پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان

word 429 KB 31513 110
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A)

    گرایش زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ عامیانه و فولکلور مجموعه‌ای از دانش‌ها و باورها و رفتارها گروهی ما موازین علمی و منطقی جامعه انطباق ندارد و اجرای آنها برحسب عادت، تقلید و همچشمی و سرگرمی است. این دانش‌ها عبارتند از آداب و رسوم، تولد، مرگ، ازدواج، و نحوه زندگی، کشاورزی ، جشن ها، پیشگوئی ها، خرافات، طبایت‌ها، بازی‌ها، آوازها، قصه‌ها، و سایر آداب و اعتقادات که بیانگر چگونگی تفکر و نحوه زندگی مردم در طول اعصار مختلف است . مسعود سعد سلمان، شاعر بزرگ قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری، اگرچه عمده شهرتش به سبب سرودن حبسیه است اما قسمت اعظم دیوانش به فرهنگ عامه اختصاص دارد. او در اشعار عامیانه خود به عقاید و باورهای عامه زمان خود می‌پردازد. هدف از این پژوهش بررسی مصادیق فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد است که باورهای اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری و علل گرایش به این باورها اطلاعات با ارزشی به دست می آید.

     کلید واژه: شعر، فرهنگ عامه، قصیده، مسعود سعد سلمان، سبک

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

    - کلیّات

    1-1- مقدّمه

    باورها و دانش عامیانه برخاسته از زندگی اجتماعی انسان است که پس از قرن ها، اگر چه بعضی از عناصر و یا ساختارشان دست خوش تغییراتی شده ولی هم چنان سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و تا امروز بر جای مانده است.  

    فولکلور (Folklore) که‌ در زبان‌ فارسی‌ به‌ فرهنگ‌ مردم‌، فرهنگ‌ عامه‌، دانش‌ عوام‌، فرهنگ‌ توده‌ و... ترجمه‌ شده است‌، نخستین بار توسط‌ ویلیام‌ جان‌ تامز انگلیسی‌ (در سال‌ ۱۸۴٦میلادی‌) عنوان‌ شد. از نظر وی‌، این‌ واژه‌ ناظر بر پژوهش‌هایی‌ بود که‌ بایست در زمینه ی‌ عادات‌، آداب‌ و مشاهدات‌، خرافات‌ و ترانه‌هایی‌ که‌ ازدوره های قدیم‌ باقی‌ مانده‌اند، صورت‌ می‌گرفت‌. پذیرش‌ این‌ اصطلاح‌، با مقاومت‌هایی‌ در میان‌ پژوهشگران‌ همراه‌ بود. این‌ مقاومت‌ها بیش‌ از هر چیز، به‌ ابهام هایی‌ مربوط‌ می‌شد که‌ در خود این‌ اصطلاح‌ و نیز تعریف‌ تامز از آن‌ وجود داشت‌. با وجود چنین‌ مقاومت‌هایی‌، در زمانی‌ نه‌ چندان‌ زیاد، این‌ اصطلاح‌ در میان‌ اهل‌ علم‌ و نظر پذیرشی‌ جهانی‌ یافت.از فولکلور تعریف‌های‌ فراوانی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. این‌ تعریف‌ها گاه‌ به‌ هم‌ بسیار نزدیکند و گاه‌ فاصله‌ای‌ نسبتاً دور از هم‌ دارند. مراجعه‌ به‌ دایره ‌المعارف‌های‌ مهم‌ جهان‌، گویای‌ چنین‌ اختلاف هایی‌ است‌. در فرهنگ‌های‌ تخصصی‌ نیز با چنین‌ اختلاف هایی‌ رو به رو می‌شویم‌. مثلاً در یکی‌ از فرهنگ‌های‌ تخصصی‌، به‌ نام‌ «فرهنگ‌ استاندارد فولکلور، اسطوره‌شناسی‌ و افسانه‌»، نزدیک به بیست‌ و یک‌ تعریف‌ از اصطلاح‌ فولکلور ارایه‌ شده‌ است‌.( پراپ‌، ۱۳۷۱:٦) این‌ اختلاف ها‌ بیش‌ از هر چیز به‌ استنباط‌های‌ متفاوتی‌ مربوط‌ می‌شود که‌ نسبت‌ به‌ دو بخش این‌ اصطلاح‌، یعنی‌ Folk و Lore در میان‌ پژوهشگران‌ وجود دارد. در حقیقت‌، مفهوم‌ این‌ اصطلاح‌ ارتباطی‌ مستقیم‌ با تعریفی‌ دارد که‌ از Folk (مردم‌ یا عامه‌) و Lore (فرهنگ‌) صورت‌ می‌گیرد. مثلاً در یکی‌ از فرهنگ‌های‌ ادبی‌ که‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ منتشر شده‌ Folk به‌ مهفوم‌ «عامیانه‌» در نظر گرفته‌ شده‌ و با توجه‌ به‌ این‌ استنباط‌ درباره Folk Literature که‌ جزیی‌ از فرهنگ‌ عامه‌ بوده‌، چنین‌ آمده‌ است‌: «ادبیات‌ عامه‌ در میان‌ جوامعی‌ که‌ اکثریت‌ مردم‌ آن‌ قادر به‌ خواندن‌ و نوشتن‌ نیستند، رواج‌ دارد». در یکی‌ دیگر از فرهنگ‌های‌ فارسی‌، اصطلاح های‌ Folk Lore و Folk-Literature ، به‌ یک‌ مفهوم‌ در نظر گرفته‌ شده‌ و در ذیل‌ آن‌ها چنین‌ آمده‌ است‌: «ادبیات‌ عامه ادبیات‌ توده‌ یا فرهنگ‌ عوام‌ یا فولکلور در مقابل‌ ادبیات‌ رسمی‌ است‌ که‌ مخلوق‌ ذهن‌ مردم‌ باسواد و تحصیل‌ کرده‌ است‌ و مجموعه‌ای‌ است‌ از ترانه‌ها و قصه‌های‌ عامیانه‌، نمایش‌نامه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، سحر و جادو و طب‌ عامیانه‌ که‌ در میان‌ مردم‌ ابتدایی‌ و بی‌سواد رواج‌ دارد» (پناهی سمنانی، 1376: ۲۲)

