پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی

word 411 KB 31518 118
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

    توصیف فصول درقصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی

     

    به وسیله: سیدهاشم هاشمی

     

    چکیده

    یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه  می‌کند، توصیف فصول سال است. این موضوع به قدری حایز اهمیّت است که می توان آن رایکی از  مهمّ ترین  ارکان ِشعر در سبک خراسانی نامید.

    در دیوان اکثر شاعران این دوره به ویژه رودکی، فرخی، منوچهری و عنصری، وصفِ فصول به زیباترین شکل صورت گرفته است. این شاعران با نگاه خاصِ خود، هرکدام فصول سال را در قالبی زیبا به تصویر کشیده اند.

    پژوهشگر در این پایان نامه، تمام عناصر تشکیل دهنده ی فصول را که به وسیله ی این شاعرانِ توانمند، وصف شده اند با ذکر شواهد ِشعری مورد تحلیل و بررسی قرار داده است .

    مهمّ ترین دستاوردی که ازاین تحقیق به دست آمداین بود که شاعران سبک خراسانی از میان فصول بیشتر به توصیف بهارپرداخته اند و این گونه توصیفات در اشعار منوچهری بیشتر از دیگران به چشم می خورد.

    عنصرِ غالب در تصویرهای شاعرانه رودکی که نماینده ی شعردوره سامانی است، توصیف فصول است. تقریباً در عمده ی ابیات این شاعر، حداقل یکی عناصر طبیعیِ تشکیل دهنده‌ی فصول وجود دارد.   بیش ترین عناصرتشکیل دهنده ی فصول در شعرفرخی به پرندگان و جانوران اختصاص یافته است. در اشعار منوچهری و عنصری، بیشترین توجّه به گل ها و گیاهان شده است.

    کلید واژگان: فصول، رودکی، فرخی، منوچهری، عنصری، سبک خراسانی، توصیف

    مقدمه

    توصیف ازلحاظ لغوی به معنای ستایش کردن،ستودن،وصف چیزی وگفتن ویژگی های آن است. شاعران سبک خراسانی که در طبیعتی مملو ازسرسبزی ونشاط زندگی می کردند، درآثارخویش جهان را سرشار از طراوت و تازگی همراه با امید به زندگی وصف کرده اند. اشعار شاعرانی مانند رودکی، منوچهری، فرخی و عنصری، برون گرا و آفاقی است ودرآثار آن ها، از انواع گل، پرندگان، دشت ودمن، باغ و بستان سخن به میان آمده است.

    دکتر شفیعی کدکنی می نویسد:

    «شعرسبک خراسانی به نظر صورخیال ودیدگاه های ادبی ازلحاظ تشبیه مخصوصاً تشبیه تفضیلی بسیارقوی است.شعرقرن چهارم ازنظر تصاویرحسّی و تجربه های مستقیم شعری،بارورترین دوره ی ادب فارسی است. ازنظرتنوّع زمینه های تصویری،شاعران این دوره باآزادی تخیّل خویش،بسیاری ازخیال های شعری رابه ادب فارسی تحمیل می کنندکه قرن ها با تصرفات مختلف درشعرشاعران بعدی تکرارمی شودوشاعران بعدی گاهی پدیده های طبیعی رااز چشم و دیدگاه تخیّلی شاعران این دوره می بینند.» (شفیعی کدکنی،1383:٤٠٥)

    به دلیل درباری بودن اکثرشعرا، تصاویرشعری این دوره فقط برای معرفی خود تصویرندواگر گاهی شاعرهدف دیگری دارد،معمولاًجزمدح ممدوح،چیز دیگری نیست به همین دلیل معمولاً شاعران مورد بحث ما،از تشبیهات(محسوس به محسوس هم مفرد و هم مرکب)استفاده می کنند و استفاده از تشبیه معقول به محسوس نادر است.

