فهرست:
عنوان صفحه
چکیده فارسی............................................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1.مقدمه ................................................................................................................................................................ 3
1-2. بیان مسئله ...................................................................................................................................................... 4
1-3. پرسشهای پژوهش ..................................................................................................................................... 7
1-4. فرضیههای پژوهش ....................................................................................................................................... 8
1-5.اهداف و ضرورت پژوهش ............................................................................................................................. 8
1-5-1.اهداف نظری ............................................................................................................................................ 8
1-5-2.اهداف کاربردی ....................................................................................................................................... 8
1-6. مفاهیم بنیادی ................................................................................................................................................ 9
1-6-1.Prospect1................................................................................................................................................. 9
1-6-2.کتاب درسی ............................................................................................................................................. 9
1-6-3.برنامه درسی ........................................................................................................................................... 9
1-6-4.ارزیابی ...................................................................................................................................................... 9
1-6-5.ارزیابی مواد درسی ................................................................................................................................. 9
1-6-6.مواد درسی .............................................................................................................................................. 10
1-6-7.مدل تاملینسون (2003 ) ................................................................................................................... 10
1-7.ساختار کلی پژوهش ...................................................................................................................................... 10
فصل دوم: مباحث نظری و پیشینه تحقیق
2-1.مقدمه................................................................................................................................................................... 13
2-2.نگاهی گذرا به آموزش زبان انگلیسی در ایران ...................................................................................... 13
2-3. اهمیت کتابهای درسی و تهیه و تدوین آنها ................................................................................... 15
2-4.معرفی اجمالی کتاب انگلیسی پایه هفتم ............................................................................................. 19
2-5. اهمیت ارزیابی کتابهای درسی ........................................................................................................... 20
2-6.اهداف ارزیابی ................................................................................................................................................ 21
2-7.پیشینه تحقیق در خارج از کشور............................................................................................................... 23
2-8.پیشینه تحقیق در داخل کشور ................................................................................................................ 25
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1.مقدمه ................................................................................................................................................................ 30
3-2.روش پژوهش .................................................................................................................................................. 30
3-3.مدل ارزیابی........................................................................................................................................................ 31
3-4. روش و ابزار جمعآوری اطلاعات ............................................................................................................. 32
3-4-1.مطالعات کتابخانهای ................................................................................................................................. 32
3-4-2.مطالعات میدانی ........................................................................................................................................ 32
3-5.روایی و پایایی ابزار تحقیق ........................................................................................................................... 33
3-6.جامعه آماری....................................................................................................................................................... 34
3-7. حجم نمونه و روش نمونهگیری ................................................................................................................ 34
3-8. تجزیه و تحلیل دادهها .................................................................................................................................. 35
3-9. محدودیتهای پژوهش ................................................................................................................................. 35
فصل چهارم: توصیف و تحلیل دادهها
4-1.مقدمه ................................................................................................................................................................ 37
4-2. توصیف دادهها .............................................................................................................................................. 37
4-2-1. توصیف متغیرهای جمعیتشناختی.................................................................................................... 37
4-2-1-1.جنسیت ................................................................................................................................................. 37
4-2-1-2.سابقه تدریس.......................................................................................................................................... 38
4-2-1-3.تحصیلات.................................................................................................................................................. 39
4-2-2. توصیف دادههای تحقیق.......................................................................................................................... 40
4-2-2-1.وضوح آموزش ...................................................................................................................................... 41