    بر اساس‌ این‌ استنباط‌ها‌ و تعریف ها‌، جامعه هایی‌ که‌ اکثریت‌ مردم‌ آن‌ها قادر به‌ نوشتن‌ و خواندن‌ باشند، فاقد فولکلور هستند. بر اساس‌ این‌ تعریف ها‌، همچنین‌ می‌توان‌ گفت‌ در جوامعی‌ نیز که‌ سواد خواندن‌ و نوشتن‌ عمومیت‌ پیدا نکرده‌ است‌، آن‌ گروه‌هایی‌ که‌ از نعمت‌ سواد برخوردارند، دارای فولکلور نیستند.چنین‌ تعریف‌هایی‌ محدود به‌ زبان‌ فارسی‌ نیست‌، بلکه‌ در میان‌ اروپاییان‌ نیز می‌توان‌ به‌ چنین‌ تعریف‌هایی‌ برخورد کرد.بر خلاف‌ تعریف های بالا که‌ بر پایه ی تعریفی‌ محدود از واژه‌ Folk قرار دارد، امروزه‌ فولکلورشناسان‌ در میان‌ جوامع‌ صنعتی‌ و پیشرفته‌ نیز گونه‌های‌ (ژانرهای) گوناگونی‌ از ادبیات‌ عامه‌ را مورد شناسایی‌ و پژوهش‌ قرار می‌دهند. مثلاً در میان‌ کارگران‌ جوامع‌ صنعتی‌ یا حتی‌ در میان‌ تحصیل‌کردگان‌ هر ملت‌، لطیفه‌ها، هزلیات‌، مطایبات‌ و ترانه‌هایی‌ وجود دارد که‌ بی‌تردید در ردیف‌ فولکلور قرار دارند.در کنار این‌ استنباط ها که‌ مبتنی‌ بر درکی‌ محدود از «مردم‌» یا «عامه‌» (Folk) است‌، می‌توان‌ به‌ استنباط‌ها‌ و تعریف‌هایی‌ اشاره‌ کرد که‌ در تعریف‌ واژه «فرهنگ‌» (Lore) با هم‌ اختلاف‌ دارند. «عده‌ای‌ فقط‌ ادبیات‌ و هنر و سایر دستاوردهای‌ معنوی‌ را مترادف‌ فرهنگ‌ می‌دانند»(میرصادقی‌، ۱۳۷۷: ‌۲۳) و برخی‌ تعریفی‌ عام‌تر از آن‌ را مورد نظر قرار داده‌، مؤلفه‌های‌ مادی‌ جامعه‌ را نیز در ردیف‌ آن‌به شمار می‌آورند.

