فهرست:
فصل اول
1-1.مقدمه ....................................................................................................................................................................2
1-2.بیان مسأله ............................................................................................................................................................4
1-3.ضرورت و اهمیت تحقیق ...................................................................................................................................7
1-4.اهداف تحقیق ........................................................................................................................................................9
1-4-1.هدف کلی ........................................................................................................................................................9
1-4-2.اهداف جزئی ...................................................................................................................................................9
1-5.فرضیههای تحقیق ..............................................................................................................................................10
1-6.محدودیتهای تحقیق .......................................................................................................................................11
1-6-1.محدودیتهای خارج از کنترل محقق ...........................................................................................................11
1-6-2.قلمرو محقق ..................................................................................................................................................12
1-7.تعریف متغیرهای تحقیق ....................................................................................................................................12
1-7-1.اختلال هماهنگی رشدی ...............................................................................................................................12
1-7-2.زمان واکنش ..................................................................................................................................................13
1-7-3.تعادل .............................................................................................................................................................14
فصل دوم
2-1.مقدمه .................................................................................................................................................................16
2-2.مبانی نظری تحقیق ............................................................................................................................................16
2- 2-1.رشد ..............................................................................................................................................................16
2-2-2.رشد حرکتی ..................................................................................................................................................17
3-2-2.برخی نظریات رشد حرکتی ..........................................................................................................................18
2-3.اختلال هماهنگی رشدی ...................................................................................................................................20
2-3-1.درصد شیوع اختلال هماهنگی رشدی ...........................................................................................................23
عنوان صفحه
2-3-2.ویژگی های کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی ..................................................................................................24
2-3-3.آیا درمانی برای اختلال هماهنگی رشدی وجود دارد؟ ...............................................................................................27
2-3-4.نحوه ارزیابی و شناسایی .....................................................................................................................................................30
2-4.تعادل ...........................................................................................................................................................................................31
2-4-1.کنترل پاسچر ........................................................................................................................................................................33
2-4-2.نظریه همکوشی قامتی ......................................................................................................................................................35
2-5.زمان واکنش ..............................................................................................................................................................................37
2-6. مرور پیشینه تحقیق ...............................................................................................................................................................39
2-6-1.تحقیقات انجام شده در داخل کشور ...............................................................................................................................39
2-6-2.تحقیقات انجام شده در خارج از کشور .......................................................................................................................40
فصل سوم
3-1.مقدمه ..........................................................................................................................................................................................47
3-2.روش پژوهش ..........................................................................................................................................................................47 3-3.جامعه آماری .............................................................................................................................................................................47 3-4.نمونه ...........................................................................................................................................................................................47 3-5. متغیرهای تحقیق .....................................................................................................................................................................48 3-6. ابزار اندازهگیری ......................................................................................................................................................................48
3-7. تمرینات منتخب .......................................................................................................................................................................51
3-8. جمع آوری اطلاعات ...............................................................................................................................................................54
3-9. روش آماری .............................................................................................................................................................................55
عنوان صفحه
فصل چهارم
1-4.مقدمه ...........................................................................................................................................................................................57
4-2یافتههای توصیفی ......................................................................................................................................................................57
4-3.یافتههای استنباطی ...................................................................................................................................................................66
4-4.آزمون فرضیه ها .........................................................................................................................................................................69
فصل پنجم
5-1مقدمه ............................................................................................................................................................................................80
5-2.خلاصه تحقیق ..........................................................................................................................................................................80
5-3.نتایج تحقیق ...............................................................................................................................................................................82
5-4.بحث و نتیجهگیری ...................................................................................................................................................................86
5-5.پیشنهادات ....................................................................................................................................................................................95
5-5-1. پیشنهادات برخاسته از تحقیق ..........................................................................................................................................95
5-5-2. پیشنهادات برای سایر محققان و تحقیقات آینده ..........................................................................................................95
منابع
منابع فارسی .......................................................................................................................................................................................97 منابع لاتین ..........................................................................................................................................................................................99
منبع:
اسماعیلزاده، مریم؛ صالحی، حمید؛ نمازی زاده، مهدی. (1388). تأثیر حرکتهای منتخب بر هماهنگی، تعادل و کارکردهای حسی-حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
اشمیت، ریچارد؛ تیموتی، دیای.لی. (2005). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: حمایتطلب، رسول و قاسمی، عبدالله. (1387). تهران. علم و حرکت.
