فهرست:
مقدمه ...................................................................................................................................... 2
1 – 2 : بیان مسئله ...............................................................................................................................3
1 – 3 : اهمیت و ضرورت تحقیق ....................................................................................................... 6
1 – 4 : اهداف تحقیق ...................................................................................................................... 8
1 – 4 – 1: هدف کلی تحقیق ................................................................................................... 8
1 – 4 – 2 : اهداف اختصاصی تحقیق ........................................................................................8
1 – 5 : فرضیات تحقیق ..................................................................................................................... 9
1 – 6 : تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق ...................................................................................... 9
1 – 6 – 1 : مسئولیت اجتماعی .................................................................................................. 9
1 – 6 – 2 : رضایتمندی .......................................................................................................... 10
1 – 6 – 3 :حضور در ورزشگاه .............................................................................................. 10
1 – 6 – 4 : تماشاگران ........................................................................................................... 10
1 – 6 – 5 : کارشناسان ........................................................................................................... 11
1 – 6 – 6 : لیگ ................................................................................................................... 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2 – 1 : مقدمه ................................................................................................................................. 13
2 – 2 :تاریخچه و تعاریف مسئولیت اجتماعی ...................................................................................14
2 – 3 : دلایل اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها ............................................................. 16
2 – 4 : ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت ها از نظر سازمان ملل ....................................... 17
2 – 5 : موانع اجرای مسئولیت اجتماعی ........................................................................................... 17
2 – 6 : مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت ها .................................................................................... 18
2 – 7 : چارچوب های مطرح شده در پیشینه تحقیق .......................................................................... 20
2 – 7– 1 : چارچوب سه سطحی وود ..................................................................................... 20
2 – 7 – 2: چارچوب کارول ................................................................................................... 21
2 – 7– 3 : چارچوب ذینفعان ................................................................................................. 26
2 – 7 – 4 : چارچوب لانتوس ................................................................................................ 27
2 – 8 : دیدگاه ها و نظرات رایج در مورد مسئولیت اجتماعی ........................................................... 27
2 – 8– 1 :آلبرت کار و دیدگاه به حداکثر رساندن سود ......................................................... 27
2 – 8 – 2 : میلتون فریمن و دیدگاه به حداکثر رساندن سود معین ............................................ 28
2 – 8 – 3 : ادوارد فریمن و دیدگاه آگاهی اجتماعی و الگوی ذینفعی ................................... 28
2 – 8 – 4 :کارول و دیدگاه خدمات اجتماعی ....................................................................... 29
2 – 8 – 5 : پارتول و مارتین و مسئولیت اجتماعی ................................................................... 29
2 – 8 – 6 : ستی و مسئولیت اجتماعی..................................................................................... 30
2 – 8– 7 : مدل مسئولیت اجتماعی دیویس ........................................................................... 30
2 – 8 – 8 : کلارسون و توجه مسئولیت اجتماعی به ذینفعان .................................................... 31
2 – 8 – 9 : واتاو و مفهوم مسئولیت اجتماعی ......................................................................... 31
2 – 8– 10 :آندرواستارک و مسئولیت اخلاقی مدیران ............................................................ 32
2 – 8– 11 :آندرسون و رونالدچی رابرت و مفهوم اخلاق و مسئولیت اجتماعی ...................... 32
2 – 8 – 12 : فریدمن و مسئولیت اقتصادی ............................................................................. 32
2 – 8 – 13 :کارول و هرم مسئولیت اجتماعی ......................................................................... 33
2 – 8 – 14: استیفن رابینز و مسئولیت اجتماعی ....................................................................... 33
2 – 8 – 15 : درک فرنچ و مسئولیت اجتماعی ....................................................................... 33
2 – 8 – 16 : پیتر دراکر و مسئولیت اجتماعی ......................................................................... 33
2 – 8 –17 : مایکل پورتر و مارک کرامر و مسئولیت انسان دوستی ......................................... 34
2 – 9 : دیدگاه های موافقان و مخالفان مسئولیت اجتماعی سازمان ها ............................................... 34
2 – 9 – 1 : دلایل موافقان مسئولیت اجتماعی سازمان ها ......................................................... 35
2 – 9 – 2 : دیدگاه های مخالفان مسئولیت اجتماعی سازمان ها .............................................. 40
2 – 10: مبانی فلسفی دیدگاه های مسئولیت اجتماعی ....................................................................... 43
2 – 10– 1 : دیدگاه کلاسیک ............................................................................................... 43
2 – 10 – 2 : دیدگاه عمومی .................................................................................................. 43
2 – 10– 3 : دیدگاه اسلامی .................................................................................................. 44
2 – 11 : رابطه مسئولیت اجتماعی و با تعهد و پاسخگویی اجتماعی .................................................. 44
