چکیده
اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است، ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دههی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد، زمینهی گسترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد.
در یک برههی کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعهی روزنامهها همراه بود.بسیاری از برخوردهای نابههنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را به این سو سوق داد که، خواندن به جای جنگیدن را به عنوان یکی از سرگرمیها بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که یکی از مهمترین ابزار شناخت جامعه است.
از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته، این پایاننامه بر آن شد تا: موضوع مطالعهی خود را بر روی پاورقینویسی با رویکرد به کتاب پنجرهی فهیمه رحیمی متمرکز کند.
پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و... را دارند.مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود.
از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد. وی متولد 1331 در شهر تهران است و با تقریبأ 30 اثر در این زمینه رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش می باشد.
کلید واژه: پنجره، پاورقی نویسی، فهیمه رحیمی، داستان، داستان عامه پسند
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
ادبیات عنصری از فرهنگ عمومی جامعه است و بخشی از دستاوردهای جمعی مردم محسوب میشود. مادهی اصلی ادبیات را کلام تشکیل میدهد. کلمات حامل مفهومی هستند که با آن مردم در جامعه با هم ارتباط برقرار میکنند.
هنگام صحبت از ادبیات نباید فقط به ادبیات ارزشمند توجه شود زیرا ادبیات عامهپسند نیز در دستهبندیهای انواع ادبی جایگاهی قابل تأمل دارد. ادبیات عامیانه یا شفاهی در شکلگیری ادبیات کلاسیک مؤثر بوده، چون ادبیات عامیانه مرحلهی اولیهی پیدایش ادبیات کلاسیک است.
در کشورهای جهان سوم به خصوص در ایران توجه چندانی به ادبیات عامهپسند نمیشود و چیزی که توجه اکثر محققان و منتقدان را به خود جلب میکند، ادبیات وزین کلاسیک است. در صورتیکه با بررسی و توجه به ادبیات عامهپسند میتوان از منظر جامعهشناختی ادبیات را بررسی کرد.
«هر داستان، افسانه، مثل، اسطوره و دیگر شکلهای ادبیات عامیانه، همواره حامل پیامهای اجتماعی نهفتهای است که رابطهی ذهنیتی مردم در یک برهه زمانی (رابطه افقی) یا نسلهای پیاپی (رابطه عمودی) را حفظ میکند» (ارشاد،1387: 6).
هر داستان و مثلی در دوران تاریخی ویژهای ساخته میشود که بیانگر خصوصیات ویژهی آن دوران است. «از اینرو، هر متن ادبیات عامیانه به پنجرهای میماند که به دنیای اجتماعی گستردهای از معناسازی و فهم کردن باز میشود» (همان: 6).
سیر تاریخی یک ملت پیوسته است و در ادبیات عامیانه اگر پیام متنی با واقعیتهای تاریخی زمان خود عجین شده باشد، همراه با گذر تاریخ به دورههای بعدی نیز انتقال پیدا میکند و به تناسب دوره و زمان بازآفرینی میشود.
یکی از نمودهای ادبیات عامیانه و عامهپسند پاورقی است که این پایاننامه به بررسی آن خواهد پرداخت.
تدوین این پایاننامه در 5 فصل، به شرح زیر است:
فصل اول: با عنوان کلیات تحقیق، شامل: مقدمه، بیان مساله، سوالات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، پیشینه، اهداف و ... است؛
فصل دوم: در این فصل مسایل بنیادی این تحقیق، یعنی «پاورقی نویسی» بیان شدهاست؛
فصل سوم: در این فصل شرح حال فهیمه رحیمی، سالشمار آثارش، معرفی کتاب پنجره و همچنین خلاصهی داستان «پنجره» گنجانده شدهاست؛
فصل چهارم: در این فصل ویژگیها و عناصر داستانی کتاب «پنجره» مورد بررسی قرار میگیرد؛
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد را شامل میشود.
1-2 بیان مساله
اتفاقات سیاسی- اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است. ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دههی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد زمینهی گسترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد و این را به راحتی میتوان از عناوین نویسندگان به نامی که زینتدهندهی تاریخ ادبیات معاصر ایران هستند، دریافت.
در یک برهه کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعهی روزنامهها همراه بود.
برخوردهای نابهنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را واداشت تا خواندن را به جای جنگیدن به عنوان یک راه مبارزه بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف و یک تافتهی جدابافته از ادبیات ایران دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که بر اثر یک سرخوردگی پدید آمد و واکنشی به یک جریان بوده است.