    «توصیفات نیزدر سبک خراسانی قوی هستند.جزئی ترین پدیده های طبیعی از قبیل:ابر، باران، برف، رنگین کمان، طوفان، سیل و رعد و برق، در توصیفات دقیق شاعران این سبک، رایج ترین وسیله توصیف تشبیه است که در شعر آن ها گنجانیده شده است به طورکلی طبیعت گرایی شاعران این دوره سبب شده است که به توصیف جزئیات طبیعت بپردازند و شیوه آنها در این زمینه تشبیه مرکب و تفصیلی است .»(شمیسا، 72:1376)

    منوچهری یکی از شاعران بزرگ سبک خراسانی است که فصول رابه طور اعجاب انگیز توصیف کرده است و تغزّلات وی وصف طبیعتی است که مشاهده کرده است. توجّه منوچهری به عناصرتشکیل دهنده‌ی فصول نسبت به دیگر شاعران مورد بحث از بسامد بالاتری برخوردار است.

     

    همی ریزد میان باغ ، لؤلؤها به زنبرها
     

     

     

    همی سوزد میان راغ عنبرها به مجمرها
     

     

     

    22/3م

    نیز:

     

    نوبهار آمد وآورد  گل و یاسمنا
     

     

     

    باغ همچون تبت و راغ به سان عدنا
     

     

     

    1/1م

    رودکی نخستین کسی که ساختن قصاید کامل وتمام را با تشبیب و مدح و دعا معمول کرده است. وی در توصیفات غنایی و تصاویر مربوط به توصیف فصول، از طبیعت و عناصر آن بهره می گیرد.

     

    لاله میان کشت بخندد همی زدور
     

     

     

    چون پنجه عروس به حنّا شده خضیب
     

     

     

    11/2ر

    نیز:

     

    آمد بهار خرّم با رنگ و بوی  طیب
     

     

     

    با صد هزار  نزهت و آرایش عجیب
     

     

     

    1/2ر

    عنصری یکی ازبزرگترین استادان قصیده پرداز و مدیحه سرای قرن پنجم، بلکه زبان پارسی، درمیان فصول مختلف سال به بهارتوجّه بیش تری دارد.

     هرچندکه بنابه دلایلی خاص که به آنها اشاره خواهدشد؛عنصری چندان میانه ای با توصیف فصول نداردودرواقع این گونه توصیفات درشعر عنصری رنگ و جلای چندانی ندارد،امّا وی درتوصیف فصول سنگ تمام می گذارد.

     

    دل مرا عجب آید همی زکار هوا
     

     

     

    که مشکبوی سلب شد زمشکبوی صبا
     

     

     

    1/1ع

    فرخی در توصیفِ فصول، صحنه ها را خلق می کند و خواننده ، ذره ذره صحنه ها را با خواندن اشعارش در ذهن خود مجسّم می سازد.ارتباط عناصر طبیعت در شعر فرخی همانند بسیاری از شاعران طبیعت سرا به خوبی  مشخص و پررنگ است. فرخی به سادگی ،تصاویری که از طبیعت می بیند را درقالب قصیده می ریزد و اثری دلنشین وممتازبه دست می آورد.اودروصف بهارو باغ ،ابیات قابل توجّهی داردودرواقع مجموعه ای از تصاویر مختلف را به وجود آورده است که تشبیهات نقش عجیب و فریبایی را در آنها بازی می کنند.

     

    باغ دیبا رخ پرند سلب
     

     

     

    لعبگر گشت و لعبهاش عجب
     

     

     

    250/13ف

     

    اگرچه وصف فصول، بیشتر آغازی برای ستایش حکمرانان و بزرگان دربارهاست، امّا از لا به لای آن  توصیفات می‌توان نکات سودمندی یافت که بررسی و تحلیل آن، ما را از چگونگی  وصف هر شاعر و زیبایی توصیف هر کدام آشنا می کند. ضمن این که با جشن های ایرانی آشنا می شویم و از عوامل مؤثّر در جشن‌ها اطّلاع حاصل می کنیم.

    این پایان دردوفصل تنظیم شده است که عبارتند از:

    فصل اوّل:درآمدی براوضاع سیاسی واجتماعی قرن چهارم وپنجم وتاثیر آن بر شعر.            در این فصل اوضاع سیاسی واجتماعی قرن چهارم وپنجم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته واز عوامل تأثیر گذار برشعرآن دوره یاد شده است.

    فصل دوم: توصیف فصول درشاعران شاخص سبک خراسانی.

    دراین فصل توصیفِ فصول توسط شاعرانِ شاخصِ سبک خراسانی موردبررسی وتحلیل قرار

    می گیرد.