2 – 12 اصول مسئولیت اجتماعی ..................................................................................................... 45
2 – 13 : ورزش و مسئولیت اجتماعی .............................................................................................. 46
2 – 14 : زمینه های مسئولیت اجتماعی در ورزش ............................................................................. 46
2 – 15 : فوتبال و مسئولیت اجتماعی ............................................................................................... 47
2 – 16 : تاریخچه مسئولیت اجتماعی در فوتبال .............................................................................. 48
2 – 16– 1 : فوتبال و کلیسا .................................................................................................. 48
2 – 16– 2 : شرکت ها و فوتبال ............................................................................................ 49
– 16– 3 : مدارس همگانی .............................................................................................. 49
2 – 17: اهمیت و ضرورت مسئولیت اجتماعی در باشگاه های فوتبال ................................................ 50
2 – 18 : تاثیر باشگاه های فوتبال بر جامعه ......................................................................................... 50
2 – 19:کنفدراسیون فوتبال آسیا و مسئولیت اجتماعی (AFC) ........................................................ 51
2 – 19 – 1 : رویای آسیا ........................................................................................................ 52
2 – 20 : رضایتمندی ........................................................................................................................ 52
2 – 21 : پیشینه تحقیق ....................................................................................................................... 54
2 – 22 : جمع بندی فصل دوم ........................................................................................................... 57
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3 – 1 : مقدمه................................................................................................................................... 59
3 – 2 : روش تحقیق ........................................................................................................................ 59
3 – 3 : جامعه آماری ........................................................................................................................ 59
3 – 4 : روش نمونه گیری ................................................................................................................. 60
3 – 5 : ابزار اندازه گیری .................................................................................................................. 60
3 – 5 – 1 :پرسشنامه نگرش سنجی مسئولیت اجتماعی .............................................................. 60
3 – 5 – 1 – 1 : پایایی و روایی ........................................................................................ 61
3 – 5 – 2 :پرسشنامه تعیین وضعیت مسئولیت اجتماعی .............................................................. 61
3 – 5 – 2 – 1 : پایایی و روایی ........................................................................................ 61
3 – 6 : حضور در ورزشگاه .............................................................................................................. 62
3 – 7 : رضایتمندی تماشاگران ....................................................................................................... 62
3 – 8 : روش های گردآوری داده ها ............................................................................................... 62
3 – 8 – 1 : مطالعات کتابخانه ای .............................................................................................. 62
3 – 8 – 2 : تحقیقات میدانی ..................................................................................................... 62
3 – 9 : روش های اجرای پژوهش ..................................................................................................... 63
3 – 10 : روش های آماری ............................................................................................................... 64
3 – 11 : روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................... 64
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4 – 1 : مقدمه ................................................................................................................................... 66
4 – 2 :آمار توصیفی ......................................................................................................................... 66
4 – 2 – 1 : اطلاعات توصیفی .................................................................................................. 66
4 – 3 : آمار استنباطی ....................................................................................................................... 74
4 – 3 – 1 : بررسی فرضیه ها .................................................................................................... 75
4 – 3 – 1 – 1 : فرضیه اول .............................................................................................. 75
4 – 3 – 1 – 2 : فرضیه دوم .............................................................................................. 76
4 – 3 – 1 – 3 : فرضیه سوم............................................................................................. 78
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5 – 1 : مقدمه ................................................................................................................................... 81
– 2 : خلاصه تحقیق ..................................................................................................................... 81
5 – 3 : یافته های تحقیق .................................................................................................................... 82
– 4 : بحث و نتیجه گیری .............................................................................................................. 84
5 – 5 : محدودیت های تحقیق .......................................................................................................... 86
5 – 6 : پیشنهاد های کاربردی .......................................................................................................... 86
5 – 7 : پیشنهاد های پژوهشی ........................................................................................................... 87
منابع و ماخذ .........................................................................................................................................
