فهرست:
فصل اول: مقدمه و کلیات
1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسأله 3
1-3. سوابق مربوط 5
1-4. پرسش اصلی تحقیق (پرسش آغازین) 6
1-5. سوال¬های تحقیق 6
1-6. اهداف تحقیق 6
1-7. استفاده کنندگان از نتایج تحقیق 6
1-8. نوع تحقیق 7
1-9. روش تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری و تعاریف
بخش اول: روایت داستانی 9
2-1. روایت، داستان 9
2-1-1.تعریف روایت 9
2-1-1-1. روایت شناسی 10
2-1-1-2. ویژگی¬های روایت 11
2-1-2. تعریف داستان 11
2-1-2-1. داستان¬های مدرن 12
2-1-2-1-1. ویژگی¬های مدرنیسم از لحاظ ادبی 12
2-1-2-1-2. مدرنیسم در ایران 13
2-1-3. عناصر داستان 13
2-1-3-1. تعریف پیرنگ 13
2-1-3-1-1. پیرنگ در داستان مدرن 14
2-1-3-1-2. کشمکش 14
2-1-3-1-3. گره افکنی 15
2-1-3-1-4. زمان در پیرنگ 15
2-1-3-2. شخصیت و شخصیت¬پردازی 15
2-1-3-2-1. شخصیت ایستا 17
2-1-3-2-2. شخصیت پویا 17
2-1-3-3. راوی/ روایت گر 19
2-1-3-3-1. زمانِ فعل 20
2-1-3-3-2. منِ قهرمان (اول شخص درگیر) 23
2-1-3-3-2. منِ شاهد (اول شخص ناظر) 23
2-1-3-3-3. تک¬گویی 24
2-1-3-3-4. تک¬گویی درونی 24
2-1-3-3-5. تفاوت حدیث نفس با تک¬گویی درونی 24
2-1-3-3-6. تک¬گویی درونی مستقیم و غیرمستقیم 24
2-1-3-3-7. جریان سیال ذهن 25
2-1-3-3-8. داستان غنایی 25
2-1-3-3-9. زمان و جریان سیال ذهن 26
2-1-3-3-10. تداعی 26
2-1-3-3-10-1. تداعی القایی یا مقید 27
2-1-3-3-10-2. تداعی آزاد 27
2-1-3-3-10-2-1. تداعی معانی 27
2-1-3-4. واقعیت داستانی یا روایت واقعیت 27
2-1-3-5. گفت¬وگو 29
2-1-3-6. لحن 30
2-1-3-7-توصیف 30
2-1-3-8. صحنه 31
2-1-3-9. مؤلفه¬ی مکان 31
2-1-3-10. فضا 31
2-1-3-11. مؤلفه¬ی زمان روایت 32
2-1-3-11-1. زمان پریشی 33
2-1-3-11-1-1. نظم و ترتیب 33
2-1-3-11-1-2. تداوم/ دیرش 34
2-1-3-11-1-3. بسامد 34
بخش دوم: روایت خاطره¬ای 35
2-2. زندگی¬نامه 35
2-2-1. زندگی¬نامه خودنوشت(اتوبیوگرافی) 35
2-2-2. زندگی¬نامه و خاطره 37
2-2-3. زندگی¬نامه داستانی 37
2-2-4. تفاوت و شباهت زندگی¬نامه و داستان 38
2-2-5. خصوصیات زندگی¬نامه داستانی 39
2-2-6. تاریخ، داستان، خاطره و زندگی¬نامه 40
2-2-6-1. فرق تاریخ و خاطره 40
2-2-6-2. تاریخ و داستان 41
2-2-6-3. حقیقت¬مانندی در تاریخ و داستان 41
2-2-6-4. تفاوت تاریخ و داستان 42
2-2-7. نوستالژی 43
2-2-7-1. نوستالژی و خاطره 44
2-2-8. خاطره 44
2-2-8-1. اصطلاح و ریشه واژه خاطره 45
2-2-8-2. تعریف خاطره 45
2-2-8-3. خاطره¬نویسی 46
2-2-8-4. کارکرد خاطره 47
2-2-8-5. پیشینه خاطره نویسی 49
2-2-8-6. ویژگی¬های خاطره 51
2-2-8-7. فواید خاطره 53
2-2-8-8. علل روی¬آوری به خاطره¬نویسی 54
2-2-8-9. زبان خاطره 54
2-2-8-10. انواع خاطره 54
2-2-8-11. شباهت و تفاوت خاطره و داستان 55
2-2-8-11-1. عینیت و تخیل 57
2-2-8-11-2. روایت خلاقه یا مستند 58
2-2-8-11-3. شخصیت یا شخصیت¬پردازی؟ 58
2-2-8-11-4. زاویه دید 59
2-2-8-11-5. گزینش و حذف 60
2-2-8-11-6. زمان و مکان 60
2-2-8-11-7. حوادث 61