افسرده بخشایش، رحمان. (1390). ویژگیهای روانسنجی نسخه سیاهه اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
اتکینسون، ریتا و همکاران (1387). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمد نقی و همکاران، چاپ دهم. تهران: رشد
ایساکس، لاری. دی؛ پاینه و گریگوری، وی (2002). رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر
سلیمانی درچه، فهیمه. (1391). تأثیر 8 هفته تمرینات فیزیوبال بر کارکردهای حسی-حرکتی، اجرایی و توجه در کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه شهید چمران اهواز
سلمان، زهرا؛ شیخ، محمود؛ سیف نراقی، مریم؛ عرب عامری، الهه. (1388). تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی، ورزشی، شماره 2.
سیف، علیاکبر. (1390). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران. نشر دوران.
شیخ، محمود؛ باقر زاده، فضلالله؛ شفیع نیا، پروانه. (1381). سنجش و اندازهگیری در تربیتبدنی. موسسه نشر علم و حرکت.
چلداوی، حکیم (1392). تأثیر تمرینات تعادلی بر کنترل پاسچر کودکان اوتیسمی. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی. دانشگاه شهید چمران اهواز
رافعی، طلعت. (1391). حرکتها و بازیهای موزون (ریتمیک)، راهنمای مربیان، درمانگران و خانوادهها. چاپ دوم. تهران: دانژه
عابدی، احمد؛ کاظمی، فرشته؛ شوشتری، مژگان؛ گلشنی منزه، فرشته. (1391). اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر میزان توجه دیداری و شنیداری دانشآموزان پسر پیشدبستانی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر اصفهان. فصلنامه افراد استثنایی، سال دوم، شماره 7.
علیزاده، حمید و زاهدی پور، مهدی (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. تازههای علوم شناختی، سال 6، شماره 3.
گنجی، حمزه. (1378). روانشناسی کر. چاپ دوم. تهران: ارسباران
گالاهو، د. آل؛ آزمون، جی. تی (2002). درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. ترجمه بهرام، عباس و شفیعزاده، محسن (1383). تهران: انتشارات بامداد کتاب.
هیوود، کاتلین ام.(1993). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه نمازی زاده، مهدی؛ اصلانخانی، محمدعلی. (1387). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
نیکخو، محمدرضا؛ یانیس، آوادیس هامایاک (1381). انجمن روانپزشکی آمریکا: متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. تهران: انتشارات سخن
ویسی، کورش؛ کشتی دار، محمد (1389). ایروبیک، آموزش-فواید آن. تهران: نشر ورزش 4
American Psychiatric Association APA. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC: American Psychiatric Association.
American Psychiatric Association. (2000) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV-TR. Washington, DC: American Psychiatric Publishing
Ayres, A. J. (1979). Sensory integration and the child. Los Angeles: Western Psychological Services
Ahmadi Kahjoogh M, Farahbod M, Soortigi H, Rassafiani M (2010). A review of patterns of sensory processing disorder in children with autism from the perspective of Winnie Dunn model. Journal of Exceptional Children; 10(4): 385-92. [InPersian].
Archibald LMD. Alloway TP.)2008). Comparing language profiles: children with specific language impairment and developmental coordination disorder. Int J Lang Commun Disord; 43:165e80.
Barnhart RC, Davenport MJ, Epps SB, Nordquist VM(2003). Developmental coordination disorder. Phys Ther. 2003;83:722–731
Bernstein NA (1967) The co-ordination and regulation of movements. Pergamon Press, London
Brauer S, Woollacott M, Shumway-Cook A. The interacting effects of cognitive demand and recovery of postural stability in balance-impaired elderly. J Gerontol. In press
Crocker,P.R.E.,Eklund,R.C.,&Kowalski,K.C. (2000). Children’s Physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sport Sciences, 18, 383–394.
Carlsson M. Effects of motor skills intervention on developmental coordination disorder: A meta- analysis. Adapted physical activity quarterly 2000; 17: 381-401.
Fregly, A.R., Oberman, A., Graybiel, A., Mitchell, R.E. (1986). Thousand aviator study: nonvestibular contributions to postural equilibrium functions. Aero Med. 39,33–37.
Fong, S. S. M., Lee, V. Y. L., & Pang, M. Y. C. (2011). Sensory organization of balance control in children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities doi:10.1016/j.ridd.2011.07.025.