    فصل سوم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها

    نتیجه ای که ازتمام این تحقیق به دست آمد؛دراین فصل آورده شده است.

    مأخذابیات منتخب از تمامی شاعران، دیوان آن ها به تصحیح دکترسیّدمحّمددبیرسیاقی است واعدادی که درزیرابیات آمده ،ازچپ به راست بیانگرِشماره ی قصیده وبیت است.

    علامت های اختصاری نیزبراساس حروف ابتدای ِنام هرشاعرآورده شده اند.بنابر این؛م:(منوچهری)ع:(عنصری)ر:(رودکی)ف(:فرخی)،است.

     

    پیشینه ی تحقیق

    درباره ی دیدگاه ونوع نگرش شاعران بزرگ وصاحب سبک ازدیرباز مطالب بسیاری گفته ونوشته شده است ،امّا وجوه شعری این شاعران از بسیاری جهات هنوز به خوبی شناخته نشده است. بنابر این هنوز تحقیقات بسیاری در این زمینه می توان انجام داد.

    آنچه مسلّم است این که درباره ی توصیف فصول درشعر شاعران شاخص سبک خراسانی ،تحقیقی کامل یاکتابی جامع نگاشته نشده است وفقط بعضی از نویسندگان اشاراتی به طبیعت گرایی این شاعران دارند که ذیلاًبه آن ها اشاره می شود:

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، صور خیال درشعر فارسی، انتشارات آگاه،چاپ پنجم،1372.   

     نگارنده دراین کتاب به صورخیال ونقد وتحلیل آرای علمای اسلامی وهمچنین شاعران برجسته ی زبان فارسی از آغاز تاپایان قرن پنجم هجری درباب بیان وشیوه های مختلف پرداخته است.

    شمیسا،سیروس،سبک شناسی شعرفارسی، تهران ،فردوس،چاپ اوّل ،1374.

    نویسنده ی این کتاب که سبک های گوناگون شعر فارسی رابررسی کرده ودر آن ازطبیعت گرایی شاعران سبک خراسانی ،همراه با اندکی جزییّات  سخن به میان آورده است.

    صفا، ذبیح اللّه، تاریخ ادبیات ایران،چاپ پانزدهم ،فردوس،تهران،1370.

    دراین کتاب ،مطالبی هرچند مختصردرمورد الهام ازعناصرطبیعت دراشعار شاعران سبک خراسانی آمده است.

    نیوتن،اریک،شناخت زیبایی،انتشارات علمی فرهنگی،تهران،چاپ دوم،1366.

    زوایای زیبای طبیعت وتوانمندی شاعران ایرانی به خصوص شاعران مورد بحث درتوصیف آن،از موضوعات این کتاب است.

     

    اهداف تحقیق

    هدف علمی:تبیین جایگاه علمی شاعران شاخص سبک خراسانی درخصوص توصیف فصول و عناصرتشکیل دهنده ی آن ومیزان توجّه این شاعران نسبت به فصول.

    هدف کاربردی: از این تحقیق درحوزه های زیر استفاده می شود:

    درحوزه ی سبک شناسی

    درحوزه ی نقد ادبی

    روش کار

    روش به کارگرفته دراین تحقیق،تلفیقی ازروش تحلیلی واسنادی است.به این ترتیب که ابتدابامراجعه به کتاب خانه،کتاب های موردنیازجمع آوری گردید.پس ازمطالعه ی دقیق،مطالب مرتبط فیش برداری وفیش ها دسته بندی موضوعی شدند.سپس با بررسی وتحلیل مطالب،نگارش پایان نامه انجام شدودرنهایت باتوجّه به مطالب نوشته شده ،نتیجه گیری شد.