فصل سوم: نگاهی به زندگی و آثار گلی ترقی
3-1. گلی ترقی 63
3-2. آثار 63
3-2-1. درباره خاطره¬های پراکنده 63
3-2-2. درباره دو دنیا 64
3-3. ویژگی¬های داستان¬های ترقی 66
3-3-1. زبان 66
3-3-2. طنز 66
3-3-3.زمان 68
فصل چهارم
بررسی گونه¬ی روایی«خاطره-داستان» درآثار گلی ترقی
بخش اول: بررسی کتاب«خاطره¬های پراکنده» 70
4-1-1. اتوبوس شمیران (2-22) 70
4-1-1-1. مؤلفه¬های داستانی در روایت «اتوبوس شمیران» 70
4-1-1-1-1. پیرنگ 70
4-1-1-1-2. شخصیت¬پردازی 72
4-1-1-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 76
4-1-1-1-4. توصیف 77
4-1-1-1-4-1. حس آمیزی 78
4-1-1-1-4-2. تشبیه 79
4-1-1-1-5. زبان 80
4-1-1-1-5-1. نام آواها 81
4-1-1-1-5-2. طنز 81
4-1-1-1-6. زمانِ روایت 82
4-1-1-2. مؤلفه¬های خاطره در روایت «اتوبوس شمیران» 83
4-1-1-2-1. عینیت 83
4-1-1-2-2. زمان 84
4-1-1-2-3. مکان 85
4-1-1-2-4. شخصیت 86
4-1-1-3. تحلیل نهایی این روایت 86
4-1-2. دوست کوچک (23-47) 87
4-1-2-1. مولفه¬های داستانی در روایت «دوست کوچک» 87
4-1-2-1-1. پیرنگ 87
4-1-2-1-2. شخصیت¬پردازی 88
4-1-2-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 91
4-1-2-1-4. زمانِ روایت 92
4-1-2-1-5. نوستالژی 93
4-1-2-2. مولفه¬های خاطره در روایت «دوست کوچک» 93
4-1-2-2-1. عینیت 93
4-1-2-2-2. زمان 93
4-1-2-2-3. مکان 94
4-1-2-2-4. شخصیت¬ها 94
4-1-2-3. تحلیل نهایی این روایت 95
4-1-3. خانه¬ی مادربزرگ (48-75) 96
4-1-3-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خانه¬ی مادربزرگ» 96
4-1-3-1-1. پیرنگ 96
4-1-3-1-2. شخصیت¬پردازی 97
4-1-3-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 100
4-1-3-1-4. توصیف 101
4-1-3-1-4-1. حس آمیزی 103
4-1-3-1-5. زبان 104
4-1-3-1-5-1. طنز 104
4-1-3-1-6. زمانِ روایت 105
4-1-3-2. مولفه¬های خاطره در روایت «خانه¬ی مادربزرگ» 106
4-1-3-2-1. عینیت 106
4-1-3-2-2. مکان 106
4-1-3-1-3. شخصیت 107
4-1-3-3. تحلیل نهایی این روایت 107
4-1-5. خدمتکار(98-138) 108
4-1-5-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خدمتکار» 108
4-1-5-1-1. پیرنگ 108
4-1-5-1-2. شخصیت¬پردازی 109
4-1-5-1-3. گفت¬وگو 109
4-1-5-1-4. راوی وشیوه¬ی روایت 111
4-1-5-1-5. توصیف 112
4-1-5-1-6. زمانِ روایت 113
4-1-5-2. مولفه¬های خاطره در روایت «خدمتکار» 113
4-1-5-2-1. عینیت 113
4-1-5-3. تحلیل نهایی این روایت 114
4-1-6. مادام گرگه(140-156) 115
4-1-6-1. مولفه¬های داستانی در روایت «مادام گرگه» 115
4-1-6-1-1. پیرنگ 115
4-1-6-1-2. راوی و شیوه¬ی روایت 115
4-1-6-1-3. توصیف 116
4-1-6-1-4. زبان 117
4-1-6-1-5. زمانِ روایت 118
4-1-6-2. مولفه¬های خاطره در روایت «مادام گرگه» 118
4-1-6-2-1. عینیت 118
4-1-7. خانه¬ای در آسمان (158-179) 119
4-1-8. عادت¬های غریب آقای «الف» در غربت (182-231) 120
بخش دوم: بررسی کتاب «دو دنیا» 121
4-2-1. اولین روز (9-27) 121
4-2-1-1. مولفه¬های داستانی در روایت «اولین روز» 121
4-2-1-1-1. پیرنگ 121