Fong, S. M., & Ng, G. Y. F. (2010). The effect of Taekwondo training on balance and sensory performance in young adolescents. Hong Kong Physiotherapy Journal, 28,24
Fong, S. S. M., Fu, S. N., & Ng, G. Y. F. (2011). Taekwondo training improves the development of balance and sensory functions in young adolescents. Journal of Science and Medicine in Sport doi: 10.1016 /j.jsams.2011.06.001.
Grove, C. R., & Lazarus, J. A. C. (2007). Impaired re-weighting of sensory feedback for maintenance of postural control in children with developmental coordinate
Gillberg C, Kadesjo B. (2003). Why bother about clumsiness? The implications of having developmental coordination disorder (DCD). Neural Plast; 10(1-2): 59-68on disorder. Human Movement Science, 26, 457–476
Geuze RH. (2005). Postural control in children with developmental coordination disorder. Neural Plast2005; 12: 183e96
Hamilton SS. (2002). Evaluation of clumsiness in children. Am Fam Physician; 66(8): 1435-40, 1379.
Henderson, L., Rose, P., & Henderson, S. (1992). Reaction time and movement time in children with a developmental coordination disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 33(5), 895-905.
Horak, F.B. (1987).Clinical measurement of postureal control in adults. physio therapy,67:1881-85
Holsti l, Grunuu rv, whitfidd MF. (2002). Developmental Coordination. Pisorder In Extremely Low Brith Weight Children At Nine years. I Devbehav pediatr: 23:9e 15
Iversen S, Berg K, Ellertsen B, Tonnessen FE. (2005). Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers. Dyslexia;11:217e31
Jill G. Zwicker, Cheryl Missiuna, Susan R. Harris, Lara A. Boyd. (2012). Developmental coordination disorder: A review and update. Official Journal of the European Paediatric Neurology Society
Kadesjo B, Gillberg C. (1999). Developmental coordination disorder in Swedish 7-year-old children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry; 38:820e8
Kirby, A. & Peters, L. (2007) 100 Ideas for Supporting Pupils with Dyspraxia and
DCD. Continuum International Publishing Group Ltd.
Kirby, A., Salmon, G. & Edwards, L. (2007) Attention Deficit Hyperactivity Disorder and developmental co-ordination difficulties: knowledge and practice among child and adolescent psychiatrists and paediatricians. Psychiatric Bulletin, 31, 336-8.
Leong, H. T., Fu, S. N., Ng, G. Y., & Tsang, W. W. (2011). Low-level Taekwondo practitioners have better somatosensory organisation in standing balance than sedentary people. European Journal of Applied Physiology, 111, 1787–1793
Lingam R, Hunt L, Golding J, Jongmans M, Emond A(2009). Prevalence of developmental coordination disorder using the DSM-IV at 7 years of age: a UK population-based study. Pediatrics; 123:e693e700.
Lingam, R., Hunt, L., Golding, J., Jongmans, M. & Emond, A. (2009). Prevalence of Developmental Coordination Disorder Using the DSM-IV at 7 Years of Age: A UK
Population–Based Study. Pediatrics, 123(4), 693-700.
Mandich, A. D., Polatajko, H. J., & Rodger, S. (2003). Rites of passage: Understanding participation of children with developmental coordination disorder. Human Movement Science, 22, 583–595.
Marieb, Elaine N. (2003). Exercise 22 Human Reflex Physiology, Activity 9: Testing Reaction Time for Basic and Acquired Reflexes, pp. 232-233, Human Anatomy and Physiology Laboratory Manual(Cat Version), 7thEd.- Update, Benjamin Cummings, San Francisco, California.
Missiuna, C., Gaines, R. & Pollock, N. (2002) Recognizing and referring children at
risk for developmental coordination disorder: Role of the speech language
pathologist. Journal of Speech-Language Pathology & Audiology, 26,172-9. Missiuna C, Pollock N, Egan M, DeLaat D, Gaines R, Soucie H. (2008). Enabling occupation through facilitating the diagnosis of developmental coordination disorder.Can J Occup Ther,75:26–34.
Miller LT, Polatajko HJ, Missiuna C, Mandich AD, Macnab JJ. (2001). A pilot trial of a cognitive treatment for children with developmental coordination disorder. Hum Mov Sci;20:183e210.
