فهرست:
فصل اول (مقدمه وطرح تحقیق)
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مساله 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1- 4 اهداف تحقیق 7
1-1-4 هدف کلی 7
2-1-4 اهداف اختصاصی 7
1- 5 فرضیه های تحقیق 7
1-6 پیش فرض های تحقیق 7
1-7 محدوده تحقیق 8
1-8 محدودیت های تحقیق 8
1-9 تعریف نظری واژه ها 9
1-10 تعریف عملیاتی واژه ها 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه 12
2-2 مبانی نظری تحقیق 12
2-3یادگیری حرکتی 12
2-4 نظریه های یادگیری حرکتی 12 13
2-2-4 نظریه سه مرحله ای فیتز و پوسنر 13
3-2-4 مدل یادگیری جنتایل 13
4-2-4 نظریه یادگیری حلقه بسته آدامز 14
5- 2-4 نظریه طرحواره اشمیت 14
2-5 مفاهیم و طبقه بندی بازخورد 14
1-2- 5 بازخورد ذاتی 15
2-2- 5 بازخورد افزوده 15
2-6 انواع بازخورد 15
2-7 بازخورد ویدیویی 16
2-8 نقش های بازخورد افزوده در یادگیری حرکتی 17
2-9 تواتر ارائه بازخورد 18
2-10 خود تنظیمی 19
2-11 مدل حرکتی فرایند خود تنظیمی 20
2-12 نظریه شناختی اجتماعی خود تنظیمی 20
2-13 یادگیری خودکنترلی و فرضیه ها 20
2- 14 مکانیسم های اثر بازخورد خودکنترل 21
2- 15مکانیسم های خودکنترلی 22
فهرست
عنوان صفحه
2-16 بازخورد بخش دشوار حرکت 24
2-17 ادبیات پیشینه 24
2-18 تحقیقات داخل کشور 25
2-19 تحقیقات خارج از کشور 26
2- 20 جمع بندی 29
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه 31
3-2 روش و طرح تحقیق 31
3-3 جامعه و نمونه آماری 32
3-4 متغیرهای تحقیق 32
1-3-4 متغیرهای مستقل 32
2-3-4 متغیر وابسته 32
3- 5 ابزار مورد استفاده و نوع تکلیف 32
3-6 شیوه اجرای تحقیق و جمع آوری اطلاعات 34
3-7 روش آماری تحقیق 35
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1 مقدمه 38
4-2 آماره های توصیفی متغیرهای اندازه گیری شده 38
4-3 آزمون کولموگروف- اسمیرنوف 40
4-4 آزمون فرضیه های آماری تحقیق 41
1-4-4 آزمون آماری اول 41
2-4-4 آزمون آماری دوم 42
3-4-4 آزمون آماری سوم 43
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه 46
5-2 خلاصه تحقیق 46
5-3 بحث ونتیجه گیری 47
5-4 پیشنهادات برخاسته از تحقیق 52
5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 53
منابع 54
پیوست ها 58
فرم رضایت نامه شرکت کنندگان 59 فرم ثبت نمره و بازخورد 60
منبع:
- اشمیت ، ریچارد ای.(1386). یادگیری حرکتی واجرا از اصول تا تمرین، نمازی زاده مهدی و واعظ موسوی سید کاظم، سمت.
- اشمیت، ریچارد، لی، تیموتی.(1387). یادگیری حرکتی و کنترل حرکتی، حمایت طلب رسول، قاسمی عبدالله، علم وحرکت.
- اصلانخانی، محمد علی، عبدلی، بهروز، فرخی، احمد، شمس، امیر، شمسی پور، پروانه
(1388). تاثیر تداخل زمینه ای و نوع ارائه بازخورد بر عملکرد ویادگیری پارامتر در تکالیف تعقیبی، رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، 4، 306- 229.
- حبیبی سید لری ،مرتضی.(1388). مقایسه اثر تواتر بازخورد خود کنترلی بر اکتساب، یادداری وانتقال یک تکلیف پرتابی در کودکان ده ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر.
- باقرلی، ژاله.(1385). اثر بازخورد افزوده در دامنه دور و نزدیک از هدف وخودکنترل بر اجرا ویادگیری مهارت پات گلف، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرج.
- رحمانی نیا، فرهاد.(1384). مبانی وکاربرد یادگیری حرکتی، بامداد کتاب.
- زنگانه، آزاده.(1383). مقایسه تاثیر چهار نوع بازخورد آزمودنی مدار، خلاصه وتواتر نسبی 50درصد بر یادگیری مهارت پاس سینه بسکتبال، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- شایان نوشآبادی، ابولفضل، حومنیان داود، عابدینی،حسین، فاضل کلخوران، جمال.(1391). اثر تعاملی الگودهی(الگوی ماهر والگوی از خود) ونوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت، رشد ویادگیری حرکتی ، 10 ، 123- 142 .