4-2-1-1-2. راوی و شیوه¬ی روایت 122
4-2-1-1-3. توصیف 124
4-2-1-1-4. زمانِ روایت 125
4-2-1-2. مولفه¬های خاطره در روایت «اولین روز» 125
4-2-1-2-1. عینیت 125
4-2-1-3. تحلیل نهایی این روایت 126
4-2-2. خانم¬ها (29-61) 127
4-2-2-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خانم¬ها» 127
4-2-2-1-1. پیرنگ 127
4-2-2-1-2. شخصیت¬پردازی 129
4-2-2-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 132
4-2-2-1-4. توصیف 132
4-2-2-1-5. نمادپردازی اسمی 133
4-2-2-1-6.زبان 133
4-2-2-1-6-1. نام آواها 133
4-2-2-1-6-2. طنز 134
4-2-2-1-7. زمانِ روایت 134
4-2-2-2. مولفه¬های خاطره در روایت«خانم¬ها» 134
4-2-2-2- 1. عینیت 134
4-2-2-2-2. زمان 135
4-2-2-3. تحلیل نهایی این روایت 135
4-2-3. آن سوی دیوار(65-92) 136
4-2-3-1. مولفه¬های داستانی در روایت «آن سوی دیوار» 136
4-2-3-1-1. پیرنگ 136
4-2-3-1-2. شخصیت¬پردازی 137
4-2-3-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 138
4-2-3-1-4. توصیف 138
4-2-3-1-4-1. تشبیه 139
4-2-3-1-4-2. تشخیص 139
4-2-3-1-5. نمادپردازی اسمی 140
4-2-3-1-6. زبان 140
4-2-3-1-6-1. نام آواها 140
4-2-3-1-6-2. طنز 140
4-2-3-1-7. زمانِ روایت 142
4-2-3-2. مولفه¬های خاطره در روایت «آن سوی دیوار» 142
4-2-3-2-1. عینیت 142
4-2-3-3. تحلیل نهایی این روایت 142
4-2-4. گل¬های شیراز(93-126) 143
4-2-4-1. مولفه¬های داستانی در روایت «گل¬های شیراز» 143
4-2-4-1-1. پیرنگ 143
4-2-4-1-2. شخصیت¬پردازی 144
4-2-4-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 146
4-2-4-1-4. توصیف 147
4-2-4-1-5. زمانِ روایت 148
4-2-4-2. مولفه¬های خاطره در روایت «گل¬های شیراز» 149
4-2-4-2-1. عینیت 149
4-2-4-2-2. زمان 149
4-2-4-2-3. مکان 150
4-2-4-3. تحلیل نهایی این روایت 150
4-2-5. فرشته¬ها (127-170) 151
4-2-5-1. مولفه¬های داستانی در روایت «فرشته¬ها» 151
4-2-5-1-1. پیرنگ 151
4-2-5-1-2. شخصیت¬پردازی 152
4-2-5-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 154
4-2-5-1-4. زبان 155
4-2-5-1-5. طنز 156
4-2-5-1-6. زمانِ روایت 156
4-2-5-2. مولفه¬های خاطره در روایت «فرشته¬ها» 157
4-2-5-2-1. عینیت 157
4-2-5-2-2. مکان 158
4-2-5-2-3. شخصیت 158
4-2-5-3. تحلیل نهایی این روایت 159
4-2-6. پدر (171-202) 160
4-2-6-1. مولفه¬های داستانی در روایت«پدر» 160
4-2-6-1-1. پیرنگ 160
4-2-6-1-2. شخصیت¬پردازی 161
4-2-6-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 162
4-2-6-1-4. توصیف 162
4-2-6-1-4-1. تشبیه 163
4-2-6-1-4-2. فضاسازی 164
4-2-6-1-5. زمانِ روایت 165
4-2-6-2. مولفه¬های خاطره در روایت «پدر» 165
4-2-6-2-1. عینیت 165
4-2-6-2-2. مکان 166
4-2-6-3. تحلیل نهایی این روایت 166
4-2-7. آخرین روز (203-215) 167
فصل پنجم: نتیجه¬گیری
پیوست 172
منابع و مآخذ 176
منبع:
آبوت، اچ پورتر(1391)، هنر روایت و زندگی، ترجمهی ابوالفضل حری، کتاب ماه هنر، خرداد1391، شماره 165. از 92-97.
