فهرست:
چکیده فارسی ..............................................................................................................................1
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه.........................................................................................................................................3
1-1 بیان موضوع و مساله تحقیق ...............................................................................................4
1-2 اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق ...................................................................................... 7
1-3 سوالات تحقیق ............................................................................................................10
1-3-1 سوال اصلی تحقیق ..................................................................................................... 10
1-3-2 سوال فرعی تحقیق ...................................................................................................... 10
1-4 اهداف تحقیق ............................................................................................................ 10
1-4-1 اهداف اصلی تحقیق ................................................................................................... 10
2-4-1 اهداف فرعی تحقیق ................................................................................................... 11
1-5 فرضیه های تحقیق ...................................................................................................... 11
1-6 چهارچوب نظری تحقیق (مدل مفهومی تحقیق) .................................................................... 11
1-7 قلمرو تحقیق ............................................................................................................. 12
1-7-1 قلمرو موضوعی تحقیق ................................................................................................. 12
1-7-2 قلمرو زمانی تحقیق ...................................................................................................... 12
1-7-3 قلمرو مکانی تحقیق ..................................................................................................... 13
1-8 تعاریف عملیاتی اصطلاحات و واژگان کلیدی تحقیق ............................................................. 14
1-9 جمع بندی ............................................................................................................... 15
فصل دوم : بیان موضوع و مساله تحقیق
مقدمه ...................................................................................................................................... 17
2-1 تاریخچه کیفیت ..........................................................................................................17
2-1-2 مفاهیم و تعاریف کیفیت ................................................................................................ 18
2-1-3 کیفیت ........................................................................................................................19
2-1-4 مدیریت کیفیت .......................................................................................................... 20
2-1-5 سیستم های مدیریت کیفیت ........................................................................................... 23
2-2 اهداف مدیریت کیفیت .................................................................................................. 23
2-2-1 اهداف کیفیت از دیدگاه استانداردهای مدیریت کیفیت ............................................................ 25
2-2-2 هدف و دامنه کاربرد در سیستم مدیریت کیفیت .....................................................................26
2-4 الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO بر اساس استاندارد ISO 9001:2008 .................................. 27
2-5 رویکرد سیستم های مدیریت کیفیت ...................................................................................28
2-6 اصول مدیریت کیفیت ....................................................................................................29
2-7 مزایای استانداردهای ایزو.................................................................................................30
2-7-1 مزایای مستقیم .............................................................................................................31
2-7-2 مزایای غیرمستقیم......................................................................................................... 32
2-8 فرایندها بر اساس استاندارد ایزو 9001 به 4 دسته اصلی به شرح ذیل تقسیم می شوند.........................32
2-9 نگرش فرایندی چه کمکی به سازمان می کند؟........................................................................33
2-10 انتظاراتی که استانداردهای مدیریت کیفیت از سازمانها دارند ؟......................................................34
2-11 مستندسازی ................................................................................................................ 35
2-12 ده گام ساده برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت ISO ..........................................................35
2-12-1 خودارزیابی ............................................................................................................... 38
2-12-2 بهبود مستمر .............................................................................................................. 38
2-13 دستاوردهای حاصله از اجرای سیستم مدیریت کیفیت ............................................................ 39
2-14 آسیب ها و مشکلات استقرار سیستم مدیریت کیفیت ............................................................. 40
2-14-1 موانع موفقیت مدیریت کیفیت ......................................................................................... 41
2-15 ساختار عمومی مدیریت کیفیت .........................................................................................43
2-16 استاندارد ایزو چیست ؟...................................................................................................47
2-16-1 کلمه ایزو از چه مشتق شده است ؟.....................................................................................47
2-16-2 سازمان بین المللی استاندارد (ISO) چیست؟.........................................................................48
2-17 ساختار سازمان ایزو....................................................................................................... 48
2-18 استانداردهای بین المللی چیست ؟..................................................................................... 50
2-18-1 انواع استانداردهای ایزو ..................................................................................................51
2-18-2 خانواده استاندارد کیفیت ایزو 9000 چیست ؟........................................................................51
2-19 کاربرد استاندارد سری ایزو 9000 ...................................................................................... 52
2-20 تضمین کیفیت و استانداردهای سری ایزو 9000......................................................................53
2-21 مزایای ثبت سیستم مدیریت برای سازمانها ........................................................................... 54
2-22 نظامنامه در استاندارد مدیریت کیفیت ایزو............................................................................. 55
2-23 گواهینامه بین المللی مدیریت کیفیت (ISO 9001 ) .............................................................. 55
2-24 استاندارد در ایران ........................................................................................................ 56
2-25 رابطه بین سیستم های مدیریت کیفیت و الگوهای تعالی .......................................................... 59
2-26 معرفی صنعت عایق ....................................................................................................... 60
2-26-1 تاریخچه جفرافیای صنعت عایق درمنطقه دلیجان ................................................................... 60
2-26-2 موقعیت صنعتی شهرستان دلیجان جهت تولید عایق های رطوبتی ................................................ 61
2-27 عوامل انگیزشی ورود به صنعت عایق ................................................................................. 63
