فهرست:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مساله 5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 10
1-4- اهداف تحقیق 12
1-4-1- هدف کلی 12
1-4-2- اهداف اختصاصی 12
1-5- فرضیههای تحقیق 13
1-6- تعریف مفهومی متغیرها 13
فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه 16
2-2- هوش هیجانی 16
2-3- تعریف هوش هیجانی 19
2-4- هوش هیجانی از نظر جان مایر و پیتر سالووی 20
2-5- ابعاد هوش هیجانی از نظر جان مایر و پیتر سالووی 22
2-6- رشد و توسعه هوش هیجانی 23
2-7- تواناییهای چهارگانه مدل مایر و سالووی 25
2-8- هوش هیجانی از دیدگاه بار- آن 26
2-9- هوش هیجانی از دیدگاه گلمن 31
2-10- ابعاد هوش هیجانی از دیدگاه گلمن 32
2-11- شیوههای افزایش هوش هیجانی 33
2-12- مهارتهای ارتباطی 35
2-13- تعریف مهارتهای ارتباطی 36
2-14- مهارتهای چهارگانه ارتباطات 36
2-15- گوش دادن به عنوان اساسیترین وسیله ارتباط 38
2-16- ده نکته برای ارتقای مهارتهای ارتباطی 40
2-17- سلامت روان 43
2-18- تعریف سلامت روان 44
2-19-نظریههای بهداشت روانی 45
2-20- اهمیت سلامت روانی در اجتماع 55
2-21- رویکرد ورزشی به متغیرهای پژوهش 55
2-22- پیشینه پژوهش 60
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح کلی پژوهش 80
3-2- جامعه، نمونه و روش نمونهگیری 80
3-3- نقش متغیرها در پژوهش 80
3-4- ابزارهای پژوهش 81
3-5- پایایی 84
3-6- روایی 85
3-7- تعریف عملیاتی متغیرها 85
3-8- روش گردآوری اطلاعات 86
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 86
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
الف: یافتههای توصیفی 88
ب: یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش 90
فصل پنجم(بحث و نتیجهگیری)
5-1- مقدمه 99
5-2- بحث مربوط به فرضیههای پژوهش 99
5-3- محدودیتها 107
5-4- محدودیتهای پژوهشی 108
5-5- محدودیتهای اجرایی 108
5-6- پیشنهادات برخاسته از تحقیق
5-7- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 109
111
منابع
منابع فارسی 114
منابع انگلیسی
پیوست¬ها
پیوست الف: هوش هیجانی
پیوست ب: مهارتهای ارتباطی
پیوست ج : سلامت روانی
چکیده 122
منبع:
- آتش پور، حمید(1382). هوش هیجانی یا قلب زیرک. مجله فولاد، شماره 105.
2- آتش پور، علیرضا(1382). هوش هیجانی و کنترل رفتار. مجله روانشناسی، سال پنجم، شماره1، صص: 51-46.
3- آقایار، سیروس(1386). هوش هیجانی سازمانی. انتشارات سپاهان.
4- آهنچیان، محمدرضا(1391). رابطه مهارتهای ارتباطی با سلامت سازمانی. پژوهشنامه علوم انسانی.
5- آهنگری، سعیده(1391). هوش هیجانی و ارتباط آن با اضطراب دانشجویان زبان انگلیسی. آموزش و ارزشیابی، دوره 5، شماره 17، 165-147.
6- اجتماعی، شماره 12، 50-44.
7- احسانی، محمد(1389).اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره26، صص: 25-20.
8- احیاکننده، منیژه(1388). بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دانشجویان دختر رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره چهل و یک، صص 16-1.
9- اسماعیلی، کوروش(1381). تعهد سازمانی. نشریه تدبیر، 112، صص: 14- 8.
10- اکبرزاده، نسرین(1386). هوش هیجانی در دیدگاه سالوی. فصلنامه تازههای رواندرمانی، شمارههای 13 و 14، ص 108.
11- امامی، فاطمه(1391). رابطه سبک رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت روان کارکنان. طب انتظامی، 1(1):20-25.
12- امرایی، مرتضی(1389). رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، دورهی هشتم، شمارهی پنجم.
13- امینی، زرار(1387). بررسی رابطه هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن در دانش آموزان ممتاز و عادی پسر دوره متوسطه شهرستان اشنویه. دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره سی و پنجم و سی و ششم، صص: 122-107.
14- بابالحوائجی، مینا(1389). رابطه هوش هیجانی با توانمندیهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز. فصلنامه پژوهش در علوم رفتاری، 3(10)، 24-13.
15- باقری، مرضیه (1386). بررسی تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت روانی کارکنان صنایع مخابراتی شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ارسنجان.
