فهرست:
فصل اول. 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-تعریف موضوع (بیان مسئله) 4
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 6
1-4-اهداف تحقیق.. 7
1-4-1- اهداف اصلی.. 7
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش: 7
1-5-سوالات تحقیق.. 7
1-6-قلمرو تحقیق.. 8
1-6-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 8
1-6-2-قلمرو زمانی تحقیق: 8
1-6-3-قلمرو مکانی: 8
1-7-جامعه آماری و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 8
1-8-ابزارهای گردآوری داده ها 8
1-9-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح سرمایه فکری.. 9
1-9-1-تعریف نظری: 9
1-9-2- تعریف عملیاتی: 9
فصل دوم. 10
مقدمه. 11
2-1-بخش اول: پیشینه تحقیق.. 13
2-1-1-پیشینه خارجی تحقیق.. 13
2-1-2-پیشینه داخلی تحقیق.. 14
2-2-بخش دوم: مدیریت دانش... 15
2-2-1. تاریخچه مدیریت دانش... 18
2-2-2. تعریف مدیریت دانش... 20
2-2-3. اصول مدیریت دانش... 24
2-2-4-اهمیت و مزایای مدیریت دانش... 25
2-2-5-اهداف مدیریت دانش... 26
2-2-6-رویکردهای مدیریت دانش... 27
2-2-7-اجزا و عناصر مدیریت دانش... 29
2-2-8-چارچوب نظری مدیریت دانش... 29
2-2-8-1- مدیریت دانش از منظر مدیریت استراتژیک... 29
2-2-8-2-مدیریت دانش از منظر سیستم های اطلاعاتی.. 30
2-2-8-3-مدیریت دانش از منظر رفتار سازمانی.. 33
2-2-8-4-مدیریت دانش از منظر مدیریت تولید. 33
2-3- بخش سوم : سرمایه فکری.. 35
2-3-1-مفهوم سرمایه فکری.. 36
2-3-2-مفهوم سازی های سرمایه فکری.. 37
2-3-3-سرمایه انسانی.. 38
2-3-4-سرمایه ساختاری.. 40
2-3-5-سرمایه مشتری/ رابطه ای.. 43
2-3-6-سرمایه فکری و عملکرد کسب و کار 45
2-3-7-اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری.. 46
2-3-7-1-حسابداری منابع انسانی.. 47
2-3-7-2-ارزش افزوده اقتصادی.. 48
2-3-7-3- کارت امتیازدهی متوازن. 49
2-3-7-4- سرمایه فکری- اسکاندیانویگیتور 49
2-3-8-فرق بین سرمایه فکری با مدیریت دانش و مدیریت نامشهودها: 52
2-3-8-1- فرق مدیریت دارایی های نامشهود و مدیریت دانش... 53
2-3-8-2-تمایز مدیریت دانش و مدیریت سرمایه های فکری.. 53
2-3-8-3-ارتباط میان سرمایه های فکری و مدیریت دانش... 54
2-3-9-مدل مفهومی و تحلیلی تحقیق.. 56
2-3-10-خلاصه و نتیجه گیری.. 58
فصل سوم. 59
روش شناسی تحقیق.. 59
3-1 روش تحقیق.. 60
3-2 جامعه آماری و حجم نمونه. 60
3-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 60
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 60
3-4-1 تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه. 60
3-4-2 تعیین پایایی پرسشنامه. 61
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 61
3-6 خلاصه فصل سوم. 61
فصل چهارم. 62
تجزیه و تحلیل یافته ها 62
4-1. مقدمه. 63
4-2- تجزیه و تحلیل یافتهها 63
فصل پنجم. 68
5-1 مقدمه. 68
5-2 مرور موضوع تحقیق.. 68
5-3 یافته های تحقیق در انطباق با نتایج به دست آمده از تحقیقات پیشین.. 68
5-4 خلاصه یافته های تحقیق.. 69
5-5 پیشنهادات کاربردی مرتبط با یافته های تحقیق.. 69
5-6 پیشنهادات جهت محققین آینده 70
5-7 مشکلات و تنگناهای تحقیق.. 70
منابع: 71
منبع:
منابع فارسی
1. ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل، (1385)، "مدیریت دانش در سازمان"، تهران: انتشارات پیوند نو
2. آذر، عادل (1379). آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.
3. اکبرپور شیرازی، محسن و کاظمی صفت، دره (1386)، "مطالعه تطبیقی مدل های سنجش آمادگی سازمانی جهت پذیرش مدیریت دانش"، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، مرکز همایش های بین الملی رازی، تهران.
4. ایران نژاد پاریزی، مهدی (1378). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: نشر میدان.
5. بازرگان، عباس و همکاران (1380). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
6. بازرگان، عباس (1381)، "روش تحقیق در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات آگه.