     

     

     

     

    فصل اول

     

    درآمدی برتأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی

     

    قرن چهارم و پنجم برشعرفارسی

     

     

     

     

     

     
     

     

     

     

     

     

    1-1- تاثیراوضاع سیاسی واجتماعی قرن چهارم وپنجم برشعرفارسی

     

    قرن چهارم وپنجم هر چند ابتداى ترقّى ادب فارسى است،امّا یکى از مهمّ ترین ادوار ادبى ما به شمارمی آید.درآغاز قرن چهارم ،رودکى، استاد شاعران و درقرن پنجم  فردوسى و عنصرى،دو استاد مسلّم شعر پارسى زندگى مى‌کردند. شاعران دیگر این دوران نیز هریک صاحب شهرت و اهمیّت خاص درتاریخ ادبیات فارسى هستند.کمتردوره‌اى از ادوار ادبى فارسى است که این همه شاعر استاد و بزرگ، درآن زندگى کرده باشدوکمترعهدى است که درآن فصاحت و جزالت کلام تااین حدّ،مقصودِ گویندگان  باشد. کثرت شعر و تعدد آثار گویندگان یکى از خصائص عمده ی این دوران است.

    «قرن چهارم، زمان فرمانروایی سامانیان و دوره ی رواج و تثبیت نظم و نثر فارسی است .سامانیان بسیار فرهنگ­ دوست بودند و به فرهنگ ملّی توجه­ خاص داشتند.در آن روزگار در محیط ادبی، علمی، اقتصادی و اجتماعی فرارود، آنچنان تحوّلی شگرف روی داده بود که دانش پژوهان، آن دوره را دوران نوزایی (رنسانس) ایرانی می نامند.» (ذبیح الله صفا ،85:1374)

    بر بستر چنین زمینه ی مناسب اقتصادی، اجتماعی و برپایه ی دانش دوستی برخی از پادشاهان سامانی،همچنین با تلاش وخردمندی وزیرانی دانشمند و کاردان چون ابوالفضل بلعمی و ابوعلی محمّد جیهانی ، بخارا به صورت مرکز بزرگ علمی، ادبی و فرهنگی درآمد.

    دربار سامانیان، محیط گرم بحث و برخورد اندیشه شد و شاعران و فرهنگ مداران از راه های دور و نزدیک به آنجا روی می آوردند. رودکی، پدر شعر فارسی، در این دوره ظهور کرده است.

    استاد شجاع الدین خراسانی درکتابِ ازحنجره ی سبز غزل رودکی رادرغزل سرایی استاد ویگانه ی روزگار می داند او می نویسد:

    « استاد مسلّم این نوع در عهد سامانی رودکی است که خود علاوه بر طبع شاعری از فن موسیقی نیز علماً وعملاًبهره ی کافی داشت و به نیروی این دوقوه در ساختن غزل غنایی چندان ماهر بود که یگانه ی عصر خود شناخته می شد.»( شجاع الدین خراسانی،93:1389)

    اگرزبان شاعران ونویسندگان این عهد را با ادوار ادبى بعد بسنجیم

     

    Abstact:

    One of the most important features of khorasani versification is the description of seasons of the year that is notable in almost all of the poets writings.This subject is so important that It can be called one of the most important basis of khorasani versification.

     Seasans descripton is very aesthetical in the poetical work of the most poets of this age especially roodaki,farrokhi,manoucheri and onsori.These  poets have been picturized beautifully every season of the year with their specific view.

     The author,in this thesis,has anaslyzed and studied all of the constituent elements of the seasons with adducing the poetical cases that have been described by these mighty poets.

     The most important accomplishments of this study is that khorasani versificatiow have been focused on spring description rother then other seasons.and these kind of description is more of affuluent in manouchehri poetical writings Than other poets.

    The dominant element in poetical pictures of roodaki,who is the reprresentive of the poemsof samani age,is the description of the seasons.approximately in the most couplets of the this poet,there is at least on of the natural elements that constitute the seasons.The most element that constitute the seasons in Farrokhi poems are belonged to brids and fauno in manouchehri and onsori poems, the most attention has been made to flowers and plants.

    Keywords: seasons, roodaki, farrokhi, manouchehri, onsori, khorasani, style, description

  • فهرست:

    چکیده  .................................................................................................................................................................................... 1

    مقدمه  ..................................................................................................................................................................................... 2

    پیشینه تحقیق ...................................................................................................................................................................... 5

    اهداف تحقیق  ....................................................................................................................................................................... 6

    روش کار .................................................................................................................................................................................. 6

    فصل اول: درآمدی بر تاثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی قرن چهارم و پنجم بر شعر فارسی

     

    1-1- تاثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی قرن چهارم و پنجم بر شعرفارسی............................................................ 8

    1-2- رودکی در دربار سامانیان ..................................................................................................................................... 12