16- بال افشان، بیتا(1391). تعیین ارتباط بین کیفیت مهارتهای ارتباطی با سلامت روان در کارکنان سازمان ورزش و جوانان اصفهان. مجله تازههای مدیریت، دوره چهارم، شماره 20، صص : 38-31.
17- بخشی شورجستانی، لیلا(1386). رابطه بین هوش هیجانی و بهداشت روانی و عملکرد دانشگاهی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. مجله تحقیق و دانش، 22(19)، 116-97.
18- بشارت، محمدعلی(1384).بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مطالعات روانشناختی، 1(3-2):25-38.
19- بشارت، محمدعلی(1388). بررسی تاثیر هوش عاطفی بر کیفیت روابط اجتماعی. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهرا، 2(3)، 38-25.
20- بهرامی، آمنه(1390). بررسی رابطه بین هوش هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد سردشت.
21- پاکزادیان، عبداله(1388). آسیبشناسی روانی. چاپ ششم، انتشارات رشد، تهران.
22- تهرانی، طیبه(1391). بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دوره بیستم، شماره3، صص: 18-12.
23- جلالی، احمد(1387). هوش هیجانی. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 70، صص: 26-20.
24- جمالی پاقلعه، سمیه (1389). فراتحلیل جامع رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روان. دوره 4، شماره2، صص:32-21.
25- جمالی، سمیه(1389). نقش هوش هیجانی در سلامت روان. مجله روانشناسی، دوره 4، شماره 2، صفحه 21-32.
26- حدادی، علی اکبر(1383). بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و هفتم، شماره1، ص97.
27- حسین چاری، مریم(1389). بررسی تاثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان. مجله دانش و رفتار، 15(3)، 33-21.
28- حسینی، محمدعلی(1380). بررسی رضایت شغلی و سلامت روانی کارکنان بیمارستان. مجله اندیشه و رفتار، دوره هشتم، شماره چهارم، صص: 64-7.
29- خائف الهی، احمدعلی؛ دوستار، محمد(1382). ابعاد هوش هیجانی. مجله مدیریت و توسعه، شماره 18.
30- خاقانی زاده، مهدی(1390). بررسی وضعیت بهداشت روان پرستاران استخدام شده در بیمارستان تهران. اصول بهداشت روانی،4(1)، 42-33.
31- خدارحیمی، سیامک (1374). مفهوم سلامت روانشناختی. تهران: انتشارات جاودان خرد، چاپ اول.
32- خسرو جردی، رضا و خانزاده، احمد(1387). رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در اساتید دانشگاه سبزوار. مجله اسرار، 4(2)، 116-110.
33- دادستان، پریرخ(1389). یک بیماری جدید. تهران: انتشارات رشد.
34- درامامی، فاطمه(1391). رابطه سبک رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت روان کارکنان. طب انتظامی، سال اول، شماره1، صص: 25-19.
35- دژگاهی، صغری(1388). هوش هیجانی. نشریه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 7، سال 14، ص1.
36- رئیسی، سمیرا(1388). همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین. مجله دانشگاه علوم پژشکی قزوین، 13(4)، 62-57.
37- رابینز، پی استیفن(1998). رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی(1383). تهران: انتشارات نیل، چاپ دوم.
38- رابینز، پی استیفن(2003). اصول مدیریت. تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.
39- راد، فاطمه(1391). رابطه بین هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد سراب. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال نوزدهم، شماره 1. ص 92-79.
40- ریاحی فارسانی، لیلا(1392). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای روانی نوجوانان ورزشکار. دوره 5، شماره4، صص: 40-25.
41- زاهدی، محمدرضا؛ پالاهنگ، حسن و غفاری، مهین(1379). بررسی رضایت شغلی کارکنان بهداشتی استان چهار محال و بختیاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 2، شماره 1، صص: 33-27.
42- ساسانی، مهدی(). سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات بهار، چاپ پنجم.
43- سجادی، سید نصراله(1386). مدیریت سازمانهای ورزشی. تهران: انتشارات سمت.
44- سجادی، سیدنصرالله(1386). مدیریت سازمانهای ورزشی. انتشارات سمت، چاپ دوم.
45- سلطانی، رضا(1388). تعارض فردی در سازمان. ماهنامه تدبیر، صص: 20-14
46- سیاروچی، ژوزف؛ فورگاس، ژوزف؛ مایر، جان(2001). هوش هیجانی در زندگی روزمره. ترجمه اصغر نوری امام زادهای و حبیب الله نصیری(1383)، چاپ شهریار، انتشارات سپاهان.
47- شعبانی، حسین(1389). بررسی میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با کیفیت عملکرد ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران. فصلنامه اطلاعات، 7(1)، 70-59.
48- شولتز، دوان(2002). روانشناسیکمال، ترجمه: گیتی خوشدل(1386)، نشر نو.