    با وجود همه  تفاوت‌هایی‌ که‌ در این‌ استنباط‌ها‌ و تعریف ها وجود دارد، تقریباً همه  آن‌ها روی‌ یک‌ موضوع‌ اتفاق‌ نظر دارند؛ یعنی‌ درباره شیوه انتقال‌ فولکلور براساس‌ این‌ وجه‌ مشترک‌، فولکلور به‌ آن‌ بخش‌ از دانش‌ و هنر گفته‌ می‌شود که‌ به‌ صورت‌ شفاهی‌ و زبان‌ به‌ زبان‌، از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر منتقل‌ شود. این‌ وجه‌ مشترک‌، اگر چه‌ بیانگر بخشی‌ از واقعیت‌ است‌، به‌ خودی‌ خود نمی‌تواند تعریفی‌ دقیق‌ و جامع‌ باشد. زیرا بسیاری‌ از مواد و عناصر فولکلور را می‌توان‌ مثال‌ آوردکه‌ به‌ صورت‌ زبانی‌ و شفاهی‌ منتقل‌ نمی‌شوند. مثلاً شعرها، جمله‌ها و شبه‌ جمله‌هایی‌ که‌ روی‌ کامیون‌ها و تریلی‌ها نوشته‌ می‌شود، در ردیف‌ فولکلور قرار دارند. یادگاری‌هایی‌ که‌ بر در و دیوار نوشته‌ می‌شود، نوشته‌های‌ روی‌ سنگ‌ قبرها، دعاها، طلسم ها‌، قراردادها، خریدنامه‌ها و قول‌نامه‌های‌ سنتی‌، وصیت‌نامه‌ها و موارد دیگر همه‌ اجزای‌ مهمی‌ از فولکلور هستند که‌ فقط‌ از طریق‌ کتبی‌ حفظ‌ و منتقل‌ می‌شوند. همچنین‌ می‌توان‌ درباره هنر عوام‌ و به‌ ویژه‌ رقص‌، محدودیت‌ تعریف‌ بالا‌ را تعمیم‌ داد. رقص‌ فقط‌ از طریق‌ نگاه‌ کردن‌ و تمرین‌ و ممارست‌ کسب‌ می‌شود و نمی‌توان‌ گفت‌ که‌ از طریق‌ زبان‌ منتقل‌ می‌گردد. افزون‌ بر موارد بالا‌، می‌توان‌ به‌ دانش‌هایی‌ اشاره‌ کرد که‌ با وجود آن‌ که‌ به‌ صورت‌ شفاهی‌ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر منتقل‌ می‌شوند، اما در ردیف‌ فولکلور به شمار نمی‌روند.همان‌گونه‌ که‌ دکتر فریدون‌ وهمن‌، از پیشگامان‌ فولکلور علمی‌ در ایران‌، پیش‌ از سی‌ سال‌ پیش‌ گفته‌، به‌ جای‌ کوشش‌ در ارائه‌ تعریف‌ واحدی‌ از فولکلور، بهتر است‌ که‌ موضوع‌ها‌ و مقوله‌های‌ مورد پژوهش‌ فولکلور را مطرح‌ کنیم‌ و روی‌ آن‌ به‌ توافق‌ برسیم‌. به‌ عبارتی‌، عرصه فعالیت‌های‌ این‌ علم‌ را تعیین‌ کنیم‌ و درباره آن‌ به‌ نظری‌ واحد دست‌ یابیم‌.

    پس از این آشنایی کلی با ادبیات عامیانه مردم ایران، ما در این پژوهش به جزییات بیش‌تر دانش عوام (فولکلور) مردم ایران خواهیم در دیوان مسعود سعد خواهیم پرداخت. 

    این تحقیق شامل پنج فصل می‌باشد، فصل اول که به کلیّات تحقیق اختصاص دارد، در فصل‌های بعدی به ترتیب به موارد زیر پرداخته شده است:

    فصل دوم: معرفی و شرح آثار و احوالات مسعود سعد؛

    فصل سوم: بیان مفاهیم و باورهای عامه و علل گرایش انسان به آن‌ها؛

    فصل چهارم: بیان مظاهر و مصادیق فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد؛ و

    فصل پنجم: بیان نتیجه ی تحقیق

    شیوه کار در این پایان نامه، بدین‌گونه است که ابتدا باورها و عقیده، آیین و رسوم اجتماعی بررسی می شود سپس بیت یا ابیاتی از «دیوان مسعود سعد» با مقدمه رشید یاسمی و به اهتمام پرویز بابایی گردآوری شده که به بیان سنت و باور اشاره شده است، آورده می شود.

     

    1-2- بیان مسأله

    گروهی از باورها ذهنی اند و صورت بندی ساختاری و انسجام آنها در ذهن و خیال بوده است، برخی بر اساس تجربیات، واقعیت ها و شواهد بیرونی شکل گرفته و برخی زمینه ساز علوم شده اند.