منبع:
ابراهیمی نژاد، م. و اکبری، م.(1388). رابطه دیدگاه ارزشی مدیران و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها در سازمان های دولتی، فصلنامه مدیریت در ایران، ص ص 1- 33
احمدی، ک. اوانی، م. و معمارزاده طهران ، غ.ر. (1390). سیر تکوینی پاسخگویی اجتماعی سازمانی و ارائه مدلی برای بسط مفهومی آن در سازمان های دولتی ، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال ششم ، شماره 18، ص ص 97- 116
استولد، ج. کلیتون، د. د. استفن، ب. و ای، ا.(1388). روابط عمومی ورزشی، ترجمه حمید قاسمی، سارا کشکر، ناتاشا قلعه، تهران، اتشارات علم و حرکت
الوانی، س.م. و قاسمی، ا.ر. (1377). مدیریت و مسئولیت اجتماعی سازمان ها ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
الوانی، س.م. (1391). مدیریت عمومی، نشر نی، چاپ چهل و هفتم
امیدوار، ع.ر. (1385). سیاست گذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران ، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
امیدوار،ع.ر. (1387). ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تکمیل کننده و جایگزین سیاست ها و وظایف دولت،پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،گروه پژوهش های فرهنگی اجتماعی،پژوهشنامه شماره 21، ص ص 9- 87
ایران نژاد پاریزی ، م. و توسلی، س. (1389). مسئولیت اجتماعی و مدیریت سبز، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی ، مسئولیت اجتماعی سازمان ، شماره 4 ، ص ص 33 - 71
ایران نژاد پاریزی، م. (1371). مسئولیت اخلاقی و اجتماعی مدیران، دانش مدیریت، شماره 18، ص ص 23- 34
آهولا، ه. ب.(1372). روانشناسی ورزش با رویکرد روانی اجتماعی، ترجمه رضا فلاحی، محسن حاجیلو، تهران انتشارات سازمان تربیت بدنی
بختیاری، م. (1388). بررسی میزان رضایتمندی تماشاچیان لیگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
بخشنده، ح. جلالی فراهانی، م. و سجادی، س.ن. (1391). تاثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت مشتری – سازمان در لیگ برتر فوتبال ایران، همایش ملی شخصیت و زندگی نوین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
تقی زاده، ه. و سلطانی فسقندیس، غ.ر. (1389)، تأثیر اخلاق کسب و کار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره های 3 – 4، ص ص 94 - 104
چاوش باشی، ف. (1389). مسئولیت اجتماعی سازمان و اخلاق مدیران، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان، شماره 3، ص ص 78 - 109
چاوش باشی، ف. (1389). مسئولیت اجتماعی و نقش آن در ارتقاء بهره وری و مزیت رقابتی شرکت ها، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان ، شماره4 ، ص ص 71 – 95
رحمان سرشت، ح. رفیعی، م. و کوشا، م. (1388). مسئولیت اجتماعی ؛ اخلاقیات فراسازمانی، ماهنامه تدبیر، سال نوزدهم، شماره 204، ص ص 22 - 26
رسولی، ا. (1389). مسئولیت اجتماعی شرکت های صنعتی و تجاری در حفاظت از محیط زیست، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان ، شماره 2، ص ص 55 – 95
روحی عزیزی، م. و مهدوی، م. (1382). مدیریت و تغییر فرهنگ سازمانی، مجله تعاون، شماره 146و147، ص ص 108- 111
رویایی، ر.ع. و مهردوست، ح. (1388). بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی، پژوهش نامه علوم اجتماعی،سال سوم، شماره سوم، ص ص 43 - 60
شربت اوغلی، ا. افشاری، د. و نجمی، م. (1389). مسئولیت اجتماعی نزد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه، علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 19، ص ص 63 – 81
شیخیان عزیزی، ج. و باقری، ح. (1389). مسئولیت اجتماعی شرکت مبتنی بر مدیریت استراتژیک سازمان، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان، شماره 4، ص ص 9 – 33