49- شیرازی، محمدعلی(1382). رضایت شغلی و سلامت روانی در کارکنان یک بیمارستان عمومی. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره 8، شماره 4، بهار82، ص 73 تا64.
50- عباس زاده، عباس(1383). سلامت روان: درکی نو، امیدی نو. تهران: مؤسسه فرهنگی ابنسینای بزرگ.
51- غفوریان، حسین(1390). استرسورها در مدیران. تدبیر، 86، 36-28.
52- فداکار، مریم(1388). بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان. مجله دانش و رفتار، دوره جدید، 15، 30-21.
53- فروزش، محمدعلی(1389). نقش سازمانهای ورزشی در شکلگیری مهارتهای ارتباطی کارکنان. پژوهشهای کاربردى در مدیریت ورزشی، شماره4، صص: 24-19.
54- فرهمند، فریبا(1391). بررسی ارتباط بین ابعاد هوش هیجانی با اضطراب رقابتی و سلامت روان در ورزشکاران زن و مرد رشتههای گروهی و انفرادی استان فارس. مجله مدیریت ورزشی، شماره 21، صص: 28-24.
55- کرامتی، الهام(1389). بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با سلامت روان در کارکنان رسانههای ورزشی استان اصفهان. نشریه علمی- پژوهشی حرکت، 5(2)، 23-17.
56- کشفی، ابوالقاسم(1392). تأثیر هوش هیجانی بر سلامت روان و کیفیت روابط اجتماعی. فصلنامه المپیک، سال بیست و یکم، شماره 1و2، صص:52-43.
57- کوثری، سیما(1390). شناسایی عوامل مؤثر بر سلامت روان. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره 2، صص: 22-28.
58- کیانی، احمد(1388). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران مرد و زن. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
59- گلمن، دانیل(1384). هوش هیجانی، تواناییهای محبت کردن و محبت دیدن، ترجمه نسرین پارسا، تهران: انتشارات بهار، چاپ اول.
60- گلمن، دانیل(1995). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا (1387)، تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.
61- گنجی، حمزه (1378)، بهداشت روانی. تهران: نشر ارسباران، چاپ دوم.
62- مافی، لیلا(1392). ارتباط بین هوش هیجانی و مهارت ارتباطی پرستاران با بیمار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال هجدهم، شماره3، صص: 70-66.
63- مرادی، ایلما(1387). بازدهی کارشناسان در سازمانهای ورزشی. پژوهش در علوم ورزشی، شماره6، صص: 18-14.
64- مقیمی، سید محمد(1388). سازمان و مدیریت، رویکردی پژوهشی. تهران:
65- منصوری، بهزاد(1389). ترجمه و هنجاریابی تست سیبریا شرینگ در دانشجویان دانشگاههای دولتی. مجموعه مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیبشناسی، ص296.
66- مهانیان، شیوا(1385). بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی. فصلنامه روانشناسی، سال دهم، شماره 3، ص 310.
67- مهداد، علی (1384). روانشناسی صنعتی سازمانی. اصفهان: انتشارات جنگل، چاپ چهارم.
68- نصرالله پور، خدیجه(1386). تأثیر هوش هیجانی و گفتگوی با خود بر راهبردهای مقابله با استرس بر دانشجویان دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
69- نظری، رضا(1389). تفاوت مهارتهای ارتباطی بین زنان و مردان ورزشکار. مجله ورزشهای آسیایی و آموزش فیزیکی، 3(1)، 42-36.
70- نوابی نژاد، علی(1376). رفتارهای نابهنجار در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات اولیاء و مربیان.
71- نوری، اصغر(1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره. تهران: انتشارات رشد.
72- نیک گفتار، مریم(1387). هوش هیجانی، سلامت عمومی و موفقیت دانشگاهی. مجله روانشناسی رشد، 5(19)، 198-187.
73- ویسی، محمدکاظم(1390). بررسی تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان در کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال 6، شماره 22 و 23، صص: 78-70.
74- یعقوبی، حمید(1390). رابطه سازههای ورزش، شادکامی و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال ششم، شماره 23، صص: 28-20.
75- یوسفی، فریده(1385). رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی در دانشجویان. روانشناسی تحولی(روانشناسان ایرانی)، 3(9):5-13.
76- یوسفی، فریده(1390). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 36(4)، 158-147.
منابع انگلیسی
77- Anderson, G. (2002). Trait emotional intelligence, depression and suicide. The Spanish of Journal Psychology, 10, 2, 349- 357.
78- Antesin, M. (2005). Emotional intelligence. Imagination. Cognition and Personality, 9(2), 185-211.
79- Armong, M.(2011). Relationship between communication skills and mental health. International Journal of Conflict Management, 5(2), 245–272.
80- Astine, P. (2004). Emotional intelligence meets traditional standards for an, in telliyence. Intelligence, 27(4), 46-51.