    در دوران کهن، انسان همه باورها، چه حسی و چه شهودی را که سبب شگفتی، حیرت و ترس می شدند، به نیرویی مرموز نسبت می داد. «شناخت انسان محدود بود و هر جا که شناخت درست دست نمی داد، خیال بافیِ جادویی پیش می آمد. هنگامی که نیای ابتدایی ما، در برابر عاملی ناشناخته، احساس زبونی و نابودی می کرد، به وجود نیرویی مرموز و جادویی معتقد می شد» (سگال، 1351: 164) «قبیله ابتدایی، تسلط روز افزونش را بر طبیعت ناشی از سعی و کوشش خود نمی دانست، بلکه آن را به حساب ارواح نیاکان و نیروهای طبیعت می گذاشت.» (همان: 166) از این روی، انسان بر اساس نیاز و احساس شگفتی خود از جهان پیرامون، برای دنیای بیرونی و واقعی و رویاهای خویش، به پاسخ هایی دست یافت و به هستی خود معنا داد. (ولاهوس، 1357: 188)

    فرهنگ عامه (فولکلور) را بیشتر در بررسی توده‌های عامی مردم می‌جوید معمولاً در میان اقوام قدیمی بجز قبایل وحشی نمونه‌هایی از فولکلور یافت می‌شود. واژه فولکلور را برای اولین بار ویلیام تامز عتیقه‌شناس انگلیسی در مقاله‌ای که موضوع آن بحث دربارهٔ دانش عامیانه و آداب و رسوم سنتی بود بیان داشت این اصطلاح از نیم قرن پیش نیز در ایران و ادبیات آن راه یافته‌است و به‌تدریج این اصطلاح به‌معنی دانش عامیانه و دانستنی‌های توده مردم رواج یافت و «فرهنگ عامه»، «فرهنگ عامیانه»، «فرهنگ توده» و «فرهنگ مردم» نامیده شد

    آنچه به عنوان فرهنگ مردم تلقی می‌شود، دقیقاً بیانگر زندگی توده مردم است. و بررسی و شناخت آن برای تدوین تاریخ و جامعه‌شناسی ما ضرورت کامل دارد. ارزش بخشیدن به فرهنگ مردم در واقع ارج نهادن به خود مردم است، به خاطر اینکه مردم از فرهنگشان جدا نیستند و این، فرهنگ است که آنها را می‌سازد و به آنها ارزش و اعتبار می‌بخشد.

    مسعود بن سعد بن سلمان شاعر نامی نیمهٔ دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم هجری قمری است. اصل او از همدان بوده و بین سالهای ۴۳۸ تا ۴۴۰ در لاهور زاده شده است. منصوب بودن در مشاغل دیوانی موجب دو بار و مجموعاً ۱۸سال زندانی شدن وی شد. بعد از رهایی از دومین دورهٔ اسارت به سمت کتابداری سلطان مسعود و بعد از او عضدالدوله شیرزاد بن مسعود و ملک ارسلان بن مسعود و بهرامشاه بن مسعود مشغول شد و تا زمان وفاتش در سال ۵۱۵ هجری قمری نزد ایشان تقرب داشت. دیوان وی مکرر به طبع رسیده و حدود ۱۶۰۰۰ بیت دارد. به غیر از دیوان فارسی، دو دیوان تازی و هندی را نیز به او نسبت داده‌اند. حبسیه‌های وی معروف است. قصایدش که اغلب در مدح سلاطین غزنوی است ساده و روان است و چنین می‌نماید که به فلسفه و ریاضیات آشنا بوده‌است. در اشعارش برخی کلمات هندی دیده می‌شود. کمال‌الدین اسمعیل، معزی و ظهیرالدین نیشابوری از سبکش تقلید کرده‌اند. سنایی او را در شعر «پیشوای کیهان» و رشیدی «تاج شاعران» دانسته‌اند.

    1-3- سوالات تحقیق:

    فرهنگ عامه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    مصادیق فرهنگ عامه در آثار هنری (شعری) مسعود سعد، شامل چه مواردیست؟

    تا چه میزان می‌توان با استخراج فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد به اوضاع اجتماعی و فرهنگی دوره معاصر وی پی برد؟

     

    1-4- اهداف و ضرورت‌های اجرایی تحقیق:

    1-1-4- اهداف علمی:

    تجزیه و تحلیل آثار ادبی از چشم‌اندازهای گوناگون اطلاعات بسیاری را به پژوهشگران و محققین ارائه می‌دهد. این پژوهش نیز با بررسی مصادیق فرهنگ عامه در آثار این شاعر بزرگ، باورهای رایج آن دوره و علل گرایش مردم آن عصر را به این باورها می‌شناساند. 

    Abstract

    Public culture is part of people’s culture that transfers speculation, emotion, different wish and thought from one generation to another and appears transformation of aesthetic and ethical criteria of each period of people’s life of a nation. Interest of villagers for saving traditions and their way of living with nature increases their speculation. Public culture and folklore a set of our group knowledge and believes and behaviors isn’t adapted to the scientific and reasonable criteria and their implementation is based on habits, imitations and amusement. This knowledge like customs, birth, death, marriage, way of life, agriculture, ceremonies, predictions, superstitions, practice, plays, songs, tales and other traditions and believes denotes the way of thinking and life of people during different era. Masoud saad salman, the great poet of fifth century and the beginning of sixth century, although was famous for singing Hasbiye but the most part of his court devoted to public culture. He considers public believes of people of his era in his poems. The goal of this research is considering the instances of public culture in Masoud Saad’s court that valuable information about believes of the end of fifth century and beginning of sixth century and the reason of tendency to such believes is obtained.