7. برگرون، برایان، (1386)، "مبانی مدیریت دانش"، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، تهران، مؤسسه تحقیقات و آموزش نیرو.
8. حافظ نیا، محمد (1377)، "مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران: انتشارات سمت.
9. حافظ نیا، محمد (1377)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
10. دلاور، علی (1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
11. رابینز، استیفن پی (1378)، رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی.
12. سکاران، اوما (1381)، روش های تحقیق در مدیریت؛ ترجمه ی محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
13. سکاران، اوما (1381). روش های تحقیق در مدیریت؛ ترجمه ی محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
14. صالحی صدقیانی، جمشید (1381). تحلیل آماری پیشرفته، تهران: نشر هوای تازه.
15. عبداللهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385)، توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر ویرایش.
16. عبداللهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385)، توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر ویرایش.
17. قهرمانی، محمد، باقری، سید محمد، (1386)، "مبانی مدیریت دانش"، برایان بر گرون، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش نیرو.
18. کاکاوند، علیرضا و عبدالمجید نگارش نژاد (1383)، روش تحقیق در علوم رفتاری، کرج: انتشارات سرافراز.
19. کرلینجر، فرد. ان (1376). مبانی پژوهشی در علوم رفتاری؛ ترجمه ی حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند، انتشارات آوای نو.
20. موغلی، علیرضا، (1382)، "طراحی الگوی رهبری تحول آفرین در سازمان های اداری ایران"، فصلنامه دانش مدیریت، پاییز، شماره 62.
21. نادری، عزت الله و مریم سیف نراقی (1374). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
22. نعمتی، محمدعلی، (1384)، "مدیریت دانش و آموزش عالی: مفاهیم و رهیافت ها نامه آموزش عالی"، شماره 12.
منابع انگلیسی
1. Bhatt, G., (2002), "Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge", Journal of Knowledge Management, Vol. 6 No, 1, pp: 31-39.
2. Bierly, P. E., Kessler, E. H. Christensen, E. W. (2000) "Organizational learning Knowledge & wisdom" Journal of Organizational change Management. Vol13, no6, pp: 595.
3. Boisot, M. (1995). Information space: A framework for learning in organizational institutions and cultures. London: Routledge.
4. Bontis , N. and girardi. j (2000). " teaching knowledge management and intellectual capital lessons: an empirical examination of the TANGO simulation". International journal of technology management.20, 5/6/7/8/,pp.545-555.
5. Bontis , N., Chue Chong keow, W., and Richardson, S. (2000) Intellectual Capital and business performance in Malaysian industries. Journal of Intellctual Capital., Vol. I No, I, pp. 85-100.
6. Bontis, N. (1996) Theres a price on your head: managing intellectual capital strategically" . Business Quarterly Summer, pp. 41-47.
7. Bontis, N. (2000). CKO Wanted – Evangelical Skills Necessary: A Review of the Chief. Knowledge Officer Position. Knowledge and Process Management.Vol. 7 No.4, in press.
8. Bontis,N. (1998) Intellectual capital: an exploratory, study that develops measures and models. Managing, Decision 36(2), pp. 69-76.
9. Bontis, N. (1999) Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field, International Journal of technology Management, Vol. 18 No. 5/6, pp. 433-62.
10. Brooking, A., (1996), Intellectual capital, London: International Thompson Business Press,: London.
11. Chase, R. (1997), "The knowledge-Based Organization: An International Survey, "The Journal of knowledge Management Volume I Number1.pp: 38-49.
12. Chen, J., Zhu, Z., &Xie, H. Y. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, 5(1), 195-212.
13- Cohen, D., &Prusak, L. (2001). in good company – how social caoital makes organizations work. Harvard business school press, Boston, Massachusetts.
14. Coleman, j. s. (1988) "social capital in the creation of human capital". American journal of sociogy, 94(supplement):s95-s120.
15. Coleman, J., katz, e. et al. (1966) Medical Innovation: A diffusion Study. Indianapolis, IN: Bobbs-Merrill.
16. Colman . j. s.(1990). Foundations of social theory. Cambridge, MA: Harvard university.
17. Davenport, T .H .andPrusak, L. (2000), "working knowledge, How organizations manage what they know?" Harvard business school press, Boston, MA.
18. Davenport, T .H .andPrusak, L. (2000), "working knowledge: How organizations manage what they know? " Harvard business school press, Boston, MA.
19. Edvinsson, L. (1997). Developing intellectual capital at Skandia, Long Range Planning. Vol. 30, No.3,pp. 366-373.
20. Edvinsson, L. and Malone, M. (1997), Intellectual capital: realizing your company's true value byfinding its hidden brainpower, New York: Harper Collins.
21. Fornell, C., (1992) A national customer satisfaction barometer: the Swedish experience. Journal of Marketing, Vol. LVI, January, pp. 6-21.
