فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات طرح
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله تحقیق. 5
1-3 چهارچوب نظری تحقیق. 6
1-4 اهداف تحقیق. 8
1-5 فرضیههای تحقیق. 8
1-6 حدود تحقیق. 9
1-7 تعریف واژهها و اصطلاحات. 9
فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 12
2-2 شایستگیهای مدیران. 12
2-2-1 رویکردهای تعیین شایستگی ها. 14
2-2-2 مدلهای شایستگی. 18
2-2-3 مدل شایستگیهای مدیران سازمانهای ورزشی. 23
2-3 مهارتهای مدیران. 24
2-3-1 اهمیت و ضرورت توجه به مهارتها. 25
2-3-2 انواع مهارتهای مدیریت. 25
2-3-2-1 مهارتهای فنی. 28
2-3-2-2 مهارتهای انسانی. 30
2-3-2-3 مهارتهای ادراکی. 33
2-3-2-4 مهارتهای تصمیم گیری. 37
2-3-2-5 مهارتهای ارتباطی. 38
2-4 ارزیابی عملکرد. 39
2-4-1 سیستمهای ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن: 40
2-5 بازخورد 360 درجه. 42
2-5-1 سطوح بازخورد 360 درجه. 43
2-5-2 روشهای ارزیابی در بازخورد 360 درجه. 44
2-5-3 مراحل فرآیند بازخور 360 درجه. 44
2-5-4 مشکلات به کارگیری ارزیابی 360 درجه. 46
2-5-5 خصوصیات ارزشیابی کننده. 46
2-5-6 منابع ارزیابی. 46
2-6 جمع بندی مبانی نظری. 49
2-6-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 50
2-6-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 53
2-6-3 جمع بندی پیشینه تحقیقات. 56
فصل سوم :روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 59
3-2 روش تحقیق. 59
3-3 جامعه آماری. 59
3-4 نمونه آماری و روش نمونهگیری. 59
3-5 تعریف عملیاتی متغیرها. 59
3-6 مقیاس اندازه گیری متغیرها. 61
3-7 جمع آوری داده ها: 61
3-7-1 ابزار اندازهگیری. 61
3-7-2 روش جمع آوری دادهها. 63
3-8 روشهای آماری. 63
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل آماری
4-1 مقدمه. 65
4-2 آمار توصیفی. 65
4-2-1 سن. 65
4-2-2 جنسیت. 66
4-2-3 سطح تحصیلات. 66
4-2-4 رشته تحصیلی. 66
4-2-5 سابقه ورزشی. 68
4-2-6 سابقه اشتغال در سازمان. 69
4-2-7 سابقه مدیریت. 69
4-2-8 سابقه مدیریت در سازمان. 71
4-2-9 مهارتهای مدیریتی. 71
4-2-10 شایستگیهای مدیران. 72
4-2-11 عملکرد. 73
4-3 آمار استنباطی. 74
4-3-1 توزیع دادهها. 74
4-3-2 آزمون فرضیه اول. 74
4-3-3 آزمون فرضیه دوم. 75
4-3-4 آزمون فرضیه سوم. 75
4-3-5 آزمون فرضیه چهارم. 76
4-3-6 آزمون فرضیه پنجم. 76
4-3-7 آزمون فرضیه صفر ششم. 77
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 80
5-2 خلاصه تحقیق. 80
5-3 بحث و نتیجه گیری. 82
5-4 پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 85
5-5 پیشنهادات برای سایر محققان. 86
پیوستها. 87
منابع. 94
منبع:
اسماعیلی، محسن؛ طالبپور، مهدی. (1386). «بررسی اولویتبندی و ارزشیابی ابعاد مربیگری در تیمهای ورزشی دانشگاههای کشور». فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 16، ص 106-92.
بخشایش، مرتضی. (1387). ارائه مدل شایستگیهای مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب و بررسی رابطه شایستگیها با عملکرد آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
پارکز، زانگر و کوارترمن. (1382). مدیریت معاصر در ورزش. ترجمه محمد احسانی. دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر آثار علمی، تهران.
جعفر زنجانی، حامد؛ اکبری، حسن؛ حری، صادق. (1388). ارزیابی 360 درجه، روشی موفق در تعیین شایستگیهای یک مدیر (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق). فراسوی مدیریت، سال دوم، شماره، 8، ص ص. 93-118.
جکسون، راجر؛ پالمر، ریچارد. (1380). راهنمای مدیریت ورزشی. ترجمه گائینی و همکاران. انتشارات کمیته ملی المپیک.
جونز، جان و ای وبر لی ویلیام. (1385). بازخور 360 درجه راهبردها، رهیافتها و شیوههایی برای مدیران، اصغرپور، سید اسماعیل و طالقانی، غلامرضا، انتشارات ساپکو، تهران.
حقیقی، محمدعلی. (1376). بهره وری نیروی انسانی، ارزشیابی عملکرد کارکنان. تهران، نشر ترمه.
حمیدی زاده، محمد رضا و حسین زاده، معصومه. (1387). طراحی و تعیین مدل شایستگیهای محوری سازمانی (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو). چشم انداز مدیریت، شماره 29، ص ص. 5-30.
