فهرست:
فهرست مطالب... أ
فهرست جدول ها ز
فهرست شکل ها ط
چکیده فارسی.. ل
چکیده انگلیسی.. م
فصل اول : کلیات
1-1- مقدمه. 2
1-2- تعریف مسئله و ضرورت آن.. 3
1-3- اهداف تحقیق.. 4
1-4- فرضیات.. 4
1-5- محدودیت ها 4
1-6- ساختار پایاننامه. 5
فصل دوم : مبانی نظری
2-1- مقدمه. 7
2-2- تاریخچه میدان.. 7
2-2-1- انواع تقاطعهای دایروی.. 8
2-2-2- مقایسه ویژگیهای میدانها و دیگر تقاطعهای دایروی.. 8
2-2-3- خصوصیات طراحی میدانها 9
2-3- انواع میدانها 12
2-3-1- آییننامه امریکا 13
2-3-1-1- میدانهای کوچک... 13
2-3-1-2- میدانهای یکخطه. 14
2-3-1-3- میدانهای چند خطه. 14
2-3-2- آییننامه انگلستان.. 16
عنوان صفحه
2-3-2-1- میدانهای معمولی.. 16
2-3-2-2- میدان فشرده (میدانچه) 16
2-3-2-3- میدانهای کوچک... 18
2-3-2-4- میدانهای غیر همسطح.. 18
2-3-2-5- میدانها چراغدار 18
2-3-2-6- میدان دوتایی.. 18
2-3-3- آییننامه ایران.. 19
2-3-3-1- میدانهای تداخلی.. 19
2-3-3-1- میدانهای تقدمی.. 19
2-4- کاربردهای بالقوه میدان.. 19
2-4-1- شهرکهای مسکونی جدید.. 20
2-4-2- مراکز شهر. 20
2-4-3- شهرهای حومه شهری و شهرهای کوچک.... 20
2-4-4- مناطق برونشهری و شهرهای کوچک.... 20
2-4-5- مدارس.... 20
2-4-6- ورودی شهرها و آرامسازی ترافیک.... 21
2-4-7- هندسه غیرمعمول.. 21
2-4-9- تقاطعهایی بافاصله نزدیک.... 21
2-5- ایمنی.. 21
2-6- طرح هندسی میدان ها 25
2-6-1- اصول و اهداف... 25
2-6-1-1- مدیریت سرعت... 27
2-6-1-2- وسیله نقلیه طرح. 28
2-6-1-3- کاربران غیر موتوری.. 29
2-6-1-4- فاصله دید قابلیت رؤیت... 29
2-6-2- اندازه، مکان و امتداد ورودیهای میدان.. 30
2-6-2-1- قطر دایره محاطی.. 30
2-6-2-2- امتداد پایههای ورودی.. 31
عنوان صفحه
2-6-3- میدانهای چند خطه. 32
2-6-3-1- عرض ورودی.. 33
2-6-3-2- عرض مسیر گردشی.. 34
2-6-3-3- جزیره مرکزی.. 34
2-6-3-4- هندسه و امتداد ورودی.. 35
2-6-3-5- جزایر جداکننده 36
2-6-3-6- انحنای خروج. 36
2-6-3-7-نکات وسیله نقلیه طرح. 37
2-6-4- سریعترین مسیر خودرو. 37
2-7- ظرفیت میدان.. 39
2-7-1- مدلهای شبیهسازی و مدلهای تحلیلی.. 41
2-7-2- معادلات جبری محاسبه ظرفیت میدانها 42
2-8- فاصله زمانی عبور 43
2-8-1- تعاریف... 43
2-8-1-1- فاصلهی عبور زمانی و فاصلهی عبور تأخیری در میدانها 43
2-8-1-2- فاصلهی زمانی عبور قابلقبول.. 43
2-8-1-3- فاصلهی عبور زمانی بحرانی در میدانها 44
2-8-1-4- دنبالهروی.. 45
2-8-1-5- توزیع سرفاصلهی زمانی.. 45
2-8-1-6- سرفاصلهی زمانی دنبالهروی در میدانها 46
2-8-1-7- ناحیه برخورد (ناحیه تداخلی) 47
2-8-1-8- فاصلهی عبور زمانی (گَپ) در میدانها 47
2-8-1-9- فاصلهی عبور زمانی تحمیلی (گپ اجباری) 47
2-9- جمع بندی.. 48
فصل سوم : پیشینه تحقیق
3-1- مقدمه. 50
3-2- مدلهای تعیین ظرفیت میدان.. 51
3-2-1- مدلهای تجربی ظرفیت... 52
عنوان صفحه
3-2-1-1- مدل رگرسیون خطی LR942 (بریتانیا) 52
3-2-1-2- مدل جیرابیس فرانسه. 53
3-2-1-3- محدودیتهای مدلهای تجربی.. 53
3-2-2- مدلهای فاصله زمانی عبور قابلقبول.. 54
3-2-2-1- پیشینه تحقیق.. 54
3-2-2-2- روشهای تعیین فاصله عبور بحرانی.. 55
3-2-2-2-1- روش راف (1950) 56
3-2-2-2-2- روش وو (2006) 56
3-2-2-2-3- روش سیلاخ (1973) 57
3-2-2-2-4- روش هاردر (1968) 57
3-2-2-3- عوامل مؤثر بر رفتار پذیرش فاصله زمانی عبور توسط رانندگان.. 58
3-2-2-4- مدل های جهانی ظرفیت میدان.. 58
3-2-2-4-1- مدل ظرفیت راه امریکا (HCM2000) 58
3-2-2-4-2- مدل ظرفیت راه امریکا (HCM2010) 59
3-2-2-4-3- مدل آلمانی بریلون – وو 60
3-2-2-4-4- مدل استرالیایی آسترود. 60