22. Gold, A. H. Malhotra A. &segar A. H. (2001) "knowledge management: An Organizational capabilities perspectives", Journal of management information systems, Vol. 18, No. 1, pp: 185-214.
23. Grojer, J. E. and petty, R. (2000), the annual reporting of intellectual capital in Australias largest companies, australias CPA.
24. Gupta, J. N. d. & Sharma, S. K. (2004), "Creating knowledge Based organizations", Idea Group Publishing, pp. 1-15.
25. Hackett, B. (2000) "Beyond knowledge Management: New ways to work & learn", New York: Conference Broad.
26. Harvey. M. G and lusch ,R.f. (1999) " Balancing the intellectual capital books: intangible liabilities". European management journal. 17(1), pp. 85-92.
27. Hermanson, R. (1964) Accounting for human assets. Bureau of Business and Economic Research, Michigan State University.Occasional Paper, n. 14.
28. Husman , R. and Goodman, J. (1999), leading with knowledge: the nature of competition in the 21 century, sage, London.
29. Johanson, u. (1999), mobilizing change: characteristics Kaplan, R. S. and Norton, D. P., (1992), 'The Balanced Scorecard- measures that drives performance', Harcard Business Review, Vol. 70, No. 1, pp. 71-79.
30. Kohli, A. K. and jaworski, B. J.(1990). "Market orientation: the
31. Lank, E. "Leveraging invisible assets: the human factor. "Long Range. Planning, Vol 30 No(3), 1997, pp 406- 412.
32. Lank, E. (1997). Leveraging invisible assets: the human factor.Long Range. Planning, V30(3), pp 406- 412.
33. Lee, H. and choi, B, (2003), "Knowledge Management enablers, process and organizational performance": An Integrative view and empirical Examination, Journal of Management Information Systems, vol. 20, No. 1.
34. Lopez, P. L. Peon, M. M. &Ordas, J. V. S. (2004) "Managing culture: The link between culture and organizational learning", Journal of knowledge Management, vol. 8, no. 6, pp. 93-104.
35. Mayere. A. Vinot, F. (1993) "Firm structures and production networks in intellectual services", the free press, New York, NY.
36. McGill, M. J. Slocum & D. Lei, (1992) "Management practices in learning organization", organizational dynamics summer, Vol. 21, No, 1, pp: 5-17.
37. McMillin, k. (2000). Knowledge management lessons aiding e-commerce grouth. Oil & Gas Journal, 2-3.
38. Moran. P., &Ghoshal, S. (1996) "value creation by firms. In J. b. Keyes & L. N dossier (Eds), Academy of management best paper proceedings, 41-45.
39. Motwani, J &Gopalakrishna, P & Subramanian, R (2004), "source of knowledge acquisition by U. S managers: an empirical analysis", Idea Group publishing, pp. 16-19.
40. Newman, B. &Conard, D. (1999) "The knowledge Management forum. Available at: www. Km-forum.Org.
41. Nonaka I., Ryoko, T. and Akiya N (2000) A firm as a knowledge- creating: a new perspective on the theory of the firm. Industrial and Corporate change, Oxford, vol.9, no.1, pp.1-20.
42. Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). "The knowledge-Creating Company. New york: Oxford University Press.
43. Nonaka, I. and Takeuchi, H., (1995), The knowledge-creating Company, Oxford: Oxford University Press.
44. Nonaka, I. and Takeuchi, H., (1995), The knowledge-creating Company, Oxford: University Press. Ocford.
45. Olve. N. G., roy, J. and wetter, M. (1999), A practical guide to using the balanced scorecard- performance drivers, john wiley& son, chichester.
46. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), (1999), 'Guidelines and instructions for OECD Symposium', International Symposium Measuring and Reporting Intellectual Capital: Experiences, Issues, and Prospects, June, Amsterdam, Paris: OECD.
47. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), (2000), Final report: Measuring and Reporting Intellectual Capital: Experience, Issues, and Prospects, Paris: OECD.
48. Petty, R. and Guthrie, J., (1999), 'Managing intellectual capital from theory to practice', Australian CPA, August, 1999, pp. 18-21.
49. Piercy, N., Cravens, D., (1994), "The network paradigm and the marketing organization", European Journal of Marketing, Vol. 29, no,3,pp: 7-34.
50. Rastogi, P. N. (2000) "knowledge management & intellectual capital- The new virtuous reality of competitiveness". Human Systems Management, Vol.9, no,1, pp: 39-46.
51.Roos, G. &Roos, J., (1997), 'Measuring your Company's Intellectual Performance'. Long Range, Planning, Vol. 30, No. 3, pp. 413-426.
52. Roos, J., Roos, G., Dragonetti, and Edvinsson, L., (1997), Intellectual Capital: Navigating in, the new business landscape, MacMillan, Houndmills, Basingtoke.
53. Roos, J., Roos, G., Dragonetti, N. and Edvinsson