- شفیع زاده، محسن، بهرام، عباس، فرخی، احمد.(1383). تاثیر نوع بازخورد توجهی بر قابلیت تشخیص خطا و یادگیری هماهنگی دو دستی، رساله ی دکتری، تربیت معلم تهران.
- طاهری، حمیدرضا، بهرام، عباس، شفیع زاده، محسن، فرخی، احمد.(1384). مقایسه تاثیر روشهای مختلف خطا و فراوانی کاهش یافته بازخورد افزوده بر قابلیت کشف خطا، عملکرد و یادگیری یک تکلیف حرکتی پیچیده، رساله ی دکتری، تربیت معلم تهران.
- عرب عامری، الهه، احسانی نوری، شیدا.(1386). تاثیر بازخورد نوار ویدیویی به صورت خود کنترل و آزمونگر کنترل بر اکتساب ، یادداری و انتقال یک مهارت حرکتی، ششمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کیش.
- فارسی، علیرضا، اکرادی، مریم، عسگری، زهرا ، غلامی، مینا.(1389). مقایسه تاثیر بازخورد مسدود، تصادفی وبازخورد اختصاصی بخش دشوار بر اکتساب و یادداری سرویس بلند بدمینتون، رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، 4، 73- 57.
- قره لر، مهدیه، محمدزاده، حسن، محرم زاده، مهرداد.( 1388). مقایسه تاثیر بازخورد آزمودنی مدار و مربی مدار بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی، پژوهش در علوم ورزشی، 22، 77- 63.
- مگیل ،ریچارد ای.(1389). یادگیری حرکتی مفاهیم وکاربردها، واعظ موسوی، محمد کاظم ،شجاعی، معصومه.
- Aiken،C.A، Fairbrother،J.T،Guy Post،P.) 2012).The Effects of Self-Controlled Video Feedback on the Learning of the Basketball،Frontiers in psychology،3،338
-.Bandura،A.(1993).Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist، 28، 117- 148.
- Bandura، A.( 1997) self-efficacy; the exercise of control. New York: Freeman.
- Boekaerts، M.( 1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation، European psychologist، 1، 100-112.
- Bryges، R، Carnahan، H، Backstein، D، Dubrowski، A.(2007). Application of motor learning principles to complex surgical tasks: searching for the optimal practices schedule، journal of motor behavior،39،1، 40-48.
- Bund، A، Wiemeyer، J. (2004) . Self – controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learners preferences on performance and self– efficacy ، Journal of human movement studies، 47، 215- 236.
- Chen، D.D، Hendrick، J.L، Lidor، R.)2002).Enhancing self-controlled learning environments: The use of self- regulated feedback information، Journal of human movement studies، 43، 69-80.
- Chiviacowsky ،S،wulf ، G، Machado،C، Rydberg،N.)2012).Self-controlled feedback enhances learning in adults with Down syndrome، Rev. bras. Fisioter،16،3
-Chivicowsky، S.، & Wolf، G. ،Self-control feedback: Does it enhancelearning because performances get feedback when they need it?، ResearchQuarterly for Exercise & Sport، 2002، 73،4،، 408-415
-Chiviacowsky، S، Godinho، M، Tani،G.( 2005) .Self – controlled knowledge of result: Effects of different schedules and task complexity، Journal of Human movement Studies،49، 277- 296.
-Chiviacowsky ،S،wulf ، G.( 2005).Self-controlled feedback is effective if it is based on the learners performance،Research Quarterly for Exercise and Sport، 76، 1، 42- 48
- Chiviacowsky ،S،wulf ، G.(2007).Feedback after good trial enhancesLearning، Research Quarterly for Exercise and Sport، 78، ، 1،40-47.
-Chiviacowsky ،S،wulf ، G، Laroque، F، Kaefer،Wally،R.( 2008(. Self-controlled feedback in 10- years- old children: Higher feedback frequencies enhance learning،Research Quarterly for Exercise and Sport،79، 122- 127.
-Chiviacowsky ،S،wulf ، G، Laroque، F، Kaefer، A، Tani، G. (2008(. Learning benefit of self -controlled knowledge of result in 10- years –old children،Research Quarterly for Exercise and Sport،79، 405- 410
- Choi Younggeun، Qi Feng، Gordon James، Sch Weighofer Nicolas. ).2008)،Performance – based adaptive schedules enhance motor learning، journal of Motor behavior ،40، 4،273-280.
-Desi، E.، & Rayn، R. (2000.(What is the self-directed learning? Finding from recent motivational research، In G. A. Straka (ED.)، Conceptions of selfdirected learning ، New York: Waxman.75-92
- Hartman، J، M). 2004).An explanation for the effectiveness of self – control on motor skill learning، Unpublished manuscript، The university of Virginia.