4-2-2-2. وضوح صفحهبندی ............................................................................................................................ 41
4-2-2-3.قابلیت درک متون .............................................................................................................................. 42
4-2-2-4.قابل قبول بودن تکالیف ...................................................................................................................... 43
4-2-2-5.قابل انجام بودن تکالیف ...................................................................................................................... 44
4-2-2-6.دستیابی و تحقق اهداف ................................................................................................................... 45
4-2-2-7.عملی بودن مطالب ............................................................................................................................... 46
4-2-2-8.قابلیت تدریس مطالب ......................................................................................................................... 47
4-2-2-9. انعطافپذیری ....................................................................................................................................... 48
4-2-2-10.جذابیت مطالب .................................................................................................................................. 49
4-2-2-11.قدرت ایجاد انگیزه ........................................................................................................................... 50
4-2-2-12.تأثیر مطالب درسی ........................................................................................................................... 51
4-2-2-13.میزان یادگیری جدید ....................................................................................................................... 52
4-2-2-14.عدم یادگیری مطالب ........................................................................................................................ 53
4-2-2-15.توانایی انجام کارهای جدید ............................................................................................................ 54
4-2-2-16.کارآمدی کتاب .................................................................................................................................... 55
4-2-2-17. آمادگی یادگیرنده برای امتحانات ................................................................................................. 56
4-2-2-18.آمادگی یادگیرنده برای یادگیری زبان مقصد ............................................................................. 57
4-2-2-19. اعتمادبهنفس یادگیرنده .................................................................................................................. 58
4-2-2-20. مستقلشدن یادگیرنده ................................................................................................................... 59
4-2-2-21. پوشش برنامهدرسی ......................................................................................................................... 60
4-2-2-22.تناسب حجم کتاب با ساعات آموزشی ........................................................................................ 61
4-2-3. آمار استنباطی و آزمون فرضیهها ........................................................................................................ 63
فصل پنجم: دستاوردها و پیشنهادها
5-1.مقدمه ................................................................................................................................................................ 67
5-2.خلاصه پژوهش .............................................................................................................................................. 67
5-3. بررسی فرضیهها ............................................................................................................................................. 68
5-4. بحث و نتیجهگیری درمورد پژوهش حاضر ............................................................................................ 72
5-4-1.ارزیابی در حین تدریس ......................................................................................................................... 72
5-4-2.ارزیابی بعد از تدریس ............................................................................................................................. 76
5-5.پیشنهادهای پژوهش .................................................................................................................................... 78
5-5-1.پیشنهادهای کاربردی .............................................................................................................................. 78
5-5-2. پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی .............................................................................................. 78
پیوستها ..................................................................................................................................................................... 79
پرسشنامه .................................................................................................................................................................... 80
منابع فارسی ............................................................................................................................................................... 82
منابع غیرفارسی.......................................................................................................................................................... 84
چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................................ 88
منبع:
. احمدپور، زهرا. 1383. بررسی و مشکلات آموزشی زبان انگلیسی در دوره متوسطه ، مجله رشد آموزش زبان، سال 18، شماره 71، ص 15-21.
2. بحرینی، نسرین. 1392. تحلیل ارزشهای فرهنگی در کتابهای آموزش زبان انگلیسی، راهبرد فرهنگ، شماره 22، تابستان 1392.
3. حسینینسب، داوود ؛ فرخی، فرهمن؛ مرسلی، ژیلا. 1388. ارزیابی وتحلیل محتوای کتب زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی با استفاده از فرمول خوانایی fogونظرخواهی از دبیران مجرب، علوم تربیتی، سال دوم ، شماره 7 ، ص 7- 31.
4. رضی، احمد. 1388. شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای دانشگاهی، سخن سمت، شماره 21، ص 21-30 .
5.صفرنواده، خدیجه؛ عنانیسراب، محمدرضا ؛ علیعسگری، مجید؛ موسیپور، نعمت الله. 1389. تحلیل و آسیبشناسی محتوای کتب درسی زبان انگلیسی دوره متوسطه و ارزیابی آن با معیار رویکرد ارتباطی زبان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال پنجم، شماره 17، ص 86- 114.
6. علویمقدم، سید بهنام و خیرآبادی، رضا. 1391. بررسی انتقادی برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبانهای خارجی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هفتم، شماره 25، تابستان 1391، ص 7-46.
7. عنانیسراب، محمدرضا. 1389. راهنمای برنامه درسی زبانهای خارجی دوره متوسطه: فرصتها و چالشهای تولید و اجرای برنامه، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال نهم، شماره 35، پاییز 1389.
8. عنانیسراب، محمد رضا. 1390. نقش کلیدی برنامه درسی در ایجاد تحول در آموزش زبان(سخن سر دبیر)، فصلنامه رشد آموزش زبان، دوره 25، شماره 4، ص 4-23.