دسلر، گری. (1378). «منابع مدیریت انسانی» ترجمه پارسائیان، علی، ناشردفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران چاپ اول.
دهقان، امین. (1389). ارزیابی عملکرد مربیان تیمهای ملی والیبال با استفاده از روش بازخورد 360 درجه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
رضائیان، علی. (1384). مقاله شایستگیهای مدیریت برای دنیای متلاطم، مجله تدبیر، شماره 15، ص: 27.
زاهدی، شمس السادات و شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، ص ص. 95-139.
زنجانی، حامد؛ اکبری، حسن؛ حری، صادق. (1389). ارزیابی 360 درجه، روشی موفق در تعیین شایستگیهای یک مدیر (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق). فراسوی مدیریت، شماره 8، ص ص: 93-118.
سعادت، اسفندیار. (1387). مدیریت منابع انسانی. انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). تهران.
سید جوادین، سید رضا. (1381). «مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان». نگاه دانش، تهران.
شهباز مرادى، سعید. (1381). «بسترسازى علمى به منظور استقرار تناسب شغل و شاغل براى نیروى انسانى جذب شده درسطح کارشناسى شرکت ایران خودرو در سال 1385 با استفاده از روش بازخور 360 درجهاى». پایان نامه کارشناسى ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
عاصمیپور، محمد جواد. (1371). طراحی و تبیین نظامات انتخاب و انتصاب مدیران با جهتگیری بهبود مدیریت دولتی. پایان نامه دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
عفاریان، وفا. (1377). طراحی یک برنامه جامع برای توسعه مدیران اجرایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران.
فرهی، برزو. (1381). طراحی و تبیین الگوی توسعه مدیران (نظام اداری کشور)؛ با رویکرد مدیریت منابع انسانی. رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
قرائی پور، رضا. (1382). ارزیابی شایستگیهای مدیران شرکت ساپکو به روش بازخور 360 درجه. پایان نامه کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق.
قربانی، نیما. (1378). مهارتهای ارتباطی: زیربنای مدیریت بهرهوری. مجله توسعه مدیریت،
مهریاری، حجت. (1377). مهارتهای انسانی مدیران. مجله تدبیر، شماره 83 ص ص:
موسی زاده، زهره و عدلی، مریم. (1388). بررسی معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه. اندیشه مدیریت، سال سوم، شماره اول، ص ص. 103-132.
میرچی، ماندانا. (1388). درباره ارزشیابی 360 درجه. روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2036 به تاریخ 20/12/88، ص 28.
میرسپاسی، ناصر. (1382). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (با نگرشی به روند جهانی سازی). انتشارات میر، تهران.
نادریان جهرمی، مسعود. (1381). تعیین مهارتها و شایستگیهای مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه یک الگوی مدیریتی. رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
ناصحی فر، وحید؛ سعادت، محمدرضا؛ معصومزاده، ابوالفضل. (1389). طراحی الگویی برای ارزیابی قابلیتها و شایستگیهای مدیران وزارت بازرگانی. بررسیهای بازگانی، شماره 41، ص ص. 3-19.
ناصحیفر، وحید؛ سعادت، محمد رضا؛ و معصومزاده، ابوالفضل. (1389). الگوی ارزیابی شایستگیها و شایستگیهای مدیران وزارت بازگانی. بررسیهای بازرگانی، شماره 41، ص ص: 3-19.
یگانگی، سیده عاطفه. (1389). نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین). مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5، صص. 57-68.
منابع انگلیسی:
Bennour, M., Crestani, D. (2007). Using competencies in performance estimation: From the activity to the process. Computers in Industry, Vol. 58, pp. 151–163.
Bernardin, H. )1993(. Attitudes of first-line supervisors toward subordinate appraisals. Human Resource Management, Vol. 32(2&3), pp. 315-324.
Boyatzis, R. E. (2006). Using tipping points of emotional intelligence and cognitive competencies to predict financial performance of leaders. Psicothema, 18, 124-131.
Brett, Joan. (2006). 360 Degree Feedback to Leaders. Group and Organization Management, Vol. 31, pp. 578-600.
Brunstein, J., Filho, S. B. (2011). The Political Dimension of Managerial Competencies in Action: An Interview Study in Brazil. International Journal of Management Vol. 28 No. 1, pp. 91-114.
Cannon, M., and Robert W. (2005). Actionable feedback: Unlocking the power of learning and performance improvement. Academy of Management Executive 1905: 120-134.
Certo, S. (2000). Modern Management. 8th Edition Prentice, Hall Pub.
Chong, E. (2008). Managerial competency appraisal: A cross-cultural study of American and East Asian managers. Journal of Business Research, Vol. 61, pp. 191–200.
Chong, E. (2011). Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries. Journal of Business Research, pp. 1-9.
Cockerill, T. (1989). The Kind of Competence for Rapid Change. Personnel Management, Vol. 21, pp. 52-56.
David, C. W. (1998). Sports Management and Administration. E & F Spons, London and New York.
