فهرست:
1.1. مقدمه. 3
2.1. بیان موضوع پژوهش. 4
3.1. ضرورت واهمیت پژوهش. 6
4.1. اهداف پژوهش. 7
5.1. پیش فرضهای پژوهش. 7
6.1. سؤالها. 8
7.1. فرضیهها. 9
8.1. محدودیت ها. 8
9.1. تعریف واژهها و اصطلاحات. 8
فصل دوم: زیربنای نظری و پیشینه تحقیق
1.2. زیربنای نظری. 11
2.2. پیشینه تحقیق. 31
فصل سوم: روش شناسی
1.3. روش اجرای پژوهش. 46
2.3. جامعه آماری. 46
3.3. نمونه آماری و روش نمونه گیری. 47
4.3.تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش. 61
5.3. مقیاس اندازه گیری متغیرهای پژوهش. 47
6.3. جمع آوری دادهها. 47
1.6.3. ابزار اندازه گیری. 62
2.6.3. روش جمع آوری دادهها. 63
7.3. روشهای آماری. 49
فصل چهارم: یافتهها
1.4. یافتههای توصیفی. 51
1.1.4. ویژگیهای جمعیت شناختی. 51
1.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سن. 51
2.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب وضعیت تاهل. 52
3.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب رضایت از دستمزد. 52
4.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سابقه حضور در تیم. 53
5.1.1.4. توزیع جامعه تحت بررسی بر حسب سابقه حضور در سوپر لیگ 53
2.4. یافتههای استنباطی. 54
1.2.4. آزمون نرمال بودن توزیع دادهها. 54
2.2.4. آزمون فرضیههای صفر. 55
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1.5. بحث و نتیجه گیری. 62
2.5. پیشنهادات. 68
1.2.5. پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 68
2.2.5. پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر. 68
منابع. 69
منبع:
آقاپور، سید مهدی. (1380). پژوهش تحلیلی در جامعه شناسی ورزش، تهران؛ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.
اژدری، محمد و همکاران(1390 )، تاثیر عامل اولویتهای تماشاگران بر جذب آنان به مسابقات لیگ برتر، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی
الهی، علی رضا (1387)، موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
الهی، علیرضا. (1383). بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن. کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
بختیاری، محمد، (1389)، بررسی میزانرضایتمندی تماشاچیان لیگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
برنیکرهوف، روبرت؛ درسلر، دنیس، (1377)، اندازه گیری بهرهوری: راهنمایی برای مدیران و متخصصان، ترجمه دکتر محمود عبدالله زاده، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
پارسائیان، علی (۱۳۷۹)، مبانی رفتار سازمانی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
پارکز، ژانتبی؛ بیورلیآر، کیزنگز؛ کواتر، منجروم، (1382)، مدیریت معاصر در ورزش، ترجمه محمداحسانی، دانشگاه تربیتمدرس، دفتر نشر آثار علمی.
تجاری، فرشاد؛ ترک فر، احمد (1390). تاثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران، مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال اول، شماره 2
جلیلیان، غلامرضا. (1383). توصیف وضعیت باشگاههای حرفه ای ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم
حمیدی، مهرزاد، (1382)، ارتباط بین ساختار سازمانی، اثربخشی و تعهد سازمانی در حوزههای ستادی سازمانهای ورزشی کشور؛ پایان نامه دکتری تخصصی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.
دهقان قهفرخی، امین و همکاران (1389)، بررسی انگیزههای حضور هوادارن بازیهای تیم ملی فوتبال ایران، مدیریت ورزشی شماره6، ص ص 168-153.
رمضانی، نسرین، (1383)، بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی بانوان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ و ابراهیمی، عبدالمجید، (1375)، مدیریت بازایابی، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.
