فهرست:
چکیده 1
فصل اول کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله اصلی تحقیق.. 3
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4 اهداف تحقیق.. 5
1-5 چارچوب نظری تحقیق.. 5
1-6 شناسایی متغیرهای تحقیق.. 7
1-7 سوالات تحقیق.. 9
1-7-1 سوال اصلی تحقیق.. 9
1-7-2 سوالات فرعی تحقیق.. 9
1-8 روش تحقیق.. 9
1-9 جامعه آماری.. 10
1-10 نمونه آماری.. 11
1-11 روش گردآوری اطلاعات... 11
1-12 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 11
1-13 قلمرو تحقیق.. 11
فصل دوم پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 12
2-2 تاریخچه بیمه در ایران. 13
2-3 بازاریابی بیمه. 15
2-4 کانالهای بازاریابی بیمه. 16
2-4-1 نمایندگان فروش (کانال مستقیم) 19
2-4-2 بانک بیمه (کانال غیر مستقیم) 20
2-4-2-1 دلایل بانکها برای ورود به عرصه بیمه. 22
2-5 تحقیقات انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه. 24
2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 25
2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 26
2-5-3 تحقیقات انجام شده جهت بررسی کارایی شرکتهای بیمه با استفاده از تکنیک DEA.. 29
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 35
3-2 مروری بر مدلهای ارزیابی عملکرد در شرکتهای بیمه. 35
3-3 تحلیل پوششی دادهها 37
3-4 مفهوم واحد مجازی در تکنیک تحلیل پوششی دادهها 38
3-5 کاستیها و تواناییهای تکنیک تحلیل پوششی دادهها 38
3-6 مدلهای اصلی تحلیل پوششی دادهها 40
3-6-1 مدل CCR.. 41
3-6-2 مدل BCC.. 42
3-6-3 تفاوت مدل CCR با مدل BCC.. 44
3-7 روششناسی تحقیق.. 44
3-7-1 فرایند اجرای تحقیق.. 44
3-8 تاریخچه بانک بیمه پارسیان. 46
3-9 تاریخچه بیمه ایران. 47
3-10 جمعآوری دادهها 48
فصل چهارم فرایند اجرای تحقیق
4-1 مقدمه. 54
4-2 حل مدل. 54
4-3 شناسایی واحدهای الگو و دلایل ناکارایی ماههای ناکارا در بیمه ایران. 58
4-4 شناسایی واحدهای الگو و دلایل ناکارایی ماههای ناکارا در بانک بیمه پارسیان. 63
فصل پنجم نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1 مقدمه. 70
5-2 بحث و نتیجه گیری.. 70
5-3 پیشنهادات تحقیق.. 73
5-3-1 پیشنهادات اجرایی.. 73
3-5-2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 73
منابع و مأخذ. 75
منبع:
آذر، عادل و دانشور، مریم، (1386)، مروری بر روشهای ارزیابی عملکرد شعب بیمه، فصلنامه صنعت بیمه، سال 22، شماره 2، شماره مسلسل 86، ص 123-152.
آذر، عادل، (1379)، تحلیل پوششی دادهها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعه تطبیقی، فصلنامه مدیریت، شماره 27-28، ص 46-129.
آقارفیعی، علی، (1383)، تحلیل پوششی دادهها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعهای تطبیقی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 27-28، ص 46-129.
امامی میبدی، علی، (1379)، اصول اندازهگیری کارایی و بهرهوری، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
پارسامنش، (1390)، مقایسه کارایی کانال های مستقیم و غیرمستقیم در بازاریابی بیمه در کشور تایوان، تازه های جهان بیمه، شماره 142 و 143، ص 23-39
حاجیانی، پرویز؛ جلالی، رضا و خسروانی، فرزانه، (1389)، رتبه بندی شرکتهای بیمه در ایران بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن با استفاده از تکنیک MADM، پژوهشهای مدیریت، سال نهم، شماره نهم، ص 77-88.
حسنزاده، حمیدرضا و زارع، محمد صادق، (1387)، تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه خصوصی با استفاده از روش امتیازی متوازن با نظر خبرگان، فصلنامه صنعت بیمه، سال 23، شماره 3 و 4، شماره مسلسل 91-92، ص 7-36.
دانشور، مریم؛ آذر، عادل و زالی، محمدرضا، (1385)، طراحی مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه با استفاده از تکنیک DEA (مطالعه موردی بیمه دانا)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال 6، شماره 23، ص 37-62.