-Jefery،F، Laughlin ،DD، Nguyen ،T.V.)2012). Self-Controlled Feedback Facilitates Motor Learning in Both High and Low Activity Individuals، Frontiers in psychology،3،323
- Janelle، C.M.، Barbara، D.A.، Frehlich، S.G.، Tennant، L.K.، Gauraugh، J.H).1997). ،Maximizing performance effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment. Research Quarterly for Exercise & Sport،68،269-279
- Janell، C،.M.Kim، J.& Singer، R.N.(1995(. Subject-controlled performance feedback and learning of a close motor skill، Perceptual and motor Skills، 81،627-634
- Kirschenbaum، D، S.( 1984.(Self- regulation of sport psychology: Nurturing an emerging symbiosis، Journal of sport psychology،6، 159- 183.
- Lai، Q. Shea، Ch. Wulf، G.(2000).and Wright، D.L.، Optimizing generalized motor program and parameter learning، Research quarterly for exercise and sport، 71،1، 10-24.
- Lai، Q. and Shea، Ch. (1999(. Bandwidth knowledge of results enhances generalized motor program learning، Research quarterly for exercise and sport،70،33-40.
- Mccombs، B.( 1989). Self- regulated learning and academic achievement ; A phenomenological view، In B،J، Zimmerman ،D، H، Schunk ، self- regulated learning and academic achievement ، springer، 51-82.
- Mcmorris،T.( 2004). Acquisition and performance of sport skills، (1stED)،John Wiley & Sons Canada.
- Mcckrous، L، Proteau، L.( 2007). Specificity of practice results from differences in movement planning strategies، New York، 183، 2، 181
- Menichell، J.U. ) 2004(. The effectiveness of videotape feedback in sport;Examiminig In A Self-Controlled learning، A dissertion submitted to a dissertion commite of the Louisiana state university and Agricultural and mechanical college in partial fulfillmwnt of the requiremwnts for the degree of doctor of philosophy inthe department of kinesiology. B.S.، State university of New York at Cortland.
- Petlich Koff، L، M.( 2003). Self- regulation skill for children and adolescents، In M Rweiss(Ed)، developmental sport and exercise psychology a lifespan، 113-115.
- Proteau، L،Tremblay، L،Dejaeger، D.( 1998). Practice does non diminish the role of visual information in on-line control of a precision walking task: support for the specificity of practice hypothesis ، Journal of motor behavior ،30، 143-150
- Robertson ،S، Collins، J، Elliott، D، Strales، J) 1994(. The influence of skill and intermittent vision on dynamic balance ، Journal of motor behavior ،26 ،333-339.
- Robin، C، Toussain،L ،Blandin، U، Proteau، L.( 2005). Specificity of learning in a video- aiming task: modifying the salience of dynamic visual cues Journal of motor behavior،37، 5، 367-376.
-Shea، C،H، Wulf، G، Park، J، Gaunt، B.( 2001). Effect of auditory model on the learning of relative and absolute timing، Journal of motor behavior، 33، 2، 127-138
-Starek، J.،McCullagh، P.(1999).The effect of self-modeling on the performance of beginning swimmers ، The sport psychologist، 13، 269-287.Quarterly for Exercise & Sport، 73،4، 408-415.
- Schunk، D، H.(1999). Self- regulation of self- efficacy ant attributions in academic setting، Hillsdale ، NJ: Erlbaum، 75- 99
- Titzer، R.،Shea، J. & Singer ، R.N.( 1995).The effect of learner control on the acquisition and retention of a motor task، Journal of Sport and Exercise Psychology،15، 84
- Whiting، H،T، A، Savelberg، G، J ،P.( 1993). An exception that proues the rule! In G، Stelmach and J، Requin (Eds)، Tutorials in motor behavior II، Amsterdam: North- Holand، 583-597
- Wulf، G، Clauss، A، Shea، S، H، Whitacre، C.( 2001). Benefit of self- control in dyad practice ، Research Quarterly for Exercise & Sport ،72 ،299-303
- Wulf، G.، Tool، T.( 1999). Physical assistance devices in complex motor skill learning: benefits of a self- controlled practice schedule، Research Quarterly for Exercise & Sport، 70، 265- 272.
-Wulf، G.، Raupach، M.، & Pfeiffer، F.(2005).Self –controlled observational practice enhances learning ، Research Quarterly for Exercise & Sport،761،107-111.
- Wulf، G ، Shea، C.H.( 2002).Principles derived form the studies of simple motor skills do not generalize to complex skill learning، Psychonom Bull Rev ،9،185-211
- Zimmerman، B.J.(1994) .Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. In D.H. Schunk & B.J. Zimmerman(Eds.)، Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications،3-24.
- Zimmerman، B.J، Bonner، S، Kovach، R.( 1996). Developing self –regulated learners، Beyond achievement to self- efficacy، Washington ،DC، America Psychology Association.
- Zimmerman، B.J.( 1989). A social cognitive view self- regulated academic learning، Journal of Educational Psychology، 81، 329- 339.