2-28 عوامل بازدارنده ورود به صنعت عایق ................................................................................. 63
2-29 تحلیل بازار فروش عایق رطوبتی ..................................................................................... 64
2-30 سهم تولیدکنندگان عایق رطوبتی از بازار مورد نیاز ایران ........................................................... 66
2-31 صادرات محصول عایق رطوبتی ....................................................................................... 67
2-32 ضرورت وجود استانداردهای بین الملی ایزو در صادرات محصولات تولیدی .................................. 68
2-33 پیشینه تحقیق .............................................................................................................. 74
2-34 جمع بندی ................................................................................................................ 80
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه .......................................................................................................................................82
3-1 روش تحقیق .............................................................................................................. 83
3-2 جامعه آماری ................................................................................................................83
3-3 نمونه آماری و تعیین حجم نمونه ....................................................................................... 84
3-4 روش نمونه گیری ........................................................................................................ 86
3-5 روش گردآوری اطلاعات ................................................................................................ 86
3-6 تعیین روایی پرسشنامه .....................................................................................................88
3-7 تعیین پایایی سوالات پرسشنامه ..........................................................................................88
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها .............................................................................................90
3-8-1 آمارتوصیفی ..................................................................................................................90
3-8-2 آمار استنباطی.................................................................................................................91
3-9 جمع بندی .....................................................................................................................93
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ........................................................................................................................................95
4-1 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها ..........................................................................................95
4-1-1 بررسی مشخصات شرکت های تولیدی عایق های رطوبتی شهرک صنعتی دلیجان ...............................95
4-1-2 تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه ......................................................................................106
4-2 تجزیه و تحلیل به وسیله آمار استنباطی ...............................................................................124
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق .......................................................................................124
4-2-2 تجزیه و تحلیل مشخصات شرکت های تولیدی عایق های رطوبتی ...............................................134
4-3 مدل مفهومی پژوهش .....................................................................................................141
4-4 جمع بندی ..................................................................................................................142
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه .....................................................................................................................................144
5-1 نتایج حاصل از بررسی مشخصات شرکت های تولیدی عایق های رطوبتی شهرک صنعتی دلیجان ............144
5-2 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه ................................................................... 146
5-3 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق .................................................................. 150
5-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مشخصات شرکت های تولیدی عایق رطوبتی .................................. 151
5-5 نتیجه گیری از آمار توصیفی ..............................................................................................152
5-6 نتیجه گیری از فرضیه های تحقیق .......................................................................................152
5-7 پاسخ به سوال اصلی تحقیق ...............................................................................................153
5-7-1 پاسخ به سوالات فرعی تحقیق ...........................................................................................153
5-8 بحث در خصوص اهداف تحقیق ........................................................................................153
5-8-1 در خصوص هدف اصلی تحقیق..........................................................................................153
5-8-2 در خصوص اهداف فرعی تحقیق .......................................................................................153
5-9 نتیجه گیری کلی تحقیق ...................................................................................................154
5-10 پیشنهادها .....................................................................................................................154
5-10-1 پیشنهادات اجرایی (کاربردی ) ...........................................................................................154
5-10-2 پیشنهادات پژوهشی (تحقیقی )...........................................................................................154
5-11 اشاره بر تحقیقات مشابه ...................................................................................................156
5-12 محدودیت های تحقیق .....................................................................................................157
5-13 جمع بندی ...................................................................................................................159
پیوستها و ضمایم .......................................................................................................................160
فهرست منابع و ماخذ...................................................................................................................165
منابع فارسی .............................................................................................................................165
منابع انگلیسی ...........................................................................................................................166
چکیده انگلیسی ........................................................................................................................168
عنوان پایان نامه به انگلیسی............................................................................................................169
منبع:
منابع فارسی :
1. آذر، عادل ، مومنی ، منصور ، 1385 ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، انتشارات سمت ، 152
2. الوانی ، سید مهدی ، 1380 ، مدیریت دولتی ، انتشارات نی ، چاپ شانزدهم ، 59
3.سکاران اوما ، ترجمه صائبی ، محمد ، شیرازی ، محمد ، 1381 ، روش های تحقیق در مدیریت انتشارات موسسه عالی و پزوهش مدیریت برنامه ریزی ، 8
4. امیران ، حیدر ، 1373 ، کتاب مجموعه ISO 9000 ، جلد اول : راهنمای ممیزی نظام های تضمین کیفیت ، شرکت مشاورین کیفیت ساز ، تهران
5. امیران ، حیدر ، 1373 ، کتاب مجموعه ISO 9000 ، جلد اول : مستندسازی و نظام نامه کیفیت ، شرکت مشاورین کیفیت ساز ، تهران
6. امیران ، حیدر ، 1380 ، کتاب مجموعه ISO 9001 ویرایش سال 2000 ، شرکت مشاورین کیفیت ساز ، تهران ، چاپ اول
7. سجادی ، علی اکبر (1380)، نقش رضایت مشتری در کسب و کار ، گزیده مدیریت ، شماره 642.