3-2-3- مدلهای شبیهسازی خرد نگر. 61
3-4- جمع بندی.. 62
فصل چهارم : برداشت داده
4-1- مقدمه. 64
4-2- میدانهای موردمطالعه. 65
4-2-1- میدان بسیج (صیقلان). 66
4-2-2- میدان فرهنگ.... 67
4-2-3- میدان گیل.. 69
4-3- ابزار جمعآوری دادهها 74
4-4- برداشت داده 74
4-4-1- میدان بسیج (صیقلان). 79
4-4-2- میدان فرهنگ.... 83
عنوان صفحه
4-4-3- میدان گیل.. 86
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل
5-1- مقدمه. 91
5-2- تعیین فواصل زمانی عبور بحرانی و فاصله زمانی دنبالهروی.. 92
5-2-1- فاصله زمانی عبور بحرانی.. 92
5-2-1-1- روش راف.. 92
5-2-1-2- روش سیلاخ. 94
5-2-1-3- روش هاردر 95
5-2-1-4- روش وو 97
5-2-1-5- بازه بهینه فاصله زمانی عبور بحرانی.. 98
5-2-2- فاصله زمانی دنبالهروی.. 100
5-3- مدل ظرفیت میدانهای شهر رشت... 100
5-3-1- تعیین ظرفیت با استفاده از مدلهای معتبر جهانی.. 100
5-3-1-1- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت... 102
5-3-1-1-1- مدل ظرفیت میدان بسیج.. 102
5-3-1-1-2- مدل ظرفیت میدان فرهنگ... 103
5-3-1-1-3- مدل ظرفیت میدان گیل.. 104
5-3-1-2- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت... 105
5-3-1-3- مقایسه مدلهای ظرفیت میدانهای شهر رشت... 106
5-3-2- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون.. 107
5-3-2-1- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون یک متغیره 107
5-3-2-1-1- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت... 109
5-3-2-1-1-1- تعیین مدل ظرفیت میدان بسیج.. 109
5-3-2-1-1-2- تعیین مدل ظرفیت میدان فرهنگ... 110
5-3-2-1-1-3- تعیین مدل ظرفیت میدان گیل.. 111
5-3-2-1-2- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت... 112
5-3-2-2- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره خطی.. 114
5-3-2-2-1- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت... 115
عنوان صفحه
5-3-2-2-1-1- تعیین مدل ظرفیت میدان بسیج.. 115
5-3-2-2-1-2- تعیین مدل ظرفیت میدان فرهنگ... 116
5-3-2-2-1-3- تعیین مدل ظرفیت میدان گیل.. 117
5-3-2-2-2- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت... 117
5-3-3- مدلهای ظرفیت میدانهای شهر رشت... 119
فصل ششم : نتایج و پیشنهادها
6-1- مقدمه. 121
6-2- نتایج.. 122
6-3- پیشنهادات.. 124
منبع:
Rodegerdts, M.B., E. Wemple, E. Myers, M. Kyte, M. Dixon, G. List, A. Flannery, R. Troutbeck, W. Brilon, N. Wu, B. Persaud, C. Lyon, D. Harkey, and D. Carter, Roundabouts : An Informational Guide, N.R. 672, Editor 2010, Transportation Research Board of the National Academies: Washington D.C.
2. Brown, M., TRL State of the Art Review: The Design of Roundabouts. 1995, London: HMSO.
3. Jacquemart, G., Synthesis of Highway Practice 264: Modern Roundabout Practice in the United States, 1998, TRB, National Reasearch Council: Washington DC.
4. AASHTO, A Policy on Geometric Design of Highway and Streets, 2011: Washington DC.
5. Agency, T.H., Design Manual for Road and Bridge, in Geometric Design of Roundabouts2007.
6. کشور, س.ب.ر.و.ب., تقاطع های همسطح شهری, in مبانی فنی1376: تهران.
7. Schoon, C.C.a.J.v.M., Accidents on Roundabouts: II. Second Study into the Road Hazard Presented by Roundabouts, Particularly with Regard to Cyclists and Moped Riders, R-93-16, Editor 1993, SWOV Institute for Road Safety Research: Netherlands.