    Key words: poem,public culture, ode, Masoud saad,Salman, style 

  • فهرست:

    چکیده....................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: مقدمه و کلیات

    1- کلیّات................................................................................................................................................................... 3

    1-1- مقدّمه ........................................................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مسأله................................................................................................................................................... 6

    1-3- سوالات تحقیق............................................................................................................................................... 8

    1-4- اهداف و ضرورت‌های اجرایی تحقیق........................................................................................................ 8

    1-5- پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................. 9

    1-6- فرضیه‌های تحقیق........................................................................................................................................ 9

    1-7- روش تحقیق..................................................................................................................................................... 10

    1-8- تعاریف واژه‌های کلیدی............................................................................................................................. 10

    1-9- حدود و قلمرو تحقیق................................................................................................................................... 11

    فصل دوم: معرفی و شرح آثار و احوالات مسعود سعد

    2- شرح احوال و آثار مسعود سعد سلمان................................................................................................. 12

    2-1- اوضاع ادبی و فرهنگی ایران در دوره‌ی غزنویان................................................................................... 13

    2-2- معرفی مسعود سعد سلمان ...............................................................................................................  18

    2-2-1- سبک شعری............................................................................................................................................ 19

    2-2-2- آثار مسعود سعد................................................................................................................................... 19

    2-3- ممدوحان اشعار مسعود سعد................................................................................................................ 20

    فصل سوم: فرهنگ و باورهای عامیانه

    3- فرهنگ و باورهای عامیانه............................................................................................................................. 23

    3-1- مفاهیم فرهنگ........................................................................................................................................... 24

    3-1-1- فرهنگ و رابطه آن با فولکلور............................................................................................................ 26

    3-2- فرهنگ عامه................................................................................................................................................. 26

    3-2-1- تعریف و ویژگی‌ها.................................................................................................................................. 26

    3-2-2- تاریخچه فرهنگ عامه ........................................................................................................................ 27

    3-2-3- سابقه فرهنگ عامه در ایران............................................................................................................. 28

    3-2-3-1- گذری بر تاریخ گردآوری فرهنگ عامه در ایران.......................................................................... 30

    3-3- فرهنگ عامه، باورها و عقاید.................................................................................................................. 34

    3-3-1 – خرافات..................................................................................................................................................... 35

    3-3-2- نبرد علم با خرافات................................................................................................................................ 36

    3-3-3- اسطوره...................................................................................................................................................... 37

    3-3-4- افسانه ها و قصه ها............................................................................................................................ 38

    3-3-5- مثل ها ....................................................................................................................................................... 43

    3-6- مبدأ پیدایش باورها و علل گرایش به آن‌ها........................................................................................ 44

    3-6-1- تاریخچه باورها و خرافات.................................................................................................................... 44

    3-6-2- علل گرایش انسان به باورهای عامیانه.......................................................................................... 45

    3-7- بررسی تحول باورهای عامیانه در اقوام ایرانی..................................................................................... 46

    3-7-1- تاریخچه و منابع سنن ایرانی............................................................................................................. 46

    3-7-2- مبدأ و منشأ باورهای عامیانه در اقوام ایرانی............................................................................... 47

    فصل چهارم: مظاهر مربوط به فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد

    4- مظاهر مربوط به فرهنگ عامّه در دیوان مسعود سعد..................................................................... 49

    4-1- باورها .............................................................................................................................................................. 49

    4-1-1- موجودات ماوراء الطبیعه و باورهای مربوط به آن‌ها................................................................... 49

    4-1-2- سحر و ساحری و شیوه های رایج آن................................................................................................ 56

    4-1-3- علوم غریبه............................................................................................................................................... 57

    4-1-3-1- طلسم................................................................................................................................................... 58

    4-1-3-2- کیمیا..................................................................................................................................................... 59

    4-1-4-  ماه های فارسی...................................................................................................................................... 59

    4-1-5- نام روزهای فرس....................................................................................................................................... 65

    4-1-6- روزهای هفته............................................................................................................................................. 72

    4-1-7- عناصر اربعه و باورهای مربوط به آن............................................................................................... 74

    4-1-8- عدد هفت و اعتقادات مربوط به آن ................................................................................................. 79

    4-1-9- نجوم و باورهای نجومی............................................................................................................................. 81

    4-1-9-1- علم نجوم از نظر مسعود سعد.................................................................................................... 81

    4-1-9-2- بروج........................................................................................................................................................ 94

    4-1-9-3- ستارگان و حالات آنها...................................................................................................................... 99

