فهرست:
فصل اول.. 1
کلیات پژوهش.... 1
1-1-تعریف مسئله و اهمیت پژوهشی آن: 1
1-2– اهداف پژوهش.... 2
1-3- پرسشهای پژوهش.... 2
1-4- فرضیههای پژوهش.... 3
1-5–مروری بر پژوهشهای انجامشده 3
1-6- روش انجام پژوهش.... 4
فصل دوم.. 5
مبانی پژوهش.... 5
2-1- شرح برخی مفاهیم مرتبط با پژوهش.... 5
2-1-1- ادبیات: 5
2-2-ادبیات کودکان و نوجوانان : 6
2-3-شعر. 7
2-4-شعر کودک: 8
2-5-مفاهیم مذهبی و انتزاعی در کودکان : 9
2-6-مفاهیم مذهبی در ادبیات کودک : 12
2-7-شعر مذهبی کودک: 12
2-8-کودکان گروه سنی الف و ب : 14
2-8-1-گروه سنی الف (3 تا 6 سالگی ) : 15
2-8-2-گروه سنی ب(6تا 9 سالگی) : 15
2-9- نظریه روان شناسان کودک: 16
2-9-1-نظریه ژان پیاژه: 16
2-9-2-نظریه رونالدگلدمن : 18
2-10-آموزش مفاهیم مذهبی: 19
فصل سوم.. 21
مفاهیم مذهبی وبررسی آن ها در اشعار. 21
عنوان صفحه
بخش اول : بعد اعتقادی... 21
3-1-1- خداشناسی.. 21
3-1-1-1-بررسی خداشناسی در اشعار 24
3-1-2-نبوت: 35
3-1-2-1- بررسی نبوت در اشعار 38
3-1-3-امامت... 49
3-1-3-1-بررسی اشعار آموزش امامت... 50
3-1-4-آموزش معاد. 63
3-1-4-1-بررسی معاد در اشعار 66
3-1-5- عدل الهی.. 68
بخش دوم.. 70
بعد عبادی... 70
3-2-1- نماز و دعا: 70
3-2-1-1-بررسی نماز و دعا در اشعار 71
3-2-2- روزه: 71
3-2-2-1-بررسی روزه در اشعار 76
3-2-3-1-بررسی اشعار حج وزیارت.. 78
3-2-4- محرم و نامحرم و حجاب.. 82
3-2-4-1- بررسی محرم و نامحرم و حجاب در اشعار 82
3-2-5- قرآن.. 87
3-2-5-1- بررسی قران در اشعار 87
بخش سوم.. 91
بعد اخلاقی... 91
3-3-1- بررسی بعد اخلاقی در اشعار 92
فصل چهارم.. 97
آمار یافتههای پژوهش.... 97
فصل پنجم.. 103
نتیجهگیری... 103
فهرست منابع.. 123
منبع:
قرآن کریم . (1367). ترجمه مهدی الهی قمشهای . تهران: بنیاد نشر قرآن.
احمدی ، بابک .(1378). ساختار و تأویل متن، چ چهارم. تهران: مرکز.
افروز، غلامعلی . (1389). مباحثی در روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان، تهران انجمن اولیاء و مربیان
امین پور، قیصر. (1385). شعر و کودکی، چاپ اول. تهران: مروارید.
ایمن، لیلی. (1354). گذری بر ادبیات کودکان، چاپ سوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی
باهنر، ناصر. (1391). آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی .
____________(1388). تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان در فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره3، صص54-37 .
بهشتی، احمد. (1366). اسلام و بازی کودکان . تهران: وزارت آموزش پرورش.
پارسا، محمد. (1368). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعث.
پولادی ، کمال . (1384). بنیادهای ادبیات کودک . تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
پیاژه، ژان و اینهدلر ، باربل .(1369). روانشناسی کودک . ترجمهی زینت توفیق، چاپ نهم. تهران : نی .
حاجی نصرالله، شکوه. (1380). « چگونگی طرح مفاهیم انتزاعی در ادبیات کودک » ، در پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. شماره2، صص 60-72 .
حجازی، بنفشه. (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان، چاپ اول، تهران: روشنگران .
حسنی، طاهره و سید رضایی، طاهره. (1390). « تجلی خدا در شعر کودک » ، در کتاب ماه کودک و نوجوان. سال اول، شمارهی دوم، ( دیماه90 )، صص 88 – 79.
حسینی، علیاکبر. (1355). « آموزش دینی برای کودکان و نوجوانان » ، در مجموعه مقالات سمینار تربیتی جامعه تعلیمات اسلامی. سال اول ، شماره سوم. صص 122-110.
خادمی، عزتالله . (1389). « درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی » در فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال دوم( پیاپی 27 و 28) ،(پاییز و زمستان)، صص 40 – 25.
دادستان، پ و دیگران. (1378). نقش تلویزیون در شکلگیری و تقویت مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان دوره ابتدایی، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامهایصداوسیما.
داوودی، محمد . (1389). سیره تربیتی پیامبر و اهلبیت . جلد سوم، تربیت اخلاقی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رشید پور، مجید . (1380). « بیدارسازی حس مذهبی کودکان » . در نشریهی پیوند، ش 268، صص 61 – 46 .