ریحانی، محمدرضا، (1380)، عوامل مؤثر برجذب مشتری در بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از بازاریابی خدمت از دیدگاه مشتریان، پایانکار کارشناسان ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
ساعت چیان، وحید؛ الهی، علیرضا؛ و رسولی، مهدی (1391). توازن قدرت: تحلیل روند تعادل رقابتی لیگ حرفهای فوتبال ایران و لیگهای برتر اروپا با استفاده از شاخص HICB، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 144-129
شفیع زاده، اسرافیل، (1385)، کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در عصر جدید جهانگردی؛ فصلنامه آموزشی و پژوهشی و اطلاع رسانی مدیریت کیفیت و بهره وری، شماره اول، ص، 13-20.
شکرریز، فاطمه، (1383)، بررسی تأثیر عوامل زیرساختی فنی و کاربردی، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه تهران.
طیبی، بهمن، (1386)، بررسی میزان رضایتمندی کشتی گیران بزرگسال استان گلستان از باشگاههای کشتی استان گلستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عرب مازار، علی اکبر، (1374)، خصوصی سازی و تاثیر آن بر اشتغال، مجله اقتصاد ومدیریت.
غفوری، فرزاد. قاسمی حمید. خلیلی علی اصغر(1390)، اندازه گیری ملی گرایی بعنوان انگیزه هواداران تیم ملی ایران، ششمین همایش ملی تربیت بدنی.
فلاحی، احمد (1387)، مطالعه و اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران با رویکرد بازاریابی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، .
فلاحی، احمد. (1388). مطالعه اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر حضور تماشاچیان فوتبال لیگ برتر ایران با تاکید بر رویکرد بازاریابی، . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران
فلاحی، احمد؛ اسدی، حسن؛ خبیری، محمد (1388)، مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم، و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 2، صص: 247-270.
قدیمی، بهرام، ورزشدرشهرتهران (فرا تحلیل مطالعات ورزش جوانان، بانوان و سالمندان)، اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ: 1390
قراخانلو، رضا؛ نیسیان، فریده (1383)، بررسی نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچیان زن در میادین و رقابتهای ورزشیمردان، پژوهش در علوم ورزشی زمستان5(17) صص33-50.
کاتلر، فیلیپ، (1382)، مدیریت بازاریابی، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی اجرا و کنترل، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات.
کاظمی، بابک؛ ابطحی، سیدحسین، (1379)، بهره وری، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
کامکاری، کتایون(1392)استاندارسازی خودکارآمدی تمرینی، دانشگاه آزاد واحد مرکز.
محمدی، اسماعیل، (1381)، مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.
معصومی، سیاوش (1387)، بررسیانگیزههاوعواملمؤثربرحضورتماشاگراندربازیفوتبال. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
معماری، ژاله (1386)، مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
مقصودی، محمدحسین، (1380)، ارتباط بین رضایت مشتری با کارایی و اثربخشیفرایندها، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت.
میرزاپور، علی اکبر و همکاران(1391)، بررسی عوامل موثر بر حضور و بروز پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر، همایش بین المللی شمال
المیری، مجتبی و همکارن (1388)، بررسی عوامل مؤثربرحضورتماشاگران فوتبال درورزشگاهها، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 3
نظریان مادوانی، عباس ، تندنویس، فریدون ومظفری، سید امیر احمد(1391). تاثیر رفتارهای مربی گری بر کارایی(کارآمدی) مربی گری و پویایی تیمی، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال اول، شماره 2
نعمتی، نعمت الله و همکارن(1391)، آزمون مدل نظری عوامل موثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران، مطالعات مدیریت ورزشی شماره 13، بهار 91، صص 122-107
هاشمی، سید مهدی، (1386)، مقایسه رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده دولتی وخصوصی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
وثوقی، منصور، خسروی نژاد، محسن 1388، بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی رفتار هیجانی تماشاگران فوتبال، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال سوم شماره اول، بهار88.
یارقلی، حمیدرضا، غفوری فرزاد، فراهانی، ابوالفضل(1390)، نقش تماشای مسابقات ورزشی روی فعالیت بدنی تماشاگران و ارتباط آن با امکانات و تجهیزان ورزشی، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی.
یحیایی ایله ای، احمد، (1384)، اصول مشتری مداری، انتشارات معتمد.