9. کیانی، غلامرضا؛ نویدینیا، حسین؛ مؤمنیان، محمد. 1390. نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبانهای خارجی، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دوره 2، شماره 2، تابستان 1390.
10. مهدیزاده، امیرحسین. 1384. ارزیابی محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره راهنمایی، ارائه چارچوب علمی بهینه جهت اصلاح و تدوینکتابها ، مجله رشد آموزش زبان، دوره بیستم، شماره 77 ، ص 3- 10.
11. مهرمحمدی، محمود؛ حسینیخواه، علی؛ فردانش، هاشم؛ اکبری، رامین. 1392. مطالعه تطبیقی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در ایران و سوئد با تأکید بر دوره متوسطه، فصلنامه مطالعاتبرنامه درسی ایران، سال هشتم، شماره 31، زمستان 1392، ص 7- 46.
12. یارمحمدیان، م ح . 1377. اصول برنامهریزی درسی، مبانی فلسفی، روانشناختی و جامعهشناختی . . . ، تهران مؤسسه چاپ و انتشارات یادواره کتاب .
منابع غیرفارسی
1. Ansary, H., & Babaii, E.(2002). Universal characteristics of EFL/ESL textbook: A step towards systematic textbook evaluation. The Internet TESL Journal, 2, 1-8.
2. Azizifar, A., Koosha, M., & Lotfi, A. R. (2010). Ananalytical evaluation of Iranian high school ELTtextbooks from 1970 to the present.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3, 36-44.
3. Allwright, R. (1982). What do we want teaching materials for?. ELT Journal, 36(1), 5-8.
4. Al-Issa. A. S. M. (2007). The implications of implementing a flexible syllabus for
ESL policy in the Sultanate of Oman. RELC Journal, Vol.38: p.p:199–215.
5. Alamri, A. A. M. (2008). Anevaluation of the sixth grade English language textbook for Saudi boys' schools. MA thesis, Department of English Language, College of Arts at King Saud University
6. Asgari, A.(2011). The Compatibility of Cultural Value in Iranian EFL Textbooks. Journal
of Language Teaching and Research. Vol. 2. No.4. pp. 887-894. doi: 10.4304/jltr.2.4.887-894.
7. Al-sowat, H.(2012), An evaluation of English language text book “ say it in English” for first year intermediate grade in Saudi Arabia. journal of studies in curriculum and supervision, vol. 3, No. 2.
8. Abdollahzadeh, E. & S. Baniasad. (2010). Ideologies in the Imported English Textbooks: EFL Learners and Teachers Awareness and Attitude.English Language Teaching and
Learning.Vol. 217. pp.1-17.
9.Baleghizade,Sasan.(2012).Materials Development for English language Teachers :A practical guide/SAMT
10.Baleghizadeh, S. & Rahimi, A. H. (2011). Evaluation of an ESP Textbook for the Students of Sociology. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 2, No. 5, pp. 1009-1014.
11.Birjandi, P ,Alizadeh, I. ( 2012). Manifestation of critical thinking skills in the Englishtextbooks employed bylanguage institutes in Iran. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2, 1, 27-38,2013 January
12. Bhatia, T. (2000). Advertising in Rural India: Language, Marketing Communication, and
Consumerism. Tokyo University Of Foreign Studies.
13. Birdsong, D. & M. Molis. (2001). “On the Evidence for Maturational Constraints in Second LanguageAcquisition”.Journal of Memory and Language, Vol.44, p.p: 235-249.
14. Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford, UK: Heinemann
15. Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd
edn. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
16. Cortazzi, M. & L. Jin. (1999). Cultural Mirrors, Materials and Methodsin the EFL Classroom.
In E. Hinkel (Ed.). Culture in Second Language Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge
University Press.
17. Davari , H., Erfani, S. M.&Iranmehr, A. (2012). A critical evaluation of PNU ESP text book. Journal of Language Teaching and Research, 4, 4, 813-823, July 2013
18. Davari,H.(2011).Linguistic Imperialism or Global Understanding?ELT in
Globalization from an Iranian Perspective.M.A. thesis, Payam Nour Universsity.
19. Foroozandeh,E. (2011).History of High School English Course Books in Iran: 1318-1389 (1939-2010). Roshd Foreign Language Teaching journal, vol.26 No.1(57-69).
