فهرست:
فصل اول: 1
کلیات 1
طرح مسأله: 2
1-1-1- حرکت و پویایی 3
1-1-2- حرکت و پویایی در غزل های مولانا 3
1-2- پیشینه پژوهش: 4
1-3- محدوده ی پژوهش: 5
1-4- سؤالات پژوهش: 5
1-5- اهداف پژوهش: 5
1-6- خلاصه مراحل پژوهش: 6
فصل دوم: 7
چهارچوب مفهومی 7
2-1- حرکت و پویایی: 8
2-1-1) معنای لغوی حرکت 8
2-1-2) حرکت از دیدگاه حکما و فیلسوفان 8
2-1-3 ) حرکت از دیدگاه عرفا 10
2-1-3-1)تجلّی وجودی: 11
2-1-3-2) تقلّب آنی جواهر و تجدّد ماهیّات : 11
2-1-3-3 ) سیر کشفی و رفتن از باطل به سوی حق: 13
2-1-5-1 )عاطفه 14
2-1-5-1-1) تأثیر عاطفه ی پویا در زبان شعر 15
2-1-5-1-2) نقش عاطفه ی پویا در تصویر سازی 16
2-1-5-2) تخیّل و تصویر 17
2-1-5-2-1)تشبیه 19
2-1-5-2-2)تشخیص ( جاندار انگاری) 20
2-1-5-2-3)حسآمیزی 20
2-1-5-2-4)نماد 21
2-1-5-3)زبان 21
2-1-5-4) موسیقی 23
2-1-5-4-1) موسیقی بیرونی 25
2-1-5-4-2) موسیقی کناری 25
2-1-5-4-3) موسیقی درونی 26
2-1-5-4-4) موسیقی معنوی 26
2-1-5-5)شکل 26
فصل سوم ......................................................27
مولانا و غزلیات شمس...............................................27
3- شرح حال مولوی 28
3-1) نام و نسب و خاندان و شرح احوال 28
3-2) آثار 34
3-2-1) غزلیّات 34
3-2-1-1) سبک شعری 35
3-2-1-2) جهان بینی مولانا در غزلیّات 35
3-2-1-2-1) شادی گرایی و غم ستیزی 36
3-2-1-2-2)حقیقت نمایی 38
3-2-1-2-3)وحدت وجود 39
فصل چهارم: 41
بررسی نمودهای پویایی در عناصر پنج گانه ی غزلیات شمس 41
4-1) تحلیل حرکت و پویایی در عناصر سازندهی شعر در غزلیّات شمس: 42
4-1-1)پویایی عواطف شعری 42
4-1-2) حرکت و پویایی در صور خیال 48
4-1-2-1) تشبیه2 49
4-1-2-2)تشخیص3 51
4-1-2-3) نماد4 52
4-1-2-4)حسآمیزی5 54
4-1-3) زبان 56
4-1-3-1)واژگان نشاطبخش 56
4-1-3-2) واژگان حرکتآفرین 58
4-1-3-3) واژگان طبیعت 60
4-1-3-4) افعال حرکتی (کنشی) 63
4-1-3-5) رنگ ها 65
4-1-3-6) مزهها 69
4-1-4) موسیقی 72
4-1-4-1) موسیقی بیرونی 73
4-1-4-2) موسیقی کناری 76
4-1-4-2-1)ردیف فعلی 76
4-1-4-2-2) ردیف به صورت جمله 77
4-1-4-2-3) ردیف ضمیر 78
4-1-4-2-4) ردیف اسمی 78
4-1-4-2-5)ردیف گروهی 78
4-1-4-2-6)ردیف حرفی 79
4-1-4-2-8) ردیف پسوندی 79
4-1-4-2-9) ردیف عربی 80
4-1-4-2-10) قافیه های مضاعف 80
4-1-4-3) موسیقی درونی 81
4-1-4-3-1) قافیههای درونی 81
4-1-4-3-2) تکرار 82
4-1-4-3-2-1) تکرار واژه 83
4-1-4-3-2-2)تکرار ضمیر 83
4-1-4-3-2-3) تکرار حرف 83
4-1-4-3-2-4) تکرار فعل 84
4-1-4-3-2-5) تکرار عبارت 84
4-4-3-2-6) تکرار جمله 84
4-1-4-3-2-7) تکرار از نوع جناس 85
4-1-4-3-2-7-1) مختلف الوسط 85
4-1-4-3-2-7-2) مذیل 86
4-1-4-3-2-7-3) اشتقاق 86
4-1-4-3-2-7-4) مطرف یا مزید 86
4-1-4-3-2-7-5) اشتقاق یا اقتضاب 87
4-1-4-3-2-7-6) تام 87
4-1-4-3-2-7-7) خط یا تصحیف 87
4-1-4-3-2-7-8) ناقص حرکتی 88
4-1-4-3-2-7-9)قلب 88
4-1-4-3-2-7-10) مرکب 88
4-1-4-3-2-7-11) مضارع 88
4-1-4-4) موسیقی معنوی 89
4-1-4-4-1) مراعاتنظیر (تناسب)8 89
4-1-4-4-2) تضاد9 91
4-1-4-4-3) تلمیح 10 91
4-1-4-4-4) گونه های ایهام 11 93
4-1-5) شکل یا قالب 94
فصل پنجم: 99
نتیجه گیری 99
5-1)نتیجه گیری 100
یادداشت ها: 104
منابع و مآخذ 107
چکیده ی انگلیسی...........................................................................................................................................................114
منبع:
کتاب ها
آذر بیگدلی، لطفعلی بیک (1378)، آتشکدهی آذر، نیمهی دوم، تصحیح میرهاشم محدّث، چ اول،تهران: امیرکبیر.
ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (1360)، فن سماع طبیعی از کتاب شفا، ترجمهی محمدعلی فروغی، چ دوم، تهران: امیرکبیر.
ابن بطوطه (1361)، سفرنامهی ابن بطوطه، رحلهی ابن بطوطه، ترجمهی محمدعلی موحّد، ج اول، چ سوم، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن، ج اول، چ اول، تهران: نشر مرکز.
اقبال، افضل (1375)، زندگی و آثار مولانا جلالالدین رومی، ترجمهی حسن افشار، چ اول، تهران: نشر مرکز.
الافلاکی العارفی، شمس الدین احمد (1362)، مناقبالعارفین، تصحیحات و حواشی تحسین یازیجی، ج اول، چ دوم، تهران: دنیای کتاب.
الشیرازی، صدر الدین (ب.ت)، الحکمه المتعالیه فی اسفار العقلیه الاربعه ، قم: مکتبه المصطفوی.
الطوسی ملقّب به خواجه نصیرالدین، محمد بن محمد بن الحسن (1361)، اساس الاقتباس، تصحیح مدرس رضوی، چ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بلخی، جلالالدین محمد (1387)، غزلیّات شمس تبریز، ج اول، قسمت مقدّمه، مقدّمه و تصحیح از محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
بهاالدین بن مولانا جلالالدین محمد بن حسین بلخی مشهور به مولوی (1315)، ولدنامه، تصحیح و مقدمه جلال همایی، تهران: چاپخانه اقبال.
پرین، لارنس (1383)، دربارهی شعر، ترجمه فاطمه راکعی، تهران: انتشارات اطلاعات.
پورنامداریان، تقی (1374)، سفر در مه، تهران:زمستان.
............................... (1380)، در سایهی آفتاب، تهران: سخن.
تدین، عطاالله (1385)، مولانا و طوفان شمس، چ سوم، تهران: انتشارات تهران.
ترابی، علی اکبر (1370)، جامعهشناسی و ادبیات شعر نو، تبریز: نوبل.
تهانوی، محمد علی بن علی (1317)، کشاف اصطلاحات الفنون، : مطبعه اقدام.
حسین پور چافی، علی (1386)، بررسی و تحلیل سبک شخصی مولانا در غزلیّات شمس، چ دوم، تهران: سمت.
حقیقت، عبدالرفیع (1384)، مولانا از بلخ تا قونیه، چ اول، تهران: کومش.
خانلری، پرویز (1354)، وزن شعر فارسی، تهران: توس.
....................... (1345)، شعر و هنر، تهران: شرکت سهامی ایران.
خلیلی جهانتیغ، مریم (1380)، سیب باغ جان، تهران: سخن.
دشتی، علی (1386)، سیری در دیوان شمس، تهران: زوار.
دولتشاه سمرقندی (1385)، تذکره الشعراء، مقدّمه، تصحیح و توضیح فاطمه علاقه، چ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دهخدا، علی اکبر (1338)، لغتنامهی دهخدا، شمارهی حرف «ح» ، تهران: دانشگاه تهران سازمان لغتنامه
رازی، فخرالدین محمد بن عمر (1411)، مباحث المشرقیه ، الجزء الاول، :مطبعه امیر.
رید، هربرت (1371)، معنی هنر، ترجمهی نجف دریابندری، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
زرین کوب، عبدالحسین (1372)، شعر بیدروغ شعر بینقاب، چ هفتم، تهران: انتشارات علمی.
......................................... (1370)، پله پله تا ملاقات خدا، تهران: انتشارات علمی.
سان، هوارد و دورتی (1378)، زندگی با رنگ، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حکایت.
سپهسالار، فریدون بن احمد (1385)، رسالهی سپهسالار، مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمد افشین وفایی، چ اول، تهران: سخن.
سهروردی، شهابالدین یحیی (ب.ت)، حکمه الاشراق، ترجمه و شرح از سید جعفر سجّادی، تهران: .
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387)، ادوار شعر فارسی، تهران: سخن.
.............................................. (1370)، موسیقی شعر، تهران: اگاه.