Abel, Correia, and Sandra, Esteves (2007). An exploratory study of spectators’ motivation in football. Sport Management and Marketing, Vol. 2, 5/6
Alan, Tapp (2000). From carefree casuals to professional wanderers: segmentation possibility for football supporters. European Journal of Marketing, 35,1248-1269.
Alen, Derk R. , (2004). Customer Satisfaction Research Management A Comprehensive Guide to Integrating Customer loyalty and satisfaction Matrices in the management of complex organization. American Society for Quality , USA , (ASQ).
Alonso, A. D. , &Oshea, M. (2013). Fans’ perceptions of club season membership: implications for sport organisations’ revenuemanagement, international journal revenue management, Vol. 7, No. 1, pp. 1-17.
AminuddinYusof, Lee Hooi See, (2008). Spectator Perceptions of Physical Facility and Team Quality: AStudy of a Malaysian Super League Soccer Match. Research Journal of Internatıonal Studıes, Issue 8, 132-140
AminuddinYusof, Lee Hooi See, (2008). Spectator Perceptions of Physical Facility and Team Quality: AStudy of a Malaysian Super League Soccer Match. Research Journal of Internatıonal Studıes, Issue 8, 132-140
Anderson, Craig, A. Carnagey, and Nicholas, L. (2009). Causal effects of violent sports video game on aggression: Is it competitiveness or violent content? Journal of Experimental Social Psychology, Volume 45, Issue 4, pages 731-739.
Athanasopoulou ,Pinelopi. (et al). 2012 Investigating the Importance of Sports Facilities & Staff for Football Fans African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure Vol. 2 (1) - (2012) ISSN: 2223-814X
Bandura, A. , 1991. Jourden, Forest J Self-regulatory mechanisms governing the impact of social comparison on complex decision making. , Journal of Personality and Social Psychology, 60(6): 941-95
Barthelme Juan. J. (2009). The Relationship between Aggression and the Big Five Personality Factors in Predicting Academic Success Journal of Human Behavior in the Social Environment. Volume 19. Issue 2. Pages 159 – 170.
Bernthal, M. J. & Graham, P. J. (1999). The effect of sport setting on fan Attendance motivation: The case of minor league vs. collegiate Baseball. Journal of Sport Behavior, 26(3), 223 – 238.
Brokaw, A. , Stone, G. W. , & Jones, M. A. (2006). A model of the factors contributing to fan support at small-college athletic events, The sport journal, Vol. 9, No. 4, pp. unpaginated.
Caro, L. M. , & Garcia, J. A. M. (2009). Consumer satisfaction with a periodic reoccurring sport event and the moderating effect of motivations. Sport Marketing Quarterly, 16(2), 70-81.
Chakravarthi, Narasimhan; Gupta, Mahendra; Foster; George, RakeshNiraj, (2003). Understanding customer level profitability Implications of satisfaction programs.
Chien, C. J. , & Ross, S. D. (2013). Identifying important spectator motives for game attendance in Taiwanese professional baseball industry, contemporary management research, Vol. 9, No. 2, 137-154.
Conn, D. (1997). The Football business. Edinburgh, Scotland: Mainstream
Davies, L. , Ramchemdani, G. , & Coleman, R. (2010). Measuring attendance: issues and implications forestimating the impact of free-to-view sports events, sport marketing, vol. 12, pp. 1-25.
Deloitee and Touche (1999). Annual Review of Football Finance. Deloite and Touche, London.
DeSchriver, T. D. & Jensen P. E. (2002). Determinants of spectator attendance at NCAA Division II football contests. Journal of Sport Management, 16, 311 – 330.
Dietz-Uhler, Beth, End, Christian, Harrick, Elizabeth A. ,acquemotte,Lindy J (2000). ”Sex Differences in Sport Fan Behavior andReasons for Being a Sport Fan”. Journal of Sport Behavior, Vol. 23
Dossantos, A. (2012). An Attendance Behavior Model At Sports Events: Comparison and Constrast of Two Models, Sport management review, Vol. 20, pp. 21-44.