آرین پور،یحیی(1353)، از صبا تا نیما، چاپ سوم. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
آزبورن، برایان،د؛ سویر،ریچارد(1378)، چگونه زندگی نامه بنویسیم؟، ترجمهی محسن سلیمانی. تهران: سوره
آزرم، محسن؛ افشنگ، مریم(1380)، «قصه آب روان است نه شن زیر زبان»، نشریهی همشهری ماه، سال اول، شهریور ماه، صفحهی 47-46.
آسابرگر،آرتور(1380)، روایت و فرهنگ عامیانه، ترجمهی محمدرضا لیراوی، چاپ اول، تهران: سروش.
آل احمد، جلال(1380)، هدایت بوفکور یا صادق هدایت، علی دهباشی(گردآوری)، نشر ثالث، چاپ اول: تهران.
آلوت، میریام(1368)، رمان به روایت رماننویس، ترجمهی محمدعلی حقشناس، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک(1387)،رساله تاریخ، تهران: مرکز چاپ اول.
اخلاقی، اکبر(1382)،تحلیل ساخت روایی مثنوی مولوی، پایان نامهی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان.
اخوت، احمد(1371)،دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا.
استنفورد،مایکل(1388)، درآمدی بر تاریخ پژوهی، ترجمهی مسعود صادقی، تهران: سمت.
اسکات کارد،اورسون(1387)، شخصیتپردازی و زاویه دید در داستان، ترجمهی پریسا خسروی سامانی، اهواز: نشر رَسش.
اسکولز، رابرت(1377)، عناصر داستان، ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
اشرف، احمد الف(1375)، «تاریخ، خاطره، افسانه»، ایراننامه، سال چهاردهم، پاییز، صص525-537.
ب(1375)، «سابقهی خاطرهنگاری در ایران»، ایراننامه، سال پانزدهم، شمارهی 1، صص5-25.
انوری،حسن(سرپرست)(1382)، فرهنگ فشرده سخن، تهران: سخن.
انوشه،حسن(1376)، فرهنگنامه ادب فارسی(مدخل زندگینامههای خودنوشت) ، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
ایبرمز.ام.اچ/جفری گالت هرفم(1387)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمهی سعید سبزیان، چاپ اول، تهران: رهنما.
ایرانی ، ناصر(1380)، هنر رمان، تهران: آبانگاه.
ایروانی، محمدرضا(1386)،«نگاهی به خاطرهنویسی و مقایسه آن با زندگینامه و سفرنامه»، مجله زبان و ادبیات فارسی، س 3، ش8.
باطنی، محمدرضا(1380)، فرهنگ معاصر، انگلیسی-فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
براهنی،رضا(1363)، قصه نویسی، تهران. نشر نو.
بورنوف،رئال اوئله(1378)، جهان رمان، ترجمهی نازیلا خلخالی، چاپ، تهران: مرکز.
بهبهانی، سیمین(1372)، «مرا به آیینه مهمان کرد»، ماهنامهی دنیای سخن، شماره-ی 57، آبان و آذر 1372، صفحهی 55-52.
بی نیاز،فتح الله(1390)،در جهان رمان مدرنیستی، چاپ اول، تهران: افراز.
بیات، حسین(1387)، داستاننویسی جریان سیال ذهن، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
بیشاب، لئونارد(1383)، درسهایی درباره داستاننویسی، ترجمهی محسن سلیمانی، تهران: موسسه انتشارات سوره.