.............................................. (1388)، صورخیال در شعر فارسی، چ سیزدهم، تهران: آگاه.
.............................................. (1383)، گزیدهی غزلیّات شمس، قسمت مقدّمه، گردآوری و مقدّمه از محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
شمیسا، سیروس (1386)، کلیات سبکشناسی، چ دوم، تهران: نشر میترا.
............................. (1388)، سبکشناسی شعر، چ چهارم، تهران: نشر میترا.
............................. (1387)، گزیدهی غزلیّات مولوی، چ هشتم، تهران: نشر قطره.
شیرازی، قطب الدین (1369)، درّه التاج، تصحیح سید محمد مشکوه ، چ سوم، : حکمت.
شیمل، آن ماری (1367)، شکوه شمس، ترجمهی حسن لاهوتی، تهران: علمی و فرهنگی.
علویمقدم، مهیار (1377)، نظریههای نقد ادبی معاصر، تهران: سمت.
علی پور، مصطفی (1378)، ساختار زبان شعر امروز، تهران: فردوس.
غریب، رز (1378)، نقد برمبنای زیباییشناسی و تأثیر آن در نقد عربی، ترجمهی نجمه رجایی، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
غیاثی، محمدتقی (1368)، درآمدی بر سبک شناسی ساختاری، تهران: شعلهی اندیشه.
فاطمی، سید حسین (1364)، تصویرگری در غزلیّات شمس، تهران: امیرکبیر.
فتوحی، محمود (1386)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فرای، نورتروپ (1363)، تخیل فرهیخته، ترجمهی سعید ارباب شیرانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فروزانفر، بدیع الزمان (1351)، مجموعهی مقالات و اشعار استاد بدیع الزمان فروزانفر، با مقدمهی دکتر زرینکوب و به کوشش عنایتالله مجیدی، تهران: کتابفروشی دهخدا.
.................................. (1366)، زندگانی مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی، چ پنجم، تهران: زوار.
قبادیانی بلخی، ناصرخسرو (1384)، زادالمسافرین، تصحیح سید محمد عمادی حایری، چ اول، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
گولپینارلی، عبدالباقی (1363)، مولانا جلالالدین، ترجمه و توضیحات توفیق سبحانی ، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
لاهیجی، شمسالدین محمد (1383)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفّت کرباسی، چ پنجم، تهران: زوار.
لوچر، ماکس (1373)، روان شناسی و رنگها، ترجمهی منیرو روانیپور، تهران: آفرینش.
مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی (1374)، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
......................................................................... (1363)، کلیات شمس یا دیوان کبیر، تصحیحات و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، چ سوم، تهران: امیرکبیر.
مهرین، مهرداد (1361)، فلسفه شرق، چ ششم، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطایی.
میرصادقی، میمنت (1385)، واژهنامه هنر شاعری، تهران: میهن.
نعمانی هندی، شبلی (1368)، شعر العجم، ترجمهی سید محمدتقی فخرداعی گیلانی، ج چهارم، چ سوم، تهران: دنیای کتاب.
یونگ، کارل گوستاو (1376)، چهار صورت مثالی، ترجمهی پروین فرامرزی، تهران: آستان قدس.
مقالات
حسنلی، کاوس و احمدیان، لیلا (1386)، «کارکرد رنگ در شاهنامهی فردوسی» ، فصلنامهی ادبپژوهی دانشگاه گیلان، شمارهی 2، صص 143-188.
رضایی، والی (1391)، « بررسی نحوی و معنایی فعلهای ایستا در زبان فارسی» ، مجلّهی زبان شناسی و گویشهای خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد، علمی پژوهشی، شمارهی پیاپی 7، صص 23-38.
روحانی، مسعود و عنایتی قادیکلایی، محمد (1390)، «حرکت در اندیشه و شعر شفیعی کدکنی(م.سرشک)» ، مجلّهی بوستان ادب دانشگاه شیراز، شمارهی 3، صص 45-70.
عمران پور، محمدرضا (1386)، «اهمیّت عناصر و ویژگیهای ساختاری واژه در گزینش واژگان شعر» ، مجلّهی گوهر گویا، صص 153-180.
مسبوق، سید مهدی و قایمی، مرتضی و فرخی راد، پروین (1390)، « بررسی پویایی و حیات صورخیال در شعر متنبّی» ، فصلنامهی لسان مبین، سال دوم، شمارهی چهارم، صص 215-227.
واحددوست، مهوش (1387)، «حرکت و جنبش در غزلهای مولوی» ، فصلنامهی علوم انسانی دانشگاه الزّهرا، سال 17-18، شمارهی 68-69، صص 207-236.
واردی، زرین تاج و مختارنامه، آزاده (1386)، «بررسی رنگ در حکایتهای هفتپیکر نظامی» ، فصلنامهی ادبپژوهی دانشگاه گیلان، شمارهی2، صص 167-189.