراهیمی ، اسماعیل. (1388). تاثیر برنامه های تمرینی تداومی و تناوبی، هوازی و مقاومتی بر کارآیی حرکتی دوندگان مرد تمرین کرده استقامتی. دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال 8، شماره 15، صص: 59-46.
معینی، ضیاء؛ رحمانی نیا، فرهاد؛ رجبی، حمید. (1392). فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی. تهران: نشر مبتکران.
معینی، ضیاء الدین؛ سلامی، فاطمه؛ رحمانی، فاطمه؛ کاستیل، دیوید؛ ویلمور، جک؛ رجبی، حمید؛ آقا علی نژاد، حمید. (1389). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی. تهران: نشر مبتکران پیشرو.
میلانی فر، بهروز. (1386). بهداشت روانی. تهران: نشر قومس.
نورشاهی، مریم؛ هوانلو، فریبرز؛ بیگ زاده، مهدی؛ زر، عبدالصالح. (1389). بررسی تأثیر شش هفته تمرین مقاومتی و سرعتی بر برخی عوامل آمادگی جسمانی در دانشجویان مرد غیر ورزشکار. ورزش و علوم زیست حرکتی، سال اول، شماره 3، صص: 20-10.
نیک رو، حسین؛ باران چشمه، مهر علی. (1392). مقایسه ی تاثیر برنامه ی تمرین هوازی تناوبی و تداومی بر حداکثر اکسیژن مصرفی نمایه توده ی بدن و درصد چربی بدن دانشجویان افسری. مجله طب نظامی، دوره15، شماره4، صص245-251.
فهرست منابع لاتین
Arabnejad najmeh, Nojoomi Seyed Ali, Yousefi Mohammad Hossein, Addini, Rouhollah Karim. (2013). Comparison of anaerobic power between male and female with considering lean body mass. International Journal of Sport Studies. Vol, 3(11), 1190-1195.
Bayati, M. Farzad, B. Gharakhanlou, R. and Agha-Alinejad, H. (2011). A practical model of low-volume high-intensity interval training induces performance and metabolic adaptations that resemble ‘all-out’ sprint interval training. Journal of Sports Science and Medicine 10: 571-576.
Berger, N.J. A. Cambelt, I. T. Wikerson D. P. Jones A M. (2006). “Influence of acute plasma voldume expansion on VO kinetics, VO2 Peak. And performance during high – intensity cycle exercise”. J Appl Physiol, 101: PP:707-714.
Bickham, D.C. and Le Rossignol, P.F. (2004). Effect of High-Intensity Interval Training on the accumulated oxygen deficit of endurance-trained runners. Journal of Exercise Physiology. 7: 40-47.
Bishop, D. Lawrence, S.Spencer, M. (2003). Predictors of repeated-sprint ability in elite female hockey players. J. Sci. Med. Sport. 6: 199-209.
Bogdanis, G.C. Nevill, M.E. Boobis, L.H. and Lakomy, H.K. (1996). Contribution of phosphocreatine and aerobic metabolism to energy supply during repeated sprint exercise. Journal of Applied Physiology 80: 876-884.
Burgomaster, K.A. Howarth, K.R. Phillips, S.M. Rakobowchuk, M. MacDonald, M.J. McGee, S.L. and Gibala, M.J. (2008). Similar metabolic adaptations during exercise after low volume sprint interval and traditional endurance training in humans. Journal of Physiology 586: 151–160.
Bogdanis, G.C. Ziagos, V. Anastasiadis, M. Maridaki, M. (2007). Effects of two different short-term training programs on the physical and technical abilities of adolescent basketball players. Journal of Science and Medicine in Sport 10: 79–88.
Burgomaster, K.A. Cermak, N.M. Phillips, S.M. Benton, C.R. Bonen, A. Gibala, M.J. (2007). Divergent response of metabolite transport proteins in human skeletal muscle after sprint interval training and detraining. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 292: 1970-1976.
Burgomaster, K.A. Hughes, S.C. Heigenhauser, G.J.F. Bradwell, S.N. Gibala, M.J. (2005). Six sessions of sprint interval training increases muscle oxidative potential and cycle endurance capacity in humans. Journal of Applied Physiology 98: 1985–1990.
Creer, A.R. Ricard, M.D. Conlee, R.K. Hoyt, G.L. Parcell, A.C. (2004). Neural, metabolic, and performance adaptations to four weeks of high intensity sprint-interval training in trained cyclists. Int J Sports Med 25: 92-8.
Deminice, R, Gabarra, L., Rizzi, A., Baldissera, V. (2007). High intensity interval training series as indices of acidosis tolerance determination in swimming anaerobic performance prediction. Rev Bras Med Esporte, 13(3): 164-168.
Duffield, R. Dawson, B. Goodman, C. (2005). Energy system contribution to 1500- and 3000-metre track running. J Sports Sci 23: 993-1002.
Esfarjani, F. Laursen, P.B. (2007). Manipulating high-intensity interval training: Effects on VO2 max, the lactate threshold and 3000m running performance in moderately trained males. Journal of Science and Medicine in Sport 10: 27-35.
Fatouros G and Kambas A. (2005). Strength training and training effect on muscular, anaerobic power, and mobility of inactive older man are intensity dependent. Br.J. Sport Med; 39:776-780.
Farzaneh Hesari A, Mirzaei B, Mahdavi Ortakand S, Rabienejad A, Nikolaidis P.T. (2014). Relationship between aerobic and anaerobic power, and Special Judo Fitness Test(sjft) in elite Iranian male judokas. Apunts Med Esport. 49(181): 25-29.
Gibala, M.J. Little, J.P. Essen, M.V. Wilkin, G.P. Burgomaster, K.A. Safdar, A. Raha, S. (2006). Short-term sprint interval versus traditional endurance training: similar initial adaptations in human skeletal muscle and exercise performance. Journal of Physiology 575: 901–911.