صالحی امیری، س.ر. و مطهری نژاد، س.م. (1389). مسئولیت اجتماعی شرکت مبتنی بر مدیریت استراتژیک سازمان، شماره4 ، ص ص 9 – 33
عراقی، م. و یقین لو، م. (1383). مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، ماهنامه علمی – آموزشی تدبیر، سال پانزدهم، شماره 144، ص ص 64 - 74
قاهری، ر. (1389). مسئولیت اجتماعی سازمان و ضرورت توجه به آن، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان، شماره 61 ، ص ص 109 - 158
کاتلر، ف. (1385). اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان، انتشارات آموخته
کاتلر، ف. (1387). مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمه علی پارسیان، تهران، انتشارات نرمه
کاوسی، ا. و چاوش باشی، ف. (1389). بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در سازمان، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، ص ص 52 – 68
گودرزی، م. (1390). مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، انتشارات دانشگاه تهران
لوسیر،ر. و کیمبل،د. (1391)، مدیریت ورزش، ترجمه سید محمد حسین رضوی، محمد رضا برومند، مریم یوسفی پاسکه، انتشارات شمال پایدار
مرتضوی، س. ناصرپور، آ. امیر رضوی، پ. و صادقی مقدم، م. (1389). بررسی نقش تعدیل گری متغییر مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده فردوسی مشهد، ص ص 193 - 217
مشبکی، ا. و خلیلی شجاعی، و. (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی ومسئولیت اجتماعی سازمان ها،مجله جامعه شناسی کاربردی، ص ص37 - 59
مؤسسه مک کنزی. (1390). بازاندیشی شرکت های بزرگ دنیا در مواجه با مسائل اجتماعی، ترجمه ایدا خدیوی فرد، روزنامه دنیای اقتصاد، 16 شهریور 1390، ص ص 28 - 29
ندایی، ط. و علوی، خ. (1387). اخلاق در ورزش با رویکرد بازی منصفانه، پژوهش های فلسفی – کلامی (پژوهش های علوم انسانی سابق)، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه قم، سال دهم، شماره 2، ص ص 187 - 220
نعمتی، ن. تجاری، ف. زارعی، ع. و اشرف گنجویی، ف. (1391). آزمون مدل نظری عوامل موثر حضور تماشاگران فوتبال در ایران، مجله مدیریت ورزشی، شماره13، ص ص 107-122
نیکومرام، ه. و فیض آبادی، ب. (1389). مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان، شماره 3، ص ص 69 – 87
نیکومرام، ه. و محمدیان ساروی، م. (1389). نقش مدیران در ارتقاء مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام، پژوهشنامه مرکز تحقیقات راهبردی، مسئولیت اجتماعی سازمان، شماره 2، ص ص 125 – 157
وزیر زنجانی، ح.م. و فروزنده دهکردی، ل. (1388). بررسی مبانی فکری در تدوین اصول مدیریت اسلامی، مجله راهبردی یاس، شماره 21، ص ص 92 - 118
یعقوبی، ه. (1390). بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد و وفاداری مشتریان. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
Abdul Rashid, M.Z., and Saadiatul, l., (2002). Executive and management attitudes toward corporate social responsibility in Malaysia. Corporate Governance. pp: 10-16
Arsenal football club. Arsenal community review 2008. Available at: Http://www.Arsenal.com/Assets/_Failes/Documents/Feb_10/Gun_1266493454_25_Years_Arsenal_community.Pdf(Accessed 6 th of August 2010)
Babiak, K., and Wolfe, R., (2006). More than just a game? Corporate social responsibility and Super BOWIXL. Sport marketing Quarterly. 15(4). PP: 214
Bartol, K. M., and Martin, D.C., (1994). Management second international edition : Mcgraw-hill. New York . NY
Bausenwein, C., (2006). Geheimnis football: Auf den spuren eines phanomens: werkststt Gmbh.