    4-1-10- زمین و باورهای مربوط به آن............................................................................................................. 105

    4-1-11- باورهای دینی و مذهبی....................................................................................................................... 105

    4-1-12- باورهای اسطوره ای ............................................................................................................................ 111

    4-1-13- باغ ها و گیاهان ................................................................................................................................... 113

    4-1-14- حیوانات .................................................................................................................................................. 119

    4-1-15- بزرگان و اساطیر.................................................................................................................................. 127

    4-1-17- بهشت و مرتبه های آن....................................................................................................................... 139

    4-1-18- اعیاد و جشن ها................................................................................................................................... 145

    4-1-19- لباس و پوشاک..................................................................................................................................... 147

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    منابع.......................................................................................................................................................................... 155

     

    منبع:

    ادیبی، حسین، (1353) زمینه انسان شناسی، تهران، انتشارات پیام.

    اقتداری، احمد، (1354) دیار شهریاران، تهران، انجمن آثار ملی، ج 2.

    اکرمی، موسی،  (1380) گاهشماری ایرانی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    القزوینی، محمود، (1380ق. ، / 1960 م.) آثار البلاد، زکریا بن ، بیروت.

    الهی قمشه ای، مهدی، (1352). تفسیر ابوالفتح رازی، تهران، علمی، ج 10.

    الیاده، میرچا، (1376). رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، تهران، سروش.

    انجوی شیرازی، سیدابوالقاسم، (1355) مردم و فردوسی، تهران، سروش.

    انجوی شیرازی، سیدابوالقاسم، (1371) گذری و نظری در فرهنگ مردم ایران ، نشر اسپرک، تهران.

    انوشه، حسن، (1376)، فرهنگنامه ادبی فارسی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، جلد دوم.

    اوشیدری، جهانگیر، (1371) دانشنامه مزدیسنا، تهران، نشر مرکز، ج 4.

    باسورث، کلیفورد ادموند، (1364) تاریخ غزنویان، ترجمه حسن انوشه، ج2، تهران، نشر امیر کبیر.

    بلعمی، ابو علی محمد بن حسن بلعمی، (1353) تاریخ بلعمی، به تصحیح محمد تقی بهار، و به کوشش پروین گنابادی، چاپ دوم، ج 2، تهران، نشر زوار.

    بهار، محمد تقی، (1353) بلعمی، ابوعلی محمد بن بلعمی،  به کوشش محمد پروین گنابادی، تهران، زوار، چ2، ج2.

    بهار، محمد تقی، (1371) بهار و ادب پارسی، به کوشش محمد گلبن، تهران، جیبی.

    بیرونی، ابوریحان، (1352) آثارالاباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران، نشر این سینا.

    بیهقی، ابولفضل محمد بن حسین، (1385) تاریخ بیهقی، به تصحیح خلیل خطیب رهبر، تهران، نشر مهتاب.

    پاکدامن، محمد حسین، (1378) جامعه در قبال خرافات، مشهد، نشر ایران نما.

    پاینده، ابوالقاسم، (1344) مُروج، ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    پراپ، ولادیمیر (1371) . ریشه‌های تاریخی قصه‌های پریان. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: توس.

    پناهی سمنانی، حسین، فرهنگ و عامه و فرهنگ عامه، دانش و مردم، ش 2

    پور داوود، ابراهیم، (1355) فرهنگ ایران و باستان، تهران، دانشگاه تهران، بخش نخست.

    ___________، (1356) یسنا، تهران، دانشگاه تهران، ج 1.

    ___________، (1309) یشتها، انجمن ایران لیگ، ج2.

    تجدد، محمدرضا، (1346) الفهرست، ابن ندیم، تهران.

    ترابی، علی اکبر، (1352) مردم شناسی، تهران، انتشارات نوبل.

    جاوید، دین محمد، فرهنگ عامیانه، بادیان، ش 2

    جاهودا، گوستاو، (1371)، روانشناسی خرافات، ترجمه تقی براهنی، تهران، نشر البرز.

    جهان فروری، (1355) بخشی از فرهنگ ایران کهن، بهرام فره‌وشی، تهران، دانشگاه تهران.

    حکمت، علی اصغر، (1337) سرزمین هند، تهران، دانشگاه تهران.

    ___________، (1339) کشف الاسرار و عده الابرار، رشیدالدین میبدی، تهران، دانشگاه تهران، ج 10.

    خان حکیم، منوچهر، (1388) اسکندرنامه، به تصحیح علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران، نشر سخن.

    خزایلی، محمد، (1341) اعلام قرآن، تهران امیر کبیر.

    داناسرشت، اکبر، (1352) آثار الباقیه، ابوریحان بیرونی، تهران، ابن سینا.