    1-3- منوچهری در دربار غزنویان ................................................................................................................................. 13

    1-4- فرخی در دربار چغانیان و غزنویان .................................................................................................................... 14

    1-5- عنصری در دربار غزنویان ..................................................................................................................................... 15

    فصل دوم: توصیف فصول در قصاید شاعران شاخص سبک خراسانی

     2-1-درآمد.......................................................................................................................................................................... 17

    2-2- بهار و نوروز .............................................................................................................................................................. 24

    2-3- تابستان و پاییز  ...................................................................................................................................................... 76

    2-3-1-پاییز و جشن مهرگان......................................................................................................................................... 87

    2-4- زمستان  ................................................................................................................................................................... 91

    2-4-1- زمستان وجشن سده........................................................................................................................................ 95

     

    فصل سوم : نتیجه‌گیری وپیشنهادها

    نتیجه گیری ..................................................................................................................................................................... 103

    پیشنهادها .......................................................................................................................................................................... 106

    فهرست منابع و ماخذ..................................................................................................................................................... 107

    چکیده انگلیسی 

    منبع:

    اخوا ن ثالث، (1385) برگزیده ی اشعار، تهران، ا نتشارات مروارید،چاپ نهم.

    اکبری،منوچهر، (1378)، رودکی سرآمدشاعران فارسی،تهران، ا نتشارات پردیس،چاپ دوم.

    امامی افشار،احمدعلی،(1372)،گزیده ی اشعار منوچهری دامغانی،تهران ا نتشارات قطره، چاپ دوم.

    ________________،(1383)،گزیده ی اشعار فرخی سیستانی، تهران ا نتشارات قطره، چاپ دوم.

    امامی،نصراللّه ،(1380)،پرنیان هفت رنگ،تحلیلی اززندگی وشعر فرخی سیستانی،تهران، ا نتشارات نیل، چاپ پنجم.

    آقا حسنی، حسین،(1386)،جشن های ماندگار، تهران، انتشارات نیل، چاپ اوّل.

    بدخشانی،عبد اللّه،(1383)،رسوم کهن، تهران، ا نتشارات مروارید،چاپ اوّل.

    بیرونی،ابوریحان،(1362)،التفهم الاوائلِ صناعه التنعجیم، به تصحیح و کوشش جلال الدّین همایی،   تهران، انتشارات انجمن آثارملی،چاپ سوم.

    بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین ،(1375)،تاریخ بیهقی،به تصحیح علی اکبرفیاض،مشهد،انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    بهار،مهرداد،(1373)،جستاری چند در فرهنگ ایران، تهران،انتشارات فکر روز، چاپ اوّل.

    ثمالی،سپیده،(1380)،جشن وشادی در منش ایرانی، شیراز،پژوهش های ادبی،به کوشش رضا مرادی غیاث آبادی،انتشارات نوید.

    جمال‌زاده، محمدعلی،(1346)،بهار ایران و بهاریه درشعر فارسی، انتشارات وحید، تهران، چاپ اوّل.

    حافظ شیرازی،شمس الدین محمّد،(1378)،دیوان حافظ،به اهتمام محمّدقزوینی وقاسم غنی،، تهران،    انتشارات زوار، چاپ اوّل.

    خاقانی،افضل الدین بدیل بن علی،(1373)،گزیده اشعار،به کوشش سیّدضیاء الدین سجادی،تهران، انتشارات سخن،بهمن ،چاپ اوّل.

    خراسانی ،شجاع الدین ،1389،از حنجره ی سبز غزل، تهران،انتشارات تاک،چاپ اول.

    دبیرسیاقی،دبیرسیاقی،(1370)،پیشاهنگان شعر فارسی،تهران، انتشارات امیر کبیر،چاپ سوم.

    دبیری نژاد، بدیع اللّه،( 1348)، فرّخی و قصید ه ی داغگاه، اصفهان، ا نتشارات مشعل ،چاپ اوّل.

    رودکی سمرقندی، ابو عبدالله جعفر بن محمد،(1319)،دیوان اشعار،سعید نفیسی،تهران،انتشارات شرکا، چاپ اوّل.