20.Garinger, D. (2002). Textbook Selection for the ESLClassroom, Eric Digest, Retrieved 11/2010: http://www.cal.org/resources/Digest/0210garinger.html
21. Hutchinson, T., & E. Torres. (1994). The textbook as agent of change.ELT Journal, 48(4), 315-328.
22. Haycroft, J. (1998). An introduction to English language teaching. London: Longman.
23.Hakuta, K., E. Bialystok & E. Wiley. (2003). “Critical evidence: a test of thecritical-period hypothesis for second-language acquisition.”PsychologicalScience, Vol.14, p.p: 31-37.
24. Jahangard, A. (2007). Evaluation of EFL materials taught at Iranian public high schools.The Asian
EFL Journal, 9(2), 130-15
25. Kubota, R. (1998).Ideologies of English in Japan. World Englishes. Vol. 17. No.3. pp 295- 306.
26. Kirkgöz, Y. (2007). “English language teaching in Turkey.”RELC Journal,Vol.38, p.p: 216–228
27. KIrkgöz, Y. (2009). Evaluating the English textbooks for young learners of English at Turkish primary education.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 79-83.
28. Kiyani, G.R. ,Mirhosseini,A., & Navidinia, H. (2011). Foreign Language Education Policies in Iran:Pivotal Macro Considerations. Journal of English Language Teaching andLearning, No.222,Year, 53/Autumn-Winter 2011.
29.Klein, Frances (1991). The Politics of Curriculum Decision-Making: Issuesin Centralizing the Curriculum. New York: State University of New York Press.
30. Lynch, B. K. (1996). Language Program Evaluation: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
31.Litz, D. (2005) Textbook evaluation and ELT management: a South Korean case study [online]. Asian EFL Journal Thesis Section. www.asian-efljournal.
32. Mckay, S. L. (2003). “Toward an appropriate EIL pedagogy: Re-examiningcommon ELT assumptions”.International Journal of Applied Linguistics,Vol.13, No.1, p.p: 1-22.
33. McGrath, I. (2002). Materials Evaluation and Design for Language Teaching. Edinburgh:
Edinburgh University Press.
34. Meshkat, M. (2002). The Cultural Impact of EFL Books on Iranian Language learners.
Unpublished PhD. Dissertation. University of Tehran
35. Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle and Heinle.
36. O’Neill, R. (1982). Why use textbooks? ELT Journal,36/2, 104–111.
37. Riazi, A. M., & Aryashokouh, A. (2007). Lexis in English textbooks in Iran: Analysis of exercises and proposals for consciousness-raising activities.Pacific Association of Applied Linguists, 11, 17-34.
38.Riazi, M. & Mosalanejad, N. (2010). Evaluation of LearningObjectives in Iraninan High-School and Pre-University English Text Booksusing Bloom's Taxonomy. The Electronic Journal of Teaching English as a Second or Foreign Language (TESL_EJ). Vol. 4, No. 4: 1-16.
39.Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials.ELT Journal, 42(4), 237-246
40. Tomlinson, B. (2003). Materials Evaluation, in B. Tomlinson, Developing Materials for Language Teaching(15-36), London: Continuum.
41.Tomlinson, B. (2003) Developing Materials for Language Teaching. London: Continuum.
42. Tomlinson, B. (1998) Materials Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
43.Tomlinson, B (1998). Glossary of basic terms for materials development in language
teaching and introduction. In B. Tomlinson ( ed.), Materials development in
language teaching. (pp. 1-24). Cambridge: Cambridge University Press.
44.Williams, D. (1983). Developing criteria for textbook evaluation.ELT Journal, 37(3), 251-261.
45.Yarmohammadi, L. (2002). “The evaluation of pre-university textbooks”. The News letter of the Iranian Academy of Science, 18,pp.70-87.
46. Zarei, Gh.R. (2011). Cultural Effects of L2 Learning: a Case Study of Iranian Learners
Learning English. Elsevier Ltd. Procedia Social and Behavioral Sciences. Vol.15. pp. 2048-2053. Online Available: www.Sciencedirect.com doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.051.