پارسی نژاد، کامران(1385)، «زندگینامه داستانی»، آبان و آذر شماره 104.
پاینده،حسین(1391)، داستان کوتاه در ایران(جلد دوم، داستانهای مدرن)، تهران: نیلوفر.
ترقی، گلی(1391)، خاطرههای پراکنده(مجموعهی قصه)، تهران: نیلوفر.
ترقی، گلی(1391)، دو دنیا، تهران. نیلوفر.
تسلیمی، علی(1383)، گزارههایی در ادبیات معاصر ایران(داستان)، چاپ اول. تهران: نشر اختران.
تودورف، تزونان(1379)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمهی محمد نبوی. تهران: آگاه.
تولان،مایکل جی(1383)، درآمدی نقادانه-زبان شناختی بر روایت، ترجمهی ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
جواری، محمد حسین؛ موذن، زهرا(1382)، «اتوبیوگرافی و مباحث نظری آن در فرانسه»، فصلنامهی علّامه، پژوهشگاه علوم انسانی، دوره اول بهار، شماره 4.
حجوانی، مهدی(1376)، قصه چیست؟، تهران: حوزه هنری.
حداد، حسین(1385)، «تفاوت و شباهتهای زندگینامه و داستان»، آبان و آذر شماره 104.
حدادی،الهام(1388)،«رویکردی روایت شناختی به داستان دو دنیا اثر گلی ترقی»، فصلنامهی نقد ادبی. س 1، شماره 5.
حری، ابوالفضل(1387)، رویکرد روایت شناختی به قصص قرآنی، فصلنامهی نقد ادبی، س 1. ش2، صص83-122.
(1387)، «درآمدی بر رویکرد روایتشناختی به داستان روایی با نگاهی به رمان آیینههای دردار هوشنگ گلشیری»، نشریه دانشکده ادبیات تبریز. سال 51، پاییز و زمستان 87، شماره مسلسل208.
حسن لی، کاووس؛ قلاوندی، زیبا(1388)، «بررسی تکنیکهای روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری»، شماره 7و8.
حسینی نژاد،(1388)، آموزش خاطرهنویسی، چاپ چهارم، تهران: نشر لوح زرین.
حسینی، صالح(1372)، بررسی تطبیقی خشم و هیاهو و شازده احتجاب، تهران: نیلوفر
داد، سیما(1383)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید
دهباشی،علی؛کریمی، مهدی(1382)، گلی ترقی، نقد و بررسی آثار، تهران: قطره
دهقان،احمد(1386)، خاک و خاطره، تهران: صریر
دیلمقانیان،ماندانا(1382)، «بافتن قالی پرنده باغهای رنگین کلمات»، روزنامهی ایران، 15 شهریور1382، صفحهی 15.
دیوتادیه،ژان(1378)، نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمهی مهشید نونهالی، چاپ اول تهران: انتشارات نیلوفر.
رحیمیه،نسرین(1374)، «حسی از جادو، آرزو و حسرت»، مجلهی کلک، شمارهی 67. مهر، صفحهی 350-345.
رضایی، عربعلی(1382)، واژگان توصیفی ادبیات، تهران: فرهنگ معاصر.
رضوانیان، قدسیه(1388)، از سرگذشتنویسی به داستاننویسی،بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران.
روزبه، محمدرضا(1381)، ادبیات معاصر ایران(نثر)، تهران: روزگار
ریکور،پل(1374)، «خاطره، تاریخ، فراموشی»، مجله گفتگو، شماره 8، صص47-59.
ریمون کنان، شلومیت(1387)، روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمهی ابوالفضل حری، چاپ اول، تهران: نشر نیلوفر.
ریوندی، رضا(1388)، زاویهدید در روایت داستانی، رشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، پاییز، شماره 91.
زرین کوب، عبدالحسین(1370)، نقد ادبی، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر
ساچکوف، بورس(1382)، تاریخ رئالیسم، ترجمهی محمدتقی فرامرزی، چاپ اول، تهران: تندر
سناپور،حسین(1385)، ده جستار داستاننویسی، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه.
سنگری،محمدرضا؛ ایروانی،محمدرضا(1390)، «پژوهشی دربارهی خاطرهنویسی»، ادبیات و زبانها، حافظ. شماره 86 مهر، از 24-31.