Drakou, Amalia, Christos Kambitsis, YronniCharachousiu, Georges Tzetzis, (2006). and Exploring Life Satisfaction of sport Coaches in Greece, European Sport Management Quarterly.
Elmir, (2008). Factors affecting the presence of spectators in football stadiums. Sport Management Journal. 3: 61-73.
Fazio, Powell, & Williams, (1989). The Role of Attitude Accessibility in the Attitude-to-Behavior Process. Journal of Consumer Research, Vol, 16, Pp, 280-289
Filo, K. , Beaton, A. , & Pritchard, M. (2009). Measuring the Motives of Sport Event Attendance: Bridging the Academic-Practitioner Divide to Understanding Behavior, Sport marketing quarterly, Vol. 18, pp. 126-138.
Fink, J. S. , Trail, G. T. , &Andersion, D. F. (2002). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: gender and team differences, Sport marketing quarterly, Vol. 11, No. 1, pp. 8-19.
Flynn, Jacqueline, (1997). The odyssey of a Customer Inquiry, Journal of Management Review (MRV), Vol 86, P. 62.
Frost, L. , Lightbody, m. &Halabi, A. (2013). Expanding social inclusion in community sports organizations: evidence fromrural Australian Football clubs , sport management , vol. 12, pp. 1-25
Funk, D. , Kevin, B. , &Pritchard, M (2009). Measuring the motives of sport event attendance: bridging the academic-practitioner divide to understanding behavior, sport marketing quarterly, vol. 20, pp. 1-9.
Galen, T. , &Yu Kyoum, K. (2009). Factors Influencing Spectator Sports Consumption: NCAA Women's College Basketball, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, Vol. 13, No. 1.
Gantz, W. , &Wenner, L. A. (1995). Fanship and the television sports viewing experiences. Sociology of Sport Journal, 12, 263-275.
Gholami, Sajad and Heydarinejad ,Sedighe. (2012). Identification of factors of aggression incidence among football spectators in Khuzestan Studies in Physical Culture and Tourism Vol. 19, No. 1, 2012, 37-41
Giltay, E. J. , 2006. Optimisimself efficacy and information processing of threat and well being related stimulti, 23: 285-294
Glamser, F. D. (1990). Contest location, player misconduct, and race: a case from English soccer, journal of sport behavior, Vol. 13, No. 1, pp. 41-49.
Gua, L. , &James , J. (2013. ). A Ten-Value-Type Framework Associated With Spectator Sports, sage, vol. 8, pp. 1-9(38).
Ha, J. , Ha, H. , & Han, K. (2013). Online Sport Consumption Motives: Why Does an Ethnic Minority Group Consume Sports in a Native and Host Country through the Internet?,Sport Management, Recreation & Tourism, VOL. 11, PP. 63-89.
Hall, J. , Omahony, B. , &Vieceli, J. (2010). An empirical model of attendance factors at major sporting events, international journal of hospitality management, Vol. 29, Iss. 2, pp. 328-334.
Hallowell R. , (1996). The relationship of customer satisfaction, customer loyalty and profitability: an empirical study, International Journal of Service Industry Management, Vol. 7, No. 4, pp. 27-42
Hansen, H. Gauthier, R,(1989). Factors affecting attendance at professional sport events ,sport management, vol. 3, pp. 15-32.
Hill, B. , & Green B. (2012). Repeat participation as a function of program attractiveness, socializing opportunities, loyalty and the sportscape across three sport facility contexts, sport management, vol. 15, pp. 485-499.
Hong, J. B. , McDonald, M. A. , Yoon, C. S. , & Fujimoto, J. (2005). Motivation for Japanese baseball fan’s interest in Major League Baseball. International Journal of
Hsieh, L. W. , Wang, C. H. , &Yoder, T. W. (2011). Factors associated with professional baseball consumption: a cross-cultural comparison study, International journal of business and information, Vol. 6, number 2, pp. 135-159.