Helgerud, J. Hoydal, K. Wang, E. Karlsen, T. Berg, P. Bjerkaas, M. Simonsen, T. Helgesen, C. Hjorth, N. Bach, R. Hoff, J. (2007). Aerobic highintensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine & Science in Sports & Exercise 39: 665-71.
Hiruntakul Ashira, Nanagara Ratanavadee, Emasithi Alongkot, T. Borer Katarina. (2010). Effect of endurance exercise on resting testosterone levevs in sedentary subjects. CentEur J public Health, 18(3): 169-172.
Hoffman, J. (1997). The relationship between aerobic fitness and recovery from high-intensity exercise in infantry soldiers. J. Millitary. Medicine. 162(7): 484-488.
Iaia, F. Thomassen, M. Kolding, H. Gunnarsson, T. Wendell, J. Rostgaard, T. Nordsborg, N. Krustrup, P. Nybo, L. Hellsten, Y. Bangsbo, J. (2008). Reduced volume but increased training intensity elevates muscle Na+-K+ pump alpha1-subunit and NHE1 expression as well as short-term work capacity in humans. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 294:R966–R974.
Jukka S. (2005). Power-type strength training in middle-aged men and women. Publications of the National Public Health Institute, Finland .
Larissa B. Daros, Raul Osieck, Antonio Carlos Dourado, Luiz Claudio R. Stanganelli, Andre M. Fornaziero, Ana C.V.Osiecki. (2012). Maximum Aerobic Power Test for Soccer Players. Journal of Exercise Physiology online, V(15)N(2).
Laursen, P.B. Blanchard, M.A. and Jenkins, D.G. (2002). Acute high-intensity interval training improves Tvent and peak power output in highly-trained males. Canadian Journal of Applied Physiology 27: 336–348.
Knobloch, K., Rossner, D., Jagodzinski, M., Zeichen, J., Gossling, T., Martin Schmitt, S., Richter, M., Krettek, C. (2005). Prevention of school sport injuries an analysis of Ballsports with 2234 injuries. Sportverletz Sportschaden. 19: 82 – 88 .
McKay, B.R. Paterson, D.H. Kowalchuk, J.M. (2009). Effect of short-term high-intensity interval training vs. continuous training on O2 uptake kinetics, muscle deoxygenation, and exercise performance. Journal of Applied Physiology107: 128–138.
Mc Mahon, S. Wenger, H. A. (1998). The relationship between aerobic fitness and recovery from high-intensity exercise in fantry soldiers. J. Military. Medicine. 162(7): 484-488.
Moxnes John, Hausken Kjell, Sandbakk Qyvind. (2012). On the kinetics of anaerobic power. Theoretical Biology And Medical Modelling. 9:29.
Mujika I, Goya A, Ruiz E, Padilla S. (2002). Physiological and performance responses to a 6-day Taper in middle distance runners: influence of training frequency.Int J Sports Moo. 23: 367-373.
Neufer-PD.(1989).The Effects of detraining and reduce training on The Physiological adaptation to aerobic exercise training. Spor-Med;8 (5) : 302-20.
Ross, A. and Leveritt, M. (2001). Long-term metabolic and skeletal muscle adaptations to short-sprint training: implications for sprint training and tapering. Sports Med 31: 1063-1082.
Smith TP, Coombes JS, Geraghty DP. (2003). Optimising high-intensity treadmill training using the running speed at maximal 02 uptake and the time for which this can be maintained. Eur J Appl . PhysioI; 89(3-4):337-43.
Soltani Hossein, Hosseini Syed Reza Attarzadeh, Farahneia Majid, Hojati. (2012). The Comparison of Aerobic Fitness and Anaerobic Power of Iranian Soccer Players in Different Playing Positions during Competitions Season. Annals of Biological Research. 3(8): 4023-4027.
Sperlich, B. Zinner, C. Helleman, I. Kjendlie, P-L. Holmberg, H.C. Master, J. (2010). High intensity interval training improves VO2peak, maximal lactate production, time trial and competition performance in 9-11 year old swimmers. European Journal of Applied Physiology 110: 1029–1036.
Tabata, I. Nishimura, K. Kouzaki, M. Hirai, Y. Ogita, F. Miyachi, M. Yamamoto, K. (1996). Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and VO2max. Medicine & Science in Sports & Exercise 28: 1327-1330.
Thevenet, D. Tardieu-Berger, M. Barthoin, S. and Prioux, J. (2007). Influence of recovery mode (passive vs. active) on time spent at maximal oxygen uptake during an intermittent session in young and endurance trained athletes. European Journal of Applied Physiology 99: 133-142.
Tjønna, A.E. Lee, S.J. Rognmo, Ø. Stølen, T.O. Bye, A. Haram, P.M. Loennechen, J.P. Al-Share, Q.Y. Skogvoll, E. Slørdahl, S.A. Kemi, O.J. Najjar, S.M. Wisløff, U. (2008). Aerobic interval training versus continuous moderate exercise as a treatment for the metabolic syndrome. A pilot study. Circulation, 118: 346–354.
Tomlin, DL. Wenger, H. A. (2002). The relationships between aerobic fitness, power maintenance and oxygen consumption during intermittent exercise. J. Sci. Med. Sport. 5(3): 194-203.
Wong Patricia CH, Chia Michael YH, Tsou Ian YY, Wansaicheong Gervais KL. (2008). Effects of a 12-week Exercise Traning Programme on Aerobic, Body Composition, Blood Lipids Lipids and C-Reactive Protein in Adolescents with Obesity. Amals A cademy of Medicine.Vol.37 NO.4, 287-293.