شاملو،سعید(1375)، آسیب شناسی روانی، تهران: نگاه
شریفیان، مهدی؛تیموری، شریف(1385)، «بررسی فرایند نوستالژی در شعر معاصر(بر اساس اشعار نیما و اخوان ثالث)»، فصلنامه کاوش نامه، سال هفتم، شماره 12، صص62-33.
شعاری نژاد،علی اکبر(1375)، فرهنگ علوم و فناوری، چاپ دوم،تهران: انتشارات امیر کبیر
شمس،علیرضا(1392)،«نگاهی به زندگی و آثار ترقی»، به بهانهی برنامه داستانی خوانی در مونترال.
شمیسا،سیروس(1373)، انواع ادبی، چاپ دوم،تهران: انتشارات فردوس.
شولتز،دوان و آلن شولتز(1385)، نظریههای شخصیت، ترجمهی یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش
شیری، قهرمان(1376)، «راز طنزآوری»، ماهنامه ادبیات معاصر، تهران: سال دوم، شماره 17.
صالحی نیا، مریم(1388)، «کلیاتی درباره روایت شناسی ساختگرا»، فصلنامه هنر، پاییز ، شماره 81.از 15-تا 27
صدر،رویا(1382)، «طنزی که زندگی است...» ،کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارهی 10، مرداد1382،صفحهی111-108.
صفایی،علی(1392)،«کتاب دا خاطره یا رمان؟»، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال چهارم، شماره هشتم، بهار و تابستان
عابدی، داریوش(1371)، پلی به سوی داستان نویسی، چاپ اول، تهران.
عباسی،علی(1385)، «پژوهشی بر عنصر پیرنگ»، پژوهش زبانهای خارجی، سال دوازدهم، شمارهی 33، پاییز، صص85-103.
عبداللهیان، حمید(1381)، شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، تهران: انتشارات آن.
عطارپور،اردلان(1377)، «هبوط، این بار از باغِ سبزِ گذشته»، نشریهی کتاب ماه ادبیات و فلسفه، فروردین و اردبیهشت، صفحهی 47-44.
علی اکبری، نسرین(1386)، «سالهای ابری در نگاهی نو(اتوبیوگرافی-رمان)»، شماره 159، مجله علمی پژوهشی.
عمرانی،رضا(1390)، «خاطره نویسی و خلاقیت ادبی»، نشریه انشاء و نویسندگی 9. سال سوم. تیرماه.
فراگنر،برت گ(1377)، خاطرات نویسی ایرانیان، ترجمهی مجید جلیلوند رضایی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
فضلی،آزاده(1390)، «خاطرهنویسی از کاغذ تا وبلاگ(گفتگو با ابوالفضل زرویی نصر آباد)»، مجله انشا و نویسندگی 9،سال سوم، تیر ماه.
فلکی،محمود(1382)، روایت داستان (تئوریهای پایهای داستان نویسی)، تهران: نشر بازتاب نگار.
فورست،لیلیان(1380)،رمانتیسم، ترجمهی مسعود جعفری ،تهران : مرکز.
فورستر، ادوارد مورگان (1369)، جنبههای رمان، ترجمهی ابراهیم یونسی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
قاسمی، رضا(1382)، «اگر کلاهی میداشتم»، ماهنامه هفت، سال اول، شمارهی 4، شهریور، صفحه ی 9-8.
قانونی،مریم(1387)، تحلیل و مقایسهی سنت خاطرهنگاری در عصر مشروطه(1320ق -1340 ق)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
قروانچاهی، عباس،(1376)، ری را، مازندران: معین.
کادن،ج،ای (1380)، فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمهی کاظم فیروزمند، چاپ اول، تهران: نشر شادگان.
کاظمی،رضا(1388)، «نمونههایی از اهمیت پیرنگ در روایت»، ماهنامهی فیلم نگار، سال هشتم، شماره ی 85، آبان 1388، صص38-40.
کرباسچی،غلام رضا(1367)، «بخش خاطرات: فصل اول. خاطره شناسی»، فصلنامهی یاد، شماره 11، صص35-45.
کلیگز، مری(1388)، درسنامهی نظریهی ادبی، ترجمهی جلال سخنون، الهه دهنوی؛ سعید سبزیان، چاپ اول، تهران: اختران.
کمری،علیرضا(1381)، با یاد خاطره، تهران: سوره مهر.