Brine, M., Brown, R., and Hackett, G.,(2005). Corporate social responsibility and financial performance in the Australian context. the Australian Treasury
Carroll, A.B., (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review. 4. pp: 496-505.
Clarkson، M. B. E., (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Journal، 20(1). pp: 92-117.
Cochius,T., (2006). Corporate social responsibility in Dutch SMEs: Motivations and CSR stakeholders. Maastricht. Maastricht.
Committee for economic development .(1971). social responsibility of business corporations. New York .CED publisher.
Committee for economic development. (1971). social responsibility of business corporations. New York .CED publisher .
Crroll, a. b., (1991) . The Pyramid of Corporate Social Responsibility : Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders . Business Horizons
Davis, K ., Frederick, W . C., and Blomstrom, r . l., (1984) . Business and society : Management. Public policy . Ethics : Mcgraw-hill. New York .
Davis, K., (1960). Can business afford to ignord it is social responsibility california anagement review .2(3) . pp: 70 – 76
Du, S. C., Bhattacharya, E. A., (2007). Reaping relational rewards from Corporate social responsibility: The role of competional positioning intesnational journal of research in marketing، 24(3). pp: 224-241
Duga, r.K., Engelland, B. T., and Moore,R. S., (2010). Summary brief: Exploring Corporate Social Responsibility. Product recalls. Customer satisfaction and financial performance in publicly-traded firms. (article). Society for marketing advances proceedings. pp: 122 – 123
Eilbirt, H., and Parket, R. I., (1973). The current status of corporate social responsibility. Business Horizons. 16(4). pp: 5-14.
Fitch, H. G., (1976). Achieving corporate social responsibility. Academy of Management Review. 1(1). pp: 38-46.
Galbreath, J., (2010). How does corporate social responsibility benefit firms? Evidence from Australia، European business review، 22(4). pp: 411 – 431
Hansen, h., and gautheir, R., (1989) factors affecting at professional sporting events. journal of ports management.( 3). pp: 15 -32
Harrison, J. S., and Freeman, R. E., (1999). Stakeholders. social responsibility and performance: Empirical evidence and theoretical perspectives. Academy of Management Journal. 42(5) . pp: 479-485.
Hatien, K., Hatien, M.,(1987) strategic management: analysis and action.prentijece. hall inc. pp: 120
Hay, R., and Gray, E., (1974). Social responsibilities of business managers. Academy of Management Journal. 17(1). pp: 135-143
Hill, J. R., Madura. J., and Zuber. R. A., (1992). The short run demand for major league baseball. Athletic economic journal. (10). pp: 31-35
Howard, D.R., and Crompton, J.L., (2004).financing sport (2th Ed.). antown. WV:fitness information Technology .Inc
Bhattacharya, C.B., (2004). doing better at doing good : when . way and how consumers respond to corporate social initiatives . California management review . Vol .47. NoI,1
ISO/AG/SR (2004) . working report on social responsibility . ISO advisory group on social responsibility. International organization for standardization . accessible At : http :// iso 2006 . jsa . or .Jp/ files/ DOC/ sagreport Eng . pdf
klein, J., and Dawar, N. (2004). Corporate social responsibility and consumers attributions and brand evaluations in a product – harm crisis، international journal of research in marketing.21(3). pp: 203 – 217
Lantos, G. P., (2001) . The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility . Journal of Consumer Marketing . 18 (7) . pp: 595‐630.