8. Alphand, F., U. Noelle, and B. Guichet, Roundabouts and Road Safety: State of the Art in France. In Intersections without Traffic Signals II, Springer-Verlag, 1991: p. 107-125.
9. Rodegerdts, L., M. Blogg, E. Wemple, E. Myers, M. Kyte, M. Dixon, G. List, A. Flannery, R. Troutbeck, W. Brilon, N. Wu, B. Persaud, C. Lyon, D. Harkey, and D. Carter, NCHRP Report 572: Roundabouts in the United States, 2007, Transportation Research Board of the National Academies: Washington D.C.
10. Tian, Z.Z., F. Xu, L. A. Rodegerdts, W. E. Scarbrough, B. L. Ray, W. E. Bishop, T. C. Ferrara, and S. Mam, Roundabout Geometric Design Guidance, R.N. F/CA/RI-2006/13, Editor 2007, Division of Research and Innovation: Sacramento, CA.
11. (QDMR), Q.D.o.M.R., Relationships between Roundabout Geometry and Accident Rates, 1998, Infrastructure Design of the Technology Division of QDMR: Queensland, Australia.
12. Maycock, G.a.R.D.H., Crashes at Four-Arm Roundabouts. 1984, Crowthorne,England: Transport and Road Research Laboratory.
13. Roundabout Guide. 2008: Wisconsin Department of Transportation.
14. McCulloch, H., The Roundabout Design Process—Simplified, in National Roundabout Conference2009: Kansas City, Missouri.
15. Fambro, D.B., K. Fitzpatrick, and R. J. Koppa, Determination of Stopping Sight Distances, N.R. 400, Editor 1997, National Cooperative Highway Research Program: Washington, D.C.
16. Academies, T.R.B.o.t.N., Highway Capacity Manual, 2010: Washington, D.C.,.
17. Kimber, R.M., THE TRAFFIC CAPACITY OF ROUNDABOUTS, in TRRL LABORATORY REPORT 9421980.
18. FHWA, Traffic Analysis Toolbox Volume II:Decision Methodology for selecting Traffic Analysis Tools, 2004: US Dept of Transport.
19. Allström, A., Analys av modeller för beräkning av framkomlighet i korsningar, in Stockholm: Swedish Road Administration2008.
20. FHWA, Manual on Uniform Traffic control Devices, 2009: Washington D.C.
21. Andreasen, Leisure mobility and lifestyle patterns, in American Marketing Association Conference Proceedings1968: Washington.
22. Akçelik, R., Gap acceptance modelling by traffic signal analogy. Traffic Engineering and Control, 1994.
23. ACELICK, R., Roundabouts with Unbalanced Flow Patterns, in the Institute of Transportation Engineers 2004 Annual Meeting2004: Florida, U.S.A.
24. Allsop, Analysis of Traffic Conditions at Congested Roundabouts, in Third IMA International Conference on Mathematics in Transport1998.
25. Troutbeck, R.J., SR45 Evaluating the Performance of a Roundabout. Vermont South: Australian Road Research Board, 1989.
26. Transport, D.f., TA 23/81 Junctions and Accesses: Determination of Size of Roundabouts and Major/Minor Junctions, in 21981.
27. Guichet, B., Roundabouts in France: Development, Safety, Design, and Capacity, in the Third International Symposium on Intersections without Traffic Signals1997: Portland, Oregon, U.S.A.:.
28. Wu, N., Estimating Distribution Function of Critical Gaps at Unsignalized Intersections Based on Equilibrium of Probabilities. 2012: p. 25.
29. Werner Brilon a, Ralph Koeniga, Rod J. Troutbeck b, Useful estimation procedures for critical gaps. Transportation Research Part A 33, 1999: p. 26.
30. Raff, M.a.H., J, volume warrant to urban stop signs, Eno Foundation for Highway Traffic Control. 1950.
31. Hagring, O., Estimation of critical gaps in two major streams. Transportation Research Part B, 2000: p. 21.
32. Mensah, S., S. Eshragh, and A. Faghri, A Critical Gap Analysis for Modern Roundabouts, in Transportation Research Board 89th Annual Meeting2010. p. 12.
33. Wu, N., A NEW MODEL FOR ESTIMATING CRITICAL GAP AND ITS DISTRIBUTION AT UNSIGNALIZED INTERSECTIONS BASED ON THE EQUILIBRIUM OF PROBABILITIES. 2006: p. 10.
34. J., H., Capacity of Urban Unsignalized Intersections. Series Strassenbau und Strassenverkehrstechnik, 1968. 76.
35. Board, T.R., Highway Capacity Manual. 2000: TRANSPORTATION RESEARCH BOARD. 1199.
36. Ltd, A.A.P., SIDRA Intersection 6.0. Greythorn, Victoria. Akcelik & Associates Pty Ltd, 2013.
37. Authors: Yok Hoe Yap1, H.M.G.a.B.J.W., An International Review of Roundabout Capacity Modelling. 2013: p. 26.