(1383)، با یاد خاطره(ج 1)،در آمدی بر خاطره نویسی و خاطره نگاشته های پارسی در تاریخ ایران، تهران: سوره مهر.
گرکانی،گیتا(1388)، «شیوههای روایت داستان»، علوم اجتماعی، آزما، خرداد، شماره 65، صص38-39
گلمکانی، هوشنگ(1382)، «در گذشته چه گذشته»، ماهنامهی هفت، سال اول، شمارهی 4، شهریور، صفحهی 19-16.
لغتنامه دهخدا.
لوته، یاکوب(1386)، مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمهی امید نیک فرجام، چاپ اول، تهران: نشر مینوی خرد.
مارتین، والاس(1386)، نظریههای روایت، ترجمهی محمد شهبا، تهران: هرمس.
مالرو، آندره(1365)،ضد خاطرات، ترجمهی ابوالحسن نجفی؛ رضا سید حسینی، تهران:خوارزمی
محمدی فشارکی،محسن؛ خدادادی،فضل الله(1391)، «از تاریخ تا داستان؛ تحلیل عناصر مشترک بین تاریخ و داستان»، دانشگاه اصفهان، سال چهارم. شماره سوم.
محمودی، محمد علی؛ صادقی،هاشم(1388)، «تداعی و روایت داستان جریان سیال ذهن»، فصلنامه پژوهشهای ادبی سال 6، شماره 24، تابستان.
مستور، مصطفی(1379)، مبانی داستان کوتاه، تهران : نشر مرکز.
معلوف،اب لویس(1383)، المنجد فی اللغت و الاعلام، ترجمهی محمد بندر ریگی، ج 2،چ2، تهران: ایران.
مقدادی،بهرام(1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر)، تهران: سخن.
مکاریک، ایرنا ریما(1384)، دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران: آگه.
مکوئیلان،مارتین(1388)، مجموعه مقالات روایت، ترجمهی فاتح محمدی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
مندنی پور،شهریار(1383)، ارواح شهرزاد، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
میر صادقی، جمال(1382)،ادبیات داستانی( قصه ...)،چاپ چهارم. تهران: بهمن.
(1387)، راهنمای داستان نویسی، تهران: سخن.
و میرصادقی، میمینت(1377)، واژهنامهی هنر داستان نویسی، چاپ اول. تهران: کتاب مهناز.
(1376)، عناصر داستان، تهران: سخن.
(1381)، «گلی ترقی زبان احساس،زبان اندیشه»، مجلهی زنان، سال یازدهم، شمارهی 94، آذر، صفحهی 47-44.
(1383)، داستان و ادبیات، تهران: انتشارات آیهی مهر.
میمنت،احمد(1382)، «دو دنیا، روایت تلخ تنهایی، حکایت عصیان»، علوم اجتماعی،آزما، آبان و آذر، شماره 26.
نژادصداقت،حورا(1391)، «دنیای متفاوت واقعیت و خیال»، جامجم روزنامه19 فروردین.
نورائی،مرتضی؛ ترقی،مهدی ابوالحسنی (1389)، «مقایسه تحلیلی خاطره نگاری با تاریخ شفاهی»، فصلنامهی گنجینهی استاد، سال بیستم، دفتر چهارم، زمستان.
واحد،سینا؛ کلهر،مهدی؛ معادی خواه، عبدالمجید(1364)، «خاطره و خاطرات»، یاد (فصلنامه ) 10
ولک/نه/وارن،آرستین(1373)، نظریه ادبی، ترجمهی ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چ 1. انتشارات علمی فرهنگی.
هنرمند،سعید(1376)، «نقش زمان در شکل گیری رمان خشم و هیاهو»، نگاه نو، ش 32 ،بهار، ص 42 تا 121.
یزدانی خرم، مهدی(1382)، «امنیت بهشتی باغ شمیران (گفتگو با گلی ترقی -2)»، روزنامهی شرق، شنبه 8 شهریور1382، صفحه ی 12.
یوسفی، غلامحسین(1380)، دیداری با اهل قلم، ج 2. چ 7، تهران: علمی.
یونسی، ابراهیم(1379)، هنر داستان نویسی، چاپ ششم. تهران: انتشارات نگاه.
یونگ، کارل گوستاو(1370)، خاطرات، رویاها، اندیشهها، ترجمهی پروین فرامرزی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.