دلاور، علی، (1383)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد.
ذوالقدر، مجید، (1382)، بررسی فرایند بازاریابی بیمه در هندوستان، تازه های جهان بیمه، شماره 58، ص 39-42.
روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهیمی، عبدالحمید، (1375)، مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت، تهران، چاپ اول.
سبزی، محمودی، حسن زاده، نصرالله و بهادر، آزاده، (1390)، آمیخته بازاریابی در صنعت بیمه 7p’s، تازه های جهان بیمه، شماره 162، ص 31-35
عاملی و مبرهن، (1391)، کانال توزیع بانک بیمه در بازار خدمات مالی جهانی و بررسی عملکرد آن در فروش بیمههای عمر، نشریه بینش، شماره1، سال اول، ص 1-15.
عبادی، جعفر و باقرزاده، حجتاله، (1387)، بررسی کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس منتخبی از شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی، ص 1-25، www. magiran. com.
کاپلان، رابرت و نوترون، دیوید، (1386)، سازمانهای استراتژیمحور، ترجمه بختیاری، پرویز، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران. چاپ سوم.
کاتلر، فیلیپ، (1382)، مدیریت بازاریابی، بهمن فروزنده، اتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
موتمنی، علیرضا، (1381)، طراحی مدل پویای بهرهوری با رویکرد تحلیل پوششی دادهها، رساله دکتری رشته مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس.
مومنی، منصور و شاه خواه، نادر، (1388)، ارزیابی کارایی شرکت های بیمه ایران با استفاده از مدل ارتباطی DEA دو مرحله ای، فصلنامه بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 1 و 2، ص 45-71
مومنی، منصور، (1387)، مباحث نوین تحقیق در عملیات، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
مهرگان، محمدرضا، (1387)، مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ دوم.
نصیریپور، امیراشکان و مهرالحسنی، محمد حسین، (1390)، کارایی ادارات کل سازمان بیمه خدمات درمانی با استفاده از روش رتبهبندی کامل تحلیل پوششی دادهها (AP-DEA)، مدیریت سلامت، شماره 46، دوره 14، ص 39-46.
الوانی، سید مهدی، (1380)، مدیریت عمومی، نشر نی تهران.
همتی، عبدالناصر، باقرزاده، حجت اله و سلیمی، احسان، (1386)، بررسی کارایی فنی و صرفهجویی به مقیاس تولید شرکتهای بیمه دولتی ایران در سالهای 1384-1370 با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها، فصلنامه صنعت بیمه، سال 23، شماره 2، شماره مسلسل 86، ص 57-86.
Bearden, B, Ingram, T & LaForge, B (2004) , Marketing: principles and perspectives, McGraw-Hill, New York, NY.
Benoist, G (2002) , “Bancassurance: the new challenges”, The Geneva Papers on Risk and Insurance, vol. 27, no. 3, pp. 295-303.
Bergendahl, G (1995) , “The profitability of bancassurance for European banks”, International Journal of Bank Marketing, vol. 13, no. 1, pp. 17-29.
Brockett, P. L. , Cooper, W. W. , Golden, L. L. , Rousseau, J. J. and Wang, Y. (2005) , “Financial Intermediary versus production approach to efficiency of marketing distribution systems and organizational structure of insurance companies”, The Journal of Risk and Insurance, Vol. 72 No. 3, pp. 393-412.
Brockett, Patrick & Cooper, WW (2004) , 'Evaluating solvency versus efficiency performance and different form of organization and marketing in US property-liability insurance companies', European Journal of Operational Research, vol. 154, pp. 492-514.
Charnes, A, Cooper, WW, Folony, B, Seiford, LM & Statz, J (1984) , 'Foundation of data envelopment analysis for pareto- Koopmans efficient empirical production function', Journal of Econometrics, no. 30, pp. 91-107.
Charnes, A. , Cooper, W. W. , Rhodes. , (1984) ," Measuring the Efficiency of Decision Making Units" ,Journal of Operation Research ,No. 2, pp. 429-444.
Cooper, W. W. , Deng, H. Huang, Z. M. , (2002) ," A Non-Model Approach to Congestion in Data Envelopment Analysis", Socio- Economic Planning Sciences, No. 36, pp. 231-238.
Cummins, JD & Weiss, AM (1993) , 'Measuring cost efficiency in the property- liability insurance industry', Journal of Banking and Finance, vol. 17, pp. 463-81.