از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته و دایرهی کارهای انجام شده محدود است، این پایاننامه بر آن شد تا: موضوع تحقیق خود را بر روی پاورقینویسی با توجه به اثر فهیمه رحیمی متمرکز کند.
پاورقیها آثار ادبی هستند که به رغم طرح ساده و به ظاهرآبکیشان، یکی از مهمترین ابزار شناخت جامعه هستند. پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در آغاز دههی چهل در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند و بسیاری از مردم آنها را تنها به منظور سرگرمی و هیجان انگیزبودنشان مطالعه میکردند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و... را دارند.
مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود. از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد، که تاکنون تقریبأ 30 اثر در این زمینه نوشته است. وی متولد 1331 در شهر تهران است و رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید پاورقی را- اگرچه شاید مورد پسند عامهی مردم قرار بگیرد- با داستانهای عامیانه مانند: سمک عیار، قصههای هزارویک شب، سندبادنامه و... اشتباه گرفت.
1-3 سوالات تحقیق
پرسشهای تحقیق عبارتند از:
1 پدیده پاورقینویسی چگونه در ایران پا گرفت؟
2 پاورقی چطور میتواند به اوج شهرت و قدرت جذب تودههای مردم برسد؟
3 رمان پنجرهی فهیمه رحیمی از چه ساختار و جایگاهی در ادبیات پاورقینویسی برخوردار است؟
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق
این تحقیق از دو جنبه تازه و قابل توجه است: یکی به لحاظ موضوع، یعنی پاورقی که کمتر کار
شده است و دوم به لحاظ نگاه برون ادبیاتی به ادبیات که در سالهای اخیر متداول شده است.
1-5 پیشینهی تحقیق
در زمینهی سوابق تحقیق باید گفت که هنوز کتاب مستقلی در زمینهی ادبیات پاورقی نوشته نشده است. تنها در برخی از کتب داستاننویسی معاصر مانند: صد سال داستاننویسی ایران، فصل کوتاهی به پاورقینویسی اختصاص دارد. دکتر علی تسلیمی نیز در کتاب گزارههایی در ادبیات معاصر ایران اشارهای گذرا به پاورقینویسان ایرانی داشته است.
همچنین چند مقاله در این زمینه نوشته شده است؛ از جملهی این مقالات:« درآمدی بر مقولهی پاورقینویسی در ایران» اثر صدرالدین الهی، و همچنین «بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمانهای عامه پسند ایرانی» نوشتهی دکترعلی صفایی و کبری مظفری است.
«معجون عشق» کتاب دیگری است که در آن یوسف علیخانی به گفتگو با تعدادی از پاورقینویسان پرداخته است.
1-6 اهداف تحقیق
این تحقیق میخواهد با بررسی بافت اجتماعی-تاریخی پیدایش پاورقی و معرفی یکی از پاورینویسان بنام ادبیات معاصر، فهیمه رحیمیشناختی از پاورقی و ویژگیهای این مدل بپردازد و کمک کند تا خواننده آن را تنها برای سرگرمی نشناسد بلکه در کنار ادبیات جدی قرار دهد.
1-7 فرضیههای تحقیق
شکست نویسندگان و شاعران سوسیالیست در اواسط قرن 14 و زندانی شدن عدهی زیادی از آنان از یک طرف، از سوی دیگر ظهور روزنامهنگاری که برای جذب خوانندهی خود به دنبال جذابیتهای نگارشی میگشت، باعث پدیدآمدن فرمی از ادبیات شد که به آن پاورقی میگویند. از سویی این پاورقیها محصول جامعهای سرخورده بودند که تعقل، آرمان و اهداف اجتماعی را کنار گذاشته و میخواهد مدتی بدون فکرکردن سرگرم شود و از سویی دیگر این سرگرمیها توانست خوانندگان زیادی را به سمت خود بکشد و باعث فروش بیشتر نشریات گردد؛
پاورقیها به چند دلیل توانستند جذب تودهی مردم شوند: یکی به خاطر ارزان قیمت بودنشان بود، که به راحتی خریده و خوانده میشدند. دوم به خاطر این بود که عامهی مردم که چندان پایبند کیفیت نبودند و به مباحث جدی علاقهای نداشتند این پاورقیها به راحتی به این سلیقهشان پاسخ میداد و سوم، یک راه فرار از جنگ و سیاست بازیهای روزگار بود.