Izzo, G. M. , Munteanu, C. , Langford, B. E. , Ceobanu, C. , Dumitru, I. , &Nichifor, F. (2011). Sport fans’ motivations: an investigation of Romanian soccerspectators Journal of international business and cultural studies, pp. 1-13.
Jalali ,Omid and et al. (2012). A Survey on Violence in Soccer Spectators of Tehran City and the Ways Decreasing it , Intl. j. Basic. Sci. Appl. Res. Vol. , 1(1), 22-25, 2012
Jamal A. , Naser, K. (2002). Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking", European Journal of Marketing, Vol. 20/4, pp. 146-160
James, J. D. and Ross, S. D. (2004). Comparing sport consumer motivations across multiple sports’. Sport Marketing Quarterly, Vol. 13, pp. 17–25.
Janet Hoek, Philip Gendall, Don Esslemont, (1996). market segmentation, Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 2/1, pp 25-34
Javanmardi, Ehsanand Noghondarian, Kazem. ( 2011). A Study of Factors Affecting the Demand for Watching Football in Stadius SMIJ – VOL. 7, Number 2, 2011
Jeffry, D. James, Stephan, D. Ross, (2004). comparing sport consumer motivations Across multiple sports, Sport Marketing Quarterly, 13 , 17-25
Jones, J. C. H. , D. G. Ferguson and K. G. Stewart, (1993). "Blood Sports and Cherry Pie, American Journal of Economics and Sociology, Volume 52, Issue 1, Pp: 63-78.
Jung-uk Won, and Kaoru Kitamura, (2006). Motivational Factors Affecting Sports Consumption Behavior of K-league and J-league Spectators, International Journal of Sport and Health Science Vol. 4, 233-251.
Junk-uk won, and kaorukitamura,(2006). Motivation factors affecting sport consumption behavior of k-league spectator. International journal of sport and health science, vol. 4. pp: 233-251
Kim, C. , & Kim, S. (1998). Segmentation of sport center members in Seoul based on attitudes toward service quality. Journal of Sport Management, Vol. 12(4), pp. 273-287.
Kim, D. , & Kim, S. Y. (1995). QUESC: An instrument for assessing the service quality ofsport centers in Korea. Journal of Sport Management, 9, 208-220.
Kim, J. W. , James, J. D. , & Kim, Y. (2013). A model of the relationship among sport consumer motives, spectator commitment, and behavioral intentions, Sport management review, Vol. 16, Iss. 2, pp. 173-185.
Kim, S. , Greenwell, C. , Andrew, D. P. S. , Lee, J. , & Mahoney, D. F. (2009). An analysis of spectator motives in an individual combat sport: A study of mixed martial arts fans. Sport Marketing Quarterly, 17, 109-119.
Kim, Y. , & Trail, G. (2010). Constraints and motivators: A new model to Explane sport consumer behavior, Journal of sport management, Vol. 24, pp. 190-210.
Kotler, Philip, Gary, Armstrong, (1991). Principles of Marketing (5rded) New JERSEY Englewood Cliffs, panics Hall International Inc
Lee, Minyong, (2007). AAHPERD National Convention and ExpositionConvention Center: Exhibit Hall Poster Area I. University of Connecticut,Storrs, CT
Lim, H. T. & Kim, C. J. (2009). Effects of decision making factors of professional sports spectators on their repurchase intention. The Journal of Physical Education, 43 (6), 779-787.
Madrigal, R. (1999). Measuring the multidimensional nature or sporting event consumption. Manuscript submitted for publication.
Maehr, M. L. and Braskamp, L. A. (1986). The Motivation Factor: A Theory of Personal Investment. Lexington, MA: Lexington Books.
Mahony, D. F. , & Howard, D. R. (1998). The impact of attitudes on the behavioral intentions of. Sport spectators. International Sports Journal, 2 (2), pp, 96-110.
Mahony, D. F. , Funk, D. C. , Nakazawa, M. , James, J. D. , &Gladen, J. M. (2002). Motivational factors influencing the behavior of j-league spectators. Sport Management Reviw, 5, 1-24
Mcdonald, M. A. , Milne, G. R. , & Hong, J. (2002). Motivational factors for evaluationing sport spectator and participant markets, Sport marketing quarterly, Vol. 11, No. 2, pp. 100-113.