Desheng, Wu, Zijiang, Yang, Sandra, Vela & Liang, Liang (2006) , 'Simulation analysis of production and investment performance of Canadian life and health insurance companies using data envelopment analysis', Computer & Operation Research vol, 9, pp. 32-51.
Fan, Ch. K. , Cheng, Sh. W. , (2009) , An efficiency comparison of direct and indirect channels in Taiwan insurance marketing, Direct Marketing: An International Journal, Vol. 3 No. 4, pp. 343-359.
Field, Lp, Froser, DR & Kolarl, JW (2007) , “Bidder returns in bancassurance mergers: is there evidence of synergy”, Journal of Banking & Finance, vol. 31, No. 12, pp. 3646-62.
Flur, DK, Huston, D & Lowie, LY (1997) “Bancassurance”, The McKinsey Quarterly, vol. 3, pp. 126-32.
Fukuyama, H. , (2000) , "Theory and methodology returns to scale and scale elasticity in data envelopment analysis", European Journal of Operational Research, vol. 125, pp. 93-112.
Hua H, Li‐xin S, Xian‐li Z, Sheng‐xin C. , (2009) , Data envelopment analysis‐based evaluation of pharmacy efficiencies of military hospitals. Academic Journal of Second Military Medical University; 30 (5) : 553‐557.
Hwang, SN & Kao, TL (2006) , “Measuring managerial efficiency in nonlife insurance companies: an application of two-stage data envelopment analysis technique”, International Journal of Management, vol. 23, pp. 699-720.
Jeng, V, Lai, GC & McNamara, MJ (2007) , “Efficiency and demutualization: evidence from the US life insurance industry in the 1980s and 1990s”, The Journal of Risk and Insurance,vol. 74, no. 3, pp. 683-711.
Kao, C & Hwang, SN (2008) , “Efficiency decomposition in two-stage data envelopment analysis: an application to non-life insurance companies in Taiwan”, European Journal of Operational Research, vol. 185, no. 1, pp. 418-29.
Kaplan, RS & Norton, DP (1997) , 'The balanced scorecard – measures that drive performance', Harvard Business Review, Jan/Feb, pp. 71-9.
Keh, H. T. , Chu, S. , and Xu, J. (2006) , Efficiency, effectiveness and productivity of marketing in services, European Journal of Operational Research, Vol, 170, No, 1. Pp. 265-276.
Klein Roger A. ,) 2001 (, Bancassurance in Practice, Munich Re Group, Central Division: Corporate Communications, pp:15-9.
Latham, G, Almost, J, Mann, S & Moore, C (2005) , New development in performance management', Organizational Dynimcs, vol. 34, no. 1, pp. 877- 87.
McKillop, DG, Glass, J C & Morikawa, Y (1996) , “The composite cost function and efficiency in giant Japanese banks”, Journal of Banking & Finance, vol. 20, pp. 1651-71.
Meimand, M, Cavana, RY & Laking, R (2002) , “Using DEA and survival analysis for measuring performance of branches in New Zealand Accident Compensation Corporation”, Journal of the Operational Research Society, vol. 53, pp. 303-13.
Thomas, A. R. (2007) , The end mass marketing or why all successful marketing is now direct marketing, Direct Marketing: An International Journal, Vol. 1, No. 1, pp. 6-16
Tone, Kaoru & Sahoo, Biresh K (2005) , 'Evaluating cost efficiency and returns to scale in the life insurance corporation of India using data envelopment analysis', Socio-Economic Planning Sciences, vol. 39, pp. 261-85.
Wu, D, Yang, Z, Vela, S & Liang, L (2007) , “Simultaneous analysis of production and investment performance of Canadian life and health insurance companies using data envelopment analysis”, Computers & Operations Research, vol. 34, pp. 180-98.
http://www. iraninsurance. ir, (1392/06/16) , شنبه
http://www. parsianinsurance. ir (1392/06/16) , شنبه
Yang, Z. , (2006) , A two-stage DEA model to evaluate the overall performance of Canadian life and health insurance companies, Mathematical and Computer Modeling, vol. 43, pp. 910-19,/ viewed 4 October 2007.
Yao, S, Jiang, C, Feng, C & Willenbockel, D (2007) , “WTO challenges and efficiency of Chinese banks”, Applied Economics, vol. 39, no. 5, pp. 629- 43.
Yinsheny, K. ,) 2000 (," Efficiency measuring DEA model for production system with independent subsystems", Journal of Operation Research, vol. 43, No. 2.