De Carolis, D. M. (2003). Competencies and Imitability in the Pharmaceutical Industry: An Analysis of Their Relationship with Firm Performance. Journal of Management, Vol. 29(1), Pp. 27–50.
Divine, K. A., David. G. P., Paul, O. (2008). Towards developing competency-based measures for construction project managers: Should contextual behaviors be distinguished from task behaviors? International Journal of Project Management, Vol. 26, pp. 631–645.
Draganidis, F., Mentaz, G. (2006). Competency Based Management: A Review Of System And Information Management. Approaches And Computer Ssecurity, vol 14 (1), pp 51- 84.
Dreyfus, C. R. (2008). Identifying competencies that predict effectiveness of R& D managers. Journal of Management Development, Vol. 27 Iss: 1 pp. 76 – 91.
Dulewicz, V. (1989). Assessment Centre as Route to Competence. Personnel Management, 56-59.
Gangani, N., McLean, G., & Braden, R. (2006). A competency-based human resource development strategy. Performance Improvement Quarterly, 19(1), 127-140.
Gay, K. (1995). Competences for International Management. MPhil Thesis, Henley Management College, Henley-on- Thames/Brunel University, London.
Greenberg, J., & Baron, P. (2000). Behavior in Organizations. 7th Edition, Prentice Hall pub.
Hayes, J. L. (1979). A New Look at Managerial Competence: the AMA Model of Worthy Performance. Journal of Management Review, pp. 2-3.
Hazucha, J. (1993) “The impact of 360-degree feedback on maamgment skills development”. Human Resource Management, 32, 325-351.
Heijke, H., Meng, C., Ris, C. (2003). Fitting to the job: the role of generic and vocational competencies in adjustment and performance. Labor Economics, Vol. 10, pp. 215–229.
Huczynski, A., & Buchanan, D. (2001). Organizational Behavior: an Introductory Text. 4th Edition, Prentice Hall Pub.
Klemp, G. O. (1980). The Assessment of Occupational Competence. Washington D.C.: National Institute of Education, Washington.
Koenigsfeld, J. P., Kim, S. H., Cha, J.M., Perdue, J., Cichy, R. F. (2012). Developing a competency model for private club managers. International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, Pp. 633–641.
Kohn-Bentley, E., and Bentley, T. (2005). Understanding 360 Degree Feedback. http://www.panoramicfeedback.com/shared/articles/understand.html
Kong, H., Cheung, C., Song, H. (2012). Determinants and outcome of career competencies: Perspectives of hotel managers in China. International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, pp. 712– 719.
Koontz, H. & Heniz, W. (1988). Management. Mc Graw-Hill, 9th Edition.
Lokshin, B., Gils, A. V., Bauer, E. (2009). Crafting firm competencies to improve innovative performance. European Management Journal, Vol. 27, pp. 187– 196.
Lombardo, M. M., & Eichinger, R., W. (2001). The leadership machine: Architecture to develop leaders for any future. Minneapolis: Lominger.
Maccarty. M. (2001). Performance improbement and employee career debelopment. Journal of europan industrial training, PP. 5-3.
Madigan, C. O. (1999). Full-circle feedback.
Marcie, L. (2003). “360° Assessment - Where Do I Start?” Performance Improvement, Performance Improvement, Vol. 42, Issue 10, p. 39–45.
McClelland, S. (1994). Gaining Competitive Advantage through strategic Management development. Journal of management development, Vol. 13, No. 5.
MCI. (1993). Introducing Management Standards. London: National Forum for Management Education and Development.
Schermerhorn, J. R. (1994). Managinig Organizational Behavior. 5th Edeiton, John Wiley & Sons.
Schroder, H. M. (1989). Managerial Competence: The Key to Excellence. Kendall and Hunt.
Shamsudin, M. F., Chuttipattana, N. (2012). Determinants of managerial competencies for primary care managers in Southern Thailand. Journal of Health Organization and Management, Vol. 26 No. 2, pp. 258-280.
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc.
Sudsakorn, T., Swierczek, F. W. (2009). Management competencies: a comparative sy between Thailand and Hong Kong. Journal of Management Development, Vol. 28, Iss. 7 pp. 569 – 580.
Sylvia, H. (2002). Competency Management In The Public Sector .
Tutu, A., Constantin, T. (2011). Understanding job performance through persistence and job Competency. Social and Behavioral Sciences, Vol. 33, pp. 612-616.
Wadongo, B., Kambona, O., Odhuno, E. (2011). Emerging critical generic managerial competencies a challenge to hospitality educators in Kenya. African Journal of Economic and Management Studies Vol. 2, No. 1, pp. 56-71.
Wang, Y., Lo, H. P., Yang, Y. (2004). The constituents of core competencies and firm performance: evidence from high-technology firms in china. J. Eng. Technol. Manage, Vol. 21, pp. 249–280.
Ward, P. (1995). 360-degree turn for the better. People management. Vol. 22(2), pp. 264-278.
Wu, W. W., Lee, Y. T. (2007). Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method. Expert Systems with Applications, Vol. 32, pp. 499–507.