8. سلیمی ، محمد حسین(1385) ،کلید موفقیت رقابت ژاپنی , نشر امیرکبیر
9. جعفری، محمد و فهیمی، رضا(1384) ،مدیریت کیفیت پویا ،نشر روز اندیش
10. لامعی ابوالفتح ،(1378) .مبانی مدیریت کیفیت ،وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
11. مسعودی، رضا،(1380) ، مدیریت استراتژیک ،نشر مهتاب
12. خاکی غلامرضا ،(1387) ،روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب ، تهران ، چاپ چهارم
13. (1389) ، دانشنامه عایق ایران (www.irima.ir)
14.دهقان، محمدرضا، (1391)، پایگاه مقالات مدیریت ،www.SYSTEM.parsiblog.com
منابع لاتین :
1. New WAVES in Quality Managment , APO,Tokyo , 1990 , Chapter 1
2. ISO 9000 Quality System , ISO , Geneve ,1996
3. ISO9004-1 : Quality Management and Quality System Elements. Part 1 : GuideIines
: ISO-1994
4. The ISO Survery of ISO 9000 and ISO 14000 Certificates, 31 Desember 1999 –
Geneve-Switzerland
5. ISO 9000QualityManagement System , Perceptions of Quality in
Developing Countries, www.ISO 9000.com
6. Rothery, brian : ISO 9000, Gower Publishing Company, 1991
7.Study on tangible Benefits of obtaining and Maintaining ISO 9000
Certification, www. PSB. Com
. Distribution Solution Inc ,8.Roger Garve : Principal
349 Wooster way, lancaster, ohio 43130,1997
9.Hoyle David : ISO 9000 Quality Systems Hardbook, second edition
,Butterworth - Heinemann Itd, 1994
10.John Seddon : The Case Against ISO 9000,Bristol Business Schod
Teaching and Research Review,Issue2,Spring 2000,LSSN 1468-4778
,www. vanguardconsult. CO.OK
11. Hwang Ching-Lai and Lin Ming-Jeng : group decition making under
multiple criteria methods and applications, Spring - verlag, 1987,p155-158
12. Harringto, James : ISO 9000 and beyond, from Compliance to
Performance Improvment , Mcgraw-Hill.1997,P54-58
13.ISO 9001:2000,ISO,Geneva,2001
14.ISO 9004:2000,ISO.Geneva,2001
15.ISO 10015,Guidelines for triaing, ISO.Geneva,1999
16.ISO/TR 10014,Guidelines for Manajing the Economic of Quality
,ISO,Geneva,1998
17.ISO/TR 10017,Guidance on Statistical Tecniques for ISO 9001:1994,ISO, Geneva
18.Pall,A.gabriel,Quality Process Managment, Prent : ce-hall, 1987
19.Born gary : Process Management to Quality Improvement, Chichester, 1994
20.Bigwood,M.p,(1997),Total Quality Management at work, Industrial
21. Hackman,J.R.and wageman,R.(1995),Total quality management: empirical,
conceptual and practical issues,Administrative and science Quarterly, vol.40NO.2,pp.
22. 42-9.3. Hashmi, Khurram. (2008) , "Introduction and Implementation of total
Quality Management (TQM) ,(www.sixsigma.com(
23. Hodgkinson M., Quality management & enhancement processes in UK., 2007.
24. Saraph, J.V., Benson, G. and Schroeder, R.G. (1989), "An instrument for measuring
the critical factors of quality management", Decision Sciences, VOL. 20 NO. 4 , PP
.810-820
25.Tanya N, Beran TN, Rokosh JL; Instructors' perspectives on the utility of student
ratings of instruction. Instr Sci 2009; 37:171-184
26.Seif A; Measuring methods and instructional evaluation. 1995 Teran. Nashre Duran
27.Seldin P, The use and abuse of student ratings of professors. The chronicle of
higher Education, 1993; 39: 40-4