    درویشان، علی اشرف، بن مایه‌های فرهنگ در دالان های جهانی، نشریه آدینه، شماره 20.

    درویشیان، علی اشرف؛ خندان، رضا، (1382) به کوشش علی اصغر محمدخانی، تهران، نشر سخن.

    دهخدا، علی اکبر، (1362) لغت نامه، تهران، چاپخانه مجلس و دانشگاه تهران.

    راوندی، مرتضی، (1384)، تاریخ اجتماعی ایران و کهن ترین ملل باستانی، تهران، انتشارات نگاه، جلد اول.

    رستگار فسایی، منصور، (1379)، اژدها در اساطیر، تهران، نشر اساطیر.

    رنگ‌چی، غلامحسین، (1373) گل و گیاه، تهران موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    روح الامینی، محمود، (1357) مبانی انسان شناسی، تهران، انتشارات زمان.

    ریویر، کلود، (1379) درآمدی بر انسان شناسی، ترجمه ناصر فکوهی، تهران، نشر نی.

    زرین کوب، عبدالحسین، (1369)، ارزش میراث صوفیه، ویرایش دوم، تهران، نشر امیر کبیر.

    ______________، (1375) از گذشته ادبی ایران، تهران، نشر الهدی.

    سازگارا، پروین، (1377) نگاهی به جامعه شناسی با تاکید بر فرهنگ، تهران، نشر امیر کبیر.

    سجادی، جعفر، (1339) مصطلحات، تهران.

    سجادی، سید محمود، (1378)، نگاهی به پژوهش‌های فرهنگ عامه در ایران، کیهان فرهنگی، شماره 154

    سرکاراتی، بهمن، (1350) پری «تحققی در حاشیه اسطوره شناسی تطبیقی» تبریز، نشریه دانشکده علوم انسانی.

    سگال، ایلین، (1351) چگونه انسان غول شد، ترجمه آذر آریان پور، تهران، انتشارات امیر کبیر.

    شاکر اردکانی، سید اسماعیل، (1385) خرافات در زندگی مردم، قم، انتشارات پیام حجت.

    شاهنامه، شاهنامه فردوسی، (1971 م.)  مسکو، ج9.

    شمیسا، سیروس، (1374)، فرهنگ اشارات ادبیات فارسی، تهران، نشر فردوس، جلد اول و دوم.

    شوالیه، ژان و آلن گرابون، (1382) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضائلی، ج دوم، تهران، نشر جیحون.

    صبحی مهتدی، فضل الله، (1387)، قصه های صبحی، تهران، نشر معین.

    صفا، ذبیح الله، (1351) تاریخ ادبیات در ایران، ج 2، تهران، امیر کبیر.

    عوفی، محمد، (1335)، لبا الالباب، به تصحیح سعید نفیسی، تهران، نشر علمی.

    فاطمی، سعید، (1347) اساطیر یونان و روم، تهران، دانشگاه تهران.

    فرشیدورد، خسرو، (1373) درباره ادبیات و نقد ادبی، ج 1، تهران، نشر امیر کبیر.

    فروزانفر، بدیع الزمان، (1358)، سخن و سخنوران، تهران، نشر خوارزمی.

    فضایلی، سودابه، (1378) فرهنگ نمادها، ژان شوالیه و آلن گربران، تهران، جیحون.

    فیاض، علی اکبر، (1356) تاریخ بیهقی، ابوالفضل محمد حسین بیهقی،  مشهد، دانشگاه فردوسی، 1356.

    قائمی، فرزاد و دیگران، (1388)، «تحلیل نمادینگی عناصر خاک و باد در اساطیر و شاهنامه فردوسی بر اساس نقد اسطوره ای» فصلنامه ادب پژوهی، سال سوم، رشت، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه گیلان.

    قادر، مولوی؛ غلام، کشّاف، محمد علی بن التهانوی، (1346) به تصحیح مولوی محمد وجیه، تهران، ج2.

    قزوینی، زکریا محمد بن محمود ، عجایب، عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات، تهران.

    کازنو، ژان، (1373)، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی – منوچهرمحسنی، تهران، انتشارات اطلاعات.

    لوریمر، د. ل، (1353) فرهنگ مردم کرمان، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، بی جا.

    مارزلف، اولریش، (1371) طبقه بندی قصه های ایرانی ، ترجمه کیکاووس جهانداری، سروش، تهران.

    ماریژان، موله، (1341 ش. 1962 م) الانسان، با تصحیح و مقدمه فرانسوی ، تهران، انیستیتو ایران و فرانسه.

    متینی، جلال، (1349) تفسیر کمبریج، تهران بنیاد فرهنگ ایران، ج 2.

    محجوب، محمد جعفر، (1345) سبک خراسانی در شعر فارسی، تهران، فردوس.

    محمد آبادی، طبری، (1357) ظرایف و طرایف، تبریز، انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی.