داستان «پنجره» با داشتن ویژگیهای ساختاری پاورقیهای عاشقانه و ارایهی شخصیتهای آرمانی عاشقانه در سرگرم کردن جوانان بسیار موفق بوده و توانسته به عنوان یک مدل کامل از سنت پاورقینویسی در میان مردم رونق پیدا کند. دلیل ما تیراژ تعداد چاپهای این کتاب (تقریبأ 33 بار) است.
1-8 تعاریف واژههای کلیدی
داستان: «داستان قصهای برساخته است. این تعریف حوزه های بسیاری را در برمیگیرد؛ از آن جمله است: دروغ هاییکه در خانه و خانواده سرهم می کنیم تا خود را از کنجکاویهای آزارنده حفظ کنیم، و لطیفههایی که تصادفاً میشنویم و بعد منباب کلمۀ مؤدبانه(یا غیر مؤدبانه) بازگو می کنیم، و نیز آثار ادبی خیالپرور و بزرگی چون بهشت گمشدهی میلتون یا خود کتاب مقدّس» (اسکولز،1387: 3).
داستان عامه پسند: ادبیات عامهپسند متعلق به اکثریت مردم جامعه است و نمیتوان آن را از حوزهی نقد ادبی و مطالعات فرهنگی خارج کرد. درست است که داستانهای عامهپسند از نظر فرم و محتوا ضعیفاند اما از آنجا که مخاطب آنها عموم مردمند، خواستههای روحی و اجتماعی و درد و آمال و آرزوهای آنان را بیان میکند، در مطالعهی وضع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مدارک مهمی است و بسیار واضح خواستههای خوانندگان را بیان میکند. و نشان میدهد مردم در چه وضعی زندگی میکنند و دوست دارند چگونه زندگی کنند. با مطالعه در ادبیات عامهپسند میتوان به شناخت علایق فرهنگی جامعه پی برد.
پاورقی: منظور از "پاورقی" در این پایاننامه داستانهایی هستند که ابتدا به صورت دنبالهدار و مسلسلوار در نشریات فارسی به چاپ میرسیدند و با پایبندی به فرم و ساختار همان سنت مستقلأ به صورت کتاب به چاپ رسیدند. پاورقی در شیوهی نگارش و بیان ماجراها همانند ادبیات عامه ساده و بیپیرایه است با نثری روان و همه فهم. پاورقی غالبأ با دو موضوع عاشقانه و پلیسی با شکلی کلیشهای ارائه میشد.
1-9 حدود و قلمرو تحقیق
معرفی پاورقی و پاورقینویسی در ایران و نیز تحلیل فرم و ساختار و ویژگیهای پاورقی با رویکرد به اثر «پنجره» نوشتهی فهیمه رحیمی.
فهیمه رحیمی: فهیمه رحیمی 23/3/1331 در خانوادهای متوسط، مسلمان و پرجمعیت، در منطقهی 17 شهریور تهران متولد شده است. پدرش در کارخانهی گلیسیرین و صابون متصدی بود. مادرش خانهدار بود و تا کلاس ششم ابتدایی درس خوانده و در دوران تحصیل از دانشآموزان ممتاز بود و اکثر اوقات انشای فهیمه رحیمی را مینوشت. فهیمه رحیمی سه خواهر و سه برادر داشت. بابایی بود و برای درد و دل با پدرش راحتتر بود. نخستین فعالیت جدیاش نوشتن قطعهای ادبی با عنوان «دلم برای پروانه می سوزد» در 9 سالگی بوده است (علیخانی،1389: 43).
پنجره: کتاب "پنجره" از میان آثار فهیمه رحیمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و حدود 33 بار تجدید چاپ شده است. خودش میگفت حالتهایی از دوران دبیرستانش است در رابطه با دبیر ادبیاتش که مشوق او بود برای نوشتن داستان و قطعه. این کتاب سال 71 چاپ شد (علیخانی،1389: 61).
1-10 روش تحقیق
برای درک بهتر و افزایش اندوختههای علمی در زمینهی پاورقی از جمله آثار فهیمه رحیمی علاوه بر خود این اثر، از نقل اقوال، آرا وجمع آوری اطلاعاتی که موجود است، استفاده شده است. به صورت توصیفی- تحلیلی و با یک روش علمی، عناصر ساختاری و بافتهای سه گانه متن با توجه به نظریهها و مفاهیم بنیادی تحقیق، تحلیل و بررسی کنیم.اطلاعات و اخبار به دست آمده در زمینه مورد نظر تدوین و دستهبندی گردید و با فرضیهها مورد بازبینی و تحلیل قرار گرفت.