Mehus, I. , &Osbom, G. ( 2010). Consuming football: the Norwegian experience, the English impact, and the possibilities of interdisciplinary research, Scandinavian sport studies forum, Vol. 1, pp. 89-113.
Melnick, M. J. (1993). Searching for sociability in the stands: A Theory of the sports Spectatory. Sociology of Sport Journal,7(1),44-60
Mofoka, M. A. (2012). The role of servicescapes in spectators' attendance at selected soccer stadia, Faculty of management science, Theses and dissertations (marketing & sport management.
Montgomery, S. , & Robinson, R. (2010. ). Empirical Evidence of the Effects of Marriage on Male and Female Attendance at Sports and Arts, social science quarterly, vol 91, pp. 99-116.
Mullin B. J, Hardy S & Sutton W. A. (2007). Sport marketing. Third edition, Human kinetics Publishers: USA.
Neale, Larry, Funk, Daniel, (2006). Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian Football. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 307, 317, N, 7.
Pan, D. W. , Gabert, T. E. , mcgaugh, E. C. , &Branvold, S. E. (1997). Factors and aifferential demographic effects on purchases of seasion tickets for intercollegiate basketball games. Journal of Sport Behavior. 20, 447-464.
Pawlowski, T. , & Andersons, C. (2012). Stadium attendance in German professional football – the (un)importance of uncertainty of outcome reconsidered, Applied Economics Letters, Vol. 19. Iss. 16, pp. 1553-1556.
Pease, D. G. , & Zhang, J. J. (2009). Socio-motivational factors affecting spectator attendance at professional basketball games. International Journal of Sport Management, 2, 31-59.
Richard, Giulianotti (2002). Supporters, Followers, Fans, and Flaneurs: A Taxonomy of Spectator Identities in Football. Journal of Sport & Social Issues, 26, 24 -46.
Rodney J. Paul, Kristin K. Paul,MichaelToma, and Andrew Brennan, (2007). Attendance in the NY-Penn Baseball League: Effects of Performance, Demographics, and Promotions. New York Economic Review, vol38, 72-85
Salazar, J. P. , Barth, S. , Brookover, B. , & Calvert, C. ( 2011). Examining travel motibations of visitors attending a professional golf tournament, International chrie conference-refereed track, pp. 1-15.
Sherry, E. , Karg, A. , &Omay, F. (2011). Social capital and sport events: Spectator attitudinal change and the Homeless World Cup, sport in society: cultures, commerce, media, politics, Vol. 14, Iss. 1, pp. 111-125.
Simon M, Jonathan p. (2007). The effect of rugby match outcome on spectator aggression and intention to drinkalcohol, criminal behaviour and mental health Journal of sport sciences: 118-127.
Sleight, P. (1993). Targeting Customers. NTC Books, London.
Sport Management and Marketing, 1 (1/2), 141-154.
Stanton, W. J. , Etzwl, M. J. , & Walker. B. J. , (1991). Fundamentals of marketing. Ninth edition, Mcggrew-Hill, USA
Stewart, R. & Smith, A. (1997). Sport watching in Australia: a theoretical & empirical overview, SMAANZ, annual conference processdings. Auckland, pp1-32.
Stoldt, G. C. , Dittmore, S. W. &Branvold, S. E (2006). Sport Public Relations, Human Kinetics.
Stone, G. W. , Cort, K. T. , &NKonge, J. (2012). An exploratory model of the antecedent factors contributing to fan support/attendance at HBCU basketball games, Atlantic marketing journal, Vol. 1, Iss. 1. pp. 14-30.
Swanson, S. , Gwinner, K. , Larson, B. , &Janda, S. (2009). Motivations of college student game attendance and word-of-mouth behavior: The impact of gender differences. Sport Marketing Quarterly, 12, 151-162.
Tapp A. , and Clowes, J. (1999). the role of database marketing in football clubs: a case study of Coventry City FC. Journal of Database Marketing, Vol. 6No. 4.