    ملاصالحی، حکمت، نامه فرهنگ، بسط پذیری فرهنگ قابلیت ها و ظرفیت ها، شماره 29.

    مسعود سعد، (1384) دیوان، با مقدمه رشید یاسمی، به اهتمام پرویز بابایی، تهران، نشر نگاه.

    _______، (1329) دیوان مسعود سعد، به تصحیح غلامرضا رشید یاسمی، تهران، پیروز.

    مصفّا، ابوالفضل، (1366) فرهنگ اصطلاحات نجومی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    معین، محمد، (1355) مزدیسنا، تهران، دانشگاه تهران، چ 3.

    موریس، جرج و دیگران، (1380)، تاریخ ادبیات از آغاز تا امروز، ترجمه یعقوب آژند، تهران، نشر گستره.

    میرصادقی، جمال، (1377) عناصر داستان، چاپ چهارم، تهران، انتشارات نیلوفر.

    مینوی، مجتبی، (1312) نوروزنامه، منسوب به عمر خیام نیشابوری، تهران، کاوه.

    واحد دوست، مهوش ، (1379) نهادینه ها، تهران، سروش .

    ولاهوس، اولیویا، (1357) درآمدی بر انسان شناسی، گردآورنده سعید یوسف، تهران، نشر سپهر.

    هدایت، جهانگیر، (1378) فرهنگ عامیانه مردم ایران، نشر چشمه، تهران.

    هدایت، رضا قلی خانی، (1340) مجمع الفصحا، به کوشش مظاهر مصفا، ج 3، تهران، نشر امیرکبیر.

    هدایت، صادق، (1356) نیرنگستان، تهران، جاویدان.

    _________، (1342) نیرنگستان، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    همایونی، صادق، (1356) یازده مقاله در زمینه فرهنگ ایران، انتشارات اداره کل فرهنگ و هنر فارسی، بی جا،2536

    یاحقی، محمد جعفر، (1386) فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی، تهران، نشر فرهنگ معاصر.

    پناهی سمنانی، محمد،(1376) ترانه و ترانه سرایی در ایران سیری در ترانه های ملی. ایران، تهران: 


موضوع پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , نمونه پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , جستجوی پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , فایل Word پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , دانلود پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , فایل PDF پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , مقاله در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , پروژه در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , پروژه درباره پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی فرهنگ عامه در دیوان مسعود سعد سلمان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده «فال» واژه­ی عربی است،به معنی­خوش بینی و تفأل به نیکی و ضد«طَیره»(شوم)است.و درفرهنگ لغت به معنی شگون، طالع، بخت، پیش بینی­خوش بینانه و به­دل نیک آوردن است.برخی فال را به عنوان «علم فال» دانسته­اند. منشاء فال از پیشگویی­است. درزمان گذشته بسیاری معتقد به نیروهای ماوراءالطبیعه بوده­اند. وآنهارا در تعیین سرنوشت و آینده خود موثر می ...

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته: زبان و ادبیات فارسی چکیده تاریخ داستان ‏نویسی در ایران سابقه طولانی دارد. هنری که بسیار ارزشمند و بزرگ است و تأثیر اجتماعی چشمگیر و عمیقی به همراه دارد. ادبیات داستانی به آثار روایتی منثور که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد و غالباً به قصه، داستان، رمان و انواع وابسته به آن‏ها گفته می‏شود. داستان نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان و قصه به ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی M.A چکیده جمع و تدوین ومعرفی لغات اصطلاحات دشوار واعلام دیوان سلمان ساوجی عمده ترین هدف نگارش این پایان نامه بوده است. در این پایان نامه ابتدا شرح مختصری از اوضاع سیاسی دینی وادبی عصر سلمان ساوجی و شرحی در مورد زندگینامه سبک شعری شعرای معاصر و ممدوحان شاعر آورده شده است و سپس به اجزای اصلی آن که شامل دو بخش «لغات واصطلاحات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A) چکیده موضوع پژوهش حاضر «تحلیل محتوای دیوان اشعار فارسی استاد شهریار از حیث توجه به ابعاد اجتماعی دین» می‌باشد. چهارچوب نظری تحقیق را نظریه‌های دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر، اسپنسر و یینگر درمورد دین تشکیل می‌دهند. به عقیده دورکیم دین عامل همبستگی و ثبات اجتماعی و پایداری جامعه و مظهر قدرت جامعه است و نقش مثبت دین در حل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارش چکیده : در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

 پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد سال 1384 پايان نامه رشته تاريخ اسلام مقدمه الف) اهميت موضوع : ظهور اسلام منشاء تحولات بزرگي در تاريخ جهان گرديد که بر همگان پوشيده نيست . تازيان در پرت

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

ثبت سفارش