81- Bar- On, R. (1997). Emotional intelligence: The effect of gender. Journal of Research on Adolescence, (33)7, 22-32.
82- Bar- On, R. (2005). The impact of emotional intelligence on subjective. J Well- Being Perspect Edu, 23(2): 45 -49.
83- Bar- On, R. (2006). Bar- On model of emotional- social intelligence. Psicothema, 18, 13-25.
84- Bar-on R. Darker, D.A. (2000). The hand book of Emotional intelligence: theory development, Assessment and application at home, School and work Place. Sanfrancisco.
85- Brooks, K. (2004). Skilled interpersonal communication. Social Development, 6(4), 56-68.
86- Carson, K., Carson, P.F.K., Birken, B. (2000). Measuring emotional intelligence: development and validation of an in strumpet. The Journal of Behavioral and Applied Management Review, 12, 237- 268.
87- Cartwright S, (). Managing workplace stress. Journal of Management, 4(3), 66-58.
88- Carvez, Scheir& Winterab. (2006). The happy personality: Mediational role of trait emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 42, 1633-1639.
89- Ceyarouchi, S. Y. (2001). Direct and indirect effects of emotional intelligence on stress. North American Journal of Psychology, 8, 2, 253- 268.
90- Ciarrochiy, JP., Deniss, D.,& Anderson, JD.(2008). Emotional intelligence in everyday life. Emotional, 1(3), 19- 27.
91- Corsini, R. J. (2000).Current psychotherapies. Peacock publishers. Inc. ITASCA. Illinois.
92- Dermof, H.(2013). The relation between emotional intelligence and physical health. Journal of Sports and Physical Education, 3 (1), 44-50.
93- Dong, Q., & Howard, T. (2006). Emotional intelligence, trust and job satisfaction. Competition Forum, 4, Issue2, P 381.
94- Dougass, J. C. (2004). Trait emotional intelligence and depression, suicide. The Spanish of Journal Psychology, 10, 2, 349-357.
95- Edward, L. A. (2000). Relation of emotional intelligence to depression and anxiety. Journal of Vocational Behavior, 68(7), 88-96.
96- Golman, D. (1994). To 3 r's, some add emotions. New York, Mar 10.
97- Haggerty, K.(2012). Emotional intelligence, personality characteristics, cognitive ability with mental health. Canadian Journal of Sport Science, 1(2)126-133.
98- Hamlin, L. (2005). Perceiving affective content in ambiguous insula stimuli: A component of emotional intelligence. Journal of Personality Assessment, 54(34), 52-58.
99- Holowetzi, A. (2007).The relationship between creativity and organizational culture. Applied Information Management and the Graduate School of the University of Oregon, 3(5), 42- 50.
100- Kapliani, D.(2012).The effect of emotional intelligence on mental health. International Journal of Sport Psychology, 3(4), 106–112.
101- Keeyar, S. (2002). Perceiving affective content in ambigous nisual stimuli: A component of emotional intelligence. Journal of personality Assessment, 54(34), 28-36.
102- Kurzen, C. (2010). Contemporary practical/ vocational nursing. Lippincott, 12, 262- 70.
103- Langley, J. Z. (2000). Developing effective salespeople: Exploring the link between emotional intelligence and sales performance. International Journal of Organizational Analysis, 11, 211-221.
104- Meyer, D. R., & Sojka, J. Z. (2000). Developing effective salespeople: Exploring the link between emotional intelligence and sales performance. International Journal of Organizational Analysis,11, 211-221.
105- Meyer, J. D& Salovy, P. (1990). Emotional intelligence. Baywood Publishing Co., Inc.
106- Meyer, J. D& Salovy, P. (1997). Emotional intelligence. Baywood Publishing Co Inc.
107- Okada, H., & Rolando, P. (2000). Relation between emotional intelligence with depression, anxiety, happiness and self- esteem. Journal of Applied Psychology, 10(4), 18- 26.
108- Perlini, JD, Halverson, G. (2006). Emotional intelligence and the identification of emotion. Intelligence, 22(4), 14- 22.
109- Saklofskeh, JD. (2007). Selecting a measure of Emotional Intelligence. Hard book of emotional intelligence, California, Bass Inc.
110- Salaski, M., Gartwright, S. (2002). Health, performance and emotional intelligence: an explovatory study of retail managers. vol18, PP, 63-68
111- Salovey, P. (2000). Perceived emotional intelligence, stress reactivity and Symptom Reports. Psychology and Health, 17(5), 98-106.
112- Sarrni, D. (2000). Emotional intelligence in the prediction of placement success in the company business incentives. Toront, Canada: Multi –Health Systems.
113- Spoitzberg, B. (2010). Methods of interpersonal skill assessment. Handbook of communication and social interaction skills, 4(2), 66-74.
114- Vagner, L& Moors, K. (1999). Sources of stress emotional intelligence among college students. College Students Journal, 33 (2), 312-317