Terry Macpherson, Ron Garland & Kay Haughey, (2000). Attracting fan to the game. Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge 745-749
Theodorakis, N. , Dimmock, J. , &Wann, D. (2010). Psychometric Evaluation of the Team Identification Scale among Greek Sport Fans: A Cross-validation Approach, European Sport Management Quarterly, vol. 10, pp. 2-16
Trail, G. T. , James, J. D. (2001). The Motivation Scale for Sport Consumption: Assessment of the Scale's Psychometric Properties, Sport Behavior Publisher, vol. 24, pp. 1-16
Trail, G. T. ,Fink, L. S. , and Anderson, D. F. (2002). Environmental Factors Associated With Spectator Attendance and Sport Consumption Behavior: Gender and Team Differences. Sport Marketing Quarterly, Vol. 11, No. 1, pp 8-19
Turner, B. S. (1999). The possibility of primitiveness: Towards a sociology of bodymarks in cool societies. Body & Society, 5(2-3), 39-50.
Wakefield, K. L. , & Sloan, H. J. ( 1995). The effects of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance, Journal of sport management, Vol. 9 No. 2, PP. 153-172.
Wakefield. K. L. , & Sloane, H. J. (1995). The effect of team loyalty and selected stadium factors on spectators attendance. Journal of Sport Management, 9 (2), 153-172.
Wakefield. K. L. , Blodgett, J. G. , & Sloane, H. J. (1996). Measurement and management or the sportscape. Journal of Sport Management, 10, 15-31.
Wann, D. , Bavens, C. , & Driver, A. (2004). Likelihood of attending a sporting event as a function of ticket scarcity and team identification, Sport marketing quarterly, Vol. 13 No. 4, pp. 209-215.
Wann, D. L. (1995). Preliminary Validation of The Sport FanMotivation Scale. Journal of Sport & Social Issues, Vol. 19, No. 4, 377-396.
Wann, D. L. , & Ensor C. L. (1999). Further validation of the economic subscale of sport Fan Motivation scale. Perceptual & motor skills, 88, 659-670.
Wann, D. L. , &Branscombe, N. R. (1993). Sports fans: Measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24, 1-17.
Wann, D. L. , Branscomb, N. R. (1990). Die-hard and fair-weather fans: Effects of identification on birging and corfing tendencies. Journal of Sport & Social Issues, 14, 103-117.
Wann, Melnick, Russell,& Pease, (2001). Sport Fans. Routledge. London
Wiid, J. , & Cant, M. (2013). Aervice quality and satisfaction: perspective of male spectators on university sporting grounds, Theclute institute international academic conference, pp. 29-40.
Williamson, D. , Zahg, J, & Pease, D. J. (2001. ). Dimensions of Spectator Identification Associated with Women's Professional Basketball Game Attendance, Nova publishers.
Woo B. , Trail, G. T. , Kwon, H. H. , Anderson, D. (2009). Testing models of motives and point of attachment among spectators in college football. Journals of Sport Marketing Quarterly. 12 (4), 145-161.
Woobae, S. (2003). Attitudes, interests and sport spectator profiling: variables affecting game attendance in a NHL franchise, university of britishcolubia.
Yi-Chin, Liu, (2008). An Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan, A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Doctor of Sports Management, pp 65-91.
Yoder, L. (2007). Factors contributing to sepctators perceptions of a college football stadium during its first year, research paper approval ,vol. 13, pp. 23-40.
Yoshida, M. , & James, J. (2011). Service quality at sport events: is aesthetic quality a missing dimension?, sport management review, Vol. 14, Iss. 1, pp. 13-24
Yousof Al-Thibiti, (2004). A Scale Development For Sport Fan Motivation. Department of Sport Management, Recreation Management, and Physical Education, PHD Dissertation, Florida state university
Zhang, J. J. , Pease, D. G. , Hui, S. C. , & Michaud, T. J. (1995). Variables affecting the spectator decision to attend NBA games. Sports Marketing Quarterly, 4, 29-39.