رضایی بایندر، م . (1382). « درآمدی بر نقش تلویزیون در تربیت دینی کودکان و نوجوانان ». در فصلنامهی پژوهش و سنجش ، ش 35 ، صص 95 – 81 .
رفیعی، سید محمدعلی . (1382). « هنر دینی » . در کتاب ماه کودک و نوجوان ، دیماه، صص 35 – 22 .
سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله . (1369). « چگونگی پاسخگویی کودکان 3 تا 13 سال تهرانی به سؤالاتی درباره مفهوم خدا » . در مجموعهی مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در دوره ابتدایی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 1، تهران: آموزشوپرورش ، صص 36 – 21 .
شاهآبادی فراهانی ، حمیدرضا .(1382). مقدمهای بر ادبیات کودک( بحثی در شناخت مفهوم کودکی). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .
شفیعی کدکنی، محمدرضا .(1373). موسیقی شعر . تهران : آگاه.
شعاری نژاد، علیاکبر. (1385). ادبیات کودکان . چ چهاردهم. تهران: اطلاعات.
شکوهی، غلامحسین. (1363). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: آستان قدس رضوی .
قائمی، علی . (1370). پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان . تهران: امیری.
قاسم نیا، شکوه . (1385 ) . ویروس بزرگ سالی در شعر کودک . در پژوهش نامه ی کودک ونوجوان .ش 2 .(دی ماه ) . صص 36-30 .
قزل ایاغ، ثریا. (1386). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن . چاپ نهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت ).
کائدی، شهره. (1382). « ادبیات دینی، بنبستها و راهکارهای آن ». در مجلهی کتاب ماه کودک و نوجوان. (فروردین82). صص 61 – 59 .
کرباسی ، منیژه . (1388) . روانشناسی رشد1 . تهران : دانشگاه پیام نور.
کریستیان ، ال . ( 1997). کودکان و مرگ . به نقل از فریبا خوشبخت در مقالهی بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک در مجلهیعلمی پژوهشی ادبیات کودک . سال اول شمارهی اول . (بهار تابستان 89 ). صص 141-129 .
کشایی ، اکرم .(1391). « آیا کتاب شعر ، کتاب آموزش است ؟ » . در کتاب ماه کودک و نوجوان .(تابستان 91) . صص 85-71.
کیانوش ، محمود .(1379). شعر کودک در ایران . تهران : آگاه .
گودرزی دهریزی ، محمد . (1388) . ادبیات کودکان و نوجوانان . چاپ اول . تهران : نشر قو .
ماسن ، هنری پ و دیگران . (1388) . رشد و شخصیت کودک . ترجمهی جمشید پاشایی . تهران مرکز . (چاپ به زباناصلی 1983 م ).
مجلسی ، محمد باقر . (1385 ه ق ) . بحارالانوار . تهران : مکتب اسلامی .
مصاحب ، غلامحسین . (1356) . دایره المعارف فارسی . جلد اول . تهران : امیرکبیر
معین ، محمد .(1360) . فرهنگ معین ، ج چهارم ، جلد پنجم . تهران : امیرکبیر.
مفیدی ، فرخنده . (1388). « درک مفهوم مرگ و آموزش آن به کودکان » . در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، پیشدبستانی . ش 3.(فروردین 88) .صص 12-10.
ملینسکی ، سرخو .(1372). تعلیم و تربیت علمی برای همگان ، ترجمهی رضی هیرمندی . تهران : آروین .
منصور ، محمد .(1385) . روانشناس ژنتیک ، تحول روانی از تولد تا پیری . تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
موسویان ، مجید .(1368) . « کودکان در مورد خداوند و عبادت او چگونه میاندیشند ؟» . در نشریهی پیوند . دیماه . صص 15-10.
میرچاد ، الیاده .(1375). دینپژوهی . ترجمهی بها الدین خرمشاهی ، جلد 1 . تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
میرهادی ، توران . (1373). فرهنگنامه کودکان و نوجوانان . جلد 2 . تهران : مرکز نشر فرهنگنامه.
نعمت اللهی ، فرامرز .(1390).ادبیات کودک و نوجوان . ج پنجم . تهران : موسسه فرهنگی مدرسه برهان.
نگی ، ن ، (1948 ). تئوری واقعهی مرگ در کودکان ، به نقل از فریبا خوشبخت در مقالهی بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک در مجلهی علمی پژوهشی ادبیات کودک . سال اول شمارهی اول . (بهار و تابستان 89 ) . صص 141-129.
Cannelia’S. (1997) . Deconstructing Early Childhood Education . New York : Peter Lang .
Children’s Literature . (1998 ). Encyclopedia Britanica . Vol . 23 . p 207-244 .
Piaget . J . (1972 ) . Moral Judgment Of The Child .Translated By Marjavie Gabain . London : Routledge And Kegan Paul .
Webster’s New Twentieth Century Dictunary . (1970 ) . Of The English Language : Unabridged Second . Cleveland .New York : World Publishing Company .