    رودکی سمرقندی،ابو عبدالله جعفربن محمد ،(1368)،دیوان اشعار،تصحیح دبیرسیاقی، تهران،انتشارات زوار،چاپ پنجم.

    رادویانی، محمدبن عمر،(1376)،ترجمان البلاغه، تهران،به تصحیح احمد آتش، انتشارات اساطیر،چاپ چهارم.

    رضا زاده شفق ،صادق،(1352)،تاریخ ادبیات ایران، تهران،انتشارات نقش جهان،چاپ اوّل.

    رضی، هاشم،(1380)،پژوهشی درگاهشماری وجشن های ایران باستان،تهران،انتشارات بهجت،چاپ اول.

    رنگچی، غلامحسین،(1373)،گل وگیاه درادبیات منظوم فارسی تا ابتدای مغول، تهران،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،چاپ اول.

    زرین کوب، عبدالحسین،(1368)،با کاروان حله، تهران، ا نتشارات علمی ، چاپ هشتم.

    ستایشگر،مهدی،(1374)واژه نامه ی موسیقی ایران زمین(دوجلد)، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اوّل.

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، (3138)،صور خیال در شعر فارسی، تهران ا نتشارات آگاه،چاپ یازدهم.

    ________________،(1370)، موسیقی شعر، تهران، انتشارات آگاه، چاپ سوم.

    شمیسا، سیروس،(1376)،سبک شناسی شعرفارسی، تهران ، ا نتشارات فردوس،چاپ اوّل .

    شیخلو،سهیلا،(1383)،وصف طبیعت درسبک خراسانی، تهران ،پایان نامه دانشگاه آزاد.

    صالحی ساداتی ،زهرا ، (1390)، تحلیلی بر بازتاب جشن ها و عیدها در شعرفارسی ، مشهد ،مجله ی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ، (علمی- پژوهشی)، شماره 158.

    صفا،ذبیح اللّه،(1370)،تاریخ ادبیات ایران،(جلد1/5)،تهران ، ا نتشارات فردوس،چاپ یازدهم.

    ________________،گاهشماری و جشنهای ملی ایرانیان،تهران،انتشارات شورای عالی فرهنگ و هنر مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی، بی‌تا.

    طالبیان، یحیی ،(1۳80)،صورخیال درشعرشاعران سبک خراسانی ، انتشارات عمادکرمانی، چاپ سوم.

    طبری،محمد بن جریر،(1352)،تاریخ طبری،ترجمه ی ابوالقاسم پاینده،تهران، انتشارات اساطیر،چاپ اوّل.

    عنصری بلخی،ابو القاسم حسن ،(1363)، دیوان اشعار،به کوشش محمّددبیرسیاقی، تهران، زوار ،چاپ دوم.

    عوفی ،محمد ،(1335)،لباب الا لباب،به کوشش سعید نفیسی ،تهران ، انتشارات ابن سینا،چاپ دوم.

    فرخی سیستانی،ابوالحسن علی بن جولوغ،(1363)، دیوان اشعار، تصحیح دبیر سیاقی ،تهران،انتشارات زوار، چاپ سوم.

    فروزانفربدیع الزمان،(1369)، سخن و سخنوران ، تهران ،انتشارات خوارزمی، تهران، چاپ ششم.

    کسایی مروزی،ابوالحسن،(1367)،مجموعه ی اشعار،به کوشش مهدی درخشان،تهران،انتشارات دانشگاه، چاپ دوم.

    مستوفی،حمداللّه،(1362)،تاریخ گزیده،به اهتمام عبد الحسین نوائی،تهران، انتشارات امیر کبیر،چاپ سوم.

    مشیری،فریدون،(1384)،گزیده ی  اشعار،تهران، ا نتشارات نگاه،چاپ دهم.

    معین،محمّد،(1390)،فرهنگ فارسی،(شش جلدی)،تهران،انتشارات امیر کبیر،چاپ شانزدهم.

    منوچهری دامغانی،احمدبن قوس،(1356)،دیوان اشعار،به کوشش محمد دبیر سیاقی،تهران، ا نتشارات زوار، چاپ چهارم.