Lau, N., Makhanya, K., & Trengrouse, P., (2004). The Corporate social responsibility of sport organizations : The case of FIFA (4 th Ed. Pp. 1 – 77)
Luo, X., and Bhattacharya, C. B., (2006). corporate social responsibility customer satisfaction and market value، journal of marketing. pp: 1 – 18
Mason, T., (1981). Association football and English society 1863 – 1915 harvester
Mohr, L. A., Webb, D. J., and Harris, K. E., (2001). Do Consumers Expect Companies to be Socially Responsible? The Impact of Corporate Social Responsibility on Buying Behavior. The Journal of Consumer Affairs.
35(1). pp: 45 –72
Neale, L., Filo, K., and Funk, D., (2007). Corporate Social Responsibility and Sport Event Sponsorship. QUT Digital Repository: http://eprints.qut.edu.au/
Oliver, R., (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer. Singapore: Mcgraw-hill
Onlaor, W., and Rotchanakitumnuai,S., (2010). Enhancing customer loyalty towards Corporate social responsibility of Thai mobile service providers. (article). World Academy of science. Engineering and technology. (66). pp: 1574 – 1578
Rosca, V., (2012). Corporate social responsibility in English football: History and present. Management & marketing. 6(2).
Sartore, M. L., and Walker, M., (2011). The process of organizational identity: What are the roles of social Responsiveness، Organizational image، and identification? Journal of sport management. 25(5). pp: 489 – 505
Schulze – Marmeling, D., (2000). Football: Zur geschichte eines globalen sports: Verlag die werkstst.
Slack, T., and Parent, M. M., (2005). Understanding sport organizations: The application of organization theory. Human kinetics publishers.
Smith, A. C. T., and Westerbeek, H. M., (2007). Sport as a vehicle for deploying Corporate social responsibility. Journal of Corporate citizenship. 25(1). pp: 43 – 55.
Smith, N. C., (2003). Corporate social responsibility: Whether or how? California ManagementReview. 45(4) pp:. 52-76.
Swaen, V., and Chumpitaz, C. R., (2008). Impact of Corporate social responsibility on consumer trust. Recherche، 23(4). pp: 7-33
Trail, G. T., Anderson, D. F., and Fink, J.S., (2005). Consumer satisfaction and identity theory: A model of sport spectator conative loyalty. Sport marketing quarterly، 14(2). pp: 98 – 111
Van leeuwen, L., Quick, S., and Daniel, K., (2002). The sport spectator satisfaction model: A conceptual framework for understanding the satisfaction of spectators. Sport management review، 5(2). pp: 99 – 128
Waddock, S., (2004). Parallel university : Companies، academics، and the progress of corporate citizenship. Business and society review. 109(1). pp: 5 - 45
walker, M., and Parent, M. M., (2010). Toward an integrated framework of Corporate social responsibility، Responsiveness، and Citizenship in sport. Sport management Review. 13(3). pp: 198-213
Wann, D. L., Melnick, M. J., Russell, G. W., and Pease, D. G., (2001). Sport fans: The psychology and social impact of spectators. New York: Rutledge press
welfare, H., O really, N., kaptan . A., and nadeau, j., (2008).If you con not win why should I buy a ticket? International journal of sport finance . 3 . pp: 106 – 118
Wood, D. J., (1991). Corporate social performance revisited. Academy of Management Review . 16(4) . pp: 691-718.
Www.the-afc.com/en/dream-asia-award
90)Www.weareasia.com/En/Committees/
Wynn, A., (2007). The Goals of government: The politics of football in fascist Italy and Nazi Germany. Honors theses، 4.
Zimbalist, A., (2003). A fan delight pays off for stadium owner، too. Sports Business journal، (December 8 – 12): pp: 35