Nashner, L. M. (1997). Physiology of balance with special reference to the healthy elderly in: Gait Disorder of Aging fally and therapeutic strategies.Eds: masdeu, I. c: sudarsky, and wolfson,L. Philadelphia: Lippincott.Raven, 37-73
Pollock, A. S, Durward, br:rowe. Ph:and paul, (2000). What is balance? Cline rehabilitation, 14: 402-406
Punakallio,A. (2005). Balance abilities of workers in physically demanding jobs: with special reference to fire fighters of different ages, Journal of sports and Medicine, 4(8):7-14
Polatajko HJ, Cantin N. (2006). Developmental coordination disorder(dyspraxia): an overview of the state of the art. Semin Pediatr Neurol;12:250e8
Peterson ML, Christou E, Rosengren KS. (2006). Children achieve adult-like sensory integration during stance at 12-years-old. Gait Posture. 2006; 23(4): 455-63.
van den Brand E, Polatajko HJ, et al. (2013). Efficacy of interventions to improve motor performance in children with developmental coordination disorder: a combined systematic review and meta-analysis. Dev Med Child Neurol; 55(3): 229-37
van Dellen, T., & Geuze, R. (1988). Motor response processing in clumsy children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 29(4), 489-500.
Ronnesteol, B. R. (2004). Comparing the performance enhancing effect of squat on a vibration platform with conventional squat in recreationally of resistance trained men. Journal strength condres, 18:839-45.
Rosser JC, Lynch PJ, Cuddihy L, Gentile DA, Klonsky J, Merrell R. (2012).The impact of video games on training surgeons in the 21st century. Arch Surg,
142(2):181-186.
Sangster CA, Beninger C, Polatajko HJ, Mandich A. (2005). Cognitive strategy generation in children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther; 72(2): 67-77.
Smyth, M. M., & Anderson, H. I. (2001). Football participation in the primary school playground: The role of coordination impairments. British Journal of Developmental Psychology, 19, 369–379
Smyth, T.R. (1991). Abnormal clumsiness in children: A defect of motor programming? Child: Care, Health and Development, 17,283-294.
Smyth, T.R., & Glencross, D.J. (1986). Information processing deficits in clumsy children. Australian Journal of Psychology, 38(1), 13-22
Smits-Engelsman BC, Blank R, van der Kaay AC, Mosterd-van der Meijs R, Vlugt-
Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control(2012): Translating Research into Clinical Practice. 4thEd.
Shumway-Cook A. & Woollacott M.H. (2001). Motor control. Theory and
practical application, USA, Lippincott Williams & Wilkins.
Sherrington C. (1947). The integrative action of the nervous system (Second
edition), New Haven, Yale University.
Tsiotra GD, Flouris AD, Koutedakis Y, et al. (2006). A comparison of developmental coordination disorder prevalence rates in Canadian and Greek children. J Adolesc Health;39:125e7.
Tsai, chia -liang(2009). The effectiveness of exercise intervention on in libitory control in children with Developmental Coordination Disorder: using a visuospotial attention paradigm as a model. Research in developmental disabilities 30-1268
Ulrich B.D. (1997). Dynamic system theory and skill development in infants
and children. In Connely K.J., Forssberg H. (Ed.) Neurophysiology and
Neuropsychology of Motor Development. London, Mac Keith Press.
U.S. Census Bureau. Age: Census 2000 Brief. Available at:http://www.census.gov/prod/2001pubs/c2kbr01-12.pdf. [accessed 11.4.2008].
Watemberg N, Waiserberg N, Zuk L, Lerman-Sagie T.)2007(. Developmental coordination disorder in children with attention-deficit-hyperactivity disorder and physical therapy intervention. Dev Med Child Neurol;49: 920e5
Webster RI, Majnemer A, Platt RW, Shevell MI(2005). Motor function at school age in children with a preschool diagnosis of developmental language impairment. J Pediatr; 146:80e5
Woollacott MH1, Shumway-Cook A. (1990). Changes in postural control across the life span: A systems approach. Phys Ther; 70(12): 799-807.
Winter DA, Patla AE, Prince F, Ishac M, Gielo-Perczak K. (1998). Stiffness control of balance in quiet standing. J Neurophysiol; 80(3): 1211-21.
Wang TN, Tseng MH, Wilson BN, Hu FC. (2009). Functional performance of children with developmental coordination disorder at home and at school. Dev Med Child Neurol; 51(10): 817-25.
Zwicker, J.G., Missiuna, C., & Boyd, L.A. (2009). Neural correlates of developmental coordination disorder: a review of hypotheses. Journal of Child