    ________________،(1379)،دیوان اشعار،غلامحسین یوسفی، تهران،انتشارات علمی، چاپ دوم.

    ________________،(1383)،گزیده ی اشعار،به کوشش ایرج امامی افشار،تهران،انتشارات   پردیس،چاپ دهم.

    مولوی،جلال الدین محمّد،(1379)،مثنوی معنوی،(دفتراوّل)،تألیف بدیع الزمان ِفروزانفر،تهران، انتشارات زوّار،چاپ پنجم.

    ناصرخسرو،ابومعین،(1389)،دیوان ناصرخسرو،بامقدّمه ی سیّدحسن تقی زاده، تهران،انتشارات نگاه، چاپ ششم.

    نوبخت،ایرج،(1379)، نظم ونثر پارسی،تهران،انتشارات کیهان،چاپ چهارم.

    یوسفی، غلامحسین،(1379)،چشمه ی روشن،(جلد1)، تهران،انتشارات علمی، چاپ نهم.

        

     مقاله

    تقی زاده،حسن،گاهشماری در ایران قدیم،مجموعه ی مقالات،(جلدسوم)،زیر نظرایرج افشار،تهران، انتشارات شکوفا،تجدید چاپ.    


موضوع پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, نمونه پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, جستجوی پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, فایل Word پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, دانلود پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, فایل PDF پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, تحقیق در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, مقاله در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, پروژه در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, پروپوزال در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, تز دکترا در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, پروژه درباره پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه توصیف فصول در قصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی چکیده حماسه داستانی است از تاریخ تخیلی یک ملت که با قهرمانی ها و حوادث خارق العاده در می آمیزد وپر از رویدادهای غیرطبیعی است.قرن چهارم وپنجم اوج تفکرات حماسی در عرصه زبان وادبیات فارسی است. یکی از درون مایه های غالب درشعر اکثر شاعران قصیده سرای قرن چهارم وپنجم حماسه ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی چکیده مهمترین حادثۀ زندگیِ هر انسانی، نه تولّد او، بلکه مرگ اوست. مرگ برای انسان همواره موضوع اندیشیدن بوده است. شاید تنها چیزی که انسان از مرگ اندیشی می تواند اظهار کند، عجز و ناتوانی از درک حقیقت آن باشد. با وجود اظهار سرگردانی و ناآشکارگی از مرگ، انسان در اندیشیدن بدان، شناختی از زندگی، خود و هدف زندگی بدست می آورد. تا ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

پایان نامه : جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده در پایان نامه ی پیش رو ،عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی شاعر نام آور سبک هندی ، مورد بررسی قرار گرفته است . بدین سبب ابتدا ابیاتی که واژه ی عشق به طور مستقیم در آن موجود بوده است ، از دیوان شاعر استخراج شد .سپس مفاهیم عشق که در برخی ابیات یافت شد، جمع آوری گردید .سپس بعد از طبقه بندی به استنباط آنها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" چکیده طبیعت به عنوان یکی از بهترین عناصر تصویر‌ساز همواره مورد توجه هنرمندان و شاعران بوده ،اگر چه شیوۀ استفاده ازآن در دوره های مختلف با هم تفاوت داشته است ، ارتباطی که شاعران با طبیعت اطراف خود برقرار می کنند تصاویری که نشان دهندۀ هنر شاعر است را موجب می شود ، نظامی نیز یکی از شاعرانی است که طبیعت جزء مهم­ترین عناصر تصویرساز در ...

پایان نامه ، جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده شعر و ادب پارسی از دیر باز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور بلاغی شامل تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه است و بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر، با خود ، آشنا و مأنوس ساخته است. در همه‌ی سبک‌های شعر کهن و معاصر، بسامد بالای کاربرد صور خیال را می‌توان مشاهده نمود. در سبک ...

پایان نامه ، جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده شعر و ادب پارسی از دیر باز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور بلاغی شامل تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه است و بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر، با خود ، آشنا و مأنوس ساخته است. در همه‌ی سبک‌های شعر کهن و معاصر، بسامد بالای کاربرد صور خیال را می‌توان مشاهده نمود. در سبک ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد«M.A» چکیده منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده صور خیال در شعر نو در آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو سحر سعید شعر و ادب پارسی از دیرباز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور خیال از تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر با خود آشنا و مأنوس ساخته است. در همۀ سبکهای شعر کهن بسامد ...

ثبت سفارش